ehkäisy kapseli

satu

Onko kellään kokemusta käsivarteen ihonalle laitettavasta ehkäisykapselista?
-onko ollut sivuvaikutuksia
-miltä tuntui kapselin laitto jne..
houkuttaisi kovasti laitattaa se käteen kun olisi melko "huoleton" ehkäisykeino.

32

20655

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikku myy

      Itselläni on nyt ollut kesäkuusta asti ehkäisykapselit käsivarressa (Jadelle). Ja olen ollut erittäin tyytyväinen :)

      Sivuvaikutukset omalle kohdallesi voit testata syömällä 3-4kk minipillereitä, loppu vaiheessa syömistä tiedät sopivatko kapselit sinulle (sama hormoni). Eli elimistöllä menee 3kk sopeutua keltarauhashormooniin, minkä jälkeen tietää omat sivuvaikutukset. Joillakin menkat pahenee joillakin jää kokonaan pois. Itselläni ovat menkat jääneet miltein kokonaan kapselien laiton jälkeen, pillereillä tulivat säännöllisesti mutta niukkoina.

      Kapselin laitto ei tunnu oikeastaan mitenkään. Iho puudutetaan ja tehdään pieni viilto mistä kapselit (Jadellessa 2 kapselia, kesto 4-5v. Implanonissa 1 kapseli, kesto n. 3v) laitetaan ihon alle. Ihoon tulee yleensä aina mustelma, kun kapselit laitetaan. Kädellä ei myöskään voi nostella muutamiin päiviin mitään painavaan, kipu kyllä heti kertoo ettei kannata edes yrittää. Parissa viikossa käsi on normaali eikä mitään ongelmia sen jälkeen. Kapselit tuntuvat ihon pintaa kokeillessa ja pieni arpi todennäköisesti jää.

    • saara

      Kapseli vaikuttaa ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta, mutta itselleni en sitä ottanut vaikka suositeltiinkin.
      Kokeilin aluksi keltarauhashormoonia sisältäviä pillereitä ja tarkoitus oli siirtyä kapseliin, mutta sainkin niistä aknen. Hyvä puoli oli se, että menkat tuli 2krt puolessa vuodessa TODELLA niukkoina.

      Ruotsissa oli hiljattain suuri haloo tapauksista joissa naisilla(n20kpl), joilla oli kapseli olivat tulleet raskaaksi.
      Suurimmassa osasta tapauksista kapselit eivät ilmeisesti olleet menneet oikeaan paikkaan käsivarren ihon alle, vaan tippuneet esim. asettimesta lattialle kenenkään sitä huomaamatta. ( eli siis heillä ei ollut kapselia, vaikka niin luulivat). Mutta luulisi että lääkärit osaavat hommansa Suomessa!

      Jos kaipaat enemmän 'palsta-neuvoja', niin tsekkaa ruotsalaisia keskustelupalstoja asiasta. Ehkäisykapselit(P-stav) ovat todella yleinen ehkäisymuoto siellä ja kokemuksia asian tiimoilta varmasti löytyy paljon.
      Lycka till!

      • Bala

        Mulle kävi juuri noin. Lääkäri oli epävarma eikä ollut koskaan laittanut kapselia.. Kapseli oli sitten ilmeisesti tippunut asettimesta pois. Nyt olen sitten raskaana ja abortin teko on kesken, huomenna menen lääkäriin ottamaan ne viimeiset pillerit. Aloin ihmetellä miksei kapseli tuunu ihon läpi ja onneksi tajusin mennä raskaustestiin, sillä kapseli voi aiheuttaa sen ettei menkkoja tule ollenkaan.

        Olen tehnyt valituksen terveyskeskukseen hoitovirheestä. Saa nyt nähdä paljonko saan korvauksia, olihan tuo aikamoinen moka. Kuulemma ensimmäinen laatuaan tääläpäin.. Ja tietysti tapahtui juuri minulle :(

        Tästä kaikesta huolimatta olen ottamassa kapselin "uudestaan", koska se on niin helppokäyttöinen, ei tarvitse muistaa mitään. Toivotaan että seuraavan kapselin laitto onnistuu.


      • Anonyymi

        En tajua miten kukaan ei huomannut, että kapseli ei olisi käsivarressa. Sehän tuntuu ja jopa näkyy ihon alla, kun tunnustelee. Sehän on semmonen n. tulitikun kokoinen pöytkylä ihon alla.

        Omista kokemuksista voin sanoa, että menkat on tulleet normaalisti. Välillä niukasti ja välillä runsaammin, mutta kuitenkin säännöllisesti. Ei ole vaikuttanut siihen millään tavalla. Mutta mulla tosin tuli menkat myös kierukan aikaan, joten ei sen vuoksi yllättänyt. Muuten olen kyllä tykännyt tosi paljon. Huoletonta ja ei ole aiheuttanut oireita kuten esim. hormonikierukka. Se ei sopinut minulle ollenkaan. Aiheutti tulehduksia ja tuntui yhdynnän aikana yms. Siitä en tykännyt kyllä ollenkaan. Mutta tämä (Nexplanon) kapseli on ollut mulla piakkoin kolme vuotta ja piakkoin vaihdetaan vanha uuteen.


    • satu

      paljon kiitoksia vastauksista teille kaikille.

    • laitettiin

      kapseli reilu kuukausi sitten. Olin sitä ennen syönyt 2v Cerazette-minipilsuja ja niiden kanssa ei ongelmia pahemmin ollut, joten lääkäri sanoi, että kapseli voi ihan hyvin sopia mulle. Mulla kapselimerkki on Jadelle, mutta onhan noita eri merkkisiä. Kapseli pyritään määräämään sen pillerimerkin mukaan, mitä syöt/minkä kanssa ei ole ollut ongelmia, jotta sivuvaikutukset on suunnilleen samat.

      Lääkäriltä sain kapseliresepstin, kapseli piti siis itse hakea apteekista ja ottaa se sitten mukaan operaatioon. Jadelle maksoi 191 € ja sen kesto on siis 5v, eli kapseli tulee aika paljon halvemmaksi kuin pillerit, mikä sopii ainakin mulle, olen opiskelija. Operaatiossa kapseli laitetaan olkavarren sisäpinnalle, kohta puudutetaan eli itse operaatio ei tunnu missään. Homma oli ohi n. 15 minuutissa, sen jälkeen haavaan laitettiin laastariteipit pitämään haavan reunat kiinni, koska kohtaan ei laitettu tikkejä. Haava vielä peitettiin monikerroksisella sidetaitoksella ja päälle laitettiin kiristysside estämään mustelmien syntymistä (niitä tulee kuitenkin joka tapauksessa ainakin vähän). Kiristyssidettä pidettiin vuorokausi, laastariteippejä täytyi pitää n. 5 päivää. Suihkussa ei saanut käydä vuorokauteen operaatiosta ja saunominen, uinti, raskaiden esineiden nostaminen ja osittain myös muu liikunta oli viikon ajan kielletty. Käsi oli arka muutaman päivän operaation jälkeen, mulle tuli mustelmia, mutta aika vähän, ja kapseli selvästi tuntui kun liikutti kättä eri asennoissa. Nämä tunteet kuitenkin vähenee ajan mittaan. Käteen jää n. puolen cm mittainen arpi operaatiosta.

      Sivuvaikutukset on mulla aika samat kuin minipilsuissa yleensä: rasvoittuva iho, joskus vähän kiukkuilua, päänsärkyherkkyys kasvanut ja joskus väsymys. Haluihin tai limakalvojen herkkyyteen ei kapseli ole vaikuttanut yhtään, avokki on yllättynyt mun seksidraivista ;) Mulla alkaa kroppa tottua kapseliin, sivuvaikutukset on jo aika lieviä. Pari päivää operaation jälkeen mua pyörrytti aika paljon, olin selvästi väsyneempi ja pää oli kipeä. Tämä johtui varmaan siitä, kun kroppa totutteli uuteen hormooniin.

      Ennen kun voit hankkia kapselin, kokeile minipillereitä n. 4kk ajan. Sitten tiedät, sopiiko kapseli sulle.

      • edellinen

        Ai niin, mulla on lisäksi menkat epäsäännöllistyneet ja vähentyneet reilusti. Johtuu siitä, että söin jo ennen kapselia minipilsuja ja jo niiden aikoihin menkat muuttuivat ihan minimaalisiksi, jos edes tulivat. Kuulemma n. neljäsosalla keltarauhashormonien käyttäjistä loppuu menkat kokonaan. En kuitenkaan ole ihan rauhallinen tilanteesta vaan teen varmuuden vuoksi raskaustestin tietyin väliajoin :)


    • :)

      Mulla on ollut Jadelle kapseli nyt reilun vuoden. Laiton jälkeen menkat alko ja kesti 18 päivää.. Tämän jälkeen mulla on ollu kerran 7 pvä mittaset menkat. Menkat jäi ja tiputteluvuotoa ei oo :)
      Muuten ollut kyllä hyvä, mutta ikäviä sivuvaikutuksia on. Mulla on sellainen yleinen sekava olo ja väsyttää. Huimaa ja on joka päivä sumea olo. On myös tosi vaikea keskittyä välillä mihinkään tai muistaa joitain juttuja. En ole ihan varma että johtuuko se kapselista vai stressistä josta en tietääkseni liiemmin kärsi.. Mutta ei mulla ennen oo tällasta oloa ollu ja tää olotila alkoi kesällä kun kapseli oli ollut puolisen vuotta. Onko kellään ollut samanlaisia oireita?

    • minä vain

      minulla on ollut kapselit joskus nuoruudessa, otin pois ja nyt vuosi sitten laitoin takas , ja voi jumala nyt vasta tajuan miten huono se on ollut , akne, mielialavaihtelu kaikki sivuvaikutukset mitä on sanonuttukin on tullut ja se ei ole vain minä se on aika yleistä jokaiselle joka on ottanut. se on helpoin mutta huonoin vaihtoehto kaikista ehkäisyistä. huomenna aamulla pois otto. nyt loppu. tosissaan.

    • Kisu 87

      Vuoden käyttänyt kapselia. Todella helppo toimenpide oli laittaa ja edulliseksi tulee. Haluttaa ainakin tosi paljon kun ei huolta raskaudesta. Mulla ainoa huono puoli et leukaan tuli aluksi aknea. Ja nyt tullu poskiin.. Ehkä pakko vaihtaa takas yaziin.

    • vaihtaako vai ei

      Yksilöllisistä kokemuksista huolimatta ajattelin kysyä, onko joku vaihtanut hyvin vuosia sopineen Cerazetten Nexplanoniin ja ollut siihenkin tyytyväinen? Cerazettea ei asuinmaassani myydä, joten helpommin saatavissa oleva vaihtoehto on käynyt nyt mielessä.

    • pikkutissi

      pieneneekö rinnat jos lopettaa e-pillerit ja laittaa kapselin?

      • asdasdsadasda

        Kyllä, ne kutistuu pois.


    • Apua??

      hei mulla ei ole paljon kokemusta yhtään mulla vasta noin puoli vuotta ollu tämä 5 v ehkäsykapseli. Mulle sanottiin et on varmin keino ehkäsyyn, mutta itselläni tullut vähän raskauden oireita ja olen lukenu netistä, että jos painaa yli 70 nii teho heikentyisi.
      Ja ehkäsykapselilla on kyllä sama prosenttimäärä, kun ehkäsypillereissä nii en tiedä oikein mitä uskoa.
      Mutta olen kumminkin päättäny ottaa sen pois ja vaihtaa ehkäsypillereihin.

      Onko se siis mitenkään mahdollista tulla raskaaksi?
      Ja kumpi on parempi ehkäsypillerit vai kapseli?

      on vähän huonovointisuutta ja olen ruvennut lihoamaan paljon vähässä ajassa ja en usko,että tää paino laskee.... :/

      • asdfasdf

        Kaikessa hormonaalisessa ehkäisyssä on suunnilleen sama tehoprosentti. Ei kannata perustaa uskomuksiaan siihen "olen lukenut netistä", netissä nyt lukee mitä tahansa. Itselläni oli kapseli monta vuotta enkä tullut raskaaksi ja painoin koko ajan 90-100 kg. Neuvolassa ei missään vaiheessa sanottu että yli 70-kiloisella teho heikentyy, ja kyllä se sanottaisiin jos se oikeasti pitäisi paikkaansa!


    • Apua??

      Olen silti päättänyt vaihtaa ehkäsykapselin takaisin ehkäsypillereihin.
      Haluan normaalit menkat enkä mitään satunnaisia menkkoja.
      Mulla on ny vähän väliin tullut menkat ja joskus ollu vaan päivän tai pari maximissaan taukoo ja taas alkanut.
      Nyt niit tulee parin viikon välein.
      Ja musta tuntuu ettei tämä kapseli vaan sovi mulle.
      On ollu pahoin vointi oireita yms. esm. väsymystä ja mieliala vaihtelee.
      Onko kellään kokemust siitä millaista on poistaa ehkäsykapseli ja kuinka paljon maksaa?
      Ja millaista se sitten on ku ottaa takas pillerit nii tuleeko menkat säännöllisesti kerran kuussa ??

    • kizu1

      HEI täällä tytteli 22.v otin itse ehkäisy kapselin heinäkuussa/2012, alkuun oli kovaa päänsärkyä ja kiukuisuuttaa mutta oireet helpottuivat ajallaan menkat tulee lähes päivälleen joka kk:si itse olen erittäin tyytyväinen tähän.

      • zennaa

        Ajattein ottaa tässä ihan lähiaikoina ehkäisy kapselin, mutta ajattelin, että kuinkakohan kauan siinä menee niin kun siinä, että kun ensin soitetaan sinne ehkäisyneuvolaan ja varataan aika ja sitten saadaan se resepti, että voi hakea sen kapselin sieltä apteekista. Ja varataanko sitten uusiaika sinne neuvolaan ja siellä laitetaan, kuinka kauan siinä kaikessa menee, riittääkö esim. Viikko vai meneekö siihen enemmän aikaa?


      • 1+1=
        zennaa kirjoitti:

        Ajattein ottaa tässä ihan lähiaikoina ehkäisy kapselin, mutta ajattelin, että kuinkakohan kauan siinä menee niin kun siinä, että kun ensin soitetaan sinne ehkäisyneuvolaan ja varataan aika ja sitten saadaan se resepti, että voi hakea sen kapselin sieltä apteekista. Ja varataanko sitten uusiaika sinne neuvolaan ja siellä laitetaan, kuinka kauan siinä kaikessa menee, riittääkö esim. Viikko vai meneekö siihen enemmän aikaa?

        Oletko jo kokeillut minipillereitä, niitähän ensin kokeillaan jotta saadaan selville että sopiiko kapseli vai ei...

        Ei koko homma viikossa hoidu, vaikka asuisit missä päin tahansa. Soitat, saat ajan, voi olla että joudut odottaa muutaman viikon, saat reseptin ja sitten erikseen tietysti on se asennus.


    • Kannattaa kokeilla!

      Itse kokeilin ennen kapselin ottamista minipillereitä 4kk ajan. Eivät sopineet alkuunkaan.. 4kk aikana minulla oli kaksi 5pv jaksoa, jolloin ei menkkoja ollut, muuten kokoajan ja vielä lisäksi hirveä päänsärky. Päädyn kumminkin ottamaan kapselin ja nyt se on ollut minulla 5kk. Alkuun oli 14pv menkat ja sen jälkeen ei ole näkynyt ollenkaan. Itse olen todella tyytyväinen kapseliin. Laittokin sujui nopeasti ja nätisti, en tuntenut mitään kipua. Kapselin laittaja oli vasta valmistumassa ja hoiti laiton todella hyvin.

    • EnSuosittele

      En suosittele, ite laitoin 1/2014 kapselin ja menkat ovat olleet koko ajan sen jälkeen.. Raskauden oireita on tullut vaikka kuukautiset ovatki koko ajan.. Kävin neuvolassa ja mulle sanottiin että 99% naisille ehkäsykapselit ei sovi epäsäännöllisten ja suurimmalle osalle on tullut ns"pysyvät" menkat... Itellä on nyt ollu 2kk menkat yhtäsoittoa.. Onneks saan kapselin maanantaina pois...

    • kisu2

      Mulle asennettiin kapseli 11/2013. Takana kokeilujakso minipillereitä ja kesällä raskaudenkeskeytys ja aikamoista säätämistä neuvola/lääkäripuolelta koko touhu. Yks neuvoo yhtä, toinen toista. Lääkärikäyntejä siis tuli ihan muutenkin jo, niin ihmetteli miksi oli käsketty varata aika neuvolasta. Siellä sitten tunti käytiin (taas) läpi eri ehkäisyjä ja valitettavasti ei saatu samalle päivälle aikaa kapselin asennukseen vaan meni seuraavalle viikolle ja pitikin sitten sen takia hakea uusi 3kk:n setti pillereitä...muutaman päivän takia..
      Kun siis neuvolan mukaan sen kun oisin suoraan vaan mennyt laitattamaan, että miksi heille ohjattiin...Tulipahan taas turhaan ajeltua. Yksi lääkäri sanoi, että hyvä kokeilla minipillereillä ensin vaikka puoli vuotta sopiiko. Toinen, että ei siihen voi luottaa, että kapseli voi sitten vaikuttaa ihan eri tavoin.

      Asennus oli puudutuksen ansiosta kivuton ja lääkärille tuttua hommaa. Kuntosalilla seuraavana päivänä vähän tuntui inhalta käsiliikkeet kun kapseli jotenkin painoi, mutta myöhemmin ei.

      Ekat 2kk menkat oli joka toinen viikko (mulla muutenki aina ollu vuotoa 6-7pv) ja alkoi jo ärsyttää. Mutta nyt ei ole ollut tipantippaa kolmeen kuukauteen! JES! Tietysti ärsyttää se että tuttua ennustettavuutta ei ole, mutta kelpaa tämä hyvin. Sai reissata rauhassa ja uimassakin käydä.

      Kuppikoko kutistui A -> AA. Lihonut en ole tai ruokahaluunkaan ei ole vaikuttanut. Mutta olen kyllä taas aloittanut liikunnan aktiivisemmin, että sekin voinut vaikuttaa. Laihtumaan en kyllä ole onnistunut!

      En tiedä vaikuttaako mielialoihin...pillerit kyllä vaikutti negatiivisesti ja oli vaikea muistaa ottaa niitä. Kapseli on helppo ja huoleton, luovuttaa hormonia tasaisesti. En tiedä sitten miten vaikuttaa estrogeeniin, kun juuri sehän säätelee rintojen kasvua.
      Alapään kuivuutta on. Ei kostu enää niin herkästi, jos ollenkaan eli liukuvoidetta saa lutrata ja siltikin saattaa paikat kipeytyä jo kerrasta. Ei radikaalisti, mutta joutuu vähän asentoja miettimään jos meinaa useamman kerran harrastella vklpuisin tavatessa.

      Nyt takana jo 5kk kapselia. Kyynärtaipeisiin ilmestyi viikko sitten ihottumaa. Olen prosenttisella kortisonivoiteella rasvannut ilman apua. Lääkäri määräsi allergialääkettä(!!! osaamatta perustella että millekäs nyt sitten yhtäkkiä olen allergisoitunut) ja vahvempaa kortisonia, ei mitään apua 3n päivän jälkeen vaan pikemminkin pahentunut. Toivottavasti ei ole kapselin aiheuttamaa vaan hoitokeino löytyisi.

      Kannattaa lukea aina kaikkien lääkkeiden sivuvaikutukset tarkkaan, niin osaa varautua. Nokkosihottumaa päänahkaan kerran saaneena ja monta muuta...

      • kisu2

        Lisäyksenä. Itse ajattelin että puoli vuotta katson miten sopii ja vasta sitten poistan jos ihan mahdotonta, ei pidä olettaa että kuukaudessa tai kolmessa vielä tasoittuu "normaaliksi" ja siihen varauduinkin lukemani perusteella.

        Pohdin kyllä sitä, että vaikuttaakohan missä vaiheessa kiertoa kapseli asennetaan, siihen miten siitä sitten tasoittuu. Jaa-a. Onkohan tutkittu.

        Raskaudenkeskeytyksen jälkeen (raju hormonaalinen toimenpide, joka monesti sotkee rytmit) aloitin heti minipillerit ja niitä pupelsin lähes puoli vuotta ja vuodot tuli miten sattui. En muista tasaantuiko missään vaiheessa eli en osaa sanoa missä vaiheessa kiertoa oma kapselini asetettiin.


    • huhhuhhuu

      Mulla oli vuosia sitten se Jadelle kapseli.Menkkoja ei tullut ollenkaan mutta painoni nousi sitten yli 20 kiloa,kaikki kilot oli siis pelkkää turvotusta joka sitten lähti pois kun poistatin kapselin.Postattamisen syy oli se et sitten kun menkat alkoivat,niin ne kesti joka kuukausi aina vaan pidempään ja pidempään.Siinä vaiheessa varasin ajan kun menkat kesti 22 päivää ja vuodottomia päiviä oli aina vaan vähemmän ja vähemmän.
      Nyt otatin kierukan,saa nähdä tuleeko taas turvotusta.

    • mammaam

      Mulla on 5v kapseli mahtava kapistus! No menkat oli alussa sekasin ja kuppikoko heitteli nyt ollut 3v ja kaikki tasottunut. Menkat kerran kuussa tai joka toinen kuukausi. Raskauksia ei ole ennestään mulla on 4 lasta. Helppo oli laittaa ja tuntuu ihpn alla kun kokeilee. Kuppikoko kasvo takas ja mielialat tasottui.paino mulla n.60-65kg ja lisäksi oli ilmainen vissiin ensimmäinen. Ainakaan mulle ei laskua tullut kpskaan

    • jansku94

      mulla on 2 ehkäisykapselia ihon olla aika usein mulla on mahakipuja ja pahoinvointia voiko johtua kapseleista ?

    • Anonyymi

      Minusta tuli raivohullu kun laitettiin kapseli. Suutun ihan tyhjistä asioista. Menen ottamaan pois. Ei sovi.

    • Anonyymi

      Laitetaanko kapseli sairaalassa vai siellä ehkäisy neuvolassa?

    • Anonyymi

      Minulla ollut (nexplanon) kapseli kohta 1,5v, ja yritän saada aikaa poistoon. Hirveä kapistus. Ekat pari kk menkat epäsäännölliset ja tuli parin viikon välein, jonka jälkeen vuoto tasaantui siten, että vuodan joka päivä. Painoa on tullut 10-15kg, on haluttomuutta. Ainoa syy miksi, olen pitänyt on se, ettei tule raskaaksi ja koska asennus kokemus oli kamala. Puudutusaine koski, eikä jostain syystä vaikuttanut? Asentajalääkäri puhui todella epäselvästi suomea, että luulin hänen olevan päissään. Nuori hoitaja tuli vain sanomaan ennen tätä farssia, että hän on tulkkaamassa apuna, älä säikähdä. En suosittele. Vaihdan kuparikierukkaan adioss

    • Anonyymi

      Sattuuko ehkäsykapselin käyttö?

      • Anonyymi

        Kapseli ei satu sen pitoaikana, mutta asennus ja poiston jälkeen asia on eri... Mulla 5v kapselit paikallaan ja poiston jälkeen kohta, missä kapselit oli, on jomottanut aivan järkyttävän paljon. Poistosta yli vuosi


    • Anonyymi

      Huomannut kahden sukulais tytön lihavan se kapselin laiton jälkeen , joten kaikille se ei varmaan sovi,.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3350
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2882
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2740
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2658
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2544
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2365
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1853
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1777
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      38
      1654
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      149
      1501
    Aihe