start ja stop+turbo

himari pentti

Mitenköhän mahtaa kestää turbo sellaisissa autoissa, joissa on start ja stop järjestelmä? Eihän sitä turbolla varustettua konetta suositella heti sammutettavaksi suoraan ajosta.

18

1058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kestää kestää. Kaupunkiajossa ahdot nousee harvoin maksimiin ja vielä harvemmin koneessa on ahtoja ollenkaan kun pysähdyt liikennevaloihin. Ei se turbo niin lämpimänä kaupungilla käy. Tietty kai sen rikki saa jos oikein yrittää. :)

    • Yleensä kestää

      Normaalisti turbo ei käy kuumana, jolloin sammuttelu ei haittaa hirveästi. Mutta esim. jos tulet moottoritietä ylämäkeen, ja heti senjälkeen on liikennevalot joihin pitää pysähtyä, ja järjestelmä sammuttaa koneen siinä, kuluttaa tämä turboa paljon.

      Pelkässä kaupunkiajossa start-stop järjestelmä kuluttaa eniten itse starttia, ellei kyseessä ole hybridiauto, joiden startti ei käytännössä ole kuluva.

    • ghjgj

      S&S järjestelmä on aika fiksu. Se ottaa huomioon lämpötiloja, jarrupainette yms tekijöitä joiden perusteella päättelee onko autoa järkevä sammuttaa. Eniten rasitksella on startti/akku kuten aiemmin on todettu.

    • Reduce emissions

      Aloittaja taitaa olla just niitä jotka painaa aina kaasu pohjassa joka paikkaan, niin että turbo huutaa hoosiannaa jo ilman start and stop toimintoakin. Sehän on tosi egologis/ekonominen tapa edetä, jolloin tuollaisista automaateista ei ole mitään hyötyä edes.

      Totta on, että mikäli sitä turbon tuomaa tehoa koko ajan käyttäisi yhdessä start/stop toiminnon kanssa, niin aivan varmasti turbon käyttöikä lyhenee. Ja sellaisia kuljettajia, ja myös paikkoja joissa tämä saattaa käytännössäkin olla mahdollista, on myös olemassa. Sama tilanne on varmasti muutaman muunkin ajoa helpottavan varusteen kanssa.

    • ei mikään

      Siis tämä S&S-järjestelmä on niin syvältä ettei syvemmältä enää voi olla, kuvitellaan vaikka ruuhkaliikennettä, viisi metriä kerrallaan ajoa, taas stoppi, ja sama jatkuu kolmekin kilometriä, sillä matkalla tulee 600 käynnistystä, mikä sen kestää.
      Ja muutenkin, pakkasella ei konetta saa edes lämpöiseksi, siis maailman turhimpiin kuuluva keksintö.

      • Nou roblem

        S&S järjestelmän saa pois käytöstä pelkällä viivereleellä, laittamalla poiskytkentä katkaisimelle mainitun releen.


      • as2
        Nou roblem kirjoitti:

        S&S järjestelmän saa pois käytöstä pelkällä viivereleellä, laittamalla poiskytkentä katkaisimelle mainitun releen.

        Tai ihan vaan testerillä nappia painamalla. joissain autoissa saa ihan ilman testeriäkin tuon pois toiminnasta.


      • Aikuisten oikeesti

        Ainakin omassa autossani:
        -- Pysähdysten välillä nopeuden täytyy nousta yli jonkin rajan (olisiko 15 km/h)
        -- Ei edes toimi jos kone ei ole riittävän lämmin
        -- Pakkasella ei kytkeydy päälle
        -- jne.

        Pelkästään nuo kolme juttua kumosivat juuri kaikki pointtisi.


    • turha härpäke

      Mulla autossa on nappi jolla sen saa pois käytöstä, pitää vaan muistaa aina kun lähtee ajoon ja yritän myös sen muistaa.

    • Aika turha

      En usko, että se turboa hajoittaa, koska monen eri asian pitää olla oikein, ennen kuin se auton sammuttaa. Minä sammutan aina käynnistyksen jälkeen ss:n ja laitan sen päälle vain, kun tulen pitkiin punaisiin, jotka kaikki tiedän. Eli auto sammuu vain, kun pysäytysaika tulee olemaan pitkä.

    • turhasysteemi

      Jotenkin kyseenalaistan koko järjestelmän, edellisessä autossani se oli ja kytkin aina sen liikkeellelähdön jälkeen pois toiminnasta. Ihmettelen, miten se säästää polttoainetta, kun auton kulutusmittari näytti tyhjäkäynnillä kulutukseksi 0,6l/h, luulisi jatkuvien sammutusten ja käynnistysten (ruuhkassa) vievän jopa huomattavasti enemmän polttoainetta...? edellinen autoni oli audi a3 1,4 tfsi vm 2011, nykyinen on opel corsa 1,6t opc nurburgring edition vm 2012 ja siinä ei s/s järjestelmää ole (onneksi).

    • Reduce emissions

      "Ihmettelen, miten se säästää polttoainetta, kun auton kulutusmittari näytti tyhjäkäynnillä kulutukseksi 0,6l/h"

      No miten se moottori voisi viedä enemmän polttoainetta silloin kun se ei käy?

      " luulisi jatkuvien sammutusten ja käynnistysten (ruuhkassa) vievän jopa huomattavasti enemmän polttoainetta...? "

      Ei se kylläkään lämpimällä moottorilla noin ole, kylmällä olisikin. Mutta kuten joku jo aiemmin kommentoi, ei se järjestelmä kylmää konetta sammuttele turhaan. Ja ongelma ei ole se polttoaineen kulutus, vaan se jatkuva renkuttaminen käyntiin/pois. Sitä ei "tavalliset" starttimoottorit ainakaan kestä.

      • turhasysteemi

        Jos noin olisikin, jota hieman epäilen, koska kuitenkin käynnistyksessä mootori vaatii, olkoonkin lämmin, hieman enemmän polttoainetta kuin, jos kävisi tyhjäkäyntiä kokoajan vrt loisteputkivalo, jonka sammuttaminen 2 tunniksi vuorokaudessa lisää sähkönkulutusta verrattuna siihen, että se palaisi koko vuorokauden. Kulutuksen ollessa tyhjäkäynnillä 0,6l/h tunnin ruuhkassa 20 pysäytystä jä käynnistystä 20 min pysäytysaikaa säästäisi 0,2 litraa polttoainetta. Saatu hyöty aiheutettuun haittaan nähden(startin kuluminen) on olematon, jos sitä edes on.


      • humpuukilaite
        turhasysteemi kirjoitti:

        Jos noin olisikin, jota hieman epäilen, koska kuitenkin käynnistyksessä mootori vaatii, olkoonkin lämmin, hieman enemmän polttoainetta kuin, jos kävisi tyhjäkäyntiä kokoajan vrt loisteputkivalo, jonka sammuttaminen 2 tunniksi vuorokaudessa lisää sähkönkulutusta verrattuna siihen, että se palaisi koko vuorokauden. Kulutuksen ollessa tyhjäkäynnillä 0,6l/h tunnin ruuhkassa 20 pysäytystä jä käynnistystä 20 min pysäytysaikaa säästäisi 0,2 litraa polttoainetta. Saatu hyöty aiheutettuun haittaan nähden(startin kuluminen) on olematon, jos sitä edes on.

        Autolla pitää ajaa rivakasti 20km, että öljyt lämpimät. Ainakin ennen se kulutta moottoria startti. Sillä ei koskaan saada hyötyä takasi. Kallis hankinta ja akun, startin uusinnat. Turhake Suomessa. Ei turbo tykkää, kun välillä öljyt pois..


    • Kaik o turhaa

      Meidän oloissa se on jokseenkin turha viritys, kun ei niitä ruuhkiakaan ole jossa autoa voisi paikallaan seisottaa. Ei tuosta haittaakaan ole ollut, harvemmin tulee lyhyissä pysähdyksissä tiputeltua vapaalle. Köyhä kun olin niin ostin velaksi manuaaliversion.
      Tosin, kun katsoo palstan antia niin kaikki varusteet tuntuvat olevan turhia.

    • turhia molemmat

      Lähestulkoon laitoin kaiken varutelistalle paitsi S&S toimintoa ja heittoistuinta.

    • ollako vai eikö olla

      Oiskohan tuo starttimoottori kuitenkin mitoitettu kestämään huomattavasti useampi starttailu, kuin niin sanottu "tavallinen" starttimoottori, kuitenkaan millään lailla puolustelemalla kyseistä järjestelmää.

    • Eiköhän tuon idea ole se että saadaan ne kulutuslukemat näyttämään pieneltä.

      Tosin jos tyhjäkäyntikulutus on se 0,6 litraa sadalla, niin se kattaa valot, puhaltimen, ilmastoinnin, sähkölämmittimet yms.

      Ja nuo siis pysyy käynnissä vaikka auto olisi "valmiustilassa" ja imasee se strattikin sähköä hetkellisesti.

      Eli auton ollessa sammuksissa kulutus ei ole 0, nuo ottaa silloin sen puhdin akusta, ja akkua joudutaan sitten lataamaan enemmän kun ajetaan

      Eli hyöty on jotain desilitroja jos olisi tunnin pysähdyksissä

      Ainut missä tuo on oikeasti poikaa on, jakeluautot tms. pysähdyksiä useita päivässä, ja asiakkaalla voi mennä minuttejakin...

      Tuli muuten koitettua mitä tapahtuu jos jarrutehostimesta loppuu alipaine kun auto on valmisutilassa... kyllä se käynnistyi, samaten auto käynnistyi jos se liikahti 20cm valmistilassa (mäessä)

      Eli kyllä siinä on "järkeä" hieman, että se tietää milloin saa sammuttaa ja milloin ei. Esim. paikalla ollessa tuo voi sammua vain kerran, seuraavan käynnistymisen jälkeen jää päälle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5993
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3645
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1935
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1929
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1748
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      75
      1601
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1522
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1418
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1416
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe