Miten välttää se, että masennukseen tyrkytetään ensimmäisenä lääkkeitä?
Jos vain haluaa toipua, jos uskoo, että aika auttaa, jos se on auttanut aikaisemminkin?
Onko yleensä mahdollista löytää lääkäri, joka antaisi potilaan yritää ensin parantua lääkkeitä kun diagnoosina keskivaikea masennus?
Tuntuu mahdottomalta...
Lääkkeetön hoito?
16
2803
Vastaukset
- Ikuinen pohtija
Luo juttu "Lääkkeetön masennuksen hoito". Kirjoitin just sinne vastauksen ja voisi sopia sinullekin.
- kysele
Minulla kesti vuosia,ennenkuin lääkkeitä "tyrkytettiin."Valitettavasti.
Mutta hanki tietoa eri terapiamahdollisuuksista ja tietoa lääkkeitä.
Kummassakin tapauksessa on tärkeää,ettei jää roikkumaan johonkin terapiaan ja odottamaan ihmettä.
Luulen että sun pitää itse hakeea terapiamahdollisuus.Lääkäri tuskin haluaa ottaa vastuuta,jos et suostu sen hoitoon.
Kaverini käy innoissaan jollain ajatustapaamuuttavilla kursseilla.Hän on saanut niistä voimaa.Minusta juttu oli aika pilipali,mutta kaverini on pirteämpi.Itse en jaksanut alottaa mitään lääkkeetöntä terapiaa,ennenkuin olin ottanut lääkkeitä.Ihailen että jaksat,mutta pidä varalla myös ajatus lääkkeistä.
Oletko varma että aika ja uskominen auttaa?Minulla ei auttanut.Tärkeätä on,että ihmissuhteet on kunnossa.Sinulla ei ehkä ollut aikasemmin niin pahaa masenusta.
Toivon että löydät lääkkeettömän vaihtoehdon!Minä yritin ilman lääkkeitä liian kauan ja huonoa terapiaa.
Toivon sulle parasta. - ex masis
Se vältetään sillä, että ei suostuta aloittamaan lääkehoitoa.
Varsinkin jos on kokemusta siitä, että masennus helpottaa ajan kanssa ei lääkehoito ole lainkaan tarpeen.
On olemassa paljon ja useimmat psykiatrit ovat lääkkeettömän hoidon kannalla. Jos yksinkertaisesti sanot ettet halua sairauteesi lääkitystä, koska olet kokenut pääseväsi siitä ennenkin yli ajan kanssa on turha edes yrittää tyrkyttää lääkkeitä.
Ei kukaan lääkäri määrää pakolla lääkkeitä viimeisenä siitä päättää potilas itse suostuuko syömään vai ei. Edes kaikki masennuslääkkeet eivät sovi kaikille tulee inhottavia sivuvaikutuksia.
Lääkitystä ei yleensäkään tarvita mikäli ei ole kyse selkeästi elimillisestä masennuksesta.
Vaikka diagnoosina olisi keskivaikea masennus.
Monesti vaan psykiatrit yrittävät ensin katsoa josko jokin välittäjäaineen puutos aiheuttaisi masennuksen ja jos lääkekokeilu ei onnistu ei ole muuta vaihtoehtoa kuin puhuminen ja terapia ja aika.
Masennus on niin monesta asiasta johtuva, että siihen ei ole yhtä ainoata patentti ratkaisua.
Joillekin käy lääkkeet toisille ei lainkaan.
Oman tyttäreni sairastuttua masennukseen psykiatri ei ensin halunnut määrätä hänelle lääkkeitä, mutta kun tuli puheeksi suvussamme perintönä kulkeva masennus ja oma masennukseni johon syön lääkkeitä hän aloitti lääkehoidon tyttärelläni.Tuon lääkehoidon aloituksen jälkeen meni noin kolmisen viikkoa kun tyttäreni alkoi taas näkemään maailman valoisammin. Lisäksi hän käy terapiassa. Psykiatri sanoi minulle, että tyttärelläni ei varmastikkaan tule olemaan samanlainen kohtalo kuin minulla eli kroonisin masennus vaan hän tulee paranemaan masennuksesta ja saa elää normaalia elämää...
Tuo oli lohduttavaa kuultavaa. Onneksi ei lapseni joudu käymään tätä toistakymmentä vuotta jatkunutta "helvettiä" vaan hänellä on mahdollisuus parantua kokonaan....
Minun ollessani nuori ei ollut terapioita vaan lääkityksellä tukahdetuttiin tunteet ja paha olo.
Tässä kahdenkymmenen vuoden taipaleen aikana on minullla ollut varmaankin viisivuotta lääkkeetöntä aikaa. Kaiken muun ajan olen joutunut syömään mielialaa kohottavia lääkkeitä ja jos tuota läälitystä ei olisi ollut olisin ottanut itseltäni hengen pois jo monen monta kertaa, sillä se tuska on mustaakin mustempi kun mieli on sairaalloisen masentunut, jos helvetti on olemassa on se siellä missä ihminen on masentunut sairaalloisesti....
Muuta en sano, kuin että nostan hattua jokaiselle joka on käynyt läpi masennuksen ja jaksaa porskutta tänäkin päivänä, vielä enemmän nostan hattua niille, jotka ovat siitä tuskasta selvinneet ilman kemiallisia apuaineita (lääkkeet ja alkoholi). Niitäkin on tunnen ja tiedän. Tiedän myös, että nuo ihmiset ovat saaneet elämäänsä jotenkin sellaisen sisällön että sitä ei voi kuvata. Alakuloon he käyttävät juuri noita terapiamuotoja kuten hyvän kirjan lukeminen ulkoilu ym., jotta alakulo ei pääsisi iskemään masennuksen tasolle.
Ehkä minäkin pääsen jonakin päivänä irti lääkityksestä, ja jos en mitä se haittaa ketään jos otan napin päivässä pysyäkseni järjissäni.
Mielummin pidän yllä lääkitystä joka estää sairaanloisen masennuksen, kuin se, että odottelen koska masennus taas iskee ja sitten olen kuin kävelevä zombie lääkehuuruissani.
että sellaista..
Toivon , että jokainen ihminen löytää oman tiensä ja keinonsa selviytyä sairaudesta nimeltä masennus, sillä se jos mikä sairaus on karmeinta mitä tiedän...
Onneksi aurinko paistaa taas tänään...- merituuli
Mulle psykiatri sanoi, että hoidon & sairausloman ehtona on lääkitys!
Siksi kyselenkin, että onko sellaisia lääkäreitä yleensä löydettävissä, jotka eivät niin innokkaasti tyrkytä ensimmäisenä lääkkeitä ja väheksy muuta hoitoa tai yksinkertaisesti sairausloman ja levon merkitystä.
Onko totta, että kela vaatii aina, että sairauslomalla masennuksen vuoksi olevilla on lääkitys päällä? - ex masis
merituuli kirjoitti:
Mulle psykiatri sanoi, että hoidon & sairausloman ehtona on lääkitys!
Siksi kyselenkin, että onko sellaisia lääkäreitä yleensä löydettävissä, jotka eivät niin innokkaasti tyrkytä ensimmäisenä lääkkeitä ja väheksy muuta hoitoa tai yksinkertaisesti sairausloman ja levon merkitystä.
Onko totta, että kela vaatii aina, että sairauslomalla masennuksen vuoksi olevilla on lääkitys päällä?Ei todellakaan sairausloman ehtona ole lääkitys. Vaan se, että psykiatri kirjoittaa lausunnon miksi tarvitsee sairaslomaa. Sairaslomaahan voi saada esim. murtuneen käden takia eikä siihen vaadita lääkitystä.
Kela ei vaadi että masennuksesta sairaslomalle jäävän on saatava lääkitys. Kela vaatii ainoastaan lääkärin diagnoosia miksi sairasloma määrätään.(Kuten, että ihminen on väsynyt ja loppuunpalanut ja masentunut)
Voit sanoa aivan hyvin lääkärillesi, että en halua lääkitystä alkuun ainakaan tähän masennukseen vaan haluan lepoa ja lomaa ja koitan ilman lääkitystä saada mieleni kuntoon, katsotaan sitten josko loma ja lepo ei ole auttanut ja harkitaan sitten lääkitystä.
MASENNUKSEN VUOSKI SAIRASLOMALLA OLEVALLA EI TARVITSE OLLA LÄÄKITYSTÄ. - merituuli
ex masis kirjoitti:
Ei todellakaan sairausloman ehtona ole lääkitys. Vaan se, että psykiatri kirjoittaa lausunnon miksi tarvitsee sairaslomaa. Sairaslomaahan voi saada esim. murtuneen käden takia eikä siihen vaadita lääkitystä.
Kela ei vaadi että masennuksesta sairaslomalle jäävän on saatava lääkitys. Kela vaatii ainoastaan lääkärin diagnoosia miksi sairasloma määrätään.(Kuten, että ihminen on väsynyt ja loppuunpalanut ja masentunut)
Voit sanoa aivan hyvin lääkärillesi, että en halua lääkitystä alkuun ainakaan tähän masennukseen vaan haluan lepoa ja lomaa ja koitan ilman lääkitystä saada mieleni kuntoon, katsotaan sitten josko loma ja lepo ei ole auttanut ja harkitaan sitten lääkitystä.
MASENNUKSEN VUOSKI SAIRASLOMALLA OLEVALLA EI TARVITSE OLLA LÄÄKITYSTÄ.Tässä on nyt sellainenkin juttu, että tarvitsen tässä vaiheessa jo B-lausunnon, sairauslóma on jatkunut niin kauan. Vaikuttaisiko se sitten jotenkin asiaan?
- ex masis
merituuli kirjoitti:
Tässä on nyt sellainenkin juttu, että tarvitsen tässä vaiheessa jo B-lausunnon, sairauslóma on jatkunut niin kauan. Vaikuttaisiko se sitten jotenkin asiaan?
Ei vaikuta nitenkään. Sinut laitetaan kartoitukseen jossa katsotaan oletko kykeneväö tekemään työtä.
LÄÄKEHOITO EI OLE EDELLYTYS SAIRASLOMALLE TAI KUNTOUTUSTUELLE..... - merituuli
ex masis kirjoitti:
Ei vaikuta nitenkään. Sinut laitetaan kartoitukseen jossa katsotaan oletko kykeneväö tekemään työtä.
LÄÄKEHOITO EI OLE EDELLYTYS SAIRASLOMALLE TAI KUNTOUTUSTUELLE.....Mulle nimittäin lekuri väitti, että kela ei hyväksy B-lausuntoa, jossa ei ole laadittu kunnon hoitosuunnitelmaa, joka ehdottomasti sisältää lääkityksen.
Ja mullahan ei ole kyseessä mikään vakava masennus eikä itsetuhoisuudesta tietoakaan. - olisikohan
merituuli kirjoitti:
Mulle nimittäin lekuri väitti, että kela ei hyväksy B-lausuntoa, jossa ei ole laadittu kunnon hoitosuunnitelmaa, joka ehdottomasti sisältää lääkityksen.
Ja mullahan ei ole kyseessä mikään vakava masennus eikä itsetuhoisuudesta tietoakaan...kyseessä se,että et halua myöntää olevasi sairas.
Tottakai, jos potilas kieltäytyy hoidosta on seurauksena se, että mitään hoitoa ei korvata.
Se mitä lääkärisi kertoo B-lausunnosta on aivan totta, eli "jos mä tahdon vaan olla kyvytön tekemmään töitä" ei onnisti, mutta jos lääkäri toteaa, että olet sairasloman jälkeen edelleen työkyvytön, saat kyllä B-lausunnon, mutta tosin määräajaksi. Sitä pitää taas hakea uudelleen ja uudelleen jos tuntuu, ettei ole kykenevä työhön.
Sairaanhoitopiirimme on niinpitkälle vietyä, etä yksikään joka ei ole kykenevä työhän saa varmasti eläkkeen/tuen.
Se mikä aika menee ja missä järjestyksessä on sitten eri asia. - Merituuli
olisikohan kirjoitti:
..kyseessä se,että et halua myöntää olevasi sairas.
Tottakai, jos potilas kieltäytyy hoidosta on seurauksena se, että mitään hoitoa ei korvata.
Se mitä lääkärisi kertoo B-lausunnosta on aivan totta, eli "jos mä tahdon vaan olla kyvytön tekemmään töitä" ei onnisti, mutta jos lääkäri toteaa, että olet sairasloman jälkeen edelleen työkyvytön, saat kyllä B-lausunnon, mutta tosin määräajaksi. Sitä pitää taas hakea uudelleen ja uudelleen jos tuntuu, ettei ole kykenevä työhön.
Sairaanhoitopiirimme on niinpitkälle vietyä, etä yksikään joka ei ole kykenevä työhän saa varmasti eläkkeen/tuen.
Se mikä aika menee ja missä järjestyksessä on sitten eri asia.Olen kyllä myöntänyt sairauteni, enhän muuten olisi sairauslomalle joutunutkaan.
Mutta pointti oli siinä, että en ole niin huonovointinen, että katsoisin lääkkeet välttämättömiksi tässä tilanteessa. Vaikka en niille toisaalta ihan ehdottomasti sanoisi ei, riippuu lääkkeestä ja mahdollisista sivuvaikutuksista. - Sara...
Merituuli kirjoitti:
Olen kyllä myöntänyt sairauteni, enhän muuten olisi sairauslomalle joutunutkaan.
Mutta pointti oli siinä, että en ole niin huonovointinen, että katsoisin lääkkeet välttämättömiksi tässä tilanteessa. Vaikka en niille toisaalta ihan ehdottomasti sanoisi ei, riippuu lääkkeestä ja mahdollisista sivuvaikutuksista.Olen itse ollut myös masentunut pitkään. Sanot ettet koe oloasi niin huonoksi, että tarvitsisit lääkkeitä. Joka tapauksessa olet joutunut olemaan pitkään sairaslomalla! Minun mielestäni se on ilmiselvä piirre siitä ettet täysin selviä tuolla hoidolla ("aika")..
Lääkkeet eivät ole pahasta. Varsinkaan jos ne auttaisivat sinua elämään "normaalia" elämää. Kaikille eivät lääkkeet sovi, mutta yrittäisit edes.. On paljon erilaisia lääkevaihtoehtoja. Terapia on tietty todella hyvä vaihtoehto, mutta itse olen sillä kannalla, että lääkitys olisi hyvä olla siinä mukana (huom. sopiva lääkitys, jonka löytäminen saattaa viedä hetken).
Jokatapauksessa haluan toivottaa pikaista paranemista (sinulle ja kaikille masennuksesta kärsiville). Halusin tuoda vain oman mielipiteeni tähän keskusteuun.
- ei masennusta
masennusta ei oo olemassakaan, siis ei se oo sairaus.
ala tekeen jotain, esim. jotain lienekiintoista,yms. ja johan alkaa mieliala nouseen.
jos on tympeet elinolot, niin vaihda maisemaa.
kokeile.
ja uutisia ei kannata katsoo ollenkaan hetkiin. ne meinaan masentaa.- minttu
tyypillistä tekstiä ihmiseltä, joka ei ole ollut OIKEASTI masentunut. kyllä masennus on sairaus, jos et usko niin kysy lääkäriltä. ei siihen auta itsensä niskasta kiinni ottaminen, jos ihminen on siinä kunnossa ettei sängystä ylös pääse!
- koti-ihminen
minttu kirjoitti:
tyypillistä tekstiä ihmiseltä, joka ei ole ollut OIKEASTI masentunut. kyllä masennus on sairaus, jos et usko niin kysy lääkäriltä. ei siihen auta itsensä niskasta kiinni ottaminen, jos ihminen on siinä kunnossa ettei sängystä ylös pääse!
...kirjoitti kiukkuinen psykiatri?
- hosak
Itse olen muutaman kerran saanut apua suggestoterapeutilta, sinne olen hakeutunut siinä vaiheessa kun olen huomannut että masennus tekee tuloaan. Valitettavasti Kela ainakaan minun tapauksessani ei ole ottanut osaa kustannuksiin, mutta olen saanut neuvoteltua itselleni aika hyvät alennukset kun olen suostunut ottamaan peruutus- ja aamupäiväaikoja.
Minun tapauksessani on ensin puolisen tuntia keskusteltu niitä näitä, välillä minun ongelmistani, välillä maailman menosta, sen jälkeen olen päässyt isoon nojatuoliin vällyn alle ja terapeutti on käynyt läpi hengityksen ja sormenpäät ja niin edelleen ja ruvennut laskemaan takaperin ja sitten olen ollut muissa maailmoissa vartin verran. Yleensä olen todennut kuulevani mitä hän minulle puhuu ja olen tiennyt voivani herätä ja nousta ihan koska tahansa jos haluaisin, en vaan ole halunnut. Puhe on ollut rohkaisevaa ja innostavaa, en kuitenkaan ole jälkeenpäin muistanut sanoja. Jälkeenpäin on ollut todella hyvä olo ja maailma on näyttänyt samalla tavalla valoisammalta kuin oikein hyvin nukutun yön jälkeen. Unia olen nähnyt joka kerta, useimmiten hyviä ja joka kerta erittäin mielenkiintoisia.
Halutessani olen saanut lainaksi kirjallisuutta joka käsittelee milloin mitäkin ongelmaa mikä juuri silloin onkin vaivannut mieltäni, yhteen aikaan olin esim huolissani inhottavista valveunista; pieninä väläyksinä pitkin päivää näin itseni tekemässä pahaa muille, sottaista touhua, välillä taas näin itseni roikkumassa köyden jatkeena. Silloin sain luettavakseni kirjan pakkomielteistä, kirjassa lueteltiin esimerkkejä ihmisistä jotka näkivät tuollaista melkein koko ajan kun itse näin puoli sekuntia pari kertaa päivässä, ihmisiä jotka pesivät käsiään koko päivän tai laskivat ikkunoita kaupungilla. Omat vaivani vähenivät huomattavasti ja vaikka vielä satunnaisesti noita näen, en viitsi niistä välittää.
Tällä kertaa iski tuo masis sen verran rankkana että katsoin parhaaksi mennä lääkärille. Nyt maksan lääkkeistä noin kolme euroa päivältä, tekee viikossa vajaat kolmekymmpiä. Viiden kerran peruutusaikasarja suggestoterapeutilla maksoi 175 euroa, eli kolmekymmentäviisi per kerta. Ihan vertailukelpoista mielestäni. Ja minulle ainakin tepsi siinä vaiheessa kun masis ei vielä ollut pahaksi äitynyt.
hosak - Tohtori Tolonen
Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, etteivät SRRI-lääkkeet ole juurikaan plaseboja parempia. Sitä vastoin E-EPAsta on moni saanut avun. Kannattaa lukea kahden suomalaisen huippupsykiatrin laatima pääkirjoitus lääkäriseura Duodecimista 24.9.2004. Siinä he suosittavat omega-3-rasvahappoja lisähoidoksi masennukseen, mutta E-EPAsta (1 000 mg/vrk) voi olla apua yksinkin taikka yhdessä karnosiinin (800 mg/vrk) kanssa. Teksti on alla olevassa linkissä
http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/250904_01.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803