Kantapääni on ollut viikon kipeä takaosasta kohdasta, jossa akillesjänne kiinnittyy kantapäähän.Kohta ei punoita ja on vain bähän turvonnut. Etenkin aamuisin kipu on kova ja nilkan ojentaminen aiheuttaa kipua. Teen työtä, jossa seisotaan ja kävellään koko päivä ja etenkin työpäivän jälkeen kantapäähän koskee. Työterveydessä lääkäri ei edes kstsonut kantapäätä, kejotti vain syömään tulehduslääkekuurin. Ei ole tehonnut. Onko kellään kokemuksia vastaavasta kivusta ja mikä voisi olla syynä?
Kantapääkipu
5
227
Vastaukset
- käyttää jalkojaan m
Nilkkojen jäykkyys saattaa vaikuttaa toistuviin yönaikaisiin suonenvetoihin, jotka voivat olla kivuliaita ja pitkäkestoisia.
Olen ottanut mangnesiumia säännöllisesti. Se voi hiukan lieventää. Viime viikon vaihteessa kokeilin uusvanhaa keinoa. Tapahtuu näin.
Venytetään makuu asennossa molempia jalkateriä ylöspäin, ensin varovasti venytellen, sitten niin voimakkaasti kuin sielu sietää.
Parhaillaan kramppaava pohje on kireä. Siinä voi piillä veritukoksen vaara. Aloitin juuri nilkan pumppaamisen näin istuma-asennossa.
Uskon, että terveydenhoitoammattilaiset suosittelesivat sinullekin dizz tätä pummpausliikettä molemmilla jalkaterillä.
Sehän edistää verenkierron vilkastumista ja happiaineenvaihduntaa alaraajoissa.
Olen liikkunut elämässäni niin paljon, että ehkä sopimattomien jalkineiden takia nilkkojen nivelsiteet ovat löystyneet. - Selvitty on
Käytätkö matalia kenkiä? Tai oletko kokkareiden käyttäjä? Minulla on ollut jos jonkinlaista vaivaa, entinen kuntoiluhullu kun olen. Myös on ollut akillesongelmaa ja siinä oli tosi hankalaa kipua juuri kuvaamassasi kohdassa, tosin myös ylempänä sitten myöhemmin. Kuukauden päivät jouduin käyttämään pistokkaita, kun norm kenkää ei voinut kipeään kantaan laittaa. Voisit kokeilla urheiluliikkeessä myynnissä olevia silikonisia kantapehmikkeitä, tai millä nimellä niitä nyt kutsuisinkaan. Se nostaa hieman kantapäätä ja on pehmeä. Kun kanta nousee, akillekseen kohdistuva venytys vähenee ja se saa aikaa toipumiseen. Mutta siis korkeiden korkojen käyttöä taas tulee välttää. Tuo neuvottu pumppaava liike on myös hyvä, mutta jos on tulehtunut, niin silloin ei ääriasentoon kannata nilkkaa taivutella. Kuuntele kipua. Akilles ongelmalle tyypillistä on amulla ensimmäisillä askeleilla tuntuva kiristävä kipu, joka sitten hellittää kun on jalkeilla jonkin aikaa. Ja toki se sitten alkaa vaivaamaan, kun päivän mittaan joutuu olemaan jalkojen päällä. Siellä kantapäässä jänteen kiinnityskohdassa on limapussi, joka vähentää jänteesee kohdistuvaa kitkaa kantapään liikkeessä. Limapussissa voi olla myös pikku tulehdus. Täysi liikkumattomuus on akillekselle pahasta, siksi pitää yrittää löytää tasapaino liikkeen ja levon välillä. On huono juttu, kun joudut olemaan jalkojen päällä paljon ja kävelemään. Kokeile laittaa kipugeelejä, ne vaikuttavat paikallisesti. Ja pidä akillesalueet lämpiminä, älä siis altista tuulelle ja kylmälle säälle. Yleisesti ottaen kuitenkin liika lämpö tulehtuneelle alueella lisää turvotusta, eli ei siis liian lämmintä. Pohjelihaksia voi myös hieroa poikittaissuunnassa. Mutta jos on jossakin tulehtuneita ja kipeitä kohtia, niitä ei kannata hieromalla ärsyttää. Akilles vaivan jälkeen voi tulla ongelmaa jalkapohjaan. Kantakalvo jänne voi ärsyyntyä ja yleensä kipeä kohta on kantapään etuosan kohdalla sivulla. Myös jotain voi tuntua jossain muualla jalkapohjan alueella. Jännettä kannattaa hieroa esim tennispallon päällä jalkaa rullaamalla (vaikka telkkaria katsellessa). Kaikki venytykset ja rullaukset kannattaa aloittaa pienillä määrillä ja vähitellen toistoja lisäämällä. Mutta kaiken kaikkiaan, akillesvaiva on sellainen, joka kannattaa ottaa heti vakavasti. Jalkafysioterapeutti pystyy antamaan tarkempia ohjeita, jos tuntuu, ettet itse pärjää. Yleislääkärit eivät välttämättä ole parhaita asiantuntijoita tässä ongelmassa, mutta juttu on niin, että myöskään mitään poppakonsteja ei ole olemassa ja ihan helpolla ei kannata mitään kortisonia antaa laittaa akillekseen.
- dizz
Kiitoksia molemmille. Tuota jumppajuttua aion kokeilla. Käytän matalapohjaisia kenkiä, joten nuo geelityynyt kantapään alle vois kans olla kokeiltava idea :) Voltarenia oon nyt muutamina päivinä laitellut, mutta ainakin viel kipu on kovahko.
- kantakalvo
dizz kirjoitti:
Kiitoksia molemmille. Tuota jumppajuttua aion kokeilla. Käytän matalapohjaisia kenkiä, joten nuo geelityynyt kantapään alle vois kans olla kokeiltava idea :) Voltarenia oon nyt muutamina päivinä laitellut, mutta ainakin viel kipu on kovahko.
Sulla on plantaarifaskiitti, kantakalvontulehdus. Mulla vaiva ei ole kestänyt vasta ku vuoden, mutta on nyt helpottamassa. Venytyttele pohjelihaksia ja vahvista jalkapohjan ja pohkeen lihaksia.
- Selvitty on
kantakalvo kirjoitti:
Sulla on plantaarifaskiitti, kantakalvontulehdus. Mulla vaiva ei ole kestänyt vasta ku vuoden, mutta on nyt helpottamassa. Venytyttele pohjelihaksia ja vahvista jalkapohjan ja pohkeen lihaksia.
Mulla tuli tuon akillesongelman jälkeen tai oikeastaan sen yhteydessäkin jo, juurikin ongelmaa kantakalvon jänteeseen. Oli lievä ja alkamassa vasta, mutta minä ostin eräältä jalkafysioterapeutilta yölastan, joka siis pitää nilkan yön ajan koukussa ja jänteen pienessä venytyksessä. Oli tosi hyvä apu eikä päässyt pahaksi. Aina jos meinasi tulla takaisin (oli lieviä oireita) laitoin lastan pariksi yöksi ja ongelma pois viikkoja. Nyt vähitellen kipu jäänyt kokonaan pois. Tietysti hieron ja rullaan ja venyttelen jännettä silloin tällöin, kuten myös pohkeita. Varmuuden vuoksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819