Takavetoisella ajaminen on vaikeampaa kuin etuvetoisella varsinkin talvella ja jopa vaarallista liukkaalla. Siksi takavetoisella ajavat luulevat ja kehuvat olevansa parempia kuskeja kun osaavat ajaa vetotavaltaan vaikealla ja omituisella autolla. Sama juttu kuin polkupyörä jonka tankoa kääntämällä oikealle pyörä kääntyykin vasemmalle ja jne. Ei mitään hyötyä mutta pääsee kehumaan että on taitoa ajaa.
Takavetoisen naurettava idea
13
178
Vastaukset
- Ei niinkään
Jos olet ajanut lapsesta lähtien talvella polkupyörällä ja teini-iässä liukkailla teillä mopolla niin takavetoisen käyttäytyminen on jo valmiiksi omaksuttu ja opittu. Siitä on helppo siirtyä 18-vuotiaana takavetoisen auton rattiin. Ja jos vielä lisäksi olet aloittanut autoilun takavetoisella, niin etuvetoiseen siirtyminen vaatii paljon totuttelua.
Mullakin meni aikanaan pari talvea, ennen kuin opin ajamaan etuvetoisella. Takavetoisilla ajellessa oli kehittynyt sellainen refleksi, että auton puskeminen korjataan kaasua painamalla ja yliohjaaminen kaasua keventämällä. Siitä pois oppiminen otti aikansa...Ei ole kuin helpompaa kuin etuvedolla. Luisut on helpommin hallittavissa ei lähde etupyörä luisuun ei puske ym. ja ylämäessä on parempi kun paino siirtyy taakse vetäville pyörille toisin kuin etuvedossa kevenee YM YM YM
VAHINKO VAIN ETTÄ TAKAVETOSIA ON VÄHÄN SAATAVANA KOSKA VALMISTAMINEN ON KALLIIMPAA KUIN ETUVEDON
- seppä syntyessään?
Minkä taidon oppii sitten heti?
- BMW Kusipää
Joskus aikoinaan autolla piti osata vielä ajaakin kun oli vain takavetosia eikä mitään luistoestoja tai härpättimiä.Autojen toiminta oli muutenkin vähän sitä sun tätä joten piti oikeasti tietää miten reagoida tilanteissa. Tänäpäivänä taas homma on mennyt hissutteluksi etuvetojen ja avustumien takia joten kukaan ei oikeasti opettele tilanteita jos esim. pitääkin väistää estettä ja auto lähtee slaidiin tai tulee muuten vain yllättä tilanne missä auto meinaa lähteä lapasesta.Ja parhaimmat jopa pelkää ajamista tuota varten koska ei ole kokemusta asiasta mitä tehdä tilanteissa.
Tuota varten, takavedot on ehdottoman hyviä että joutuu tilanteisiin missä perälähtee slaidiin edes hieman vaikka avustimet sen lopulta korjaakin.Joka kerta sitä kuitenkin muistuu mieleen että noinkin voi käydä ja tuota varten ajankin toisinaan parkkipakoilla yms. tilavilla alueilla ilman mitään hallintajärjestelmiä.Auto kun pitää oikeasti hallitakin eikä vain luottaa tekniikaan.- hmm...
Silloin, kun niillä piti osata ajaa, niin kummasti kuoli porukkaa kolminkertainen määrä tähän päivään verrattuna, vaikka autoja oli puolet vähemmän.
Jokin tässä yhtälössä ei nyt täsmää . . .
- opettele
Ei takavetoisen ajaminen ole vaikeaa kuin sellaisille, jotka ei osaa ajaa.
- Etuvetoista ei tarvi
.
Etuvetoista ei tarvitse "ajaa"
Sillä vain liikutaan paikasta toiseen luotettavasti ja turvallisesti niin kuin autolla pitääkin
. - opettele
Etuvetoista ei tarvi kirjoitti:
.
Etuvetoista ei tarvitse "ajaa"
Sillä vain liikutaan paikasta toiseen luotettavasti ja turvallisesti niin kuin autolla pitääkin
.Kyllä etuvetoistakin pitää ajaa. Aivan kuten takavetoistakin pitää ajaa.
Ehkä sinunkin kannattaisi tulla palstalle vasta kun olet ajokortti-iässä.
- cyiuboioiiio
muistan pentuna pyörällä ajelua lumisella luistinradalla johon kolattiin "testirata", esim. 90-asteen käännöksiä, takajarru lukkoon mutta usein se luisto karkasi yli ja pyörineen oltiin sitten lumen puolella poikittain. Sivuluiston oikaisu on siis hyvin vaikeaa mutta etuveto ei herkästi edes lähde sivuluisuun.
Jos luistoon ylipäätään joutuu liian vauhdin vuoksi, etuvetoinen lähtee puskemaan mikä on helpompi hallita, yleensä riittää vaan kytkin pohjaan että veto lakkaa.
Jos sekään ei riitä vaan törmäys on väistämätön, on parempi törmätä keula edellä kuin takavetoisella ohut kylki edellä. Autojen keularakenteet on paremmin suunniteltu törmäysenergiaa sitovaksi ja hallitusti kokoonpainuvaksi, kyljessä ei paljon törmäysvaroja ole.
Normaali liikenne ei ole mikään "taitoajon" paikka, ralliradat ovat erikseen.
Omat autoni ovat aina olleet etuvetoisia, kortti vuodesta 1992 alkaen.- Mihin se nyt vetää
Mulla taas on omia autoja ollu noin 40kpl, nelivetoja, takavetoja sekä etuvetoja. E li kaikkia vetotapoja on kokeiltu. Ylivoimaisesti paras on neliveto sekä pitävällä tai liukkaalla. Liikkeellelähtökyky ylivoimainen, samoin ajovakavuus. Huonoa on tunnottomuus liukkaalla, eli pitoa tuntuu olevan enemmän kun mitä sitä todellisuudessa on. Samoin nelivedot on tehty yleensä aliohjautumaan, mistä en tykkää yhtään.
Toiseksi paras on takaveto. Ohjaustunto muihin verrattuna ylivoimainen, hauskin ajaa, helppo leikkiä luisuilla, varottaa liukkaudesta. Kaikkein loogisin ajettava. Suuntavakaudeltaan ei pärjää neli- tai etuvedolle.
Etuveto on sitten ylivoimaisesti huonoin. Ohjaus vetelee kiihdytyksissä, sutii koko ajan, vaatii vasemman jalan jarrutusta et kääntyy, kuluttaa paljon eturenkaita, epälooginen ajettava tuntuu tukevalta mut yhtäkkiä saattaa pito karata, joko puskee tai yliohjaa ei ikinä tiedä kumpaa tekee, ei varoita liukkaudesta muuten kun sutimalla, tylsä ajettava. Voimansiirto heikko ei kestä laatikot ja vetarit. Ei voi käyttää tehokkaita moottoreita. Soveltuu pitävällä kelillä pitkän matkan ajoon hyvän suuntavakavuuden ansiosta, mutta ei oikein mihinkään muuhun.
Kaikesta sitä pitää saada kinata =)
Ite nuoruusajat ajanu tuuppareilla, mutta nykyään etuvedoilla,
mielestäni paljon helpompaa ajoa =)- Tyhmää kinaamista
On ajettu takavedolla miljoona km eikä mitään ongelmia. Nyt etuveto eikä edellenkään mitään ongelmia. Etuveto on tullut jäädäkseen koska valmistus kustannukset on halvemmat. Ainoa ongelma on nykyisin että ei osata ajaa ja syytetään autoa vaikka syy on kädettömässä kuljettajassa.
- Vanha-Kusgi
Mikä naurettava idea? Takavetoistahan on talvella helpompi hallita, kuin etuvetoista, joka puskee joka mutkassa keula edellä pusikkoon. Takavetoista ei tarvi kuin kaasulla ohjailla , ja hieman rattia vääntää kulkusuuntaan.
Vanhoilla etuvetoisilla,, joissa ei ollu abs jarruja, ym. ajonvakautus-juttuja oli tosin helppo hallita liukkailla keleillä vasemman jalan jarrutuksella. Perän sai luistamaan samanlailla, kuin takavetoisella, painamalla jarrua, ja kaasua samaan aikaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768462Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per593261- 382604
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj182185- 272171
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto362149- 131907
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151723- 661686
- 181619