Huomiovalot - turhia turvallisuuden vaarantajia?

Ihmettelijä

Onko kukaan miettinyt, onko uusien autojen "huomiovaloissa" otettu ihan kaikki huomioon? Suomessahan pitäisi olla lähiajovalot aina ajaessa päällä, mikä tarkoittaa sitä, että takanakin palaa parkit ja rekisterikilven valot.
Ajaessani aamulla maantiellä huomasin, että on sumuista. Vastaan tulevien autoissa ei ollut sumuvaloja (missään) päällä, vaikka ne lain mukaan saisivat olla. En meinannut huomata edessä olevaa autoa; hänellä ei palanut minkäänlaiset takavalot (sumuinen sää)! Näyttää olevan Fordeissa (esim. myös hyundaissa) aika yleistä, että kun laitat auton käyntiin, niin edessä olevat led-valot syttyvät mutta takavalot eivät. Onko se Suomessa laillista?
Voisitteko, uuden auton omistajat, ystävällisesti tarkistaa, miten laittaa oikeanlaiset valot päälle, niin välttyisimme peräänajamisen uhkalta?
Etenkin, jos ajatte tällaisilla: http://www.ford.fi/cs/BlobServer?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&blobwhere=1214380315313&blobkey=id tai http://worldautomodification.com/2013-hyundai-i30-3-door/2013-hyundai-i30-3-door-white-front-view/

67

630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälasit 8o)

      Ei tuo ole mikään ongelma jos toimitaan kuten autokoulussa opetettiin, eikä mitään lähivalopakkoa ole päiväsaikaan:

      "Tieliikennelaki 36 §

      Valojen käyttö ajettaessa

      Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja.

      Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään."

      Sumuvaloista sama § kertoo näin:

      "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot (parkkivalot) ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin."

      • se sama

        ja lainaus oli Finlex.


      • Huomiovalot ovat paras keksintö autoihin aikoihin. Ei tarvitse turhaan ajovaloja polttaa eikä takavaloja. Olen sitä mieltä että koko valopakko on susi ja typerä laki


      • Opelissa toimii
        autoilija kirjoitti:

        Huomiovalot ovat paras keksintö autoihin aikoihin. Ei tarvitse turhaan ajovaloja polttaa eikä takavaloja. Olen sitä mieltä että koko valopakko on susi ja typerä laki

        Sinun maailmaan teko oli maailman huonoin keksintö, vaikka sinut laittaisi turkin hihaan ja nussisi uudestaan niin tuskin paranee.

        Mitä tulee noihin ns huomiovaloihin sanoisin että monessa autossa ne ei toimi oikein eikä näinollen kuskikaan puutu asiaan, eilenkin ajoin kaatosateessa jonkun idän ihmeen perässä missä ei ollut tuikun tuikkua takana, ei syttynyt vaikka muutaman kerran pitkillä linkitin. Omassa autossa (Insignia) ne toimii hämärän ja sateen ohjaamina oikein.


      • opetelkaa
        Opelissa toimii kirjoitti:

        Sinun maailmaan teko oli maailman huonoin keksintö, vaikka sinut laittaisi turkin hihaan ja nussisi uudestaan niin tuskin paranee.

        Mitä tulee noihin ns huomiovaloihin sanoisin että monessa autossa ne ei toimi oikein eikä näinollen kuskikaan puutu asiaan, eilenkin ajoin kaatosateessa jonkun idän ihmeen perässä missä ei ollut tuikun tuikkua takana, ei syttynyt vaikka muutaman kerran pitkillä linkitin. Omassa autossa (Insignia) ne toimii hämärän ja sateen ohjaamina oikein.

        Tietääkseni mainitsin sen, että vain kahdessa autossa olen nähnyt kyseenomaisia valoja ja niiden kelvottomuutta. Ja niin, sumuvaloja saa käyttää sumussa. Ei ollut kellään päällä vaikka sumu oli sankka. Ja tuo lakihan sanoo juuri miten sanoin; kelin ollessa huono / hämärä pitää pitää AJOVALOT päällä ja sellaisetkin noista tietääkseni löytyy.


      • jupinat jatkuu
        se sama kirjoitti:

        ja lainaus oli Finlex.

        Hyvä täsmennys, mutta ei nämä trollit tiedä ikä tuo sivu on.


      • Opelissa toimii kirjoitti:

        Sinun maailmaan teko oli maailman huonoin keksintö, vaikka sinut laittaisi turkin hihaan ja nussisi uudestaan niin tuskin paranee.

        Mitä tulee noihin ns huomiovaloihin sanoisin että monessa autossa ne ei toimi oikein eikä näinollen kuskikaan puutu asiaan, eilenkin ajoin kaatosateessa jonkun idän ihmeen perässä missä ei ollut tuikun tuikkua takana, ei syttynyt vaikka muutaman kerran pitkillä linkitin. Omassa autossa (Insignia) ne toimii hämärän ja sateen ohjaamina oikein.

        ONKO ASETETTU AUTOMAATTI ASENTOON????

        Silloin kyllä pitäisi automaattisesti vaihtua, mutta jos on 0 - asennossa ei vaihdu automaattisesti


      • entä meillä
        autoilija kirjoitti:

        Huomiovalot ovat paras keksintö autoihin aikoihin. Ei tarvitse turhaan ajovaloja polttaa eikä takavaloja. Olen sitä mieltä että koko valopakko on susi ja typerä laki

        Ei tarvitse Suomesta kauan matkustaa maahan jossa saa sakot jos päivällä ajaa ajovalot päällä. Valot vie n. litran 100km polttoainetta enemmän.


      • höpö höpö
        entä meillä kirjoitti:

        Ei tarvitse Suomesta kauan matkustaa maahan jossa saa sakot jos päivällä ajaa ajovalot päällä. Valot vie n. litran 100km polttoainetta enemmän.

        " Valot vie n. litran 100km polttoainetta enemmän. "

        Minkälaiset valot sulla oikein on? Jotkin 700 watin työmaavalot? Litra satasella, höpö höpö.


      • Kertokaapa
        höpö höpö kirjoitti:

        " Valot vie n. litran 100km polttoainetta enemmän. "

        Minkälaiset valot sulla oikein on? Jotkin 700 watin työmaavalot? Litra satasella, höpö höpö.

        Tätä kanssa ihmettelen, että jotkut valot vie polttoainetta ja sen takia uusissa autoissa ei pala parkit / lähiajovalot ollenkaan vaan ne ledit? Eli siis saako vanhalla autolla ajaa pelkät parkit päällä kun nuo saavat ajaa ilman takavaloja? :)


      • uusi poloilija
        Kertokaapa kirjoitti:

        Tätä kanssa ihmettelen, että jotkut valot vie polttoainetta ja sen takia uusissa autoissa ei pala parkit / lähiajovalot ollenkaan vaan ne ledit? Eli siis saako vanhalla autolla ajaa pelkät parkit päällä kun nuo saavat ajaa ilman takavaloja? :)

        Ne ledit ovat päiväajovalot eli lain vaatimat ajovalot.

        Parkit eli seisontavalot päällä ei saa ajaa.


    • huh huomiovalot

      On niitä tullut nähtyä, kun Fordit ajaa pilkkopimeässä huomiovaloillaan ja sitten heille vilkutetaan pitkiä (takaa).. Oisko auton ohjekirjan lukemisen paikka?

      Mikä ihme statussymboli noista halvoista led-valoista on oikein tullut? Yrittävätkö autonvalmistajat tehdä autoistaan kalliimman näköisiä (esim. Audin ja BMW:n) kuin mitä ne oikeasti ovat, kuten joku Mondeo-suomenmalli, 110-140 hevosvoimaa surisevalla rivinelosmoottorilla. Mutta oi katos kun tossa on tollaset hienot valot!
      Tai joku Hyundai. Huhhuh.

    • Lrlrl

      Hyvin nuo päiväajovalot näkyy, mut näkyvyyden heikentyessä valot kannattaa laittaa päälle eli pois automaattiasennosta.
      Mitä sumuvaloihin tulee niin niitä osataan kyllä käyttää vaikka kirkaassa auringonpaisteessa. Ja muutenkin turhaan sokaistaan vastaantuleva, no ei ne kaikissa autoissa ole niin kirkkaat mutta joissakin on. Paljon ajavana olen huomannut, että erityisesti toyota, nissan ja bemarikuskit syyllistyy tähän sumuvalojen ns liikakäyttöön.

      • harvemmin näkee

        Nuo jotka pitävät sumuvaloja turhaan päällä koettavat näyttää siltä kuin heillä olisi nuo huomiovalot ja pitävät vain parkkeja päällä niiden lisäksi. Tai sitten he luulevat että on laillista pitää niitä päällä jos toinen ajovaloista on rikki (laskekaapa ensi automatkallanne kuinka monella on valo rikki..).


      • Minulla kyllä vaihtuu automaattisesti auto asennossa. Esim. Helsingissä Helsingintie rautatiealikulku sillalla vaihtuu aina valot päälle ja alikulun jälkeen sammuu ja usein myös huoltoasemin katosten alla kun menee tankkaamaan


      • mutta olethan pelle
        autoilija kirjoitti:

        Minulla kyllä vaihtuu automaattisesti auto asennossa. Esim. Helsingissä Helsingintie rautatiealikulku sillalla vaihtuu aina valot päälle ja alikulun jälkeen sammuu ja usein myös huoltoasemin katosten alla kun menee tankkaamaan

        Maantietosi senkuin paranee, Helsingintie Helsingissä, hahaahhaaaaaaa, voi ristus että olet idiootti.

        Rautatiealikulku sillalla, ei taivas sentään, voi riettaan nahka miten idiootti.


      • Kjell Pippelström
        harvemmin näkee kirjoitti:

        Nuo jotka pitävät sumuvaloja turhaan päällä koettavat näyttää siltä kuin heillä olisi nuo huomiovalot ja pitävät vain parkkeja päällä niiden lisäksi. Tai sitten he luulevat että on laillista pitää niitä päällä jos toinen ajovaloista on rikki (laskekaapa ensi automatkallanne kuinka monella on valo rikki..).

        Sumuvaloilla on ihan oma kiva merkitys, ja saat sen selville jos vilautat pari kertaa pitkiä ja pysähdyt bussipysäkille mikäli sumariautoilija kääntyy perääsi...

        Nautinnollisia tutkimuksia!


      • en luottaisi
        autoilija kirjoitti:

        Minulla kyllä vaihtuu automaattisesti auto asennossa. Esim. Helsingissä Helsingintie rautatiealikulku sillalla vaihtuu aina valot päälle ja alikulun jälkeen sammuu ja usein myös huoltoasemin katosten alla kun menee tankkaamaan

        tuo automaatti ei vaan reagoi esim. aamusumun kun on jo valoisaa. Näyttää olevan että Skodissa ei ole edes automaattia...ja ei ollut yllätys sekään.


      • näillä mennään
        en luottaisi kirjoitti:

        tuo automaatti ei vaan reagoi esim. aamusumun kun on jo valoisaa. Näyttää olevan että Skodissa ei ole edes automaattia...ja ei ollut yllätys sekään.

        Skodissa on myös automaatteja ja muista poiketen myös takavalot on aina päällä kun jokin valo palaa keulalla.
        Automaattisysteemi ei toimi kovin hyvin jos on aamusumua, koska se mittaa valonmäärää, ei näkyvyyttä. Siksi kuskien pitäisi ymmärtää ja tuntea autonsa, mutta eihän nämä nykyiset autoilijat viitsi lukea edes ohjekirjaa, vaan kysyvän Suolesta ihan perusohjeita kuinka autolla ajetaan.


      • en luottaisi kirjoitti:

        tuo automaatti ei vaan reagoi esim. aamusumun kun on jo valoisaa. Näyttää olevan että Skodissa ei ole edes automaattia...ja ei ollut yllätys sekään.

        Kyllä minulla ainakin automaatti toimii ja vaihtaa hienosti ajovaloille ja päinvastoin, esim. kun ajan parkkihalliin ajovalot syttyvät ja menevät ulostullessa huomiovaloille kun pitää automaatti asennossa


      • sinä oletkin pelle
        autoilija kirjoitti:

        Kyllä minulla ainakin automaatti toimii ja vaihtaa hienosti ajovaloille ja päinvastoin, esim. kun ajan parkkihalliin ajovalot syttyvät ja menevät ulostullessa huomiovaloille kun pitää automaatti asennossa

        Onkos Plasto-Volvossa huomiovalotkin, eli kun työnnät sen sänkysi alle niin "ajovalot" syttyy ja toisinpäin, ihmeellistä nykyään.
        Faijani kun teki minulle puusta auton joskus 50-luvun alkupuolella niin siinä oli litteällä paristolla toimiva "hakuvalo".


      • sinä oletkin pelle kirjoitti:

        Onkos Plasto-Volvossa huomiovalotkin, eli kun työnnät sen sänkysi alle niin "ajovalot" syttyy ja toisinpäin, ihmeellistä nykyään.
        Faijani kun teki minulle puusta auton joskus 50-luvun alkupuolella niin siinä oli litteällä paristolla toimiva "hakuvalo".

        Onko äidilläsi vapaita aikoja viikonloppuna ei taida kun antaa halvalla, jos olisi minä tuon silloin sinulle uuden plastovolvon millä voit leikkiä sillä välin hiekkalaatikolla kun äitisi tekee töitä


    • Aloittaja!
      • syksy tulee

        Kyseessä on siis tyypillinen uusavuttomien hilavitkutin, mistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kuka idiootti siellä EU:ssa on keksinyt, että takapäässä ei tarvitse valoja, vaikka etupäässä on huomiovalot. Ja tälläinen pölhöily menee vielä läpi !
        Pitäisi vaatia kansallisesti ainakin isot heijastimet taakse alas, niin takaatulijalla olisi ainakin mahdollisuus havaita tuo pimeä autoilija selkeästi aikaisemmiin.
        Säädelläänhän muidenkin valojen paikkaa ihan senttimitan tarkkuudella.


      • Just niin.
        syksy tulee kirjoitti:

        Kyseessä on siis tyypillinen uusavuttomien hilavitkutin, mistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kuka idiootti siellä EU:ssa on keksinyt, että takapäässä ei tarvitse valoja, vaikka etupäässä on huomiovalot. Ja tälläinen pölhöily menee vielä läpi !
        Pitäisi vaatia kansallisesti ainakin isot heijastimet taakse alas, niin takaatulijalla olisi ainakin mahdollisuus havaita tuo pimeä autoilija selkeästi aikaisemmiin.
        Säädelläänhän muidenkin valojen paikkaa ihan senttimitan tarkkuudella.

        Näin viime vuonna Ford Mondeon syyspimeällä, yhtä pimeää oli kuin talvi-iltaisin ja hänellä ei palanut kuin edessä huomiovalot, eli hyvin toimii toi Fordin "automatiikka" :D Yksi Volvo hänelle vilkautti pitkiä niin sai jonkinlaiset valot laitettua päälle. Kaikki eivät vaan tajua että miksi heille vilkautetaan valoja.. Olisiko liikaa vaadittu kääntää valojen valitsimesta (edes) parkit päälle, silloinhan palavat vielä nuo huomiovalot mutta myös takana ajovalot?!


      • sakkoja jakoon heti
        syksy tulee kirjoitti:

        Kyseessä on siis tyypillinen uusavuttomien hilavitkutin, mistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kuka idiootti siellä EU:ssa on keksinyt, että takapäässä ei tarvitse valoja, vaikka etupäässä on huomiovalot. Ja tälläinen pölhöily menee vielä läpi !
        Pitäisi vaatia kansallisesti ainakin isot heijastimet taakse alas, niin takaatulijalla olisi ainakin mahdollisuus havaita tuo pimeä autoilija selkeästi aikaisemmiin.
        Säädelläänhän muidenkin valojen paikkaa ihan senttimitan tarkkuudella.

        Mietityttää vaan, että kumpi on uusavuton pässi, kuljettaja joka ei tunne autoaan ja sen toimintoja vai päättäjä joka ajattelee päästöjä ja kulutuksia?
        Ilmeisesti pitäisi olla koe rattiin pääsyyn aina kun auto vaihtuu toiseen, koska itsekkyys on nykyään tätä luokkaa ettei turvallisuudesta haluta välittää.


      • kuskien katsastus
        Just niin. kirjoitti:

        Näin viime vuonna Ford Mondeon syyspimeällä, yhtä pimeää oli kuin talvi-iltaisin ja hänellä ei palanut kuin edessä huomiovalot, eli hyvin toimii toi Fordin "automatiikka" :D Yksi Volvo hänelle vilkautti pitkiä niin sai jonkinlaiset valot laitettua päälle. Kaikki eivät vaan tajua että miksi heille vilkautetaan valoja.. Olisiko liikaa vaadittu kääntää valojen valitsimesta (edes) parkit päälle, silloinhan palavat vielä nuo huomiovalot mutta myös takana ajovalot?!

        No kyllä noita pimeitä autoja on tullut vastaan aina, vaikka ei ollut näitä uusia valoautomaatteja. Suurempi vaara on nämä puolisokeat kuskit joiden näkökyky ei riitä pimeässä ajoon.


      • syksy tulee kirjoitti:

        Kyseessä on siis tyypillinen uusavuttomien hilavitkutin, mistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kuka idiootti siellä EU:ssa on keksinyt, että takapäässä ei tarvitse valoja, vaikka etupäässä on huomiovalot. Ja tälläinen pölhöily menee vielä läpi !
        Pitäisi vaatia kansallisesti ainakin isot heijastimet taakse alas, niin takaatulijalla olisi ainakin mahdollisuus havaita tuo pimeä autoilija selkeästi aikaisemmiin.
        Säädelläänhän muidenkin valojen paikkaa ihan senttimitan tarkkuudella.

        Miksi takavalojen pitää palaa kirkkaalla päivällä?????


      • hyvä normi
        sakkoja jakoon heti kirjoitti:

        Mietityttää vaan, että kumpi on uusavuton pässi, kuljettaja joka ei tunne autoaan ja sen toimintoja vai päättäjä joka ajattelee päästöjä ja kulutuksia?
        Ilmeisesti pitäisi olla koe rattiin pääsyyn aina kun auto vaihtuu toiseen, koska itsekkyys on nykyään tätä luokkaa ettei turvallisuudesta haluta välittää.

        Intoilet tuossa nyt turvallisuudesta, mutta kysymys on pohjiltaan vain sinunkin ymmärtämättömyydestä ja tottumattomuudesta uuteen käytäntöön.
        Kun Suomessa on poltettu takavaloja aina kirkkaallakin kesäkelillä, niin herranjestas kyllä niitä pitää edelleenkin polttaa, vaika ihan turhaan.
        Montako onnettomuutta on tiedossa, joissa huomiovaloilla tai takavalojen palamattomuudella olisi osuutta? Ihan oikeasti!


      • vitutus vähemmälle
        autoilija kirjoitti:

        Miksi takavalojen pitää palaa kirkkaalla päivällä?????

        Jottei rippukouluikäisillä ritsoilla ajavien tarvitsisi kadehtia.

        Kun takavalot palaisivat kaikilla, SAATTAISI ritskuskien vedätys mennä läpi. Siis että sillä tonnin ritsalla ajetaan sumuvalot parkit yhdistelmällä, joka ritsakuskin mielestä saa tonnin ritsan näyttämään uudelta 30 k€ autolta, jossa on päiväajovalot.

        Toivossa on hyvä elää.


      • Naurattaa.
        vitutus vähemmälle kirjoitti:

        Jottei rippukouluikäisillä ritsoilla ajavien tarvitsisi kadehtia.

        Kun takavalot palaisivat kaikilla, SAATTAISI ritskuskien vedätys mennä läpi. Siis että sillä tonnin ritsalla ajetaan sumuvalot parkit yhdistelmällä, joka ritsakuskin mielestä saa tonnin ritsan näyttämään uudelta 30 k€ autolta, jossa on päiväajovalot.

        Toivossa on hyvä elää.

        Mä häpeän teidän huomiovalojen käyttäjien puolesta ainakin :) Toivottavasti mahdollisimman moni ajaa perseeseenne sumuisella säällä tai pilkkopimeällä; pääasiahan on se, että te näätte juuri ja juuri eteenne pikku ledeillänne :D
        Joo, oon ihan helvetin kateellinen sun ylihinnotellusta Fordistas, joka kiihtyy nollasta sataan 15 sekunnissa ja jossa on takapää pimeenä kello 0.00 yöllä :DD
        PS. Auto, jolla ajan on maksanut uutena 55 tuhatta euroa :)


      • tulihan se sieltä
        Naurattaa. kirjoitti:

        Mä häpeän teidän huomiovalojen käyttäjien puolesta ainakin :) Toivottavasti mahdollisimman moni ajaa perseeseenne sumuisella säällä tai pilkkopimeällä; pääasiahan on se, että te näätte juuri ja juuri eteenne pikku ledeillänne :D
        Joo, oon ihan helvetin kateellinen sun ylihinnotellusta Fordistas, joka kiihtyy nollasta sataan 15 sekunnissa ja jossa on takapää pimeenä kello 0.00 yöllä :DD
        PS. Auto, jolla ajan on maksanut uutena 55 tuhatta euroa :)

        Noniin, se koira älähti, johon kalikka kalahti.

        Alla on "uutena 55 tonnia maksanut" ja nykyään parin tonnin arvoinen ritsa. Olisiko peräti BMW. Ja homovalot tuikkii päivin, öin...

        Lisäksi pelle vielä kuvittelee muiden kadehtivan rippikouluikäistä ritsaansa.


      • Kuka tässä pelle on
        tulihan se sieltä kirjoitti:

        Noniin, se koira älähti, johon kalikka kalahti.

        Alla on "uutena 55 tonnia maksanut" ja nykyään parin tonnin arvoinen ritsa. Olisiko peräti BMW. Ja homovalot tuikkii päivin, öin...

        Lisäksi pelle vielä kuvittelee muiden kadehtivan rippikouluikäistä ritsaansa.

        "saa tonnin ritsan näyttämään uudelta 30 k€ autolta"
        Ajan mieluummin "rippikouluikäisellä ritsalla" kuin teidän "30k€ uudella autolla".
        Itse ajat varmaan jollain alle 100 kW tehoisella kiisselillä ja kuvittelet sen olevan in - kunhan autosi on uusi ja siinä on hienot päiväajovalot.
        Autossani on lähes kaikki samat varusteet kuin mitä teidän uusiin 30k€ autoihinne on alkanut tulemaan tässä viime vuosina (ehkä enemmänkin).
        Minustakin näyttää säälittävältä se, että amikset & sun muut ajelevat sumuvalot ja parkit päällä, koska se ei ole niiden käyttötarkoitus enkä todellakaan aja sumuvalot päällä silloin kun niitä ei tarvita. :DD Ja autoni ei todellakaan ole mikään BMW saati Mercedes tai Audi. Eikä ole saksalainen muutenkaan. Siinäpä sinulle miettimistä. Eikä sitä tarvitse kadehtia - saati arvostaa. Entä mitä väliä on sillä, mitä se maksaa nykypäivänä - en ole ostanut sitä joku vuosi sitten, vaan silloin kun se oli 4 vuotta vanha. Itse en sijoittaisi 30 tuhatta euroa johonkin nykypäivän Skoda Octaviaan tai Ford Mondeoon.


    • ....................

      Kyllä sumarit parkit on parempi, kuin pelkät huomiovalot keulassa..
      Autoilijiden pitäisi vaatia takavalot palamaa huomiovaloilla !!!

      Mutta mistä johtuu, että osalla autoilijoista on pelkät parkit päällä, vaikka autossa on vakiona huomiovalot??

      • talmut tuikkii

        > Mutta mistä johtuu, että osalla autoilijoista on pelkät parkit päällä, vaikka autossa on vakiona huomiovalot??

        No se johtuu siitä, että huomiovaloja löytyy lähinnä 80-luvun kalustosta - ne keltaiset talmut.

        Uusissa autoissa ei pitäisi olla mahdollista ajella pelkillä parkeilla, koska päiväajovalojen pitää syttyä automaattisesti, kun moottori käy ja lähivalot eivät ole päällä.


      • huomioi tämä
        talmut tuikkii kirjoitti:

        > Mutta mistä johtuu, että osalla autoilijoista on pelkät parkit päällä, vaikka autossa on vakiona huomiovalot??

        No se johtuu siitä, että huomiovaloja löytyy lähinnä 80-luvun kalustosta - ne keltaiset talmut.

        Uusissa autoissa ei pitäisi olla mahdollista ajella pelkillä parkeilla, koska päiväajovalojen pitää syttyä automaattisesti, kun moottori käy ja lähivalot eivät ole päällä.

        Päiväajovaloja ei ole olemassakaan ainakaan lainsäädännässä. Ne valkoiset ledit, joiden palaessa takavalot ovat pimeinä, ovat nimeltään huomiovalot.
        Tutustu tieliikennelainsäädäntään.


    • 66+

      Takavalot valoisalla on tarpeettomat. Ellei päiväsaikaan näe takavalotonta autoa on asiaa optikolle.
      Sumuvalot on varmaan ihan hyvät en vaan ole moisia koskaan käyttänyt.

    • ilman sumareita

      Hyvin yleistä on käyttää sumuvaloja pimeälläkin, saatika sitten kirkkaalla säällä, en ymmärrä sellaisia kanssa-autoilijoita.

    • juju...

      Päivävalot erittäin kätevät. Kesätkin yleensä niin valoisia, että voi ajella huoletta koko päivän ilman takavaloja. Kyllä siinä jo säästääkin jotain. Sumut vesisateet ym. tuo aina vähän haastetta. Kaikki autot näitä ei osaa huomioida ja toimii hyvin eri tavalla, jolloin kuljettajan pitää itsekin olla hereillä. Opel Insigniassa valot on viety kyllä erittäin fiksulle tasolle.

      • Njoo niin kai

        Joo, ne ovat säästeliäitä, kyllä. Mutta automatiikkaan ei pidä luottaa liikaa, sillä sinä olet itse vastuussa autosi näkyvyydestä ja tämän haluaisin kaikille uusien Fordien kuljettajille sanoa. Nyt olen nähnyt kahdessa eri Fordin mallissa samanlaista automatiikan toimimattomuutta ja ihmisten osaamattomuutta: pimeälläkään ei pala kuin edessä huomiovalot ja sumuisella säällä nuo ajelevat tienharmaalla Mondeolla ilman takavaloja.. PS. En ole nähnyt vielä Insigniaa huomiovaloilla, mutta voi ollakin että se on automatiikaltaan poikkeus.


      • sellainen löytyy
        Njoo niin kai kirjoitti:

        Joo, ne ovat säästeliäitä, kyllä. Mutta automatiikkaan ei pidä luottaa liikaa, sillä sinä olet itse vastuussa autosi näkyvyydestä ja tämän haluaisin kaikille uusien Fordien kuljettajille sanoa. Nyt olen nähnyt kahdessa eri Fordin mallissa samanlaista automatiikan toimimattomuutta ja ihmisten osaamattomuutta: pimeälläkään ei pala kuin edessä huomiovalot ja sumuisella säällä nuo ajelevat tienharmaalla Mondeolla ilman takavaloja.. PS. En ole nähnyt vielä Insigniaa huomiovaloilla, mutta voi ollakin että se on automatiikaltaan poikkeus.

        Kyllä Insigniassa on toimiva automatiikka, hämärän, vesisateen ja pöllyävän lumen se "haistaa".


      • Kyselijä
        sellainen löytyy kirjoitti:

        Kyllä Insigniassa on toimiva automatiikka, hämärän, vesisateen ja pöllyävän lumen se "haistaa".

        Näkyykös ne mittaristossa sitten että minkälaiset valot on päällä jos automatiikka hoitaa? Hyvä, että joissain autoissa toimii, kuten Suomessa niiden pitäisikin.


      • Jeps..
        Kyselijä kirjoitti:

        Näkyykös ne mittaristossa sitten että minkälaiset valot on päällä jos automatiikka hoitaa? Hyvä, että joissain autoissa toimii, kuten Suomessa niiden pitäisikin.

        näkee erillaisina symboleina ja vaikea uskoa, ettei muilla merkeillä tämmöistä muka ole.


      • pitää näkyä
        Jeps.. kirjoitti:

        näkee erillaisina symboleina ja vaikea uskoa, ettei muilla merkeillä tämmöistä muka ole.

        Muistaakseni on pakollista, että mittaristosta käy ilmi, onko päällä
        - takavalot
        - lähivalot

        Valitettavasti idikoinnin voi hoitaa jollain merkkivaloa epäselvemmälläkin ratkaisulla. Esim. takavalojen indikointiin riittää mittarivalaistuksen palaminen, jos se on suoraan niihin sidoksissa eikä esim. erillisellä hämäräkytkimellä.

        Tosin nykyautoilijat nyt on sellaisia taulapäitä, ettei merkkivalotkaan auto. Vielä pari päivää edellisen sadekuuron jälkeen näkee autoja, joissa takalasin pyyhin hinkkaa kuivaa lasia tihkupyyhinnällä, ajellaan (vanhemmalla kalustolla) kokonaan ilman valoja pimeällä (katuvalaistulla alueella ... mutta pitäisi nyt mittarivalojen puute pistää merkille!), rengaspaineet tarkastetaan 2x vuodessa (vaihdon yhteydessä) jne.


    • Nyt perkele.

      Ollaanko täällä taas unohdettu, mistä tässä on kyse?
      "Takavalot on ihan turhia kirkkaalla säällä".. No tottakai ovat! MUTTA - ne olisivat elintärkeät ajettaessa vesisateessa, sumussa tai hämärällä, JA kuten todettu, automatiikka ei todellakaan aja asiaansa, edes hämärällä.
      Uusien autojen omistajat: nyt ne manuaalit käteen ja opettelemaan jotta vältyttäisiin onnettomuuksilta, jotka johtuvat TÄYSIN kuljettajien osaamattomuudesta!

      • Tästä on kyse

        Ja kuka on todennut? Kyllä minun autossani päiväajovalojen automatiikka toimii juuri niinkuin pitääkin. Ei tarvitse koskea valosäätimiin millään kelillä.
        Montako onnettomuutta tiedät päiväalovalojen käytön aiheuttaneen? On niillä ajettu jo aika monta vuotta.


      • No minä...
        Tästä on kyse kirjoitti:

        Ja kuka on todennut? Kyllä minun autossani päiväajovalojen automatiikka toimii juuri niinkuin pitääkin. Ei tarvitse koskea valosäätimiin millään kelillä.
        Montako onnettomuutta tiedät päiväalovalojen käytön aiheuttaneen? On niillä ajettu jo aika monta vuotta.

        OLEN todennut. Lukuisia kertoja. Pimeässä. Sumuisella säällä.
        Eipä kuule toimi ihan joka autossa.
        Olenko sanonut, että onnettomuuksia olisi ollut;
        Ihan totesin, että kaikkien tulisi opetella autonsa valojen säätö, oli sitten autossanne nuo säälittävät "huomio"valot tai ei. Minussa ne ei herätä kuin myötähäpeää.
        Kerropa, millä autolla ajelet niin katsotaan kun seuraavan kerran sellaisen nään, että toimiiko.


      • päiväajovalomies
        No minä... kirjoitti:

        OLEN todennut. Lukuisia kertoja. Pimeässä. Sumuisella säällä.
        Eipä kuule toimi ihan joka autossa.
        Olenko sanonut, että onnettomuuksia olisi ollut;
        Ihan totesin, että kaikkien tulisi opetella autonsa valojen säätö, oli sitten autossanne nuo säälittävät "huomio"valot tai ei. Minussa ne ei herätä kuin myötähäpeää.
        Kerropa, millä autolla ajelet niin katsotaan kun seuraavan kerran sellaisen nään, että toimiiko.

        Olen kanssasi samaa mieltä. Kaikki valot autoissa ovat säälittäviä nykyisin. Kunnon öljytuikut ja mies punaisen lipun kanssa auton edessä kyllä riittävät tänäänkin.
        Kaikki kehitys on turhaa ja hävettävää.


      • Tästä on kyse
        No minä... kirjoitti:

        OLEN todennut. Lukuisia kertoja. Pimeässä. Sumuisella säällä.
        Eipä kuule toimi ihan joka autossa.
        Olenko sanonut, että onnettomuuksia olisi ollut;
        Ihan totesin, että kaikkien tulisi opetella autonsa valojen säätö, oli sitten autossanne nuo säälittävät "huomio"valot tai ei. Minussa ne ei herätä kuin myötähäpeää.
        Kerropa, millä autolla ajelet niin katsotaan kun seuraavan kerran sellaisen nään, että toimiiko.

        Ajovaloja ei tarvitse käyttää, sateessa, sumussa tai hämärässä, kuin vain silloin kun näkyvyys esim mainituista syistä johtuen on huonontunut.
        Jos joku ajaa pimeässä huomiovaloilla, niin siitä on ihan turha automatiikkaa syyttää, jokainen automatiikka toimii satavarmasti pimeässä.
        Kuvaa hyvin asennettasi nuo "säälittävät ja myötähäpeät", et vain ole ole pysynyt kehityksen kelkassa ja haikailet mennyttä aikaa, joka ei enää palaa.
        Päiväajovalot ovat vakiona kaikissa uusissa autoissa ja niillä ajetaan kaikkialla Euroopassa, eikä tarpeettomia takavaloja polteta. Automatiikka hoitaa ajovalot tarkasta valoisuuden määrän mukaan, ei sen mukaan kun sinusta tuntuu.


      • No minä...
        Tästä on kyse kirjoitti:

        Ajovaloja ei tarvitse käyttää, sateessa, sumussa tai hämärässä, kuin vain silloin kun näkyvyys esim mainituista syistä johtuen on huonontunut.
        Jos joku ajaa pimeässä huomiovaloilla, niin siitä on ihan turha automatiikkaa syyttää, jokainen automatiikka toimii satavarmasti pimeässä.
        Kuvaa hyvin asennettasi nuo "säälittävät ja myötähäpeät", et vain ole ole pysynyt kehityksen kelkassa ja haikailet mennyttä aikaa, joka ei enää palaa.
        Päiväajovalot ovat vakiona kaikissa uusissa autoissa ja niillä ajetaan kaikkialla Euroopassa, eikä tarpeettomia takavaloja polteta. Automatiikka hoitaa ajovalot tarkasta valoisuuden määrän mukaan, ei sen mukaan kun sinusta tuntuu.

        Mitäpä jos kuuntelisit mitä olen puhunut? Fordeissa ei näemmä ole automatiikkaa (varmaan kyllä on) kun ei ne valot syty pilkkopimeälläkään?

        Muista ajatella että "vittu, olen kyllä ajan tasalla. ei haittaa vaikka toi perään ajanu auto sai mun auton lunastuskuntoon ku ei palanu mitkään valot takana, koska pääasia on se, että näytän mahdollisimman modernilta. takavalot on niin turhia!"
        kun joku törmää autoonne sankassa sumussa / lumipyryssä, kun ei nääkään teitä :)

        Eikä kyllä ykskään teidän aivan helvetin hieno kipponne laita esim. sumuvaloja päälle sumun vallitessa. Vastuu on teillä.


    • Miettikääpä tätä

      Ja mainittakoon, että Suomen sääolot poikkeavat täysin esimerkiksi Saksan oloista. Siellä lunta sataa tuskin koskaan, ja ainoa, mikä haittaa näkyvyyttä on kaatosateet. Tällaisissa olosuhteissa on jotain järkeä pitää vain huomiovaloja päällä.
      Suomessa on talvella pimeää, päivällä voi olla erittäin valoisaa ja autothan voivat tulkita lumen joksikin valonlähteeksi ja laittaa pienimmät mahdolliset valot päälle. Jos on lumipyry, on lain mukaan sallittua olla jopa sumuvalot päällä, mutta saas nähdä kuinka monella on edes takavalot päällä, kun talvi koittaa.
      PS. Ledithän eivät tuota juurikaan lämpöä, eli lumi niiden päältä ei mahdollisesti sula ollenkaan. Ja jos vähän lujempaa ajaa ja takavalot eivät ole päällä, eivät ne myöskään sula eivätkä heijastimetkaan ole täysin näkyvissä? Kehottaisin tutkimaan autojenne ohjekirjaa ja laittamaan aina huonommilla sääolosuhteilla manuaalisesti lähivalot päälle, niin että teidät nähdään ja niin, että tekin näätte paremmin.

      • Tästä on kyse

        Minulla on automaattisista päiväajovaloista jo 4 vuoden kokemus, joten ei tarvitse odotella talven koittamista. Tottakai lumi heijastaa valoa, jonka automatiikka toteaa aivan kuin ihmisen silmäkin. Lumisateen huonontaessa näkyvyyttä automatiikka kyllä vaihtaa ajovaloille.
        Senkö takia muutamilla tuntuu olevan perusasenne automatiikkaa vastaan, jos jonkun automerkin automatiikassa on puutteita?
        Tuntuu olevan vaikeaa hyväksyä mitään uutta kun aina ennenkin ovat takavalot palaneet, tarvittiin tai ei. Keskittykää siihen edellä ajavan auton näkemiseen, eikä sen takavalojen palamiseen, kyllä aikamoinen myräkkä pitää olla, ettei ettei edellä ajavaa autoa huomaa ilman takavalojakin (jotka sinun mukaasi eivät kuitenkaan näy! ;-).

        Kuvitteletteko olevanne jotenkin muita parempia autoilijoita kun opettavaisesti kehoitatte tutustumaan ohjekirjaan, ikäänkuin muut eivät valojen käyttöä muuten hallitsisi, kyllä automatiikka on ihan tietoinen valinta ja sen toiminta näkyy koko ajan selkeästi kojetaulussa.

        Kehitykselle ette mitään mahda, muutamien vuosien kuluttua näille takavalointoilijoille hymyillään.


      • No minä...
        Tästä on kyse kirjoitti:

        Minulla on automaattisista päiväajovaloista jo 4 vuoden kokemus, joten ei tarvitse odotella talven koittamista. Tottakai lumi heijastaa valoa, jonka automatiikka toteaa aivan kuin ihmisen silmäkin. Lumisateen huonontaessa näkyvyyttä automatiikka kyllä vaihtaa ajovaloille.
        Senkö takia muutamilla tuntuu olevan perusasenne automatiikkaa vastaan, jos jonkun automerkin automatiikassa on puutteita?
        Tuntuu olevan vaikeaa hyväksyä mitään uutta kun aina ennenkin ovat takavalot palaneet, tarvittiin tai ei. Keskittykää siihen edellä ajavan auton näkemiseen, eikä sen takavalojen palamiseen, kyllä aikamoinen myräkkä pitää olla, ettei ettei edellä ajavaa autoa huomaa ilman takavalojakin (jotka sinun mukaasi eivät kuitenkaan näy! ;-).

        Kuvitteletteko olevanne jotenkin muita parempia autoilijoita kun opettavaisesti kehoitatte tutustumaan ohjekirjaan, ikäänkuin muut eivät valojen käyttöä muuten hallitsisi, kyllä automatiikka on ihan tietoinen valinta ja sen toiminta näkyy koko ajan selkeästi kojetaulussa.

        Kehitykselle ette mitään mahda, muutamien vuosien kuluttua näille takavalointoilijoille hymyillään.

        Kertoisitko ystävällisesti, millaisella autolla ajat, sillä nämä automaattiset valot eivät kaikissa autoissa toimi. Olen toistaiseksi sanonut, ettei automatiikka toimi Fordeissa eikä Hyundaissa. Opelissa on todettu olevan toimivat automaattivalot. Ole hyvä ja poistu, josset aja Fordilla tai Hyundailla, sillä olen tässä nyt vain kehoittanut kyseisten automerkkien omistajia tutustumaan autonsa ohjekirjaan, jotta osaisivat laittaa tarpeelliset valonsa. En siis syytä sellaista autoa, millä sinä ajat, enkä ole syyttänytkään. Audeissakin palaa tietääkseni takana valot, vaikka edessä palaakin vain nuo Audille ominaiset huomiovalot. Mersuissa taas ei. Bemareissa muistaakseni palaa samalla tavalla kuin Audissa.


      • Tästä on kyse
        No minä... kirjoitti:

        Kertoisitko ystävällisesti, millaisella autolla ajat, sillä nämä automaattiset valot eivät kaikissa autoissa toimi. Olen toistaiseksi sanonut, ettei automatiikka toimi Fordeissa eikä Hyundaissa. Opelissa on todettu olevan toimivat automaattivalot. Ole hyvä ja poistu, josset aja Fordilla tai Hyundailla, sillä olen tässä nyt vain kehoittanut kyseisten automerkkien omistajia tutustumaan autonsa ohjekirjaan, jotta osaisivat laittaa tarpeelliset valonsa. En siis syytä sellaista autoa, millä sinä ajat, enkä ole syyttänytkään. Audeissakin palaa tietääkseni takana valot, vaikka edessä palaakin vain nuo Audille ominaiset huomiovalot. Mersuissa taas ei. Bemareissa muistaakseni palaa samalla tavalla kuin Audissa.

        "Ihan totesin, että kaikkien tulisi opetella autonsa valojen säätö, oli sitten autossanne nuo säälittävät "huomio"valot tai ei. Minussa ne ei herätä kuin myötähäpeää."

        "...sillä olen tässä nyt vain kehoittanut kyseisten automerkkien omistajia tutustumaan autonsa ohjekirjaan, jotta osaisivat laittaa tarpeelliset valonsa."

        Yritä nyt aluksi vaikka päättää, mitä mieltä itse oikeasti olet - vaikka eipä se taida ketään kiinnostaa.
        EU-säännösten mukaisesti takavalojen ei tarvitse palaa huomiovalojen yhteydessä. Automatiikka hoitaa ajovalot päälle kun niitä tarvitaan, tällaisia ovat uudet autot ja tulevaisuudessa ei muunlaisia enää olekaan.


      • No minä...
        Tästä on kyse kirjoitti:

        "Ihan totesin, että kaikkien tulisi opetella autonsa valojen säätö, oli sitten autossanne nuo säälittävät "huomio"valot tai ei. Minussa ne ei herätä kuin myötähäpeää."

        "...sillä olen tässä nyt vain kehoittanut kyseisten automerkkien omistajia tutustumaan autonsa ohjekirjaan, jotta osaisivat laittaa tarpeelliset valonsa."

        Yritä nyt aluksi vaikka päättää, mitä mieltä itse oikeasti olet - vaikka eipä se taida ketään kiinnostaa.
        EU-säännösten mukaisesti takavalojen ei tarvitse palaa huomiovalojen yhteydessä. Automatiikka hoitaa ajovalot päälle kun niitä tarvitaan, tällaisia ovat uudet autot ja tulevaisuudessa ei muunlaisia enää olekaan.

        Voi, ihanko totta? Seuraavan kerran kun näät uudehkon Fordin hämärällä tai sumussa, kerropa onko hänellä lain mukaan silloin vaadittavat ajovalot päällä.
        Ja entäs sitten, kun automatiikka menee rikki - sitten sinä olet vastuussa autosi valojen hallinnasta. Mutta etpä ole viitsinyt katsahtaa kuinka ne valot edes huippumodernissa autossasi laitetaan päälle, kun luotat niin paljon automatiikkaan.
        Turha on sulle mitään enää puhua, kun et näytä tajuavan, mitä yritän sanoa.
        1) Jos sinulla on uudehko Ford, jossa on huomiovalot, viitsisitkö säätää valosi niin, että laitat ne joko manuaalisesti päälle tai katsot ennen lähtöäsi, että sinulla on oikeanlaiset valot päällä sään suhteen. Tästä uutisoitiin Ilta-Sanomissakin.
        2) Jos sinulla on auto, jossa automatiikka toimii, hyvä niin. Sinun ei tarvitse ilmaista enää, kuinka hyvin autosi automatiikka toimii. Hei hei!


      • Tästä on kyse
        No minä... kirjoitti:

        Voi, ihanko totta? Seuraavan kerran kun näät uudehkon Fordin hämärällä tai sumussa, kerropa onko hänellä lain mukaan silloin vaadittavat ajovalot päällä.
        Ja entäs sitten, kun automatiikka menee rikki - sitten sinä olet vastuussa autosi valojen hallinnasta. Mutta etpä ole viitsinyt katsahtaa kuinka ne valot edes huippumodernissa autossasi laitetaan päälle, kun luotat niin paljon automatiikkaan.
        Turha on sulle mitään enää puhua, kun et näytä tajuavan, mitä yritän sanoa.
        1) Jos sinulla on uudehko Ford, jossa on huomiovalot, viitsisitkö säätää valosi niin, että laitat ne joko manuaalisesti päälle tai katsot ennen lähtöäsi, että sinulla on oikeanlaiset valot päällä sään suhteen. Tästä uutisoitiin Ilta-Sanomissakin.
        2) Jos sinulla on auto, jossa automatiikka toimii, hyvä niin. Sinun ei tarvitse ilmaista enää, kuinka hyvin autosi automatiikka toimii. Hei hei!

        Miksi jauhat turhaan täällä automatiikan toimimattomuudesta jos se on yhden automerkin ongelma. Mene automerkkikohtaiselle palstalle opettamaan ford-kuskeille, miten heidän autonsa toimii.

        Tuo oli kyllä todella paha; jos automatiikka menee rikki, niin en todellakaan tiedä, mitä tehdä - otan varmaankin yhteyttä sinuun ja kysyn neuvoa!


      • No minä...
        Tästä on kyse kirjoitti:

        Miksi jauhat turhaan täällä automatiikan toimimattomuudesta jos se on yhden automerkin ongelma. Mene automerkkikohtaiselle palstalle opettamaan ford-kuskeille, miten heidän autonsa toimii.

        Tuo oli kyllä todella paha; jos automatiikka menee rikki, niin en todellakaan tiedä, mitä tehdä - otan varmaankin yhteyttä sinuun ja kysyn neuvoa!

        Yleisesti ongelma koskee muitakin kuin Ford-kuskeja. Tänään oli taas sumuista, mutta Hyundai-kuskilla ei palanut takana tuikun tuikkua. Luepa taas huviksesi http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288735361663.html niin näet, että esimerkiksi poliisit ovat kanssani samoilla linjoilla, että jokainen autoilija on vastuussa autonsa valoista, ja olisi tärkeää, että kaikki osaavat valot laittaa manuaalisesti päälle.

        Minua ei kiinnosta, kuinka juuri sinun autosi osaa vaihtaa valot automaattisesti, haluan edelleenkin vain kertoa ihmisille, että heidän autonsa valot eivät VÄLTTÄMÄTTÄ osaa itse vaihtaa oikeantyyppisiä valoja päälle.

        Nyt voisin todeta että "valoja!" Kiitos ja hei.


      • Tästä on kyse
        No minä... kirjoitti:

        Yleisesti ongelma koskee muitakin kuin Ford-kuskeja. Tänään oli taas sumuista, mutta Hyundai-kuskilla ei palanut takana tuikun tuikkua. Luepa taas huviksesi http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288735361663.html niin näet, että esimerkiksi poliisit ovat kanssani samoilla linjoilla, että jokainen autoilija on vastuussa autonsa valoista, ja olisi tärkeää, että kaikki osaavat valot laittaa manuaalisesti päälle.

        Minua ei kiinnosta, kuinka juuri sinun autosi osaa vaihtaa valot automaattisesti, haluan edelleenkin vain kertoa ihmisille, että heidän autonsa valot eivät VÄLTTÄMÄTTÄ osaa itse vaihtaa oikeantyyppisiä valoja päälle.

        Nyt voisin todeta että "valoja!" Kiitos ja hei.

        Näyttää välillä koskevan kaikkia, välillä vain tiettyjä ja välillä yhtä automerkkiä!
        Aina tarpeen mukaan.
        Ilmeisesti reputit poliisikoulun pääsykokeessa ja nyt sinulla on trauma opettaa kanssa-autoilijoitasi, jotka eivät osaa itse käyttää autoaan ilman sinun neuvojasi.


      • No minä...
        Tästä on kyse kirjoitti:

        Näyttää välillä koskevan kaikkia, välillä vain tiettyjä ja välillä yhtä automerkkiä!
        Aina tarpeen mukaan.
        Ilmeisesti reputit poliisikoulun pääsykokeessa ja nyt sinulla on trauma opettaa kanssa-autoilijoitasi, jotka eivät osaa itse käyttää autoaan ilman sinun neuvojasi.

        Kaikkien automerkkien ajajien kannattaisi opetella autonsa valot, vaikka automatiikka hoitaisi niiden vaihdon, mutta myös silloin, jossei hoida. (suositus koskee kaikkia)
        Ongelmia ovat valojen kanssa on toistaiseksi ollut esimerkiksi Fordissa ja Hyundaissa.
        Näiden kuljettajien olisi syytä opetella laittamaan valot manuaalisesti päälle.
        (kehotus koskee näiden automerkkien omistajia)


      • Ai jaa?
        Tästä on kyse kirjoitti:

        Minulla on automaattisista päiväajovaloista jo 4 vuoden kokemus, joten ei tarvitse odotella talven koittamista. Tottakai lumi heijastaa valoa, jonka automatiikka toteaa aivan kuin ihmisen silmäkin. Lumisateen huonontaessa näkyvyyttä automatiikka kyllä vaihtaa ajovaloille.
        Senkö takia muutamilla tuntuu olevan perusasenne automatiikkaa vastaan, jos jonkun automerkin automatiikassa on puutteita?
        Tuntuu olevan vaikeaa hyväksyä mitään uutta kun aina ennenkin ovat takavalot palaneet, tarvittiin tai ei. Keskittykää siihen edellä ajavan auton näkemiseen, eikä sen takavalojen palamiseen, kyllä aikamoinen myräkkä pitää olla, ettei ettei edellä ajavaa autoa huomaa ilman takavalojakin (jotka sinun mukaasi eivät kuitenkaan näy! ;-).

        Kuvitteletteko olevanne jotenkin muita parempia autoilijoita kun opettavaisesti kehoitatte tutustumaan ohjekirjaan, ikäänkuin muut eivät valojen käyttöä muuten hallitsisi, kyllä automatiikka on ihan tietoinen valinta ja sen toiminta näkyy koko ajan selkeästi kojetaulussa.

        Kehitykselle ette mitään mahda, muutamien vuosien kuluttua näille takavalointoilijoille hymyillään.

        "Keskittykää siihen edellä ajavan auton näkemiseen, eikä sen takavalojen palamiseen, kyllä aikamoinen myräkkä pitää olla, ettei ettei edellä ajavaa autoa huomaa ilman takavalojakin"
        Liikenteessä pitää tietääkseni keskittyä aika moneen muuhun asiaan, ei todellakaan siihen, että tihrustetaan että onkohan siellä edessä joku vai ei, kun ei takavalot pala.
        Esimerkkinä vaikka ihan tällainen asia, kuin nopeusrajoitusten lukeminen ja vastaantulevan liikenteen huomioiminen.
        Hienoa, jos juuri sinun autossasi toimii automaattinen valojensäätö, sillä monesti sellainen ei uusissa autoissa edes toimi.
        Ilmeisesti asut jossakin Helsingissä, kun et tiedä millaista on ajaa lumimyräkässä.
        PS. Myös pöllyävän lumen takia saa laittaa sumuvalot päälle. Mutta tuskin Keski-Eurooppaan suunniteltu auto laittaa edes ajovaloja päälle ja luulee huomiovalojen olevan riittävät.


      • Tästä on kyse
        No minä... kirjoitti:

        Kaikkien automerkkien ajajien kannattaisi opetella autonsa valot, vaikka automatiikka hoitaisi niiden vaihdon, mutta myös silloin, jossei hoida. (suositus koskee kaikkia)
        Ongelmia ovat valojen kanssa on toistaiseksi ollut esimerkiksi Fordissa ja Hyundaissa.
        Näiden kuljettajien olisi syytä opetella laittamaan valot manuaalisesti päälle.
        (kehotus koskee näiden automerkkien omistajia)

        Meneehän se pikkuhiljaa kovempaankin kalloon. Onhan tuo jo aikamoinen edistys kun verrataan aikaisempaan:

        "JA kuten todettu, automatiikka ei todellakaan aja asiaansa, edes hämärällä.
        Uusien autojen omistajat: nyt ne manuaalit käteen ja opettelemaan jotta vältyttäisiin onnettomuuksilta,..."

        Tuskin mainittujen merkkien kuljettajilla mitään ongelmia onkaan autojensa kanssa. Sinulla tuntuu olevan ongelmia ja omia uskomuksia, ettei automatiikka toimi noissa autoissa edes pimeällä!

        "Fordeissa ei näemmä ole automatiikkaa (varmaan kyllä on) kun ei ne valot syty pilkkopimeälläkään?"

        Katso peiliin, niin näet jotakin todella pimeää. Mikä sinä olet kehottamaan ketään uskomuksinesi ja "säälittävän myötähäpeäsi" kanssa!


      • No minä...
        Tästä on kyse kirjoitti:

        Meneehän se pikkuhiljaa kovempaankin kalloon. Onhan tuo jo aikamoinen edistys kun verrataan aikaisempaan:

        "JA kuten todettu, automatiikka ei todellakaan aja asiaansa, edes hämärällä.
        Uusien autojen omistajat: nyt ne manuaalit käteen ja opettelemaan jotta vältyttäisiin onnettomuuksilta,..."

        Tuskin mainittujen merkkien kuljettajilla mitään ongelmia onkaan autojensa kanssa. Sinulla tuntuu olevan ongelmia ja omia uskomuksia, ettei automatiikka toimi noissa autoissa edes pimeällä!

        "Fordeissa ei näemmä ole automatiikkaa (varmaan kyllä on) kun ei ne valot syty pilkkopimeälläkään?"

        Katso peiliin, niin näet jotakin todella pimeää. Mikä sinä olet kehottamaan ketään uskomuksinesi ja "säälittävän myötähäpeäsi" kanssa!

        Oletkohan sinä joku trollaaja, kun haluat minun jatkavan kanssasi tästä keskustelua loputtomiin? :D
        Taidat ihan nauttia kun vastaan sinulle aina novellin verran.
        Hyvä juttu, jos uskot automatiikan toimivan kaikissa autoissa. On tämä jo monta kertaa nähty, kun Fordit ja Hyundait ajavat ilman takavaloja sellaisissa olosuhteissa, missä niiden pitäisi palaa. Olosuhteissa? Näissä:
        "Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut."
        >pimeän tai hämärän aikana>
        >näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut>
        Päätä sinä, kumpaa syytetään, jos valot eivät ole päällä kun niitä edellytetään: kuljettajaa vai automatiikkaa?


      • ja visst
        Ai jaa? kirjoitti:

        "Keskittykää siihen edellä ajavan auton näkemiseen, eikä sen takavalojen palamiseen, kyllä aikamoinen myräkkä pitää olla, ettei ettei edellä ajavaa autoa huomaa ilman takavalojakin"
        Liikenteessä pitää tietääkseni keskittyä aika moneen muuhun asiaan, ei todellakaan siihen, että tihrustetaan että onkohan siellä edessä joku vai ei, kun ei takavalot pala.
        Esimerkkinä vaikka ihan tällainen asia, kuin nopeusrajoitusten lukeminen ja vastaantulevan liikenteen huomioiminen.
        Hienoa, jos juuri sinun autossasi toimii automaattinen valojensäätö, sillä monesti sellainen ei uusissa autoissa edes toimi.
        Ilmeisesti asut jossakin Helsingissä, kun et tiedä millaista on ajaa lumimyräkässä.
        PS. Myös pöllyävän lumen takia saa laittaa sumuvalot päälle. Mutta tuskin Keski-Eurooppaan suunniteltu auto laittaa edes ajovaloja päälle ja luulee huomiovalojen olevan riittävät.

        Ainakin täällä Lounais-Suomessa on viime aikoina aamuisin ollut sumuisia kelejä poikkeuksellisen lämpimien syyskelien takia. Yleensä Suomessa ei juurikaan sumua esiinny, ei läheskään siinä määrin kuin esim Keski-Euroopassa, jossa sumuiset kelit ovat arkipäivää.
        Omakohtainen lähes päivittäinen kokemus maantieltä on, että kun auton hahmo edellä erottuu jo silmällä, niin siitä ei pysty sanomaan, palaako takavalot vai ei. Vasta lähempänä alkavat takavalotkin erottua. Nyt en puhu takasumuvaloista, vaan tavallisista takavaloista.
        En ymmärrä, mikä voisi olla tärkeämpää kuin edessä olevan tien ja liikenteen tarkkailu??
        Kyllä edellä ajava auto erottuu sumuisellakin kelillä oli takavalot tai ei, jos sitten on varsinainen hernerokkasumu, niin ei ajonopeuskaan voi olla kävelyvauhtia suurempi, ainakaan liikennesääntöjen mukaan.
        Takasumuvalo ovat hnuonolla kelillä paikallaan, mutta silloin kun sitä ei tarvita, ei takavaloistakaan ole mitään hyötyä.
        Huomiovalomääräykset ilman takavaloja ovat mielestäni ihan hyvät ja paikallaan, mitkään tilastotkaan eivät muuta tue.


      • Tästä on kyse
        No minä... kirjoitti:

        Oletkohan sinä joku trollaaja, kun haluat minun jatkavan kanssasi tästä keskustelua loputtomiin? :D
        Taidat ihan nauttia kun vastaan sinulle aina novellin verran.
        Hyvä juttu, jos uskot automatiikan toimivan kaikissa autoissa. On tämä jo monta kertaa nähty, kun Fordit ja Hyundait ajavat ilman takavaloja sellaisissa olosuhteissa, missä niiden pitäisi palaa. Olosuhteissa? Näissä:
        "Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut."
        >pimeän tai hämärän aikana>
        >näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut>
        Päätä sinä, kumpaa syytetään, jos valot eivät ole päällä kun niitä edellytetään: kuljettajaa vai automatiikkaa?

        Trollaajasta en kohdallasi tiedä, mutta lievä skitsofrenia olisi minun arvaukseni sinun kohdallasi.
        Ensin vähättelet koko systeemiä ja välillä automatiikka ei aja asiaansa edes hämärällä uusissa autoissa ja välillä se koskee vain yhtä/kahta merkkiä ja välillä automatiikka on ongelma pimeällä. Eihän tuollaisesta heilahtelusta ota Erkkikään selvää.

        Tottakai kuljettaja vastaa autostaan ja ajostaan, mutta ketään ei tarvitse syyttää, kun kuljettaja seuraa vain kojetaulustaan kuinka automatiikka vaihtaa valoja aina tarpeen mukaan.
        Kuljettaja voi toki aktiivisesti valita sellaisen valovalikoiman kuin haluaa, mutta tuskinpa kukaan siihen ohjekirjaa tarvitsee, että valoja osaa käyttää.

        Onhan se hauskaa seurata tuollaista besserwisseriä, joka kuvittelee tietävänsä toisten autojen automatiikan ja valojen toiminnan paremmin kuin auton omistaja itse.


      • No minä...
        Tästä on kyse kirjoitti:

        Trollaajasta en kohdallasi tiedä, mutta lievä skitsofrenia olisi minun arvaukseni sinun kohdallasi.
        Ensin vähättelet koko systeemiä ja välillä automatiikka ei aja asiaansa edes hämärällä uusissa autoissa ja välillä se koskee vain yhtä/kahta merkkiä ja välillä automatiikka on ongelma pimeällä. Eihän tuollaisesta heilahtelusta ota Erkkikään selvää.

        Tottakai kuljettaja vastaa autostaan ja ajostaan, mutta ketään ei tarvitse syyttää, kun kuljettaja seuraa vain kojetaulustaan kuinka automatiikka vaihtaa valoja aina tarpeen mukaan.
        Kuljettaja voi toki aktiivisesti valita sellaisen valovalikoiman kuin haluaa, mutta tuskinpa kukaan siihen ohjekirjaa tarvitsee, että valoja osaa käyttää.

        Onhan se hauskaa seurata tuollaista besserwisseriä, joka kuvittelee tietävänsä toisten autojen automatiikan ja valojen toiminnan paremmin kuin auton omistaja itse.

        Lopetan valittamisen vasta, kun näen Fordin/Hyundain jossa käynnistyksen jälkeen pimeällä syttyy ajovalot niin kuin pitäisikin. Ilmeisesti uuden Fordin/Hyundain ostajille ei ole kerrottu, miten valoja pitää käyttää, sillä ei tunnu automatiikka vaihtavan niitä edelleenkään edes pimeällä, joten onko heillä joku nolla-asento valoissa päällä vai miksei ne tunnu syttyvän? Kerropa sinä, miten autossasi menee päälle automatiikka. Tarvitseeko valonsäädin laittaa automaattiasentoon vai onko se automaattiasento _automaattisesti_ päällä? Jos pitää, niin noilla näkemilläni Ford- ja Hyundai-kuskeilla on jäänyt automaattivalojen laitto pois. Sitten pitää syyttää kuljettajia, kun he eivät tunnu osaavan.


    • Huomiovalot

      Ohoh, kylläpä pisti naurattamaan tuo Fordin mainos, jota mainostetaan sanoilla
      "Syystarjouksena Bi-Xenon ajovalot 199€". Enpä ole vielä kovin montaa uutta Fordia nähnyt jossa olisi palanut muut valot kuin huomiovalot..

    • Ihmettelijä toteaa

      Eli siis ei tarvitsekaan olla lähivaloja päällä, kun sääolosuhteet sallivat lain mukaan.
      Iltasanomissa oli juttu, jossa Poliisi kehotti uusien autojen omistajia laittamaan oikeanlaiset valot päälle sääolosuhteiden vallitessa, koska ilmeisesti automatiikka ei ole kaikissa automerkeissä yhtä toimiva tai ei reagoi kunnolla esim. sumuun.
      Linkki tässä: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288735361663.html
      "Poliisi muistuttaa, että tekniikkaan ja sen ominaisuuksiin on kuitenkin syytä tutustua etukäteen. Poliisista painotetaan, että kaikista apulaitteista huolimatta kuljettaja on vastuussa ajamisesta ja siitä, että autossa on kulloinkin käytössä säännösten mukaiset valot."
      Tämän keskustelun tarkoitus oli levittää tietoa uusien autojen omistajille, jotta he tarkistaisivat autonsa valot hämärällä ja sääolosuhteiden vaatiessa - ei se, että täällä oltaisiin kateellisia tai haluttaisiin v-ttuilla uusien autojen kuljettajille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      23
      2305
    2. Vieläkö odotat että

      Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      78
      1202
    3. Haluan sinun kanssa sänkyyn

      Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      49
      1085
    4. Kuinka paljon

      Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      115
      1056
    5. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      72
      1019
    6. Jos olisin

      Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      57
      977
    7. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      16
      969
    8. Luotathan?

      Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na
      Ikävä
      31
      930
    9. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

      mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      53
      916
    10. Minun on niin vaikeaa uskoa, että

      todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.
      Ikävä
      55
      908
    Aihe