Taas asia on todistettu

Kustannukset oikein

Että nastoista on kesällä paljon harmia

Harvinaisen kova kesä renkaille

Autonrengasliitto, poliisi ja Liikenneturva painottavat, että autojen renkaat ovat joutuneet tänä kesänä poikkeuksellisen lujille. Leudon talven ja pitkälle jatkuneen nastakauden jäljiltä tienpinnat olivat alkukesästä tavallistakin karkeampia. Sen jälkeen tulivat helteet, jotka nostivat renkaiden lämpöä ja lisäsivät renkaiden kulumista.

http://goo.gl/swwcik


Eli nastat lisää kaikkien kustanuksia myös kitkarengas autoilijoidenkin. Eli nasta autot maksakoon enemmän

14

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onhan se pelle

      Jaa että "autoilija" -pelle kokeilee vaihteeksi näin, eli vanhan jo käsitellyn jaarittelun uusintaa.

      • Nastapellein pitäisi maksaa korvausta kitkarengas autoilijoille. Kohonneista rengas kuluista ja rengasmelusta vaarallisesta ajosta uraisilla teillä


    • väittely ajoissa

      onko olosuhteet autoilijan vika? Kuka maksaa ylimääräiset onnettomuudet jos kunnollisista talvirenkaista luovutaan? Talvella on pirun hyvä juttu että tiet on karkeita, että me kitkarenkailla kulkevat pärjäämme paremmin.

      • Myös Autoilija

        Ei onnettomuudet mihinkän lisäänny jos nastat kielletään vaan vähenee. Kaikkialla muuallakin on näin käynyt


    • nastoitta 365/24/7

      Minä odottelen mielenkiinnolla minkälaisen asennekirjoituksen TM laittaa pian julkaistavaan talvirengasvertailuun. Joskus ympäristöystävällisyys on ollut hilkulla rittää koko kirjoituksen ajan, mutta sitten korjaavat ettei yksilötasolla kannata parantaa maailmaa.

      Mittaavat taas sen että Nokianin nastarengas on paras puhdistetulla jääradalla, mutta kehottavatko varautumaan niihin 3 jääpäivään 180 päivän nastarengasvarustelulla ettei tarvitsisi koskaan ajaa ennakoivasti ja taloudellisesti?

      https://www.youtube.com/watch?v=YPPe-QmvyGA

      • on jo syyskuu

        voi setää, ristekset paskoja paikkoja ovat kitkoille kun muut ovat ne kunnolla kiillottaneet. Kyllä kitkoilla yleensä pärjäilee ihan hyvin, mutta joka talvi tulee niitä kelejä ja ylläreitä joihin ei kitka pure ja tarvitaan nastoja. Tämä on faktaa jota ei voi kiistää.


      • Kitkanastadilemma
        on jo syyskuu kirjoitti:

        voi setää, ristekset paskoja paikkoja ovat kitkoille kun muut ovat ne kunnolla kiillottaneet. Kyllä kitkoilla yleensä pärjäilee ihan hyvin, mutta joka talvi tulee niitä kelejä ja ylläreitä joihin ei kitka pure ja tarvitaan nastoja. Tämä on faktaa jota ei voi kiistää.

        Juuri näin. Liukkaimmalla mahdollisella pinnalla, märällä jäällä ei kitkat yksinkertaisesti saa lähellekään sitä pitoa aikaiseksi kuin nastarenkaat. Se vaan on niin. Muuten talvikeleillä kitkoilla kyllä pärjää siinä missä nastoillakin mutta kitkoilla ajaessa kannattaa tarakstella tienpintaa ja keliä pikkasen tarkkaavaisemmin kuin nastoilla ajettaessa. Molemmilla renkailla olen ajanut ja pärjännyt. Ääriliukkailla nastat pitävät paremm8n kuin kitkat mutta tieverkosto ei taas piinkirenkaista niinkään tykkää.


      • nastoitta 365/24/7
        on jo syyskuu kirjoitti:

        voi setää, ristekset paskoja paikkoja ovat kitkoille kun muut ovat ne kunnolla kiillottaneet. Kyllä kitkoilla yleensä pärjäilee ihan hyvin, mutta joka talvi tulee niitä kelejä ja ylläreitä joihin ei kitka pure ja tarvitaan nastoja. Tämä on faktaa jota ei voi kiistää.

        "Tämä on faktaa jota ei voi kiistää."

        Joillekin se on faktaa, minulle se on puhdasta fiktiota.

        Ei ole tullut tilannetta jossa talvirenkaiden nastoilla olisi ollut merkitystä. Olen itsekin ajanut monet talvet nastatalvirenkailla ja yllätys oli kyllä suuri kun huomasin ettei niistä metallipiikeistä ollutkaan minulle mitään hyötyä vaikka toisin väitetäänkin ihan vakavissaan.

        Vaan aihe on sikäli vaikea että autoja ja rengasmerkkejä on monenlaisia, ihan kuten ajotapojakin. Minulle puheet nastojen tärkeydestä herättävät lähinnä ihmettelyä siitä onko kuljettaja verrannut tilannetta ennen / jälkeen ja edes oppinut siitä mitään.

        Minä en siis enää pidä nastarengasta vaihtoehtona omassa autossani kun tein talvirengastestin itse. Ja se on vaan huomioitava yhtenä kustannuksena jos olen vaihtamassa autoa.


      • Water on the ice
        nastoitta 365/24/7 kirjoitti:

        "Tämä on faktaa jota ei voi kiistää."

        Joillekin se on faktaa, minulle se on puhdasta fiktiota.

        Ei ole tullut tilannetta jossa talvirenkaiden nastoilla olisi ollut merkitystä. Olen itsekin ajanut monet talvet nastatalvirenkailla ja yllätys oli kyllä suuri kun huomasin ettei niistä metallipiikeistä ollutkaan minulle mitään hyötyä vaikka toisin väitetäänkin ihan vakavissaan.

        Vaan aihe on sikäli vaikea että autoja ja rengasmerkkejä on monenlaisia, ihan kuten ajotapojakin. Minulle puheet nastojen tärkeydestä herättävät lähinnä ihmettelyä siitä onko kuljettaja verrannut tilannetta ennen / jälkeen ja edes oppinut siitä mitään.

        Minä en siis enää pidä nastarengasta vaihtoehtona omassa autossani kun tein talvirengastestin itse. Ja se on vaan huomioitava yhtenä kustannuksena jos olen vaihtamassa autoa.

        Kumi ei yksinkertaisesti saa märästä jäästä samanlaista otetta kuin metallinen nasta. Se vaan yksinkertaisesti on niin. Kuka muuta väittää valehtelee syystä tai toisesta tai ei ole oikeasti jarruttanut liukkaimmalla mahdollisella jäällä. Tästä on aivan turha ezes keskustella. Se on todettu autolehtien rengastesteissä vuosien saatossa ja asia tuli viimetalvenakin telkkarissa muuan Markku Alenin tekemissä jarrutuskokeissa kun asiaa tutkittiin. Ja Alenhan totesi testin jälkeisessä yhteenvedossa että liukkaimmalla mahdollisella kelillä nastarengas pitää kitkarengasta paremmin ja selvästi. Tai voi tietysti olla että Suomi24-foorumilla on parempia ja kokeneempia rattimiehiä kuin Alen.


      • olet suurin dorka
        nastoitta 365/24/7 kirjoitti:

        "Tämä on faktaa jota ei voi kiistää."

        Joillekin se on faktaa, minulle se on puhdasta fiktiota.

        Ei ole tullut tilannetta jossa talvirenkaiden nastoilla olisi ollut merkitystä. Olen itsekin ajanut monet talvet nastatalvirenkailla ja yllätys oli kyllä suuri kun huomasin ettei niistä metallipiikeistä ollutkaan minulle mitään hyötyä vaikka toisin väitetäänkin ihan vakavissaan.

        Vaan aihe on sikäli vaikea että autoja ja rengasmerkkejä on monenlaisia, ihan kuten ajotapojakin. Minulle puheet nastojen tärkeydestä herättävät lähinnä ihmettelyä siitä onko kuljettaja verrannut tilannetta ennen / jälkeen ja edes oppinut siitä mitään.

        Minä en siis enää pidä nastarengasta vaihtoehtona omassa autossani kun tein talvirengastestin itse. Ja se on vaan huomioitava yhtenä kustannuksena jos olen vaihtamassa autoa.

        Kyllä se vaan on niin ettei kitka pidä tietyissä olosuhteissa niin hyvin kuin kunnollinen nastarengas, siitä on kiistatonta testiä ja vai todella tyhmä voi muuta väittää. Itse olen ajanut molemmilla ja ensi talvi menee Nokia R2:lla.
        Miksi joidenkin pitää väittää sellaista mikä ei toisiaankaan pidä paikkaansa?


      • nastoitta 365/24/7
        olet suurin dorka kirjoitti:

        Kyllä se vaan on niin ettei kitka pidä tietyissä olosuhteissa niin hyvin kuin kunnollinen nastarengas, siitä on kiistatonta testiä ja vai todella tyhmä voi muuta väittää. Itse olen ajanut molemmilla ja ensi talvi menee Nokia R2:lla.
        Miksi joidenkin pitää väittää sellaista mikä ei toisiaankaan pidä paikkaansa?

        -> "Kyllä se vaan on niin ettei kitka pidä tietyissä olosuhteissa niin hyvin kuin kunnollinen nastarengas, siitä on kiistatonta testiä ja vai todella tyhmä voi muuta väittää."

        Näin se on. Seuraavaaksi tulisi miettiä miten nastattomilla ajavat kykenevät vuodesta toiseen ajamaan törmäilemättä - ja jotkut kolaroivat kesällä valoisaan aikaan kesärenkailla. Ja sitten päästään minun mielestäni keskustelun parhaalle tasolle.

        Jos aikoo ajaa liikenteessä kuin Markku Alén ei kitkarengas taida olla millään mittarilla suositeltava rengas. Ja monihan ajaa täysin piittaamattomasti, eli ymmärrän täysin sen että jotkut haluavat nastat myös nelivetoiseen autoon. Vaan minun ajossani ei ABS tai ESP hakkaa jarruja eikä kierrosajat muutu vain renkaiden takia. Samalla tavalla ajan kesälläkin, eli yllätyksiä ei tule. Tosin tässä aletaankin jo taas määrittelemään sitä minkälainen on hyvä kuski - onko se turvallinen vaiko sellainen nopeusrajoituksiakin vauhdikkaampi...?


      • Kitkanastadilemma kirjoitti:

        Juuri näin. Liukkaimmalla mahdollisella pinnalla, märällä jäällä ei kitkat yksinkertaisesti saa lähellekään sitä pitoa aikaiseksi kuin nastarenkaat. Se vaan on niin. Muuten talvikeleillä kitkoilla kyllä pärjää siinä missä nastoillakin mutta kitkoilla ajaessa kannattaa tarakstella tienpintaa ja keliä pikkasen tarkkaavaisemmin kuin nastoilla ajettaessa. Molemmilla renkailla olen ajanut ja pärjännyt. Ääriliukkailla nastat pitävät paremm8n kuin kitkat mutta tieverkosto ei taas piinkirenkaista niinkään tykkää.

        KYLLÄ PITÄÄÄ JÄÄLLÄ!!! Kokeile itse ja tulet hämmästymään


    • tämä on faktaa

      Asiaa ei ole mitenkään todistettu, alkukesästä suoritetut urapaikkaukset tehtiin taas uudestaan, tuskin on nastarenkailla mitään tekemistä asian suhteen.

      Eli normaalipainaumaa ympäri vuoden, talvella tietenkin suolaaminen jota lepuuttajapellet vaatii, se on suurin syy asfaltin murenemiseen ja urautumiseen.

    • Nokia lobbaus#"%

      Nokian Renkaiden pääosin verorahoilla lobbaama virheellinen tieto on mennyt taviksen kaaliin Suomessa tosi pahasti. Eikä yksin taviksen, vaan myös taviksien valitsemien päättäjien kaaliin. Todellisuudessa Venäjää lukuun ottamatta lähes kaikissa maissa on ennen Suomea alettu ymmärtää kovametallipiikkien suuret haitat ympäristölle ja ihmisille.

      Nokia Renkaat saa valtavat rahat myymällä Suomalaisille taviksille turhia nastarenkaita, kun eivät muuten pysty rangasalalla niin hyvin kilpailemaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      50
      2892
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      85
      2425
    3. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      114
      1992
    4. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      38
      1688
    5. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      80
      1476
    6. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

      Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      93
      1380
    7. En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista

      Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si
      Ikävä
      3
      1344
    8. Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?

      Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.
      Maailman menoa
      276
      1341
    9. Kuinka paljon

      Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1274
    10. Oon vähän pettynyt

      Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi
      Ikävä
      112
      1239
    Aihe