Niinpä näkyy tulee tuo talvi ja olisi mietinnässä neliveto. Pohdin itse ehkä juuri Volvon AWD tai Audin Quattroa ja ehkä Mersunkin nelivetokin käy.
Lähinnä tuo että mitä lisä huoltoja neliveto tarvitsee verrattuna kaksivetoiseen. Tuo Volvohan ei ole jatkuva neliveto joten se ei varmaan hirveästi eroa kaksivetoisesta, kun taas Audi ja Mersu ovat jatkuvia eli siellähän osat pyörii koko ajan eli myös kuluvat.
Tuo kestävyys mietityttää miten muilla on toiminut onko tarvinnut korjata ja mitä vikoja neliveto järjestelmässä voi olla. Tuota Volvon AWD en ole kokeillut, mutta Mersun ja Audin kylläkin. Eli käytännön erot ajossa miten eroaa tuo kytkeytyvä verrattuna jatkuvaan. Oliko se joku Saksan autolehti jossa Volvon neliveto voitti Audin ja BMW joissa on jatkuva eli voisi päätellä että tuo Haldex systeemi on hyvä ainakin jos sitä vertaa vanhaan viskoon jossa ei välillä tiedä mihin auto arpoo sitä vetoa ja ajaminen on erittäin kummallista.
Eli tuo Haldexin kytkeytymis viive on saatu niin pieneksi että se lyö tuon viskon mennen tullen ja pystyy nähtävästi haastamaan jo jatkuvan. Joten tällä hetkellä vaaka on kääntymässä tuohon Volvon AWD juuri tuon takia että se ei turhaa pyöri koko ajan vaan aina tarvittaessa vetoa tulee joka pyörälle, mutta sitten on juuri tuo kestävyys ainakin, kun ajattelee maalaisjärjellä niin juuri tuo kestävyyskin olisi parempi mitä jatkuvassa siellähän osat pyörii koko ajan. Mutta hei sanokaapa ne joilla on kokemusta molemmista että päädynkö tuohon Volvoon pitäsi myös ensin päästä itse tuo Haldex testaamaan eli odotetaan vähän, kun saadaan liukkaita niin voidaan kokeilla, mutta sitä ennen tyydyn muiden kokemuksiin.
AWD vs. Quattro
6
2570
Vastaukset
- ...
Kyllä ne vetolaitteet koko ajan pyörii niissä atomaattisesti kytkeytyvissäkin, vaikka voimaa ei taakse menekkään. Ja eiköhän ne jatkuvat nelivedot sen saman kestä minkä kaksivetoisetkin.
- audisti
Volvo mainostaa radiossa ainakin, että auto&motor (tms) saksan suurin autolehti testasi parhaan neliveto-auton, ja ykkönen oli Volvo AWD:llä
- Oldschool
Quattro on vain markkinointitermi, kuin myös Volkkarin 4Motion. Pienissä autoissa, kuten Golf ja A3, neliveto on toteutettu Haldexilla (kuin myös kaikki Volvon nelivedot), suuremmissa (A4 ja ylöspäin, Passat) keskitasauspyörästönä on Torsen, toisinsanoen jatkuva neliveto.
Kolmen vuoden kokemus neliveto-Passatista puhuu vahvasti Torsenin puolesta, myönnettäköön että en ole Haldex-autolla ajanut mutta tässä "vanhemmassa" tekniikassa on loistavaa ainakin se, että neliveto ei erikseen kytkeydy päälle missään tilanteessa, vaan auto on liukkaalla täysin johdonmukainen ajettava joka tilanteessa. Pitoa löytyy ns. riittävästi, jumiin jää oikeastaan vain siinä vaiheessa jos olet niin syvällä hangessa että kantaa pohjasta jo, ja jakosuhde tuntuisi elävän sopivasti siinä mielessä että auton saa kaasulla sladiin.
Liian kovaa mutkaan ajaessa vehje puskee, mutta liberaalilla oikean jalan oikaisulla saa perän tuupattua sivulle, ja neljällä pyörällä kiskottua itsensä siihen suuntaan kuin haluaa. Vastaheittoja yms. on myös naurettavan helppo toteuttaa sydämensä kyllyydestä.
Hiljattain testasin myös joukkoa muita nelivetoisia autoja, ja uudeksi kulkineeksi valikoitui vaihtelun nimissä Subaru Outback. Koeajolenkillä ei pahemmin saanut tatsia nelivedon toimintaan, hiekkapätkällä pitoa tuntui kuitenkin olevan enemmän kuin tehoa (2,5l karvalakkimalli). Mielenkiinnolla odotan ensilumia, sen verran hyvää tuosta Subarun nelivedosta on kuitenkin saanut kuulla että ei se välttämättä mikään pettymys tule olemaan. - on ykkönen
huollon puolesta voisi ajatella siten, että nelivedossa on etu ja takavetoisten huonot puolet. eli on kardaani ristinivelineen ja etpäässä nivelten suojakumit ym..
Öljyä on paljon.. etuperä takaperä vaihdelaatikko jakolaatikko... ja kun ne nykyisin pakottaa käyttämään jotain järkyttävän kalliita parasta luokitusta olevia öljyjä... mahtaakohan siinäkään olla muuta hyötyä kun rahastus..
Eihän se paha olisi jos sinne lyhkkäisi ihan perus synteettiset peräöljyt, mutta kun määräaikaishuolloissa sinne pistetään ne kaikkein kalleimmat.
Ja tuosta joutavaa pyörimisestä... kyllä ne osat siellä pyörii vaikkei vetoa välitetäkkään. Jos ei voima pyöritä, niin pyörät pyörittää. Mutta perempi se, kuin että asiat ei pyöris. Jos ajateltais, että ajo on niin rauhallista, ettei takaperä pyöris ollenkaan kymmeneen vuoteen.. voit varmaan arvata minkälainen ääni kuuluu, kun se sitten pyörähtää kun on 10 vuotta ollut voitelematta.
Kyllä se neljä veto on hyvä ratkaisu.. kadulla on varmaan tuollaiset kytkeytyvät ihan omiaan.. maastoon en sellaista itse ottaisi; jatkuva on suossa ainoa ratkaisu. Mutta jos ei tuollaista varsinaista maasturia olisi niin varmaankin ostaisin 4-veto henkilöauton (tai ns. elämäntapamaasturin) kytkeytyvällä nelivedolla..
Nyt pidän matka-auton 2 vetoisena, kun on kuitenkin tuo maasturi pahojen kelien varalle. Mutta oikeasta maasturista ei oikeen ole pidemmän matkan autoksi..- Neliveto
Niin nimenomaan haen tuota autoa normaali tie käyttöön. Eihän nyt noilla V70 tai A6 nyt maastoon ole menemistäkään, kun maavaraa ei ole riittävästi. Eli juuri tuo että onko tuo haldex niin kehittynyt että se olisi jopa parempi kuin tuo jatkuva tiellä.
Eli vanha se visko neliveto sehän nyt ei pärjännyt alkuunkaan jatkuvaa vastaan vaan lähinnä melkein kaksivetoinenkin on parempi kuin tuo vanha visko. Eli juuri tuo kytkeytyminen tuli sellaisella viiveella että siinä ehti, vaikka kahvit juoda ennen kuin sitä voimaa siirtyi myös toisille pyörille ajo oli melkein vaarallista, kun ei aina tiennyt mistä auto vetää.
Nyt, tämä haldex on nähtävästi paljon nopeampi eli jos tuo kytkeytymisviive on pieni niin silloinhan sitä ei ajossa huomaa. Jatkuvan ongelmahan on se että sillä kerää helposti liikaa vauhtia, koska luistoa ei tunne eli tuossa haldexissa sen huomaisi, mutta salamana myös vetoa siirtyisi taakse jolloin nelivedon varmuus säilyisi. - vieläkin :)
Neliveto kirjoitti:
Niin nimenomaan haen tuota autoa normaali tie käyttöön. Eihän nyt noilla V70 tai A6 nyt maastoon ole menemistäkään, kun maavaraa ei ole riittävästi. Eli juuri tuo että onko tuo haldex niin kehittynyt että se olisi jopa parempi kuin tuo jatkuva tiellä.
Eli vanha se visko neliveto sehän nyt ei pärjännyt alkuunkaan jatkuvaa vastaan vaan lähinnä melkein kaksivetoinenkin on parempi kuin tuo vanha visko. Eli juuri tuo kytkeytyminen tuli sellaisella viiveella että siinä ehti, vaikka kahvit juoda ennen kuin sitä voimaa siirtyi myös toisille pyörille ajo oli melkein vaarallista, kun ei aina tiennyt mistä auto vetää.
Nyt, tämä haldex on nähtävästi paljon nopeampi eli jos tuo kytkeytymisviive on pieni niin silloinhan sitä ei ajossa huomaa. Jatkuvan ongelmahan on se että sillä kerää helposti liikaa vauhtia, koska luistoa ei tunne eli tuossa haldexissa sen huomaisi, mutta salamana myös vetoa siirtyisi taakse jolloin nelivedon varmuus säilyisi.Siinä on juu se ongelma, että kellää (kiinnostuneella) ei varmaan ole oikeen varaa lähteä testeilemaan noita uusia veto-tekniikoita.. Yleensä ne, kenellä olisi vara on enemmän kiinnostuneita istumaan toimistossa tai harrastamaan extreme lajeja kuubassa :)
kon pääsisikin oikeen testaamaan... Mutta kun siinä testatessa aina jotain hajoaa.. Koskaan ei ole vielä tullut tunne, että "tämä on hyvä, tämä riittää".. aina mennään pahempaan paikkaan.. ja kun ei pääse niin kyritetään rajummin.. Ja tuloksena on, että kunnon maastoretkellä hajoaa aina jotain.. matka on vähän pettymys jos mitään ei hajoa. Safarit on tietenkin erikseen :)
Mutta asiaan...
Sen enempää uusiin city/elämäntapamaastureihin tutustumatta (eli voin olla väärässäkin) ihmetyttää, että valmistajien pitää _mainostaa_ uusia tekniikoita niin ylivertaisiksi, että muuta ei tarvita.. Eli miksei niihin lyödä sitä yhtä "jatkuva neliveto"-nappia kojelautaan... Olisi aika kätevä painaa siitä, kun aurausjätettä ylittämään.. ja kiiltävällä uudella autolla ei oikeen muuta kehtaakaan tehdä. ja senkin vain kun käy ensin potkimassa vallia varmistaakseen ettei se ole jäätynyt sen malliseksi.
Aika kauanhan noita kytkeytyviä vetoja on jo ollut ja ne ovat kalliissa autoissa.. tai ainakin keskivertoa kalliimmissa.. eiköhän niiden toteutukseen ole rahaa pistetty aika paljon.. KAnnattaa käydä nuo sinun vaihtoehdot talvella koeajamassa.. jos nyt jaksat ensimmäisiin lumiin asti odotella :) sitten, kun käy hiukan auraamattomalla tehtaan pihalla tai pikkutiellä niin voi hiukan kokeilla. tai rukäsee auraus vallin yli.. koeajoautoahan ei kannata sääliä :) Tietysti huonolla tuurilla voi käydä niin, että saa jonottaa kevääseen asti, että saa oman värivalinnan kattoluukulla :P
(rasittavaa toimintaa muuten autotehtailta.. luulisi, että erikois valinnat valmistetaan hetimiten.. mutta citroëniltä sai aikoinaan automaati-kattoluukku-ilmastointi-vakion.sääd" mallia odotella melkein puoli vuotta)
Kun tm tai moottori tai tuulilasi palkkaisi kunnon maastomiehet koeajamaan tällaiset uudet viritykset ja kertomaan mielipiteensä.
Normaaliajossahan se on tietysti paljon ajotavasta riippuvainen.. eli menee melkein arpapeliksi. Mutta ainahan voi ostaa yhden ja ejaa talven tai kaksi ja veihtaa toisenlaiseen jos ei tunnu hyvältä.. paska homma vaan näillä hinnoilla.. pitäis olla töissä niin paljon ettei paljon testailemaan ehdi..
Kalliita kuitenkin nuo volverot.. jos maavaraa ei tarvitse, niin varma valinta on subaru. Subarukin on vihdoinkin päässy eroon siitä salamannopeasta ruostumisesta.. muiden merkkien tasolle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1726293- 1471744
- 1131528
- 511280
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️46962Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢32879Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu97856Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5809Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan231775- 41759