Ensimmäinen koulupäivä,muistatko?

69.0.0

62v sitten astelin yksin koulun luokkaan. Tiukannäköinen jakkupuku opettaja otti vastaan. Muilla lapsilla oli vanhempi tuoja kuten kaverillani tarhasta ja joka asui naapurissani.

Tuskaa tuotti (ja tuottaa vieläkin) kun kaverini äiti puhkes opettajalle puhumaan, että minä en saa olla samassa luokassa poikansa kanssa!

"Huutolaispoikana" mut vietiin toiseen luokkaan. Siellä nuori punahuulinen opettaja kauniine hameineen otti vastaan sydämellisesti.

Muistatteko ekan päivän?

28

231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt pöntöttää

Olipa pönttö jakkupuku vaan vielä suurempi pönttö kaverisi äiti. Oikea pönttöjen pönttö. Emäpönttö.
      Olisihan asian voinut kuiskata muuallakin, kuin molottaa suureen ääneen lasten kuullen.

Itse en muuta muista, kuin että menin kouluun ilmoittautuman napurin tytön ja hänen äitinsä kanssa. Muuta en päivästä muistakaan.

• lissukka4

Oli vuosi -60, kun äitini vei minut ensimmäisenä päivänä kouluun. Matka taittui pyörän tarakalla, koska en vielä silloin osannut ajaa puorällä. Matkaa kotoa koululle kertyi viisi kilometriä. Muistan, kun piti lähteä ulos harjoittelemaan riviin järjestäytymista välitunteja varten. En kuitenkään löytänyt kenkiäni käytävältä, Löytyiväthän ne lopulta, mutta eri paikasta luin muistin jättäneeni. Muistan vieläkin, kuinka hätääntynyt oli.

• ollakovaiei1

Minä menin kouluun naapurissa asuvan tokaluokalle menevän kaverin kanssa . Ei päässyt äiti saattamaan kun töihin piti mennä. Ja mää olin meidän ekaluokan open lellivauva.

• reppuriika

Kyllä muistan sen syyskuisen päivän v. 1963, kun isä toi minun eka kertaa kouluun. Koulumatkaa oli reilut kolme kilometriä ja se kulki soiden ja korpien kautta. Oli vain sellainen vuosikymmenien saatossa tallautunut hevoskärrytie. Matkalla isä varoitteli etten saa lähteä sivupoluille ja taisipa merkkaillakin värimuovilla reittiä. Tarkoituksena oli, että olisin ollut asuntolassa ainakin alkuviikot, mutta eihän siitä mitään tullut. Olin niin ujo ja arka, etten millään olisi jäänyt kouluun yksin.
      Kotimme naapurustossa ei ollut ïkätovereita ja leikkiminen toisten kanssa ei luonnistunut. Jännitin, ujostelin ja pelkäsin koulussa niin paljon, että pelkkä paikalla olo imi kaikki keskittymiskykyni ja voimani. Luulivat alussa että olet tollo, sillä lukemaan opin vasta kevätlukukaudella ja samoin laskeminen alkoi koulussakin sujumaan. Tavallaan heräsin kuin unesta ja sen jälkeen ei ollut oppimisvaikeuksia.
      Koulu oli pieni supistettu kansakoulu ja kotiläksyjä oli paljon. Opettajana oli nuori ylioppilastyttö Sirkka, epäpätevä mutta erittäin napakka ja hyvä opettaja. Asuntolanhoitaja-keittäjällä oli punainen mekko ja hän oli isokokoinen silmälasipäinen nainen. Muistan kun hän yhdessä opettajan kanssa yritti manipuloida minua jäämään asuntolaan. Taisi riittää lämpöä sinäkin syksynä.

• L - L

40-luvun lopulla, naapurin hepun kanssa lähdimme hyvissä ajoin koska vanhempamme tiesivät muutaman kilometrin matkan vievän aikaa varsinkin metsien kautta kierrellen.

Ehdimme ajoissa. Kuuntelimme alkuopastuksen ja huomioimme varsinkin tunnin lopun kellon soiton.
      Kello soitti ja saman naapurin hepun kanssa kiertelimme kotiin.
      Seuraavana päivänä selvisi, että kellon soitto merkitsi välitunnin alkua eikä kotiin lähtöä.

• .mollamaija

En muista ensimmäistä koulupäivääni. Ukkini veli oli talonmiehenä koulussa ja hänen vaimonsa keittäjänä. Näin jälkeenpäin olen ajatellut josko keittäjä olisi laittanut hernerokan joukossa yhen läskipalan enemmän lautaselleni, en tiijä.

• Pirre*

Olipa Sinulla ikävä kohtelu, voi hyvänen aika, toivottavasti jatkossa meni paremmin..

Mutta, muistanhan minä, olin ensimmäinen kouluun menijä meijjän pesueesta, äidin kanssa mentiin, hän saatteli pihaan ja sen jälkeen piti pärjätä omillaan, kotona oli jo kolme muuta ja äidillä oli kiire heidän luo.

Koulu oli toista vuotta käytössä ja se näytti hienolta. Opettaja oli vanaha, tai ainakin minusta tuntui siltä, ja ilkeän näköinen, - hän oli isäni kasvatti äiti, ja isän serkun pojan eukko, sanon eukko koska kuulin isältäni niin paljon pahoja asioita tästä naisesta.

• tirri.paisti

Nuorempaa lasta ei paljon kotona huomioida. Siispä en tiennyt kun eka päivänä koulussa kysyttiin mikä syntymäpäiväni oli. Hävetti, mutta tosiaan en muista että syntymäpäiviäni olisi koskaan vietetty, ei ainakaan niin että olisi kerrottu että tämä on nyt päivä se ja se ja se on sinun syntymäpäiväsi... Kouluun menin isosiskoni ja vielä isomman sisareni kanssa, joka oli jo oppikoulussa eli hänen koulunsa alkoi vasta syyskuun eka päivänä. Kansakoulu alkoi elokuun puolella, olisiko ollut 23. elokuuta.

Opettaja mittasi meidän ekaluokkalaisten pituutta siinä käytävällä, osoitti paikkaa kenellä enemmän edessä kenellä takana. Katsoi kai vähän kotitaustojakin (tiesi tietenkin) - huomasin kun katsoin kuvaa myöhemmin. Käytävällä vastaan tuli poika jota en ollut koskaan nähnyt ja joka hengitti suun kautta syvään, hengitys kuului. Se tuntui omituiselta. Juuri sen pojan viereen jouduin istumaan. Tai pääsin. Ei hänessä mitään vikaa ollut. Takapenkkiin. Siitä luokasta ja opettajasta on kivat muistot. Eri juttu kun siirryttiin ylemmäs ja opettajan oma poika oli meidän luokalla. Ja se opettaja kyllä osasi pitää omansa puolta, vaikka yritti esittää muuta. Kyllä alle kymmenvuotias huomioi ja ymmärtää paljon enemmän asioita kuin luulisikaan.

• kampsupaisti

Ei silloin älytty, että lapsillakin on aivot, ja tarkka vainu.
        Minulla oli ison koulun ekalla ja tokalla luokalla nuoret ja kauniit opettajat.
        Luokkakuvasta vieläkin näkee, kuinka kaunis, vaaleatukkainen toinen oli,
        kauniisti meikattu.

Neljä luokkaa samanikäisiä, joka luokassa varmasti 40 lasta.
        Ei siinä kovin yksilöllistä opetusta ope pystynyt antamaan, mutta ei me lapsetkaan osattu taistella auktoriteettia vastaan. Ei silloin syletty eikä nimitelty opettajia, eikä leikitty tunnin aikana kännyköillä.

• 60.0.0

"Olipa Sinulla ikävä kohtelu, voi hyvänen aika, toivottavasti jatkossa meni paremmin.."

Olihan se tilanne! Tosi köyhän perheen poikana juuri ja juuri pääsin istumaan pulpettiin kun häädettiin toiseen luokkaan muiden katsellessa.

Katsoin juuri ensimmäistä koulukuvaa ja muistiini palasi pulpettitoverini kaunis tummahiuksinen Helena.

Jostain syystä vaimokseni sain vähän samannäköisen ja aina kun jonkun nimi on Helena niin muisti palaa.

• En muista muuta kuin sen, että olin parasta A-luokkaa.
      Jota kaikki kunnioittivat jo pienestä alkaen.
      Ja sen mukaan tässä on eletty, 64-vuotiaaksi asti.
      Kaikki lirkku-opettajanikin ovat jo kuolleet.
      Vain Hymy-Poika patsas on enää muistonain.
      Ja ansiokkaat vanhempani.
      He elivät pää pystyssä, eivätkä lähettäneet minua Ruotsiinkaan.
      Vaikka sota oli jo loppunut ennen-kuin edes synnyin.
      Minä menin sit Ruotsiin ihan ite.
      Onneksi osasin sieltä poiskin ihan itse.
      Ei päässyt itkuakaan.
      Eikä näin vanhanakaan pääse.
      Outoa että joillakin kusta lirahtaa vielä näppäimistöllekin.
      Vanhat ihmiset saisivat hävetä surkeuttaan.
      Pidätellä, ja laskea vasta haudassa.

H.

• 70-

Riko se Hymypoika patsaasi!

Se ei sinulle kuulu!

Kaada vain ittelles.

• Pikkuoppilas

En muista ihan ensimmäistä koulupäivää, mutta sen muistan että viihdyin koulussa ja Saara- opettajamme oli ihanan äidillinen ja sydämellinen ihminen. :)

• Koska en muista niin ei kai se kovinkaan traumaattinen kokemus ollut.

• ent. siivoojaparka

En tarkalleen muista, mikä niistä olisi ollut se ensimmäinen aamu, kun minut pölläytettiin lämpöisestä sängystä kesken parhaitten unieni, nostettiin eväslaukku olalleni ja laitettiin kävelemään raskain askelin se 4km:n taival unen tupperoisena. Se tapahtui niin satoja kertoja sitten jatkossa joka säällä ja tuntui aina yhtä karmealta rääkiltä.

• Muistan,
      aloitin kouluni 58, pirkan päivänä se aina siihen aikaan alkoi
      ja ensimmäinen kouluni oli Jyväskylän yliopiston harjoituskoulu,
      se oli lähinnä ja lyhyen matkan päässä,
      punatiiliset rakennukset isoine ikkunoineen olivat jo vähän entuudestaan tuttuja
      matkalla oli joku iso puu ja kiehnäsin sen ympärillä aikani
      kun niin pelotti mennä yksin.
      äiti oli taas ommellut mekon tädin vanhasta mekosta ja letitkin oli.
      Opettajani oli Kaarina, pieni ja niin sievä nuori nainen.
      Viimeiseen penkkiriviin jouduin pitkänä tyttönä istumaan,
      kaksi poikaa istui samassa rivissä, toinen oli matti, toinen joku leisimo,
      Siellä oli jo silloin eilliset pulpetit,
      sitten kun siirryin gygnaeukseen, niin siellä oli taas vanhanaikaiset kahdenistuttavat,

oliskin kiva piipahtaa vanhassa opinahjossa, kyselemässä vieläkö lähettelevät joulupaketteja pohjoiseen yms

• nyt olis rikos

silloin myös opettaja sai pamauttaa karttakepillä päähän, jos ei riittävästi huomioinu opettajaa

• kna.

Tainneet olla harvoja ja valittuja niin häiriintyneet yksilöt, jotka lapsia pahoinpitelivät.
        Ikinä en ainakaan minä moista nähnyt.

Mutta kävinkin kouluni suuren kaupungin isossa koulussa, en missään kuusen juuren yksiluokkaisessa.

• Kepittä

Off topic: karttakeppi.

Meillä 3. poikaluokalla ope hermostui eräälle ja pamautti karttakepillään omaan jalkaansa jolloin keppi katkesi. Hän oli sodassa menettänyt jalkansa ja oli puujalan varassa johon keppi osui.

Hauskaahan meillä oli mutta muistan, että välitunnilla tapahtuman jälkeen puhuttiin poikien kanssa sodan vaikutuksesta hermostumiseen. Oltiin sitten rauhallisempia jatkossa.

• höh!
        kna. kirjoitti:

Tainneet olla harvoja ja valittuja niin häiriintyneet yksilöt, jotka lapsia pahoinpitelivät.

Mutta kävinkin kouluni suuren kaupungin isossa koulussa, en missään kuusen juuren yksiluokkaisessa.

Eikös se aika suuren kaupungin suuri koulu ollut sekin, missä opettaja kävi käsisksi johonkin poikaan koulun ruokasalissa tässä taannoin?

Ei se taida koulun koosta niin paljon olla kiinni se opettajien stressautuneisuus. Tai sitten pikemminkin niinpäin, että suurissa kouluissa opettajat menettävät hermonsa helpommin.

• kna.
        höh! kirjoitti:

Eikös se aika suuren kaupungin suuri koulu ollut sekin, missä opettaja kävi käsisksi johonkin poikaan koulun ruokasalissa tässä taannoin?

Ei se taida koulun koosta niin paljon olla kiinni se opettajien stressautuneisuus. Tai sitten pikemminkin niinpäin, että suurissa kouluissa opettajat menettävät hermonsa helpommin.

Koulumaailma, kuin muukin maailma makaa ihan erilailla tänään, kuin meidän kouluaikana 50-60-luvulla.
        Ennenhän jumalasta seuraavia olivat pikkupitäjän pappi ja opettaja.

Kuinka oli tuo mainitsemasi opettaja manipuloitu, en tiedä. Eihän se silti mihinkään väkivaltaan oikeuta, mikäli sitä tapaukseen sisältyi.
        Ei ole helppo tämän päivän opettajan virka.

Luulen, oletan, että meidän päiviemme isoissa kouluissa opettajat kontrolloivat toisiaan. Pienen koulun ainut opettaja sai olla herra ja hidalgo.

• suuret ikäluokat
        kna. kirjoitti:

Koulumaailma, kuin muukin maailma makaa ihan erilailla tänään, kuin meidän kouluaikana 50-60-luvulla.
        Ennenhän jumalasta seuraavia olivat pikkupitäjän pappi ja opettaja.

Kuinka oli tuo mainitsemasi opettaja manipuloitu, en tiedä. Eihän se silti mihinkään väkivaltaan oikeuta, mikäli sitä tapaukseen sisältyi.
        Ei ole helppo tämän päivän opettajan virka.

Luulen, oletan, että meidän päiviemme isoissa kouluissa opettajat kontrolloivat toisiaan. Pienen koulun ainut opettaja sai olla herra ja hidalgo.

Mahtoiko 50-luvulla enää olla niitä yhden opettajan kouluja missään?

• kna.
        suuret ikäluokat kirjoitti:

Mahtoiko 50-luvulla enää olla niitä yhden opettajan kouluja missään?

En tiedä. Onhan niitä nytkin, kun eräät opettavat lastaan/lapsiaan kotona.

• häveliäs
        kna. kirjoitti:

kna.

Kiva tuo sanontasi "kuusen juurella", koska meidän pikku koulussa pojat kiipesivät niihin isoihin kuusiin välitunnilla ja kun välitunti kello soi, niin "hurlumhei", sieltä vain alas ja äkkiä!

Minä pääsin kouluun "armosta" 5 v, koska osasin jo lukea (sisareni "armosta") , ja samalla tuhosin ilmeisesti tulevaisuuteni?

Siskoni oppi jo silloin inhoamaan minua, koska olin kuin takiainen hänen perässään! Hetkeksikään Hän ei saanut poistua näköpiiristäni ilman itkuani?

No, myöhemmin hän joutui selittelemään minun "tupla" trefiäni?

Oman lapseni (molempien) ummikkona aloittaessa ruotsinkielisen koulun, oli "ehkä" hankala, jota kumpikaan lapsistani ei ei tunnusta. Joskus kysyessäni heiltä, että onko ongelmia, niin ei mitään?

Oman käymäni KauppaKoulun rehtori oli itse runkkari! Hesalaiset sen otti naureskellen, mutta minulle se oli kammotus katsoa ukkelin mulkkua paljaana!
        Olinhan vain nähnyt isäni ja veljieni "varustukset" siihen mennessä!??

• huonot fibat

Hyvin muistuu vielä mieleen!
      Oli lämmin syysaamu ja koulun pihalla kymmeniä outoja koululaisia.
      Omassa luokassanikin varmaan 25 ennestään tuntematonta tyttöä ja poikaa.
      Koska olen aina ollut ujo, niin päivä oli pelkkää kidutusta.
      Kotona sitten sanoin äidilleni, että huomenna en kyllä enää sinne mene!
      Kaikki vain kiusaavat ja huutelevat.

Äiti vilkaisi minuun huokaisten ja virkkoi siihen:
      "Mutta onhan sinun sinne pakko mennä.
      Olethan jo sentään 36 vuotias ja koulun opettaja!"

Että mä silloin inhosin koulunkäyntiä...

• nyt olis rikos

nälkäisenä ja väsyneenä, pienen kodin lapsena ei jaksanut nostaa aina ja edes huomata,karttakeppiä,jos opettajalta tipahti kesken opetuksen, muuta ei silloin tarvittu ja pam!, sen muistaa koko lopunikänsä..ei lapsen tarvinnu manipuloida kun muutenkin oli ihan liiankin arka

• tarkemmin?

Mihinköhän ikäluokkaan sinä oikeastaan kuulut? Minä menin kouluun -55, eikä silloin ainakaan käytetty opettajien taholta enää fyysistä väkivaltaa.

• tirripaisti
        tarkemmin? kirjoitti:

Mihinköhän ikäluokkaan sinä oikeastaan kuulut? Minä menin kouluun -55, eikä silloin ainakaan käytetty opettajien taholta enää fyysistä väkivaltaa.

Luuletko tosiaan että ihan joka paikassa ja jokaisessa luokassa elettiin just niin kuin sinun koulussa?

Aloitin koulun 50-luvun alkuvuosina myös. Ja silloin ainakin meidän koulun johtajaopettaja ja yläluokkien opettaja oli varsinainen hirmu. Jälkeenpäin vielä ymmärsin että pedofiilikin. No, se 'laji' on tainnut yleistyä myöhemmin :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      242
      2581
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      79
      1935
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1898
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      82
      1338
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      67
      1285
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1228
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1088
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1080
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      933
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      924
    Aihe