Harkinnassa seuraavaksi autoksi jokin käytetty SUV suunnillen Audin Q3 kokoluokassa ja jolla olisi ajettu 50-70tkm, eli hinnasta pahimmat uutuudet pois.
Toivomuksena olisi mekaaninen kstävyys, kohtuu huollettavuus ja ne osien hinnat, suht' mukava ja_kestävä automatti-laatikko_(tai ratissa palettivaihteet, kunhan ei tarvitsisi miekkailla ja jatkuvastu kytkimen kanssa jumpata), mieluusti alustan säädettävyys ( se comfort ... ) ja matkustamon hiljaisuus.
Mikäli vielä takapenkit alas käännettynä sai aivan tasaisen lattiapinnan etupenkkien selkänojiin saakka, niin se olisi aina plusssaa.
Mitään erityistä automerkkiä ei ole ehtona, mutta yllä olevat kriteerit ehkä sitä kaventavat. Ehdotuksia?
Käytetty SUV ?
19
898
Vastaukset
- Suvikuskitar
Mahdottomat kriteerit yhteen ja samaan autoon
- SUV & Automaatti
Mercedeksen C-sarja farkku 4Matic ja siitä jos olisi korkeamalla kulkeva SUV-versio, niin paketti olisi aika lailla siinä ;-)
MB - C break: http://kuvaton.com/u/ydH
Audi Q3: http://kuvaton.com/u/ydJ
Fordin Kugaa http://kuvaton.com/u/ydi katsellessa se vaikuttaa jotenkin hieman muoviselta kojetaulultaan ja turhankin suurelta muovi-ala-maskiltaan. Ilmeisesti se kuitenkin kategoriassaan on varsin kelpo laite sekin. Siinä tosin saa S-Maxin tapaan tasaisen lattiapinnan penkit kaatamalla, joka on ehdottomasti plussaa.
Lieneekö For S-Maxista http://kuvaton.com/u/ydX quattroa ja millainen olisi sen neliveto ja automaattilatikko laadultaan, sillä sen kategorian autotyyppi olisi eri monipuolinen. - vuoden turhake
SUV, miksi?
Osta Biimeri ja kasvata viikset:) - SUV & Automaatti
Eri vaihtoehtoja harkittu ja todennäköinen kompromissi on monipuolinen ja alustaltaan ertyisen mielyttävä Duster DCi 110hv 4x4 uutena.
http://www.youtube.com/watch?v=LiOrJpmWsLo
Tosin toistaiseksi sitä ei ole EU:ssa saatavina automattivaihteilla, joten sitä odotellessa tulee edelleen miekkailla ;-) - Dussesta Qassuun
Vanhakoppaisen Qashqain saa dieselautomaattina. Mukavampi se on kuin Duster.
- SUV & Automaatti
>> Vanhakoppaisen Qashqain saa dieselautomaattina. Mukavampi se on kuin Duster.
Qashqaita on myös ollut harkinnassa, joka on ilmeisemminkin jonkin verran hiljaisempi Duster 2 malliinkin nähden, mutta aina siellä täällä koeajossa sille annetaan miinusta hieman kuivahkon kovasta tien epätasaisuuksia läpilyövästä alustasta (siisi Qashqai 1, udempi on ilmeisesti mukavempi alustaltaan).
Vastaavasti Duster on toistamiseen saanut paljon kiitosta mielyttävästä alustastaan, joka nielee hvin vaikeidenkin teiden epätasaisuuksia. Pointti, joka itselleni on yksi tärkeä asia.
Dusterissa ja Qasqaissahan on pitkälti sama perustekniikka ja jos verratana vastaava varustelun uutta Qasqaita ja Dusteria, niin on vaikea löytää motiivia maksaa hintaeroa, vaikka tokihan Qashqai on kokonaisuudessaan laadukkaamin viimeistelty.
Mutta nämä ovat pitkälit kunkin lähestymis- ja painotuskysymyksiä. Ulkoisesti kumpikin auto mielyttää omalla tavallaan.
Nythän Nissan on tuomassa markkinoille Dusterin serkkua http://kuvaton.com/u/yde edulisempaan hintaluokkaan. Aika näyttää millaiseksi se osoittautuu Dusteriin verattuna.
"Nissan Terrano: Renault Duster in a new skin?"
- http://economictimes.indiatimes.com/slideshows/auto/nissan-terrano-renault-duster-in-a-new-skin/slideshow/23784101.cms
. - SUV & Automaatti
Lisäys. Lukemani perusteella Qashqain automaatti on saatavilla vain kaksivetoisena (kuten uuden Dusterin bensaversiokin tällä hetkellä EU:ssa).
Tällä hetkellä Duster DCI 110hv 4x4 on ensisijalla ja bonuksena siinä on kuulema kaksivetoista vieläkin mukavempi alusta takapään erillisjousituksen ansiosta. - Dussesta Qassuun
Katoppa autotalli.comista. 4WD automaatteja on runsaasti tarjolla, siis edellistä korimallia. Pari vuotta ajoin Duster dci:llä. Alusta on tosiaan ihan OK, mutta melu sietämätön. Äänieristyksessä on säästetty, lisäksi lämpeni hitaasti ja muutenkin nippeilessä vähän heppoinen tuntu. Vaihdoin Qashqain, tosin 2WD:n. Ei ole huono alusta siinäkään.
- SUV & Automaatti
Dussesta Qassuun:lle
Meluhaittoja. Laitoitko Dusterin konehuoneen reunaan sen tiivisteen, josta on ollut hieman apua ja pitää myös likaa poissa konehuoneesta? Vaihdoitko edelliseen vai uuteen Qashqai-malliin?
Uudempi Duster on kuulema huomattavasti hiljaisempi (paremmat eristeet, moottorin tuenta jne.), joskin kuitenkin noin 100km vauhdista alkaen tuulen suhinat alkavat suurehkoissa kattokaiteissa ja ovien seudulla. Ovissa on kaksoistiiviste, eli yksi auton korissa ja toinen ovissa, joskin ovissa sen on vain niiden alaosissa sunnilleen ikkunoinden tasolle asti ja ovien yläosa ilman tiivistettä. Tiedä sitten saisiko lisätiivisteen asennetuksi. Muutenkin ko. auton kohdalla kiinnostaisi katsoa josko äänieristystä voisi edelleen hieman parantaa kohtuuponnistuksin.
Duster 2 kuulema myös lämpenee paremmin ja DCi:n käyntiongelmat ohjelmoinnilla korjattu (ykkösessäkin).
Mutta tässähän se automallin valitsijan puntarointi ja valintojen kompromissit tulvatkin vastaan, ostaako uusi Duster 4x4 sen parhailla varusteilla vai käytetty Qashqai heikommalla varustuksella, mutta automaatilla ja kaksivetoisena (4x4 taitaa olla saatavilla vain 2.0. Duster 2 tarjoa enempi Duster 1 mallin hinnalla.
Kohta puoliin pakkaa tulee vielä 'sekoitamaan' Nissan "Duster" Terrano.
Kovahkoksi edellisen Qashqain omistajat ja autolehtien koeajajat alustaa useinkin kuvaavat, kuten toisella palstalla sellaisella noin 60tkm ajanut. Mutta kompromissejähän nämä rattaiden valinnat aina ovat.
Ps. Nissan Qashqai 2014 Tekna 1.6 dCi Xtronic: http://www.autoexpress.co.uk/nissan/qashqai/85029/nissan-qashqai-automatic-2014-review - SUV & Automaatti
Korjaus edelliseen: (Qashqai 4x4 CVT taitaa olla saatavilla vain 2.0 bensalla).
Duster 2 tarjoa enempi Duster 1 mallin hinnalla. - Dussesta Qassuun
Laitoinpa hyvinkin tiivisteen ja vielä melueristysmattoa tavaratilan peltilattiaan. Dussen meluongelma tulee lähinnä kumisevasta takakontista ja pyöräkoteloista. Kovemmalla nopeudella myös kattokaiteista.
Koeajoin uuden Duster 2:n, on siinä parannuksia muttei riittävästi. Kattokaiteista on jopa tehty aiempaa massiivisemmat, mikä vaikuttaa älyttömältä.
Vaihdoin vm. 2013 Qassuun, kun myivät poistuvaa mallistoa edullisin tarjouksin. Nyt ei tarvitse itse pelata tiivisteiden, viimasuojien, termostaattien ja äänieristysmattojen kanssa...
Dusterista saisi varmaan ihan kelpo auton tietyillä muutoksilla, mutta ei enää Dusterin hinnalla. - SUV & Automaatti
>> Koeajoin uuden Duster 2:n, on siinä parannuksia muttei riittävästi. Kattokaiteista on jopa tehty aiempaa massiivisemmat, mikä vaikuttaa älyttömältä.
Kohtuus kaikessa. Millaisia vaihtoehtoja on tarjolla uutena tuossa samassa autokategoriassa, vastaavalla varustelulla ja vastaavalla hinnalla? Nada ;-)
Lisäksi Duster 2:n hinta parannuksista huolimatta pysyi ennallaan. Totta kuitenkin, että miksi laittoivat Duster 2:n entistäkin suuremat kattokaiteet iman suhinoiden kannalta tehtyä parannusta (vaikka visuaalisesti auton olemukseen sopivatkin) ja miksi pihististelivät ovien kaksoistiivisteissä ovien yläosien suhteen.
Äänieristykselle on mahdollista tehdä edes joitakin parannuksia, mutta liian kovaksi kokemalleen auton alustalle on paha tehdä paranatavia muutoksia.
Toisaalta Duster 2:sta kuvataan jopa melko hiljaiseksi alle 100km nopeuksissa.
Mutta luonnollisestikin kukin painottaa asioita omalla tavallaan ja siksi on vain hyvä, että on valinnanvaraa. - Dussesta Qassuun
Juu, onhan se varmaan noinkin. Duster-palstalla muuan kaveri kertoi vieneensä uuden autonsa heti pajalle, jossa tehtiin perusteellinen melueristys verhoilun purkuineen. Siinä meni pohjaa pois edulliselta hankintahinnalta, vaikka lopputulos lienee hyvä.
Mieltymyskysymyksiähän nämä paljolti ovat. Mielestäni tein itse kohtuullisen ratkaisun vaikka toki Qashqaissakin on epätyydyttäviä ominaisuuksia. Ja mistäs minä tiedän miten se kestää vaikka Nissaneita on ollut ennenkin. En tuputa ratkaisuani, kokemukseni oli tämä.
Mutta käy toki itse kokeilemassa ei automalleja, valinta on sinun. - SUV & Automaatti
Ilmeisesti kerrotussa heti uutena eristetyssä autossa oli kyse 1-mallista? Olisi kiinnostava tietää tarkemin millainen työ tehtiin ja paljonko kustansi. Mikäli autoa ajattelee pitävänsä kauan ja juuri Dusterin haluaa, niin tuo voi olla ihan hyvä vaihtoehto.
Dusteria harkiessa ja siitä lukiessa juurikin _suurin häiritsevä tekijä_ on ollut tuo äänieristyksen puutteellisuus, mutta 2-mallissa se on kulema humattavasti parantunut ja on suurimmalta osin kiusallisia ja osalle liian voimakkaita tuulen suhinoita yli 100km vauhdissa. Tosin pitäisi itse ajella sillä kokonainen päivä eri alustoilla, teillä ja nopeuksilla jotta voisi muodostaa omakohtaisen mielikuvan.
Rengasmelu on hieman avoin kysymys. Vanhemmalla mallilla moni kertoi kesärenkaiden olevan äänekäämmät kuin M S versiot.
Duster 2:n rengasmelusta en jurikaan ole kokemuksia lukenut, mutta siihen vaikuttaa osin myös rengasvalinnat.
Kattokaiteille on melko vähän tehtävissä paitsi koettaa löytää siisti keino niiden reikien tulppaamiseen. Ovien yläosiin voinee asentaa tiiviteet joskaan en toistaiseksi ole lukenut sellaisesta ja sen vaikutuksista.
Sitten konepeltiin ja takakontin seutuun saa varsin kohtuudella lisäeristystä.
Suuren suosion saanella Qashqailla on kokonaisuudessaan ihan hyvä maine kestävyydeltään, eli mitä todennäköisemmin tulet saamaan paljon hyviä ja varsin huolettomia kilometrejä. Vanhemmassa mallissa kuulema takaiskarit ovat olleet melko lyhytikäisiä, mutta se ei ole maailmaa kaatava asia. - Dussesta Qassuun
Juu, taisi olla 1-malli. Mutta ihmeen paljon kerrot asioista "kuulemma on" pohjalta. Käy toki itse kokeilemassa ja muodosta oma mielipide. Mainitsemallani Duster-palstalla on mielenkiintoisia kertomuksia Dusterin oikuista ja termostaattien vaihdoista. Minullakin ilmeni tämä aika yleinen ilmiö: yht´äkkiä heitti kaksivedon päälle, käsijarrun ja moottorivian varoitusvalot syttyivät. Ilmiö häipyi yleensä muutaman sammutus-käynnistyskerran jälkeen, esiintyi yleensä talvisin. Mutta joillakin piti koko tietokonesofta vaihtaa ennen kuin ongelma häipyi. Auto lämpeni hitaasti ja oli viileä. Jotkut vaihtoivat termostaatin kuumempaan ja kertoivat sen auttaneen, mutta minulle(kin) sanottiin merkkihuollossa ettei ole saatavissa eikä saa vaihtaa. Joojoo... olisin kyllä vaihtanut ellei olisi tullut koko auton vaihto. 2-mallin lämpiävyydestä en tiedä, lämpömittari on ainakin jätetty pois. Rengasmelua riitti niin kesällä kuin talvella ja tutkin vakavissani kapeampaan renkaaseen siirtymistä, mutta ei ole sopivaa kokoa vakiovanteille ellei ota pakettiauton rengasta.
Olen muuten nähnyt kuvan kattokaiteettomasta Dusterista. Autokauppias kyllä sanoi että kaiteiden poisto jälkeenpäin on hankalaa, pitää irrottaa kattoverhoilu. - SUV & Automaatti
Olen lukenut kotimaista ja ulkolaisia Duster-foorumeita, autolehtien testejä / koeajoja, sekä katsellut joitakin koeajo-klippejä. Näistä ei voi kommentoida muuta kuin osin varauksellisesti 'kuulemma-periaattella' eli kolmansien osapuolien kokemuksina. Loogista.
Olen hyvin tietoinen osassa Duster 1:ä esiintyneistä eriliaisista teknisistä murheista ja niiden korjauksista, yleensäkin takuuna. Juuri tämän vuoksi olen nähnyt hieman vaivaa luodakseni mielikuvan laitteesta laajempien käyttäjäkokemuksien perusteella.
Ottaen huomioon aivan uusi automalli, vaikkakin jo suurelta osin koetellulla perustekniikalla, niin en näkisi ongelmia kovin erityisinä. Tokihan ne ovat kiusallisia niiille joiden kohdalle osuvat tai varsinkin jos kasaantuvat. Parasta olisikin ostaa malli, joka on jo ollut noin vuoden markkinoilla ja lastentaudit korjattu.
Myös eri merkkien kalliissa varsinaisissa premium-autoissakin on toisinaan monen moisia ongelmia uutena ja osa niistä saa myös massiivisia takaisinkutsuja jne.
Keskeinen kritiiki Duster 2:n kohdalla on mahdolliset liian kovat tuulen suhinan tasot yli 100km nopeuksissa. Rengasmelun tasosta en tiedä, joka lienee ainakin jonkin verran alhaisempi edelliseen malliin nähden.
Sitten yksi "idiotismi" on lämpäomittarin kokonaan pois jättäminen 2-mallista, kun jo edellinnenkin oli näytötarkkuudeltaan tolppineen epämääräinen. Mitaristo. Samoin se, että 2-mallissa joidenkin tietojen näkemiseksi pitää rullata menua ja näkee vain yhden tiedon kerrallaan (kokonaiskilometrit, trippi(?), kello ja jokin neljäs) joskaan ei maailmaa kada.
Kokonaiskilometrit, trippi ja kello tulisi olla kaiken aikaa näkyvissä ja niille tuossa mittaristossa olisi myös loogisella paikalla tilaa. Tuo liika "älykikkailu" turhine menuineen kääntyy epäergonomisuudessaan vain itseään vastaan.
Mittaristossa pitäisi aina olla näkyvissä selkeästi moottorin lämpötila, numeroina tai mielummin perinteisellä analogisella viisarilla ja samalla tavalla polttoaineen taso.
Itse asiasa en pidä nykyautojen "älyllistymisestä" ja tilanteesta jossa auton liki perustoimintojenkin vuoksi tulisi olla tavan takaa räpläämässä auton tietokonetta ja seikkailla sen valikoissa.
Automaattiset ajovalot, automaattiset lasinpyyhkimet ymv. ovat itselleni pelkkää turhuutta ja ponteliaaleja lisäongelmien lähteitä.
Pysähtyessä 'Stop and Go' systeemistä (huhutaan Duster 3:n) en ole vakuuttunut ja sekin vain rassaa akkua ja laturia, sekä moottorin lukuisine turhine uudelleenkäynnistyksineen tuskin pidentää sen käyttöikää.
Duster 2:ssa on automaattinen takalasin pyyhin, eli jos tuulilasin pyyhkijät ovat aktivoidut ja laittaa pakin päälle, niin takalasin pyyhin aktivoituu. Täysin järjetön toiminto (en tiedä saako tuon toiminnon jotenkin poiskytkettyä). Toisinaan takalasi voi olla varsin likainen ja sitten pyyhkijä vain hieroo lian pitkin lasia tai talvella osin lumessa tai jäässä jne. Kyllä autoilija itse osaa käynnistää takalasin pyyhkijän silloin kun sille on tarvetta.
Duster on kiinnostanut juurkin sen yksinkertaisuuden vuoksi (ja sen hauskan hieman epäkurantin olemuksen vuoksi), kunhan vain ei pilaisi sitä turilla "älykikkailuilla".
Duster1 mallin jokin halvin versio myytiin ilman kattokaiteita. Kattokaiteet itsessään sopivat visuaalisesti hyvin auton olemukseen ja ne poistamalla siitä tulee äkikseen hieman oudon näköinen, mutta ehkä siihen silmä tottuisi, joskin kaiteeton voi olla miinus jälleenmyydessä. Harmi kun ne on toteutettu kovin puutteellisesti tuulen suhinoiden suhteen ja joiden perusmuotoiluun ei jälkikäteen voi vaikuttaa. Vaikea sanoa paljonko auttaa jos kehittää jonkin siistin niiden reikien tulppaamisen. Takaosassa taitaa musta kiinityspala olla vielä edestä avoin, eli sekin tulisi tulpata.
Jos kaiteet ottaisi pois, niin samalla kannattaisi ehkä lisätä kattoverhoilun alle äänieistettä. En tiedä saako tuohon kattomalliin ilman kattokaiteita, erikseen kattotelineitä (Thule & Co) joita niitä voisi sitten käyttää vain tarpeen mukaan.
Mutta mutta, kompromissejähän näiden rattaiden valitseminen aina on, enempikin maksaessaan. - Esimerkiksi näitä...
Tuohon kokoluokkaan löytyy VW-konserniltakin useita malleja ja merkkejäkin.
Q3:n sisarmalli eli Seat Freetrack (tehdään muuten samassa tehtaassa kuin Q3 Espanjassa) ja Skodan Yeti on varmaankin edullisimmat. Kolmas sisarmalli eli VW Tiguan on kalliimpi, melkein Q3:n hintainen.
Käytännössä ainoa ero noiden kesken on hinnan lisäksi muotoilu, tekniikkahan noissa on täsmälleen samaa. Joten voi hyvällä syyllä uskoa kestävyydenkin olevan samaa luokkaa.
Moottorin kokovalikoima on hieman erilainen, Seatssa suppein eli tarjolla vain kolme kaksilitraista ja vain nelivetoista mallia (etuvetoisia ei siis saa)Skodassa laajin eli 1.2-litraisista kaksilitraisiin ja sekä neli-että etuvetoisia. Jotain muitakin varustetasoeroja löytyy. - Dussesta Qassuun
SUV & Automaatille. Olen paljolti samaa mieltä mainitsemistasi nykyautojen vika-alttiista turhuuksista. Minun onnistuneimpia ostoksiani ovat elinkaarensa lopussa olleet mallit. Niissä lastentaudit yleensä on korjattu, varustetaso malliin nähden korkein ja usein hintakin edullisin - varsinkin jos myyjä yrittää niistä eroon uuden mallin tieltä. Sillä, että auto on pian "vanha malli" ei ole minulle merkitystä.
Saas nähdä liittyykö Qashqai tähän jatkumoon..... - Ex-SUV
Mä koitin SUVia ja tuli niin iso savu koneesta isojen poikien leikissä että annoin olla:))))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32738Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221074Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885