Hei!
Autoni on Volvo S 80 2.5d. Siinä on Ardicin moottorilämmitin asennettuna. Ongelmana on se, että lämmitin käynnistyessään savuttaa aivan hirveät siniset savut ympäri auton. Pari kertaa käynnistyttyään (eli ei lähde heti ekalla käyntiin) lämmitin jää kyllä päälle ja savutus vähenee selvästi, kun laite lämpenee ja alkaa polttaa öljyä puhtaammin.
Ongelma on siinä, että kaupungissa ympärilläolijat viittoilevat, että autosi palaa (lämmitinhän pyörii päällä ajonkin aikana, kunnes moottori saavuttaa riittävän lämpötilan).
Toinen ongelma on se, että sininen savu imeytyy moottoritilan kautta lämmityslaitteen puhaltimelle, joka imee savun sisään ohjaamoon. Siellä sitä sitten istutaa silmät punaisina ja selitetään polliisille, että en minä mitään ole ottanut.
Voitteko antaa neuvoa mikä laitetta vaivaa ja mikä siihen auttaa ja hyvä huoltokorjaamo joka voi auttaa.
Tiedoista kiitos!
Ardic-moottorilämmitin
15
18139
Vastaukset
- taky
Ardic.sta ei ole tarkempaa tietoa, mutta talon pakettiautoja joissa on Webasto vaivaa sama kesän jälkeen. Pidempi käyttö/poltto "puhdistaa" lämmitintä ja savuutus poistuu.
Joskus on joutunut uudisimaan lämmittimessä olevan kuivuneen O-rebkaan, mutta tarkemmin en tiedä missä se sijaitsee, mutta aiheuttaa liiallisen naftan pääsyn palotapahtumaan. - Tutulla
En osaa sanoa muuta, kuin Volvo ja Ardic huono yhdistelmä yhdessä yhden tutun kokemusten perusteella.
Tutulla sama ongelma 2 - 3 vuotta sitten. Antaa liikaa polttoainetta = savuttaa tai ei kytkeydy ollenkaan päälle toinen vaihtoehto.
Korjattiin takuuna kai 4 - 5 - kertaa maahantuojan laskuun.
Joku paljasti, että tavallaan "tyyppivika" juuri tämä moottori ja Ardic yhdessä.
Mootorihan on suoraan Volkswagenilta = 2.5 - litrainen. Samaa käytetty myös VW:n pakettiautoissakin.- agr
Sanoit että huollot oli tehty takuuna maahantuojan laskuun. Voitko antaa lisää tietoa ja tuttusi yhteystiedot. Meilläpäin ei Volvo-liike suostu tekemään oikein minkäänlaisia korjauksia enää takuuseen tai siis Volvon piikkiin vioissa, mitkä ovat kuitenkin selvästi heidän tiedossa ja siis "valmistusvirheitä". Nyt eivät tehneet edes lämmittimen ohjelmapäivitystä, vaikka huomasivat lämmittimen puhaltimen toiminnassa puutteita juuri ohjelmaan liittyen.
- Timo M
Edellä ehdotettiin viaksi, että saa liikaa polttoainetta. Onko lämmittimelle tuleva polttoaine otettu moottorin polttoaineletkusta haaroittamalla?
Jos näin on, niin siellä on todennäköisesti liian suuri paine moottorin käydessä. Lisää väliin paineenrajoitin.
Toisaalta savutus kesän jälkeen on normaalia kunnes lämmitin käytetään kunnolla lämpimäksi (kute jo ed. oli todettu). - V70 tdi
Timo M kirjoitti:
Edellä ehdotettiin viaksi, että saa liikaa polttoainetta. Onko lämmittimelle tuleva polttoaine otettu moottorin polttoaineletkusta haaroittamalla?
Jos näin on, niin siellä on todennäköisesti liian suuri paine moottorin käydessä. Lisää väliin paineenrajoitin.
Toisaalta savutus kesän jälkeen on normaalia kunnes lämmitin käytetään kunnolla lämpimäksi (kute jo ed. oli todettu).P-a tulee imupuolelta ennen pa-suodinta, jossa on koneen käydessä suorastaan lievä alipaine. Ei missään tapauksessa mitään paineenrajoittimia!
Savutus ei johdu kesäajasta vaan polttoaineen sumuttamiseen liittyvien osien karstoittumisesta ja/tai palamisesta piloille. Niiden akselin päässä pyörivien osien pitää olla karstasta puhtaat ja kiiltäväpintaiset. Silloin ei savuta.
Jos hehkutulppa on 12 volttinen, vaihto 11 volttiseen vähentää myös käynnistymissavun määrää ja tekee kertalaakistakäynnistymisen varmemmaksi.
Kesäaika tms pitkä seisonta-aika ei lisää eikä vähennä palamisvaurioita tai karstan määrää. Se on pelkkää urbaanilegendaa. Karsta tai palovauriot eivät vähene laitteen käytöllä, vaikka kuinka kuumaksi käyttäisi.
Ardicissa on se hyvä puoli, että sen korjaaminen/huoltaminen on erittäin helppo ja nopea homma. Huoltoliikkeiden hinnoittelu vain on kauhistuttava. Tosin työmies on palkkansa ansainnut. - Esilämmittäjä
V70 tdi kirjoitti:
P-a tulee imupuolelta ennen pa-suodinta, jossa on koneen käydessä suorastaan lievä alipaine. Ei missään tapauksessa mitään paineenrajoittimia!
Savutus ei johdu kesäajasta vaan polttoaineen sumuttamiseen liittyvien osien karstoittumisesta ja/tai palamisesta piloille. Niiden akselin päässä pyörivien osien pitää olla karstasta puhtaat ja kiiltäväpintaiset. Silloin ei savuta.
Jos hehkutulppa on 12 volttinen, vaihto 11 volttiseen vähentää myös käynnistymissavun määrää ja tekee kertalaakistakäynnistymisen varmemmaksi.
Kesäaika tms pitkä seisonta-aika ei lisää eikä vähennä palamisvaurioita tai karstan määrää. Se on pelkkää urbaanilegendaa. Karsta tai palovauriot eivät vähene laitteen käytöllä, vaikka kuinka kuumaksi käyttäisi.
Ardicissa on se hyvä puoli, että sen korjaaminen/huoltaminen on erittäin helppo ja nopea homma. Huoltoliikkeiden hinnoittelu vain on kauhistuttava. Tosin työmies on palkkansa ansainnut.Jos on kyseessä tämä uudempi912 Ardic, savutuksen aiheuttaa Berifors Elektronikin tekemä ohjausyksikkö
1-4 vuoden käytöllä tulee juotosvika puolijohteen jalkaan, joka pudottaa hehkutulpan jännitteen liika alas.
Juotosvian pystyy korjaamaan, n. 10 minuutin homma, tai ostaa elektroniikkaboksi n 200-300e.
Murheellinen on myös paloilmapuhallin, SKF:n paskat laakerit kestävät 1,5-2v, aivan sama käytitkö vai et.
Laakerithan on helppo vaihtaa, samalla siis laadukkampiin.
Itse lämmitinhän on 1970-luvulta pysynyt samana ja on erittäin onnistunut.
Eberspächer osti 2000-luvulle tullessa Volvo-Flygmotorilta Ardicin.
Ennen Eberi aikaa Ardicit kestivät yleensä 20-30 vuotta, jopa ilman huoltoa.
Nykyäänkin on kuitenkin huoltoystävällisin merkki ja varaosia saa yksitellen.
Huono on tämä vikamuisti, joka lämppärin blokkaa mitättömistäkin "vioista". - Ardic-mies
Esilämmittäjä kirjoitti:
Jos on kyseessä tämä uudempi912 Ardic, savutuksen aiheuttaa Berifors Elektronikin tekemä ohjausyksikkö
1-4 vuoden käytöllä tulee juotosvika puolijohteen jalkaan, joka pudottaa hehkutulpan jännitteen liika alas.
Juotosvian pystyy korjaamaan, n. 10 minuutin homma, tai ostaa elektroniikkaboksi n 200-300e.
Murheellinen on myös paloilmapuhallin, SKF:n paskat laakerit kestävät 1,5-2v, aivan sama käytitkö vai et.
Laakerithan on helppo vaihtaa, samalla siis laadukkampiin.
Itse lämmitinhän on 1970-luvulta pysynyt samana ja on erittäin onnistunut.
Eberspächer osti 2000-luvulle tullessa Volvo-Flygmotorilta Ardicin.
Ennen Eberi aikaa Ardicit kestivät yleensä 20-30 vuotta, jopa ilman huoltoa.
Nykyäänkin on kuitenkin huoltoystävällisin merkki ja varaosia saa yksitellen.
Huono on tämä vikamuisti, joka lämppärin blokkaa mitättömistäkin "vioista".Mikähän puolijohde lienee kyseessä? Piirissä näyttäisi olevan aika monta komponenttia, eikä silmämääräisesti näyttäisi kylmäjuotoksia yhdessäkään. Paljaalla silmällä niitä on tietysti aika hankala nähdäkkään :)
- jnkari
Esilämmittäjä kirjoitti:
Jos on kyseessä tämä uudempi912 Ardic, savutuksen aiheuttaa Berifors Elektronikin tekemä ohjausyksikkö
1-4 vuoden käytöllä tulee juotosvika puolijohteen jalkaan, joka pudottaa hehkutulpan jännitteen liika alas.
Juotosvian pystyy korjaamaan, n. 10 minuutin homma, tai ostaa elektroniikkaboksi n 200-300e.
Murheellinen on myös paloilmapuhallin, SKF:n paskat laakerit kestävät 1,5-2v, aivan sama käytitkö vai et.
Laakerithan on helppo vaihtaa, samalla siis laadukkampiin.
Itse lämmitinhän on 1970-luvulta pysynyt samana ja on erittäin onnistunut.
Eberspächer osti 2000-luvulle tullessa Volvo-Flygmotorilta Ardicin.
Ennen Eberi aikaa Ardicit kestivät yleensä 20-30 vuotta, jopa ilman huoltoa.
Nykyäänkin on kuitenkin huoltoystävällisin merkki ja varaosia saa yksitellen.
Huono on tämä vikamuisti, joka lämppärin blokkaa mitättömistäkin "vioista".Vaikka onkin vanha juttu niin vastaan... eli ainakin V70 Ardicin saa nollattua kun käyttää akun kaapelin irti niin taas toimii , olen ko lämmittimen palastellut jo muutaman kerran , muuten kun toimii mutta käydessään käynti huojuu ja sille en ole selitystä vielä löytänyt.....
- V70 tdi
jnkari kirjoitti:
Vaikka onkin vanha juttu niin vastaan... eli ainakin V70 Ardicin saa nollattua kun käyttää akun kaapelin irti niin taas toimii , olen ko lämmittimen palastellut jo muutaman kerran , muuten kun toimii mutta käydessään käynti huojuu ja sille en ole selitystä vielä löytänyt.....
Ardicin vikatila ei nollaannu ainakaan vuosimallin 1998 V70 TDI:ssä akkusähkön katkaisemisella. Poikki oli monta tuntia, eikä vain lähtenyt käyntiin. Korjaamotesterillä tehty nollaus, ja sitten käynnistyi. On siis kokeiltu.
- käyttäjä
Ardik ei ole koskaan pelannut kunnolla, osta webasto kyllä toimii.
- V70 tdi
Ardic on aina pelannut siitä lähtien, kun itse rupesin sitä huoltamaan. Kerran vuodessa tai vähäisen käytön tapauksessa kahden vuoden välein: pura, putsaa karstat, uusi turbolaattori ja ulkokuppi seka niiden ruuvi, rasvaa silikonivaseliinilla vesipumpun sähköliitin. Vuosimalli 1998, autolla nyt ajettu 600 000 km. Eikä savuta.
- Patull
paksu savu tulee myös puhkipalaneesta vesipohjasta. ylikuumenemis ilmoitus voi tulla moottorin kylkeen tulevista hapettuneista johtoliitoksista = katkaisee virran pumpulle
- isaa
articin puhdistus onnistuu ruiskuttamalla liuotinaineella reilusti yhtäaikaisesti articin pakoputkesta tai ilmanotto putkesta paineilmaa käyttäen .itsellä oli nokinen liekinvahti vissiin tukkeutanut.
imuputkeen jatkoletkulla liuotinainetta ja paineilmaa letkua myöten - ElectroRules
Vaihda jo sähköautoon lopultakin.
- Evj
Käytin juuri Volvo huollossa Ardikin ja ei pelitä eikä pelaa, katkoo, ei käynnisty, jättää lämmittämättä ja kyllä se osaa savustaakin, ja toden näköisesti on pian vika tilassa. semmonen se on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216565Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471857
- 831235
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.81915Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757