Adventistinen kirjallisuus

painototusarvot

Kuinka paljon Ellen Whiten kirjallisuutta on levitetty viimeisen kymmenen vuoden aikana
a) Suomessa
b) USA:ssa

Omistaako jokainen adventisti jonkun Ellen Whiten kirjan?

23

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lanaaja

      Ei ole paljon enää levitetty.

      Jokainen adventismiin käännytetty omistaa ainakin yhden Ellenin kirjan.

      • veli.

        Kirja Isän kämmenellä kertoo Jeesuksesta siitä voi olla montaa mieltä
        itse tykkäsin.


    • levollinen_mieli

      Mistäs nuo voisi tietää? Ihan hyvin jaetaan Suomessa vuosittain miljoonaa kirjaa!

      • Surkea tapaus

        Siis joka viides suomalainen vauvasta vaariin saa vuosittain käteensä Ellenin kirjallisuutta jaettuna??? Kuten aiemminkin, nimimerkillä "levollinen_mieli" on tuo matikkapää vallan sekaisin; väittäähän hän Suomessa olevan 100 000 adventistiakin!

        Nyt taitaa olla niin, että hän on liikaa lukenut niitä Ellenin näkyjä, kun omakin ote reaaliteettiin on täysin kadonnut. Ainoastaan itse uskoo noihin juttuihinsa, sääli vaan, kun noin sekaisin on.


    • Eipäs nimitellä. Ehkä olen oikeassa, et voi tietää.

      • Nimittely?

        NIMITELLÄ??? Millä nimikkeellä sinua on nimitelty? Surkuteltu ehkä. Kyllähän säälin tunne on sallittu, eikö vain?


      • levollinen_mieli kirjoitti: «Eipäs nimitellä. Ehkä olen oikeassa, et voi tietää.»

        Aivan tarkkoja lukuja on tosiaan vaikea tietää. Mutta hyvin suurella todennäköisyydellä voimme arvioida niin Adventtikirkon jäsenten tai sen opetukseen uskovien määrää kuin Ellen Whiten kirjojen levinneisyyttäkin muutamien satojen tarkkuudella. Kyllä jotakin voidaan tietää, vaikkei aivan pilkulleen tiedettäisikään.

        Esittämäsi luvut, 100 000 adventistia ja miljoona Ellen Whiten kirjaa vuodessa Suomessa ovat niin eri suuruusluokassa kuin tarjolla oleva tieto, että niitä voidaan perustellusti kritisoida.

        Kyse on saman tapaisesta heitosta kuin että Suomessa on ainakin kymmenen miljoonaa koiraa tai sata miljoonaa autoa. Todelliset luvut ovat noihin aika hyvin arvioitavissa ja ne ovat noin 600 000 koiraa ja enintään noin kaksi ja puoli miljoonaa autoa.

        Minusta on huonoa keskustelukulttuuria ruveta tuollaisen perusteella esittämään arvioita toisen keskustelijan mielenterveydestä, vaikka joskus olen itsekin sellaiseen syyllistynyt ja olen siitä näin jälkeenpäin pahoillani.


      • painotusarvot
        Nimittely? kirjoitti:

        NIMITELLÄ??? Millä nimikkeellä sinua on nimitelty? Surkuteltu ehkä. Kyllähän säälin tunne on sallittu, eikö vain?

        Adventtikirkon pastorit ovat kertoneet että Ellen Whiten kirjallisuus kuluu painosmäärältään suurimpiin koko maailmassa.
        Ellen White on Best Seller koko maailmassa.
        Monellako kielellä on Ellen Whiteä on painettu?


      • Ihmettelijä
        v.aari kirjoitti:

        levollinen_mieli kirjoitti: «Eipäs nimitellä. Ehkä olen oikeassa, et voi tietää.»

        Aivan tarkkoja lukuja on tosiaan vaikea tietää. Mutta hyvin suurella todennäköisyydellä voimme arvioida niin Adventtikirkon jäsenten tai sen opetukseen uskovien määrää kuin Ellen Whiten kirjojen levinneisyyttäkin muutamien satojen tarkkuudella. Kyllä jotakin voidaan tietää, vaikkei aivan pilkulleen tiedettäisikään.

        Esittämäsi luvut, 100 000 adventistia ja miljoona Ellen Whiten kirjaa vuodessa Suomessa ovat niin eri suuruusluokassa kuin tarjolla oleva tieto, että niitä voidaan perustellusti kritisoida.

        Kyse on saman tapaisesta heitosta kuin että Suomessa on ainakin kymmenen miljoonaa koiraa tai sata miljoonaa autoa. Todelliset luvut ovat noihin aika hyvin arvioitavissa ja ne ovat noin 600 000 koiraa ja enintään noin kaksi ja puoli miljoonaa autoa.

        Minusta on huonoa keskustelukulttuuria ruveta tuollaisen perusteella esittämään arvioita toisen keskustelijan mielenterveydestä, vaikka joskus olen itsekin sellaiseen syyllistynyt ja olen siitä näin jälkeenpäin pahoillani.

        Eli v.aarin mielestä noiden hurjien väitteiden takana piilee kuitenkin täysijärkinen ja selväpäinen kirjoittaja?!


      • Ihmettelijä kirjoitti:

        Eli v.aarin mielestä noiden hurjien väitteiden takana piilee kuitenkin täysijärkinen ja selväpäinen kirjoittaja?!

        Ihmettelijä kirjoitti: «Eli v.aarin mielestä noiden hurjien väitteiden takana piilee kuitenkin täysijärkinen ja selväpäinen kirjoittaja?!»

        Pitäydyn vain ottamasta kantaa kirjoittajan järkevyyteen ja mielenterveyteen.

        Yritän keskittyä asiaan.

        Uskon, että sillä tavalla saa aikaan enemmän myönteistä vaikutusta kuin kommentoimalla kirjoittajan ominaisuuksia.


      • Ihmettelijä
        v.aari kirjoitti:

        Ihmettelijä kirjoitti: «Eli v.aarin mielestä noiden hurjien väitteiden takana piilee kuitenkin täysijärkinen ja selväpäinen kirjoittaja?!»

        Pitäydyn vain ottamasta kantaa kirjoittajan järkevyyteen ja mielenterveyteen.

        Yritän keskittyä asiaan.

        Uskon, että sillä tavalla saa aikaan enemmän myönteistä vaikutusta kuin kommentoimalla kirjoittajan ominaisuuksia.

        Mites sitten keskityt "asiaan", kun "asia" on olevinaan 100 000 adventistia Suomessa ja miljoona Ellenin kirjaa vuosittain jaossa maassamme?
        Tuollaista puppua ei voi nielaista noin vaan ja samalla voi - kuten joku kirjoittaja yllä - myös ilmaista säälintunteensa ihmistä kohtaan, jonka mielen ja ajatukset adventismi Ellenin vankalla tuella on päässyt saattamaan tuohon tilaan, että kaikki ote reaaliteettiin on kadonnut.


      • todistusta
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Mites sitten keskityt "asiaan", kun "asia" on olevinaan 100 000 adventistia Suomessa ja miljoona Ellenin kirjaa vuosittain jaossa maassamme?
        Tuollaista puppua ei voi nielaista noin vaan ja samalla voi - kuten joku kirjoittaja yllä - myös ilmaista säälintunteensa ihmistä kohtaan, jonka mielen ja ajatukset adventismi Ellenin vankalla tuella on päässyt saattamaan tuohon tilaan, että kaikki ote reaaliteettiin on kadonnut.

        Jospa adventismi vaikuttaa aivoihin mutta se on tosiasia että adventismista on erittäin vaikea päästä eroon, kysy vaikka Jari Laurilalta, palstan aktiivilta.


      • Läpikäynyt
        todistusta kirjoitti:

        Jospa adventismi vaikuttaa aivoihin mutta se on tosiasia että adventismista on erittäin vaikea päästä eroon, kysy vaikka Jari Laurilalta, palstan aktiivilta.

        Ei tartte kysyä, koettu on! Mutta selville vesille päästy ja nyt Jeesus Kristus elämän laivan ruorissa, tuulena Pyhä Henki ja kotisatamana Taivas! ADVENTISMIN KARIKKO taakse jäänyttä, kiitos Herralle!


      • Ihmettelijä kirjoitti:

        Mites sitten keskityt "asiaan", kun "asia" on olevinaan 100 000 adventistia Suomessa ja miljoona Ellenin kirjaa vuosittain jaossa maassamme?
        Tuollaista puppua ei voi nielaista noin vaan ja samalla voi - kuten joku kirjoittaja yllä - myös ilmaista säälintunteensa ihmistä kohtaan, jonka mielen ja ajatukset adventismi Ellenin vankalla tuella on päässyt saattamaan tuohon tilaan, että kaikki ote reaaliteettiin on kadonnut.

        Jatketaan kukin tyylillämme. En minäkään nielaissut niitä dekaditolkulla virheellisiä lukuja millään mausteilla, en purematta enkä soseena.

        Nimimerkki levollinen_mieli vetoaa toistuvasti siihen, että asiaa ei voi tietää. Ja sitä hän käyttää ikään kuin perusteena omille hurjan isoille luvuilleen.

        Kerroin, että jotakin sentään tiedetään, vaikkei aivan tarkkaa tietoa olekaan.

        Jos näkisi enemmän vaivaa, voisi ottaa tarkemmin selvää ja kertoa tietolähteistä sekä lähdekriittisyydestä ja sen perusteista. SIihen en nyt jaksanut ruveta.

        Aika harva itse asiassa tiedostaa tietolähteitään. Hyvin monia meistä voi viedä kuin pässiä narussa keksimällä juttuja tai levittämällä perättömiä urbaanilegendoja. Eikä se silti tarkoita sitä, että kaikki sellaisiin uskovat olisivat sekopäisiä.


      • s.aari
        v.aari kirjoitti:

        Jatketaan kukin tyylillämme. En minäkään nielaissut niitä dekaditolkulla virheellisiä lukuja millään mausteilla, en purematta enkä soseena.

        Nimimerkki levollinen_mieli vetoaa toistuvasti siihen, että asiaa ei voi tietää. Ja sitä hän käyttää ikään kuin perusteena omille hurjan isoille luvuilleen.

        Kerroin, että jotakin sentään tiedetään, vaikkei aivan tarkkaa tietoa olekaan.

        Jos näkisi enemmän vaivaa, voisi ottaa tarkemmin selvää ja kertoa tietolähteistä sekä lähdekriittisyydestä ja sen perusteista. SIihen en nyt jaksanut ruveta.

        Aika harva itse asiassa tiedostaa tietolähteitään. Hyvin monia meistä voi viedä kuin pässiä narussa keksimällä juttuja tai levittämällä perättömiä urbaanilegendoja. Eikä se silti tarkoita sitä, että kaikki sellaisiin uskovat olisivat sekopäisiä.

        Huom! Nimim. levollinen_mieli on puolustanut monia kertoja pyh!-nimimerkkiä.
        Tämä kertoo jotakin kuinka hirveää adventismi saa aikaan.


      • Näkyyhän tuo
        s.aari kirjoitti:

        Huom! Nimim. levollinen_mieli on puolustanut monia kertoja pyh!-nimimerkkiä.
        Tämä kertoo jotakin kuinka hirveää adventismi saa aikaan.

        "Levollinen_mieli" ja "pyh!" yhden ja saman jakautuneen persoonallisuuden "henkilöitä".


      • Näkyyhän tuo kirjoitti:

        "Levollinen_mieli" ja "pyh!" yhden ja saman jakautuneen persoonallisuuden "henkilöitä".

        Näkyyhän tuo kirjoitti: «"Levollinen_mieli" ja "pyh!" yhden ja saman jakautuneen persoonallisuuden "henkilöitä".»

        Tuskinpa on. Tyyliero on ihan selvä. Kyllä vanhakantaisen adventismin yksioikoisen aggressiivisia puolustajia on enemmän kuin vain yksi.


    • " sääli vaan, kun noin sekaisin on."

      • Kieliope

        Sääli on sääliä, ei siinä mitään pahaa ole. Eikä tuo siteeraamasi lause muuten ole kieliopillisesti "nimittelyä", koska "nimittely" tarkoittaa, että annetaan joku "nimi" eli nimitetään. Ja nimi on aina substantiivi.
        Der är synd om dig!


      • lue aloitus!

        Taas tuli ilmi adventistien "rehellisyys ja suoruus".


      • Liioittelijat
        lue aloitus! kirjoitti:

        Taas tuli ilmi adventistien "rehellisyys ja suoruus".

        Paisuttelu ja liioittelu on aina kuulunut heidän ohjelmistoonsa. Siinä toivossa, että joku asiaa täysin tuntematon menisi lankaan ja alkaisi "ihailla" heitä... Mutta kuten Potemkinin kulisseilla, myös adventismin kulisseilla tulee vastaan sortumisen hetki. Totuus kun tulee aina ilmi, ei sitä adventistitkaan pääse pakoon.


    • Paisuttelu

      Mahtaakohan tässä ketjussa olla yhtään adventistia, joka olisi antanut mitään lukuja. Oletus on se, että "levollinen mieli", joka kirjoittaa mitä sattuu on sama kuin "lue aloitus" tai "Liiottelijat" ja kun näin ratsastaa molemmilla puolilla aitaa siitä tulee melko hauska kirkon mollausyritys.

      • Liioittelijat

        Siis minä nimimerkillä "Liioittelijat" en ole tuo, miksi syytät ja ratsastan vain yhdellä puolella aitaa, nimittäin kritisoiden adventismin päättömiä kohtia!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe