Kohta alkaa koulut ja sitten tajusinkin, että kohtahan on ipanalla synttärit!!! Siis ihan ensi viikolla vielä! Miten nyt oikein pitäisi toimia kun on laskut juuri saatu maksettua, kaappi täytetty kahen viikon ruokatarpeilla ja rahaa alle 5e ennenku tulee seuraavat tuet. Ja lapsen pitäisi saada synttärit ja lahjoja? Voi hemmetti kun ei oo taas yhtään älynny asioita mietti vaan tuli synttärit ihan puskista! En halua, että lapsii pettyy ja pitää mua huonona äitinä!!! Mitä mä teen?
Auttakaa oikeesti!
Lapsella synttärit, ei rahaa!!!
30
2178
Vastaukset
- j k
Siinähän lapsi saa hyvän opetuksen säästämisen tärkeydestä. Pitkällä tähtäimellä se on paljon arvokkaampi lahja kuin mikään mitä voisit rahalla ostaa.
- kolmen äiti
Samoilla linjoilla jk:n kanssa. Jos oman lapsen synttäri tulee äkkinäisenä yllätyksenä äidille, voi lahjattomia synttäreitä juhlia arvokkaan opetuksen muodossa: Älä ole yhtä tyhmä kuin oma äitinsi. Älä elä hetkessä, sillä pieni suunnitelmallisuus tuo turvan elämään.
- tsikeoswww
Kodin voi koristella lasta varten ja leipoa sitä varten kakun, sillä jauhoja, sokeria ja kananmunaa sinulta varmaankin löytyy kaapista. Voit myös järjestää kaverisynttärit lapsellesi, jolloin hän saa lahjoja kavereiltaan (sinun lahjasi voi olla se kaverisynttäreiden järjestäminen). Pari pakettia jätskiä, itsetehty kinuskikastike ja popcornit ei ole kalliita.
Jos lapsesi on iso, hän ymmärtää, että voit ostaa lahjan vasta palkkapäivänä tai esim. lapsilisän saamispäivänä, mutta hänelle voi tehdä esim. kortin, jossa onnittelet häntä ja kerrot, että milloin hän saa lahjansa. Ehkä myös voi esim. myydä jotakin kirppiksellä tai huutonetissä tai Tori.fi:ssä ja ostaa sillä rahalla lapselle lahjan.- köyhä immeinen
Itse tein 9v. päiväksi ison "taulun" lapsenhuoneen oveen. Siinä oli lehdistä leikattuja kuvia, lapsen elämään liityviä lauseita, Lapsen oma mietinnän aihe jne. Tämä oli yhdeksänvuotiaan mieluisin lahja, jopa isosisarrus oli hieman kaden ja pyysi tekemään myös hänelle.
Lehdet haen etupäässä lehtiroskiksesta, minulle ei tule lehtiä. Leikaan näistä roskislehdistä kuvia ja sanoja askartelutarvike laatikoon talteen. - Toinen köyhä
köyhä immeinen kirjoitti:
Itse tein 9v. päiväksi ison "taulun" lapsenhuoneen oveen. Siinä oli lehdistä leikattuja kuvia, lapsen elämään liityviä lauseita, Lapsen oma mietinnän aihe jne. Tämä oli yhdeksänvuotiaan mieluisin lahja, jopa isosisarrus oli hieman kaden ja pyysi tekemään myös hänelle.
Lehdet haen etupäässä lehtiroskiksesta, minulle ei tule lehtiä. Leikaan näistä roskislehdistä kuvia ja sanoja askartelutarvike laatikoon talteen.Mahtava idea, kiitos! Pistän korvan taakse :)
- mummuna
Toinen köyhä kirjoitti:
Mahtava idea, kiitos! Pistän korvan taakse :)
Monistuspaperia saa 2,95 €/ 500 arkkia. Se n koko A4 hankin kansion löysin kirpputoilta 1 €.
Minulla on lävistäjä tein papereihin reijät ja laitoin kansioon.
Yhdestä paperista tein viivaimen, mustalla tusilla ja viivottimella näkyy paperista läpi ja auttaa kirjoittamaan suoraan.
Ensimäiselle sivulle piirsin kuvan, jos toisen ja kansion omistus kirjoituksen,
Nyt kansio on roolileikeissä toimittajan muisti kirja. Kerron satuja joita lapsi saa piirtää kerron sadun ja piirrämme kumpikin. :)
Lapsella on mainio mielikivutus, jopa halu piirtää ja kirjoittaa talteen ylös ja tietysti luemmen ne yhdessä ja kiitän ja kehun.
Olen myös kirjoittanut kansioon lapsuusmuistojani joita luemme yhdessä. Keksimme satuja ja kuvitamme ne...siinä samalla. - mummona
mummuna kirjoitti:
Monistuspaperia saa 2,95 €/ 500 arkkia. Se n koko A4 hankin kansion löysin kirpputoilta 1 €.
Minulla on lävistäjä tein papereihin reijät ja laitoin kansioon.
Yhdestä paperista tein viivaimen, mustalla tusilla ja viivottimella näkyy paperista läpi ja auttaa kirjoittamaan suoraan.
Ensimäiselle sivulle piirsin kuvan, jos toisen ja kansion omistus kirjoituksen,
Nyt kansio on roolileikeissä toimittajan muisti kirja. Kerron satuja joita lapsi saa piirtää kerron sadun ja piirrämme kumpikin. :)
Lapsella on mainio mielikivutus, jopa halu piirtää ja kirjoittaa talteen ylös ja tietysti luemmen ne yhdessä ja kiitän ja kehun.
Olen myös kirjoittanut kansioon lapsuusmuistojani joita luemme yhdessä. Keksimme satuja ja kuvitamme ne...siinä samalla.Piirsimme kaupalta hakemamme pahveihin naamarit, seikailuhahmot.
Kotoa löytyy vaateita viitaksi ja muihin, jo tekeminen oli kivaa. Sitten tein temppuradan ihan Olohuone-keittiö linjalla yhdessä tuumimme mitä esteitä ja kommelluksia siinä on oli hauskaa..
SIIVOTAAN MYÖS YHDESSÄ. - Anonyymi
köyhä immeinen kirjoitti:
Lehdet haen etupäässä lehtiroskiksesta, minulle ei tule lehtiä. Leikaan näistä roskislehdistä kuvia ja sanoja askartelutarvike laatikoon talteen."Itse tein 9v. päiväksi ison "taulun" lapsenhuoneen oveen. Siinä oli lehdistä leikattuja kuvia, lapsen elämään liityviä lauseita, Lapsen oma mietinnän aihe jne. Tämä oli yhdeksänvuotiaan mieluisin lahja, jopa isosisarrus oli hieman kaden ja pyysi tekemään myös hänelle.
Lehdet haen etupäässä lehtiroskiksesta, minulle ei tule lehtiä. Leikaan näistä roskislehdistä kuvia ja sanoja askartelutarvike laatikoon talteen."
No sehän ois ihan sama ku sanois lapselle, että: "saat mennä synttäreiden kunniaksi dyykkaamaan lehtiroskista". Elämänkoululaisuus paistaa hyvin vahvasti läpi.
- apua!
kertokaa lisää vinkkejä!
- Synttärit yllätti äi
Synttärit tuli ihan puskasta! Tämä on kyllä jotenkin kummallista! Eikös synttärit ole yleensä joka vuosi samaan aikaan? Oliko tämä jotenkin poikkeus ja synttärit tuli ennalta varoittamatta milloin sattuu? Miten tuostakin nyt selviää?
- ei lapss
Hyvä vinkki, kun ei tee yhtään lasta, tulee itselle ja yhteiskunnalle halvemmaksi ja muutenkin on helpompaa.
- vauvat
Varmaan saa parempia ehdotuksia www.vauva.fi sivustolta.
- Mikä pakko saada?
Lapsien pitää oppia sietämään pettymyksiä ja ymmärtää jos ei ole rahaa.
Juhlii vain kymmeniä vuosia ja jättää välivuodet pois. Ihan älytöntä kekkeritä pitää joka vuosi. - Onnellinen köyhä
Lapsen synttärit saa helposti ja vähällä rahalla, itse leivottu kakku ei paljoa maksa, aineet centtejä ja kokonaispaketti euro pari. Siis muutama kanamuna, jauhoja ja sokeria, täytteeksi kotihilloa taikka hedelmäjogusttia ja päälle kermaa taikka jotain muuta, vaikka sulattaa suklaata vesihauteessa. Eihän sen kakun tartte mikään valtava olla. Ja jos vieraita kutsuu, niin vieraat tuovat lahjoja. Kotimehuilla menee kakku alas. Mikrossa voi tehdä popgornia ison kupillisen.
Me järjestettiin näitä lasten synttäreitä monasti isolle joukolla, kun lapset oli siinä iässä. Tulivat koulun jälkeen porukalla meille, tehtiin niille valmiiksi ruoka, yleensä makaroonilaatikkoa, on halpaa ja maistuu lapsille, muutamalla eurolla tulee isolle sakille syötävää. Lidlin ketsuppia lisäksi. Täytekakku oli leivottu itse halvoilla aineilla. Poppareita iso kulho. Ohjelmaa, piilotettiin irtokarkkeja sopivissa pusseissa pihalle ja annettiin aarrekartta muksuille, etsivät ne karkkipussit siinä yhdessä taikka jokaiselle oli tehty tulostimella oma kartta. Kerran lainattiin seurakunnalta korikiipeilyvälineet ja pistettiin kisa käyntiin (vanhemmilta lupa erikseen jokaiselle vieraalle, huom.!!) ja kun vanhemmat tuli hakemaan muksujaan tarjottiin heillekin makaroonilaatikkoa ja kakkua, saivat vielä kokeilla korikiipeilyä pihalla, varsinainen suksee se korikiipeily. Se ohjelma ei maksanu oikein mitään, saatiin ilmaseksi ne korit ja valjaat ja kypärät ym peräkärryn kera seurakunnalta. Kävin yhden illan koulutuksen srk:n leirikeskuksella siihen korikiipeilyyn.
Vaan aina me on hieman valmistauduttu etukäteen näihin synttäreihin ja jos jotain ilmaista on tarjolla, niin me kyllä hyödynnetään semmoset. Ulkoleikkeihin toin kierrätyksestä muutaman ilmaisen polkupyörän, että kaikille oli polkupyörät kisata. Talvella täytin heinillä paksut muovisäkit mäenlaskua varten, tuli liukkaita liukureita jokaiselle ja hyvin luisti. Ei tarvii olla kummoinen mäki, kun kulkee lujaa. Yhden kerran lainasin metallinetsimen ja sillä etsittiin aarteita pihalta, käärittiin alumiinifolioon irtokarkkeja muovipussiin ja siinä riitti ohjelmaa. Pitää vaan keksiä, ei kaikki maksa! - yksineläjä
Tuttu juttu yksineläjällekkin, että rahat on loppu. Sossuun vaan hakemusta, oot tainnut herätä liian myöhään eivät ehdi tekemään enää päätöstä.
- kiva ja rakas
Ei ole rahaa synttäreihin. Jos ei osaa sitten järjestää synttäreitä ilman rahaa, on oltava ilman. Onnittele lastasi, laula hänelle ja kehu kivaksi ja rakkaaksi. Kaikki muu on turhaa.
- Oletko täysin avuton
Siis eihän lasten synttärit ole mikään ongelma. Ensinnäkin tiedät lastesi syntymäpäivät, niin osaat varautua niihin hyvissä ajoin. Jos rahat ei riitä lahjoihin, niin monesta paikkaa saa ilmaiseksi lahjoja, tuttavasi ostaa tuotteen ja sinä saat ystävänlahjan, kun suosittelet tuotetta tuttavallesi. Yksinkertaista, me on hommattu näin kahvinkeittimet, pölynimurit ym. Lapsille kirjoja, pyyhkeitä ym. ym. Monasti jonkun tuotteen kylkiäisenä saa pyyhkeitä, saunatakkeja, muumimukeja ym. Hankimme viimeksi kaikille lapsillemme muumipyyhkeet ja muumimukit tälläisestä tarjouksesta. Ostamme tuotetta muutenkin, joten ostimme kerralla koko vuoden tarpeen tästä tarjouksesta, oheistuotteet tuli ilmaiseksi ja itse tuotekin oli halvempi kuin normaalisti. Nyt on hyvä aika alkaa viimeistään keräämään jouluksi lahjat.
Lasten synttäreille kakku ei maksa juuri mitään, sen verran äiti voi nähdä vaivaa, että tekee synttärikakun lapsille. Isommat lapset ymmärtää jo lahjakorttien päälle, kirjoita/tee itse lahjakortti, voit viedä lapsesi sopivana aikana (kun sinulla on rahaa) vaikka Tallinnaan taikka huvipuistoon. Tallinnan matkan saat ilmaiseksi vaikkapa koeajamalla autoliikkeessä uuden auton ja huvipuistoon saa lippuja ilmaiseksi vaikkapa pankista. - 1122
no, jos niitä synttäreitä ei toitoteta jatkuvasti lapsille niin ei ne niistä itse piittaa, päivä muitten joukossa, lahjaksi voi jotain tarpeellista, vaatetta tai muuta tarvekalua.... eikä sitäkään lahja sanaa tarvi mitenkään painottaa.
- umppelo
Kuuntelin sivukorvalla erästä perhettä, joka oli kirpputorilla. Ilmeisesti tuollainen n. 7-v ikäinen lapsi oli saanut synttärilahjaksi 5 euroa rahaa ja olivat koko perhe etsimässä kirppikseltä lahjaa lapselle. Sopiva lahja löytyi ja lapsi näytti oikein ilahtuneelta. Kyllä lapsetkin ymmärtää, jos rahaa ei ole ja kun tottuvat käytettyyn, niin heille asia on ihan luonnollinen.
Kannattaa muutenkin kierrellä kirppiksellä säännöllisesti. Sieltä voi jo nyt alkaa ostaa synttäri- ja joululahjaksi leluja, vaatteita, askarteluvihkoja jne. Jos sukkapuikot pysyy kädessä, niin nyt ehtii hyvin neuloa useammatkin lapaset ja villasukat jouluksi. Jos on unohtunut kantapään teko-ohjeet jne, niin netistä löytyy siihenkin apua. Sukkapuikkoja valitettavasti ei kirppikseltä juuri löydy, mutta ehkä joltakulta saa lainaksi?- mummuna
http://www.garnstudio.com/lang/fi/video.php?sort=2&thumbnails=on&categoryid=1
Näin ja lapsestakin on varmasti haustaa tehdä yhdessä.
Oma pojan poika on innoisaan sormivirkkauksesta.
Tässä edullinen, luova ja hauska idea: kangaskassien tuunausta. Innoituksena voi käyttää vaikka supersankareita, rockitähtiä tai pilvilinnoja. Mielikuvitus on rajana. Tässä lisää inspiraatiota https://www.talenco.fi/blogi/2023/02/27/kangaskassien-tuunaus-on-hauskaa-ja-luovaa-ohjelmaa-lasten-synttareilla/
- Anonyymi
Peru juhlat
- Anonyymi
Pidä mummoille vaareille kumeille ystäville rehelisesti nytti kestit:Sanot suoraan tilanteesi ja toivot jokainen toisi jotain ravintoa siihen juhlahetkeen ,Ei mikään häpeä olla suora.Sen lisäksi varaat ajan kirkon diakonille saat lähikauppaan ostolapun.Jos sinä ja lapsi taloudessa.20e per nuppi viikoksi eli 40e.eiköhän kaakun saa lähikaupasta sillä rahalla ostettua?
- Anonyymi
Taitaa lapsi olla jo aikuinen niin että voi järjestää juhlansa ihan itse.
- Anonyymi
Oisit käyttäny ehkäisyä, jos on noin köyhä elämäntyyli.
- Anonyymi
Onko se nyt niin helevetin vaikea käyttää sitä ehkäisyä, jos ei raha riitä lapsen elättämiseen?? Kukaan "normi" ihminen ei toimi tuollalailla..
- Anonyymi
Taitaa olla tällä ap:n lapsella jo ikää sen verran, ettei tarvitse vanhempien enää synttäreitä järjestellä.
Vaan mikä ihmeen ongelma se on lasten synttärit järjestää. Ensinnäkin ne synttärit ei tule lainkaan yllätyksenä, joten niihin voi kyllä varautua.
Me järjestettiin omille lapsille kaverisynttärit, lapset tuli koulusta suoraan meille koulukyydityksellä, joka me sovittiin kuljettajan/koulun kanssa hyvissä ajoin etukäteen. Lasten vanhemmille meni tieto kutsun mukana, että missä ja miten nämä synttärit on, joten tiesivät tulla noutamaan meiltä lapsensa pois tiettyyn aikaan. Aikaa soviteltiin lasten vanhempien kanssa, että se sopi heille parhaiten.
Meillä oli heti ensiksi lapsille lämmin ruoka, kun he tulivat koulusta, yleensä lihamakaronilaatikkoa tai spagettia ja kastiketta, joskus vaimo teki ison uunipellillisen pizzaa. Yleisemmin isoon uunivuokaan lihamakaronilaatikkoa, josta sitten myös lasten muutamat vanhemmatkin saivat syödäkseen hakiessaan lapsiaan meiltä pitkän työpäivän jälkeen.
Lihamakaronilaatikko on NIIN edullinen ruoka valmistaa isossa satsissa, että se ei ole kovin paljoa maksanut. Täytekakut vaimo teki itse ja kotimehuilla mentiin. Kovin paljoa makeaa me ei suosittu, ettei lapsille tule sokerihumalaa, siksi heti koulusta tullessa oli kunnon ruokaa tarjolla.
Meillä oli aina jotain ohjelmaa, yhden kerran oli pojan 10 vuotis synttäreillä korikiipeilyä, lainasin siihen seurakunnan nuoriso-ohjaajalta varusteet. Siitä korikiipeilystä oli tuli suosittu vanhempienkin keskuudessa, varsinainen hitti!
Meillä oli aarteen etsintää, tein aarrekartat ja piilotin aarteet kätköihin pihalle, niissä oli kätköissä oli tarjouksesta ostettuja irtokarkkeja. Toki otimme selvää lasten vanhemmilta allergioista ja ruoka-ainerajoitteista, joten karkit oli valittu sen mukaan, kuten muutkin tarjoilut.
Mitään suuria rahoja ei käytetty näihin lasten synttäreihin. Meillä oli kolmen lapsen synttärit eri vuoden aikoina, alkusyksy, alkutalvi ja talvi, joten sen mukaan mentiin ja oli talven keleihin varattu lautapelit ja pleikkari ym.
Yhdet lasten kaverisynttärit vietettiin kylpylässä, se oli joulukuun alussa nuorimman lapsemme synttärit, kun sinne pääsi erään yhdistyksen mukana ilmaiseksi, eväät vaan mukaan koko porukalle isoon kylmälaukkuun pizzaa ja juotavaa. Niistä kaverisynttäreistä selvittiin todella vähällä ja kaikilla oli kivaa.
Kerran taidettiin viedä koko porukka tivoliin, kun saatiin pankilta ilmaiset liput ja syksyllä oli vielä tivoli sopivasti maisemissa. Kivat reissu oli sekin lapsille!
Onhan sitä erilaisia mahdollisuuksia järjestää lapsille synttärit. - Anonyymi
Mistä pankista niitä ilmaisia lippuja saa?
- Anonyymi
Yksi idea olisi. Yrittäkää säästää 10 euroa kuukaudessa säästöpossuun se tekee jo 120 vuodessa. Kymppi rahapäivänä ja kaikki löytötölkit kerätään ja niistä saatava raha myös possuun, pieniä hiluja kukkarota silloin tällöin myös säästöön. Yrittäkää löytää pieniä puroja sieltä täältä.
- Anonyymi
Kaverisynttärit kakulla ja ohjelmalla. Leikeillä , arvonnalla,kilpailuilla.
Piknik- retki johonkin kivaan kohteeseen, jos sää sallii. Sämpylät ja maitoa mukaan.
Meillä kirjastosta voi lainata esim. sulkapallomailoja tai krokettipelin tai frisbeekiekkoja.
Mutta pallokin käy yhdessä oloon.
Montako lasta sulla on, kun et muista heidän syntymäpäiviään?
Mulla kolme ja ne kyllä pitää huolen, että muistan!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti24945389Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!3211264Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy21110892Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369721Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858538Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2306539Pirjo sanoi Esalle
Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok03220Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys302259- 391707
Koulu-uhkaus.
Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.261530