Neuvoja tarvitaan!

kiitos kun autatte!

Talvi lähestyy ja minun pitää hankkia uudet talvirenkaat. Vanhat nastarenkaat on jo srn verran kuluneet. Nykyiset kitkarenkaat on kuulemma hyviä. Kannattaako hankkia tutut ja turvalliset nastarenkaat, vai olisiko hyvä idea siirtyä kitkarenkaisiin?

37

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohhoijaaa...

      Hehheh. Olipa hyvä provo.

      • Ilman muuta kitkat. Kun kerran kokeilet et palaa nastoihin. Ovat hilajiset ja mukavat ajaa verrattuna nastoihin kun ei jyrsi asfalttia


      • vakaata menoa
        autoilija kirjoitti:

        Ilman muuta kitkat. Kun kerran kokeilet et palaa nastoihin. Ovat hilajiset ja mukavat ajaa verrattuna nastoihin kun ei jyrsi asfalttia

        Ilman muuta nastat, kun olet tottunut kunnon pitoon, niin et halua järkytyksiä ja ylläreitä joita kitkat tarjoaa.


      • vakaata menoa kirjoitti:

        Ilman muuta nastat, kun olet tottunut kunnon pitoon, niin et halua järkytyksiä ja ylläreitä joita kitkat tarjoaa.

        Eikun kitkat säilyy maantiet edes jotenki nsiedettävässä kunnossa. Pari päivää on talvessa on liukasta jos epäilee kitkoja voi hidastaa vauhtia. Jos et voi kitkoilla ajaa siirry talveksi bussien ja junien asiakkaaksi


      • Ehei alkuukaan noin
        autoilija kirjoitti:

        Eikun kitkat säilyy maantiet edes jotenki nsiedettävässä kunnossa. Pari päivää on talvessa on liukasta jos epäilee kitkoja voi hidastaa vauhtia. Jos et voi kitkoilla ajaa siirry talveksi bussien ja junien asiakkaaksi

        Höpsis. Suurin osa talviajasta on liukasta. Suolauksella toki saadaan kitkojakin varten tiet jäättömiksi ja lumettomiksi, jos pakkasta alle kuusi astetta. Ja kovemmilla pakkasilla nastat kuluttavat ja karhentavat jäätä ja kovettunutta lunta. Jopa kuluttaa kokonaan poiskin.
        Saattaa siis antaa kokemattommimmille autoilijoille väärän kuvan Suomen talvista. Ainakin monen täällä nastoja intohimoisesti vastustavien kirjoituksista on näin helppo päätellä.


      • Ehei alkuukaan noin kirjoitti:

        Höpsis. Suurin osa talviajasta on liukasta. Suolauksella toki saadaan kitkojakin varten tiet jäättömiksi ja lumettomiksi, jos pakkasta alle kuusi astetta. Ja kovemmilla pakkasilla nastat kuluttavat ja karhentavat jäätä ja kovettunutta lunta. Jopa kuluttaa kokonaan poiskin.
        Saattaa siis antaa kokemattommimmille autoilijoille väärän kuvan Suomen talvista. Ainakin monen täällä nastoja intohimoisesti vastustavien kirjoituksista on näin helppo päätellä.

        Viime talvena ei ollut ainuttakaan päivää jotta olisi ollut liukasta ja edellisinä vain parina päivänä jos ei silloin voi ajaa olosuhteiden mukaan pitää siirtyä bussien ja junien matkustajiksi.

        Kitkat ovat huomattavasti mukavammat kuin nastat ja hiljaiset.


      • Ehei alkuunkaan noin
        autoilija kirjoitti:

        Viime talvena ei ollut ainuttakaan päivää jotta olisi ollut liukasta ja edellisinä vain parina päivänä jos ei silloin voi ajaa olosuhteiden mukaan pitää siirtyä bussien ja junien matkustajiksi.

        Kitkat ovat huomattavasti mukavammat kuin nastat ja hiljaiset.

        Kuten edellä totesinkin, kokemattomille kuljettajille tulee helposti väärä tilannekuva ja epäselvää mistä kaikki johtuu.
        Toki pehmeät kitkat voivat joistakin tuntua mukavammilta, mutta talvirenkaiden ensisijainen tarkoitus ei ole olla mukavat.

        Jos nastarenkaat tuntuvat niin epämukavilta, että sen vuoksi vähättelee omaa ja ennenkaikkea muiden turvallisuutta, olisikohan syytä siirtyä kokonaan bussien ja junien matkustajaksi. Jo tämä ajatusmallisi on vastenmielinen ja ei ainakaan lisää meidän muiden tielläliikkujen turvallisuutta.

        Varmaan elämänkokemuksesi myötä ajattelusikin kehittyy, mutta sitä ennenkin olet liikenteessä meidän joukossamme. Se on riski.


      • Ehei alkuunkaan noin kirjoitti:

        Kuten edellä totesinkin, kokemattomille kuljettajille tulee helposti väärä tilannekuva ja epäselvää mistä kaikki johtuu.
        Toki pehmeät kitkat voivat joistakin tuntua mukavammilta, mutta talvirenkaiden ensisijainen tarkoitus ei ole olla mukavat.

        Jos nastarenkaat tuntuvat niin epämukavilta, että sen vuoksi vähättelee omaa ja ennenkaikkea muiden turvallisuutta, olisikohan syytä siirtyä kokonaan bussien ja junien matkustajaksi. Jo tämä ajatusmallisi on vastenmielinen ja ei ainakaan lisää meidän muiden tielläliikkujen turvallisuutta.

        Varmaan elämänkokemuksesi myötä ajattelusikin kehittyy, mutta sitä ennenkin olet liikenteessä meidän joukossamme. Se on riski.

        Ja kokematon kun vielä liikaa luottaa nastoihin kun täällä nastapellet niitä ylistää kuorossa.


        Viime talvena ei ollut yhtään liukasta keliä minun kitkoilla ajaessa en tiedä oliko teillä nastapelleiillä


      • ehei alkuunkaan noin
        autoilija kirjoitti:

        Ja kokematon kun vielä liikaa luottaa nastoihin kun täällä nastapellet niitä ylistää kuorossa.


        Viime talvena ei ollut yhtään liukasta keliä minun kitkoilla ajaessa en tiedä oliko teillä nastapelleiillä

        Kokemattoman onkin hyvä hankkia nastarenkaat, ilman muuta. Leikkimään talviliikenteeseen ei kannata lähteäkään muiden turvallisuuden kustannuksella, jos omastaa ei välittäisikään.

        Ylistämisestä en tiedä, mutta realisti kannattaa olla.

        Jokainen talvirengastesti on osoittanut nastarenkaiden olevan selvästi paremmat kuin kitkat talvikeleillä. Sulillakaan keleillä kitkat eivät ole osoittautuneet paremmiksi. Jos tämän toteaminen on ylistämistä, niin ok.

        Mutta millä sitkeät kitkaintoilijat, siis kitkapellet sinun terminologiallasi, ylistävät kitkojaan? Pehmeällä mukavuudella, hiljaisuudella. Kyllä nuo tietysti mukavia voi olla, mutta talvirenkaiden hankkimisessahan on kyse ihan jostain muusta.


      • Nastat voitti taas
        ehei alkuunkaan noin kirjoitti:

        Kokemattoman onkin hyvä hankkia nastarenkaat, ilman muuta. Leikkimään talviliikenteeseen ei kannata lähteäkään muiden turvallisuuden kustannuksella, jos omastaa ei välittäisikään.

        Ylistämisestä en tiedä, mutta realisti kannattaa olla.

        Jokainen talvirengastesti on osoittanut nastarenkaiden olevan selvästi paremmat kuin kitkat talvikeleillä. Sulillakaan keleillä kitkat eivät ole osoittautuneet paremmiksi. Jos tämän toteaminen on ylistämistä, niin ok.

        Mutta millä sitkeät kitkaintoilijat, siis kitkapellet sinun terminologiallasi, ylistävät kitkojaan? Pehmeällä mukavuudella, hiljaisuudella. Kyllä nuo tietysti mukavia voi olla, mutta talvirenkaiden hankkimisessahan on kyse ihan jostain muusta.

        Hyvä että tämäkin asia ratkesi. Nastat ainoa järkevä valinta, kitkoilla voi ajella kesällä jos sellaiset on erehtynyt hankkimaan.


    • Olen taannoin kysynyt samaa ja silloinkin haukuttiin jostain syystä trolliksi.

      En tiedä onko tästä apua, mutta nasta-ja kitkarenkaiden ero turvallisuudessa on tietääkseni se, että nastarenkaat pitävät huomattavasti paremmin jäällä. Lumella molemmat pitävät yhtä hyvin.

      Nastarenkaat ovat kuulemma ylivoimaisen turvalliset sellaisessa tilanteessa että tiellä, jossa on muutoin paljas asfaltti, onkin kohta jossa sattuu olemaan ikävästi jäätä (lähinnä jäinen mutka).

      Ehkä se on niin, että jos ajelet talvirengasaikana vain kaupungissa TAI vain sorateitä maaseudulla, niin silloin kitkarenkaat lienevät ihan hyvät. Tosin en tiedä onko maaseudun sorateitä varten järkeä hommata kitkarenkaita.

      • WooBer

        Olen kirjoittanut tämän aiemminkin eli Kitkarenkaat on hyvä valinta, kun ajo keskittyy tehokkasti hoidetuihin teihin eli kaupunki ja pååtieajoon. Kitkarenkaat tosin vaativat ennakoivan ajon taitoa. Mikäli ajo keskittyy pääosin maaseututeihin, joidenka talvikunnossaito on vähäistä on nastarenkaat silloin hyvä valinta. Nykyisten nastarenkaiden nastateknologia on sen verran edistynyttä, että niiden päällystettävä kuluttava vaikutus on melko vähäistä. Suolaus on pääasiallinen päällystettä kuluttava tekijä, koska suola on voimakkaasti kosteutta sitovana mahdollistaa veden imeytymisen itse päällysteeseen, jotenka kun tulee uudelleenjäätyminen niin se murentaa päällystettä ja yhdistettynä se runsaaseen liikenteeseen on sanomattakin selvää, että päällyste on kovilla. Raskasliikenne on pääsyy suolaukselle.


      • viime talvi ajettiin paljaalla asfaltilla missä on nastojen hyöty muussa kuin maanteiden pilalle jyrsimisessä ja vaaralliseksi urautumisessa. Jos nyt yhtenä päivänä talvessa on vähän liukasta että luulee nastoja tarvittavan voi silloin hidastaa vauhtia ja lisätä turvaväliä edellä ajavaan mikä on monella kesät talvet erittäin pieni


      • parasta alle

        Kaupungeissa ja varsinkin maaseudun sorateillä kevät on ihan mahdoton kitkoilla kun talvenaikana kertynyt jää alkaa sulaa ja on märkänä. Silloin nasta on ainoa joka antaa edes jonkin verran pitoa. Outoja käsityksiä ihmisillä?


      • totuus on näin
        WooBer kirjoitti:

        Olen kirjoittanut tämän aiemminkin eli Kitkarenkaat on hyvä valinta, kun ajo keskittyy tehokkasti hoidetuihin teihin eli kaupunki ja pååtieajoon. Kitkarenkaat tosin vaativat ennakoivan ajon taitoa. Mikäli ajo keskittyy pääosin maaseututeihin, joidenka talvikunnossaito on vähäistä on nastarenkaat silloin hyvä valinta. Nykyisten nastarenkaiden nastateknologia on sen verran edistynyttä, että niiden päällystettävä kuluttava vaikutus on melko vähäistä. Suolaus on pääasiallinen päällystettä kuluttava tekijä, koska suola on voimakkaasti kosteutta sitovana mahdollistaa veden imeytymisen itse päällysteeseen, jotenka kun tulee uudelleenjäätyminen niin se murentaa päällystettä ja yhdistettynä se runsaaseen liikenteeseen on sanomattakin selvää, että päällyste on kovilla. Raskasliikenne on pääsyy suolaukselle.

        Kiitos yhdestä ja ainoasta asiallisesta kirjoituksesta.


      • millainen talvi tulo
        autoilija kirjoitti:

        viime talvi ajettiin paljaalla asfaltilla missä on nastojen hyöty muussa kuin maanteiden pilalle jyrsimisessä ja vaaralliseksi urautumisessa. Jos nyt yhtenä päivänä talvessa on vähän liukasta että luulee nastoja tarvittavan voi silloin hidastaa vauhtia ja lisätä turvaväliä edellä ajavaan mikä on monella kesät talvet erittäin pieni

        Juu jokainen omistaa useita sarjoja talvirenkaita ja vaihtaa niitä kelien ja ennusteiden mukaan?


    • No niin....

      Aloittaja sai mitä halusi. Ilkivaltaisen keskustelunaloituksen (=tappelun) kitkoista ja nastoista. Niitä kun ei täällä ole aikaisemmin ollut eikä olisi tullut ilman tämän keskustelun aloittajaa olemaan...

    • ekorengas kitka

      Jos vanhat nastarenkaat ovat jo "sen verran kuluneet" on erittäin luonteva hetki siirtyä kitkarenkaisiin - jollei tunnista että omaa kovin raskaan kaasujalan kelillä kuin kelillä. Silloin kun renkaat ovat jo kuluneet 6 mm tasolle ei oma ajotapa vaikuta niin paljoa kuin vertailussa ihan uusiin renkaisiin, nastojen etu on tuoretavaraa.

      Muut renkaan ominaisuudet vaihtelevat jopa rengasmerkeittäin. Jos ajat asfaltilla valitse Michelin X-Ice 3, jos jäisillä teillä Nokianin R2. Muitakin hyviä vaihtoehtoja on, mutta nuo pärjäsivät vuoden 2013 vertailussa.

      Nastarenkaissa on kaksi huippumerkkiä, Nokian ja Pirelli. Muut merkit ovat sitä laajaa keskitasoa joihinka tyytyvälle siirtyminen kitkarenkaaseen ei ole iso loikka. Huomioinarvoista ja lähes käsittämätöntä on se että kaikkein huonoimmat nastarenkaat eivät pärjää jääolosuhteissa kitkarenkaalle edes uutena.

      • ekonastat alla

        Huomionarvoisempaa lienee se seikka ettei "parhaimmatkaan" lepuuttajat pärjää huonommillekaan nastarenkaille.

        Valitsemalla nastat säästät luontoa, silloin ei tarvitse suolata.


      • ekorengas kitka
        ekonastat alla kirjoitti:

        Huomionarvoisempaa lienee se seikka ettei "parhaimmatkaan" lepuuttajat pärjää huonommillekaan nastarenkaille.

        Valitsemalla nastat säästät luontoa, silloin ei tarvitse suolata.

        -> "Huomionarvoisempaa lienee se seikka ettei "parhaimmatkaan" lepuuttajat pärjää huonommillekaan nastarenkaille."

        Onko sinulla linkkiä tuohon testiin, olennaisimpana se montako rengasta testattiin?
        Parhaiden kitkarenkaiden taso on sellainen että niillä "pärjää" aivan varmasti ellei itse aja ihan hölmösti (esimerkiksi kiihdytä voimakkaasti mutkassa).

        -> Valitsemalla nastat säästät luontoa, silloin ei tarvitse suolata.

        Tuohon kaipaan vielä enemmän linkkiä, eikö 2014-2015 talvena enää suolata valtaväyliä?


      • Vanhenee nopeasti

        "...nastojen etu on tuoretavaraa."

        Saanen olla eri mieltä. Nastarenkaissa säilyy sentään jonkinlainen pito liukkaalla niin kauan kuin nastat ovat tallessa. Ja siihen voi vaikuttaa omalla ajotavalla. Kitkarenkaat sen sijaan ovat tuoretavaraa ja menettävät pitonsa aika lailla täysin noin kolmessa talvessa, vaikka kulutuspintaa olisi vielä reilustikin. Siksi kitkarenkaat ovat paljon ajavan valinta.

        Iso ero nasta ja kitkarenkaiden välillä on se, että nastarenkailla ajaessa liukkauden (eli alkavan luiston) kuulee rapinan lisääntymisenä. Kitkarengas ei varoita liukkaudesta samalla tavalla ja kitkoilla ensimmäinen merkki liukkaudesta on usein ABS:n rutina. Riippuu sitten paljon omasta ajotavasta paljonko toi äänisignaalin puuttuminen vaikeuttaa sopeutumista kitkarenkailla ajoon.


      • realismia peliin
        ekorengas kitka kirjoitti:

        -> "Huomionarvoisempaa lienee se seikka ettei "parhaimmatkaan" lepuuttajat pärjää huonommillekaan nastarenkaille."

        Onko sinulla linkkiä tuohon testiin, olennaisimpana se montako rengasta testattiin?
        Parhaiden kitkarenkaiden taso on sellainen että niillä "pärjää" aivan varmasti ellei itse aja ihan hölmösti (esimerkiksi kiihdytä voimakkaasti mutkassa).

        -> Valitsemalla nastat säästät luontoa, silloin ei tarvitse suolata.

        Tuohon kaipaan vielä enemmän linkkiä, eikö 2014-2015 talvena enää suolata valtaväyliä?

        Ne surkeimmat nastarenkaat joille parhaat kitkat pärjäsivät olivat pääsääntöisesti halpiskinkejä. Kuski joka ostaa halpis nastarenkaita, ostaa taatusti myös halpiskitkoja joilla ei tee suomen talvessa mitään.


      • kitkasuola
        ekorengas kitka kirjoitti:

        -> "Huomionarvoisempaa lienee se seikka ettei "parhaimmatkaan" lepuuttajat pärjää huonommillekaan nastarenkaille."

        Onko sinulla linkkiä tuohon testiin, olennaisimpana se montako rengasta testattiin?
        Parhaiden kitkarenkaiden taso on sellainen että niillä "pärjää" aivan varmasti ellei itse aja ihan hölmösti (esimerkiksi kiihdytä voimakkaasti mutkassa).

        -> Valitsemalla nastat säästät luontoa, silloin ei tarvitse suolata.

        Tuohon kaipaan vielä enemmän linkkiä, eikö 2014-2015 talvena enää suolata valtaväyliä?

        Ei suolattais jos kaikilla olis nastat.


    • Molemaptparempi

      Kitikat jossa nastat.

      • kehitys menee näin

        No sellaisiahan ne nykyään paljolti ovat, mm. Nokian 8 on hyvä esimerkki "kitkanastoista".


    • Luontoakin hyvä miettiä

      Kun ostat uudet nastarenkaat, niinkuin useimmat, niin saat talviolosuhteisiin kitkoihin verrattuna täysin ylivoimaisesti paremmat renkaat. Viime syksyn talvirengastesti TM:ssä osoitti, että nastojen etumatka kitkoihin on vain kasvanut kun nastojen määrää lisättiin. Samalla nastojen kulutusvaikutus asfalttiin on pudonnut murto-osaan vanhempiin nastoihin verrattuna. Jos teitä ei suolattaisi lainkaan, niin kulutusvaikutus olisi hyvin vähäinen, suorastaan olematon näillä uusimmilla nastarenkailla. Samalla tietysti tietkin pysyisivät kunnossa, luonto kiittäisi, sillat ei ruostuisi, pohjavedet ei suolasntuisi, autojen ruostevahingot loppuisivat lähes kokonaan jne jne.
      Nastoja käyttäessäsi et ainakaan edista omalta osaltasi em vahinkoja. Mitä enemmän kitkoja liikenteessä sitä enemmän pitää kemiallista jäänestoa eli suolamyrkkyä kylvää teille, kun nastojen jäätä ja kiillottunutta kovaksi tampatun lumen karkeuttamista ja poiskuluttavaa vaikutusta ei ole.

      Nastarenkaiden hankkiminen ovat luontoystävällinen teko, jos nyt ylipäänsä liikenteestä niin voi sanoa. Turvallisuusasian lisäksi kannattaa tätäkin ajatella kun uusia renkaita hankkii.

      • satasesta vetoa?

        Nastarenkaiden hankkiminen ovat "uontoystävällinen teko" ja siksi niiden käytölle on määrätty rajat. Saa laittaa alle 1. marraskuuta tai aikaisemmin jos keliolosuhteet sallivat. Jos ajaa nastarenkailla nyt niin syyllistyy lainvastaiseen tekoon.

        Lapsellista kuvitella että suolaus loppuu vain siksi että itse ajaa nastarenkailla. Ei se lopu. Satasesta vetoa että tulevanakin talvena suolataan vaikka ajaisit telaketjuilla?


      • 6+8
        satasesta vetoa? kirjoitti:

        Nastarenkaiden hankkiminen ovat "uontoystävällinen teko" ja siksi niiden käytölle on määrätty rajat. Saa laittaa alle 1. marraskuuta tai aikaisemmin jos keliolosuhteet sallivat. Jos ajaa nastarenkailla nyt niin syyllistyy lainvastaiseen tekoon.

        Lapsellista kuvitella että suolaus loppuu vain siksi että itse ajaa nastarenkailla. Ei se lopu. Satasesta vetoa että tulevanakin talvena suolataan vaikka ajaisit telaketjuilla?

        Varmasti suolataan. Sitä enemmän mitä vähemmän nastoja on liikenteessä.


    • kitkanasta

      Minä valitsisin kitkalliste nastat.

    • Pskanjauhantaa

      Kyllä se finskipoika osaa keskustelunavaukset. Taas pitäisi jauhaa pskaa talvareista.

    • ...

      Meillä täällä Kreikassa pärjää hyvin kitkoilla.

    • niin.

      no miltä itestä tuntuu. kitkoissa on huonompi sivuttaispito. onko tolla mitään väliä? Ajaahan sitä vaikka kesärenkailla, jos osaa ja ajaa varovasti.

    • kiitos kun autatte!

      Mutta jos siis miettii kokonaiskuvaa niin kummat on paremmat? Siis kaikki seikat huomioiden?

      • Riippuu omista arvostuks

        Paremmatko? Sehän riippuu ihan itsestäsi eli siitä mikä on tärkein syysi hankkia talvirenkaat.
        Jos haluat parhaan pidon liukkailla, niin nastat on ylivoimaiset. Jos haluat hiljaiset ja mukavan pehmeät renkaat, niin kitkat.
        Kummilakin pärjää, mutta edellyttää tietoisuutta siitä mitkä renkaat on alla.


    • kitkamiesmersulla

      Mikäli ajotaitosi on huono osta nastat.
      Mikäli olet kokenut autoilja ilman muuta kitkat.
      Kitkathan on tosi miellyttävät ajaa.

      • 20+7

        Mikäli turvallisuus on sinulle tärkeintä, osta nastat.
        Mikäli pehmeä mukavuus on sinulle tärkeintä, osta kitkat

        Kukin siis toimikoon sen mukaan, mikä on itselle tärkeintä talvirenkaissa. Näin se menee maassa, jossa jokainen voi itse priorisoida monin osin tärkeysjärjestyksen...

        Tosin kesärenkaat ovat kaikkein mukavimmat, mutta niiden käyttö on talvisin kielletty.


      • toyotanastoilla

        Jos haluat päästä perille ja pysyä tiellä niin nastat,
        Jos haluat jännitystä ja harrastat driftailua niin kitkat, taksilla pääsee perille kun auto on ojassa. kitkat on tunnottomat vempulat, sopii mersuihin jotka vempuloita muutenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      48
      2883
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      85
      2395
    3. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      112
      1979
    4. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      38
      1688
    5. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      80
      1476
    6. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

      Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      93
      1370
    7. En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista

      Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si
      Ikävä
      3
      1334
    8. Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?

      Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.
      Maailman menoa
      276
      1331
    9. Kuinka paljon

      Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1274
    10. Oon vähän pettynyt

      Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi
      Ikävä
      112
      1239
    Aihe