Köyhät ja tupakointi?

Uteliaskin hieman

Kysyn nyt teiltä kun itse en siis polta että mistä teillä piisaa rahaa tupakkaan jos esim poltatte askin pari päivässä? Sehän tekee aivan hirveän loven rahamassiin tuo tupakointi ja vaikka kuinka itse niitä kääri niin maksamaan ne tulee. Itse mietiskelin että ei minulla kyllä olisi oikeastaan edes varaa poltella näillä tuloilla jotka ovat luokkaa 550e netto kk. Voisitteko valaista hieman tuota asiaa minulle?

30

994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • non.smoker

      En minäkään polta, röökin hajustakin tulee paha olo. Ihmettelen miten joku yleensä pystyy polttamaan esim pari askia päivässä! Niin ja kallistakin on, ei olis mullakaan moiseen varaa.

    • ei varaa tupakoida

      Aivan uskomatonta tuhlausta polttaa tupakkaa, mutta ei täällä todellista köyhyyttä ole, jos on varaa polttaa tupakkaa.
      Itse en polta, en yksinkertaisiesti pystyisi polttamaan rahaa turhaan ja pilaamaan vielä terveyttäni. Tiedän joitakin, jotka kasvattavat tupakkaa omaan käyttöön ja säästävät siinä http://www.amanita.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=849
      . Jotkut ostavat halpaa piipputupakkaa ja käärivät sätkiä raamatunlehtiin, raamattuja saa ilmaiseksi monesta paikkaa, kun kouluja on lakkautettu, samoin virsikirjoja, niissäkin ohuet lehdet, käy sätkän käärimiseen.

    • savumerkki erkki

      Itselläni menee tupakkaan noin 5 euroa viikossa. Poltan alle puolen askin verran päivässä ja käärin itse, ihan tavallisiin sätkäpapereihin, en raamatunsivuihin. Sitten on niitä jotka ei kehtaa tai osaa kääriä, heille on olemassa venäläisen tupakan markkinat ja piraattituotteet.

    • Vähävarainen

      Itse lopetin puolivuotta ennen kuin jouduin työttömäksi. Tämä oli minusta fiksu päätös! Silti ei nyt suuria rahoja ole jäänyt säästöön, mutta pärjätty kuitenkin rahallisesti. Tästähän tulee minulla 70-80€ säästö. Minusta on vain väärin käyttää vähiä rahoja humpuukiin ja lopetus siten selviö, tuntui miltä tuntui! Toisaalta uutta pontta olen saanut urheiluharrastuksiin, kun jo pelkällä lopetuksella on kuntoa kohottava vaikutus!

    • Poltan humalassa kokonaisen askin mutta olen nyt työttömänä päättänyt että en polta vakituisesti niin jää rahaa muuhunkin.

    • hermot

      Varmaan sen takia kun hermot on niin kireellä maksamattomien laskujen vuoksi.

      • Laskuton

        Mitä laskuja sulla on maksamatta?


    • Kyykkyjaska

      Enpä ole koskaan polttanut eikä ole varaa juoda alkoholia (en kyllä edes kaipaa sitä). Sama kuin heittäisi seteleitä takkaan (ei sillä, ei kyllä ole takkaakaan).

      • .-.-.-.-.----.-.-.-.

        Ihan sama täällä.


    • En luovu

      168 € / aski päivässä/ kk.
      Tingin syömisestä mutta mallusta en luovu.
      Tulot: 261 € lapaan
      Ruokaan 93 €

      Ja jotta utelijaisuutesi tulisi tyydytetyksi niin kyllä..
      Olen kokoajan sairaana huonosta ruuasta ja tupakoinnista.

      • Näin se vain on

        Köyhät laittaa rahansa mieluummin tupakkaan kuin terveelliseen ruokaan. Se on aivan oma valinta, turha siitä on muita syyttää.


      • vain ihminen
        Näin se vain on kirjoitti:

        Köyhät laittaa rahansa mieluummin tupakkaan kuin terveelliseen ruokaan. Se on aivan oma valinta, turha siitä on muita syyttää.

        Eihän se syytäkään. On ollut valinta joskus kauan sitten, nyt vain ylivoimainen riippuvuus. Sairaus josta kenenkään yli-ihmiskompleksisen on turha ketään syytellä.


      • Pitkäaikatyötön

        "168 € / aski päivässä/ kk.
        Tingin syömisestä mutta mallusta en luovu.
        Tulot: 261 € lapaan
        Ruokaan 93 €"

        Kannattaisiko kokeilla vähentämistä? Jos päätät polttaa korkeintaan yhden tunnissa (ja nukut normaalisti), vähenisi tupakan kulutus 20:stä n. 15:een savukkeeseen päivässä. Säästäisit n. 40 euroa kuussa, jolla söisit liki puolet paremmin. Tai voisit ostaa vaikka vähän vitamiineja terveytesi parantamiseksi. Esim. 10 mikrogramman d-vitamiinipillerit talvikaudeksi (200 kpl) saa 6-7 eurolla.


      • vain ihminen
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        "168 € / aski päivässä/ kk.
        Tingin syömisestä mutta mallusta en luovu.
        Tulot: 261 € lapaan
        Ruokaan 93 €"

        Kannattaisiko kokeilla vähentämistä? Jos päätät polttaa korkeintaan yhden tunnissa (ja nukut normaalisti), vähenisi tupakan kulutus 20:stä n. 15:een savukkeeseen päivässä. Säästäisit n. 40 euroa kuussa, jolla söisit liki puolet paremmin. Tai voisit ostaa vaikka vähän vitamiineja terveytesi parantamiseksi. Esim. 10 mikrogramman d-vitamiinipillerit talvikaudeksi (200 kpl) saa 6-7 eurolla.

        Tätä kannattaisi tosiaankin yrittää. Jos ei onnistu, ei pidä lannistua vaan jatkaa yrittämistä. Ottaa vaikka kahden vuoden projektina, ei niin että heti on saatava välttämättä aikaan mitään.


      • M-76
        vain ihminen kirjoitti:

        Tätä kannattaisi tosiaankin yrittää. Jos ei onnistu, ei pidä lannistua vaan jatkaa yrittämistä. Ottaa vaikka kahden vuoden projektina, ei niin että heti on saatava välttämättä aikaan mitään.

        Kyllä lopettaminen pitäisi olla mahdollista! Itse poltin vielä viime vuonna Kultaista Bonus sätkää topan reiluun kahteen päivään! Sätkiä meni siis paljon! Sitten sain naljailua naapurilta jatkuvasta yskästä ja ajattelin että en polta! Se oli sitten siinä! Nyt 9kk. polttamatta! Nikotiinipurukumeja söin 2viikkoa ja siirryin miedompiin Airvawes tavallisiin xylitol purukumeihin, joita söin 3kk. Sitten lopetin nekin. Jotain jättää ja jotain tulee tilalle! Itse olen ottanut päivittäisen liikunnan tilalle ja tänäänkin olen käynyt pitkällä rullaluistelulenkillä ja polkupyörälenkillä tuossa iltapäivällä! Olemus on muuttunut, tai ainakin tarkoitus muuttaa fyysisemmäksi, mikä myös hyvä! Sinkku vielä, niin voi sitten vaikka härnätä naisia! Muutenkaan naisten suosiossa ei ole, jos kovin epäterveellisesti elää? Kerkesin polttaa 7 vuotta. Lopetus oli kuitenkin ihan Kuningasidea!


    • Ikisinkku M

      Multa menee pari askia viikossa. Kyllä se tuntuu taloudessa kun elää toimeentulotuella. Teen itse paljon ruokaa. :D

    • Tupakalle EI!

      Ystäväni kuoli keuhkosyöpään n vuosi sitten, pieni löydös näkyi keuhkokuvissa ja alkoi räjähdysmäisesti leviämään ja mitään ei ollut enää tietenkään tehtävissä. Hän poltti tietääkseni askin päivässä ja joskus meni vähän enemmän. Itse en polta ja en voisi koskaan olla niin ajattelematon että alkaisin tietentahtoen itseäni tuhoamaan, haluan nähdä elämää ja haluan nauttia vielä lapsen lapsien juhlista ja muista kivoista asioista mitä elämä antaa, on hieno herätä jokaiseen uuteen päivään terveenä :)

      • Joskus kuollaan

        Jokainen joskus kuolee eikä sitä tiedä milloin ja mihin. Minä poltan ja jos tämä minut tappaa niin siinähän tappaa. 57 vuotta kuitenkin mittarissa ja 15 vuotiaana aloitin, keuhkokuvissa käynyt eikä mitään ole löytynyt. Tosin ei minulla mene kuin puoli askia päivässä.


      • Tupakalle EI!
        Joskus kuollaan kirjoitti:

        Jokainen joskus kuolee eikä sitä tiedä milloin ja mihin. Minä poltan ja jos tämä minut tappaa niin siinähän tappaa. 57 vuotta kuitenkin mittarissa ja 15 vuotiaana aloitin, keuhkokuvissa käynyt eikä mitään ole löytynyt. Tosin ei minulla mene kuin puoli askia päivässä.

        Hmmm niin, tuon olen usein kuullut sanotavan tupakoitsian suusta? On toki totta että kaikki me joskus kuolemme, mutta miksi pitää yrittää aloittaa sen kuoleman tulon tietentahtoen? vertaisin sitä samaan asiaan että lähtisit kävelemään junanrataa pitkin ja tiedät että siltä tulee juna jossain kaukana vuosien päässä, mutta kävelet vain kiskoja pitkin kohti kuolemaa ja tiedät että sen kuoleman sinulle hyvin todennäköisesti järjestää juuri se "juna" ? Voisit kävellä kiskojen vieressä mielummin ja ainakin välttäisi tuon junan.

        Ihan voit minun puolesta vaikka lisätä tupakointiasi sillä et sinä minulle merkitse yhtään mitään. Läheiset ja muut rakkaat ovat minulle elämä, et sinä! Kurjaa kun monesti rehennellään poltamista vuosista ja hyvästä kunnosta. Tiesitkö se että vaikka keuhkosi olikin nyt kutakuinkin terveen näköiset niin sellainen pienen pieni löydös siellä alkaa leviämään räjähdysmäisesti ja loppu on lähellä. Sinun pitäisi käydä kuvauksissa kerran kuussa jotta voisit olle varma terveydestäsi, mutta kukapa hapuaa säteitä noin runsaasti itseensä? Olet valitettavasti koukussa tupakkatuotteisiin ja luulet kaiken oleva hyvin ja elämän kohdillaan kun saat hetken savutella päivän saatossa.....voi sinua ja muita jotka ovat näin tietämättömiä ja sanoisin oikein että ihmeen tyhmiä. Olen itseeni niin tyytyväinen kun olen näin vahva luonne ja pystyn sanomaan ei tupakalle ja viinalle. Osoittaa ihmisen heikkoutta jos ei osaa sanoa EI!

        Onko sinulla lapsia tai kenties jopa lapsenlapsia? Välitätkö heistä ja oletko kiinostunut mitä heidän elämässään tapahtuu kenties n 10-30v päästä? Oletko se henkilö joka on poissa lasten rippijuhlista, Yo-juhlista tai heidän lastensa monista kivoista juhlista ja oletko se henkilö joka ei nähnyt "Maijan" hienoa piirrustusta koulussa tai hyvää todistusta keväällä?? Mieti näitä kun sytytät tupakan huuleesi......


      • Tumppi.
        Tupakalle EI! kirjoitti:

        Hmmm niin, tuon olen usein kuullut sanotavan tupakoitsian suusta? On toki totta että kaikki me joskus kuolemme, mutta miksi pitää yrittää aloittaa sen kuoleman tulon tietentahtoen? vertaisin sitä samaan asiaan että lähtisit kävelemään junanrataa pitkin ja tiedät että siltä tulee juna jossain kaukana vuosien päässä, mutta kävelet vain kiskoja pitkin kohti kuolemaa ja tiedät että sen kuoleman sinulle hyvin todennäköisesti järjestää juuri se "juna" ? Voisit kävellä kiskojen vieressä mielummin ja ainakin välttäisi tuon junan.

        Ihan voit minun puolesta vaikka lisätä tupakointiasi sillä et sinä minulle merkitse yhtään mitään. Läheiset ja muut rakkaat ovat minulle elämä, et sinä! Kurjaa kun monesti rehennellään poltamista vuosista ja hyvästä kunnosta. Tiesitkö se että vaikka keuhkosi olikin nyt kutakuinkin terveen näköiset niin sellainen pienen pieni löydös siellä alkaa leviämään räjähdysmäisesti ja loppu on lähellä. Sinun pitäisi käydä kuvauksissa kerran kuussa jotta voisit olle varma terveydestäsi, mutta kukapa hapuaa säteitä noin runsaasti itseensä? Olet valitettavasti koukussa tupakkatuotteisiin ja luulet kaiken oleva hyvin ja elämän kohdillaan kun saat hetken savutella päivän saatossa.....voi sinua ja muita jotka ovat näin tietämättömiä ja sanoisin oikein että ihmeen tyhmiä. Olen itseeni niin tyytyväinen kun olen näin vahva luonne ja pystyn sanomaan ei tupakalle ja viinalle. Osoittaa ihmisen heikkoutta jos ei osaa sanoa EI!

        Onko sinulla lapsia tai kenties jopa lapsenlapsia? Välitätkö heistä ja oletko kiinostunut mitä heidän elämässään tapahtuu kenties n 10-30v päästä? Oletko se henkilö joka on poissa lasten rippijuhlista, Yo-juhlista tai heidän lastensa monista kivoista juhlista ja oletko se henkilö joka ei nähnyt "Maijan" hienoa piirrustusta koulussa tai hyvää todistusta keväällä?? Mieti näitä kun sytytät tupakan huuleesi......

        Tässähän on sekin, että sitten kun se "väistämätön" häämöttää ja tajuaa että se on lähellä, niin sitten kyllä kaduttaa? Sitten kyllä loppuu että heilahtaa! Ei tule edes viekkareita. Itsellä on ollut tänä vuonna terveysongelmia ja niin loppui minultakin. Alkoakin olen vähennellyt ja se onkin nyt ykköstavoite, nollalinja siis! Mitään vakavia ongelmia ei nyt kuitenkaan onneksi ole, mutta epätietoisuus oli jännää!


      • Tupakalle EI!
        Tumppi. kirjoitti:

        Tässähän on sekin, että sitten kun se "väistämätön" häämöttää ja tajuaa että se on lähellä, niin sitten kyllä kaduttaa? Sitten kyllä loppuu että heilahtaa! Ei tule edes viekkareita. Itsellä on ollut tänä vuonna terveysongelmia ja niin loppui minultakin. Alkoakin olen vähennellyt ja se onkin nyt ykköstavoite, nollalinja siis! Mitään vakavia ongelmia ei nyt kuitenkaan onneksi ole, mutta epätietoisuus oli jännää!

        Hyvä Tumppi! Menet oikeaan suuntaa, pysy lujana! Mä mikään uskovainen ole, eli se nyt kaikille tiedoksi vaan! Olen ihminen joka haluaa nähdä huomisen!


    • laske itse

      Toppa maksaa 4,40 kestää n. kolme päivää, paperit haaparannalta n. 7 euroa 50 pakettia (suomessa n. 1,3 yksi paketti) filtterit n. 80 senttiä. Laskepa siitä alle kaksi euroa kolme päivässä.

    • joskus mietin

      alkoholismi on luokiteltu sairaudeksi, miten tupakointi, on se vaan tapa

    • Pitkäaikaistyöläinen

      En ymmärrä mitä tarkoitat. Ei meillä köyhillä ole varaa tupakoida. Eikä kovin usein vetää känniäkään. Ruokaan, vaatteisiin ja etenkin energiaan (lämmitys, liikkuminen) menee nykyään niin suuri osa palkasta. Ai niin, tarkoitit niitä jotka eivät käy työssä. Nepä ei olekaan köyhiä, niillä on paljon sellaista korvaamattoman arvokasta josta työläinen voi vain haaveilla: aikaa toteuttaa itseään. Aika on rahaa, sanotaan, mutta kuinka ajan voisi hinnoitella? Kaltaiselleni vuorotyöläiselle aika saattaa olla hyvinkin kallisarvoista.

    • haistappa pyrstöyskä

      Myös kehitysmaiden köyhät ovat nikotinisteja. Kaipa tuo että elämästä puuttuu mahdollisuudet ehkä altistaa lepuuttamaan hermojaan luonnon kemikaalein. Mutta tuskinpa maksavat savukkeistaan yli viiden euron hintaa/aski. Suotakoon köyhille edes jotain lohtua.

    • Iamborghini

      Putki-Ville istui Kallion terassilla ja
      veteli autuaana kessua.. Paikalle
      tuli nainen joka alkoi kyselemään:
      Nainen: Taidat tykätä tupakasta..
      Putki-Ville: No joo..
      ... Nainen: Montako askia palaa
      päivässä?
      Putki-Ville: No kyllä näitä se kolme
      menee.
      Nainen: Paljon maksaa aski?
      Putki-Ville: reilun femman.
      Nainen: Ja kuinkas kauan Herra
      on poltellut?
      Putki-Ville: No reilut 15 vuotta.
      Nainen: Eli aski maksaa 5€, ja sä
      poltat 3 askia päivässä joten se
      on noin 450 euroo kuukaudessa
      ja 5400 euroo vuodessa, eikös
      niin?
      Putki-Ville: Varmaankin.
      Nainen: Jos sulla palaa vuodessa
      ton verran, niin ilman mitään
      inflaatioiden huomioon ottamista
      sulla on palanut 15 vuodessa
      81000 euroa, eikö niin?
      Putki-ville: Varmaankin.
      Nainen: Mieti, jos et olisi polttanut
      vaan olisit laittanut rahat
      esimerkiksi säästötilille, niin olisit
      voinut ostaa nyt noilla rahoilla
      vaikka FERRARIN..
      Putki-Ville: Poltatko sinä?
      Nainen: En
      Putki-Ville: No missäs vitussa se
      sun ferrari on?

    • arvosteIija

      Tupakoitisija on pahalle haiseva ääliö varallisuudesta huolimatta. Jos tähän vielä menee mainittava osa ansioista, niin tupakointi on sulaa hulluutta.

    • Artistialalla

      Mä otan suihin ja saan noin 8 ison pall mall askin verran. En polta kuin 10 röökiä päivässä. Yksi aski siis piisaa melkein 3 päivää.

    • köyhälapsuus

      Muistan omasta lapsuudestani 60-luvulla, kuinka televisiot tulivat moneen köyhään perheeseen osamaksulla juuri tupakkalakon avulla. Monet myyjät saivat myytyä perheisiin telkkarin osamaksulla, että kun lopetat tupakanpolton, säästyy telkkarin hinta helposti. Siinä saattoi olla vielä tuttujen myyjien kanssa jotain vedonlyöntiäkin, jos lakko pitää, niin sai jonkun osamaksuerän anteeksi. Niin tuli syksyllä 1964 meidänkin perheeseen telkkari, isäni lopetti tupakan polton. Telkkarin myyjä tosin kävi aika usein meillä varmistamassa, että tupakkalakko pitää!
      Isäni on nyt 84 vuotias ja tuo 53 vuotta sitten tehty tupakkalakko on pitänyt!

    • jaedelleennotk

      Ja edelleen olet notkumassa köyhyyspalstalla ni ei sullakaan hyvin mene valistamassa tupakinpoltosta huh huh.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      249
      2206
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1856
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1555
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      112
      1278
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1170
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1135
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe