REIM isännöinnistä kokemuksia?

Hallituksen jäsen S

Hei

Tahtoisin mielipiteitä ko. isännännöinti toimistosta? Miten ovat hoitaneet hommansa, ovatko ajanhermolla, ja mielipidettä hinta-laatu suhteesta?

93

3190

    Vastaukset

    • Riippuu kaupungista kai. On10 toimiston ketju.
      Hinta alempi kuin muilla mutta lisäkuluja kannattaa seurata (hallitus).
      Ihan ok ollut meillä Joensuussa, hommat hoituu ja hyvä henkilökunta.

      • Riippuu myös isännöitsijästä.

        Kannattaa miettiä remonttien hoitamista. Rempoissa on huomattavasti ylim. työtä isännöitsijälle, josta kuuluu saada vaivanpalkkaa. Hyvä kysymys onkin, että mikä on tama tapa. Lahdessa REIM:llä menettely on varsin epämääräistä. Kiertelyä ja kaartelua. Taitaa verkostoituminen olla kauniimpi sana korruptiolle.

        Itse olisin pienemmän toimiston kannalla. Jos tulee isoja remppoja, voi ne hoitaa ulkopuolisen asiantutijan avulla. Harva normi-isännöitsijä osaa syvällisemmin rakennusalaa. Toki putkirempan osto onnistuu taloyhtiön rahoilla.


      • Kyllä isännöitsijälle kuluu kylkiäiset. Ihan oikein, että osakkaat saavat maksaa enemmän verkostoitumisen myötä.

        Ei tarjouksia kannata ottaa yrityksiltä, jos tietää ettei isännöitsijä saa mitään ylimääräistä vaivanpalkkaa.


      • Isännöitsijän kannattaa lisäksi sanoa tarjoajille, jotta laittakaa riittävä hinta, koska nyt on taloyhtiössä todella uunoa porukkaa. Ne maksaa mitä vain. Nyt tehdään tiliä!


      • Tarjouksen hyväksyminen on yhtiökokouksessa läpihuuto juttu. Sitten äkkiä jotain aloitus liikeitä, jatkosta ei tarvitse enää pitää kiirettä.

        Isännöitsijän pussukalle parempi mitä kauemmin kestää, ehtii käydä tarkastajassa yhtä laudan lyöntiä tarpeeksi monta kertaa.


      • Kertaluontoinenrahastus kirjoitti:

        Isännöitsijän kannattaa lisäksi sanoa tarjoajille, jotta laittakaa riittävä hinta, koska nyt on taloyhtiössä todella uunoa porukkaa. Ne maksaa mitä vain. Nyt tehdään tiliä!

        Todellaki! Suosittelen ottamaan prosenteja urakan hinnasta Realian malliin.


      • Harmaa_talous kirjoitti:

        Tarjouksen hyväksyminen on yhtiökokouksessa läpihuuto juttu. Sitten äkkiä jotain aloitus liikeitä, jatkosta ei tarvitse enää pitää kiirettä.

        Isännöitsijän pussukalle parempi mitä kauemmin kestää, ehtii käydä tarkastajassa yhtä laudan lyöntiä tarpeeksi monta kertaa.

        Juuri näin, ylim. yhtiökokous ei päätä mitään, läpihuuto kokoontuminen. Tarkkuutta vaaditaan kaikilta osakkailta jo hallituksen valinnassa ja erityisesti epäluotettavan hallituksen (väärät jatkaa, ei uskalleta edes tehdä ehdotuksia) valtuuttamisessa minkäänlaisen ison/isohkon remontin selvitykseen. Voisiko remonttiselvitykseen palkata ulkopuolisen ammattilaisen surkean hall. sijasta? Täällä hall. ja sen pj. informoi piha- ja käytävä keskusteluissaan vain ja ainoastaan omia sousikkejaan ja suojattejaan, eriarvoista on ja tätä siedetty jo pitkään!


      • Asoykerronkosen kirjoitti:

        Juuri näin, ylim. yhtiökokous ei päätä mitään, läpihuuto kokoontuminen. Tarkkuutta vaaditaan kaikilta osakkailta jo hallituksen valinnassa ja erityisesti epäluotettavan hallituksen (väärät jatkaa, ei uskalleta edes tehdä ehdotuksia) valtuuttamisessa minkäänlaisen ison/isohkon remontin selvitykseen. Voisiko remonttiselvitykseen palkata ulkopuolisen ammattilaisen surkean hall. sijasta? Täällä hall. ja sen pj. informoi piha- ja käytävä keskusteluissaan vain ja ainoastaan omia sousikkejaan ja suojattejaan, eriarvoista on ja tätä siedetty jo pitkään!

        näin on myös helsingin reim yhtiöissä. turhaan sinne yhtökokouksin menee. Hallitus ja isännöitsijä samassa kimpassa.


    • Meillä Lahdessa ei voi kehua Reim isännöintiä.Yhtiökokouksessa isännöitsijä luki nimettömän lausuman,korkea arvoisen henkilön tekemän ja tällä hän sai erään käsiteltäväksi tarkoitetun asia ,niin ettei sitä käsitelty.Tälläinen toiminta on epärehellistä ja hän selkeästi suosii sijoittajia.


      • Juuri näi toimii REIM isännöitsijätoimisto Oulussakin.Mitään ei tapahdu suunitelmija saa itse ajaa asian loppuun asti.Esm kattoremonti taistelu hoitamaton välikatossa vesi seisoi viimein monen mutkan kautta iso remontti saatiin .Monimuotoinen taloyh kerrostalo ja 3kpl rivitaloja sijotajat.Isännöitsijä vaihtuu niin sama peli jatkuu sijotajain ja rivitalojen nouleskelu jatkuu.Kerrostalosta puhutaan kuin iralisena ei niin tärkeänä voidaan käydä huitasemassa rivitalot aina kunnolla tehden.


      • Asuvatko hallituksen jäsenet (ainakin puheenjohtaja) rivitalossa?

        Hallitusta pitää nuolla aina!


      • Lohjalla ei palvelu pelaa soittopyyntöihin ei vastata .Hommasta huokuu vallankäyttö.


    • Täällä Kanta-Hämeessä Reim isännöinti on erittäin huonossa maineessa. Moni taloyhtiö haluaisi vaihtaa Reimin, mutta vaihtoehdot vähissä. Asukkaiden parasta yrittäviä isännöintiyrityksiä on niukasti tarjolla ja hyvät eivät voi ottaa lisää asiakkaita. Tarjouksia kysyttäessä on havaittu, että Reimin hinnat ovat tällä alueella selvästi muita korkeammat. Myös täällä on sijoittajien suosiminen ilmiselvää. Kyseinen yritys tekee omistajilleen varmasti huikean hyvää tulosta, asukkaista (maksajista) ei pahemmin välitetä.

    • Mikkelissä homma osataan.

      • Mikä homma?


    • Kokemuksia muutamistakin toimistoista Hämeenlinnassa. Reimillä toiminut selvästi parhaiten. Asiakasta kohdellaan asiallisesti, paperit on selkeät ja meidän maallikojäsenetkit hallitusessa huomioidaan eikä olla vain ylimielisiä, kuten joissain toisissa toimistoissa on tapana. Tykkään ja suosittelen!

      • Teitä maallikoita vedetään Hämeenlinnassa kuin pässiä narussa.


      • Hallitusammattilainen kirjoitti:

        Teitä maallikoita vedetään Hämeenlinnassa kuin pässiä narussa.

        Kouvolassa samoin.


      • Minkä remontin muut osakkaat maksoivat huoneistoosi isännöitsijä suosituksesta?

        Erositko hallituksessa remontin ajaksi?


    • Reimillä asiakaspalveluun soittaminen maksaa 2 euroa minuutti. Emailiin on turha odottaa vastausta. Jos lopulta sellaisen saa, se on täysin ympäripyöreä eikä edes asiakaspalvelijan nimeä siinä mukana.

      • Mistähän Paskalafka olet kertomasi hinnat keksinyt? Näyttäisi olevan ihan normaali yritysnumero eikä mikään 2 euroa minuutilta. Oliskohan Paskalafka joku nimimerkkinsä mukainen kilpailija, joka mustamaalaa muita? Minulle ainakin vastattu ihan asiallisesti. Niin puhelimeen kuin sähköpostiinkin. Parissakin eri kaupungissa, joissa olen asioinut. Mutta voi tietysti olla, että omalla kohteliaalla asenteella saa varmemmin kohteliasta palvelua. Ihan kuin kaikissa palveluyrityksissä.


      • IhanToimivaa kirjoitti:

        Mistähän Paskalafka olet kertomasi hinnat keksinyt? Näyttäisi olevan ihan normaali yritysnumero eikä mikään 2 euroa minuutilta. Oliskohan Paskalafka joku nimimerkkinsä mukainen kilpailija, joka mustamaalaa muita? Minulle ainakin vastattu ihan asiallisesti. Niin puhelimeen kuin sähköpostiinkin. Parissakin eri kaupungissa, joissa olen asioinut. Mutta voi tietysti olla, että omalla kohteliaalla asenteella saa varmemmin kohteliasta palvelua. Ihan kuin kaikissa palveluyrityksissä.

        Tuosta meilläkin huonoa kokemusta. Sähköposteihin ei vastata tai sitten kun vastataan, vastaus on kyllä asiallinen mutta todellakin epäselvä ja jos siihen lähtee pyytämään tarkennusta sitä ei saa. Ja kaikkein törkeintä että jos jostain epäkohdasta ilmoitetaan, reim lupaa korjata asian tai laittaa eteenpäin ja jälkeenpäin huomataan ettei mitään asian eteen oltu edes tehty. Ja ihan tiedoksi että asiallisella ja ystävällisellä asentellaa ollaan aina lähestetty reimiä kuten varmasti kaikki muutkin. Ja tosiaan, kyllä taitaa olla täällä niitä reimiläisiäkin omakehumassa. Mutta kaiken kaikkiaan, emme suosittele reimiä!


      • Näin on. Sähköposteihin ei vastata. Toimitusjohtaja väistää myös vastaamisen. Luvataan hoitaa, mutta mitään ei tapahdu. Kirjanpitoepäselvyyksiä. Taloudellisia
        menetyksiä.


    • Huonoja kokemuksia ko. isännöinnistä.

    • Ei ole kokemuksia yrityksestä, kovasti toiminta kuitenkin laajenee. Juuri ostivat helsingissä pitkään toimineen isännöitsijätoimisto
      Isännöitsijäunionin.

      • Mitä sitten?
        Ei yrityskauppa tee ostavasta yrityksetä yhtään sen parempaa kuin se oli ennen yrityskauppaa.


      • Helsingistä löytyy nyt www.museokatu.com :sta tuttu välittäjä Erkki Lappi. Ehkä tahti on nyt parantunut siihen nähden mitä oli 5 vuotta sitten.


      • Herralla on ainakin työnantaja vaihtunut tiuhaan viime vuosina: Verkkoisännöinti, Ovenia, Isännöintiunioni ja nyt Reim. Miten mahtaa motivaatio riittää? On ainakin työnantajan puolesta nähnyt kaikenlaista.


    • Tampereelta ainakin näin asukkaan näkökulmasta vain ja ainoastaan huonoa ja epäinhimillistä kokemusta.

      • Samoin Kangasalla ainakin ennen. Vanhus esim. menetti asuntonsa yhtiön rempan ajaksi - peräti 13 kk ajaksi. Urakoitsija selitteli syyksi, ettei Reim ollut maksanut hänen laskuaan. Asunto vapautettiin vasta, kun uhattiin poliisilla.


    • Reim laajeni Jyväskylään ostamalla isänn.tsto Ari Viinikaisen. Reimistä ei kokemusta, mutta Ari on todella hankalan isännöitsijän maineessa. Ne hallitukset, joissa jäsenet asuvat talossa, ovat usein vaihtaneet toiseen isännöitsijään. Näin Arille on jäänyt lähinnä taloja, joissa ei ole aktiivisia asukkaita hallituksessa ja asioiden hoito noudattaa periaatetta "vain välttämätön tehdään, kunhan vastike saadaan pidettyä minimissään". Sehän tiedetään mihin tämä ajattelu johtaa vuosien saatossa. Näissä taloissa ei kukaan jaksa riidellä Arin kanssa, mutta eivät myöskään saada edes isännöitsijän vaihtoa aikaiseksi. Meidän as.oy vaihtoi Arin pois ja tyytyväisinä uuteen kuuntelemme säälien naapuritalon touhuja.

    • Hämeenlinnassa on muutama hyvä toimisto. Reim kuuluu top kolmoseen.

      • Ja kuka sen top 3 päättää tää paska firma kai itse.


      • Nyt Reimin entisellä toimitusjohtajalla on oma uusi yritys Hämeenlinnassa. Voi kysyä vertailutarjousta sieltä. Hinnassa ei ole Timo Multaselle meneviä rahoja.


    • Miksi taloyhtiöille on omat sivut kun sinne ei kirjoiteta tulevia remontteja, päätöksia ym.

      • REIM-konsernin taloyhtiösivut ovat mainoskikka. Harvoin löytyy mitään ajankohtaista.


      • Täsmälleen näin. Asukkaalle ei ole paljoa lisäinfoa. Pyörii vain isännöinnin markkinointiliiton mainokset. Voisi olla enemmän juuri talon asioita. Tiedotteita remonttien etenemisestä. Asia voidaan toki sopia kuuluvan hallitukselle. Kuka tekee toimistolla? Isännöitsijöille annetaan entistä enemmän hommia, jotta ravintoketjun yläpää saa ruokaa.

        Ei REIM Lahdessa ole asiat hallituksen sivuilla sen paremmin. Ei löydy piirustuksia, vaikka on muutama kk sitten tehty. Isännöintsijä jemmaa itselle. Hallituksen jäsenten pitää kysellä. Ilmeisesti haluaa pitää kaiken tiedon itsellään, jotta kukaan muu ei voi kysellä hinta-arvioita omien yhteyksien kautta taustatiedoksi.

        Jos tekee REIM:n (tai minkä muun kanssa) sopimuksen, kannattaa varautua siihen, että sopimus puretaan jossakin vaihessa. Kaiken korjaustiedon lypsäminen voi olla vaikeaa. Erityisen tärkeää, jotta hallituksella on kaikki tiedot myös. Piirustukset ja dokumenttiluettelot. Kun tietää tekijän, voi kysellä alkuperäisestä toimistosta lisää ja suoraan sieltä lisäsuunnittelua, jos tarve.

        Joku voisi tehdä vertailun toimistojen asukassivuista. Kenellä on parhaat?

        Aktiivinen taloyhtiö voisi itsekin tehdä infosivut. Tässä hyvä esim.
        http://www.nakoalarinne.fi

        Tuossa tapauksessa on ilmeisesti nuoria ja aktiivisia. Myös isännöitsijä on vanhaan talon paras mahdollinen koulutuksen myötä. Helppo hymyillä asukkaiden.


    • Olin aikaisemmin taloyhtion jonossa autopaikoista. Pääsinkin viimein jonon kärkeen ja sain autopaikan, tai niin luulin. Tuli toinen sähköposti että Risto isännöitsijä oli luvannut jollekin naiselle paikan. Päätelkää siitä arvostukseni ja luottamukseni.

    • REIM, isännöitsijöiden kaatopaikka.

    • Kaikki REIM:in asiakkaiden on hyvä muistaa, jotta osa isännöitsijäpalkkioista menee näiden herrojen ja rouvien elättämiseen.
      http://www.reimgroup.com/reim-group/yhteystiedot/
      Ei ihme, jos joskus isännöitsijällä on joskus kiirus ja hukkuu töihin. Sama on tietysti muilla suurilla. On kiinteitä kuluja, jotka pitää rahoittaa jotenkin.

      Kooltaan 5-10 hengen firmoissa näistä ei suuremmin ole. Kaikki tekevät tuottavaa työtä.

    • Pienien yhtiöiden on vaikea saada hyvää isännöintiä ainakin Jyväskylässä.

      REM isännöitsijät perivät kokous palkkioita vaikka eivät edes paikalla.

      Teetetään turhia kalliita raportteja esim.
      kattoraportti 850 €,
      kylpyhuone pintakosteusmittaus 200 €/kylpyhuone (näkyy siis onko joku käynyt suihkussa)
      puhumattakaan salaojien paikannus /tarkastus 3000 €….. lista jatkuuuuuuuuu

      Varokaa tätä yhtiötä hyvät ihmiset, olette kusessa asuntonne kanssa tämän jälkeen.

      • Vaikuttaa vähän verkkoisännöinnin touhulta:
        https://museokatu.com/talon-johto/690-2/verkkoisannointi/
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13093167/vaitteita-karajista-ovenia-ja-verkkoisannointi

        Taloyhtiön hallituksen pitäisi olla jämäkkä ja ajan hermolla. Ei mitään uusia palveluita ja hankintoja korruptiolla, jos ei ole aitoa tarvetta. Jos homma ei ala toimia, niin kyselyä uudesta isännöitsijästä kehiin pikkuhiljaa.

        Pienelle yhtiölle pieni toimisto voisi olla hyvä, kuten tämä:
        http://www.suvinisannointi.fi/
        Tilanne kun hieman kärjistyy, niin loppujen lopuksi isännöinnin hinnalla ei ole väliä, kunhan isännöitsijä olisi tavallinen ihminen, eikä tule piilorahastusta.


      • Kysymyksessä ei ole verkkoisännöinti vaan REIM Jyväskylä.

        Jos näiden raporttien tuloksena taloyhtiössä aloitetaan kiireellisenä todella suuret remontit, isännöitsijän on helppo piilo rahastaa hallinnointi/ valvonta kuluina.


      • Tuo verkkoisännöinti oli esimerkki. Siinä ihan oikeasti rahastettiin ja tuli käräjäjuttuja. Löytyy yrityksen nimella haulla.

        Remontteja on hyvä suunnitella alustavasti hyvissä ajoin ja aloittaa sitten, kun on aito tarve. Jos vaarana on yllättäviä kuluja, niin silloin etuajassa. Jos kyse on ulkonäöstä, niin sitten kun ihmiset näkee oikeasti tarpeelliseksi.


      • Tiedotus muille kuin hallituksen jäsenille on nolla.

        Yhtiövastike on pilvissä ja sen päälle kaiken maailmanremontteihin liittyviä vastikkeita. Kiinteistön hoitokuluista noin 35 % menee hallintoon. Hallituksen ja isännöitsijän välillä vallitsee luottamus ja rakentava yhteistyösuhde. Isännöitsijä on vakuuttava ja painostava puhuja.

        Asunnot eivät mene kaupaksi. Olet siis loukussa asuntoosi ja kaiken maailman remontteihin.


      • Suosittelen, potkuja isännöitsijälle.

        Tilitoimisto hoitamaan kirjanpitoa ja isännöitsijäksi henkilö joka ymmärtää rakennusteknisiä asioita. Ei mitään isännöitsijä suosittelemia yrityksiä tai toiminnantarkastajia.


    • REIM Lahden strategiaa on hieman vaikea ymmärtää. Yristys ostaa pieniä pois:
      https://www.rakennuslehti.fi/2013/12/reim-group-osti-isannoitsijatoimisto-sepan-talot/

      Silti liikevaihto on pysynyt suurinpiirtein samana kohta 10 vuotta. Viime vuonna ilmeisesti 1,9 MEUR tuloslukujen perusteella. Jostain syystä ei ole liikevaihtoa selvästi ilmoitettuna.
      https://www.asiakastieto.fi/yritykset/FI/reim-lahti-oy-ltd/09697625/taloustiedot

      Yritysten ostojen mukana tulee isännöitsijöitä, mutta silti kokonaishenkilömäärä vähenee. Eikö kannattaisi kehittää omaa osaamista ja toimintaa? Vai yritetäänkö pitää liikevaihto suurena ostamalla liikevaihtoa?

      Onkohan työntekijät irtisanottu, vai he ovat itse lähteneet? Vai onko tarkoituksella tilanne viety siihen suuntaan, että ei-toivotut henkilöt ymmärtää itse irtisanoa itsensä? Silloin tällöin henkilökunnan siivous on kaikissa firmoissa tarpeen.

      Tuloksen kannalta on tietysti hyvä, jos samalla väellä saadaan tehtyä enemmän töitä. Mutta miten tämä näkyy asiakkaille? Tuskin hyvänä asiana. Entistä vähemmän on aikaa taloyhtiötä kohti. Jos lähtee isännöitsijöitä, niin lähtee myös taloyhtiöitä tunnuslukujen perusteella.

      Tunnusluvuista sen verran, että allalla keskimääräinen liikevaihto oli 74100 euroa/työntekijä viime vuoden lopussa. Pieni yritys pärjää pienemmällä, jos kaikkien työstä voidaan veloittaa.

    • Emme olleet kesäkuussa pidetyssä yhtiökokouksessa. Kokouksen jälkeisessä tiedotteessa ei mainita, että yhtiökokous on hyväksynyt, että tulevien korjausten rahoittamiseksi ryhdytään perimään erillistä korjausvastiketta 1 €/m2 rahoitusvastikkeen lisäksi. Tiedotteen ohessa toimitetussa laskussa ei ollut korjausvastiketta.

      Nyt yli kaksi kuukautta sitten päätetyt asiat laskutetaan yllättäen myöhässä sellaisella kiireellä että osakkaalle jäi yksi arkipäivä maksaa lasku ja lisäksi vielä kahdelta kuukaudelta kerralla.

      Huomautukseen asiasta REIM Jyväskylä vastasi inhimillinen virhe, isännöitsijä kesäloman takia, maksut kuitenkin tulevat kerätä yhtiökokouksen päätöksen mukaisesti.

      • Samanlaista REIM Lahti toimistolla. Kyseessä keskikokoinen taloyhtiö ja vanhempi isännöitsijä. Isännöitsijä lähettää näennäisen tiedotteen hieman riitaisan yhtiökokouksen jälkeen. Siinä on asiat positiivisessa hengessä. Erikseen pitää osakkaiden kysyä oikeaa pöytäkirjaa, josta voi tarkistaa viralliset päätökset. Miksi ihmeessä pitää lähettää tiedote, jossa on vain osa asioita? Samalle sivulle olisi sopinut ne pari muutakin. Tulee tunne, jotta isännöitsijä tarkoituksella pimittää tietoa ja eristää osakkaita.

        Yhdellä toisella suurella toimijalla jokainen voi mennä talosivuilta itse lukemaan virallisen yhtiökokouspöytäkirjan. Paljon rehellisempää ja avoimempaa toimintaa.

        Pieniä toimistoja ja umpirehellistä isännöitsijää ei kannata väheksyä, vaikka maksaisi enemmän. Turha laskea sen varaan, jotta nyt kaikki hoituu hienosti ja kustannustehokkaasti, kun on käytössä alan parhaimmat yhteistyökumppanit. Varmaan hoituu, mutta hinta ei ole pieni. REIM:n mainoslauseet "isännöinnin nykypäivää" tai Astetta parempi" ovat vain vitsejä.


    • Myydään osaamattomille hallituksille tarpeettomia, haitallisia ja kalliita projekteja hirveään ylihintaan. Projektit toteuttaa isännöitsijän/-toimiston Hyvän Veljen firma joita on paljon, ja tästä luonnollisesti isännöitsijä (-toimisto) saa sopivan siivun

      Valitettavasti taloyhtiöitten hallituksissa istuvat pääsääntöisesti ne, joilla ei ole talotekniikasta harmainta aavistusta ja kaikki menee läpi. Samoin isännöintipalkkiot ovat käsittämättömän korkeita, vaikka itse työ ei ole muutamaa pientä poikkeusta lukuun ottamatta muuta kuin maksuliikenteen seuraamista ja kirjanpitoa. Ammattitaitokin esimerkiksi talotekniikasta puuttuu täysin.

    • Mikkelissä hommaa ei nimenomaan osata. Tuli vuokrista maksumuistutus. Ne on kuitenkin maksettu.
      Verkkopankin kautta on eräs henkilö maksanut erään toisen henkilön vuokran, johon selvästi on kirjoittanut kenen vuokran hän maksaa.
      Nyt tuli kahden kuukauden lasku maksumuistutuksena. Asia tarkistettiin verkkopankin kautta ja ne vuokrat on todellakin maksettu. Maksu kehoitus on tullut sen vuoksi, että joku on ilmeisesti lukutaidoton kyseisessä firmassa, eikä tarkistanut kenen vuokra maksetaan.
      Eikö ne osaa lukea. Maksuissa luki selvästi kenen vuokra maksetaan.

    • Hyviä kappaleita niillä, esim. "Losing My Religion" on hyvä.

      Myös "The One I Love" on hyvä biisi.

      • SE ON R.E.M., EI REIM, IDIOOTTI!!!


      • En muista heiltä sellaista kappaletta kuin "Ei Reim, Idiootti!!!"

        Varmaankin jokin hieman tuntemattomampi kappale vähäisellä radiosoitolla.


    • Tampereella ei edes lakisääteiset asiat kunnossa. Palotarkastajan kysellessä erään yhteydenoton, eli palovaarallisen tavaran säilyttäminen kellarissa, yhteydessä pelastussuunnitelmasta, kävi ilmi, ettei meidän taloyhtiöllä ollut sellaista olemassakaan! Isännöitsijä oli vaan mussuttanut palotarkastajalle, että "se on sitten jäänyt" tms. Palotarkastaja vaati asian saattamista kuntoon ja ilmoitus hänelle, kun hoidettu. Että sellaista isännöintiä.

    • Oulusta tiedän ainakin yhden kyseisen toimiston narsistin, virka on vissiin noussut hattuun tälle yhtiön osakkaiden edun palvelijalle. En tiedä muista kyseisen toimiston isännöitsijöistä, mutta tämä tapaus ainakin on patologinen valehtelija, jäänyt kiinni itse vilpillisestä teosta, ja sekös häntä nyt harmittaa.

    • Kiinteistölehdessä 1/2016 (löytyy netistä) on toimitusjohtajan ajatuksia. REIM:ltä saa hyvän tarjouksen, jos on iso hyvin hoidetty yhtiö hyvällä paikalla. Kaiken lisäksi asukkaat ovat tyytyväisiä.

      Em. tapauksista varmaan hyvin moni etsiikin isännöitsijää:). Joka tapauksessa REIM ja muutama muu maanlaajuinen ketju on niin iso, jotta pienehköjen taloyhtiöiden ei kannata heitä vaivata kyselyillä. Parempi kun lähettää kyselyt pienemmille isännöintifirmoille.

      Joillakin paikkakunnilla REIM kasvaa ja joillakin paikkakunnilla ei tapahdu liikevaihdossa muutosta, vaikka ala on yleisesti nostanut veloitusta viime vuosina. Hyvä muistaa, että jos saat isännöitsijän (miltä tahansa firmalta), niin onko hän toimiston paras, vai se, jolta on lähtenyt taloyhtiöitä jostakin syystä pois? Lopulta menestys ratkeaa juuri siihen henkilöön tyyppinä ja osaamiseen.

      • Porvoossa OP rohmua asiakkaat ja tekee tulosta. Reimiltä lähtee isännöitsijöitä ja taloyhtiöitä. Rikkaat rantaruotsalaiset haluavat palvelua ja ovat valmiita siitä maksamaan.


    • Lahdessa ainakin yksi paska jos saa käyttää vähän rumaa sanaa mutta muu ei oikein kuvaa yhtiötä niin hyvin. Ajaa taloyhtiön ja köyhemmät osakkaat konkurssiin alta aikayksikön. Ei kauaakaan kun taloyhtiömme "viisaat" päättivät vaihtaa Reimiin ja heti piti tehdä suuri turha remontti. Nyt kun remontti on ohi niin hupsista, ei rahat riittänytkään remonttiin vaan päätetään että otetaan lisää lainaa. Yhtiövastike sen kun nousee näiden "viisaiden" takia jotka Reimin isännöitsijä R.R on sokaissut. Ei kai tässä muuta voi kun taas maksaa lisää yhtiövastiketta. Pelonsekaisesti saa odottaa milloin taas keksivät jonkun kivan paikan jonne voisi työntää lisää lainarahaa. Että tekisimieli......yksi jos toinenkin..........

      • Rautemaa oli aiemmin Sepän taloissa isännöitsijänä. Reim osti Sepän talot 2015. Isännöitsijöitä 5 ja yhtiöitä 57. Nyt hänellä on noin 20 yhtiötä.

        Virhe saattoi tulla siinä, että teillä jäi ilmeisesti Reimin verkostoitumismaksu pois alkuperäisestä hinnasta ja se piti lisätä:). Rautemaa jää eläkkeelle kohta, jota ei ehkä kaikki asiat niin paljoa nappaa. Isännöitsijän vaihdossa kannattaa katsoa, jotta uusi on ainakin joitakin vuosia töissä.

        Ei kannata välttämättä mennä hinnan perässä isoihin taloihin.


      • REIM isännöitsijöille järjestetään varmaakin koulutusta, miten antaa osakkaita katteettomia lupauksia ja sumuttaa.

        Uusikin talo voidaan rakentaa uudestaan, perusteena pakko tehdä jonkun kalliin raportin mukaan.


    • Millaisia kokemuksia Helsingin toimipisteestä?
      Yrittävät muuten parhaillaan laajentua myös Espooseen.

      • Riippuu isännöitsijästä. Yhden Helsingin toimiston isännöitsijän otteita voit lukea paikasta www.museokatu.com. Ei ollut kovin aktiivinen. Helsingin toimisto tuli isännöitsijäunionin ostosta 2016. Tuskin ne Espoossa tyhjästä aloittaisi. Kassa pullistelee, joten ostavat jonkin lopetusaikeissa olevan, jolla on paljon kohteita.

        Jos on uusi talo, sekä osaava ja vahva hallitus, niin varmaan toimii. Sen sijaan jos on paljon korjaamista vaativa talo, perässävedettävä osaamaton hallitus, niin voi tulla rempat kalliiksi "verkostoitumisen" takia. Halvan hinnan jälkeen aletaan tekemään tiliä lisäarvopalveluilla. Miten teidän taloyhtiön hallituksella on osaamista ja jämäkkyyttä?

        Yhden yritystietojärjestelmän mukaan Helsingin konttorilla näyttäisi olevan 87 kohdetta isännöitävänä. Sikäli kun tiedot pitää paikkansa. Se on noin 17/isännöitsijä. Joillakin isännöitsijöillä näyttää olevan aika paljon sidoksia muihin pieniin yrityksiin. Toivottavasti aika riittää isännöintiin.

        Helsingissä ei ole liikaa tarjontaa. Itse olisin kuitenkin pienemmän ja avoimemman toimiston kannalla. Osakkaat ovat ilmeisesti välillä todella pihalla REIM:llä. Yritys mainostaakin sitä, että se keskittyy hallituksen kanssa työskentelyyn.

        Vertailuksi yksi pieni: http://www.isannointivelho.fi
        Tuossa ajattelemisen aihettaa isännöintiin.


      • Mitkä mahtaa olla laajenemissuunnitelmat? Ostavat toimiston ja asiakkaita joltakin yritykseltä, joka kohta lopettaa? Sitten yrittävät pitää saaduista asiakkaista kiinni. Jokin ei täsmää yrityksen toiminnassa, jos orgaanista kasvua ei ole ja liikevaihto pystytään pitämään samana yritysostojen avulla. Kovasti ainakin mainostavat joka paikassa.


      • helsinkilainen112 kirjoitti:

        Riippuu isännöitsijästä. Yhden Helsingin toimiston isännöitsijän otteita voit lukea paikasta www.museokatu.com. Ei ollut kovin aktiivinen. Helsingin toimisto tuli isännöitsijäunionin ostosta 2016. Tuskin ne Espoossa tyhjästä aloittaisi. Kassa pullistelee, joten ostavat jonkin lopetusaikeissa olevan, jolla on paljon kohteita.

        Jos on uusi talo, sekä osaava ja vahva hallitus, niin varmaan toimii. Sen sijaan jos on paljon korjaamista vaativa talo, perässävedettävä osaamaton hallitus, niin voi tulla rempat kalliiksi "verkostoitumisen" takia. Halvan hinnan jälkeen aletaan tekemään tiliä lisäarvopalveluilla. Miten teidän taloyhtiön hallituksella on osaamista ja jämäkkyyttä?

        Yhden yritystietojärjestelmän mukaan Helsingin konttorilla näyttäisi olevan 87 kohdetta isännöitävänä. Sikäli kun tiedot pitää paikkansa. Se on noin 17/isännöitsijä. Joillakin isännöitsijöillä näyttää olevan aika paljon sidoksia muihin pieniin yrityksiin. Toivottavasti aika riittää isännöintiin.

        Helsingissä ei ole liikaa tarjontaa. Itse olisin kuitenkin pienemmän ja avoimemman toimiston kannalla. Osakkaat ovat ilmeisesti välillä todella pihalla REIM:llä. Yritys mainostaakin sitä, että se keskittyy hallituksen kanssa työskentelyyn.

        Vertailuksi yksi pieni: http://www.isannointivelho.fi
        Tuossa ajattelemisen aihettaa isännöintiin.

        Helsingin toimistossa on nyt 4 isännöitsijää:
        - Aiemman yrityksen omistaja/vetäjä.
        - Edellä mainittu Erkki Lappi
        - Kaksi isännöitsijää (40V ja 50V).
        Yksi monessa yrityksessä mukana ollut ei ole enää isännöitsijänä Reim Helsingin konttorissa.


      • Uudet_tuulet12 kirjoitti:

        Helsingin toimistossa on nyt 4 isännöitsijää:
        - Aiemman yrityksen omistaja/vetäjä.
        - Edellä mainittu Erkki Lappi
        - Kaksi isännöitsijää (40V ja 50V).
        Yksi monessa yrityksessä mukana ollut ei ole enää isännöitsijänä Reim Helsingin konttorissa.

        Reim Helsinki isännöitsijä Teemu Paussu on ollut mukana mm. As Oy Töölössä.
        https://asoytoolo.wordpress.com/
        Joissakin asioissa on hieman sukset ristissä talossa.



      • Laajentuminen ei välttämättä ole helppoa. Hyviä toimistoja ei ole myynnissä halvalla. Jos isännöitsijöistä ei pidetä huolta, niin parhaat lähtee pois vieden asiakkaita mukana. Lopulta jää ne, jotka ei muualle pääsee. Kaupan päälle eläkkeelle jäävä vanhan yrityksen omistaja. Siinä on työtä, kun tuosta yhtälöstä alkaa rakentamaan yritystä. Maine työnantajana merkitsee myös. Uusien rekrytoinneista pitäisi saada osaavia henkilöitä, eikä vain niitä, jota eivät muualle pääse.


      • helsinkilainen112 kirjoitti:

        Riippuu isännöitsijästä. Yhden Helsingin toimiston isännöitsijän otteita voit lukea paikasta www.museokatu.com. Ei ollut kovin aktiivinen. Helsingin toimisto tuli isännöitsijäunionin ostosta 2016. Tuskin ne Espoossa tyhjästä aloittaisi. Kassa pullistelee, joten ostavat jonkin lopetusaikeissa olevan, jolla on paljon kohteita.

        Jos on uusi talo, sekä osaava ja vahva hallitus, niin varmaan toimii. Sen sijaan jos on paljon korjaamista vaativa talo, perässävedettävä osaamaton hallitus, niin voi tulla rempat kalliiksi "verkostoitumisen" takia. Halvan hinnan jälkeen aletaan tekemään tiliä lisäarvopalveluilla. Miten teidän taloyhtiön hallituksella on osaamista ja jämäkkyyttä?

        Yhden yritystietojärjestelmän mukaan Helsingin konttorilla näyttäisi olevan 87 kohdetta isännöitävänä. Sikäli kun tiedot pitää paikkansa. Se on noin 17/isännöitsijä. Joillakin isännöitsijöillä näyttää olevan aika paljon sidoksia muihin pieniin yrityksiin. Toivottavasti aika riittää isännöintiin.

        Helsingissä ei ole liikaa tarjontaa. Itse olisin kuitenkin pienemmän ja avoimemman toimiston kannalla. Osakkaat ovat ilmeisesti välillä todella pihalla REIM:llä. Yritys mainostaakin sitä, että se keskittyy hallituksen kanssa työskentelyyn.

        Vertailuksi yksi pieni: http://www.isannointivelho.fi
        Tuossa ajattelemisen aihettaa isännöintiin.

        Yritystietojärjestelmät ei pidä paikkaansa, koska kaupparekisteriin ei aina ilmoiteta muutoksia tai niistä jää vanhaa tietoa järjestelmiin. Taitaa kaikki kohteet olla toimiston vetäjän nimissä, eli niitä on 60.


      • töölöm kirjoitti:

        Reim Helsinki isännöitsijä Teemu Paussu on ollut mukana mm. As Oy Töölössä.
        https://asoytoolo.wordpress.com/
        Joissakin asioissa on hieman sukset ristissä talossa.

        Kokemusta Teemusta myös täällä. Taloyhtiö rikkoo monia hyviä isännöinnin tapoja. Kyselyihin vastataan asiattomasti haukkuen. Osakkaan etua ei todellakaan puolusteta. En suosittele.


    • Hyvin toimii Reim meidän taloyhtiössä.
      - Entisessa asunnossa Pamis oy, joka täysin skeida. Viestintä ei toiminut lainkaan asukkaille, ei liene ollut mitenkään oleellinen puute heidän mielestään?

      • Taidatte olla vasta vaihtaneet REIMiin. Kohta arki koittaa….

        Katsotaan muutaman vuoden päästä, paljonko teillä vastike on noussut ja muukin tyytyväisyys. REIMissä kaikki hoidetaan vasemmalla kädellä kiireellä. Kalliiksi tulee….


    • Meillä Kouvolassa oli hetken rempseä keski-ikäinen nainen. Ihan OK. Nyt hän lopetti ja muutti muualle. Ongelma on isännöitsijöiden vaihtuvuus. Kolmessa vuodessa on lähtenyt kaikki muut paitsi tj. Ilmeisesti annetaan niin paljon yhtiöitä, kuin vähänkin vaan pystyvät tekemään.

    • Tampereella REIM isännöinnistä tähän mennessä pelkästään huonoja kokemuksia. Tylyä asiakaspalvelua, kiertelyä, ylimääräisen työn teetättämistä sekä huonoja teknisiä ja logistisia ratkaisuja.

    • Isännöinti on ilmeisen rankkaa työtä, kun katsoo REIM Lahden konttorin nuoren isännöitsijän Facebook kuvia.

      • Juu, "Rahanlainaus" on hyvä lempilainaus isännöitsijälle. Juuri samaan aikaan, kun firma kovasti vakuuttaa, jotta heillä ei ole mahdollista sama, mitä firman entinen työntekijä teki uusissa tehtävissä Lappeenrannassa.

        Alan sosiaalisen median esiintymiskoulutus pitäisi ulottaa isännöintitasolle. Pelkät johdon markkinointipuheet eivät auta, jos isännöitsijän esiintyminen ei ole kunnossa.


      • Laina ehtoja ei käsitellä yhtiökokouksessa olenkaan, jos ei osaa kysyä.

        Yllätys, jos haluat maksaa oman osuuden pois aikaisemmin, onnistuu vain kaksi kertaa vuodessa (muulloin pankki perii ylimääräistä) ja isännöitsijä rahastaa laskelmasta sitten 180 €.


    • Hei!
      Onko teidän taloyhtiöihin syötetty lisämaksu 25.5. voimaan astuneen EU lain takia. Tähänkinhän saakka isännöitijäfirman on täytynyt pitää huolta asiakkasyhtiöidensä tietoturvallisuudesta, ainakin tietorurva-asiamien Aarnion mukaan. Sopparia kun vaadittiin ilmoitetun lisämaksun jälkeen, niin sellaista sopparia en ole nähnyt koskaan. Lainauksia laista ja pyyntö allekirjoittaa. Ei mukana esdes jo s-postilla ilmoiteetua ko. toimista aiheutuvia kuluja, aikataulusta ja maksu järjestelyistä.

    • Kaverini joka asui samassa talossa, jossa on Reimin toimisto kertoi, että ennen joulua rappukäytävässä oli hurja meno. Kaikki talonmiehet, siivoojat, pikku-urakoitsijat ym. jotka isännöitsijöiltä työnsä saavat kantoivat laatikkokaupalla konjakkia ja muita lahjoja toimistoon. Isännöitsijät kehuskelivatkin joskus kuinka monta kymmentä pulloa konjakkia kotoa löytyy. Tuskin isännöitsijöiden lahjominen näihin joululahjoihin jää. Isännöinti on täysin mätä järjestelmä tällä hetkellä, yksittäistä asukasta viedään kuin litran mittaa ja tilintarkastajatkin ovat haluttomia puuttumaan mihinkään, koska käytännössä saavat työnsä isännöitsijöiltä.

      • Sanoisin, että noi urakoitsijoiden joulumuistamiset ovat mennyttä aikaa tai ainakin häviämässä kovalla tohinalla. Työni puolesta tiedän montakin isännöintitoimistoa, jotka ovat linjanneet, että mitään lahjoja urakointifirmoilta ei oteta vastaan ja kohteliaasti asiakaspalvelussa käännyttävät urakoitsijat konjakkeineen pois.
        Ja kyseenalaistan vähän sellaisten ihmisten ajatusmaailman, jotka kuvittelevat jonkun suklaarasian tai konjakkipullon vaikuttavan siihen kenen tarjouksen taloyhtiön hallitus hyväksyy miljoonahankkeeseen. En tiedä millä perusteilla te noin isoja päätöksiä teette (/tekisitte), mutta sitä ajatuskuviota ei ehkä kannata yrittää yleistää muille ihmisille ja ammattiryhmille.


      • Eihän sitä jouluna pelkästään tarvitse muistaa, juhannuskin käy.

        Valitettavasti, voitelun jälkeen REM isännöitsijä vasta tarjouksia pyytää…


    • Todella huono isännöinti Tampereella. En voi suositella.

    • Todella vaikea miettiä REIM isännöinnin vahvuuksia, koska niitä on niin paljon. Tässä kuitenkin listaus:
      1) Laskutus. Tämä on viritetty huippuunsa omistajan 30V kokemuksella. Kaikesta pienestäkin lisätyöstä lähtee laskua. Sen sijaan jos toiminta aiheuttaa kuluja taloyhtiölle, niin se on ihan normaali. Esim. rempoissa ei panosteta osaavaan omaan väkeen. Sama isännöitsijä yrittää rääpiä sen.
      2) Joka paikassa esillä olo. Milloin on omistaja ja milloin on tj. kehumassa omaa erinomaisuuttaa. Lehtiä ja mainosta pukkaa. Yritetään todella muodostaa mielikuva osaamisesta.
      3) Asioiden salaaminen osakkailta. Myös tämä on viritetty huippuunsa. Tämän sanoo jo tietysti firman arvot, eli ollaan keskitytty hallituksen kanssa puuhastellun. Seurauksena onkin, että korjaukset ovat haastavia osakkaille, koska tiedotus minimoidaan. Jokaisen pitää ainakin kerran elämässä kokea Reimiläinen remontti.
      4) Jälkikäteen selittely. Isännöitsijä osaa kyllä selittää jälkikäteen mitä ihmeellisempiä asioita, mutta etukäteen ei sano mitään. Jos selittelyihin käytetyn työmäärän käyttäisi etukäteen infoon, niin lopputulos olisi kaikille helpompaa.
      5) Isännöitsijöiden vaihtuvuus. Tässä tosin aletaan hiipumaan ja vaihtuvuus vähenee. Ehkä omistaja on huomannut, kannattaa maksaa hieman enemmän, niin saa osaamista.

    • Seurasin läheltä Reimin toimintaa Helsingin Eirassa. Erään upealla paikalla olevan taloyhtiön hallitus päätti kohentaa talon julkisivua. Reim isännöinti kiirehti apuun.
      Nopealla aikataululla ilmestyi arkkitehti, joka teki suunnitelmat eli työselostuksen.
      Reim järjesti urakkatarjoukset nopealla aikataululla. Asukkaat kutsuttiin ylimääräiseen yhtiökokoukseen johon rakennusurakoitsijakin osallistui. Tämä yhtiökokous oli kuin uskonnollisen kokouksen hurmos. Runsaasti yli miljoonalla
      Asukkaat saisivat Eiran kauneimmat julkisivut. Urakka-asiakirjoja ei voinut jakaa
      asukkaille. Juristeilla uhkaamalla sain työselityksen haltuuni. Työselityksen sisältö oli uskomaton. Rakennuttamisen ammattilaisena en voinut uskoa silmiäni miten
      350 000 e:n urakka muutettiin yli miljoonan urakaksi terveitä rakenteita piikkaamalla ja purkamalla. Vaikutti siltä, että urakat ketjutetaan asukasyhtiön kontrollin ulkopuolella, valvonta oli myös Reimin hallussa.
      Taloyhtiöt, perustakaa korjaustoimikunta, johon kuuluu hallituksen jäsenen lisäksi hallituksen palkkaama alan konsultti. Isännöitsijä toimii vain kirjurina.
      Nimimerkki sivullinen.

      • Mitä kalliimpi remontti, sitä suuremman siivun Reim saa. Huomiona, että ei Reimillä ole panostusta rakennusalan ammattilaisiin. Säkä ja sattuma, että kuka tulee hoitamaan.

        Ainakin konsernin toimitusjohtaja on ajanut poikiensa asiat hyvin. Toinen on Lahdessa isännöitsijänä ja toinen Helsingissä teknisenä isännöitsijänä. Tai en minä nyt tiedä, että onko asiat hyvin, jos on reimillä isännöitsijänä. Joka tapauksessa on sekin työ, jos muuhun ei rahkeet riitä.


    • Ammattilaisena annan vakavan neuvon taloyhtiöiden hallituksille. Palkatkaa rakennuttajapalvelu konsultti,jolla ei ole kytköksiä isnnöintiin. Tämä konsulti
      on hallituksen luottamusmies. Perustetaan toimikunta, johon kuuluu konsultin lisäksi hallituksen edustus. Isännöitsijä on kynämiehenä mukana,
      Toimikunta johtaa työmaakokouksia ja em konsulti toimii rakennuttajan asettamana valvojana. Rakennusurakoissa on ehdottomasti ketjutuskielto.

    • Reim Oy Tampere; ala-arvoista palvelua kaikin osin!
      Rahastaa kyllä osataan, vaikka asioiden hoito ja osaaminen 0-tasoa!!!!

      • Ainakin tekninen isännöinti on osaamatonta eikä niinkään osakkaita palvelevaa. Ei jatkoon.


    • Perusisännöinti toimii. On panostettu palveluun.

      Sen sijaan remontit ovat yllätyksiä. Esim. Lahdessa on yksi tekninen isännöitsijä. Isännöitsijät hoitaa remontteja. Heillä ei ole teknistä taustaa. On tuurista kiinni miten asiat alkaa menemään. Kaiken lissksi haluavat itse johtaa alussa, eikä suosiolla oteta ammattitaitoista koordinoijaa aluksi isoihin remontteihin, kuten pikkufirmojen on pakko ottaa. Reimin pelastus on, että ei ole liikaa vaihtoehtoja ja taloyhtiöt ei vaihda usein firmaa.

      Minkä tahansa isännöintifirman trendiä voi päätellä liikevaihdon muuttumisesta. Esim. taloustutka. 2010-luvulla on kulut kasvaneet ja suuret sopi yhteisesti hintojen nostosta 2014. Liikevaihdon olisi pitänyt selvästi kasvaa. Niin joillakin on tehnyt. Sen sijaan jos liikevaihto laskee, tarkoittaa se sitä, että taloyhtiöitä vain häipyy jonnekin enemmän mitä tulee. Ei olla tyytyväisi toimintaan.

    • Isossa firmassa on monenlaista henkilöä. Varmasti perusasiat toimii, muu on kiinni kyseisestä asian hoitajasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielipiteitä amk pääsykokeesta?

      Itselle englanti ja eettiset taidot oli vaikeimpia... Jäikö teillä paljon vastaamatta kysymyksiin? Minulla joka osiossa jäi johonkin vastaamatta.
      Pääsykokeet
      197
      7890
    2. Kulmuni saavutti puolueen luottamuksen

      Juuri kun Kulmuni on saavuttanut täyden luottamuksen Keskustapuoleen todellisilta johtajilta hän ilmoittaa 5 minuutin kuluttua erostaan ministerin pes
      Suomen Keskusta
      293
      6816
    3. Terroristien kanssa yhteistyötä?

      Tekikö suomen viranomaiset yhteistyötä terroristien kanssa? Auttoiko Isis naiset pakoon? https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006530615.html
      Maailman menoa
      48
      2191
    4. 73
      1611
    5. Kirjaimelle, kerro se

      Kirjaimelle! Mitä haluaisit sanoa yhdelle kirjaimelle? A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P. Q, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z, Å, Ä, Ö? Kirjoit
      Ikävä
      102
      1008