Jeesus ei koskaan nauranut.

Ei naurata.

41

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ettäs tiedät

      Ei Jeesus mikään synkkä ole, älä puhu potaskaa.

      Psalmien kirja 37 luku
      13 Herra nauraa jumalattomalle, hän tietää, että tilinteon päivä tulee. ...

      • Aika kieroitunut huumorintaju Herrallasi on jos hän nauraa jonkun onnettomuudelle.


      • Hellunt.

        Miten nauraa Jumala, olento, jolla ei ole fyysisiä kasvoja? Tuossa ei kuvatakaan oikeaa nauramista, vaan kuvataan Jumalan pikallista ja ilkeää asennetta ateisteja kohtaan, joka on mahdollista, koska Jumala on ateisteja paljon viisaampi, voimakkaampi ja kaikkea hallitseva suvereeni majesteetti.


      • Hellunt. kirjoitti:

        Miten nauraa Jumala, olento, jolla ei ole fyysisiä kasvoja? Tuossa ei kuvatakaan oikeaa nauramista, vaan kuvataan Jumalan pikallista ja ilkeää asennetta ateisteja kohtaan, joka on mahdollista, koska Jumala on ateisteja paljon viisaampi, voimakkaampi ja kaikkea hallitseva suvereeni majesteetti.

        Joo, tuon raamatunkohdan mukaan jumala on vahingoniloinen kun ihmisille käy huonosti.


      • Kyllä nauraa
        sarisusannass73 kirjoitti:

        Aika kieroitunut huumorintaju Herrallasi on jos hän nauraa jonkun onnettomuudelle.

        Miksi pakanat pauhaavat ja kansat turhia ajattelevat?

        Maan kuninkaat nousevat, ruhtinaat yhdessä neuvottelevat Herraa ja hänen voideltuansa vastaan: "Katkaiskaamme heidän kahleensa, heittäkäämme päältämme heidän köytensä."

        Hän, joka taivaassa asuu,

        nauraa;

        Herra pilkkaa heitä. (ja vielä kysyy "sinulta" hei, missä on nyt jumalasi, johon panit toivosi. auttoiko hän sinua.

        Kerran hän on puhuva heille vihassansa, peljättävä heitä hirmuisuudessaan:


      • ettäs tiedät
        Hellunt. kirjoitti:

        Miten nauraa Jumala, olento, jolla ei ole fyysisiä kasvoja? Tuossa ei kuvatakaan oikeaa nauramista, vaan kuvataan Jumalan pikallista ja ilkeää asennetta ateisteja kohtaan, joka on mahdollista, koska Jumala on ateisteja paljon viisaampi, voimakkaampi ja kaikkea hallitseva suvereeni majesteetti.

        " Miten nauraa Jumala, olento, jolla ei ole fyysisiä kasvoja? "
        Ei Jeesus ollut mikään henkiolento vaan ihan FYYSINEN.

        " Aika kieroitunut huumorintaju Herrallasi on jos hän nauraa jonkun onnettomuudelle. "
        Kieroutunut asenne on sinulla tekstiesi mukaan.
        Jumala tarjoaa pelastusta hänen pojassaan, mutta jos ja kun ihminen ei ota sitä vastaan vaan hylkää armon toistamiseen, niin tulee päivä, päivien jälkeen, jolloin ihminen joutuu tekemään tiliä elämästään Jumalan edessä, silloin on myöhäistä tehdä ENÄÄ parannusta. Luulet olevasi viisas ja pärjääväsi omillasi, mutta et pärjää ja sen Jumala näyttää ihmiselle.


    • Jeesus iloitsee yhä

      "Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava. >> Jakeen lisätiedot
      Älkää kuitenkaan siitä iloitko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa siitä, että teidän nimenne ovat kirjoitettuina taivaissa."

      Sillä hetkellä Jeesus riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
      Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."

      Ja hän kääntyi opetuslapsiinsa erikseen ja sanoi: "Autuaat ovat ne silmät, jotka näkevät, mitä te näette.Sillä minä sanon teille: monet profeetat ja kuninkaat ovat tahtoneet nähdä, mitä te näette, eivätkä ole nähneet, ja kuulla, mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet."

      • Mutta...

        eihän asioista iloiseminen ja riemuitseminen ole mitään huumorintajuista nauramista! Se on tyytyväisyyttä, ei naurua, ei huumorintajua.


      • Mutta... kirjoitti:

        eihän asioista iloiseminen ja riemuitseminen ole mitään huumorintajuista nauramista! Se on tyytyväisyyttä, ei naurua, ei huumorintajua.

        * Onpa kummaa käsitystä iloisesta nauramisesta ? Sehän on lahja Jumalalta, että voi nauraa, ja sehän on ihan tieteellisestikin todistettu, että nauru on hyväksi koko ihmiselle, Jeesuskin ILOITSI, ja varmasti Jeesusta naurattaa vieläkin monien tyhmyys, kun puhutaan evankeliumista ja pelastuksesta ja uudestisyntymisestä, kun kuvitellaan menevänsä taivaaseen, jos joskus vauvna papit on valellu tilkan vettä päähän, ja pelottaneet vauvaparan, itkuunin asti. Nauru kuuluu elämään, ja eikä joku synkistely, Jeesus ei ollut koskaan synkkä, vihainen oli tyhmille, jotka luulivat olevansa viisaita." Iloitjaa Herrassa, vieläkin monä sanon, iloikaa joka tilassa." Paavali näin opettaa ! Ja kun joskus saa iloita oikein sydämensä kyllyydessä Herassa, silloin itku ja nauru ovat siitä fyysisiä reagtioita, sehän on täysin luonnollista, miten muka voisikaan pitää nämä tunteet, naurun ja itkun pois, kun oikein siunataan taivaasta päin? Jos et tätä usko tai myönnä, et ole vielä koskaan saanut koke ylitsevuotavaa ansiotonta , yli ymmärryksen käyvää iloa ja riemua, Herrassa Jumalalssasi ! Oletkohan ollut tottelematon, sillä juuri he, saavat asua kuivassa maassa synkistellen , suuttumuksessa kun toiset iloitsee Jumalastaan.


      • Voi sinua!
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        * Onpa kummaa käsitystä iloisesta nauramisesta ? Sehän on lahja Jumalalta, että voi nauraa, ja sehän on ihan tieteellisestikin todistettu, että nauru on hyväksi koko ihmiselle, Jeesuskin ILOITSI, ja varmasti Jeesusta naurattaa vieläkin monien tyhmyys, kun puhutaan evankeliumista ja pelastuksesta ja uudestisyntymisestä, kun kuvitellaan menevänsä taivaaseen, jos joskus vauvna papit on valellu tilkan vettä päähän, ja pelottaneet vauvaparan, itkuunin asti. Nauru kuuluu elämään, ja eikä joku synkistely, Jeesus ei ollut koskaan synkkä, vihainen oli tyhmille, jotka luulivat olevansa viisaita." Iloitjaa Herrassa, vieläkin monä sanon, iloikaa joka tilassa." Paavali näin opettaa ! Ja kun joskus saa iloita oikein sydämensä kyllyydessä Herassa, silloin itku ja nauru ovat siitä fyysisiä reagtioita, sehän on täysin luonnollista, miten muka voisikaan pitää nämä tunteet, naurun ja itkun pois, kun oikein siunataan taivaasta päin? Jos et tätä usko tai myönnä, et ole vielä koskaan saanut koke ylitsevuotavaa ansiotonta , yli ymmärryksen käyvää iloa ja riemua, Herrassa Jumalalssasi ! Oletkohan ollut tottelematon, sillä juuri he, saavat asua kuivassa maassa synkistellen , suuttumuksessa kun toiset iloitsee Jumalastaan.

        Jeesus nauraa, kun te omavanhurskaat uudestikastetut yritätte viimeisellä tuomiolla selitellä, kuinka te otitte kasteen, solkotitte kielillä, kaadoitte kansaa ja olitte parempia uskovia kuin nuo kurjat ja kadotetut luterilaiset. Jeesus nauraa, kun hän sanoo, ettei ole teitä koskaan tuntenut. Siinä ei jumalattoman uudestikastajan kastevesi vilvoita, kun on kuumat paikat.


    • Hauska kirja.

      Näin Raamattu.2Moos.20:4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

    • uskomassa

      Tuollaisista t-paidoista seuraa vedenpaisumus joka hukuttaa kaiken alleen. Jumalanpilkkapaitoja nuo on.

    • Muuten, naurukin on vain ihmisen reagoimistila kuten itku tai änkytys ihmisessä.

      Nauramisella / reagoimistilalla ei ole mitään tekemistä iloisuuden kanssa. Iloisuus on mielenlaatu ja nauru siis reagoimistila. Nauraessakin voi sydänkin kärsiä.Iloisuudessa ei koskaan.
      Todellisuudessa moni ihminen pakenee nauramiseen vaikeuksiensa keskellä. Niitä torjuakseen.

      • Oletko sä se entinen ml213, kun puhut änkytystilasta ja reagoimisissa. Sinuna en kehtaisi omalla nimellä kirjoittaa.


      • on ent. ml213
        sarisusannass73 kirjoitti:

        Oletko sä se entinen ml213, kun puhut änkytystilasta ja reagoimisissa. Sinuna en kehtaisi omalla nimellä kirjoittaa.

        Kyllä hän on.


    • @@@

      Kauhean näköiset! Jeesuksella EI ollut eikä ole pitkiä hiuksia. Sanotaanhan Raamatussa, että pitkät hiukset ovat häpeäksi miehelle ja ne tulee leikata(1.Kor.11:14-15, Hes. 44:20). Jeesus ei ollut nasiiri(vrt. nasiirilupaus), Jeesus noudatti juutalaisia säädöksiä tarkasti. Ei tule tehdä kuvaa Jeesuksesta.

    • Sananl. 15:13
      Iloinen sydän kaunistaa kasvot, mutta sydämen tuskassa on mieli murtunut.

      Tuli mieleeni tuo ns nauruherätys ja tähän helluntalaisuuteen liittyvä kaataminen ja sen jälkeen naurureagoiminen. Lattilalta nosutessa pysytyyn mikään ei ole muuttunut ja sydämentila on edelleen murtunut.

      Kuten tuo Snl 15:13 opettaa, niin iloinen mielenlaatu,- jopa kaunistaa kasvot puhumattakaan arjen sietokyvystä. Apostoli Paavalikin ILOITSI, vaikka oli syyttömästi vankilassa. Iloitsi, mutta ei nauraa kikattanut.

    • Jeesus iloitsee sinu

      Jeesusko ei olisi tuntenut naurua ja iloa. Jeesus, joka on ilon ja naurun luonut, hänkö ei osaisi iloita ja nauraa. Jumala, joka on luonut huumorin, hänkö ei siitä nauttisi.
      Ps. 30:11
      (30:12) Sinä muutit minun murheeni ilokarkeloksi, sinä riisuit minun surupukuni ja vyötit minut riemulla,
      Jes. 35:10
      Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakenevat
      Jer. 31:13
      Silloin neitsyt iloitsee karkelossa ja nuorukaiset ja vanhukset yhdessä. Minä muutan heidän surunsa riemuksi, annan heille lohdutuksen ja ilon heidän murheensa jälkeen.
      Joh. 14:1
      "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun
      Joh. 16:22
      Niin on myös teillä nyt murhe; mutta minä olen taas näkevä teidät, ja teidän sydämenne on iloitseva, eikä kukaan ota teiltä pois teidän iloanne.
      Ilm. 21:4
      ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
      5. Moos. 12:7
      Ja siellä syökää Herran, teidän Jumalanne, edessä, ja iloitkaa perheinenne kaikesta, mitä kätenne on hankkinut, millä Herra, sinun Jumalasi, on sinua siunannut.
      5. Moos. 16:15
      Seitsemän päivää juhli Herran, sinun Jumalasi, kunniaksi siinä paikassa, jonka Herra valitsee; sillä Herra, sinun Jumalasi, on siunaava sinua kaikessa, minkä satona saat, ja kaikissa kättesi töissä; sentähden ole iloinen.
      1. Aik. 16:10
      Hänen pyhä nimensä olkoon teidän kerskauksenne; iloitkoon niiden sydän, jotka etsivät Herraa.
      1. Aik. 16:31
      Iloitkoot taivaat, ja riemuitkoon maa; ja sanottakoon pakanain seassa: 'Herra on kuningas!
      Ps. 4:7
      (4:8) Sinä annat minun sydämeeni suuremman ilon, kuin heillä on runsaasta viljasta ja viinistä.
      Ps. 5:11
      (5:12) Ja iloitkoot kaikki, jotka sinuun turvaavat, ja riemuitkoot iankaikkisesti. Suojele heitä, että sinussa iloitsisivat ne, jotka rakastavat sinun nimeäsi.
      Ps. 32:11

      Iloitkaa Herrassa ja riemuitkaa, te vanhurskaat, ja veisatkaa ilovirsiä, kaikki te oikeamieliset.
      Ps. 33:21

      Sillä hänessä iloitsee meidän sydämemme, me turvaamme hänen pyhään nimeensä.
      Ps. 34:2
      (34:3) Herra on minun sieluni kerskaus, nöyrät sen kuulevat ja iloitsevat.
      Ps. 34:5
      (34:6) Jotka häneen katsovat, ne säteilevät iloa, heidän kasvonsa eivät häpeästä punastu.
      Ps. 35:9
      Mutta minun sieluni iloitkoon Herrassa, riemuitkoon hänen avustansa
      Ps. 118:24
      Tämä on se päivä, jonka Herra on tehnyt; riemuitkaamme ja iloitkaamme siitä
      Jes. 65:18
      vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan.
      Jes. 65:19
      Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä.
      Sef. 3:14
      Iloitse, tytär Siion, puhkea huutoon, Israel; ihastu ja ratkea riemuun kaikesta sydämestäsi, tytär Jerusalem.
      Sef. 3:17
      Herra, sinun Jumalasi, on sinun keskelläsi, sankari, joka auttaa. Hän ilolla iloitsee sinusta, hän on ääneti, sillä hän rakastaa sinua, hän sinusta riemulla riemuitsee."
      Sak. 2:10
      Riemuitse ja iloitse, tytär Siion! Sillä minä tulen ja asun sinun keskelläsi, sanoo Herra
      Joh. 15:11
      Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.
      Ap. t. 13:52
      Ja opetuslapset tulivat täytetyiksi ilolla ja Pyhällä Hengellä.
      Gal. 5:22
      Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
      Fil. 4:4
      Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
      Ilm. 19:7
      Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.

      Edellä on vain muutamia jakeita niistä kaikista Raamatussa olevista, joissa Jumala puhuu ilosta. Iankaikkinen ilo on Jumalan päämäärä.

      • Vieläkään...

        te houkat ette tajua, että iloitseminen ja riemuitseminen ei ole sama asia kuin nauraminen huumorille!


    • Nauravalla Jeesuksella saa paremmin rahat pois, varsinkin kun paidat tehdään Kauko-idän halpatyömaissa.

      Uskovat ei ole vielä ymmärtäneet sitä, ettei Raamatussa tai aikalaisten kirjoituksissa kerrota mitään Jeesuksen ulkonäöstä.

      Ns. Jeesuksen ukonäkö onkin jonkun taiteilijan mielikuvituksen tuote satoja vuosia myöhemmältä ajalta.

      Jos Jeesus oli olemassa niin todennäköisesti hänellä lienee ollut ulkonäössään arabien piirteitä, koska arabi oli ja arameakin on yksi arabi-kielistä.

    • ei historiallinen ha

      Peku-Jeesuksesta ei ole aikalaistodisteita, ja on järjetöntä pohtia minkänäköinen joku myyttinen mielikuvitushahm olisi.

    • Uskotteko todella miten nauruterapia muutaisi ihmisen sydämentilan iloiseen mielenlaatuun? Tällä nauruterapialla pyritään muuttamaanb ihmisen mieltä iloisuuteen.

      Todellisuus on, miten ihmisen iloisuus,- joka on siis MIELENLAATU / MIELEN MUUTTUMINEN MIELENMUUTOKSEN KAUTTA ei ole ihmisen hallittavissa.

      25. ...; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden.

      • Satuhahmo.

        Näin Raamattu hahmottaa. Jes.52:14. Niinkuin monet kauhistuivat häntä, sillä niin runneltu, ei enää ihmislastenkaltainen, oli hänen muotonsa, hänen hahmonsa ei ollut ihmislasten hahmo.


    • Mistä sitä tietää

      Nauroiko Jeesus? Uskon että ihminenhän hänkin oli , varmaan nauroi jollekin kommellukselle, tai hyvälle vitsille. Lapsuudessa varmaankin nauranut useinkin, lapsen elämään kuuluu naurua, niinkuin itkuakin. Voitais samalla kysyä, kävikö Jeesus pissillä? Ei tehdä mitään robottia Jeesuksesta.

    • En tiedä nauroiko Jeesus vai ei, mutta Raamattu ei kerro, että Hän olisi nauranut. Vanhan Testamentin ennustukset kuvaavat Jeesuksen elämää huomattavasti tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin kuin Uuden Testamentin kertomukset, mutta niissäkään ei kuvata Messias Jeesusta nauravana. Kärsivänä, hylättynä, pilkattuna ja maailman syntiä kantavana Häntä kuvataan ja lunastuksen suoritettuaan iloitsevana, riemuitsevana ja ylistävänä seurakuntansa keskellä.

      Tämä asia on aika erikoista havaita, kun Hän kuitenkin oli kaltaisemme ja tosi ihminen, mutta nauravana Häntä ei tavata mielestäni kertaakaan pyhissä Kirjoituksissa - ei VT:ssa eikä UT:ssa. Itkevänä kylläkin sekä ystävänsä Lasaruksen tähden että juutalaisia odottavan tuomion tähden.

      Lasarus sai ihmeellisen avun, mutta juutalaiset joutuvat vielä odottamaan.

      Aloittaja on oikeassa, että Jeesus ei koskaan nauranut (niin, että siitä Raamattu kertoisi), mutta ei kuitenkaan ole totta aloittajan toteamus "Jeesus oli luonteeltaan vakava ja synkkä", sillä Jeesus riemuitsi täynnä pyhää iloa, kun sai tehdä Isänsä tahdon.

    • minulle myös

      Jeesus ei itse nauranut, mutta muille Jeesus oli naurettava.

    • Nauroi Jeesus varmaa

      Joh 2:

      Kertoo, kuinka Jeesus oli Kaanan häissä. Häät olivat iloinen juhla silloin ja ovat nykyisinkin.

      Jeesus osallistui noihin häihin aivan erikoisella tavalla. Siellä varmasti oli iloa ja naurua, vaikka sitä ei erikseen mainitakkaan. Missään kulttuurissa ei ole sellaisia häitä, joissa ei naureta ja iloita.

    • Anonyymi

      On oletettavaa että Jeesus nauroi opetuslasten kanssa olihan hän toki ihminen vaikka oli Jumalan poika ja kävi myös vessassa. Söi samalla tavalla kuin ihminen. Vasta kuolleista noustuaan ennen taivaaseen astumista hän ilmestyi opetuslapsille silloin hän pyysi heiltä jotain syötävää kun opetuslapset säikähtivät ja epäilivät näkemäänsä hänen ilmestymistään todistamalla että hän oli todella noussut kuolleista olomuodoltaan hän kylläkin oli myös fyysisen kaltainen henkiruumiilistunut . Koska Jeesus sanoi että häneen ei saa koskea siinä tilassa jossa hän oli ennen taivaaseen astumistaan. Hän syntyi ihmiseksi tähän maailmaan vaikka oli synnitön Jumalan poika. Vasta ylösnoustuaa hän ei
      enään tarvinnut fyysistä ravintoa.

    • Anonyymi

      Toisella vuosisadalla oli alkukristillinen lahko jonka mukaan Jeesus ei käynyt kakalla.

      Tosi juttu. Se perusteltiin sillä että Jeesus oli kuin uusi Aatami, täydellinen ihminen. Hän kulutti juuri sen minkä söi ja siksi alapäästä ei tullut mitään ylimääräistä pois.

      Valentialaiset oli tämän lahkon nimi. He kuuluivat gnostilaiseen suuntaukseen jotka elivät pääsääntöisesti Egyptissä.

    • Anonyymi

      Raamatusta luemme kuitenkin, kuinka Jumala nauraa pilkkaajilleen !

      se ei paljoa naurata moinen tieto.

      • Anonyymi

        Juu, pilkkaajat saavat omat naurunsa takaisin.
        Eihän se voi enää enempää naurattaa.


    • Anonyymi

      Aloitus on valhetta.
      Jos Jumalakin nauraa, varmasti Jeesuskin nauroi ja nauraa.

    • Anonyymi

      Vanhoissa kirjoituksissa on kerrottu, että oli - anarkisti puhuja, työtä vieroksuva kuljeksija ja vapaa-aika mies, jonka päivät loppui, kun esivaltaa vastaan alkoi......

    • Anonyymi

      Jeesus ei tosiaankaan paljoa nauranut eläessään, ei tosin ristillä roikkuessaankaan, mutta aikalaisten kertoman mukaan oli kova vittuilemaan kaikille.

    • Anonyymi

      Jeesus hymyili ja vastasi...
      Jeesus nauroi ja sanoi...

    • Anonyymi

      Varmasti nauroi ja piti hauskaa kavereidensa kanssa. Mutta helluntailaiset eivät siitä pitäneet.

      Matt. 11:19

      Ihmisen Poika tuli syöden ja juoden, ja he sanovat: katso ihmistä, syömäriä ja viinan juomaria, Publikanein ja syntisten ystävää. Mutta viisaus vanhurskautetaan lapsiltansa.

      Luuk. 7:34

      Ihmisen Poika on tullut, syö ja juo, ja te sanotte: katso ihmistä, syömäriä ja viinan juomaria, Publikanien ja syntisten ystävää:

    • Anonyymi

      > Jeesus ei koskaan nauranut.

      En usko tuota.

    • Anonyymi

      Helluntailaiset yrittävät provokaatisilla viesteillään muokata lahkonsa jäseniä mieleisekseen ja kaltaisekseen. Helluntailaisten lahkossa ihminen joutuu orjuuden ikeeseen, lahko-orjuuteen, josta on vaikea päästä pois ennen kuin maksat sen viimeisenkin rovon.

    • Luuk. 10:
      21. Sillä hetkellä Jeesus riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä, että olet salannut nämä viisailta ja älykkäiltä mutta olet ilmoittanut ne lapsenmielisille. Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt.
      22. Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu kuin Isä tiedä, kuka Poika on. Eikä sitä, kuka Isä on, tiedä kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."

    • Iloa ja riemua on monenlaista, vanhemmiten sitä alkaa ymmärtämään, ettei hauska ole loppujen lopuksi niin "hauskaa", jos sitä täytyy "pitää".

      Mitä vitsille nauramiseen tulee, kehitti eräs juutalainen (ateisti) psykiatri teorian siitä, että miksi vitsi naurattaa. Selitys on pitkähkö, mutta sanotaan alustavasti että, jokaisessa ihmisyhteisössä on omat soveliaisuussääntönsä, joiden mukaisesti on sopimatonta sanoa loukkaavia asioita toisista.

      Vitsit ovat ikäänkuin kiertoilmaisuja, joilla kerrotaan jokin olemassa oleva tosiasia, jota ei kuitenkaan ole soveliasta sanoa. Kun loukkaus/totuus/sopimattomuus on tuotu kiertotietä julki, ei ihmisen mielen tarvitse käyttää energiaa asian torjumiseen, jolloin torjumiseen normaalisti käytetty energia vapautuu nauruna.

      Esimerkkinä vaikkapa viattomat suomalais-ruotsalais-norjalais-vitsit, joiden tarkoituksena on osoittaa suomalaisen olevan ylivertainen muihin verrattuna. Suoraan sanottuna asiassa ei olisi mitään perää taikka hauskaa, mutta vitsin muotoon kätkettynä yhdistyvät asiat kuulijan mielessä ilman torjuntaa, jolloin nauru vapautuu.

      Yleisesti ottaen vitsien sanoma on aina jotain loukkaavaa taikka epäkohdan ilmituovaa, kenties "viattomalla tavalla", mutta kuitenkin.

      Mitä tulee Jeesukseen ja hänen opetuksiinsa, pitkälti kaikki mitä hän opetti, hän teki sen vertauksin.

      Jeesuksen vertaukset eivät herättäneet kuulijoissa naurua, mutta kenties sitäkin enemmän lohtua ja toivoa jostakin paremmasta. Ajoittain ne saivat kuulijat ymmärtämään, että heiltä vaadittiin enemmän kuin kukaan ihminen pystyy aikaansaamaan omin voimin, mikä tietysti raivostutti eräät tahot.

      Jeesuksen opetukset ja vertaukset eivät kuitenkaan olleet muotoiltuja vitsiksi, vaan erittäin vakaviksi virkkeiksi. Fariseukset ja lainoppineet ymmärsivät vertaukset hyvin ja halusivat niiden vuoksi surmata Jeesuksen useaan otteeseen, ennen kuin siinä lopulta onnistuivat.

      Nykypäivänä ja varmaan aikoinaankin koirankielet olisivat voineet piilottaa vitseihinsä vaikka kuinka paljon herjaa fariseuksia ja lainoppineita vastaan. Jeesus ei tehnyt niin, kyse oli äärimmäisen vakavista asioista, ihmiselämän tärkeimmistä.

      Jeesus ei tullut viihdyttämään taikka loukkaamaan. Hän tuli opettamaan, ilmoittamaan Jumalan tahdon ja uuden liiton, kärsimään ja kuolemaan kaikkien puolesta, jotta jokainen joka häneen uskoo (ja hänen tahtonsa mukaan vaeltaa) saisi iänkaikkisen elämän.

      Yleisesti ottaen, mitä puheenpitämiseen ja esiintymiseen tulee, toki kuulijoiden mielenkiinnon vangitsemiseksi pitäisi puhujan käyttää niin eetosta, paatosta, loogosta kuin huumoriakin, mutta kun kyse on äärimmäisen vakavista asioista, ei huumori ole koskaan soveliasti.

      Otetaan esimerkiksi vaikkapa valtiopäämiehen ilmoittama sodanjulistus, jos siitä tehtäisiin hauska, pidettäisiin sodan julistajaa mielenvikaisena, eikä kenelläkään olisi hauskaa. Seuraisiko kukaan sellaista mielenvikaista johtajaa ja olisi valmis uhraamaan oman henkensä moisen helppoheikin vuoksi?

      Mitä tulee Jeesukseen, en usko hänen olleen helppoheikki taikka viihdyttäjä millään tavalla. Hän tiesi, mitä varten hänet oli maailmaan lähetetty ja hän hikoili verta sen tiedon vuoksi. Hänellä ei siis ollut "julkista persoonaa", mikä olisi ollut erilainen läheisten kokemana, paitsi että hän puhui opetuslasten kanssa ilman vertauksia.

      Mitä puolestaan tulee opetuslapsiin keskenään, heillä saattoi hyvinkin olla ainakin aluksi nykyarmeijastakin tuttua huumoria kanssakäymisissään. Kun asian vakavuus ja heidän omat kohtalonsa olivat selviä, en usko heidän käyttäneen paljon aikaa tyhjän nauramiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      65
      1980
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1327
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1264
    4. Kieli pitkällä täällä odotan :D

      Pus pus :D
      Ikävä
      46
      1148
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1002
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      999
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      920
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      881
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      878
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      873
    Aihe