Tesla

SamatTuetKaikille

http://yle.fi/uutiset/sahkoautoa_ajaessa_on_kuin_avaruusaluksen_puikoissa/7417561

Tommi Mäkisen tietojen mukaan tukea myönnettiin esimerkiksi heinäkuun aikana sadalla sähköautolle. Hänen yrityksensä hankkiman Teslan myyntihinta oli noin 100 000 euroa. Alv-vähennyksen ja energiatuen jälkeen autolle jäi hintaa noin 50 000 euroa.

Niinpä niin. Jos näin yksityisautoilijanakin saisi Tesla Model S P85 kaikilla härpättimillä, niin toki minunkin parkkiruudussa sellainen olisi. Mutta eihän meillä suomessa näin voi tehdä.

Ja omaa yritystä on vaikea pistää pystyyn pelkän auton takia, siinä menee sekä terveys että omaisuus samalla.

83

1694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Xizor

      Siinäpä olisi tosiaan jo varsin kohtuullinen hinta. Ovat näköjään viimein saaneet sen CHAdeMO-adapterinkin aikaiseksi, joten siellä ABC-asemallakin voi käydä pikalataamassa. Tarpeettoman tyyris härpäke tosin sekin.

      • ydinvoimaa lisää

        Ja se pistorasiasta tuleva sähköhän on ilmaista !


      • Pösö v.1997 kulkee:D
        ydinvoimaa lisää kirjoitti:

        Ja se pistorasiasta tuleva sähköhän on ilmaista !

        Niin ne pässit luulee, että sähkön voi tankata ilmatteeksi.
        Kun saadaanTeslan ostajia kasaan tarpeeksi paljon, nousee sähkötankkauksen hinta varsin korkeaksi.
        Kaikkihan muistaa kuinka edullista oli ajaa D- autolla. Paljonkos diesel maksaa nyt?


      • Häkäpönttö käyttöön
        Pösö v.1997 kulkee:D kirjoitti:

        Niin ne pässit luulee, että sähkön voi tankata ilmatteeksi.
        Kun saadaanTeslan ostajia kasaan tarpeeksi paljon, nousee sähkötankkauksen hinta varsin korkeaksi.
        Kaikkihan muistaa kuinka edullista oli ajaa D- autolla. Paljonkos diesel maksaa nyt?

        Teslaa myytiin maaliskuussa 1493 kappaletta Norjassa.
        Miksi Suomessa ei tueta sähköautoihin siirtymistä?
        Norjassa on jo 30 000 sähköautoa.
        Montako sarvikuonojen maassa, Suomessa?


      • Go Nicola
        Häkäpönttö käyttöön kirjoitti:

        Teslaa myytiin maaliskuussa 1493 kappaletta Norjassa.
        Miksi Suomessa ei tueta sähköautoihin siirtymistä?
        Norjassa on jo 30 000 sähköautoa.
        Montako sarvikuonojen maassa, Suomessa?

        Ei Suomi ole sarvikuonojen maa vaan ruotsalaisen miekan ja jellonan suurvalta, jolla nyt vaan on sun kokonen virtahepo demokratiassa eli jos olisimme uskaltaneet pysyä itsenäisessä demokratiassa emmekä olisi lähteneet sopuliopportunistien viitoittamalle tielle ungefäär 20 vuotta sitten, niin valtiomme voisi olla riiittävän varakas toimimaan taloudellisesti viisaasti eikä niinkuin nyt tällä tilkkutäkkipolitiikallaan eli onkohan kukaan miettinyt miten että kun autot menee bensalla ja me käymme kusella, niin kusi voisi olla tulevaisuuden polttoaine, sillä kusessa ollaan.


      • Ön veröjä
        Go Nicola kirjoitti:

        Ei Suomi ole sarvikuonojen maa vaan ruotsalaisen miekan ja jellonan suurvalta, jolla nyt vaan on sun kokonen virtahepo demokratiassa eli jos olisimme uskaltaneet pysyä itsenäisessä demokratiassa emmekä olisi lähteneet sopuliopportunistien viitoittamalle tielle ungefäär 20 vuotta sitten, niin valtiomme voisi olla riiittävän varakas toimimaan taloudellisesti viisaasti eikä niinkuin nyt tällä tilkkutäkkipolitiikallaan eli onkohan kukaan miettinyt miten että kun autot menee bensalla ja me käymme kusella, niin kusi voisi olla tulevaisuuden polttoaine, sillä kusessa ollaan.

        Kyl niitä veröjä ön käikenläisiä.


      • Bibendum
        Pösö v.1997 kulkee:D kirjoitti:

        Niin ne pässit luulee, että sähkön voi tankata ilmatteeksi.
        Kun saadaanTeslan ostajia kasaan tarpeeksi paljon, nousee sähkötankkauksen hinta varsin korkeaksi.
        Kaikkihan muistaa kuinka edullista oli ajaa D- autolla. Paljonkos diesel maksaa nyt?

        Pässejä ovat ne, jotka eivät osaa laskea bensan olevan kymmenkertaisesti kalliimpaa ja aina pysyvänkin kalliimpana.


      • NIMIMEREKKI
        Häkäpönttö käyttöön kirjoitti:

        Teslaa myytiin maaliskuussa 1493 kappaletta Norjassa.
        Miksi Suomessa ei tueta sähköautoihin siirtymistä?
        Norjassa on jo 30 000 sähköautoa.
        Montako sarvikuonojen maassa, Suomessa?

        kai otit huomioon että ne norjalaiset sähköautot on niitä pienenpieniä koppimoposta pienempiä pikku autoja joita ei paljon kaupungin ulkopuolella näy.


      • 7+12
        NIMIMEREKKI kirjoitti:

        kai otit huomioon että ne norjalaiset sähköautot on niitä pienenpieniä koppimoposta pienempiä pikku autoja joita ei paljon kaupungin ulkopuolella näy.

        Hyvä provo, mutta suurin osa Norjan sähköautoista on nykyään Tesloja, sitä kun myydään siellä lähes 2000kpl kuukaudessa (pitää muuten Norjan eniten kuukaudessa myydyn auton titteliä nykyään).

        Loput on sitten Nissan Leafeja.


      • Bavu
        Häkäpönttö käyttöön kirjoitti:

        Teslaa myytiin maaliskuussa 1493 kappaletta Norjassa.
        Miksi Suomessa ei tueta sähköautoihin siirtymistä?
        Norjassa on jo 30 000 sähköautoa.
        Montako sarvikuonojen maassa, Suomessa?

        Siksi, että Norja ja myös Ruotsi ja Tanska ovat SIVISTYSVALTIOITA ainakin päätöksenteon osalta. Toisin kuin tämä banaanitasavalta, jota johtaa lauma korkeastipalkattuja älyvapaita paviaaneja. Anteeksi vain Korkeasaaren paviaanit, loukkaava vertaus teitä kohtaan.


      • 10203040506
        Häkäpönttö käyttöön kirjoitti:

        Teslaa myytiin maaliskuussa 1493 kappaletta Norjassa.
        Miksi Suomessa ei tueta sähköautoihin siirtymistä?
        Norjassa on jo 30 000 sähköautoa.
        Montako sarvikuonojen maassa, Suomessa?

        Norjassa on ihmisten ansiotaso ja talous pikkuisen eri tasolal kuin Suomessa. Norjan öljyrahaston arvo on jo yli 1 000 miljardia, eli ~ 200 000 jokaista norjan kansalaista kohti. Suomessa sen sijaan on valtiolla on velkaa ~ 20 000 jokaista kansalaistak kohti.

        Eli eiköhän Suomalaisten kannattaa ajatella asiat ihan omista lähtökohdista.


    • baby steps, ja jne

      Ja pirun paljon ongelmia ja vikoja edelleen. Odotellaan vielä jokunen vuosi, niin ehkä sitten saavat jotenkin järkevälle tasolle lataukset ja akkujen keston kylmillä keleillä.

      • myöhäistä sitten

        Kun kukaan ei enää osta bensa- ja dieselautoja, niin verottajakin siirtyy verottamaan sähkö ym. pienipäästöisiä ja tukeminen loppuu.

        Kyse on puhtaasti hallituksen vihreästä kasvojen pesusta. Anntetaan ymmärtää että edistetään päästöttömyyttä ja luontoarvoja. Nykyisille sähköautoille on helppo antaa helpotuksia veromaksuihin kun niitä on murto-osa isosta massasta. Mutta kun tilanne muuttuu ja sähköautot ym. pienipäästöiset yleistyy, mistäs se verottaja saa ne rahat ?
        Verokarhuun ei kannata luottaa, se on arvaamaton kiero kuin korkkiruuvi.


    • raha menee rahan luo

      On tämä suomen politiikka ihmeellistä, ketkä tuosta autoedusta saa hyödyn? Firmojen toimitusjohtajat joilla on muutenkin hyvät tulot! Äänestäkää duunarit kokoomusta!

    • jope6

      Testa pikalataus tulossa suomeen 2015, paikat ilmeisesti ainakin Helsinki ja Vaasa muta mikähän on tuo kolmas paikka, olisko se Kalajoki? (norjalaiset turistit saavat laitailla Teslojaan Kajalojen hiekkasärkkä lomareissullaan).

      http://www.teslamotors.com/supercharger

      • Tyrärytkyy

        Näyttäisi asennuspaikat olevan Kalajoki, Vaasa ja Salo.

        Tarkoitus taitaa olla että supercharger asema on välietappina matkojen varrella, eli nuo paikat yhdistävät euroopan siten että Teslalla pääsee Helsinki-Turku-Tukholma, Sundholm-Vaasa-Oulu ja Turku-Oulu välit. Kotonahan noita kuitenkin pääasiassa lataillaan.


      • Vrrrrrrrmmmmm
        Tyrärytkyy kirjoitti:

        Näyttäisi asennuspaikat olevan Kalajoki, Vaasa ja Salo.

        Tarkoitus taitaa olla että supercharger asema on välietappina matkojen varrella, eli nuo paikat yhdistävät euroopan siten että Teslalla pääsee Helsinki-Turku-Tukholma, Sundholm-Vaasa-Oulu ja Turku-Oulu välit. Kotonahan noita kuitenkin pääasiassa lataillaan.

        Ei ole kuin yksi Supercharger. Ja se o Totge.


      • iloalkaakilosta

    • Carelectro.eu

      There is a fresh project and want news on electric vehicles to be published on the site: www.carelectro.eu

    • HHUHUH

      Jos noin on nyt, niin sehän on valtiolta pelkkä mainoskikka. Jokaisenhan meistä pitäisi tietää se, että valtioon ei voi luottaa. Ihmisille tyrkytetään "halvallla" sähköautoja ja mitä enemmän niitä ihmiset hankkii, niin sitten valtion toimesta yllätetään. Nostetaan hintoja verukkeella millä hyvänsä. Autohan on se lypsylehmä, jota paskalandian valtiovalta rokottaa. Ei se koskaan tule olemaan "halpa" vaan auto kun auto vaikka paskallla kulkisi, niin valtio tulee rokottamaan keksittyjen verojen ansiosta aina vain lisää ja lisää.

    • Sini36

      Kyl sähköauto on ihan ok;
      ei tarvii olla Tesla,tolla hoituu hyvin
      hyvin kauppa-/pienet ajot,toki pitää olla
      toinen auto.
      Ainako pitäs saada kaikki mulle helpotukset?
      No ikuista natinaa ja kateelilisuutta on paljon!

    • Maksaja

      Yksityishenkilöiden on täysin turha odottaa mitään verohelpotuksia tai tukia valtiolta mihinkään paikasta toiseen liikkumiseen.

      Autoilun verotustahan kiristetään jatkuvasti, eikä siihen ole mitään muutosta tulosta. Toisaalta 100000 euroa Teslan koslasta on ainakin triplahinta sen todelleiseen arvoon nähden.

    • Nuo yritystuet

      saisi lopettaa kaikki. Ne vääristävät kilpailua ja pitävät hengissä yrityksiä, joilla muutoin ei riitä osaamisen taso markkinoilla. Samaa lääkettä pitäisi tarjota muillekin tukimuodoille, maataloudesta sossun luukkuun. Nyt kun ulkomailta lainattua rahaa jaetaan vastikkeeta kotiin ja yrityksiin niin kaikki toiminta on samantasoista pullamössöä, mikä sitten näkyy kilpailukyvyssämme.

      • HHUHUH

        Eiköhän nuo kaikki yritykset ole kohta myyty ympäri maailmaa, ja nekin muutama mikä täällä vielä on, on ehditty myydä moneen kertaan vielä tämän paskahallituksen aikana, joten eiköhän yritystuet lopu noidenkin osalta. Mutta on vain hauska taas kerran huomata, kuinka kansaa kusetettaan


    • El Comandante

      NONNIIIIIIIIINN!!!! Vihdoinkin kansa alkaa heräillä! Siis miksi yrityksille sallitaan eriarvoinen verokohtelu kuin kaikenmaksajille, kun samalla yrityksille on annettu mahdollisuus alvin poistoon keskinäisissä kaupoissaan ja ne antavat toisillleen muutenkin etuja kuluttajan tietämättä. Yrittäjät ovat suomen paavi ja yritykset valtio valtiossa! Missä demokratia? Piiiiiiiiika-Nora Kauppikin yrittää johtaa valtiota Finanssivalvonnan "johdossa" ja samalla Suomen harmaa eminenssi johtaa häntää ja maata kabineteista. Herää demokraattinen kansa, jos sinua on tai on koskaan ollutkaan tässä isäni maassa!!!! Muutos seuraavissa vaaleissa!!!!!!!! Valta kansalle!!!!!!!! Eläköön vastavallankumouksen vallankumous!!!!!!!!!!!!

    • Oeyusta

      "Energiatuki" on tosiasiallisesti veroministeriön mainostukea sähköautoilijoille. Kun niitä näkyy katukuvassa tavallisille kaduntallaajille enemmän, niin se on hyvä juttu.

    • Biodiversiteetti

      Ja miksei Teslaa voi nimensä mukaisesti ladata johdotta? Sähköauto ei ole autoilun tulevaisuus ellei sähköntuoton ympäristökatetta saada voitolliseksi ja kuka tietää riittävätkö maapallon luonnonvaratkaan sähköautokannan komponenttien valmistamiseen... Oikea ratkaisu on kaasuauto, kunhan nuo suurvalta-apinat ja suursijoittaja-apinat lopettavat pullistelun ja alkavat hoitaa oikeita ongelmia eli nälänhätää, energiapulaa ja ylikansoittumista.

    • Tim Jami

      Meitä asukkaita on täällä Suomessa noin 5,3 miljoonaa. Eli noin 0,07 prosenttia maailman väestöstä. Meistä vai osa ajaa autoa päivittäin. Meidän saastuttamisemme tai saastuttamatta jättäminen ei vaikuta maapallon ilmastoon millään tavalla. Aivan sama vaikka kaikki ajaisivat kahdeksan litran jenkkikasilla varustetulla autolla päivät pitkät niin se ei näkyisi missään saastetilastossa maailmanlaajuisesti.
      Sähköautonkin kehittämiseen ja valmistamiseen kuluu enemmän luonnonvaroja ja fossiilisia polttoaineita kuin mitä se elinaikanaan pystyy säästämään. Ei sähköautoilla maailmaa pelasteta enää millään tavalla. Minä en laittaisi 50 000 euroa minkäänlaiseen uuteen autoon koska se on sekä omien varojen että myös luonnonvarojen tuhlausta. Tommi Mäkisellä lienee sen verran omia varoja että hän pystyisi ostamaan ko auton myös ilman tukia myös henkilökohtaiseen yksityiseen käyttöön. Ja hyvä niin.

      • Rita33

        Ei kai työtön pystysikään laittaa euroakaan,
        joten Ladas ok!


      • HHUHUH

        Tim Jami. Olet ihan oikeassa. Mutta olethan huomannut kuinka valtiovalta paasaa kaiken ehtoota telkassa, kuinka "ME SAASTUTETAAN", Kukaan ei puhu Venäjästä, Amerikasta, Kiinasta, josta löytyvät ne maailman eniten saastuttavat, taitaa olla nuo kolme kärkisaastuttajia.. Kuinka paljon Paskalandia saastuttaa muihin eu-paskopihin verrattuna? Ei, vaan Paskalandian päättäjät, jotka tyhmä kansa on valinnut vaahtoavat räkä lentäen kuinka tämä kurja rupusakki saastuttaa ja taas lätkästään veroa veron päälle slummin asukkaille. Suoraan sanottuna, vittuttaa niin maan perkkeleesti tämä slummi ja sen kusipää-päättäjät


    • Antipropaganda

      Mahdotonta. Karjan on maksettava nämä edut. Tämä raha saadaan kun veloitetaan kansalaisia näistä samoista tuotteista suhteessa enemmän

    • näinon007

      Omalla kokemuksella :
      Itse vaihdoin oman 2 litaisen katumaasturin ladattavaan hybridi maasturiin.
      20 000 km bensa kulut n. 2700 € pudotin sähkön bensan yhdistettyyn 700 € ; )
      Eli siitä voi laskea säästön tuolle matkalle ; ))
      Eikä auto juuri 50 teuria kallimpi ole , ja matka jatkuu vaikka sähköt loppuu : )

    • naftakallis,,

      Meitä valvotttaan enemmän kuin ketään trfi, poliisi ja katsastus..

      • 1984 + 30

        No voivoi kuule entä NSA, FBI, CIA; FSB, Säpo, Supo, anoppi, exä, Stasi, Stubbi, Sekoomus, K- ja S-ryhmä, VR, Markkinatutkimus, kerrostalokyttä, pihapoliisi, verkkoseriffi, ehdonalaisvalvoja, TE-toimisto ja muut ulkoavaruuden oliot?


    • paskajohto paskamaa

      Ei voi verrata meitä norjaan tai ruotsiin. Meillä kun otetaan uusi edullisempi asia käyttöön, niin seuraavaksi se verotetaan täysin kannattamattomaksi, siis kuluttajalle.

    • Yrittäjä
      • KHO(hhoh)

        Jepjep. Paha vaan että yrittäjät testaa "ideoitaan" kansalaisilla ja siirtää vastuunsa vastuuvapauslausekkein välimiesoikeuksien kautta eetteriin eli historiaan jättäen vähingonkärsijän tyhjin käsin ja yleensä hoitamaan ongelmansa itse ja omin kustannuksin. Koettakaa nyt avata silmänne isolle kuvalle, mitä elinkeinoelämässä tapahtuu, vaikka teillä on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin paljon tekemistä niitten piiiikkuriikkisten asioiden kanssa. Sille vastuu, jolla valta ja joka voitot kerää. Ja turha enää selittää, että: "Kaikki on tehty lain mukaan", kun itse lainsäädäntökin toimiii vääryyttä edistäen. Eläköön valistunut eettinen arvaaminen!


    • mikä malli

      Suomi on helppo maa. Ei muuta kuin lisää maksuja yksityisautoilijoille. Nyt on uutisoitu siitäkin, että täällä on liikaa autoliikkeita ja korjaamoita joten irtisanomisia tulee varmasti.
      Seuraavaksi joudumme tekemään aikavarauksia autokorjaamoiden jonoihin ja tässä onkin hyvä esimerkki malli: terveyskeskukset. Näistä on aika vaikea saada lääkäriaikaa kohtuullisessa ajassa ja eikä ole sekään varmaa. että siellä on vastassa oikea lääkäri. Kyllä näitä autojen "valekorjaajiakin" löytyy sitten halvalla.
      Suomi on helppo maa jossa lähes kaikki asiat osataan sössiä oikein kunnolla. Ja politiikot käyttää tästä termiä "rakennemuutos"?
      Seuraavaksi politiikot alkaa neuvotella kuukausi tolkulla siitä miten autojen huolto ratkaistaisiin omassa "sote" mallissa? Jännää on se, kuinka monta autonhuolto kuntayhtymää saadaan synnytettyä?

    • elämä jatkuu

      Nämä sähköautot joita nykyisin on saatavilla ovat lähes huuhaata. Ehkä viidenkymmenen vuoden kuluttua atomisodan jälkeen tuodaan markkinoille auto joka on oikeasti vähäpäästöinen.
      Minusta ilmastonlämpenemisistä ja saastumisista on suhteellisen turha tehdä numeroa. On tottakai viisasta välttää turhaa saastuttamista. Itse pidän todennäköisenä, että suuret kaupungit tuhotaan ydinaseilla jossakin lähitulevaisuudessa. Tietysti silloin laskeumat leviävät muuallekkin. Ehkä jossakin viidakoissa, alaskassa ja siperian takamailla ihmiset selviävät paremmin. Näyttää siltä, kuin tie tähän kehitykseen olisi alkanut

      • pierut käyttöön

        Minun ehdotukseni olisi, että jokaiselle kansalaiselle annettaisiin pierupussi johon tulisi kerätä kaasut ilmaa pilaamasta. Nämä pierukaasut kerättäisiin sitten voimalaitokselle joka tuottaisi lämpöä ja sähköä sähköautoille. Voipi olla, että joku viisas voisi jopa käyttää pierut tehokkaammin kuten maakaasut.


      • peqoid

        Se alkoi silloin kun Illuminati päätti vallata maailman.


    • tyhmä

      no niitähän saa vähän käytettyjä tuolla hinnalla maista missä tuetaan paremmin sähköautoilua ei mene veroa juuri lainkaan tänne tuotaessa eli hinta on melkeen sama kuin pyyntihinnat siellä...eli pitäisi sinunkin saada sellainen parkkiruutuusi tuolla hinnalla!!!

    • Farkku

      Milläs nämä sähköautot lämmitetään talvella. vai lisätäänkö turkkeja päälle ?

    • Joskus isäntä

      Ajoneuvojen järkevän verottamisen estää se, että "hyvinvointiyhteiskunta" on tehty siitä liian riippuvaiseksi. Jos siis sähköautot yleistyvät niin niitä aletaan verottaa enemmän. Kyllä tämä on autoilun osalta sarvikuonojen maa. Erityisesti käyttövoimavero on täysin posketon. Kun pakettiautoon tulee pari penkkiä lisää, se muuttuu verottajan mielestä paholaisen keksinnöksi. Sitten jos ne penkit ovat kidutukseen sopivia ja riittävän epämukavia niin se on taas okei.

    • heppu6

      Talvivaateet on päällä muissakin autoissa....ostin just Ferrari hybridin hienosti kiihtyy,varsinki naapuri/sukulais kataeus ei kuluta paljoa...

    • sähköverkko !!!!

      Kummallista miten autossa sähkö on niiin eko niiin eko, mutta auta armias jos talo on sähköllä.....KAAMEAA IHAN KAAMEAA. Osta öljyä, turvetta,pellettejä,puuta mutta älä vaan sähköllä lämmitä.
      Sähköt pitäisi tahkota isoissa voimaloissa ja jakaa niin taloihin kuin autoihinkin riittävän järeän verkon avulla.
      Isot voimalat käyttäisivät kaikkea mikä toimii energialähteenä, niihin on vara investoida kunnon putsaritkin.

      • näinon007

        Pöljä, ei sen mitään ekoa tarvi olla : (
        Sähköä verotetaan vähän ja sähkömootorin hyötysuhde on niin hyvä, että 2 tonninen maasturi liikkuu alle 2€:lla 100km.
        Eli näillä mennään, Putini bensaa kuluu niukasti ja valtionkin verotulot olemattomat ;)
        Kuluttaja säästää : )


      • tehkääkunnon s-verkk
        näinon007 kirjoitti:

        Pöljä, ei sen mitään ekoa tarvi olla : (
        Sähköä verotetaan vähän ja sähkömootorin hyötysuhde on niin hyvä, että 2 tonninen maasturi liikkuu alle 2€:lla 100km.
        Eli näillä mennään, Putini bensaa kuluu niukasti ja valtionkin verotulot olemattomat ;)
        Kuluttaja säästää : )

        ja sitten kun sähköauto yleistyy niin mätkähtää 2000€ vero 2 tonniselle maasturille.
        Eipä tuota tarvitse edes epäillä. Verotus tasaa tuon.

        Mutta:

        Miksi tarvitut kilowattitunnit sähköllä talonlämmityksessä on paha mutta tarvitut kilowattitunnit autossa sähköllä on hyvä ?


      • Xizor
        tehkääkunnon s-verkk kirjoitti:

        ja sitten kun sähköauto yleistyy niin mätkähtää 2000€ vero 2 tonniselle maasturille.
        Eipä tuota tarvitse edes epäillä. Verotus tasaa tuon.

        Mutta:

        Miksi tarvitut kilowattitunnit sähköllä talonlämmityksessä on paha mutta tarvitut kilowattitunnit autossa sähköllä on hyvä ?

        "Miksi tarvitut kilowattitunnit sähköllä talonlämmityksessä on paha mutta tarvitut kilowattitunnit autossa sähköllä on hyvä ?"
        En tietenkään voi ymmärtää vihreiden ajatusten juoksua, mutta ehkä ne ovat jotenkin tehottomasti tai väärin käytetyt kilowattitunnit. Onko maalämpöön käytetyt kilowattitunnit hyvä vai paha?

        Yksityisautoiluhan on noiden mielestä lähtökohtaisesti itsensä vihtahousun keksintö, mutta sähköautot ovat hieman vähemmän puhdasta pahuutta. Lisäksi se on niin harvinainen omituisuus vielä. Kyllä jotkut hörhöt alkavat vihata senkin virrankulutusta, kun se yleistyy.

        Niin ja tietysti se verottaja keksii jotain kun sähköautot yleistyvät, mutta juuri siksi olisi kiva olla early adopteri. Pikalatausasemillakin on sähkö vielä usein ilmaista. Varmasti ei ole enää sitten kun töpseliautoja on enemmän.


      • Ihmettelijä80

        Kyse on siitä, että sähkö on ns. korkea-arvoista energiaa, jota ei ole mitään järkeä työntää vastuksiin vain lämmittämiseen. Tehdä nyt voimalaitoksissa huonolla hyötysuhteella lämmöstä sähköä ja siirtää sähkö häviöllisesti taloon ja muuttaa se takaisin lämmöksi!


    • tekoälytön

      sähköauto on yks pahimpia saastuttajia ja kallis ja epäkäytännöllinen .
      miksi sellaisen joku haluaa????
      ajatelkaas kuinkapaljon niitten akkujen valmistus saastuttaa ja myöskin niitten hävittäminen ,sitten kun sen aika on ja sen muun elektroniikan mitä käytetään.
      painavatkin aikapaljon ,renkaat on kovemmalla kun normi autolla ja varmaan siksi kuluvatkin enemmän.
      kaikenkaikkiaan se taitaa olla vaan kallis huijaus koko homma.
      ja muutenkin autoissa on sitä elektroniikkaa ihan turhaan nykyään tarpeetonta on moni hienous .
      esim , nyt tää uudempi villitys , renkaiden painevahdit ,jotka on uusissa autoissa pakollinen ainakin eeuun alueella.
      kylmällä ja lämpimällä ilmalla paine renkaissa vaihtelee pitäis olla kokoajan rengaspaineita säätämässä, ettei renkaiden painehälyyttimet hälyyttele .
      mihin ollaan menossa ,hammasharjakin varmaan kohta kuuluu joka kiesin vakiovarustukseen.
      miksi pitää vielä ajokortti olla kuskilla kun auto ajelee melkein itsestään.
      rahastuksentakia tietenkin.
      nykymaailma on kyllä melkosen hanurista.

      • Joskus isäntä

        Itse asiassa polttomoottori kaikkine apulaitteineen on monimutkainen ja hyötysuhteeltaan heikko verrattuna sähkömoottoriin.


      • Tätä päivää

        Esim. Tesla on kallis, mutta vertaa sitä saman tehoiseen ja varusteltuun polttomoottoriautoon...eipä olekaan enää kallis! Tesla on ihan tilava auto kaksine tavaratiloineen joten ei mielestäni epäkäytännöllinen.
        Renkaat kuluvat sähköautossa huomattavasti vähemmän johtuen sadasosasekunnissa toimivasta luistonestosta, jonka sähkömoottorissa voi toteuttaa mutta polttomoottorissa ei.
        Meinaatko että renkaiden paineet muuttuvat samassa autossa epätahtiin lämpötilan muutoksen vaikutuksesta? Olen ajellut muutaman vuoden paineanturisella autolla, kertaakaan ei ole tullut virhe-hälyjä.

        Akkuteollisuus menee harppauksia eteenpäin vuosi vuodelta, se tulee merkitsemään akkujen kapasiteetin kasvua ja hintojen alenemista, Sähköauto on huomattavasti yksinketaisempi tekniikaltaan kuin polttomoottoriauto, siksi Tesla antaa autoilleen 8-vuoden takuun.

        Heitä ennakkoluulot pois, ota asioista selvää, elämäsi on helpompaa ja hauskempaa kun hyödynnät uuden teknologian


    • nuclearwar

      Olihan näitä invalidi-mopoja jo 50-luvulla sähkömoottorilla sekä 2-tahtisella moottorilla!

      Nämä nykypäivän aivoinvaliidit haluaa saada aivonsa kuljetettua mahdollisimman halvalla.

      Perse ja aivot on anatomiassa mennyt sekasin,niiltä pääsee näitä pieruja jopa aivoistaan.
      Normaali ihminen pieree perseestään,nämä teinipellet aivoistaan!!

      Tulispa se ydnisota(Neukkuryssä-USA) välille ja tappas tollaset idiootit
      räkänokat teinipellet!!!
      Kuten myös räkänokkavanhemmat paskahousut,jotka näitä räkänokkia tänne on tuottanut.

      • nuclearwar

        Tulispa se ydnisota(Neukkuryssä-USA)

        YDINSOTA!!!


      • Jannuz
        nuclearwar kirjoitti:

        Tulispa se ydnisota(Neukkuryssä-USA)

        YDINSOTA!!!

        Joku vois räjäyttää tämän pallon ni ei olis kenelläkään sen jälkeen valittamista, eikä kärsimystä.


    • autoileva1

      Oottakaapa kun sähköautot yleistyy.. niin niitä varten tulee oma sähkön hinta joka on moninkertainen verrattuna talous sähköön. Lisäksi tulee sähköautovero.
      Lisäksi betonikylissä asuville tulee ongelmaksi se että autoja ei voida ladata nykysysteemeissä, tämä tarkoittaa sitä että taloyhtiöt joutuvat investoimaan tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia euroja siihen että saadaan ladattua muutama sähkölelu jopa 100 kilometrin ajoa varten. Sitten kun sähköautoilijoille valkenee se että taloyhtiöissä sähköautopaikka maksaa 10 kertaisesti sen mitä autopaikka nykyään per kuukausi niin sähköautot katoavat kokonaan (nuo rakennuskulut kun peritään niiltä sähköautoilijoilta, ei rollaattorien käyttäjiltä)
      Näinhän se kävi dieselin kanssakin... ensin houkuteltiin ihmiset ostamaan diesel autoja edullisemman ajamisen nimissä.. ja kun diesel prosentti nousi riitävän suureksi niin jo lätkäistiin uudet verot dieselille.

    • Antomoottori

      Miksei VTT ole jatkanut häkäpöntön kehittämistä? Onhan polttötekniikka kehittynyt jättiaskelin II maailmansodasta. Eli jos valtio olisi kiinnostunut aikuisten oikeasti edes kansantaloudesta, niin meillä olisi jo omavarainen liikennemuoto emmekä edistäisi öljyteollisuuden kautta sotia, nälänhätää ja vääryyttä. Maaiman älykkäin, mutta henkisesti laiska kansa.

    • jopetus

      No niin, nyt näyttää että siltä että SuperCharger latausasemia olisi tulossa Suomeen ensi vuoden loppuun mennessä jo 6kpl, ilmeisesti Helsinki, Turku?, Pori?, Vaasa?Kalajoki?, Lahti? Mikseihän noita paikkoja voisi kertoa suoraan... Joka tapauksessa näyttää että vielä kolmisen vuotta mennään polttomoottorilla ja kun Tesla model 3 tulee myyntiin niin heti hankintaan, toivottavasti hinta olis ~ 30-40kEur luokassa. Tietysti paljon ehtii tilanteet vielä muuttua kolmessa vuodessa mutta toivotaan että vuonna 2017 köyhälistökin ajelee täyssähköllä ja maailma pelastuu :)

      • ikkremimin

        Jos 60k€ Tesla maksaa suomessa 120k€, niin tuo 40k€ Model 3 maksanee 80k€ verojen jälkeen. Ja tukiahan näihin ei saa.


      • jopetus
        ikkremimin kirjoitti:

        Jos 60k€ Tesla maksaa suomessa 120k€, niin tuo 40k€ Model 3 maksanee 80k€ verojen jälkeen. Ja tukiahan näihin ei saa.

        Ei varmasti maksa noin paljon, max50kEur. Jos maksaa enemmän niin pitää muuttaa ulkomaille.


      • köyhä71
        jopetus kirjoitti:

        Ei varmasti maksa noin paljon, max50kEur. Jos maksaa enemmän niin pitää muuttaa ulkomaille.

        Itsellä oli ilo kokeilla kaverin teslaa vkl. Hieno kokemus ostan heti kun löydän punalappusena.


      • Patteri-Paavo

        Nyt on vuosi 2017 lopuillaan. Jokohan se käyhälistökin ajelee nyt täyssähköillä? Ja onko jopeteuksella alla Tesla 3?


    • Sähkö ei ole ilmaist

      Sähkö ei ole ilmaista, se on lähes ilmaista.

      Oikeastaan se kun tämä kirjoittamani viestini meni mun sormenpäistä sun koneen näytölle, niin sillä energiamäärällä olisi ajanut noin 200 kilometriä.

      No sähköautot on nykypäivää heti kun joku julkaisee kunnon patentin akkuihin, eikä myy sitä öljy-yhtiöiden kassakaappiin "kovalla" hinnalla

    • jopetus
      • antakee mulle tesla

        Hyvältä näyttää. Haluan entistä enemmän Model S:n, p85d-versiona. Sellaisilla pikkuseikoilla kuin että onko minulla koskaan sellaiseen varaa, ei tässä vaiheessa ole mitään merkitystä :)


    • Ihmettelijä80

      Tesla on kyllä kaikkien aikojen paras auto ylivoimaisesti. Varsinkin uusin nelivetoversio. Hinta on suorastaan halpa ominaisuuksiin nähden.

    • tääääääähjh
    • 1.__Markkinat

      Suomessa Tesla ei ole vielä keskiluokan saavutettavissa oleva auto. Norjassa se on jo.
      Suomessa Tesla on jo edullinen yritysauto. Antaa signaalin vastuullisuudesta ja edistyksellisyydestä.

    • JOOJOOJOOJOOOOO

      haaveilijoille uutinen vuodelta 1963 , oli tulossa vetokoukkuvero!!! ja nykyautoilu korvauksineen ,huoltoineen ym kulu huijaukset valtiolle on niin valtavia että , kun ajamme sähköautoilla vuonna 2035 niin vero on seuraava , sähköauton omistamisvero, pihallaseisotusvero, ajamisvero, kilometrivero, vuosivero, kk maksu, pysähtymis haittamaksu liikennevaloissa, kiihdytysmaksu, ovenavausmaksu, kilowatin kulutusmaksu, pääluku maksu, tankkaukseen jonottamiskorvaus, pistokkeen irroitus maksu, alinopeus sakko, ylinopeussakko, liian kauan tasavauhtia ajo sakko, rinnakkaisajo sakko, käämin oomiarvo on promillen väärä ei läpäise katsaSTUSTA,, AJOKUMIVERO, HIILIKUITUVANNE PAKKO ( ENERGIA PULAN TAKIA )
      VAKUUTUSMAKSUT 20 000E VUOSI, AJOLUPA KAUPUNKIIN 3000E KK , HUVIAJOLUPAMAKSU 400E KERTA, MYYNTIVERO KÄYTETYLLE AJONEUVOLLE, KORJAUS TARKISTUSMAKSU 99E KERTA, TIETULLI, AJOLUVAT YÖLLE TAI PÄIVÄLLE, ......EI POJAT MUUTU KUIN SURKEEMMAKSI TÄMÄ " KEHITYS"

    • lopunalkuamaalaan

      KUPLAT TULEE ARVOONSA KUN PORUKKA TULEE JÄRKIINSÄ SIELTÄ TESLAN KUUN KIERTOMATKOILTAAN, aivan sama vaikka maksaisi 35e litra löpö kun se on liki ainut kulu noiden ajamiseen liittyvien , kohta on pc vehkeetkin niin virtuaalisia kokemuksia, että kuka tollo ajelee jollain sähkövärkillä käämit punasena perse jäässä jossain kaupunkien peltokuntoisilla väylillä , kun puomit vielä pysäyttelee matkaa 10 metrin välein ja mihin helvettiin porukka ajelee kun muutkin hommat hoituu himasta näppäimistöllä, voi kaahata miten haluaa ja ostella tavarat nettikaupasta ja odottelee sohvalla kun joku vääntää vanhalla transitilla pää punasena tavaraa syliin. eli kaikki rahat kämppään ja vieläpä kellaritiloihin ( pienellä verolla ) vain pieni koppi rak neliöitä. kohta töihinkin valitaan lähin ihminen eikä ajella saatana ristiin rastiin ideologisesti "luontoa säästäen"

    • Anniinaine
    • xcgfg

      Tiesittekö muuten että Tesloissa on aika paljon kalliita vikoja? Lukekaa näistä vioista netistä tai katsokaa Youtubesta. Osia et saa muualta kuin Teslalta ja paikalliset AD:t tai pärnäset ei korjaa. (Itse toki voi, jos osaa.) Osat ovat kalliita. USA:ssa varmasti takuut ja Goodwill toimii mutta jos katsotaan miten automerkkien vastuut toimii Suomessa niin saattaa tulla käyttäjälle aika kallis lasku.

      • vertailuja

        Jos näät muutaman videon netistä niin teet johtopäätöksen että kaikissa Tesloissa on sama vika?
        On todettu että Tesla on hintaluokassaan vähävikaisimpia autoja. Myös takuu on pitkä.
        Meneppä huollattamaan esim. porchea tai vastaavaa niin tiedät mikä on kallista.


      • sdfdf

        entä sen takuun jälkeen. onko halvat hinnat osille? tiedätkö edes osien hintaa?


      • Vertailuja
        sdfdf kirjoitti:

        entä sen takuun jälkeen. onko halvat hinnat osille? tiedätkö edes osien hintaa?

        Ei välttämättä kalliipia kuin muissakaan saman hlntaluokan autoissa ja sähköautoissa huomattavasti vähemmän vikavaihtoehtoja kuin perinteisissä.


      • wqfqf33

        Ihan paskaa puhut. Siinä on aivan samalla lailla kori, alusta, moottori....eli jarrut, tukivarsia, valot, sähkösysteemejä (enemmän). Ainoa mikä puuttuu on se fossiilista poltoainetta polttava moottori. Paljonko maksaa Teslaan sähkömoottori? Paljonko maksaa Teslaan akusto? Paljonko maksaa Teslaan latausta ja sähkönsyöttöä hallitseva elektroniikka? Entäs ohjauspaneeli/mittaristo?


      • Vertailuja
        wqfqf33 kirjoitti:

        Ihan paskaa puhut. Siinä on aivan samalla lailla kori, alusta, moottori....eli jarrut, tukivarsia, valot, sähkösysteemejä (enemmän). Ainoa mikä puuttuu on se fossiilista poltoainetta polttava moottori. Paljonko maksaa Teslaan sähkömoottori? Paljonko maksaa Teslaan akusto? Paljonko maksaa Teslaan latausta ja sähkönsyöttöä hallitseva elektroniikka? Entäs ohjauspaneeli/mittaristo?

        Sähköauton moottorissa on kaksi kuluvaa osaa, sähkömoottorin kestoksi sähköautossa on arvioitu miljoona kilometriä, silloinkin korjauksena on kahden laakerin vaihto jolloin se on taas uutta vastaava. Polttomoottorissa kuluvia osia on satoja, lisäksi polttoainejärjestelmä, sytytysjärjestelmä pakokaasujärjestelmä ja niiden ohjauselektroniikka sekä vaihdelaatikko kytkimineen.
        Sähköauton akku kestää Teslan arvion mukaan vähintään 600 000 km jolloin sen varauskyky on 80% alkuperäisestä, silloin sen voi vielä myydä esim. aurinkosähköjärjestelmän akuksi.
        Esim. Teslalla on 8 vuoden takuu akulle ja vetolaitteistolle ilman kilometrirajaa, millä normiautolla on tuollainen takuu?
        Jarrut sähköautoissa kestää kome kertaa pidemmälle kuin perinteisisä autoissa koska jarruttaminen tapahtuu pääasiassa ajomoottorilla samalla tuottaen energiaa akkuun.
        Lisäksi Teslan kori ja alusta runkoineen on tehty alumiinista joten se ei ruostu.


      • 23r23r
        Vertailuja kirjoitti:

        Sähköauton moottorissa on kaksi kuluvaa osaa, sähkömoottorin kestoksi sähköautossa on arvioitu miljoona kilometriä, silloinkin korjauksena on kahden laakerin vaihto jolloin se on taas uutta vastaava. Polttomoottorissa kuluvia osia on satoja, lisäksi polttoainejärjestelmä, sytytysjärjestelmä pakokaasujärjestelmä ja niiden ohjauselektroniikka sekä vaihdelaatikko kytkimineen.
        Sähköauton akku kestää Teslan arvion mukaan vähintään 600 000 km jolloin sen varauskyky on 80% alkuperäisestä, silloin sen voi vielä myydä esim. aurinkosähköjärjestelmän akuksi.
        Esim. Teslalla on 8 vuoden takuu akulle ja vetolaitteistolle ilman kilometrirajaa, millä normiautolla on tuollainen takuu?
        Jarrut sähköautoissa kestää kome kertaa pidemmälle kuin perinteisisä autoissa koska jarruttaminen tapahtuu pääasiassa ajomoottorilla samalla tuottaen energiaa akkuun.
        Lisäksi Teslan kori ja alusta runkoineen on tehty alumiinista joten se ei ruostu.

        Jarrupalat ja levyt ja niiden vaihto ei maksa autoon juuri mitään.

        Teslassa on ajovakaudenhallintajärjestelmä ja kun ajetaan nnormaalisti puhumattakaan täydellä teholla, kuluu nuo mekaaniset jarrut myös. Tuskin kestää 5 vuotta levyt/palat Teslassakaan.

        Oikeastaan millä tahansa autolla pääsee alkuperöisellä moottori ja vaihdellaatikolla kytkimineen 300tkm.

        Ei ole järkeä Teslan hinnassa. Hinnassa on vain merkkilisää.


      • Vertailuja
        23r23r kirjoitti:

        Jarrupalat ja levyt ja niiden vaihto ei maksa autoon juuri mitään.

        Teslassa on ajovakaudenhallintajärjestelmä ja kun ajetaan nnormaalisti puhumattakaan täydellä teholla, kuluu nuo mekaaniset jarrut myös. Tuskin kestää 5 vuotta levyt/palat Teslassakaan.

        Oikeastaan millä tahansa autolla pääsee alkuperöisellä moottori ja vaihdellaatikolla kytkimineen 300tkm.

        Ei ole järkeä Teslan hinnassa. Hinnassa on vain merkkilisää.

        Teslassa suurin ongelma on jarrujen jumittuminen vähäisen käytön takia, sutimisen estoon ei sähköautoissa käytetä jarruja vaan erittäin nopeasti toimivaa tehon rajoitusta. Tuollainen ei perinteisissä autoissa onnistu.

        Joo ehkä pääsee 300tkm...mutta sähköauton taival on silloin vasta puolivälissä ja huoltoja se on tarvinnut kolmasosan.

        Tesla on jopa halpa ominaisuuksinsa ja ennenkaikkea suorituskykyyn nähden.
        Kerro vastaavalla suorituskyvyllä ja ominaisuuksilla oleva 7-paikkainen perheauto samassa hintaluokassa. Ja vaikka löytyisikin, mitkä olisivatkaan sellaisen auton käyttökulut?


    • wegtweg

      Kyllä ajonvakautus ohjaa autoa jarruillakin,

      • Tesla3

        Kyllä juu, mutta ainakin omassa ajossani ajonvakautus on tullut peliin noin kerran pari talvessa eli jarrujen kulumisesta ei tuolla toiminnolla kannattane perustella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe