Kokemuksia millaista elää adhd -aikuisen kanssa?

-vaimo-

Löytyykö kokemuksia siitä kun elämänkumppanilla on aikuisiän adhd?
Aviomiehelläni on nyt diagnosoitu se. Aaltoilevasti tuntuu kuin välillä eläisin maanpäällistä taivasta ja välillä helvettiä. Tasaisesta elämästä hänen kanssaan voin vain haaveilla. Nyt hän on vihdoin hakeutunut myös psyykkisen puolen lääkärille, mutta pystyykö hän koskaan normaaliin elämään? Tai edes lähes normaaliin? En tarkoita etteikö suhteeseen kuulu ylä- ja alamäkiä, enkä aikanaan ole rakastunut hänessä turvallisen tylsään ja tasaiseen luonteeseen, mutta...

Hyväksyn sen että hoidan lapset pääsääntöisesti, että hänellä pitää olla omaa aikaa, tilaa ja rutiinit, sekä sen että tämä häiriö vaikuttaa erinäisiin pieniin ja suuriin asioihin. Mutta sitä minun on niin kovin vaikea hyväksyä että hän ei ota vastuuta omista teoistaan, syyttää minua aika ajoin ihan kaikesta ja oma etu tulee usein muiden edelle. En voi luottaa enää aviopuolisooni, en sen takia että hän olisi pettänyt minut sillä perinteisellä tavalla, vaan luottamus on mennyt koska yhtenä päivänä hän sanoo yhtä, toisena toista. Minulle hän puhuu jotain, ja vieraille hän puhuu toista. Tai sitten avautuu foorumeilla hyvinkin henkilökohtaisista asioista. Se loukkaa ihan kamalasti...

Hän syyttää minua siitä että en ymmärrä, hyväksy, auta ja tue häntä tämän vaikean asian (adhd) kanssa. Päinvastoin teen kuulemma hänen olonsa vaan koko ajan huonommaksi. En ole missään vaiheessa kieltänyt etteikö minulle olisi vaikeaa hyväksyä sitä että hänellä on se. Tuntuuhan se ihan epäreilulta. Miksi juuri minun rakkaallani, miksei hän voi olla "normaali"... Ja varmasti hänestä itsestään tuntuu 100 kertaa epäreilummalta, koska on kärsinyt koko elämän jossain määrin erilaisuudestaan. Mielestäni olen yrittänyt tukea häntä. Puolustelen hänen rajoittuneisuutta lapsillemme, sukulaisille ja tuttaville. Selitän miksi hän toimii kuten toimii. Kerron ja puhun, selitän ja yritän. Ja silti saan vaan p***aa niskaan. Miksi? Onko se todella kaikilla muillakin tällaista? Toivoisin niin vertaistukea tässä asiassa....

35

14963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ADD oppilas

      Itselläni on aika hiljattain todettu aikuisiän ADHD. Kun katselen elämääni taaksepäin, diagnoosi ehkä selittää osan ongelmistani, ei sen enempää.

      ADHD on aika kiistelty "sairaus" oireyhtymä, miten vain. Se pyrkii selittämään henkilön toimintaa aivojen rakenteen poikkeavuudella. Ongelma on siinä, että aivojen rakenteen poikkeavuudella pystyy selittämään ihan mitä vain ihmisen toiminnassa, niin hyvässä kuin pahassakin.

      Itse en ole koskaan pyytänyt saatikka vaatinut mitään erikoiskohtelua tai ymmärtämistä jonkin epämääräisen diagnoosin takia. Mielestäni miehesi käytöstä ei voi kaikilta osin mitenkään perustella ADHD:lla. Tuntuu, että hän on vain itsekäs persoona, joka ei pysty tai halua ottaa vastuuta tekemisistään. ADHD diagnoosin taakse pääsee kätevästi piiloon, mutta ongelma on todellisuudessa jossain muualla.

      Mielestäni sinun ei tarvitse kärsiä miehesi vastuuttomuudesta enempää. Itse asiassa, mahdollistat hänen käytöksensä. Kaava on sama kuin monen alkoholistin kanssa, joka tarvitsee "äitiä" huolehtimaan hänen käytännön tarpeista, jotta hän itse voi keskittyä sairauteensa täysin rinnoin. Sinun velvollisuutesi on elää omaa hyvää elämääsi. Mieti tarkkaan ja rehellisesti kuuluuko miehesi siihen.

      • -vaimo-

        Kiitos!


      • Anonyymi

        Sinulla ei ole minkään näköistä adhd/add diagnoosia. Et edes tiedä mitä sairaus on vastauksesi perusteella. Missä kävit ja miten sinulle tehtiin neurologinen testi? Mitä tuloksia sait? Missä aivojen osissa sinulla todettiin neurologisia poikkeavuuksia? Vinkkinä muille jotka näitä lukee, että älä usko ketään joka vaan kertoo "minulla on adhd." Tämä henkilö mainitsi että adhd diagnoosin taakse pääsee piiloon? Se on neurologinen SAIRAUS! Sitä ei todeta puheella. Oletko psykopaatti vai narsisti kun täällä pädet huijaamalla?


      • Anonyymi

        Minusta taas kuulostaa hyvinkin ADHD käytökseltä. Kuulostaa hyvin tutulta mitä ex-mieheni kanssa oli. Nykyään pihallamme on ADD diagnoosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta taas kuulostaa hyvinkin ADHD käytökseltä. Kuulostaa hyvin tutulta mitä ex-mieheni kanssa oli. Nykyään pihallamme on ADD diagnoosi.

        Itekki oon miettiny mite mun piha vois saada diagnoosin. Terassilla todettu jo bipolaarinen..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itekki oon miettiny mite mun piha vois saada diagnoosin. Terassilla todettu jo bipolaarinen..

        Ei perhana ja mä luulin olevani ainoa jolla on autistinen palju!


    • adhd-nainen

      Samaa mieltä tuon edellisen kanssa.

      ADHD ei estä ottamasta vastuuta omista toimistaan. Se kyllä tekee elämästä vähän aaltoilevaa, mutta narsistisuutta tai itsekkyyttä se ei selitä.

      Laitan tähän vertailun vuoksi vähän omaa oireistoani, niin ehkä ymmärrät, mikä on ADHD:ta ja mikä keskenkasvuisuutta/itsekkyyttä.

      Mä olen siis lääkärin sanoin klassinen ADHD, ja se näkyy arjessa mm. näin:

      - suutun tosi nopeasti pikkuasioista, heitän kännykkää seinään yms. Joskus tulee isoakin laskua tavaroista ja koko muu perhe inhoaa mun raivareita. En luojan kiitos ole väkivaltainen ihmisiä kohtaan, mutta muutama ovi, läppäri, kännykkä ja auton osa on mennyt silpuksi

      - mulla ei ole kunnollista vrk-rytmiä, eli saatan kukkua öisin, nukahdella vaikka lattialle, tekee hankalaksi joskus asiat, kun olen väsynyt silloin kun pitäisi olla virkeä

      - en saa siivottua, ja vedän siitä itselleni itkukilareita. Mies joutuu tosi paljon tekemään ihan käytännön juttuja, mutta lisäksi joutuu kestämään mun tempauksia, kun alan siivota ja levitän kaiken ympäriinsä ja aakkostan ja nimikoin ja sitten se jää kesken, koska keksinkin jotain muuta

      - kun lapset oli pieniä, toi vrk-rytmi, raivarit ja saamattomuus oikein yhdistyi, ja yleensä kun mies tuli töistä kotiin, se joutui olemaan lasten kanssa kaameassa sekasotkussa, kun mä toivuin päivästä

      - lähtemiset ja aikataulut on ihan käsittämättömiä mulle, usein saan lähdettyä vasta kun olen myöhässä, ja lähtöön liittyy hirveät raivarit

      - saan tosi nopeita idiksiä lähteä ulkomaille tai ostaa talon maalta. Mies yleensä pitää mua järkevänä eikä ajattele, että olen melko oikukas ja nopeasti ohjautuva. Sitten ollaan veloissa ja asutaan maalla :D Tää nyt ei ole pelkästään haitta, toisaalta varmaan yksi syy, miksi hän on muhun rakastunut, mutta elämä on keskivertoa rankempaa, varsinkin taloudellisesti, kun aina tulee Suuria Muutoksia

      - menen joskus ylikierroksille keksiessäni jotain uusia asioita ja tohotan niistä, vaikka pitäisi tehdä tärkeämpiä juttuja. Opinnot ja työpaikat on sillee ja tällee, eli mies joutuu kantamaan vastuun perheen elatuksesta

      - koska olen tyypiltäni hyperaktiivinen, olen usein sosiaalisissa tilanteissa vähän asiaton ja liian puhelias. Osa miehen kavereista vähän kaihtaa mua ja tää on erottanut meitä sosiaalisesti.

      - saatan joskus ulkona käydessäni vaan päätyä petiin jonkun kanssa. Alkoholi on sellainen, että en osaa yhtään säännellä sitä ja yhdessä ADHD:n kanssa se tekee musta täysin harkitsemattoman. Oon pannut jotakuta mm. siksi, että sillä oli niin surulliset silmät, ja olin ajatellut vaan, että sille ois tullut pakeista paha mieli.

      Mä en puolustele tekojani ADHD:llä, olen todella pahoillani aina jos loukkaan ketä tahansa tän takia. Yritän aina osallistua ja kuunnella ja olla läsnä, en koe että tästä vammasta seuraisi mitään erivapauksia. Mun miehellä on tosi rankkaa ja tunnen häntä kohtaan suurta sympatiaa. Mutta toisaalta hän myös käsittää, että mä olen hyvä ihminen sisimmässäni ja yritän parhaani. Diagnoosi on tosi paljon helpottanut meidän molempien elämää.

      Olen nyt lääkityksellä, ja mies usein tunkee ihan ensimmäisenä asianaan aamulla mulle kapselin suuhun. Olen sitten vähemmän kauhea heti herätessäni. Perheelle tää lääkitys on ollut suuri juttu. Se auttaa noihin kaikkiin impulsiivisiin juttuihin, raivareihin ja hyperaktiiviseen käytökseen, mutta valitettavasti en vielä osaa ohjata tekemisiäni oikein eli edelleen se mies siivoaa. Ehkä tästä vielä opin ja kehityn. Diagnoosi tai lääkitys ei missään tapauksessa ole olleet meille sellaisia signaaleja, että nyt mun ei sit tarvitse tehdä enää mitään, kun olen tämmönen. Päinvastoin.

      • sama nainen

        Tuohon vielä täsmennykseksi, että esimerkiksi siivous, koulunkäynti tai työt. Kyllä ADHD aina ne aloittaa innokkaasti ja suurilla suunnitelmilla, ja sitten vaan tapahtuu jotain. Ja sitten elämän suunta muuttuukin. Mulla ADHD ei ole siis tarkoittanut laiskuutta tai vastahakoisuutta mihinkään vastuunkantoon, se on vaan kovin nykivää ja lopputulos ei aina ole hyvä.

        Siinä se normaali puoliso joutuu koville, kun se näkee, että no jaa, taas toi hösöttää pilvilinnassa, ei tosta mitään tule, mutta ei se voi sanoa niin ja latistaa koko intoa.


    • Anonyymi

      Mulla adhd mies ja elämä todella vuoristorataa. Mihinkään mitä lupaa tai sanoo ei voi luottaa. Ne vaihtuu koko ajan. Ensin hän on onnensa kukkuloilla ja hetkenpäästä eroamassa. Yhteiset suunnitelmat ja sopimukset ei pidä eikä niihin voi luottaa kun hänen itsekkäät suunnitelmat menee edelle. Saa aikaiseksi asioita jotka palvelee häntä. Yhteiset asiat ei luonnistu kun ei luota mihinkään eikä keneenkään. Ei luota edes itseensä eikä sen vuoksi sitoudu mihinkään. Menee adhd diagnoosin taakse kun ei ota vastuuta mistään vaikka pystyis kyllä vaikka mitä. Luulee että sitä käytetään jotenki hyväksi joka asiassa. Empaattisuus ja täydellinen välinpäitämättömyys vaihtelee nopeasti. Käytös on välillä hyvin lapsellista ja kielenkäyttö ala arvoista. Hyviäkin puolia tietenkin on mutta ne ei auta kun luotto on jo mennyt.

      • Anonyymi

        Itselläni reiluvuosi sitten diagnoosoitu adhd,johon lääkitys annettu myöskin, iänmyötä oppi jotenkin elämään itsensä kanssa, tosin lukuisia harmeja tuottanut elämän varrella, päihteet maistunut, irto/1 yön suhteita nuorena jatkuvasti, ja järjettömiä raivareita, kun joku saanut käämin poltettua, siis muisti veks kun kilahti kunnolla. Koulun käynti ei kiinnostanut, vaikka osasi, mutta pakonomainen tarve oli olla menossa tuntui ,että pää räjähtää, jos esim kotona joutui nysväämään, sekä ei hirveesti ajatellut,vaan toimi ennen kuin seurauksia tms mietti. Toi että puheitaan ei jonkun mies pidä, ei itsellä ainakaan ole adhd sellaista tehnyt, oon todella tarkka asioista jotka on sovittu ja luvattu, sekä lyönyt katkolle useat kaveri suhteet joissa mulle puhuttu paskaa. Itse näen vahvuutena osin tämän ns puutteen, näen jotenkin laajemmin ja huomaan asioita ja oppinut ihmisistä lukemaan ns kierot/omanedun ajajat ja feikit, joita ns normi/paremmissa, sekä ihmisten suosiossa olevissa yllättävän paljon. Tämä osaltaan tuonut sen että ihmiset varoo/pelkää, kun tämän adhd vuoksi oli myös joskus paniikki yms käytöshäiriötä ja moni pitänyt tyhmänä, joka ei ihan niinkään ole,näissä tutkimuksissa todentui myös poikkeuksellista älyllistä lahjakkuutta, tutustunut ns ihmistyyppeihin seuraamalla sekä omien kokemuksien kautta, ja todella pettynyt millaista paskiaista ja omanedun tavoittelijaa, sekä kieroilijaa näistä on löytynytkin. Monesti henkilö jolla on adhd omaa jonkin poikkeuksellisen lahjakkuuden joissakin asioissa, sitä kannattaa käyttää hyväkseen, ei tää homma todellakaan ole mikään vaiva, vaan parhaimmillaan etulyöntiasema, kun tämän touhun kanssa oppii elämään.


      • Anonyymi

        Oisko tuossa tapauksessa ollut ehkä jotain muutakin mielenterveys häiriötä lisäksi myös?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni reiluvuosi sitten diagnoosoitu adhd,johon lääkitys annettu myöskin, iänmyötä oppi jotenkin elämään itsensä kanssa, tosin lukuisia harmeja tuottanut elämän varrella, päihteet maistunut, irto/1 yön suhteita nuorena jatkuvasti, ja järjettömiä raivareita, kun joku saanut käämin poltettua, siis muisti veks kun kilahti kunnolla. Koulun käynti ei kiinnostanut, vaikka osasi, mutta pakonomainen tarve oli olla menossa tuntui ,että pää räjähtää, jos esim kotona joutui nysväämään, sekä ei hirveesti ajatellut,vaan toimi ennen kuin seurauksia tms mietti. Toi että puheitaan ei jonkun mies pidä, ei itsellä ainakaan ole adhd sellaista tehnyt, oon todella tarkka asioista jotka on sovittu ja luvattu, sekä lyönyt katkolle useat kaveri suhteet joissa mulle puhuttu paskaa. Itse näen vahvuutena osin tämän ns puutteen, näen jotenkin laajemmin ja huomaan asioita ja oppinut ihmisistä lukemaan ns kierot/omanedun ajajat ja feikit, joita ns normi/paremmissa, sekä ihmisten suosiossa olevissa yllättävän paljon. Tämä osaltaan tuonut sen että ihmiset varoo/pelkää, kun tämän adhd vuoksi oli myös joskus paniikki yms käytöshäiriötä ja moni pitänyt tyhmänä, joka ei ihan niinkään ole,näissä tutkimuksissa todentui myös poikkeuksellista älyllistä lahjakkuutta, tutustunut ns ihmistyyppeihin seuraamalla sekä omien kokemuksien kautta, ja todella pettynyt millaista paskiaista ja omanedun tavoittelijaa, sekä kieroilijaa näistä on löytynytkin. Monesti henkilö jolla on adhd omaa jonkin poikkeuksellisen lahjakkuuden joissakin asioissa, sitä kannattaa käyttää hyväkseen, ei tää homma todellakaan ole mikään vaiva, vaan parhaimmillaan etulyöntiasema, kun tämän touhun kanssa oppii elämään.

        Kyllä itsekkin pidän lupauksista kiinni ja ne ovat minulle tärkeitä. Moniin ihmis-suhteisiin pettynyt, kun lupauksia perutaan ja siirrellään.
        Ja kyllä - oppinut näkemään kaukaa "mädät" ihmiset, tai onko joku aito omaitsensä.

        Ei tämän kanssa helppoa ole elää. Työpaikat vaihtunu useasti syystä jos toisesta. Olen yleensä se joka on jo asioita tekemässä, kun muut pohtivat miten ne asiat hoidettaisiin. Kotia tuodaan uusia projekteja jatkuvalla syötöllä vaikka edellisetki on kesken. Yleensä olen todella hyvällä tuulella, mutta jonkun törkeä käytös voi muuttaa mielentilaa välittömästi, tai pari vastoinkäymistä peräkanaa saa tuntemaan oloni, että minusta ei ole mihinkään. Silloin kun käy tunteidensa kanssa pohjalla niin käydään kans ihan pohjalla, mutta tunnin parin päästä elämä saattaa olla taas ihanaa ja loistavaa. Anteeksi pyytäminen ei ole minulle vaikeaa ja usein pohdinkin suututinko ketään, kun päässä ajatukset juoksee tuhatta ja sataa ja suu yrittää pysyä perässä.

        Ei tämmösiä vain keksitä, vaan näiden kanssa yritetään opetella pärjäämään.


    • Anonyymi

      Sun elämä kuulostaa niin meidän elämältä. En usko että muuttuu koskaan. Taivas ja totaalinen helvetti. Jos haluat itsellesi rauhallisemman elämän ja itsesi takaisin niin lopeta suhde. Ei kukaan voi ketään parantaa jos toinen ei halua. Ymmärrän tuskan jota käyt koska itse olin samassa tilanteessa. Tyhjät lupaukset vuodesta toiseen riitti ja sitä jatkuvaa pettymystä ja epävarmuutta ei enää korjannut mikään. Nyt suhde on ohi. Tsemppiä sulle ja muista eäterve itsekkyys itseäsi kohtaan.

      • Anonyymi

        Kiitos näistä sanoista, tunnistan niin tämän. Antaa tukea omaan eroon.


    • Anonyymi

      Lieköhän ap:n kohdalla tuo dikke-diagnoosi ole hiukan toinen ja eri kuin AHDH?

      • Anonyymi

        Samaa mieltä digge-diagnoosiviestijän kanssa. Nimittäin: helpomman diagnoosin taakse EI VOI ryömiä.
        Oireilunkuvaus ei onnistu keksaistulla diggellä. Valitettavasti.


    • Anonyymi

      ADHD:n liitännäisenä esiintyy usein muita neurologisia poikkeavuuksia tai mielenterveyden ongelmia. Vaikka ensimmäisenä mainitun kanssa eläminen voi olla välillä takkusta sekä itselle että läheisille, niin ei sekään kaikkea selitä. Ei ainakaan kaikkea nuita kuvailtuja juttuja.

    • Anonyymi

      Jos on pelkkä vaikea ADHD sitten suosittelen ensin pohtii että jos ei asu saman katon alla ellei saa todella isoa taloa. Mutta jos on liitännäisiä diagnoosi juttuja niin tuhoon tuomittu parisuhde muoto eli silloin paremmin kummallakin oma asunto ja kaveruus jos toinen ihminen vaivautuu ymmärtää

    • Anonyymi

      Olen tapaillu miestä yli vuoden ja mitä oudoipia juttuja..teot ja puheet menee ristiriidassa.väittää mua harhaluuloiseksi/että ajattelen asioita liikaa.sitten kun mainitsen asioista syytää että ymmärrän väärin.etsii musta vikoja laukoo asioita ja kun sanon siittä niin sanoo ettet luota.voiko ihmiseen luottaa joka puhuu mitä sattuu..ja on äärettömän salaperäinen..

    • Anonyymi

      Jatkoo edelliseeni..otan asioita puheeks niin on aina eroomassa. Onko itsetunto hänellä heiko vai mistä johtuu..korttipelissä suuttu kun ei saanut vaihtaa kortteja kahtakertaa..välillä on seksuaalista agtiivisuutta.ja salaa tapaillaan ettei äiti saa tietää ja jos äiti soittaa niin pitää olla hiljaa..eikö kuulosta vähän oudolta.

      • Anonyymi

        Kuulostaa siltä että muutakin persoona ongelmaa on. Salailu ja muu salaperäinen esim kännykän piilottelu, omista asioista juttelu, kaveripiirin salailu ja suhteen piilottelu ei kuulu terveeseen parisuhteeseen. Eikä se, että on aina eroamassa. Se on henkistä väkivaltaa. Persoona ongelmista sekä mm. epävakailla se on juuri tuommoista. Puheet ja teot ei kohtaa ja ovat epärehellisiä sekä kovia valehtelijoita.


    • Anonyymi

      Pahimpia työpaikkakiusaajia ainakin ovat. Varmaan tekevät kotonakin sitä ihan samaa. Koska kuulemma kiusaaminen on kivaa paitsi ei ADHD:n omalle kohdalle.

    • Anonyymi

      Aikuinen lapseni sai adhd diagnoosin vasta liki kolmekymppisenä. Oireita toki oli jo lapsuudessa, mutta eihän siihen aikaan adhd:sta paljon tiedetty saati puhuttu.
      Koko elämä on ollut vaikeaa ja on edelleenkin. Opiskelut ja työsuhteet katkenneet, missään ei jaksa eikä kiinnosta töitä tehdä. Mieliala menee ylös ja alas, suuttuu kaikesta mikä ei häntä miellytä, ymmärtää väärin, ei kuuntele. Aina oikeassa ja muut väärässä, mielipide oltava sama kuin hänellä tai mielipidettä ei saa tuoda edes esille. Polttaa siltoja takanaan ja uhkailee aina hylkäämisellä, sukulaisia, ystäviä, opettajia jne.
      Ärtyy heti satasella, ei koskaan pyydä anteeksi omia sanomisiaan tai tekemisiään, vikahan ei koskaan ole hänessä. Ei tunne empatiaa ihmisiä tai eläimiä kohtaan eikä osaa asettua toisen asemaan. Toimii itsekkäästi ja hyödyntää aina toisia ihmisiä, kunnes heidät voi dumpata roskiin kun ei enää apuja irtoa. Epärehellisyys on joka päiväistä, välillä mietitään osaako edes puhua totta. Itsekin tuntuu välillä uskovan omiin tarinoihinsa.
      Toisaalta erittäin älykäs ja näppärä monessa asiassa, osaa mitä vaan kun haluaa. Hyvää seuraa halutessaan. Näitä hyviä hetkiä on vaan niin harvoin ja ne kestävät vain hetken, koska milloin mikäkin ärsyke kaataa rauhan ja taas mennään.
      Raskasta elämää läheisille ja kavereillekin. Moni kaveri on hypännyt pois kuviosta, mutta läheisillehän tämä ei ole vaihtoehto.
      Rakas lapsi ja rakas läheinen, mutta vaikeaa on joka päivä.

    • Anonyymi

      Mun kaveri sai diagnoosin 26 vuotiaana. Nyt se vetoaa aina diagnoosiin, kun ei esim jaksa nousta sängystä tai pidä sovittuja asioita. Muutenki se keksii valeita, vedättää, on täysin epäluotettava ja osaa kyllä käyttää hyväkseen kavereita aina kun jotaa tarvii. Siltä ei kyllä apuja tule tai jos joskus auttaa jossain niin sitä on pitäny pyydellä ja suunnilleen rukoilla. En tiie onko kaikki adhd johtuvaa vai onko vaan persoonassa syy.

      • Anonyymi

        Itsellä ADHD-sukulainen, joka on kohta jo eläkeiässä mutta työura jäänyt olemattomaksi. Surkeinta tässä tyypissä on se, ettei sen apuun voi mitenkään luottaa, vaan vakavissakin tilanteissa se on voinut sanoa ettei kiinnosta. Elämä pyörii Veikkauksen pelien ympärillä.


    • Anonyymi

      Itse myös aina miettinyt, että johtuuko tosiaan vain ADHDsta kaikki oman edun tavoittelu, tunnekylmyys ja ilkeys vai onko silloin mukana myös joku persoonallisuushäiriö.

      • Anonyymi

        Eiköhän siinä ole jotain muutakin persoonallisuus häiriötä. Ei ole helppoa läheisille.


    • Anonyymi

      Muistakaa arvoisat ADHD potilaat, ettei koko elämä mene ääänänääksi.

    • Anonyymi

      Etsin tietoa sairaudesta kun poikani naisystävällä on ADHD sairaus. Kuuluuko sairauteen, että alistaa kumppanin sekä eriarvoistaa?

    • Anonyymi

      Nykyään kaikilla nuorilla todetaan ADHD, jotka eivät kestä elämänsä vastoinkäymisiä, eivätkä halua ottaa vastaan töitä, koska pelkäävät vastuuta. Mukavampaa on vaan tubettaa kotona ja bilettää illat sossusta saatavilla rahoilla. Loiseläjiä.

    • Anonyymi

      Onko syynä ADHD, kun ihminen on rahanahne, kiero, tyytymätön ja vähät välittää muista kuin itsestään ?
      Eikö silloin ole narsisti tai joku persoonallisuushäiriö, mutta mikä ?

      • Anonyymi

        Hyvä kysymys!
        Tunnen useammankin tollasen ihmisen eikä ole tiedossa mitää selittävää sairautta tai edes nega kokemustakaan, kun taas ne joilla on näitä, ovat pikemminkin vastakohtia.
        Mäki kallistun narsistin tms. suuntaa jos ei muuten adhd:n merkkejä. Vastaa tiukasti samalla mitalla ja jos mainittu käytös niin kaipa se sitä on kun taas sairas jollain tapaa lannistuu.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Onko tavallista etta adhd ihminen ei sano kiitos koskaan? Ei huomioi kiitollisuudella yhtaan.. vaikka kuinka yrittaisit ja antaisit

      • Anonyymi

        jatkan.. kiitos aihetta. Ennemmin kuin tyytymattomyys siita etta ei saa kaikkea sita mita muila on. Mutta tuo sanan kiitos puuttuminen ihmetyttaa jossakin tilanteessa kun on saanut paljon. Mutta ei pienessakaan palveluksessa


    • Anonyymi

      ja jatkan viela. Loysin kylla tekstin jossa kerrottiin etta yksi oire o korostunut itsekeskeisyys. Etta ehka eivat voi sille mitaan. Mutta pahalta voi joskus tuntua. Juuri se tyytymattomyys vaikka olisit yrittanyt kaikkesi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4894
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3217
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1365
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1196
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      865
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe