Maailma muuttuu Eskoseni.
Mikä on kirkon rooli muuttuvassa maailmassa?
Tulisiko kirkon muuttua maailman mukana ja jos pitää muuttua, niin miten? Miten kirkon ikiaikainen sanoma, ja sen asema voidaan turvata muuttuvassa maailmassa?
" Älkää mukautuko.... vaan muuttukaa..
Kirkko muuttuvassa maailmassa
19
155
Vastaukset
- Evita
Korj. vaan muuttakaa
- Ajan merkit
Itse ajattelen että kirkon sanoman tulisi olla muuttumaton eli laki ja armo paikallaan sellaisinaan ja muuttamatta ajasta aikaan.
Sen sijaan se kieli jota kirkko käyttää, voi ja tuleekin muuttua, ja ne tavat joilla kirkko toimii, voivat muuttua. Esim. olen avoin sille että kirkon sanomaa voidaan tuoda esille erilaisian musiikkityylein, jopa erilaisilla messuilla ja muilla toimintatavoilla. Etenkin nuorosotyössä uudistuminen on tärkeää.
Myös virsien ja Raamatun kääntäminen nykykielelle on mielestäni hyvä asia sinänsä jos käännöksissä säilytetään kuitenkin sanoma.
Valitettavasti vain täytyy murheella todeta että esim. vvk eli vanha virsikirja 1706 sisältää oleellisesti paremmin ja selvemmin esiin tuodun sanoman verrattuna uusimpaan virsikirjaan. Itse pitäisin että jumalanpalvelus ehtoollisineen on kaikessa uudistamisessa kuitenkin säilytettävä hengellisen elämän keskuksena.
Samoin yksinkertaiset seurat joissa on puhe tai kaksi ja veisataan virsiä, ovat ihan parasta antia mitä olla voi. Ja tietenkin perhehartaudet, mutta niitä enää nykyään vain harva pitää.
Mutta kyllä; uudistuakin pitää eikä ne jumalanpalvelusmenotkaan mitään taivaasta pudotettuja ja sellaisenaan ikuisesti säilytettäviä ole.
Epäkunnioittavaa suhtautumista tai puhetta pyhistä asioista en voi silti hyväksyä edes nykyaikaisuuden varjolla. Hei,
Nimimerkki " Ajan merkit" kirjoittaa hyvin; Kristinuskon sanoma ja punainen lanka pysyy samana, mutta kirkon pitää olla ajassa vahvasti läsnä; toimintamuodot muuttuu, kieli muuttuu, yhteiskunta muuttuu ja kirkko sen mukana. Kirkko on siellä missä ihmiset ovat; ei kirkko ole samanlainen nyt kuin kymmenen vuotta sitten, 100v sitten tai uskonpuhdistuksen aikana. Mutta sisältö on sama; Rakastava Jumala joka tahtoo ihmiselle parasta, armahtaa ja rakastaa- ja toisaalta on ihminen jonka elämänkysymykset ovat aika samoja nyt kuin aikaisemminkin; kelpaanko, rakastaako minua kukaan, kuka olen, millainen on hyvä elämä.
Kaisa-pappi- erkki.
Kaisa, sehän nyt tuntuu hiertävänkin, kun sisältö ei enää ole sama ?
En ainakaan itse koe sitä samana, mihin olen kasvanut.
Raamatun sanaa pyritään joidenkin tahojen puolelta nimenomaan kirkossa, vesittämään.
Sinne ei hyväksytä niitä, jotka pitävät Jumalan sanasta kiinni, vaan heille näytetään ovea, mitä lähentymistä tuossa pääsee tapahtumaan ? - vhn21
Kaisa-pappi kirjoitti uskonpuhdistuksen ajasta...
Pappina et saa "puhdistaa ev.l." pappina; mitään muuta kuin paavalilais-luterilaisuuden eksyttäjän oppeja saat paasata!
Jeesuksen evankelimia saarnaamisista olet lupunut!
Pappislupauksen olet eksyttäjän tehtävät vastaan ottanut ja nytkin taas valkeuden enkelin esiinnyt.
Jos osaat, niin häpeä! Kaisa sanoi :
Nimimerkki " Ajan merkit" kirjoittaa hyvin; Kristinuskon sanoma ja punainen lanka pysyy samana,
___________
Ajan merkit kirjoitti :
"Itse ajattelen että kirkon sanoman tulisi olla muuttumaton eli laki ja armo paikallaan sellaisinaan ja muuttamatta ajasta aikaan."
___
Kirkko ei ole pitänyt Sanaa voimassa vaan on "deletoinut" suuren osan roomalaiskirjeestä ja myös VT:n homopykälien merkityssisällöstä.
Ev.lut. lahko ei ole enää mikään kristillinen yhteenliittymä ja kuka teitä uskoo
kun itse romutatte Herramme Sanaa??
Sinä et ole välttämättä niin tehnyt ,mutta enemmistö kolleegoistasi KYLLÄ!!
Matteus :
18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
Matteuksen evankeliumi:
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.- Se ei muutu
Piparin maku pysyy sentään samana, vai mitä Kaisa?
- Lukija2
vhn21 kirjoitti:
Kaisa-pappi kirjoitti uskonpuhdistuksen ajasta...
Pappina et saa "puhdistaa ev.l." pappina; mitään muuta kuin paavalilais-luterilaisuuden eksyttäjän oppeja saat paasata!
Jeesuksen evankelimia saarnaamisista olet lupunut!
Pappislupauksen olet eksyttäjän tehtävät vastaan ottanut ja nytkin taas valkeuden enkelin esiinnyt.
Jos osaat, niin häpeä!" Kaisa-pappi kirjoitti uskonpuhdistksen ajasta...Pappina et saa "puhdistaa ev.l." pappina; mitään muuta kuin paavalilaisluterilaisuuden eksyttäjän oppeja saat paasata!"
Missään asiallisissaa lähteissä tai kirjoituksissa ei käytetä sinun käyttämääsi nimitystä "paavalilaisluterilaisuus "eikä puhuta mistään "paavalilaisluterilaisuusden eksyttäjän opeista". Luterilainen kirkko on kristillinen kirkko, ja se harjoittaa ekumeniaa eli kirkkojen välistä yhteistyötä muiden kristillisten kirkkojen kuten katolisen kirkon ja ortodoksikirkon kanssa. Kyllä meidän eri kristillisiin kirkkoihin kuuluvien tulisi pystyä kirjoittamaan asiallissesti myös muista kristillsistä kirkoista kuin vain omasta kirkostamme.
"Jeesuksen evankeliumia saarnaamisesta olet lupunut! Pappislupauksen olet eksyttäjän tehtävät vastaan otttanut ja nyt taas valkeuden enkelinä esiinnyt."
"Jos osaat, niin häpeä!"
Jos itse olet kristitty, niin eikö meidän kristittyjen tulisi enneminkin pitää yhtä eikä loukata pappejamme eikä kehottaa heitä häpeämään? Lukija2 kirjoitti:
" Kaisa-pappi kirjoitti uskonpuhdistksen ajasta...Pappina et saa "puhdistaa ev.l." pappina; mitään muuta kuin paavalilaisluterilaisuuden eksyttäjän oppeja saat paasata!"
Missään asiallisissaa lähteissä tai kirjoituksissa ei käytetä sinun käyttämääsi nimitystä "paavalilaisluterilaisuus "eikä puhuta mistään "paavalilaisluterilaisuusden eksyttäjän opeista". Luterilainen kirkko on kristillinen kirkko, ja se harjoittaa ekumeniaa eli kirkkojen välistä yhteistyötä muiden kristillisten kirkkojen kuten katolisen kirkon ja ortodoksikirkon kanssa. Kyllä meidän eri kristillisiin kirkkoihin kuuluvien tulisi pystyä kirjoittamaan asiallissesti myös muista kristillsistä kirkoista kuin vain omasta kirkostamme.
"Jeesuksen evankeliumia saarnaamisesta olet lupunut! Pappislupauksen olet eksyttäjän tehtävät vastaan otttanut ja nyt taas valkeuden enkelinä esiinnyt."
"Jos osaat, niin häpeä!"
Jos itse olet kristitty, niin eikö meidän kristittyjen tulisi enneminkin pitää yhtä eikä loukata pappejamme eikä kehottaa heitä häpeämään?Lukija2 sanoi :
Jos itse olet kristitty, niin eikö meidän kristittyjen tulisi enneminkin pitää yhtä eikä loukata pappejamme eikä kehottaa heitä häpeämään?
____________
Papeista melkein 70% on valapattoja mikä on helppo todistaa.
Heitä voidaan vallan hyvin kehottaa häpeämään.
http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=15&t=189
- Lahkojen tie kulkee
Maailma tosin muuttuu, mutta Kirkko ei ole muuttunut, se on vain noudattanut oppiaan, joka on iätön. Ortodoksinen kirkko on viimeksi määritellyt oppiaan suuressa synodissa Nikeassa vuonna 787, minkä jälkeen Kirkon uskontunnustus oli valmis.
Kirkon läntinen eronnut haara eli roomalaiskatolinen kirkko on vielä vuoden 1054 eronsa jälkeen tehnyt yhden lisäyksen uskontunnustukseen. Lisäksi se on määritellyt moni dogmeja, kuten 1800 luvulla dogmin paavin erehtymättömyydestä.
Kirkko ei siis ole tehnyt juuri mitään muutoksia pitkälti yli tuhanteen kahteensataan vuoteen, silti se on selvinnyt hyvin omassa ajassaan. Eikä Kirkkoa pidäkään sekoittaa luterilaisuuteen ja muihin lahkoihin, joita luonnehtii jatkuvasti muutettava oppi, joka taas aiheuttaa suuria vaikeuksia.
Kun lahkot ovat hylänneet opillisen perinteen ja tulkitsevat vain itse Raamatun tekstejä, heiltä puuttuu kokonaan Kirkon opillinen viisaus. Kristinusko on aivan eri asia kuin lahkojen opit, joissa saatetaan yhtäkkiä ottaa uusi käytäntö, joka mainitaan hyvin perinteiseksi, mutta todellisuudessa se onkin täyttä uustuotantoa ja muualla aivan tuntematon.
Lahkojen tie kulkee aina kohti suurempaa hajaannusta. Tyytymättömät ihmiset ymmärtävät, että kuka tahansa saa tehdä muutoksia oman mielensä mukaan niinen oppeihin. Lisäksi on yleinen käsitys, että tyytymättömät perustakoot oman lahkonsa. Tämä on niin tyypillistä lahkoille.
Kirkko taas on uskontunnustuksensa mukaan aina yksi, katolinen eli yhteinen, apostolinen opiltaan. Sitä eivät päivänpolitiikan kysymykset hetkauta, sillä Kirkossa seurataan Kristuksen opetusta. Millään "uskonpuhdistajalla" ei ole kristityille Kirkon elämässä mitään merkitystä. - Pseudokirh
Apostoleilla ja yleisillä maailmakirkon katolisilla opeilla, ei ole mitään yhteistä, eikä kirkko ole suinkaan mitään "apostolista suksessiota" eli seurantoa edustava järjestelmä, vaan alusta asti kirkko on Jumalan vapaita seurakuntaliikkeitä tuhoten, osoittanut julmine kerettiläisvainoineen seuraavansa kaikkien murhaajien hengellistä kantaisää teoissaan, eli yleinen maailmankirkko on syyllistynyt ihmisten joukkotuhontaan perustamisesta asti.
Jeesus Kristus ei ole koskaan perustanut ainuttakaan kirkkoa maan päälle, eikä Raamattu tunne sellaista intsituutiota kuin kirkko, monarkisine pappeuksineen ja kalanpäähattuisine piispoineen, jotka olivat vain "kirkko isinä" filosofeja jotka haalivat itselleen valtaa toisiaan kerettiläisiksi julistellen, kun olivat erimielisiä filosofisissa käsityksissään kristinuskon sisällöstä. - -14-
Kirkon rooli muuttuvassa maailmassa?
Äkkiseltään tuli mieleeni Temppeliaukion kirkon teologiapäivien viesti, jossa Raamattututkimuksen pohjalta Piispa Riekkinen, professori Räisänen ja teologian tohtori Tarkki totesivat, että romukoppaan joutaa käsitys historiallisesta Jeesuksesta Jumalan poikana, ja kolminaisuusoppi muistuttaa fundalismia.
Joidenkin pappien mukaan, vastoin Jumalan opetusta Raamatussa, kaikki ihmiset pääsevät taivaaseen, eli Helvettiä ei ole enää olemassa, jne. jne.
Kirkkon antama opetus näyttää muuttuvan kaiken aikaa käynnissä olevan maailmanajan mukaan, muokkaajana tieteellisen maailmankuvan omaksuminen, jonka mukaan ihminen on kehittynyt ns. alkumeressä mikrobista, jonka alkumeren synnyttäjänä oli taivaan kivien (komeetat, asteroidit) tuoma vesi ja niistä veteen liuennut mikrobi, josta mikrobista kaikki elämä pallollamme sai alkunsa kehittyen yli 4 miljardin vuoden kuluessa itseään tänä päivänä pällistelevään ihmiseen asti.
Myös sielunhoidossa papit käyttävät tieteen aikaasaamia kliinisen psykologian metelmiä, joista tuli mieleeni erään kaverini tapaus. Hän kääntyi pari vuotta naimisissa olleena papin puoleen ahdistushäiriön takia, jonka peimmäisenä syynä oli vastasyntyneen neurologiset oireet, aiheuttajana pitkittynyt synnytys, napanuora kaulan ympärillä ja hapenpuute Teho-osasto ja mahdollinen aivovaurio.
Pappi alkoi heti kysellä parisuhteen tilaa, ja kuinka se seksi sujuu. Kun kaverini kertoi olevan huolissaan lapsensa tulevaisuudesta mahdollisen aivovamman takia, niin eipä pappi sen suhteen toivokynnystä lapsen normielämästä pystynyt nostamaan.
Äidin toivehan oli, että papilla olisi Pyhän Hengen voima parantaa lapsi.
Normi- ja lahjakaaksi lapseksi vauva kuitenkin kehittyi.
Raamatun mukaan Jumala on sama eilen tänään ja iankaikkisesti ja Jumala valvoo Israelin profeettojen välityksellä ilmoittamaa sanaansa niiden toteutumista silmälläpitäen.
Jeesuksen todistuksen mukaan, joka uskoo ja kastetaan se pelastuu ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat:Mark 16:: 17-18: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, ..... panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi.
Kun ev. lut. kirkko-oppineittemme mukaan seurakuntalaisten tulisi hylätä käsitys Jeesuksesta Jumalan poikana, niin Jeesuksesta jää jäljelle vain jonkinasteinen uus-uskontofilosofiperustaja, joita uus-uskontofilosofeja suurin osa nykyisistä ev. lut. papeistakin näyttää olevan.
Kun kreikkalaisesta filosofiastakin löytyy oppiaineksia ns. hyvään elämään, niin miksi emme omaksuisi niitä oppeja uusorganisaatioiden rakennuspalikoiksi ns. hyvän elämän saavuttamiseen paljon halvemmin kustannuksin.
.- Siis mitä ihmettä?
Voi hyvänen aika! Millaiset opinnot te luulette luterilaisella saarnamiehellä elikkä niin sanotulla papilla olevan?
>
Luterilainen teologihan opiskelee Lutherin oppia, ei hän ole mitenkään kaiken kliinisen psykiatrian asiantuntija!
Kysykää saarnamieheltänne, miten Luther on ajatellut oman aikansa asioista keskiajan lopulla eteläisen Saksan alueella. Niistä hän jotain tietää, mutta taasen kristinuskon historia ja perusteet jo ovat paljon hatarammin opittuja, sillä useimmat teologian opiskelijat ovat pietistisen herätyksen jälkeen herännäisiä körttejä tai vanhoillislestadiolaisia hihhuleita, joiden ajatukset on vallannut Paavo Ruotsalaisen ja Lars-Levi Laestadiuksen näyt ja henkilökohtaiset näkemykset! - Lukija2
Siis mitä ihmettä? kirjoitti:
Voi hyvänen aika! Millaiset opinnot te luulette luterilaisella saarnamiehellä elikkä niin sanotulla papilla olevan?
>
Luterilainen teologihan opiskelee Lutherin oppia, ei hän ole mitenkään kaiken kliinisen psykiatrian asiantuntija!
Kysykää saarnamieheltänne, miten Luther on ajatellut oman aikansa asioista keskiajan lopulla eteläisen Saksan alueella. Niistä hän jotain tietää, mutta taasen kristinuskon historia ja perusteet jo ovat paljon hatarammin opittuja, sillä useimmat teologian opiskelijat ovat pietistisen herätyksen jälkeen herännäisiä körttejä tai vanhoillislestadiolaisia hihhuleita, joiden ajatukset on vallannut Paavo Ruotsalaisen ja Lars-Levi Laestadiuksen näyt ja henkilökohtaiset näkemykset!"Voi hyvänen aika. Millaiset opinnot luulette luterilaisella saarnamiehellä elikkä niin sanotulla papilla olevan?"
Luterilaiset papit ovat opiskelleet yliopiston teologisessa tiedekunnassa ja valmistuneet sieltä teologian lisensiaateiksi. Miksi et sano pappi vaan "niin sanottu pappi"? Missään kristillisessä kirkossa ei ole Raamatun kirjaimellisen tulkinan mukaisia pappeja eli yhden vaimon miehiä ( naimisissä olevia miehiä ). Katolisen kirkon papit eivät saa olla naimiisissa kuten eivät myöskään ortodoksipiispat ja luterilaisessa kirkossa on myös naispappeja.
"Luterilainen teologihan opiskelee Lutherin oppia..."
Luther oli teologian tohtori ja Wittenbergin yliopiston Raamatun selitsyopin professori. Ei hänellä ollut mitään omaa oppia paitsi että hän vastusti katolisen kirkon anekauppaa. Hyväksytkö sinä anekaupan?
Tietosanakirjan mukaan luterilaiset on nimitys, joka otettiin käyttöön siitä protestanttien ryhmästä, joka noja Augsburgin tunnustukseen. - Onko tosiaan niin, e
Lukija2 kirjoitti:
"Voi hyvänen aika. Millaiset opinnot luulette luterilaisella saarnamiehellä elikkä niin sanotulla papilla olevan?"
Luterilaiset papit ovat opiskelleet yliopiston teologisessa tiedekunnassa ja valmistuneet sieltä teologian lisensiaateiksi. Miksi et sano pappi vaan "niin sanottu pappi"? Missään kristillisessä kirkossa ei ole Raamatun kirjaimellisen tulkinan mukaisia pappeja eli yhden vaimon miehiä ( naimisissä olevia miehiä ). Katolisen kirkon papit eivät saa olla naimiisissa kuten eivät myöskään ortodoksipiispat ja luterilaisessa kirkossa on myös naispappeja.
"Luterilainen teologihan opiskelee Lutherin oppia..."
Luther oli teologian tohtori ja Wittenbergin yliopiston Raamatun selitsyopin professori. Ei hänellä ollut mitään omaa oppia paitsi että hän vastusti katolisen kirkon anekauppaa. Hyväksytkö sinä anekaupan?
Tietosanakirjan mukaan luterilaiset on nimitys, joka otettiin käyttöön siitä protestanttien ryhmästä, joka noja Augsburgin tunnustukseen.>
Kertooko Tietosanakirja, miksi ihmeessä he menivät nojaamaan sellaiseen Augsburgin tunnustukseen, jota Kirkon opillinen perinnekään ei tunne?
Onko tosiaan niin, että Tietosanakirja on oikeastaan luterilaisuuden kaikkein tärkein tunnustuskirja, johon tässä keskustelussa voidaan tukeutua?
- Kirkko katoaa
Kristinuskon piirissä kirkon merkitys haalenee kohta mitättömyyttä, mutta varmaan yhteiskunnallisena toimijana merkitys säilyy - lähinnä häät, ristiäiset ja hautajaiset. Kirkosta tulee jonkinlainen suorittaja ja sitten myös homojen suojapaikkana se tulee toimimaan. Kristinuskoon kirkon ei pitäisi puuttua mitenkään koska se kuitenkin häivytetään pois asteittain.
- Lukija2
"Kristinusko piirissä kirkon merkitys haalenee kohti mitättömyyttä, mutta varmaan yhteiskunanllisena toimijana merkitys säilyy- lähinnä häät, ristiäiset ja hautaajiaset."
Tuskinpa kirkon merkitys "haalenee kohti mitättömyyttä". Ainakaan toistiseksi tuosta ei näy merkkejä.
"Kirkosta tule jonkinlainen suorittaja ja siten myös homojen suojapaikkana se tulee toimimaan. "
Miten nii "kirkosta tulee jonkinlainen suorittaja" ja "homojen suojapaikka"? Tarvitsvatko nykyaikana homoseksuaalit sinun mielestäsi suojapaikan?
"Kristinuskoon kirkon ei pitäisi puuttua mitenkään koska se kuitenkin häivytetään pois asteittain."
Mitä tuolla oikein tarkoitat? Kuka häivyttää, miten ja miksi? Minun mielestäni kristillinen kirkko ( luterilainen kirkko, ortodoksikirkko, katolinen kirkko ) saa ilman muuta sanoa mielipiteensä kristinuskosta. Suurin osa suomalaisista kuuluu luterilaiseen kirkkoon. Lukija2 kirjoitti:
"Kristinusko piirissä kirkon merkitys haalenee kohti mitättömyyttä, mutta varmaan yhteiskunanllisena toimijana merkitys säilyy- lähinnä häät, ristiäiset ja hautaajiaset."
Tuskinpa kirkon merkitys "haalenee kohti mitättömyyttä". Ainakaan toistiseksi tuosta ei näy merkkejä.
"Kirkosta tule jonkinlainen suorittaja ja siten myös homojen suojapaikkana se tulee toimimaan. "
Miten nii "kirkosta tulee jonkinlainen suorittaja" ja "homojen suojapaikka"? Tarvitsvatko nykyaikana homoseksuaalit sinun mielestäsi suojapaikan?
"Kristinuskoon kirkon ei pitäisi puuttua mitenkään koska se kuitenkin häivytetään pois asteittain."
Mitä tuolla oikein tarkoitat? Kuka häivyttää, miten ja miksi? Minun mielestäni kristillinen kirkko ( luterilainen kirkko, ortodoksikirkko, katolinen kirkko ) saa ilman muuta sanoa mielipiteensä kristinuskosta. Suurin osa suomalaisista kuuluu luterilaiseen kirkkoon."Suurin osa suomalaisista kuuluu luterilaiseen kirkkoon."
Mutta suurin osa suomalaisista ei usko luterilaisen kirkon opetuksiin eikä kirkon mukaiseen jumalaan. Kirkkoon kuuluminen on suurimmalle osalle tapa ja perinne, jota ei osata kunnolla perustella edes itselle, mutta erotakaan ei osata. Vielä.
Moni kuuluu kirkkoon vain rituaalien vuoksi, kun ne jotenkin kuuluvat asiaan. Loppujen lopuksi monella taitaa olla vain vaivaantunut oli pappein loitsinoita häissä,kasteseremonioisssa, hautajaisissa tai rippujuhlissa kuunnellessa.- Älä hylkää
Lukija2 kirjoitti:
"Kristinusko piirissä kirkon merkitys haalenee kohti mitättömyyttä, mutta varmaan yhteiskunanllisena toimijana merkitys säilyy- lähinnä häät, ristiäiset ja hautaajiaset."
Tuskinpa kirkon merkitys "haalenee kohti mitättömyyttä". Ainakaan toistiseksi tuosta ei näy merkkejä.
"Kirkosta tule jonkinlainen suorittaja ja siten myös homojen suojapaikkana se tulee toimimaan. "
Miten nii "kirkosta tulee jonkinlainen suorittaja" ja "homojen suojapaikka"? Tarvitsvatko nykyaikana homoseksuaalit sinun mielestäsi suojapaikan?
"Kristinuskoon kirkon ei pitäisi puuttua mitenkään koska se kuitenkin häivytetään pois asteittain."
Mitä tuolla oikein tarkoitat? Kuka häivyttää, miten ja miksi? Minun mielestäni kristillinen kirkko ( luterilainen kirkko, ortodoksikirkko, katolinen kirkko ) saa ilman muuta sanoa mielipiteensä kristinuskosta. Suurin osa suomalaisista kuuluu luterilaiseen kirkkoon.Kirkon ei tule puuttua kristinuskoon, koska siellä ei enää uskota Jumalaan vaan siellä uskotaan johonkin Jumalan "irvikuvaan" jonka ainut tehtävä on armahtaa ja olla hiljainen ja nöyrä. Ja osa papeista ja piispoista ei usko enää edes tällaiseenkaan "irivikuvaan".
Kristinusko kuuluu uskoville - Jeesuksen seuraajille ja kirkko saa sitten hoitaa näitä käytännön asioita.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894230
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032393Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?342378Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell972144Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281917- 321895
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91587Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881560- 291558
- 761321