Polttoaineen kulutuksen seuranta ?

x litraa / 100 km

Aikoinana tuli seurattua kulutusta perinteisellä vihkoon kilometrit ja tankkaukset kirjaamalla.

Onko jotakin vapaata koneelle ladattavaa ohjelmaa samaan tarkoitukseen?

Jotkut käyttänevät exeliä tai tankkauscomia, mutta viimeksi mainittu ei kiinnosta sillä jo aivan arkisten pakkokuvioidenkin vuoksi on aivan liikaa paikkoja joihin pitää luoda salasanoja olla toistamiseen kirjautumassa.

Ps. Turvallisuussyistä en koskaan säilytä selaimella salasanoja tai käytä mitään salasanaohjelmia apuna.

175

5897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autoileva nainen

      On hyvin yksinkertaista seurata kulutusta. Mitä lujempaa ajaa sitä vähemmän bensaa kuluu. Kun tietää sadan kilometrin matkan kulutuksen nopeudella 100km/h:ssa, olkoon esimerkkinä nyt vaikkapa 6 litraa. Kun ajaa saman matkan nopeudella 200km/h:ssa matka-aika puolittuu ja näin ollen kulutuskin tippuu kolmeen litraan.
      Luonnollisesti nysvätessä tuo matka nopeudella 50km/h:ssa matka-aika lisääntyy ja mitä pitemmän aikaa matka kestää sitä enemmän kulutusta.

      • yksinkertaista jeep

        se on helppoa.jos kirjaa ruutuvihkoon tankkaukset ja kilometrit,sitten laskukone tai laskee vihkon takakanteen kulutuksen.itse olen laittanut kaikki tankkaukset ruutuvihkoon niin välttyy tietokoneen kanssa nyhräämiseltä ja loppuaika jää harrastuksille.toinen konsti on ajaa tankki tyhjäksi.sitten tankkaat 10 litraa ja ajat tankin tyhjäksi katsot ajetun kilometrimäärän ja siinä se kulutus sitten on.yksi vaihtoehto on pumpata tankkityhjäksi.desin mitalla laitat tankkiin bensan takaisin,sitten ajat tankin tyhjäksi ja kulutus on tiedossa.niin yksinkertaista


      • spasapede

        vähän sama kun että kaarteessa sisempipyörä on ennemmin perillä kuin ulompipyörä :)


      • Ön kirjänpitöä
        yksinkertaista jeep kirjoitti:

        se on helppoa.jos kirjaa ruutuvihkoon tankkaukset ja kilometrit,sitten laskukone tai laskee vihkon takakanteen kulutuksen.itse olen laittanut kaikki tankkaukset ruutuvihkoon niin välttyy tietokoneen kanssa nyhräämiseltä ja loppuaika jää harrastuksille.toinen konsti on ajaa tankki tyhjäksi.sitten tankkaat 10 litraa ja ajat tankin tyhjäksi katsot ajetun kilometrimäärän ja siinä se kulutus sitten on.yksi vaihtoehto on pumpata tankkityhjäksi.desin mitalla laitat tankkiin bensan takaisin,sitten ajat tankin tyhjäksi ja kulutus on tiedossa.niin yksinkertaista

        Kyl bensöjään vöi tärkkäillä jös hälyää


      • BMW Kusipää
        spasapede kirjoitti:

        vähän sama kun että kaarteessa sisempipyörä on ennemmin perillä kuin ulompipyörä :)

        Pakko sanoa että, mitäköhän väliä jollain desi tarkuudella olevalla kulutuksella on.Fakta kun se että, se vaihtelee joka tapauksessa.Vaikuttavaia tekijöitä kun mm. rengaskoko, minkälaista ajoa joutuu ajamaan kyseillä ajojaksolla ja minkälaiset on olosuhteet.Joten, heittoa on aina. Ja oikeasti jos ei varaa 1 litran heittoon niin kannattaa luopua autosta.


      • Ddhdkd

        Autoileva nainen ei siis ollut tosissaan. Tai mikäli oli hän on väärässä


      • lautori1
        yksinkertaista jeep kirjoitti:

        se on helppoa.jos kirjaa ruutuvihkoon tankkaukset ja kilometrit,sitten laskukone tai laskee vihkon takakanteen kulutuksen.itse olen laittanut kaikki tankkaukset ruutuvihkoon niin välttyy tietokoneen kanssa nyhräämiseltä ja loppuaika jää harrastuksille.toinen konsti on ajaa tankki tyhjäksi.sitten tankkaat 10 litraa ja ajat tankin tyhjäksi katsot ajetun kilometrimäärän ja siinä se kulutus sitten on.yksi vaihtoehto on pumpata tankkityhjäksi.desin mitalla laitat tankkiin bensan takaisin,sitten ajat tankin tyhjäksi ja kulutus on tiedossa.niin yksinkertaista

        Tankkaa tankki täyteen, aja 100km tankkaa taas täyteen on kaikkein helpoin tapa saada melko tarkka kulutus.


      • Ön kirjänpitöä kirjoitti:

        Kyl bensöjään vöi tärkkäillä jös hälyää

        Jumalauta, möliseekö Perähikiän erakko täälläkin! Uskovainen mies, jessus siunakkoon.


      • 20+11
        Ddhdkd kirjoitti:

        Autoileva nainen ei siis ollut tosissaan. Tai mikäli oli hän on väärässä

        No, vitsihän tuo selvästi oli. Mutta olikohan vauhti, jolla keskimäärin kuluttaa vähinten jotain 70-80km/h luokkaa?


      • mökkitie
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Jumalauta, möliseekö Perähikiän erakko täälläkin! Uskovainen mies, jessus siunakkoon.

        ReperuutuKalliolle Se on ihan sama mitä auto kuluttaa,jos oma auto pitää kerta olla.


      • Ön kylytystä
        Ön kirjänpitöä kirjoitti:

        Kyl bensöjään vöi tärkkäillä jös hälyää

        Kyl käikki pensä tänkistä häviää


      • No onhan naisen logiikkaa.Mitä enemmänkierroksia,sitä enemmän kuluu bensaa.


      • Anonyymi

        wtf....?


    • tosi helppoa

      On keskikulutusmitari ja hetkellisen kulutuksen mittari!

      • ...

        Se vaan että ajotietokoneiden kulutusmittarien tarkkuus on usein luokkaa /- 0.5 l/100km. Toki ajotietokoneen perusteella suuruusluokka selviää, mutta harvassa autossa ajotietokoneelta saa tarkkaa kulutusta.

        Toinen juttu, että jos noita kulutuksia ja kulutuksen vaihtelua haluaisi seurata pidemmältä ajalta, niin pitäisi olla joku paikka, johon niitä kulutuslukemia voisi kirjata muistiin.

        Itse oon käyttänyt Exeliä.


      • Ajopäiävkirja myHelmi
        ... kirjoitti:

        Se vaan että ajotietokoneiden kulutusmittarien tarkkuus on usein luokkaa /- 0.5 l/100km. Toki ajotietokoneen perusteella suuruusluokka selviää, mutta harvassa autossa ajotietokoneelta saa tarkkaa kulutusta.

        Toinen juttu, että jos noita kulutuksia ja kulutuksen vaihtelua haluaisi seurata pidemmältä ajalta, niin pitäisi olla joku paikka, johon niitä kulutuslukemia voisi kirjata muistiin.

        Itse oon käyttänyt Exeliä.

        Matkapuhelimeen on saatavissa tosi hyvä ajopäiväkirja. Käytän sitä matkalaskujen tekoon. Sopisikohan se tarkoituksiisi?

        www.myhelmi.com


      • justus k
        Ajopäiävkirja myHelmi kirjoitti:

        Matkapuhelimeen on saatavissa tosi hyvä ajopäiväkirja. Käytän sitä matkalaskujen tekoon. Sopisikohan se tarkoituksiisi?

        www.myhelmi.com

        Toi myhelmi on todellinen helmi.


      • exelin sauvat
        ... kirjoitti:

        Se vaan että ajotietokoneiden kulutusmittarien tarkkuus on usein luokkaa /- 0.5 l/100km. Toki ajotietokoneen perusteella suuruusluokka selviää, mutta harvassa autossa ajotietokoneelta saa tarkkaa kulutusta.

        Toinen juttu, että jos noita kulutuksia ja kulutuksen vaihtelua haluaisi seurata pidemmältä ajalta, niin pitäisi olla joku paikka, johon niitä kulutuslukemia voisi kirjata muistiin.

        Itse oon käyttänyt Exeliä.

        itse olen käyttänyt ekselin sauvoja lenkillä kävellessä,ja hiihtäessä ja vaakasta voi kulutuksen laskea katsomalla montako grammaa on läskiä palanut ja kirjannut vihkoon kulutuksen


      • Android phone
        justus k kirjoitti:

        Toi myhelmi on todellinen helmi.

        Toimiiko toi MyHelmi myös Android puhelimissa?


      • 6.1L/100km
        ... kirjoitti:

        Se vaan että ajotietokoneiden kulutusmittarien tarkkuus on usein luokkaa /- 0.5 l/100km. Toki ajotietokoneen perusteella suuruusluokka selviää, mutta harvassa autossa ajotietokoneelta saa tarkkaa kulutusta.

        Toinen juttu, että jos noita kulutuksia ja kulutuksen vaihtelua haluaisi seurata pidemmältä ajalta, niin pitäisi olla joku paikka, johon niitä kulutuslukemia voisi kirjata muistiin.

        Itse oon käyttänyt Exeliä.

        Ajotietokoneessa se näyttää keskikulutusta useimmiten. Eli tankki täyteen kulutuksen nollaus. Sitten voi ajaa tankin lähes tyhjäksi ja nähdä saman kulutuksen kuin kynä paperi menetelmällä. Yleensä se tosiaan näyttää vähän yläkanttiin, ts. siinä vaiheessa kun mittari piippaa nollaa, on tankissa 5L jäljellä. Tähän ei tosin kannata luottaa: Kaverilla tuli ilmoitus, että tankki tyhjä, jonka jälkeen 10s kuluttua moottori sammui ;)
        Omassa autossa kerran hirvitti, kun piippaus tuli kohdassa, missä lähimmälle huoltoasemalle oli matkaa 40km. Mutta oli sitä sitten vielä n. 3L jäljellä vielä tankissa.. ja tässä kohdassa bensavalokin oli jo sitten syttynyt.


      • kuskus....
        exelin sauvat kirjoitti:

        itse olen käyttänyt ekselin sauvoja lenkillä kävellessä,ja hiihtäessä ja vaakasta voi kulutuksen laskea katsomalla montako grammaa on läskiä palanut ja kirjannut vihkoon kulutuksen

        Muuten toimiva mutta ei saa välillä pysähtyä kuseksimaan jolloin paino putoaa liiaksi.


      • justus k
        Android phone kirjoitti:

        Toimiiko toi MyHelmi myös Android puhelimissa?

        jep


      • desimeter

        Keskikulutusmittari näyttä desin tarkkuudella kulutuksen.
        Hetkellinen kulutus on yhtä tyhjän kanssa. Nostat jalan kaasulta 0,00 ja kiihdytyksessä 32,7 Noin niin kuin esimerkkinä


      • 1+1
        desimeter kirjoitti:

        Keskikulutusmittari näyttä desin tarkkuudella kulutuksen.
        Hetkellinen kulutus on yhtä tyhjän kanssa. Nostat jalan kaasulta 0,00 ja kiihdytyksessä 32,7 Noin niin kuin esimerkkinä

        Se riippuu ihan autosta.
        Esim volvoissa auton keskikulutusmittari näyttää useimmiten 1-2litraa pienempää kulutusta. Matka-ajussa mukamas 4,5l/100km. Kun tankkauksen yhteydessä mittaa todellisen kulutuksen, se onkin 6l/100km


    • ---

      ja mitä salasanoja tai kirjautumisia exelin käyttö vaatii?

    • miksi ihmeessä?

      miksi ihmeessä?
      Mä en ymmärrä lainkaan mitään vihkoja, mitä sä sillä tiedolla teet?
      Laitatko talteen vai? Miksi?

      Kaiken se kuluttaa mitä tankkiin laittaa.

      • lkjhgf

        Samaa mieltä, yhtään litraa, edes desiä ei ole yli jäänyt. Bensaa kuluu talviaikaan kuusi ja kesäaikaan vähän alle kuusi litraa, se on helppo todeta bensamittarin ja matkamittarin lukemista yksinkertaisella päässälaskutoimituksella. Mitä niitä minnekkään kirjailemaan.


      • nimimerkillä "miksi ihmeessä?" näyttäis olevan ainoa järkevä puheenvuoro koko ketjuun!
        Jos on kyse (niinkuin aloittajan viestistä ymmärrän) oman auton normi käytöstä, mitä helvetin väliä sillä on mitä se vie... eikös sellainen ole pitänyt jo miettiä ennenkuin auton hankki.
        Itse olen 58v-työtön ja ajelen ajoni vuoden 2008 mallin matkailuautolla, polttoainemittari kyllä kertoo milloin pitää mennä tankille, tankki täyteen ja taas mennään sen aikaa kun mennään, menovettä kuluu sen mitä kuluu, jos joskus rupeaa tuntumaan että sitä kuluu liikaa (veikkaan keskikulutukseksi 10l/100km) niin ei kun auto myyntiin tai vaihdan pienempiruokaiseen.
        Jos kulutus on hankintaa ohjaava kriteeri, eikö silloin kannata hankkia hybridi, jos taas arvostaa liikkumisen vapautta ja mukavuutta, silloin omani on ainakin mulle se "paras ja ainoa" vaihtoehto tällä hetkellä.


      • kiikkis_
        Eric-M kirjoitti:

        nimimerkillä "miksi ihmeessä?" näyttäis olevan ainoa järkevä puheenvuoro koko ketjuun!
        Jos on kyse (niinkuin aloittajan viestistä ymmärrän) oman auton normi käytöstä, mitä helvetin väliä sillä on mitä se vie... eikös sellainen ole pitänyt jo miettiä ennenkuin auton hankki.
        Itse olen 58v-työtön ja ajelen ajoni vuoden 2008 mallin matkailuautolla, polttoainemittari kyllä kertoo milloin pitää mennä tankille, tankki täyteen ja taas mennään sen aikaa kun mennään, menovettä kuluu sen mitä kuluu, jos joskus rupeaa tuntumaan että sitä kuluu liikaa (veikkaan keskikulutukseksi 10l/100km) niin ei kun auto myyntiin tai vaihdan pienempiruokaiseen.
        Jos kulutus on hankintaa ohjaava kriteeri, eikö silloin kannata hankkia hybridi, jos taas arvostaa liikkumisen vapautta ja mukavuutta, silloin omani on ainakin mulle se "paras ja ainoa" vaihtoehto tällä hetkellä.

        Kyse on autoilun kulujen seurannasta. Tälläinen "menee mitä menee" ei tiedosta jos kulutus nousee hitaasti esim. renkaiden tai jonkin vian vuoksi. Jos joku ei halua seurata niin se on ok, mutta mitä hemmettiä se tänne kuuluu. Itse olen käyttänyt tankkaus.com:ia ja se kertoo selvästi mitä milläkin autolla on kulut olleet. Ja sen lisäksi voi arvioda kannattaako ostaa uudempi hybridi - arvaat kai että ei ihan vielä jos millä tahansa alle kymmenvuotiaalla dieselillä pääsee vitosen lukemiin. Otan myhelmin testiin - kiitoksia vaan vinkkaajille. Paperi ja exel toimii heikosti siihen verrattuna että syötät tiedot samantien mobiilisovellukseen.


    • bensat puhelimeen
      • iKaupasta kans

        iTuotteille löytyy sovelluksia aiheeseen liittyen useampikin. Itse jopa maksoin euron tai kaksi. Kaikenlaisia käppyröitä se piirtää kulutuksen lisäksi.


      • 10+10=20
        iKaupasta kans kirjoitti:

        iTuotteille löytyy sovelluksia aiheeseen liittyen useampikin. Itse jopa maksoin euron tai kaksi. Kaikenlaisia käppyröitä se piirtää kulutuksen lisäksi.

        voi avuttomuutta ja älypuhelinten sovellukset.

        Tankkaa tankki täyteen, nollaa trippimittari / ota mittarilukema ylös ja aja se tankki melkein tyhjiin.

        Tankkaat tankin taas täyteen ja näet mitä menopeli vie polttoainetta x kilometrillä. Ellet osaa siitä laskea litraa / 100 km, osta polkupyörä.

        Omani vie kaupunkiajossa 7,5 litraa satasella kesä-syys aikaan ja seka-ajossa noin 6,5

        Menopeli on vuosimalli -91.

        Ps.
        Uusien autojen kulutukset koeajetaan ilman lämmitystä, ilman valoja, ilman ohjaustehostinta ja ilman lämmitystä. Ainakin näin oli 2 vuotta sitten.
        Eli luvattuihin voi ynnätä sen 1-2 litraa satasella.


      • Android mies

      • nissan vm 11
        Android mies kirjoitti:

        Kilometrikorvausten hakuun www.myhelmi.com

        Mitä ton Myhelmin käyttö maksaa?


      • lkjlkjlkj
        nissan vm 11 kirjoitti:

        Mitä ton Myhelmin käyttö maksaa?

        Se on täysin ilmainen.


      • kljlkjlklkj
        lkjlkjlkj kirjoitti:

        Se on täysin ilmainen.

        Itse asiassa se tuottaa mulle useamman satasen kuussa, kun tulee laskutettua ajot töistä. Ennen unohdin laskuttaa puolet ajoistani.


      • iKaupasta kans
        10+10=20 kirjoitti:

        voi avuttomuutta ja älypuhelinten sovellukset.

        Tankkaa tankki täyteen, nollaa trippimittari / ota mittarilukema ylös ja aja se tankki melkein tyhjiin.

        Tankkaat tankin taas täyteen ja näet mitä menopeli vie polttoainetta x kilometrillä. Ellet osaa siitä laskea litraa / 100 km, osta polkupyörä.

        Omani vie kaupunkiajossa 7,5 litraa satasella kesä-syys aikaan ja seka-ajossa noin 6,5

        Menopeli on vuosimalli -91.

        Ps.
        Uusien autojen kulutukset koeajetaan ilman lämmitystä, ilman valoja, ilman ohjaustehostinta ja ilman lämmitystä. Ainakin näin oli 2 vuotta sitten.
        Eli luvattuihin voi ynnätä sen 1-2 litraa satasella.

        Kiitos laskukaavasta, tiesin tämän jo itsekin.
        Auto, jonka kuluja seuraan, on -95.
        Ilman sovelluksiakin pärjää, kyllä. Ja jopa ilman kulutusseurantaakin. Kaikki menee mitä tankkiin laittaa. Ajon luonteesta ja vallitsevista olosuhteista riippuen välillä hitaammin ja välillä nopeammin.
        Mielenkiinnosta ko. käppyröitä kohtaan kirjaan kulut ylös kun niitä siunaantuu.
        Knoppitietona kun tuosta katsoin niin polttoaineen hinta on aikatarkkaan vuoden aikana seilannut kymmenen sentin sisällä.


      • parempimuistinen
        kljlkjlklkj kirjoitti:

        Itse asiassa se tuottaa mulle useamman satasen kuussa, kun tulee laskutettua ajot töistä. Ennen unohdin laskuttaa puolet ajoistani.

        Minulla tahtoo käydä just toisinpäin...


      • hys hys vaan
        parempimuistinen kirjoitti:

        Minulla tahtoo käydä just toisinpäin...

        Ai, että tulee tehtyä tupla-ajot, kun kirjaa sinikantiseen vihkoon. Sittenhän sun pomosi tulee vaatimaan sulta sähköisen ajopäiväkirjan käyttöä kuten toi www.myhelmi.com.

        Älä vaan kerro sille, että tollaisia softia on olemassa.


      • hys hys vaan
        hys hys vaan kirjoitti:

        Ai, että tulee tehtyä tupla-ajot, kun kirjaa sinikantiseen vihkoon. Sittenhän sun pomosi tulee vaatimaan sulta sähköisen ajopäiväkirjan käyttöä kuten toi www.myhelmi.com.

        Älä vaan kerro sille, että tollaisia softia on olemassa.

        Se olis muuten aika hirveetä, jos työnantajat tajuaisi kuinka paljon jengi vedättää noissa kilometriasioissa. Taitais tulla gps ajopäiväkirja pakolliseksi joka firmaan.

        Ajatteleppa, jos isommassa firmassa on kymmeniä työntekijöitä, joista jokainen vetää kotiinpäin satasen kuussa. No helposti laskien tonni kuussa.

        Paljon sitten ajopäiväkirja maksaa. Ei mitään. Nopeasti laskien maksaisi itsensä takaisin samointein.


      • %&&%€€%
        hys hys vaan kirjoitti:

        Se olis muuten aika hirveetä, jos työnantajat tajuaisi kuinka paljon jengi vedättää noissa kilometriasioissa. Taitais tulla gps ajopäiväkirja pakolliseksi joka firmaan.

        Ajatteleppa, jos isommassa firmassa on kymmeniä työntekijöitä, joista jokainen vetää kotiinpäin satasen kuussa. No helposti laskien tonni kuussa.

        Paljon sitten ajopäiväkirja maksaa. Ei mitään. Nopeasti laskien maksaisi itsensä takaisin samointein.

        &€&((% idiootti. Meidän toimari alko puhuu tosta kahvipöydässä. Nyt aletaan sit laskuttaa todellisten ajojeb mukaan.


    • lynyt matikka

      Miten tuon kulutuksen voi edes laskea? Enhän koskaan ajaa tankkia tyhjäksi. Enkä edes tankkaa aina korkin asti, vaan esim 20€:lla. Joten ei ole aavistustakaan montako litraa tarkalleen on tankissa.

      Itse tallenan exeliin kaikki tankkauksen päivämäärän ja ltrat, sekä kuukausittain ajetut kilometrit. Mutta miten voin laskea kulutuksen, kun kuukauden lopussa tankki voi olla lähes tyhjä tai sitten täynnä.

      • bensat puhelimeen

        Jos et tankkaa täyteen, et voi seurata kulutusta mitenkään. Kulutuksen voi laskea tarkasti vain jos tankkaat välillä täyteen asti. Silloin pitää laskea yhteen kaikki edellisen täyden tankkauksen jälkeen ajetut kilometrit, tankatut vajaat tankilliset ja seuraava täysi tankillinen yhteen ikäänkuin yhdeksi isoksi tankilliseksi ja laskea kulutus siitä. Kännykkäsovellukset osaavat tämän vajaiden välitankkausten seurannan, mutta nekin vaativat alkuun ja loppuun täyden tankkauksen, jotta kulutuksen voi laskea.

        Itse tankkaan aina samalla tavalla jos haluan seurata kulutsta. Tankkaan tankin niin täyteen, että bensan pinta näkyy korkin reiästä ja ilmakuplat on heiluteltu pois. Silloin tulos on mahdollisimman tarkka. Kesäkelillä pitää muistaa ajaa jonkin matkaa sen jälkeen, jotta kylmä bensa ei laajentuessaan tule tankista yli.

        Jos haluaisi oikein niuhottaa, niin matkamittarin virhekin pitäisi ottaa huomioon kulutusta laskettaessa. Matkamittari näyttää yleensä hieman liikaa, jolloin mittarilukemista laskettu kulutus antaa liian pienen tuloksen. Virhe on saman kokoinen kuin mikä on matkamittarin virhe, mutta toiseen suuntaan.


      • ei tankkia täyteen
        bensat puhelimeen kirjoitti:

        Jos et tankkaa täyteen, et voi seurata kulutusta mitenkään. Kulutuksen voi laskea tarkasti vain jos tankkaat välillä täyteen asti. Silloin pitää laskea yhteen kaikki edellisen täyden tankkauksen jälkeen ajetut kilometrit, tankatut vajaat tankilliset ja seuraava täysi tankillinen yhteen ikäänkuin yhdeksi isoksi tankilliseksi ja laskea kulutus siitä. Kännykkäsovellukset osaavat tämän vajaiden välitankkausten seurannan, mutta nekin vaativat alkuun ja loppuun täyden tankkauksen, jotta kulutuksen voi laskea.

        Itse tankkaan aina samalla tavalla jos haluan seurata kulutsta. Tankkaan tankin niin täyteen, että bensan pinta näkyy korkin reiästä ja ilmakuplat on heiluteltu pois. Silloin tulos on mahdollisimman tarkka. Kesäkelillä pitää muistaa ajaa jonkin matkaa sen jälkeen, jotta kylmä bensa ei laajentuessaan tule tankista yli.

        Jos haluaisi oikein niuhottaa, niin matkamittarin virhekin pitäisi ottaa huomioon kulutusta laskettaessa. Matkamittari näyttää yleensä hieman liikaa, jolloin mittarilukemista laskettu kulutus antaa liian pienen tuloksen. Virhe on saman kokoinen kuin mikä on matkamittarin virhe, mutta toiseen suuntaan.

        Auton bensatankkia ei saisi täyttää piripintaan. Nykyautoissa on sellainen systeemi joka ottaa talteen haihtuvia bensahuuruja tankista ettei bensaa mene hukkaan. Jos tuohon huurujenkeräyssysteemiin pääse nestemäistä bensaa ylitäytön seurauksena, siitä voi tulla ongelmia kuten lisääntyneet päästöt ja huono käynti.

        http://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/fuel-economy/avoid-topping-your-gas-off.htm


      • xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
        bensat puhelimeen kirjoitti:

        Jos et tankkaa täyteen, et voi seurata kulutusta mitenkään. Kulutuksen voi laskea tarkasti vain jos tankkaat välillä täyteen asti. Silloin pitää laskea yhteen kaikki edellisen täyden tankkauksen jälkeen ajetut kilometrit, tankatut vajaat tankilliset ja seuraava täysi tankillinen yhteen ikäänkuin yhdeksi isoksi tankilliseksi ja laskea kulutus siitä. Kännykkäsovellukset osaavat tämän vajaiden välitankkausten seurannan, mutta nekin vaativat alkuun ja loppuun täyden tankkauksen, jotta kulutuksen voi laskea.

        Itse tankkaan aina samalla tavalla jos haluan seurata kulutsta. Tankkaan tankin niin täyteen, että bensan pinta näkyy korkin reiästä ja ilmakuplat on heiluteltu pois. Silloin tulos on mahdollisimman tarkka. Kesäkelillä pitää muistaa ajaa jonkin matkaa sen jälkeen, jotta kylmä bensa ei laajentuessaan tule tankista yli.

        Jos haluaisi oikein niuhottaa, niin matkamittarin virhekin pitäisi ottaa huomioon kulutusta laskettaessa. Matkamittari näyttää yleensä hieman liikaa, jolloin mittarilukemista laskettu kulutus antaa liian pienen tuloksen. Virhe on saman kokoinen kuin mikä on matkamittarin virhe, mutta toiseen suuntaan.

        Tietenkin voi seurata kulutusta vaikka ei ikinä tankkaisi tankkia täyteen.

        Tällöin vain tarvitaan tankkauksia enemmän ja pidemmältä ajalta, jolloin ne mittausvirheet häviävät sinne mittatarkkuuteen. Ei ole mitään järkeä mitata polttoaineen kulutusta sadasosan tarkkuudella, kun pelkkä kymmenesosien tarkkuuskin on työntakana.

        Joku pari kymmentä tankkausta alkaa jo olemaan riittävän paljon jotta saadaan suhteellisen luotettavaa tietoa mitä omassa ajossa kulutus on. Kun sitä "dataa" on pidemmältä ajalta niin olosuhteiden ja ajotapojen erot alkavat tasoittua eivätkä sekoita laskelmia. Tämä on myös hyvä täyteen tankkaajienkin muistaa.


      • pitkä matikka

        > Mutta miten voin laskea kulutuksen, kun kuukauden lopussa tankki voi olla lähes tyhjä tai sitten täynnä

        Jos et ikinä tankkaa täyteen, et saa laskettua ns. tankkausvälin kulutusta. Mutta *tarkkaa* kulutusta et saa täyteen tankkaamallakaan, vaikka essonbaarin parlamentti muuta väittää. Nykyisillä tankkauskentillä on aika reippaat kaadot ja auto on aina jonnekin kallellaan -> välillä tankkiin jää parin litran ilmakupla ja välillä ei -> laskettu kulutus heittelee ylös/alas.

        Mutta kyllä se kulutus sieltä pikku hiljaa selviää joka tapauksessa.
        A) lasket kaikki tankkaukset ja kaikki kilometrit yhteen -> litrat jaettuna kokonaiskilometreillä *0,01 = autosi keskikulutus

        B) lasket ns. liukuvaa keskiarvoa eli laitat Excelin laskemaan aina 3 viimeisimmän tankkauksen litrat yhteen ja jaat saman aikavälin kilometreillä. Liukuva keskiarvo no siitä kiva, että se suodattaa vajaaksi jääneiden tankkausten aiheuttamat häröily, mutta reagoi kuitenkin kohtuu nopeasti, jos kulutus muuttuu (erilaiset ajonopeudet kesä/talvi, jarrut ruvenneet laahaamaan).

        Kulutuksen seuraaminen on ihan fiksua, kun se voi tosiaan paljastaa jotain ongelmia autossa. Vain idiootit ajaa periaatteella "kaikki on mennyt, mitä tankkiin laitetaan.". Yleensä näillä vajukeilla jutut on muutenkin tyyliä "auton kulut on vain satanen kuussa" ... ja silti ovat aina P.A., kun "raha vaan häviää jonnekin".


      • uutta matematiikkaako?
        pitkä matikka kirjoitti:

        > Mutta miten voin laskea kulutuksen, kun kuukauden lopussa tankki voi olla lähes tyhjä tai sitten täynnä

        Jos et ikinä tankkaa täyteen, et saa laskettua ns. tankkausvälin kulutusta. Mutta *tarkkaa* kulutusta et saa täyteen tankkaamallakaan, vaikka essonbaarin parlamentti muuta väittää. Nykyisillä tankkauskentillä on aika reippaat kaadot ja auto on aina jonnekin kallellaan -> välillä tankkiin jää parin litran ilmakupla ja välillä ei -> laskettu kulutus heittelee ylös/alas.

        Mutta kyllä se kulutus sieltä pikku hiljaa selviää joka tapauksessa.
        A) lasket kaikki tankkaukset ja kaikki kilometrit yhteen -> litrat jaettuna kokonaiskilometreillä *0,01 = autosi keskikulutus

        B) lasket ns. liukuvaa keskiarvoa eli laitat Excelin laskemaan aina 3 viimeisimmän tankkauksen litrat yhteen ja jaat saman aikavälin kilometreillä. Liukuva keskiarvo no siitä kiva, että se suodattaa vajaaksi jääneiden tankkausten aiheuttamat häröily, mutta reagoi kuitenkin kohtuu nopeasti, jos kulutus muuttuu (erilaiset ajonopeudet kesä/talvi, jarrut ruvenneet laahaamaan).

        Kulutuksen seuraaminen on ihan fiksua, kun se voi tosiaan paljastaa jotain ongelmia autossa. Vain idiootit ajaa periaatteella "kaikki on mennyt, mitä tankkiin laitetaan.". Yleensä näillä vajukeilla jutut on muutenkin tyyliä "auton kulut on vain satanen kuussa" ... ja silti ovat aina P.A., kun "raha vaan häviää jonnekin".

        Miten tuo A)-kohta liittyy keskikulutukseen?

        Ennen se laskettiin näin: litrat/kilometrit x 100 .


      • ihme ja kumma
        uutta matematiikkaako? kirjoitti:

        Miten tuo A)-kohta liittyy keskikulutukseen?

        Ennen se laskettiin näin: litrat/kilometrit x 100 .

        Rautatiekiskoa ultralyhyen matematiikan suorittaneelle:

        Ajetaan autolla yht 20 000 km ja tankataan tällä matkalla yht. 1500 l bensaa

        Minun laskukaavallani kulutus on 1500/(20000*0,01) = 7,5

        Sinun laskukaavallasi 1500/20000*100 = 7,5

        Ihme juttu, ihan erilaisilla kaavoilla tulee sama tulos ;-o


    • Minä taas käytän vihkoon kilometrit ja tankkaukset-menetelmää siitä syystä, kun auton bensamittari ei toimi....

      • Oliko näin?

        Oliko näin että olet niitä jotka eivät nykyajan himmeleitä hanki kun niitä ei itse voi korjata?


      • Oliko näin? kirjoitti:

        Oliko näin että olet niitä jotka eivät nykyajan himmeleitä hanki kun niitä ei itse voi korjata?

        Tuo on ongelma, joka tuntuu vaivaavan vain yhtä japanilaismerkkiä. Muun merkkisissä autoissa on toiminut. Mittariston irtiotto ja takaisin laitto on hankalaa puuhaa kun sormet ei mahdu väliin. Vaijerin ja johtojen pituus minimaalisen lyhyt.
        Eikä kyllä bensatankkiakaan viitsi myöskään irrotella vain mittarinanturin vuoksi kun tankin on aiemmin jo vaihtanut ruostumisen vuoksi....


    • sdkfjiogjriogje

      Olen satunnaisesti mitannut auton kulutusta niin että nappaisen kuvan bensapumpun näytöstä että paljonko tuli litroja, samalla myös auton mittarilukemasta kuva. Kotona sitten syötän tiedot tekstinkäsittelyohjelmaan johon kirjailen muitakin auton tapahtumia. Kun olen ajanut vähintään n. 1000 km, lasken keskikulutuksen.
      Alku- ja lopputankkauksen olen tehnyt samalla asemalla samalla pumpulla ja olen "päättänyt" että kolme pistoolin katkaisua on tankki täysi. Saattaahan mukana silti olla pientä virhettä, eri lämpötila tms. mutta eipä varmaan ilman erikoislaitteita pääsekään tieteelliseen huipputarkkuuteen.

      Useimmiten en edes viitsi seurailla kulutusta, vain silloin tällöin "kiva tietää" periaatteella.

    • Excel on paras

      Sillä kulutuksen seuranta on helpointa.

      Auton oma kulutusmittaus poikkeaa kahdessa edellisessä autossa noin 0.2 l/100km tankkauksiin verrattuna. Tietysti niin päin, että todellinen kulutus on suurempi.

      Sitä edellisessä oli niin tarkka, että virhe jäi alle 0.1 litran satasella eli ei ollut mitattavissa.

      • ^^^^^^^^^^

        Oletko huomioinut matkamittarin virheen?


      • pilkuntarkka
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Oletko huomioinut matkamittarin virheen?

        OLiko tankissa E5 vai E10 ja oliko kulutuksissa eroja näiden välillä.


      • xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
        pilkuntarkka kirjoitti:

        OLiko tankissa E5 vai E10 ja oliko kulutuksissa eroja näiden välillä.

        Riippuu autosta, tai tarkemmin moottorista. Jotkin moottorit osaavat hyödyntää 98E5 paremmin kuin toiset, ja kuluttavat tuota 98E5 vähemmän kuin 95E10 vaikka valmistajan suosituksena olisikin 95E10. Kokeilemalla tuo selviää.


      • Excel worksheet

        Todella Excel on paras. Aloitin vuonna 1973 ekan autoni kulutuksen seuraamisen siniseen ruutuvihkoon. Kun sain Excel 5.0, siirsin tiedot siihen. Nyt minulla on uusin Excel, johon edelleen laitan tiedot ja joka tietysti laskee kulutuksen, montako kilometria litralla ja ym.

        Mielenkiintoista on ollut seurata uuden Bemarini tietokoneen ja Excelin kulutuslukemia. Eroa on vain snadisti. Tosin kulutus on pienempi, kuin se jonka tehdas ilmoittaa.


    • paljonko hikoat

      En näe mitään syytä seurata moista asiaa. Säästä kuitit jos asia kiinnostaa.

      • fjigjeioeriogjieo

        Yksi syy on että huomaa jos auton polttoaineenkulutus kasvaa epänormaalin suureksi, se kielii jostain viasta tai häiriöstä vaikka mikään merkkivalo ei vielä palaisikaan sen takia.


      • ybybyhyb
        fjigjeioeriogjieo kirjoitti:

        Yksi syy on että huomaa jos auton polttoaineenkulutus kasvaa epänormaalin suureksi, se kielii jostain viasta tai häiriöstä vaikka mikään merkkivalo ei vielä palaisikaan sen takia.

        Joo niin varmaan. Minulla on ollut kymmeniä autoja ja kauheat määrät kilometrejä eikä yhdessäkään autossa ole kulutus kasvanut epänormaalin suureksi.


    • Olisiko

      google docsissa jotain, en ole varma, mutta sieltä koittaisin etsiä. Taitaa olla ilmainen ja toimii jos on googlelle salasana.

    • Pisaralla pidemmälle

      Olen tehnyt itselleni tätä tarkoitusta varten excel-taulukon jossa makro-komennolla pompsahtaa esiin lomake tankkaustietoja varten. Syötetty data näkyy taulukossa ja kuvaajassa. Ei ehkä mikään maailman tyylikkäin, mutta toimiva. Jos tarvitset tuollaista niin voin lähettää.

      • tot.kulutus?

        Oletko verrannut tot.kulutusta auton
        valmistajan ilmoittamiin kulutuslukemiin?
        Jos vielä ottaa huomioon mittarivirheen
        (n.8-15%) voi lukemat olla melkolailla
        muuta kuin automainosten lupaukset.


      • Taitolaji & säästö
        tot.kulutus? kirjoitti:

        Oletko verrannut tot.kulutusta auton
        valmistajan ilmoittamiin kulutuslukemiin?
        Jos vielä ottaa huomioon mittarivirheen
        (n.8-15%) voi lukemat olla melkolailla
        muuta kuin automainosten lupaukset.

        Ja sitten alkaa mellastaa netissä tai autokaupassa kun on tullut kusetetuksi, eikö vaan?


      • tot.kulutus
        Taitolaji & säästö kirjoitti:

        Ja sitten alkaa mellastaa netissä tai autokaupassa kun on tullut kusetetuksi, eikö vaan?

        Ei vaan ihan mielenkiinnosta. Eihän
        se autokaupan vika ole jos auto kuluttaa
        enemmän kuin päästötestiasetuksilla.
        Mitä iloa on huijata itseään kulutuslukemilla jotka pätevät vain paperilla,jos haluaa seurata tod.kulutusta?


      • eroa on...
        tot.kulutus? kirjoitti:

        Oletko verrannut tot.kulutusta auton
        valmistajan ilmoittamiin kulutuslukemiin?
        Jos vielä ottaa huomioon mittarivirheen
        (n.8-15%) voi lukemat olla melkolailla
        muuta kuin automainosten lupaukset.

        Automainosten kulutuslukemat perustuvat ISO-standardin mukaan suoritettuihin laboratoriomittauksiin, jolloin tulokset ovat vertailukelpoisia eri autojen välillä, mikäli mittaukset on rehellisesti tehty.
        Et kai tosissasi kuvittele, että noilla kulutuslukemilla olisi jotakin tekemistä sinun mittaustulostesi kanssa maantieolosuhteissa?


      • niinpä on
        eroa on... kirjoitti:

        Automainosten kulutuslukemat perustuvat ISO-standardin mukaan suoritettuihin laboratoriomittauksiin, jolloin tulokset ovat vertailukelpoisia eri autojen välillä, mikäli mittaukset on rehellisesti tehty.
        Et kai tosissasi kuvittele, että noilla kulutuslukemilla olisi jotakin tekemistä sinun mittaustulostesi kanssa maantieolosuhteissa?

        No en kuvittele vaan päinvastoin.
        Moni autonmyyjä vain haluaa antaa kuvan,että ne annetut kulutuslukemat olisi oikeita myös käytännössä.

        Mittausten standardit on varmaan kaikille samat, mutta voi olla että
        niissä on tapahtunut muutoksia jossain
        vaiheessa, koska viime vuosina mittauskulutuksien ja käytännön kulutuksien erot ovat olleet kasvamaanpäin. Voi johtua tietysti muistakin tekijöistä.Esim.lisävarusteiden määrästä
        tai heikkotehoisemmista moottoreista.


      • Pisaralla pidemmälle
        tot.kulutus? kirjoitti:

        Oletko verrannut tot.kulutusta auton
        valmistajan ilmoittamiin kulutuslukemiin?
        Jos vielä ottaa huomioon mittarivirheen
        (n.8-15%) voi lukemat olla melkolailla
        muuta kuin automainosten lupaukset.

        Minulla valmistajan lupaama (ja ajoneuvo/autoveron perusteena käytetty) kulutus on 3,2 l/100 km, minkä automyyjäkin sanoi olevan saavutettavissa vain testiolosuhteissa. Omat mittaukset alla (kulutus1 on itse mittaamani, kulutus2 auton ajotietokoneen ilmoittama "since refuel"-kulutus)

        tankkauspvm km litraa kulutus1 kulutus2 hinta, e/l

        14.04.2014 862,0 42,04 4,877 4,600 1,440
        10.05.2014 907,0 42,35 4,669 4,300 1,405
        28.05.2014 959,1 43,33 4,518 4,100 1,544
        02.07.2014 993,3 44,48 4,478 4,200 1,494
        16.07.2014 1006,4 42,33 4,206 3,900 1,489
        01.08.2014 923,2 37,65 4,078 4,000 1,539
        30.08.2014 1043,7 44,85 4,297 4,100 1,449


      • Pisaralla pidemmälle
        Pisaralla pidemmälle kirjoitti:

        Minulla valmistajan lupaama (ja ajoneuvo/autoveron perusteena käytetty) kulutus on 3,2 l/100 km, minkä automyyjäkin sanoi olevan saavutettavissa vain testiolosuhteissa. Omat mittaukset alla (kulutus1 on itse mittaamani, kulutus2 auton ajotietokoneen ilmoittama "since refuel"-kulutus)

        tankkauspvm km litraa kulutus1 kulutus2 hinta, e/l

        14.04.2014 862,0 42,04 4,877 4,600 1,440
        10.05.2014 907,0 42,35 4,669 4,300 1,405
        28.05.2014 959,1 43,33 4,518 4,100 1,544
        02.07.2014 993,3 44,48 4,478 4,200 1,494
        16.07.2014 1006,4 42,33 4,206 3,900 1,489
        01.08.2014 923,2 37,65 4,078 4,000 1,539
        30.08.2014 1043,7 44,85 4,297 4,100 1,449

        Aha, suomi24 ei ymmärrä taulukoita, eihän tuosta numerokentästä saa mitään selvää...


      • niinkö
        niinpä on kirjoitti:

        No en kuvittele vaan päinvastoin.
        Moni autonmyyjä vain haluaa antaa kuvan,että ne annetut kulutuslukemat olisi oikeita myös käytännössä.

        Mittausten standardit on varmaan kaikille samat, mutta voi olla että
        niissä on tapahtunut muutoksia jossain
        vaiheessa, koska viime vuosina mittauskulutuksien ja käytännön kulutuksien erot ovat olleet kasvamaanpäin. Voi johtua tietysti muistakin tekijöistä.Esim.lisävarusteiden määrästä
        tai heikkotehoisemmista moottoreista.

        Kopsaako ne iltapäivälehtien toimittajat
        aiheensa täältäkin, kun pari päivää sitten (26/27 pv) oli juttu juuri tuosta
        asiasta?


      • tot. ÄO?
        tot.kulutus? kirjoitti:

        Oletko verrannut tot.kulutusta auton
        valmistajan ilmoittamiin kulutuslukemiin?
        Jos vielä ottaa huomioon mittarivirheen
        (n.8-15%) voi lukemat olla melkolailla
        muuta kuin automainosten lupaukset.

        Nopeusmittari voi tosiaan näyttää jopa 10 % liikaa. Tämä johtuu pitkälti siitä, että mittari ei SAA näyttää alle todellisen nopeuden, joten mittari säädetään näyttämään X % liikaa, jottei lukema mene "pakkasen puolelle" millään autoon hyväksytyllä rengastuksella.

        Matkamittarissa ei tarvi mitään turvamarginaalia olla, joten näillä heittoa voi olla kumpaan tahansa suuntaan. Mutta se heitto on yleensä hyvin pientä, vain prosentti tai 2.


      • ohikulkia
        tot. ÄO? kirjoitti:

        Nopeusmittari voi tosiaan näyttää jopa 10 % liikaa. Tämä johtuu pitkälti siitä, että mittari ei SAA näyttää alle todellisen nopeuden, joten mittari säädetään näyttämään X % liikaa, jottei lukema mene "pakkasen puolelle" millään autoon hyväksytyllä rengastuksella.

        Matkamittarissa ei tarvi mitään turvamarginaalia olla, joten näillä heittoa voi olla kumpaan tahansa suuntaan. Mutta se heitto on yleensä hyvin pientä, vain prosentti tai 2.

        Jep, säädettiin viisari näyttämään uudella rengastuksella tasan oikein suhteessa navigaattoriin, nyt mittariin kertyy 2km vähemmän / 100km. Siitä seuraa myös se, että laskennallinen kulutus hieman nousi suhteessa aiempiin laskelmiin.

        Nykyisessä autossa olen ottanut kaikki tankatut litrat ylös. Kiva seurata, tankillisten väliset erot ovat välillä aika isojakin, mutta seuratessa pitkäaikaisia keskiarvoja muutokset ovat varsin pieniä. Talvella lämmitin lisää kulutusta ja kesällä taas ilmastointi. Kaikkein pienimmät lukemat ovat keväällä ja syksyllä. Nytkin helteiden loputtua alkoi kova innostus kulutuksen pienemisestä tankkaus kohtaisesti, tosin vuosi-ka seurannassa nyt mennään vain desin alemmalla kulutuksella kuin talvella.

        Kaikki ongelmat ovat näkyneet kulutuksessa: jarrut, p-a vuoto ja suutinten karstaantuminen. Tuo karstaantuminen onkin oma hauskuus säästäväisyysajossa, josko raskas jalka tulisi halvemmaksi kuin liuotustökötit?


    • hohohohohoho

      Aja tankki siihen kohtaan, että mittari näyttää lähes punaista aluetta. Paina mittarin kohta mieleesi. Mene tankille ja tankkaa haluamallasi summalla. Mitä enemmän, sen parempi. Ei välttämättä täyteen. Ota kuitti hansikaslokeroon talteen.

      Nollaa matkamittari ja heti kun tankkimittarin viisari näyttää samaa kohtaa kuin aiemmin, voit arvioida tankkaamasi polttoaineen olevan nyt kulutetun. Eli näät heti matkamittarinlukeman y km ja x litraa polttoainetta. Voit kirjottaa matkamittarinlukeman sitten toisella tankkikerralla vanhan kuitin taakse ja vaikka merkitä pikku vihkoon halutessasi myöhemmin.

      Saat myöhemmin helposti laskettua kulutuksen satasella, eli x litraa jaettuna y kilometreillä kertaa 100. Eikä siitä tarvitse tehdä orjallista toimintaa pidät vaan kuitit tallessa ja kirjaat sitten myöhemmin ylös kun huvittaa. Sitten voi vertailla miten kyseisellä autolla eri ajotavat ja ympäristöt vaikuttaa kulutukseen.

      • ohikulkia

        Höpöhöpö. Tankki täyteen naks, matkamittarin lukema ylös. seuraavalla tankkauksella täyteen naks litrat (eli kuitti) ylös ja taas matkamittarilukema. Voit laskea kulutuksen tankkausta kohti, tai kerätä useamman kuitin (eli litrat) talteen ja sit viimeisimmät kilometrit. Nyt onkin jo parempi keskiarvo tiedossa. Vielä jos käytät usein samaa tankkauspaikkaa pysyy autokin suht samassa asennossa. On aivan sama vaikka välillä tankki ei täyttyisikään samoin, kunhan lopulta tankkaat tässä omassa paikassa. Mitä enempi tankkauksia, sitä tarkempi tulos.

        Eli en ymmärrä alkuunkaan tuota mittarinneulasta katsomista, trolli?


    • bensaa suonis

      Helpoin ja halvin on: ruutuvihko kynä = päässälaskutaito

    • tyhmälle sääntö

      Auto kuluttaa kaiken mitä sinne laittaa! Hyvä nyrkkisääntö...

      • helmiä sioille

        Noin tyhmälle tuo onkin jo saavutus


    • Onhan näitä..

      Tuo taitaa olla se varmin, joskin myös "työläin" tapa seurata kulutusta. Sillä saa kuitenkin laskettua sen auton todellisen kulutuksen.
      Ajotapahan vaikuttaa paljon polttoaineen kulutukseen.
      Muista tekijöistä vuodenajat vaikuttaa kulutukseen myöskin, talvella auto kuin auto vie varmasti sen litran enemmän kuin kesällä, jos tuo riittää edes autosta riippuen.
      Myöskin varustetaso voi lisätä kulutusta aika paljonkin. Ilmastointi, automaattivaihteisto, neliveto...

    • muuaktiivi

      mitä iloa on seurata kulutusta koko ajan. nippelinäpräämistä niille joilla ei muuta tekemistä ole?

    • puupekkara

      Auton tietokonehan näyttää kulutuksen jos sitä haluaa seurata. Itse en sauraa, mitä se hyödyttää? Tankkaan kun auto piippaa ja pyytää löpöä lisää siinä kaikki.

      • niin niin mut

        Niin kun kiihdytät saattaa kulutusmittari olla 35l/100 ja vapaalla mäkeä laskiessa 0l/100. Että missä kohtaa haluaa kulutusta ajotietokoneelta katsoa on omassa mielessään. Tätä aloittaja ei edes kysynyt.


      • puupää

        Autuaita ovat puupäät. Sinäkni ehkä onnellisen tietämätön siitä, että todellinen kulutus on litran suurempi?


      • 35L/100

        Auton kulutusmittari myös ovelasti poistaa tyhjäkäynti osuudet kulutuksesta.


    • pekanaka

      Kuittiin kirjoitat trippimittarin lukeman tankatessa ja trippimittari nollille aina tankatessa. Miks tehdä hankalammin?

      • parempi tapa

        Miksi leikkiä trippimittarin kanssa, kun riittää, että kirjoittaa muistiin kokonaiskilometrit. Excel osaa kyllä laskea, paljonko ajoa on tullut edellisen tankkauksen jälkeen.

        Kokonaiskilometrien seuraaminen on myös vähemmän herkkään kirjoitusvihreille. Jos lukema tuli kirjattua väärin, niin tilanne korjaantuu seuraavalla tankkausvälillä.

        Tripin kilometrien väärä kirjaus tekee kulutusdataan keskikulutusta vääristävän piikin.


      • ohikulkia
        parempi tapa kirjoitti:

        Miksi leikkiä trippimittarin kanssa, kun riittää, että kirjoittaa muistiin kokonaiskilometrit. Excel osaa kyllä laskea, paljonko ajoa on tullut edellisen tankkauksen jälkeen.

        Kokonaiskilometrien seuraaminen on myös vähemmän herkkään kirjoitusvihreille. Jos lukema tuli kirjattua väärin, niin tilanne korjaantuu seuraavalla tankkausvälillä.

        Tripin kilometrien väärä kirjaus tekee kulutusdataan keskikulutusta vääristävän piikin.

        Jesh!


    • SOU WOT?

      Kun ei aja kuin tarvittavat kilometrit niin ei polttoainetta kulu kuin tarvittava määrä ja kulutuksen seurannalle ei ole tarvetta. Menee mikä menee, mutta tarpeeseen.

    • 13+10

      Mulla on parkkikiekossa kulutus mittari mitä aina uteliaisuuttani katson tankatessani ja nollaan aina rippimittarin. 4.8-5.3l/100 pyörii oman dieselin kulutus.

    • Chevy 427BB

      Kiva kiusata 6-71ahtimella olevalla BB Letukalla näitä pemari-audi-mese yms kuskeja,putoavat maanpinnalle kun vanhan Chevyn peräpää takavaloineen näkyy pikku "polkasun" jälkeen kauaksi loittonevan...
      Ei haittaa kulutus lainkaan,mutta se fiilis kun Letukka 427BB:lla kiihdyttäessä rykäsee kunnon hevosenpotkun joka tuntuu kuskin selkä-niskanikamissa.....se on menoo eikä mitään pemarikinneri köröttelyä!

      • VeeKasiJuuu

        Niin ja mikäs se kulutus olikaan???? Taitaa palaa ( tarkemmin ilmaistuna "räjähtää" )siellä cylinteriissä jo yhdellä polkasulla se pari litraa bensaa..

        .. Mutt jos on tarpeeek paksu lompakko, niin sitthää se on iha sama mitä se vie.
        .. Pääasia että liikkuu..


      • Chevy 427BB
        VeeKasiJuuu kirjoitti:

        Niin ja mikäs se kulutus olikaan???? Taitaa palaa ( tarkemmin ilmaistuna "räjähtää" )siellä cylinteriissä jo yhdellä polkasulla se pari litraa bensaa..

        .. Mutt jos on tarpeeek paksu lompakko, niin sitthää se on iha sama mitä se vie.
        .. Pääasia että liikkuu..

        Niin ja mikäs se kulutus olikaan????

        Alle 20 litraa sadalla kilsalla nätisti(55-70mph) ajaen,raskaammalla jalalla 40 litraa

        (100-110?mph).Mailimittarin asteikko loppuu 110:n,menee yli viisari tarvittaessa...

        Chevyllä ajetaankin ehkä parisataa mailia vuodessa,aurinkoisilla kesäpäivillä...
        80 litran tankki täyttyy kesässä 1-2 kertaa ajotyylistä riippuen ja ajomatkasta,200-300e bensaan vuodessa on halpaa hupia tällä verrattuna johonkin itäkotteroon...


      • skördä
        Chevy 427BB kirjoitti:

        Niin ja mikäs se kulutus olikaan????

        Alle 20 litraa sadalla kilsalla nätisti(55-70mph) ajaen,raskaammalla jalalla 40 litraa

        (100-110?mph).Mailimittarin asteikko loppuu 110:n,menee yli viisari tarvittaessa...

        Chevyllä ajetaankin ehkä parisataa mailia vuodessa,aurinkoisilla kesäpäivillä...
        80 litran tankki täyttyy kesässä 1-2 kertaa ajotyylistä riippuen ja ajomatkasta,200-300e bensaan vuodessa on halpaa hupia tällä verrattuna johonkin itäkotteroon...

        Vai ajetaan sillä bensakrematoriolla siis pari kertaa kesässä, eli se on sitä pikkupoikien touhua.


      • AUDI V6
        skördä kirjoitti:

        Vai ajetaan sillä bensakrematoriolla siis pari kertaa kesässä, eli se on sitä pikkupoikien touhua.

        Minä riuhtaisen jenkkikotteroista aina ohi.


    • bemarihörhö

      Itsehän lasken verrannolla, joka lukion lyhyessä matikassakin opittiin. Ei tarvita tietokonetta, eikä salasanoja moisen seuraamiseen =D

      Helpompi ehkä selittää paperilla, mutta yritetään tähän

      Jos esim. ajanut vaikkapa 774,3km ja olen tankannut 103,58€:lla 64,57 litraa, niin

      100km ---- X litraa
      774,3km ----- 64,57 litraa

      Tuon jälkeen lasketaan 64,57litraa X 100km, joka jaetaan 100km:llä --> saadaan montako litraa menee sadalla kilometrillä.

      Tässä tapauksessa 8,3 litraa sadalla kilometrillä

      • Korjaaja--

        Vastauksesi oli oikein, mutta pieni korjaus laskutoimitukseesi:

        100km = X
        774,3km = 64,57 litraa

        Ristiinkertomalla saadaan : 774,3km X = 100km x 64,57 l
        Ratkaistaan X. 100km x 64,57 l / 774,3 km = n. 8,34 litraa.


      • ilman X;ä ym..

        64,57 jaettuna 774,3 x 100=8,34 l/100km


      • laskija
        ilman X;ä ym.. kirjoitti:

        64,57 jaettuna 774,3 x 100=8,34 l/100km

        64,57 / 774,3 = 0,08339
        siitähän sen näkee ilman kertomisiakin, eli 8,34
        Mitä sää lasket? No kulutusta!


    • viljo2

      Tänäänkin ajoin pyrällä. Ei kuluta yhtään. Jäipähän nekin verorahat valtiolta saamatta. Ei niitä kuitenkaan olis käytetty teiden kunnossapitoon. Onneksi myin auton pois. Jos joskus tarvitsen niin vuokraan. Tulee halvemmaksi.

    • KAH

      Kun auton bensavalo syttyy, nollaan trippimittarin ja ajelen tankkaamaan. Tankkaan aina 50 litraa ja tällä määrällä pääsee noin 700 kilometriä kaupukiajoa ennenkuin bensavalo syttyy taas. Helppoa?

    • En valita

      Mun auto kuluttaa kaiken mitä tankkaan eli aika edullista.

    • rfgbh

      Tankkaus.com

    • Sinkkuelämää

      Mulla Jagge kuluttaa kaupunkiajossa 15 litraa satasella ja maantieajossa 10 litraa satasella. Ei sitä mihinkän tarvitse kirjata. Kun mittari näyttää lähes tyhjää, niin ei kun tankkaamaan! Ei se tämän monimutkaisempia kommervenkkejä tarvitse. :)

    • 1+9

      Bensan kulutusta voi seurata bensamittarista. Hyvin varustetuissa autoissa sellainen on vakiovarusteena siinä ratin takana nopeusmittarin läheisyydessä. Jos sellaista ei löydy, suosittelen tarkistamaan bensan määrän suoraan bensatankista. Avaat vain bensakorkin, sytytät tulitikun ja kurkistat korkin reiästä tankin sisälle. Huomaat kyllä, jos siellä on bensaa jäljellä.

    • Kkbjbjbjbjb

      Miull ku on ihan sama mitä maksaa, en minä vihkoihin piirtele. Mie ostan aina kahella kympil, mun bensa maksaa kakskymppii. Thatis
      ,

    • toimi näin
      • ei vaan näin

        Aja tankki tyhjäksi niin että kone pysähtyy. Ei tarvi paahtaa mitään moottoritietä vaan pyörit kotikulmilla ne viimeiset kilsat. Heti kun nykäsee niin kone pysähdyksiin ja vedät kanisterista tankkiin bensaa. Sitten tankki vaan piripintaan ja eiku taas tankki tyhjäksi. Siitähän sen pystyy laskemaan keskikulutuksen seka-ajossa sadan metrin tarkuudella. Jotkut pitkät matka- ajot voi sitten viedä vähän vähemmän, mutta ei paljoa. Riippuu vauhdista.


      • ei vaan näin

        Aja tankki tyhjäksi niin että kone pysähtyy. Ei tarvi paahtaa mitään moottoritietä vaan pyörit kotikulmilla ne viimeiset kilsat. Heti kun nykäsee niin kone pysähdyksiin ja vedät kanisterista tankkiin bensaa. Sitten tankki vaan piripintaan ja eiku taas tankki tyhjäksi. Siitähän sen pystyy laskemaan keskikulutuksen seka-ajossa sadan metrin tarkuudella. Jotkut pitkät matka- ajot voi sitten viedä vähän vähemmän, mutta ei paljoa. Riippuu vauhdista.


      • essonbaariin opit
        ei vaan näin kirjoitti:

        Aja tankki tyhjäksi niin että kone pysähtyy. Ei tarvi paahtaa mitään moottoritietä vaan pyörit kotikulmilla ne viimeiset kilsat. Heti kun nykäsee niin kone pysähdyksiin ja vedät kanisterista tankkiin bensaa. Sitten tankki vaan piripintaan ja eiku taas tankki tyhjäksi. Siitähän sen pystyy laskemaan keskikulutuksen seka-ajossa sadan metrin tarkuudella. Jotkut pitkät matka- ajot voi sitten viedä vähän vähemmän, mutta ei paljoa. Riippuu vauhdista.

        Toimii historic -sarjalaisilla. Katalysaattoriauton kanssa ei kannata pelleillä. Kaikenlaiset polttoaineensyötön pätkimiset, pitkät käyntiin sahaamiset, hinaamiset yms. voivat käydä katalysaattorin päälle, kun sinne kertyy palamatonta bensaa, joka roihahtaa kertalaakista -> KAT ylikuumenee.


      • nununu
        essonbaariin opit kirjoitti:

        Toimii historic -sarjalaisilla. Katalysaattoriauton kanssa ei kannata pelleillä. Kaikenlaiset polttoaineensyötön pätkimiset, pitkät käyntiin sahaamiset, hinaamiset yms. voivat käydä katalysaattorin päälle, kun sinne kertyy palamatonta bensaa, joka roihahtaa kertalaakista -> KAT ylikuumenee.

        Oon ajanut varmaan kaikilla omistamillani autoilla tankin tyhjäksi ja kyllähän noita autoja on ollut varman parikymmentä, enempikin. Tuosta joukosta on ollut vain yksi ei katalysaattori ja pari dieseliä. Ei ikinä oo ollut mitään ongelmia ikinä katalysaattorin kanssa. Viimeksi viime viikolla ajoin muijan uudenkarhean focuksen tankin tyhjäksi nähdäkseni paljonko bensavalon jälkeen ajaa ja kun sammui risteykseen pyöräytin startilla tien yli. Ei aina kannata uskoa kaikkia automaailman huuhaita katalysaattorien räjähtämisistä milloin mistäkin.


      • kat-specialisti
        essonbaariin opit kirjoitti:

        Toimii historic -sarjalaisilla. Katalysaattoriauton kanssa ei kannata pelleillä. Kaikenlaiset polttoaineensyötön pätkimiset, pitkät käyntiin sahaamiset, hinaamiset yms. voivat käydä katalysaattorin päälle, kun sinne kertyy palamatonta bensaa, joka roihahtaa kertalaakista -> KAT ylikuumenee.

        Kat-auton voi ajaa tankin tyhjäksi, niissähän on polttoaineen suihkutus ja sähköinen pumppu joten auto käynnistyy kun bensapaine on riittävä. Eli neuvosi on essonbaarista ja turhanpäiväinen.


    • fffffffffffddddd
    • jeeseej

      Eikö se ny ole helpointa vaan merkata kilometrit ja litrat vihkoon ja seurata siitä. Ei tarvi mitää hienouksia tämäkään asia.

      • -?-

        Minkävärinen sen vihkon pitäisi olla. Onko bensalle ja naftalle eriväriset vihkot?


      • Vihkon väri
        -?- kirjoitti:

        Minkävärinen sen vihkon pitäisi olla. Onko bensalle ja naftalle eriväriset vihkot?

        Vihkon pitää olla samanvärinen kuin auto.


    • skördä

      Jos auto kuluttaa hiukankin yli sen mitä autonvalmistaja ilmoittaa, on auto vietävä välittömästi merkkihuoltoon ettei tule kallista moottoriremonttia.

    • Moottori tie on kuum

      Joo katso bensa mittaria siitä näkee kulutusta !!

    • rmtob

      Huvikseni seurasin muutaman tankkauksen ajan ajotietokoneen näyttämiä paperilla laskettuun (todelliseen). Sekalaisessa ajossa tietokone näytti 13.4 l/100km. ja todellinen 13.2 l/100km. Aika luotettavaa.

      • Menee mikä menee.

        Kulutusta ei pysty seuraamaan mitenkään.


    • Auto kertoo itse

      Katsoo vain auton mittarista, näyttää reaaliaikaisesti tilanteen. Ja tarkistuslaskenta tankkauksen jälkeen varmistaa ettei oleellisia heittoja ole.

    • Ilmalla ei kulje

      Ei oo tainnu nuo tankin tyhjäksi ajamis ohjeita antavat ikinä ajaa tankkia tyhjäksi.
      En suosittele, ei kaikki autot niin vain lähdekkään käyntiin sitten kun tankki on käynyt tyhjänä ja sinne on sitten laitettu jonkin verran polttoainetta.

      Itse tankkaan yleensä saman verran polttoainetta, tankkauksen jälkeen nollaan trippimittarin ja sitten kun tankki alkaa olemaan sopivan tyhjä, yleensä silloin kuin merkkivalo syttyy katson trippimittarista ajetut kilometrit että ovat suunnilleen saman verran kuin aina aiemmin ja käyn taas tankkaamassa saman määrän polttoainetta ja nollaan trippimittarin..

      Näin on helppo seurata ja laskea myös kulutusta, esim. jos 13litraa laittaa polttoainetta ja sillä ajaa 250km niin kulutus on 13/250*100= 5,2l /100km

    • automiesX

      Minä seuraan autossa polttoaine mittaria ja kilometri mittaria. Ja lompakkoni tietää sen kuinka paljon kulloinkin bensiiniä tankataan. Luulisi näiden toimien riittävän polttoaineen kulutuksen seuraamiseen.
      Tätä olen tehnyt aina 1970-luvun alusta saakka. Enkä vielä ole tehnyt konkurssia polttoaineen kulutuksen vuoksi.

    • neitoperho221

      Onko autossa jotain mittaria mistä näkee kuinka paljon kuluttaa polttoainetta?

      • kyllä se siitä

        On toki luotettava mittari kaikissa kunnon autoissa. Tankkauksen jälkeen näyttää F ja kun viimeiksi ostamasi bensa on kulutettu, niin näyttä E. Hyvin selkeää !!
        Monimutkaisempaa kulutuksen seurantaa en ole tarvinnut 40 vuoteen.
        Jos haluaa hifistellä, niin voi lukea lisäksi matkamittaria ja huoltamon mittaria ja lisäksi vielä siirrellä desimaalipilkkuja haluamalleen kohtaan lukemarivissä.


      • Grand picasso

        Mulla ainakin on ajotietokoneessa näkyvissä hetkellinen kulutus, keskikulutus ja jopa se, kuinka kauas ( sen hetkisellä vauhdilla) bensatankissa olevalla bensalla pääsee.


    • Hämärä Kontulasta

      Et tarvitse ohjelmia vaan ohjeitani. Jos autosi on pikkuräppänä esim. Fia t kulutus on 5l, Volvo vie 10l ja S-Mersu 15l sekä Lambo 25l. Et tarvinne lisäinfoa enää kulutuksista

    • helppoakuin..

      Kun tankkaa katsoo trippimittarista paljonko tankillisella pääsi. Jakaa tankatun polttoainemäärän ajetuilla kilometreillä ja kertoo sadalla niin pääsee kulutukseen. Sitten voi lyijykynällä merkitä ruutupaperivihtkoon sen kulutuksen.

      Nuo on päässälaskuja vielä, ei tartteta laskinta mutta tarttee viitsiä kirjoittaa siihen paperiin en kulutuslukemat jos haluaa ne muistiin.

      • kalibroi ensin

        Jos haluaa tarkemman tuloksen niin voi
        kalibroida auton mittarin ajamalla tutkaan esim. 120 km/h mittarissa ja
        kysymällä sitten ,että paljonko oli
        oikea nopeus. Siitä on helppo laskea
        mittarivirhe %.
        Sen jälkeen lisää sen virheen ajettuihin
        km:in ja laskee keskikulutuksen aik.
        esille tulleella tavalla.


      • joko taas
        kalibroi ensin kirjoitti:

        Jos haluaa tarkemman tuloksen niin voi
        kalibroida auton mittarin ajamalla tutkaan esim. 120 km/h mittarissa ja
        kysymällä sitten ,että paljonko oli
        oikea nopeus. Siitä on helppo laskea
        mittarivirhe %.
        Sen jälkeen lisää sen virheen ajettuihin
        km:in ja laskee keskikulutuksen aik.
        esille tulleella tavalla.

        Sulla on aivojen kalibrointi pahasti pielessä.

        Matkamittarin virhe nopeusmittarin virhe.


    • ihmettelyävaan

      Miten minun tulisi toimia siihen tutkaan ajamalla tai miten edes tiedän missä se tutka vai mikä joka mittaa nopeuden? Se olisi kyllä hyödyllistä jos tarvii tietää oikean nopeuden autolla.

      • kaikki käy

        Käytä kalibroimiseen vaikka navigaattoria tai alligaattoria tai terminaattoria.


    • world peace

      Kulutuksen seurannassa ei ole mitään järkeä jos auto toimii hyvin.
      Kerää ja kirjaa kuitit ja kilometrit kerran kuussa ja ala säästämään kilometrejä.
      Auton käytöstä huomattava osa on omaa laiskuutta, ei ole auton vika että se syö polttoainetta.

      Työmatkat on jees, samalle matkalle pakolliset omat menot.
      Lyhyillä matkoilla fillarointi on loistava vaihtoehto, lapsetkin tykkää pyöräillä vanhempien mukana ja maailma pelastuu.

    • jonzku84

      helppo laskea itekki eli se paljon oot takannu kertaa sata jaettuna ajetulla kikometri määrällä ni saa kulutuksen

    • hmmmmmmmmm

      siinä autossa on sellanen hieno keksintö kuin trippimittari, sen nollaat ku tankkaat ja katot kuinka paljon pääset sillä ennen seuraavaa tankkausta

    • Prius

      Paina näyttöä "Consumption"-kohdasta. Äärimmäisen helppoa!

    • Katalysaattori !

      Bensan kulutuksen laskijoille: Toisin kuin joku neuvoi, ÄLÄ aja tankkia aivan tyhjäksi jos autossa on katalysaattori! Muuten auto sanoo poks ja on "hieman" kallis remontti tiedossa. Nykyään alkaa olla vähissä vanhemmat autot joissa ei ole katalysaattoria, joten kannattaa olettaa että ajamassasi autossa on katalysaattori.

    • Seuraan aina

      On se hyvä seurata auton polttoaineen kulutusta jo senkin takia että tietää onko auto kunnossa.
      Ei sitä muuten välttämättä huomaa ainakaaan kaikki.
      Jos kulutus lisääntyy esim. pari litraa sadalle kilometrille säännöllisesti on syytä epäillä jotain olevan pielessä.

      • vitunurpot

        Mitä epäilisit olevan vikana jos kulutus lisääntyy parilla litralla satasta kohti? Naapurin poikaa, joka imppaa bensaa vai jotain vikaa autossa? Minä epäilisin naapurin poikaa.


      • Naapuri on mukava
        vitunurpot kirjoitti:

        Mitä epäilisit olevan vikana jos kulutus lisääntyy parilla litralla satasta kohti? Naapurin poikaa, joka imppaa bensaa vai jotain vikaa autossa? Minä epäilisin naapurin poikaa.

        "Mitä epäilisit olevan vikana jos kulutus lisääntyy parilla litralla satasta kohti? Naapurin poikaa, joka imppaa bensaa vai jotain vikaa autossa? Minä epäilisin naapurin poikaa."

        Sä oletkin epäileväinen?
        Minä tsekkaisin, etteivät jarrusatulat ole jumissa. Aika paljon todennäköisempi syy.


    • viisari jumiin....

      Ei se auto millään bensalla tai naftalla kulje. polttoainemittarin näyttämä on tärkein tekijä. Meillä on uusi kuorma-auto josta hajosi polttoainemittarin anturi. Vaikka polttoainetta oli puoli tankillista ymmärsi auton keskusaivotietokone ettei polttoainetta ole eikä yrittänytkään käynnistää moottoria.

    • jörppä

      Laitat Auton seisontaan ja rupeet kaljotteleen. ei mene yhtään bensaa , ajat fillarilla baariin ja kauppaan hakee kaljaa . Maailma pelastuu

      • vitunurpot

        Minä en seuraa mitenkään polttoaineen kulutusta. Kun ostan auton niin teippaan bensamittarin näkymättömäksi. Sitten vain ajelen ja painan kaasua. Jos bensa loppuu niin se on voi voi, kyynel.


    • spördä

      Vänhänäjän päppätyntyreissä säättöi seyrätä kylytystä, kyn öli kirkäs bensäletky.

    • Ladamiäs

      Itse olen kyllä ihan trippimittarilla tässä hommassa pärjännyt. Oman auton tankin tilavuus 35L (Lada Samara 1500i). Nollaan trippimittarin tankatessa ja kun polttoainevalo sytttyy/vilkkuu kaarraan tankkaamaan, mittarissa on tavallisimmin noin 350km. Tankkaan tankin täyteen joka yleensä on kyseisessä tilanteessa noin 28L.

      28 jaettuna 3.5(350km) on about 8, eli kulutus on noin 8L/100km. Tämä E85 polttoaineella. Haluan erityishuomiona mainita, että 350km ajo maksaa noin 31€. Suht halpaa ajelua ja ennenkuin alkaa tulvia kommentteja ei kauaa kestä niin 15tkm mennyt eikä mitään oirehdintaa, että olisi haitaksi.

      • Gazmies

        Eikö kuulutuksen sijasta olisi parempi seurata ajomääriä ja ajon tarkoitusta: kauppaan 500 m, R-kioskille kaljaa hakemaan 700 m, kaverin luo väittelemään mikä on paras auto 1,2km...


      • 122H63
        Gazmies kirjoitti:

        Eikö kuulutuksen sijasta olisi parempi seurata ajomääriä ja ajon tarkoitusta: kauppaan 500 m, R-kioskille kaljaa hakemaan 700 m, kaverin luo väittelemään mikä on paras auto 1,2km...

        Jos on vaikeaa laskea kulutusta, niin
        kannattaa hankkia vanha Gaz (vai olikohan se Uaz), joka kulutti tasan
        100 l/ 100 km bensaa tykin veto autona.
        Jakolaskua ei tarvitse osata ja silti
        kulutuslukema tulee oikein.


      • bensa palaa
        122H63 kirjoitti:

        Jos on vaikeaa laskea kulutusta, niin
        kannattaa hankkia vanha Gaz (vai olikohan se Uaz), joka kulutti tasan
        100 l/ 100 km bensaa tykin veto autona.
        Jakolaskua ei tarvitse osata ja silti
        kulutuslukema tulee oikein.

        Se saattoi olla pitkänokkainen 6 x 6 Kraz tai sitten se tylppänokkainen "molo" Gaz. Molemmat kuitenkin vertaansa vailla olevia bensaimureita.
        Scania vetää rekkana vaan n. 40-50 l/100 km, tosin dieseliä ja linjurilla pääsee rauhallisesti ajaen n. 25 l/100 km.


      • kaisuhteellista

        No halpaa tuo sun ajelus ei todellakaan ole mut halpuus ehkä tuleekin tuosta autosta ja sen hankinta/ylläpitokustannuksista. Mulla on 3.5 litranen E mersu bensakoneella, joka vie keskikulutuksena saman kuin tuo sun "bensapihi" lada..


      • ---
        kaisuhteellista kirjoitti:

        No halpaa tuo sun ajelus ei todellakaan ole mut halpuus ehkä tuleekin tuosta autosta ja sen hankinta/ylläpitokustannuksista. Mulla on 3.5 litranen E mersu bensakoneella, joka vie keskikulutuksena saman kuin tuo sun "bensapihi" lada..

        No e mersu maksaa sen 15-25 tonnia helposti että siinähän makselet osamaksua 500 euroa kuussa


    • aivan turhaa

      eikö teillä muuta tekemistä ole kuin jotain bensakulutusta laskea???

      Vähän sama kun jotkut säästää kauppakuitteja...miks ihmeessä

      • dohdoh

        Kauppakuittien säästämisessä saattaa olla ideaakin, kun kauppojen väliset hintaerot voivat olla todella isoja. Bensa sen sijaan maksaa likimain jokapaikassa saman verran, jotta kustannukseen vaikuttaa vain ajomäärä ja ajotapa.


      • ON EROJA
        dohdoh kirjoitti:

        Kauppakuittien säästämisessä saattaa olla ideaakin, kun kauppojen väliset hintaerot voivat olla todella isoja. Bensa sen sijaan maksaa likimain jokapaikassa saman verran, jotta kustannukseen vaikuttaa vain ajomäärä ja ajotapa.

        Vai maksaa bensa joka paikassa saman verran, haista sinä paviaani nyt jo pitkä per ce


    • ajotapa

      Polttoaineen kulutuksen mittarina ajotietokone on verraton. Ei ole oleellista onko se desilleen oikein vaan se kuinka ajotapa vaikuttaa lukemaan ja tästä voi opetella taloudellisen tavan.

      • kaasutinpää

        Ajotietokone ei osaa näyttää kuin sen että paljonko painat kaasua eli paljonko imusarjanalipaine on...eli jurnutat aina tien tukkona kun taloudellista olisi kiihdyttää ripeästi mut ei täysillä tavoite nopeuteen


      • ajotapa
        kaasutinpää kirjoitti:

        Ajotietokone ei osaa näyttää kuin sen että paljonko painat kaasua eli paljonko imusarjanalipaine on...eli jurnutat aina tien tukkona kun taloudellista olisi kiihdyttää ripeästi mut ei täysillä tavoite nopeuteen

        Ei pidä paikkaansa, se nimenomaan laskee kulutuksen per 100 km ottaen huomioon tyhjäkäynnit ja kylmänä ajot hieman automerkistä riippuen. Ei sitä hetkellistä kulutusta pidäkään seurata jos tuota meinasit.


    • Wasabidx

      Terve,

      Käytän itse androidissa Fuelio nimistä ohjelma jo toista vuotta.

    • Siitä tietää

      mitä ajoneuvo kulutta vuodessa Vuoden viimeisenäpäivänä tankkaa tankin täyteen ja kilometrit sekä poltoaine kirjataan muistiin.Vuoden lopussa tankataan siitä tietää paljonko meni poltoainetta ja tuli kilometrejä,silloin tietää varmasti paljonko oli keskikulutus vuodessa,

      • faktaataas

        Halvemmaksi tulee mittailla useemmin jotta voi muuttaa ajotapaansa. Esimerkkinä mun automaatti omega jolla helposti tulee mieleen jurnuttaa 60-70 rajoituksen pikkuteitä sen sijaan et polkasit kaasua ja antas mennä motaria sen 130 km kruiserilla. Totuus on et vie oleellisesti vähempi löpöä tuolla motarireissulla. Sama asia pätee kaikkiin isompiin autoihin, kannattaa kokeilla jos ei muuten usko.

        Ei tarvita kuin parit valot ja hidastelut niin iso auto vie melkoisesti löylyä per kilometri. Jonossa ei kannata kaasuun koskea jos homman voi hoitaa tyhjäkäynnillä automaatin ryöminnällä. Monessa autossa on ns. tyhjäkäyntimoottori jonka ansiosta kulutus on hyvinkin pientä tuon ajan.


    • Mitä kovempi

      vauhti sitä enemmän juomaa kuluu

    • Mimnti

      Meiän A4 2012 Audi kuluttaa kaupunkiajossa 100km 5-6 l, motarilla 3.5-5l.

      • ---

        ei varmaan mene motarilla 3.5 ellet aja max 90 kmh


    • Köyhät laskee...

    • Jorendo

      Vihko ja kynä on ihan hyvä menetelmä. Ei joka asiaan tarvitse tietokoneohjelmaa.

    • Bentsiini

      spritmonitor.de

      fuelly.com

      Käytän varmuuden vuoksi noita kahta ylläolevaa jos vaikka toinen kyykkää.

    • Autojeni kulutus

      Olen lasknut kulutuksia minulla olleista 21 autosta yli 35 vuoden ajalta. Menetelmät on vaan vaihtuneet matkan varrella. Tankkausvälin (täydestä täyteen) kulutus ja kolmen tankkauksen liukuva keskiarvo. Nykyisin myös 5 ja 8 tankkauksen liukuvat.
      Uusimmissa 90 luvun loppupuolelta alkaen on sitten voinut mitata näitä myös autojen ajotietokoneden näyttämiin lukuihin.

      Tankkausvälien lukemat on vaihdelleet noin 55 litrasta / 100km ( 60 luvun V8kone, katkoajoa ja kiihdyttelyä nuorena) vajaaseen 4 litraan / 100km (pihi nykydiesel kevyttä maantieajoa). Tankkaan täyteen silloin kun tankissa on noin 10-25% jäljellä.

      Ja vain yhden auton ajotietokone on näyttänyt samaa lukemaa pitkällä 5 tankkauksen liukuvalla keskiarviolla. Useimmissa virhe on ollut vajaa litra alaspäin lasketusta kulutuksesta. Pahimmassa tapauksessa näytti melkein 2 litraa liian pientä. kulutusta.

    • Kaik män

      Tohon aloittajan kysymykseen on helppo vastata. Kyllä se auto kaikki on kuluttanut mitä tankkiin on kaadettu. Siinä se. Helppoa, eikö totta.

    • Laita trippimittari nollille kun tankkaat.Siitä voit seurata kulutuksen.

    • umad???

      Köyhien hommaa tuo kulutuksen seuranta

      • Juuri tuosta syystä

        Se on niin yleistä suomessa


    • Auto kuluttaa aina

      Polttoaineen kulkutus on vain yksi parametri auton kulutuksessa, mutta todellisen kulutuksen kertoo laskut paljonko rahaa kuluu kuukaudessa autoon. Polttoainettahan ei kulu yhtään jos autolla ei aja yhtään Auton käyttöön liittyy yleensä tarve ja silloin auto kuluttaa tarvitsemansa polttoaineen. Typerintä on hankkia auto polttoaineen kulutuksen perusteella ottamatta huomioon käyttötarvetta. Arvostettavia lisätekijöitä ovat myös turvallisuus, ajomukavuus ja auton kestävyys.

    • Hitsi kun on vaikeasti laskettu, jos on ollenkaan. On ollut jo pitkään eräänlaisia "ajotapamittareita", jotka näyttävät jollain asteikolla hetkellistä kulutusta. Mittaus perustuu yleensä imusarjan alipaineeseen; ts. jos on enemmän vakuumia on ilmeistä, että bensiiniäkin imeään reippaammin.

      Sen sijaan enemmän lienee merkitystä pidemmän matkan keskikulutuksella joka lienee helpoin laskea seuraavasti:

      1. Ajat autosi huoltoasemalle mittarin viereen, mielellään mahdollisimman suoralle alustalle; ts auto ei ole kallellaan mihinkään suuntaan ja tankkaat normaalisti. Nollaat trippimittarin tai kirjaat matkamittarin lukeman ylös.

      2. Kun tankki on suht tyhjä ajat autosi taas huoltoasemalle mittarin viereen, mielellään mahdollisimman suoralle alustalle; ts auto ei ole kallellaan mihinkään suuntaan. Tankkaat taas normaalisti, pistät lukeman ylös ( se näkyy kuitissakin ). Otat trippimittarin lukeman ylös tai lasket näiden kahden tankkauksen välisen kilometrieron matkamittarin kahden lukeman erotuksesta.

      3. Maksat ja siirryt vähän sivummalle laskeskelemaan. Jaat ( mieluiten kalkulaattorilla ) jälkimmäisellä kerralla tankkiin menneen litramäärän kahden tankkauksen välillä ajetuilla kilometreillä. Näin saat keskikulutuksen per kilometri viimeisen ajetun tankillisen aikana. ET nollaa laskintasi vaan kerrot lukeman sadalla, jolloin saat "noin" -keskikulutuksen litraa sadalla viimeisen tankkauksen aikana. Tätä kai olit hakemassa...? Helppoa..? Ellei ei auennut kysy lisää... ;-)

      yst terv. Pena, vanha mittaus-, ja säätöteknikko

    • kjkgngxlk

      vanha volvo syö 10,6 litraa keskim. ja pikku rellu 5.9 litraa noin niinku keskim. ympärivuoden katottuna nääs et silleeen niin notta.

    • karhuvero

      Mun mielestä auton kulutuksen laskeminen on turhaa. Oikeasti pitää laskea, kuinka paljon veroja sen käyttö lisää. Polttoainevero yksin on 70% litraa kohti. Siihen päälle kaikki muut välilliset verot.
      Auto siis ei sitä lompakkoa kevennä, vaan verottaja.
      Mitä ekologisempi auto, sitä vähemmän maksat veroja. Esim. ajoneuvovero on kevyempi , ja kun polttainekulutus on reilusti pienempi, kertyy siitäkin vähemmän valtiolle veroja.

      • Igor007

        Helpoin tapa välttää verottajan autoilun kuluja nostava vaikutus on tankata venäjällä. N.50c/litra, verot nolla. Tällä hinnalla onkin aivan sama kuluttaako auto 5 vai 10 litraa/100km, kunhan tankki on suuri suhteessa kulutukseen. Esim. 500-sarjan bmw 2.5litraisella koneella, vm.92. Keskikulutus 8.1litraa/100km (kaupunki/maantie 30/70), tankkiin mahtuu hitaasti liruttamalla lähes 90 litraa. Toimintamatka tankilisella siis yli 1000km. Saman ikäluokan passat vielä parempi, näitä näkee edelleen paljon venäjällä tankkaamassa, tankki vetää 100litraa! Noilla tankilisella voinee päästä lähemmäs 1500km?


    • sköödiföö

      ite seuraan bessamittarista kulutusta.kun rupee mittari näyttää tyhjää niin tankille..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4336
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2489
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1627
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      25
      1260
    5. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1187
    6. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      922
    7. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      113
      918
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      904
    9. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      74
      885
    10. Oletko päättänyt

      Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      830
    Aihe