Monet automyyjät mainostavat ns. pitkää leimaa. Jos auto on katsastettu varsinaisena katsastusaikana, niin kyseessä on normaali leima eikä mikään ..tun pitkä leima. Ennen nykyisiä säännöksiä pitkän leiman sai, jos katsastamaton auto katsastettiin sopivasti vajaa puoli vuotta ennen käyttöönottopäivää niin ettei sitä tarvinnut katsastaa enää uudelleen seuraavana varsinaisena katsastusaikana. Säädös on muuttunut jo vuosia sitten ja auto on katsastettava uudelleen vaikka katsastuksen tekisi vain päivää ennen tekniseen osaan merkittyä katsastusaikaa.
mikä ..tun PITKÄ LEIMA?
11
1147
Vastaukset
- No kohtuu pitkä sit_
Lainaus Trafin sivuilta:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastuslajit/maaraaikaiskatsastus
"Jos ajoneuvon käyttöönottopäivämäärä on merkitty rekisteröintitodistukselle, ajoneuvo on katsastettava viimeistään sen rekisteröintitodistukseen merkittyä käyttöönottopäivää vastaavana päivänä seuraavasti:
Katsastuksen voi suorittaa aikaisintaan 4 kuukautta ennen kyseistä päivää."
Niin, että jos 4 kuukautta ennen määräaikaa katsastat, niin ajoaikaahan on silloin jäljellä 4 12= 16 kuukautta. Niin eikös se silloin ole pitkäleima?!?!?! HÄH- asdasdass
onko se silloinkin pitkä jos sen katsastaa vaikka 3 kuukautta ennen tai 2 kuukautta ennen viimeistä mahdollista päivää, entä kenties viikkoa ennen? missä menee pitkän ja normaalin leiman raja? eiköhän ne nykyään ole kaikki normaaleja leimoja
- pitkääleiimaa
Se on siinä tapauksessa että auto ei ole leimassa katsastushetkellä. Muutoin se on hyödytöntä ennakointia, toki plussaa myydessä.
- V*tun pitkä leima
Jatkoa myös edelliseen samalta sivulta:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastuslajit/maaraaikaiskatsastus
"Katsastus suoritettava määräajoin
Yksityiskäytössä oleva henkilöauto, nelipyörä ja kevyt nelipyörä
Ensimmäinen määräaikaiskatsastus on suoritettava viimeistään 3 vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä. Sen jälkeen on vapaavuosi, jolloin ajoneuvoa ei tarvitse katsastaa. Vapaavuoden jälkeen ajoneuvo on katsastettava vuosittain".
Eli edellä mainitussa tapuksessa se leima voi olla tooooosi pitkä, jopa 28 kuukautta :) - vandali vantaa
Rekattu 7 lle.
Näin mainostaa vantaalainen juippi kauppias.
Kohta varmasti tarvitsee tulkin kun teet autokauppaa.- sefjlögstjlö,gtgju
Mikä vitun sefjlögstjlö,gtgju?
- heikoille mainoksia
Suomi auto ja Pitkä leima ovat vain hyvin myyviä nimiä,
minun alallani kiinteistökauppias käytetään sumeilematta Avara, Tilava, Suositula alueella,,,,,,,,
ja osa porukkaa uskoo ajattelematta, itse todellisuutta - autotonvielä
näyttäis nykyään olevan 9 kk
https://huutokaupat.com/fi/v/411567 - zxcvfdsa
Kun jättää katsastamatta ja ajaa vaan, ja katsastaa sitten seuraavana vuotena, eli menee 2 vuotta kerralla. Se on pitkä leima.
- perseaukinenkalakukko
Köyhät vain ulvoivat, kuopioon käy tie...
- Anonyymi
nykyään taitaa riittää jo 6 kk, että voi mainostaa pitkää leimaa. Yli 40 vuotiaalle autolle saa 2 v leiman. Sitä pitäisin pitkänä, samoin museoauton 4 v:n leimaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2613195Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.741254- 661183
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra180988Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:47886- 60856
- 47819
- 47750
- 40731
- 39698