E85 etanolia Origoon?

Räjäytänkö???

E85 etanoli maksaa 1,1 €/l ja Marinol tai Sinol etanoli vähintään 5 €/litra. Voiko E85 etanolia käyttää tenttukeittimen polttoaineena?

16

1476

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vvvvuhhhh

      Liian äkäistä tavaraa!

    • Origoman

      Älä vaan ala läträämään bensan ja Origon yhdistelmällä! Vaikka bensa voisikin sopivissa olosuhteissa palaa siivosti, on olemassa suuri vaara, että täyttövaiheessa aine saatta höyrystyä tai valua limpun ulkopuolelle. Silloin tarvita paljoa, etä koko purtilosi lentää taivaan tuuliin tai vähintäinkin syttyy palamaan.

      • Taijan kokkeilla

        Nojaa, voihan marinolillakin täyttövaiheessa läträtä, valutella sinne tänne ja sprii höyrystyy ja huulessa oleva tupakki sytyttää ja koko purtilo lentää - no ei nyt sentään, vaan sammutuspeite lentää...

        Joten ei ollut vastaus kysymykseen. E85 etanolissa on bensaa 15-20%, mitenkä se vaikuttaa käyttöön keittimen polttonesteenä - en ole nähnyt mitään tietoja. Kai se on nyt nosteltava origo veneestä telakoinnin jälkeen ja tehtävä empiiriset kokeet pihamaalla, lämpiääkö totivesi ja palaako hillityn normaalisti vai käryttääkö tai roihahteleeko.

        Eihän E85 ole sama kuin bensa, paljon lähempänä marinolia (85%) kuin bensiiniä (15%).


    • autoon, ei muualle

      St1:n käyttöturvallisuustiedotteen mukaan E85:ssä on etanolia 70-85 %. Loput 15-30% on:
      - Bensiiniä
      - Bensiinin lisäaineta (MTBE, ETBE, TAME, TAEE)
      - Butaania
      - Isobutanolia
      - Bentseeniä
      - Tolueenia
      - n-Heksaania

      Nuo bensan lisäaineet sekä bentseeni, tolueeni ja heksaani eivät ole terveellisiä keittimessä, jolla valmistetaan ruokaa.

      • on koettu

        Tärkein tieto siellä on se bensan osuus, vaikka pienempikin niin kyllä se riittää paukkuun. Mietitäämpä hetki, jos se auto kulkisi sillä pirtulla niin miksi sinne sitä bensiiniä lisätään. Kyllä se on se bensan antama potku mitä siinä seoksessa tarvitaan. Vastaus on: älä lähde leikkimään, sillä veneessä hiilivetyjen kaasut - ovat raskaampia kuin ilma - jäävät sinne sisään ja kun seos on sopiva enkelikuoro tulee tutuksi.


      • Koht on koettu
        on koettu kirjoitti:

        Tärkein tieto siellä on se bensan osuus, vaikka pienempikin niin kyllä se riittää paukkuun. Mietitäämpä hetki, jos se auto kulkisi sillä pirtulla niin miksi sinne sitä bensiiniä lisätään. Kyllä se on se bensan antama potku mitä siinä seoksessa tarvitaan. Vastaus on: älä lähde leikkimään, sillä veneessä hiilivetyjen kaasut - ovat raskaampia kuin ilma - jäävät sinne sisään ja kun seos on sopiva enkelikuoro tulee tutuksi.

        Nesteen E85 etanolia on 80-85%. Jos bensa-auto kulkisi E85 etanolilla, niin miksi tarvitsee tehdä muutoksia polttoainejärjestelmään ja moottorinohjaukseen? Olihan niitä petroolilla kulkeviakin (ainakin petro-saab ja -talbot) 80-lulvun alussa, sama kone kuin bensavehkeessä mutta niihinkin oli tehty tarvittavat muutokset (puristussuhde ym) Silti petroolia voidaan käyttää venekeittimien polttoaineena, eikä kukaan pelkää että petroolin hiilivetyjen kaasut räjäyttävät venettä.

        E85 on moottoripolttoaine, samoin kuin dieselöljy ja bensiini ja jopa petrooli. Mitenkä sen fysikaaliset ominaisuudet sitten lisäaineiden vuoksi eroavat puhtaasta etanolista ja bensiinistä? Jos sitä ei voi käyttää nykyisten etanolikeitinten (Origo tms.) polttonesteenä, niin olisiko mahdollista valmistaa keittimiä ja liesiä jotka käyttäisivät sitä? Aikoinaan veneessäni oli tenttukeitin, jossa etanoli höyrystyi polttimessa (polttimeen johtavan putken alla oli esilämmityskuppi), luulisi että tuon tyyppiseen vähän helpommin höyrystyvä E85 olisi hyvä polttoaine.

        Tietysti voi miettiä myös sitä miksi E85 etanoli maksaa 1,1 €/l, Marinol etanoli 5 €/l ja Origonol etanoli 9 €/l

        Mutta nimimerkin "on koettu" perusteella voisi päätellä että olet kokeillut E85 polttoainetta keittohommissa. Vastauksessasi on kuitenkin vain skepulaatioita "mietitäänpä hetki..." - eikä niinkään empiirisiä havaintoja. Mitä siis olet kokenut?


    • vaihtoehto Origolle

      Sait jo järkeviä perusteluita, miksi sinun ei pidä laittaa bensaa spriipolttimeesi.
      Minulla on toinen ehdotus. Hanki Origon tilalle petroolikamiina, esim. tällainen alle 40 euron laite:
      http://www.svb24.com/en/kerosene-heater.html

      Ei valopetrolikaan ilmaista ole, mutta kamiinan hyötysuhde on parempi kuin Origon. Esitteen mukaan svb:n pikkukaminan 3 litran säiliö riittää 17 tunnin käyttöön. Tuuletuksesta täytyy tietysti huyolehtia aivan kuten Origon spriikaminassakin. Mielestäni petroolikamiina ei tuota yhtä paljon kosteutta kuin Origon polttaminen.

      Ellet halua hankkia petroolikaminaa, iso öljylamppu on myös käypä ratkaisu. Omassa veneessäni öljylamppu on kiinnitetty kardaaniripustuksella laipioon. Syys- ja kevätpurjehduksilla annan sen palaa yön yli, jolloin se lämmittää ja kuivattaa yllättävän hyvin! Tavallinen myrskylyhty ei ole kummoinenkaan lämmön lähde verrattuna isompiin öljylamppuihin. Vanha Aladdin (jossa on sukka kuten Petromaksissa) lämmitti tosi tehokkaasti, mutta oli yöllä turhan kirkas.

      • no ei kuivata

        Hiilivetyjen palamisessa muodostuu aina vesihöyryä eli eivät todellakaan kuivata mitään. Jos haluat kuivattaa palamisprosessilla tarvitset suljetun palotilan josta palokaasut siirtyvät palettuaan 100%:sti vuotamattomasta putkesta ulos. Silloin palotilan materiaalin läpi johtuva lämpö voi aiheuttaa suhteellisen kosteuden laskun lämmittämällä ilmaa, mikä ei oikeasti vielä kuivatamitään. Kuivattaminen onnistuu vasta kun se vesi siirretään jossain muodossa (höyrynä tai nesteenä) ulos veneestä.


      • ai että kostui?
        no ei kuivata kirjoitti:

        Hiilivetyjen palamisessa muodostuu aina vesihöyryä eli eivät todellakaan kuivata mitään. Jos haluat kuivattaa palamisprosessilla tarvitset suljetun palotilan josta palokaasut siirtyvät palettuaan 100%:sti vuotamattomasta putkesta ulos. Silloin palotilan materiaalin läpi johtuva lämpö voi aiheuttaa suhteellisen kosteuden laskun lämmittämällä ilmaa, mikä ei oikeasti vielä kuivatamitään. Kuivattaminen onnistuu vasta kun se vesi siirretään jossain muodossa (höyrynä tai nesteenä) ulos veneestä.

        Tulin juuri viikon purjehdusreissulta saaristosta. Niinä öinä, jolloin öljylamppu paloi kajuutassa illasta aamuun, luukkujen alumiinikarmit ja ikkunat olivat kuivat aamulla. Niinä öinä, jolloin sammutin öljylampun illalla, aamulla kondenssivettä oli alumiinikarmeissa, ikkunoissa ja sitä oli tippunut niistä turkille. Havainto oli se, että öljylampun palaessa sisälämpö pysyi aamuun asti n 16 asteessa ja sisällä tuntui kuivalta. Kun öljylamppu ei palanut, sisälämpö oli aamuisin n.12 astetta ja kondenssivettä oli siellä täällä ja tuntui kostealta.
        Tarkoitatko todistelullasi, että havaintoni on pelkkää kuvittelua ja että öljylamppu oikeasti lisäsikin kosteutta?


      • Bossu
        ai että kostui? kirjoitti:

        Tulin juuri viikon purjehdusreissulta saaristosta. Niinä öinä, jolloin öljylamppu paloi kajuutassa illasta aamuun, luukkujen alumiinikarmit ja ikkunat olivat kuivat aamulla. Niinä öinä, jolloin sammutin öljylampun illalla, aamulla kondenssivettä oli alumiinikarmeissa, ikkunoissa ja sitä oli tippunut niistä turkille. Havainto oli se, että öljylampun palaessa sisälämpö pysyi aamuun asti n 16 asteessa ja sisällä tuntui kuivalta. Kun öljylamppu ei palanut, sisälämpö oli aamuisin n.12 astetta ja kondenssivettä oli siellä täällä ja tuntui kostealta.
        Tarkoitatko todistelullasi, että havaintoni on pelkkää kuvittelua ja että öljylamppu oikeasti lisäsikin kosteutta?

        Laskelmieni mukaan veneeni laipioon asennettu jonkin verran myrskylyhtyä isompi öljylamppu tuottaa 10 tunnin palamisen aikana 1,9 kWh edestä lämpöä. Onhan sillä jo merkitystä. Isot kattolamput voivat tuottaa lämpöä pari kilowattia, tavalliseen veneeseen ne taitavat olla liian isoja.


      • 2 + 5
        ai että kostui? kirjoitti:

        Tulin juuri viikon purjehdusreissulta saaristosta. Niinä öinä, jolloin öljylamppu paloi kajuutassa illasta aamuun, luukkujen alumiinikarmit ja ikkunat olivat kuivat aamulla. Niinä öinä, jolloin sammutin öljylampun illalla, aamulla kondenssivettä oli alumiinikarmeissa, ikkunoissa ja sitä oli tippunut niistä turkille. Havainto oli se, että öljylampun palaessa sisälämpö pysyi aamuun asti n 16 asteessa ja sisällä tuntui kuivalta. Kun öljylamppu ei palanut, sisälämpö oli aamuisin n.12 astetta ja kondenssivettä oli siellä täällä ja tuntui kostealta.
        Tarkoitatko todistelullasi, että havaintoni on pelkkää kuvittelua ja että öljylamppu oikeasti lisäsikin kosteutta?

        Havaintosi lienevät oikeat, mutta johtopäätöksesi niistä olivat silkkaa puppua.

        Öljylamppu sisätiloissa siis edelleenkin lisää kosteutta.

        Vedyn palaminen: 2 H2 O2 = 2 H2O
        Hiilen palaminen: C O2 = CO2
        joten hiilivedyn palaminen:
        n2(H2) m(C) (m n)(O2) = 2n(H2O) m(CO2)

        Kosteuden voit sitten poistaa joko tuulettamalla (ilmanvaihdolla)
        tai pumppaamalla pilssiin tiivistyneen veden pois.


      • Pentteripate

        Mitä ihmettä? Origon kaksiliekkisen lieden tilalle joku köpönen petroolikamina? En venekokkina moiseen tuhraamiseen lähe!


    • kastepisteilijä

      Oikeilla jäljillä. Lämpö ei sinällään kuivata ilmaa (ei laske ilman suhteellista kosteutta) vaan päin vastoin: Lämmin ilma pystyy sitomaan enemmän kosteutta kuin kylmä (esim. pakkasilma on kuivaa, lämmitetty pakkasilma on myös kuivaa). Mutta koska lämmin ilma sitoo kosteutta, kosteus ei tiivisty mihinkään. Kamat on kuivat, kajuutta on kuiva. Jos ulkona on niin kylmä että ikkuna on kylmä, kosteus saattaa tiivistyä ikkunaan. Samoin kylmään juomalasiin. Veikkaan että havaitsit tämän ilmiön. Siitä en osaa sanoa, kostuttiko se poltettu desilitra lamppuöljyä. Tuulettaminen lämmittämisen jälkeen jäähdyttää pinnat ilman että kosteus tiivistyisi minnekään.

      • syyspurjehduksilla

        Kondenssi-ilmiö ja lämpimän ilman kosteuden sitominen on "selvää pässinlihaa". Hyvä, että selitit asian jokaisen ymmärrettäväksi!

        Itse arvelen, että sisätilan lämmittäminen öljykamiinalla tai öljylampulla saattaa myös lisätä ilman kiertoa kajuutassa. Kun hallayönä kannella panee kätensä doradeboksin raakitorven suulle, tuntee lämmön virtauksen selvästi. Lämmin ilma nousee niinkuin tiedämme. Ehkä lämmityksen aiheuttama ilmankierron voimistuminen voi olla osasyy kuiviin sisätiloihin.

        Viisi vuotta sitten syyspurjehduksella oli useita pakkasöitä ja öljykamiina ja -lamppu paloivat vuorokausia ilman taukoa. Sisällä oli kuivaa ja lämmintä, mutta ulkona oli kansi huurteessa. Veneessäni ei ole sähköllä toimivaa tuulettajalämppäriä, mutta on neljä iso doradea ja hyvä lämpöeristys rungossa ja kannessa. Vaikka hiilivedyn palaessa muodostuukin jkv vettä, lämmön vaikutus kosteuden sitomiseen ja ilmankierron lisääntymiseen voi olla merkittävämpi tekijä.


      • Bossu
        syyspurjehduksilla kirjoitti:

        Kondenssi-ilmiö ja lämpimän ilman kosteuden sitominen on "selvää pässinlihaa". Hyvä, että selitit asian jokaisen ymmärrettäväksi!

        Itse arvelen, että sisätilan lämmittäminen öljykamiinalla tai öljylampulla saattaa myös lisätä ilman kiertoa kajuutassa. Kun hallayönä kannella panee kätensä doradeboksin raakitorven suulle, tuntee lämmön virtauksen selvästi. Lämmin ilma nousee niinkuin tiedämme. Ehkä lämmityksen aiheuttama ilmankierron voimistuminen voi olla osasyy kuiviin sisätiloihin.

        Viisi vuotta sitten syyspurjehduksella oli useita pakkasöitä ja öljykamiina ja -lamppu paloivat vuorokausia ilman taukoa. Sisällä oli kuivaa ja lämmintä, mutta ulkona oli kansi huurteessa. Veneessäni ei ole sähköllä toimivaa tuulettajalämppäriä, mutta on neljä iso doradea ja hyvä lämpöeristys rungossa ja kannessa. Vaikka hiilivedyn palaessa muodostuukin jkv vettä, lämmön vaikutus kosteuden sitomiseen ja ilmankierron lisääntymiseen voi olla merkittävämpi tekijä.

        Niin, kylmässä ilmassa voi absoluuttista kosteutta olla vähemmän kuin lämpimässä, vaikka suhteellista olisikin enemmän. Kajuutassa se lämpenee ja pystyy imemään lisää kosteutta, jonka se sitten pitää vielä siinä vaiheessa, kun se poistuu veneestä.


    • kännikippari

      Asian vierestä eli tästä ilmankosteushommasta vielä. Asiahan on tosiaan niin, että kun lämpötila nousee niin suhteellinen ilmankosteus laskee. Vaikka absoluuttinen kosteus lisääntyisi, niin ilma tuntuu kuivemmalta ja kaikki kuivuu paremmin jos suhteellinen ilmankosteus pienenee. Toki kaikki tämä vesi sitten tiivistyy pintoihin, kun lämpötila putoaa alemmas kuin vallitseva kastepistelämpötila.

      Suhteellisen ilmankosteuden ja lämpötilan välillä on eksponentiaalinen suhde, eli pienikin lisäys lämpötilassa voi alentaa suhteellista kosteutta yllättävän paljon.

      Jos ei suhteellisen kosteuden mittaria ole olemassa, niin vanha konsti on laittaa olutpullo märän villasukan sisään. Sitten pyöritetään villasukkaa vimmatusti kunnes oluen lämpötila on tasaantunut. Villasukan oltava märkä koko tieteellisen kokeen ajan. Sitten mitataan oluen lämpötila ja juodaan olut. Sitten verrataan oluen lämpötilaa ilman lämpötilaan. Nyt oluen lämpötila, tai siis se kuinka paljon se jäähtyi märässä villasukassa, korreloi suhteellisen ilmankosteuden kanssa. Mitä suurempi on lämpötilaero, niin sitä alempi on suhteellinen ilmankosteus.

      30 asteen lämpötilassa oluen saa tällä keinoin 18 asteiseksi, jos ilma on kuivaa (suhteellinen ilmankosteus noin 30 %). Kostealla ilmalla (80%) olut jää lämpimäksi (27 'C). Mutta juotuahan se kuitenkin tulee joka tapauksessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1759
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1602
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      90
      1361
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe