2 vaihtoehtoa

peräkylänpoika

Luostari tai avioliitto, näin kai ortodoksinen kirkko suosittelee. Miten näitä nykymaailmassa tulisi noudattaa? Vaimoa ei ole löytynyt, karkaavat jonnekin ruuhkasuomeen. Luostariin ei pääse. Pitääkö vaihtaa kirkkokuntaa......

47

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tarpeeksi juoppo

      Sama juttu minulla.

      Mikä oli sinun esteesi ettet pääse luostariin?

      Velat, jälkikasvu tms?

      Minulla ne olivat ei ortodoksiset/ karjalaiset juuret, akateemiton tausta.

      • peräkylänpoika

        Velkoja, pitkäaikaistyöttömyyttä, ei kunnon koulutusta.....Jeesus kai piti myös
        meistä sivuun joutuneista yksinäisistä, ort.kirkko ja luostari eivät.


      • babajaga
        peräkylänpoika kirjoitti:

        Velkoja, pitkäaikaistyöttömyyttä, ei kunnon koulutusta.....Jeesus kai piti myös
        meistä sivuun joutuneista yksinäisistä, ort.kirkko ja luostari eivät.

        Koulutuksen puutteen ei pitäisi olla mikään ongelma, velat kyllä pitäisi saada maksettua ennen luostariin menoa.


      • hfgj ty yk yuk yuffe
        peräkylänpoika kirjoitti:

        Velkoja, pitkäaikaistyöttömyyttä, ei kunnon koulutusta.....Jeesus kai piti myös
        meistä sivuun joutuneista yksinäisistä, ort.kirkko ja luostari eivät.

        Pyydäppä velkajärjestelyä josko se auttaisi edes siinä asiassa.


      • peräkylänpoika
        babajaga kirjoitti:

        Koulutuksen puutteen ei pitäisi olla mikään ongelma, velat kyllä pitäisi saada maksettua ennen luostariin menoa.

        No niinpä pitäis. Ensin pitäisi kouluttautua johonkin ammattiin jota nykypäivänä tarvittaisi, meille sekatyömiehille ilman tutkintoa ei enää töitä löydy. Sitten pitäisi maksaa velat, jos siis töitä saisi. Loppuu aika, en enää ihan nuorikaan. Mikä siis meikäläusten paikka ort kirkossa?


      • kirjailijan planttu
        peräkylänpoika kirjoitti:

        No niinpä pitäis. Ensin pitäisi kouluttautua johonkin ammattiin jota nykypäivänä tarvittaisi, meille sekatyömiehille ilman tutkintoa ei enää töitä löydy. Sitten pitäisi maksaa velat, jos siis töitä saisi. Loppuu aika, en enää ihan nuorikaan. Mikä siis meikäläusten paikka ort kirkossa?

        Eihän suomess aole töitä edes akateemisille tai monen sekä akateemisen että amiksenkaan käyneille ihmisille.
        Joku hakeutuu luostariin mutta sinne pääsee vain tittelillä ja potentiaalisilla lahjoilla joita luostariyhteisö voi sitten markkinoida eteenpäin ja näin saada varoja lisää.

        Näin se vain menee.


      • jaro.k
        kirjailijan planttu kirjoitti:

        Eihän suomess aole töitä edes akateemisille tai monen sekä akateemisen että amiksenkaan käyneille ihmisille.
        Joku hakeutuu luostariin mutta sinne pääsee vain tittelillä ja potentiaalisilla lahjoilla joita luostariyhteisö voi sitten markkinoida eteenpäin ja näin saada varoja lisää.

        Näin se vain menee.

        Onko silloin kyseessä luostari vai bisnes? Vaiko bisnes johon upotetaan myös kirkollisveroja?


    • T. Ollo

      Onkohan ortokirkko koskaan ollut tässä asiassa ihan ajan tasalla? Tarkoitan siis sitä, että kai aina on ollut syystä tai toisesta naimattomia ihmisiä, jotka eivät ole eläneet luostareissa?

      Näille maailmassa eläville naimattomilleko Kirkko sitten opettaa, että avioitukaa tai menkää luostariin kun kuitenkin tiedetään, että nämä vaihtoehdot eivät sittenkään kaikille sovi?

      • kalvorec

        Eikä sinkubn tarvitse mitään oksetuspussiakana ottaa sen takia että naimisissa pitää olla.


    • Ortodoksisuus kiehtoo mutta oon Luterilainen. Jokin luostareissa kiehtoo mutta haluan elää "maallista" elämää. En tykkää selibaatista. Ortodoksinen luostarielämä siten..ei. Enonkosken luterilainen luostarimainen yhteisö, jossa voi olla jopa naimisissa oleva pariskunta vakituisena asukkaana. Nyt se on kai tyhjillään vakituisista.
      Haluaisin käydä itsekin paikkaa katsomassa.

      Vielä kun pääsis.. ei joutuis naimisiin. Itse oon Ruuhka-Suomessa..mutta suunta pois. Nähty ja koettu.Pinnallista menoo.

    • jaro.k

      Suomessa on vain yksi luostari, Lintula.

      • Valamoon pettynyt

        Olet oikeassa; Valamo on vain suuri hotelli kummallisine huvituksineen...


    • yötönyö

      Se on vain niin että, porkkanan ja potun viljelyllä ei luostari elä. Jos Valamolla ei olisi hotellia ja "huvituksia" ei olisi sitten luostariakaan.

    • aaaaaa a

      Alat city-erakoksi, muutat ruuhka-suomeen betoniyksiöön kilvoitteelemaan.

      • haapoja

        Idea on juuri siinä että ihmisen ei ole hyvä olla yksin. Siksi perhe tai luostari. Nykymaailman yksinäissyys joka monen kohdalla tarkoittaa todellista ihmiskontaktien puutetta on todemlinen helvetti ja kristinuskon vastaista. Luostarin tulisi olla luonteva vaihtoehto maailmassa oleville yksinäisille. Miksei meillä näin ole?


      • J. Umppa M. Aikka
        haapoja kirjoitti:

        Idea on juuri siinä että ihmisen ei ole hyvä olla yksin. Siksi perhe tai luostari. Nykymaailman yksinäissyys joka monen kohdalla tarkoittaa todellista ihmiskontaktien puutetta on todemlinen helvetti ja kristinuskon vastaista. Luostarin tulisi olla luonteva vaihtoehto maailmassa oleville yksinäisille. Miksei meillä näin ole?

        Ahaa, nyt minulle annettin lupa vastata. Yritin jo kolme kertaa. Kuka tätä palstaa vartioi?


      • ihmettelen1
        haapoja kirjoitti:

        Idea on juuri siinä että ihmisen ei ole hyvä olla yksin. Siksi perhe tai luostari. Nykymaailman yksinäissyys joka monen kohdalla tarkoittaa todellista ihmiskontaktien puutetta on todemlinen helvetti ja kristinuskon vastaista. Luostarin tulisi olla luonteva vaihtoehto maailmassa oleville yksinäisille. Miksei meillä näin ole?

        Miksi elääkseen ja nauttiakseen elämästä pitäisi sitoutua joko avioliittoon taikka luostariin?


    • citymunkki8

      City-munkki,yksinään elävä askeetti,ekologinen minimalisti.

      Siinä eräitä vaihtoehtoja avioliiton ja luostarin tilalle.

    • eimaterialismi

      Minua ainakin alkoi kyllästyttää koko nk. "normi" maailma", suoraan sanoen oksettaa tämä materialismi. Jätin sen sikseen.

      Kaikki nuo ihan hyviä vaihtoehtoja.

    • pyhätisät

      Ei ne suomen luostarit ole kuin eliitille ja näytäytymispaikkoja kaipaaville. Jos sulla on kerran netti niin tutustu sen kautta pyhienisien kirjoituksiin ja ohjeisiin niin huomaat pian viettäväsi asunnossasi erakon kilvoittelu elämää, etkä muuta juuri kaipaakaan.

    • eitarviluostaria

      Lue Vaeltajan kertomukset. Vaeltaja ei ollut munkki mutta kilvoitteli paremmin kuin yksikään suomalainen hotelli-munkki. Siitä vaan voimien mukaan imitoimaan vaeltajan rukous ja hengenelämää.

    • ascric

      Yksinelävä askeetti, mielenkiintoinen vaihtoehto.

    • minima

      Tämä "maailma" on sitten minkälainen se on.Asia selvisi vasta kun ymmärsin että paha on olemassa, eipä ihme että olen osaksi hyljännyt sen.Luostarissa olisi kiva asua ja tehdä töitäkin.Munkiksi en sentään ala.Kai siellä on henkilöitä jotka ovat omaksuneet ortodoksisen tavan elää olematta munkki.Ainakin saa olla rauhassa kun on sesonkiajan muualla.Talkoolaisia tietysti on Valamossa ja Lintulassakin.

      Täällä "maailmassa" sitten kohtaa kaikenlaista.Oma hiljainen elämä kiinnostaa, minimitaso riittää minulle.

    • mvosvdl

      Ei ole välttämätöntä valita jompaakumpaa, mutta koska ihmisen ei ole hyvä elää yksin (lukee jossain Raamatussakin), ihminen jää helposti keskeneräiseksi, jos elää yksin. Erakkomunkeiksi mennään yleensä yhteisöelämän kautta. Suoraan erakoksi siirtymisessä on suuret riskit. Yhteisössä joutuu luopumaan omasta tahdostaan, ja joutuu kohtaamaan oman keskeneräisyytensä ja tekemään jotain sille, ihan eri tavalla kuin yksin eläessään. Yksin elävä voi kuvitella kilvoittelevansa, mutta kasvaa omahyväiseksi toisten tuomitsijaksi ja arvostelijaksi, joka itse kuvittelee olevansa jo kanonisointia vaille valmis pyhä. Yksin elävä joutuu helposti kaikenlaisten harhojen valtaan. Ja yksin elävä on yksin, kun kohtaa vaikeuksia, eikä sitten ehkä selviäkään niistä. Yhteisö sen sijaan ohjaa ja tukee, ja vähitelleen voi yhteisön avulla löytää omat heikot kohtansa ja alkaa tehdä töitä niiden parantamiseksi. Kun on vakiintunut kilvoittelussaan, voi sitten kenties siirtyä erakoksi, jos siihen on mahdollisuus.

      • hyvälle_kommentille

        Tämä on miettimisen arvoinen kommentti niille, jotka täälläkin jaksavat kehua yksinelon auvoisuutta. Siinä on vaaransa joita ei välttämättä näe itse, kun on sattumoisin kaiken sen keskellä. Juurikin tuo oman tahdon toteuttaminen on niitä pahimpia sudenkuoppia. Kilvoittelu ilman kuuliaisuutta jää vajavaiseksi.


      • Viisas vastaus.. Oletko itse munkki?


      • pölyinentomumaja
        hyvälle_kommentille kirjoitti:

        Tämä on miettimisen arvoinen kommentti niille, jotka täälläkin jaksavat kehua yksinelon auvoisuutta. Siinä on vaaransa joita ei välttämättä näe itse, kun on sattumoisin kaiken sen keskellä. Juurikin tuo oman tahdon toteuttaminen on niitä pahimpia sudenkuoppia. Kilvoittelu ilman kuuliaisuutta jää vajavaiseksi.

        Mikä on se kuuliaisuus mitä sinulta ei kukaan vaadi?. Ei yksinäisen erakkoelämä ole mitään haihattelua munkkeudesta kyllä siinä ennenpitkää tarkastellaan koko hajaantunutta kristillistä kenttää ja muitakin uskontoja myös ateismia. Nyt eletään tätä aikaa ja netti on yksinasujankin apuna kattaen koko mailman. Ei erakoituminen enää tarkoita välttämättä sitä mitä ennen. Jo pelkästään ihmisen perustarpeet luovat kontakteja muihin ihmisiin. Erakoituminen tarkoitaa myö tarpeettomien ja vahingollistenkin ihmisuhteiden karsimista omasta elämästään. Ei se ole ylimielisyyttä vaan kaiken turhankarsimista tomumajansa rakenteesta.


      • romuvaja
        pölyinentomumaja kirjoitti:

        Mikä on se kuuliaisuus mitä sinulta ei kukaan vaadi?. Ei yksinäisen erakkoelämä ole mitään haihattelua munkkeudesta kyllä siinä ennenpitkää tarkastellaan koko hajaantunutta kristillistä kenttää ja muitakin uskontoja myös ateismia. Nyt eletään tätä aikaa ja netti on yksinasujankin apuna kattaen koko mailman. Ei erakoituminen enää tarkoita välttämättä sitä mitä ennen. Jo pelkästään ihmisen perustarpeet luovat kontakteja muihin ihmisiin. Erakoituminen tarkoitaa myö tarpeettomien ja vahingollistenkin ihmisuhteiden karsimista omasta elämästään. Ei se ole ylimielisyyttä vaan kaiken turhankarsimista tomumajansa rakenteesta.

        Mitä tarkoitat tarpeettomilla ja vahingollisilla ihmissuhteilla?

        Kysyn kun minulla se menee niin päin, että pitää oikein ponnistella jotta jaksaa olla ihmissuhteissa. Luojan luomiahan ne on muutkin, ei minulla ole varaa olla ylenkatseellinen ja heitä hylätä, jos seuraani haluavat. Tänäänkin soitin vanhalle äidilleni, joka varmaan sitä soittoa odottikin.


      • ljsvlas
        romuvaja kirjoitti:

        Mitä tarkoitat tarpeettomilla ja vahingollisilla ihmissuhteilla?

        Kysyn kun minulla se menee niin päin, että pitää oikein ponnistella jotta jaksaa olla ihmissuhteissa. Luojan luomiahan ne on muutkin, ei minulla ole varaa olla ylenkatseellinen ja heitä hylätä, jos seuraani haluavat. Tänäänkin soitin vanhalle äidilleni, joka varmaan sitä soittoa odottikin.

        Naisihmisen varsinkin kannattaa muuttaa jonnekin tölliin yksin maaseudulle. Jo pelkkä kesämökkikin riittää kun pääsee ihan urakalla kankeamaan elämästään näitä tarpeettomia ja vahingollisia ihmissuhteita.


    • vapaatie8787

      Minun avoliittoni päättyi avoeroon.Olin sen jälkeen vapaa lähtemään.Yhtenä syynä oli näkemyserot.

      Omaa elämääni harjoitan sitten omissa oloissani, sopii minulle.Miksi ei monelle muullekkin.

    • vouasuoasgvua

      Yksin täältä lähdetään ja yksin itse tehdään tiliä kaikesta. Ei toinen voi ymmärtää toisen tietä. Uskovakaan.

    • askeetinpolku7

      En tiedä kuinka paljon noita city-munkkeja/kotiaskeetteja on olemassa.Onneksi täällä saa olla rauhassa kun yhteiskunnan velvoitteet on suoritettu.

      Ei se sen kummempaa ole,luopuu turhanpäiväisestä elämästä.Elää yksinkertaista elämää yksinään.

    • peace222222

      Tämähän on hieno vaihtoehto, ei olisi riitoja ei sotia.Näitä pitäisi olla enemmän.

      Rauha,ekologia,ekonomiakin.

    • Väliinputoaja

      Entäs jos kirkko ei huoli luostariin ja kukaan ei huoli puolisoksi? Pitäisikö yöunet menettää sen takia kun jää yli kaikesta vai iskeä joku linnajännämies viisuminmetsästäjämatu tai spurgu kantakuppilasta ja leikkiä et kaik on hyvin? Eikö riitä et on luopunut rakkaudesta hellyydestä ja seksistä ja normaalista elämästä jossa vielä oli työtä ihmisille, terveyttä ja ruokaa nassuun ja katto piän piällä. Mitä kirkko haluaa meistä mitä kristus haluaa meistä? Kun ei kriteerit riitä ortodoksiseen ihanteeseen hyveistä puhumattakaan.

    • filsofia

      Mielenkiintoinen aihe, ehkä vaihtoehtoja on enemmän kuin kaksi.Pitkään puntaroimalla asioita annan jokaiselle oman valinnan vapauden.

      • Suorituksiajapalkintoja

        No kerroppa toki ne vaihtoehdot äläkä viisastele siinä? Jokainen ihminen pyrkii miellyttämään itseään ja siinä sivussa venyy sen verran että tekee ja ajattelee ympäristönsä mieleisesti jotta hänet hyväksyttäisiin.

        Miksi avioliittopotentiaalit älykkäät ja kyvykkäät nuoret miehet menevät luostareihin?


    • samovaari3

      Huone jossa on tauluja ym. Sänky,pöytä tuoli,kirjahylly.Riittää minulle.

      Vaatimaton elämäntapa, nimenomaan se asketismi.

    • omarauhaomahuone5

      Olen päätynyt näistä kahdesta vaihtoehdosta lopullisesti kolmanteen.

      Kaikki tässä maallisesssa maailmassa on tullut todellakin tiensä päähän.Tänään tein lopullisen päätöksen monien syiden takia.

      Luostariin minusta ei ole,eikä avioliittoonkaan.

      Jäljelle jää sitten lopullisesti kaiken hylkääminen.Se tuntuu todellakin parhaalta ratkaisulta.

      • tilasto.mörkö

        Mikäköhän tutkimus se olikaan, jonka mukaan 2/3 eroaa ja jäljelle jäävistä 1/3:sta edelleen 2/3 pettää. Eli sadasta 11,1111.... ei eroa eikä petä. Onpa loistokasta. Tutkimuksessa ei sanottu, minkälaiseksi tuo jäljelle jäävä osa kokee avioliittonsa. Kyllähän sitä ihminen tilastoja tarkastellessaan yleensä pyrkii tekemään järkeviä johtopäätöksiä...


    • armäinaat

      Idiorytminen luostari ortodoksi.net

    • ascetic2312018

      Alamme kohta hiljentyä Pääsiäiseen.

      Jokainen meistä viettää Pääsiäistä omalla tavallaan.Jotain ruokatarvikkeita pitää hankkia ja sen jälkeen omaksua Pääsiäisen ilosanoma.

      Onneksi televisiosta voi seurata Jumalanpalveluksen ja miettiä omaa elämäänsä..

    • jaanospapu

      "Onneksi televisiosta voi seurata Jumalanpalveluksen ja miettiä omaa elämäänsä"

      sellaista se on, jälkikristilisen ajan "kristillisyys"... televisiota katsoa ja miettiä itseään. Hyvä määritelmä.

    • Hdkjvftuj

      En usko yhteiselämään toisen ihmisen kanssa eikä ole sellaiseen resurssejakaan. Tarpeen mukaan luotettava rakkaudellinen seksisuhde ja yhteiset puuhasteluhetket kyllä menisi mikäli toinen osapuoli olisi kiinnostava ja luotettava.

    • åbö987

      Kotisasketismi tuntuu ihan kiinnostavalta. Tähän "maailmaan" oikea ratkaisu. Ekologinen ja ekonominen.Kaikesta turhasta luopuminen ja elää sen jälkeen minitasolla.

      Vapaus maallisesta maailmasta antaa henkiselle kehitykselle oikean vallitsevan ympäristön.

      "Kotiasketismissa eletään yksinäistä eristäytynyttä elämäänsä erilaisin tavoin".Näin ortodoksi.netistä kopioituna.

      "Munkkeuden" säännöt pitää tietysti täyttää, ei maallisia sidonnaisuuksia eikä elätettäviä lapsia.Siinä perusteet kotiasketismillekin.

    • TaunoLeningradilainen

      Kyllä rahhoo pittää tulla enampi kun tämä palakka. Pisnestä pittää kehittee ja puolue makssaa loput.

    • ksylofoooonius

      Leningrad cowboys?

    • KorkeaKoulutusLaadunTae

      Olishan se näky, jos Valamoon pyrkisi ennen Jumalan ilmoittaman toiminnan aloittamista kaksi säkkipukuista todistajaa, Mooses ja Elia ja heille todettaisiin, ettei heillä ole asiaa luostariin, sillä heillä ei ole luostarin vaatimaa riittävän korkeatasoista koulutusta takanaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe