Linja-autonkuljettajan koulutuksesta

saukonanu

Onko tietoa millä perusteilla valinnat nykyisin tehdään? Lähinnä kiinnostaisi tietää kokemuksia työvoimatoimiston kautta hakeutumisesta koulutukseen. Ainakin TTS kouluttaa Uudellamaalla, onko mamut etusijalla vai onko niille erikseen omat koulutuksensa, työllistyykö kaupunkiliikenteeseen helposti?

17

1636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bussikuski

      Mieti vielä kerran, haluatko oikeasti linja-autonkuljettajaksi.

      Huono palkka, jatkuvat kilpailutukset johtavat epävarmaan työpaikkaan sekä kaluston hankintaan, työhönsidonnaisuusaika pitää huolen siitä, että siviilielämää ohjataan työnantajan puolelta, epäinhimillisen pitkät ajat ilman vessataukoja. Tätävoi joku muu alalla työskentelevä jatkaa...

    • ex kuski

      Mamut on etusijalla, oiskohan kaupunkiliikennekoulutukseen otettavista 8/10 maahanmuuttajia. Syynä nuo em. työolot, maahanmuuttajat jäävät paremmin alalle.
      Joku voisi sanoa etteivät uskalla sanoa vastaan, samapa tuo.
      En myöskään suosittele alaa mutta onhan niitäkin jotka viihtyvät.

      • MIEERWERQWR

        mamut ei ole etusijalla vaan hakijoina on enemmän mamuja kuin suomalaisia. ja varmaan kouluttajat ottaa kurssille mieluummin mamun kuin suomalaisen juopon...


    • saukonanu

      Tavallaan kiinnostaisi ala siksi, että pidän asiakaspalvelutyöstä ja ajamisesta, taksia olen ajanut mutta palkoille siinä hommassa ei tänä päivänä pääse, joten ei kiinnosta enään. Muutenkin paskaa hommaa ja riskialtista, ei siinä etteikö bussikuskin homma olisi, mutta siellä on sentään kanssamatkustajia, niin rullatuksi joutumisen riski on pienempi.

      Paljonko työpäiviä on per 2 viikkoa? 10? 9? Päivät ilmeisesti 12h, mikä tuo sidonnainen palkka on? En tunne alan termejä.

      • Yks kuski vaan hsl...

        Työpäiviä sisältyy kahden viikon jaksoon 10. Työpäivien pituudet vaihtelevat 5,5 tunnista 12 tuntiin. Työaika/2vk on 80t. Sidonnaisuusajalta maksetaan yksinkertainen peruspalkka, mutta sitä ei lasketa varsinaiseen työaikaan (ainakaan vielä), eli ylityötunteja siitä ei kerry. Eipä tuota sidonnaista kuitenkaan paljoa yhteen kahden viikon jaksoon yleensä kerry. Joistain minuuteista muutamaan tuntiin.

        Työ itsessään on ihan mukavaa, kun osaa asennoitua siihen oikealla tavalla, eikä ota stressiä aikatauluista tai pahaa oloaan purkavista matkustajista. Itseäni työssä ottaa päähän lähinnä pitkät ja epäsäännölliset työvuorot ja tympeät matkustajat.

        Tulin alalle myös taksista ja siihen verrattuna bussiala tuntuu suorastaan luksukselta, ainakin ensimmäisen vuoden. On työehtosopimukset, tuntipalkka, työyhteisö jne. Ihan ok siis.

        TTS:ään vaan yhteyttä ja kurssille!


    • ggdsgg

      Mikset mieluummin rupea ajamaan junaa/sporaa/metroa? Bussimaailma on ihan perseestä.

    • saukonanu

      Koska mulla on päässä vikaa, hakeudun aina kaikkein paskimpiin duuneihin.

    • Tonneja takana

      Kyllä kuskinhomma on työ siinä missä muukin työ. Sitä työtä voi kokeilla. Pääseehän siitä aina pois.
      Työpaikka sillä alalla on aika varma koska kuskipula on akuutti aina. Kuskipula johtuu monesta asiasta. Ainakin pääkaupunkiseudulla bussikuski on sylkykuppi johon puretaan mitä erilaisemmat patoutuneet ongelmat. Kuski saa olla kuski, psykologi, järjestysmies, poliisi, ensihoitaja ja pappikin. Kaikki tuo ihan peruskoulupohjalta. Ja kravattia saa pitää töissä! Hieno homma.

      Olin 4 vuotta paikkurissa seutuliikenteessä ja monia p-maisia tilanteita oli asiakkaiden taholta. Selitellä sai palautteita monet kerrat mitättömistä asioista.

      Kuskikoulutus kestää aikansa. Samassa ajassa koulutat itsesi johonkin muuhun ammattiin.
      Niin minä tein.
      Nyt on rautaa alla, tonneja perässä ja pituutta riittää satoja metrejä. Kukaan ei soita poskeaan, homottele, uhkaile, oksentele... Niille häiriköille on omat henkilöt joihin saavat purkaa itseään. Olen heistä täysin eristetty omassa valtakunnassani.
      Päivät ovat silti pitkät, yötöitäkin mutta niisä saatava korvaus on lompakkoystävällisempi.

      • jämähtää rattiin

        Ei sieltä pois oikein tahdo päästä jos yhtään pidemmäksi aikaa jää ajamaan. Korkeinkaan johonkin muihin ajohommiin mutta ei mihinkään parempaan ja järkevämpään työhön.


    • Bussikuski 60v

      Kuskin työhön kyllä kelpaa melkein kuka vaan.
      Olin kurssilla, sitten harjoittelijana yksityisellä ja nyt vakituisena. Olen nyt meinaan 60vee ja kaksi vuotta ratissa. Veturinkuljettajakursseille en sentään olisi päässyt.
      Tosin kotona ei paljoa ehdi olemaan johtuen yöpymisistä ja pitkistä päivistä. No saahan siitä jonnoimoisen korvauksen ja eläkekin kertyy. Leivän päällä on muutakin kuin ylähuuli.
      Tämä työ on tosiaan ainoa taxin lisäksi jota tämän ikäinen kelpaa tekemään.
      Olen kiitollinen koska minuun sentään luotetaan tekemään tätä tarkkaa ja vastuullista työtä.
      En ajattele aikaisempia kivapalkkaisia ammattitöitäni. Se on mennyttä aikaa se.
      Kannattaa elää nykyhetkessä ja tyytyä siihen.

      • dss.

        102 hakijaa linja-autokurssille. 12 otettiin. Olin yksi valituista. Ei kovin moni pääse.


      • Alalle hakeutuva
        dss. kirjoitti:

        102 hakijaa linja-autokurssille. 12 otettiin. Olin yksi valituista. Ei kovin moni pääse.

        Tarkoitatko nyt Stadin aikuisopiston kurssia, vai jotain muuta? Milloin ja miten tuli infoa? Itse olin haastattelussa reilut 2vk takaperin eikä ole kuulunut mitään.


      • dss,
        Alalle hakeutuva kirjoitti:

        Tarkoitatko nyt Stadin aikuisopiston kurssia, vai jotain muuta? Milloin ja miten tuli infoa? Itse olin haastattelussa reilut 2vk takaperin eikä ole kuulunut mitään.

        Tarkoitan JAKK. Jalasjärven aikuiskoulutus Tampere. Linja-auton kuljettaja kurssin 6 kk kävin viime vuonna 2013. Muista kursseista en tiedä.


    • Masa. 23v. Tampere

      Se on tämä aika kun työpaikat ovat kiven alla. Silloin kelpaa homma kuin homma. Kyllä bussikuski nyt sentään palkkaa tienaa ja sillä tulee toimeen.
      Kunhan taas talous alkaa vetämään ja muita työpaikkoja muille aloille avautumaan, alkaa ovet paukkumaan bussifirmoissa kun porukkaa lappaa muihin töihin.
      Näin se vaan on.
      Pakolla tätä hommaa väännetään ja kestetään jonkin aikaa pottuilut sun muut. Heti homma vaihtuu kun on siihen mahkut.
      Tosiaan pelkään, että tähän pitää vuosiksi jäädä. Tätä hommaa ei missään noteerata miksikään. Alan vaihto on vaikeaa jos on liian kauan pukilla.

      Siksi sanoisin, että kantsii kouluttautua jollekin muille aloille. Jos on parikymppisestä tällä alalla niin 35-vuotiaaksi, on peli on menetetty. Jumahtaa pukille ja alan vaihto on MAHDOTON..

    • opettajalle

      Koulutukseen yhtenä osana pitäisi ehdottomasti
      kuulua, niin aikuiskoulutuksessa kuin ammattikou-
      tuksessa alan työehtosopimuksen läpikäyminen.
      Työharjoitteluun ei missään tapauksessa yrityksiin
      missä ei noudateta työehtosopimusta.

    • Sivusta seurannut

      Mites työharjotteluun 2kk jonka jälkeen seuraavat harjoittelijat eli ilmainen työvoima.
      Tätä on nähty ja paljon. Käynyt mielessä jonkunasteinen korruptio TTS:n ja muutaman työnantajan kanssa,,

    • jaahas....

      Ihmeen moni valittaa täällä ja ihmettelen, että miksi sitten olette hankkiutuneet alalle. Antakaa oikeasti kiinnostuneille tilaa, niitä meinaan löytyy. Itse olen ajellut 4 vuotta ja huomaan nauttivani hommasta enemmän ja enemmän. Lapsesta saakka olen tänne halunnut.

      Asiakkaiden kanssa ei ole vaikeuksia, enkä ole valituksia paljoa kuullut... Ne voi laskea yhden käden sormilla. Asiaan vaikuttaa oma käytös ja asenne sekä tietysti että Tampereella olen enkä pk-seudulla. Pikavuoroakin tosin ajelen välillä sinne etelään, mutta asiaakkaat ovat mukavia. Kahdessa viikossa on 6-9 työpäivää, yleensä 8. 13 tuntia on pisin työaika. Niistä tykkään, sillä vapaita satelee. En voisi kuvitella tekeväni työtä aina ma-pe.

      Joskus ajattelin vielä siirtyä veturiin mutta parin vuoden aikana se halu on haihtunut aika pieneksi. Siellä homma varmasti tylsää, yksinäisempää ja vuorot paskempia kuin ainakin meidän firmassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6620
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3948
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1515
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe