Mikä vaivaa?

Mies28v

Sain labrakokeiden tulokset etukäteen ja näistä pääsen juttelemaan lääkärin kanssa ensi viikolla. Malttamattona kuitenkin itse näitä aloin selvittämään jo etukäteen. Olen 28 vuotias perusterve, syön terveellisesti, en polta enkä juurikaan käytä alkoholia sekä käyn säännöllisesti kuntosalilla ja hölkkäämässä. Ei ole yli- eikä alipainoa.

Alunperin lääkärille lähdin siitä syystä, että on ollut jotenkin vetämätön fiilis useamman vuoden ajan eikä mikään oikein tunnu miltään. On ollut erittäin vaikea aloittaa tekemään mitään, vaikka on välillä kova halu saada jotain aikaan, mutta ei vain saa aloitettua sitä tai jaksa. Erityisesti töissä tämä on vaivannut. Lisäksi sellaista pientä alakuloa, mutta ei varsinaista masennusta, mutta sen suuntaista ja sitä lääkärikin epäili. Itse olin eri mieltä, vaikka oireilu siihen sopikin. Ajoittain olen saanut itseäni niskasta kiinni hetkellisesti, mutta sellaista spontaania se ei ole. Kaikki pitää ikään kuin tehdä väkisin. Ajoittaisia libido -oireita esiintyy myös. Olen vain halunnut sivuuttaa tämän asian, koska olen jotenkin ajatellut, että olen vuosien varrella tullut sellaiseksi eikä sille mitään voi.

Labrakokeiden tuloksia alla. Näettekö niissä jotain hälyttävää? Itse näen testosteronitason olevan aika alhaalla ja se voisi selittää oireita. Samaten kilpirauhanen on vähän sellainen, että en ole varma onko se huono vai ei.

Tutkimus Tulokset Viiteväli
S-Tyreotropiini 2.3 mU/l 0.4 - 4.5 mU/l
S-Tyroksiini, vapaa 12.0 pmol/l 9 - 21 pmol/l
S-Testo,vapaa kok shbg 190 pmol/l 200 - 580 pmol/l
P-C-reaktiivinen proteii Alle 8 mg/l ≤ 8 mg/l
fP-Kreatiniini 89 umol/l ≤ 100 umol/l
fP-Glukoosi 5.3 mmol/l 4 - 6 mmol/l
P-Alaniiniaminotransfera 61 U/l ≤ 70 U/l
P-Glutamyylitransferaasi 17 U/l ≤ 80 U/l
fP-Kolesteroli 3.5 mmol/l ≤ 5 mmol/l
fP-Kolesteroli, HDL 1.20 mmol/l ≥ 1 mmol/l
Kolesteroli/HDL-suhde 2.9
fP-Kolesteroli, LDL 2.0 mmol/l ≤ 3 mmol/l
B-Hemoglobiini 143 g/l 134 - 167 g/l
B-Eryt,tilavuusosuus 0.42 Osuus 0.39 - 0.5 Osuus
B-Erytrosyytit 4.67 E12/l 4.3 - 5.7 E12/l
E- Eryt,keskitilavuus 90 fl 82 - 98 fl
E-Hemoglob,keskimassa 31 pg 27 - 33 pg
E-Punasolujen kokojakaum 14.4 % ≤ 14 %
fB-Leukosyytit 4.9 E9/l 3.4 - 8.2 E9/l
B-Trombosyytit 158 E9/l 150 - 360 E9/l
Pt-Glom.suodosnop.estim. Yli 60 ml/min/1.73 m2 ≥ 60 ml/min/1.73 m2
fP-Triglyseridit 0.7 mmol/l ≤ 2 mmol/l
S-Testosteroni 11 nmol/l 10 - 38 nmol/l
S-Sukupuolihorm.sit.glob 25 nmol/l 10 - 57 nmol/l

7

2234

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väsynytväsymykseen

Mikä oli tuomio? Itselläni on vastaavia arvoja.

• RAL

Kilpirauhashormooni T4 (S-tyroksiini) matalahko mutta ei vielä välttämättä vajaatoimintaa. Testosteroni matalahko. Kumpikin matalahko, mutta vielä normaalien arvojen rajoissa.

• kiireestiendokrinologill

Syön itse Thyroxiniä,mulla ei oikein vielä tasapaino saavutettu,alatasolla nuo arvot ja olo kuin kuin kirjoittajalla ts.kilpirauhasen vajaatoiminta,jotkut lääkärit alkaa kirjoittaa heti masennuslääkkeitä,mutta tosi asia on,ensin hoidetaan arvot ylemmäksi,ei riitä arvot roikuvat juuri alatasolla mutta ovat normaalin ala rajoilla,tärkeintä on oma olo.Mene ihmeessä kunnon endokrinologin vastaanotolle,kaikki läkärit anteeksi vaan eivät osaa hoitaa oikein kilpirauhasen vajaatoimintaa

• s...s

Minusta testosteroni on lievästi alakanttinen, ei siis selvästi epänormaali kuitenkaan. Kilpirauhasarvot ovat ihan normaalit. Joskus testo voi olla vähän matala esim kiireisen, stressaavan työelämän vuoksi ja normaalistua, kun ihminen vaihtaa työpaikkaa. Ylipaino aiheuttaa myös matalaa testoa, mutta sitähän sinulla ei ollut. Varmaan itse menisin tuollaisilla rajatapausarvoilla kertaalleen endokrinologin luo käymään, mutta et varmaan saa noilla arvoilla lähetettä kunnalliselle puolelle. Luultavasti hormonitoiminnassasi ei ole vikaa.

• kentietääpi

Kaikki veriarvot ovat ihan normaaleja.

Testo on hiukan alhainen, joka voi johtua lihavuudesta tai D-vitamiinin puutoksesta.

Syöthän D-vitamiinia 100µg päivässä? Vauvat syövät 30µg.

Liiku joka päivä ulkona ja syö kunnon ruokaa eli kasviksia, hedelmiä, marjoja, lihaa ...

• TurhaaMiettiä

No ei näissä nyt mitään vakavaa ole, ihan normaalia yksilöllistä vaihtelua, that's it!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomessa on meneillään boomereiden kosto

1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä
      Maailman menoa
      140
      3444
    2. Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?

Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri
      Maailman menoa
      210
      2387
    3. IPCC romahtaa

Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl
      Ilmastonmuutos
      67
      2375
    4. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      87
      2202
    5. Miten voit vain

Olla kuin mitään ei olisi?
      Ikävä
      153
      1628
    6. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      115
      1420
    7. Perussuomalaisten onnistunut vappumarssi nostaa kannatusta

Rauhanmarssilla olleiden kimppuun hyökänneiden vassareiden kannatus sen sijaan romahtaa. Kaikki näyttää hyvältä vuoden
      Maailman menoa
      10
      1208
    8. Pelolla pakottaminen

Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha
      Kaste
      624
      1066
    9. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      118
      1031
    10. Niin siinä kävi. :D

oisit halunnu seurustella :D jäit ilman :D
      Ikävä
      100