Ardic-moottorilämmitin

agr

Hei!

Autoni on Volvo S 80 2.5d. Siinä on Ardicin moottorilämmitin asennettuna. Ongelmana on se, että lämmitin käynnistyessään savuttaa aivan hirveät siniset savut ympäri auton. Pari kertaa käynnistyttyään (eli ei lähde heti ekalla käyntiin) lämmitin jää kyllä päälle ja savutus vähenee selvästi, kun laite lämpenee ja alkaa polttaa öljyä puhtaammin.

Ongelma on siinä, että kaupungissa ympärilläolijat viittoilevat, että autosi palaa (lämmitinhän pyörii päällä ajonkin aikana, kunnes moottori saavuttaa riittävän lämpötilan).

Toinen ongelma on se, että sininen savu imeytyy moottoritilan kautta lämmityslaitteen puhaltimelle, joka imee savun sisään ohjaamoon. Siellä sitä sitten istutaa silmät punaisina ja selitetään polliisille, että en minä mitään ole ottanut.

Voitteko antaa neuvoa mikä laitetta vaivaa ja mikä siihen auttaa ja hyvä huoltokorjaamo joka voi auttaa.

Tiedoista kiitos!

15

18265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taky

      Ardic.sta ei ole tarkempaa tietoa, mutta talon pakettiautoja joissa on Webasto vaivaa sama kesän jälkeen. Pidempi käyttö/poltto "puhdistaa" lämmitintä ja savuutus poistuu.
      Joskus on joutunut uudisimaan lämmittimessä olevan kuivuneen O-rebkaan, mutta tarkemmin en tiedä missä se sijaitsee, mutta aiheuttaa liiallisen naftan pääsyn palotapahtumaan.

    • Tutulla

      En osaa sanoa muuta, kuin Volvo ja Ardic huono yhdistelmä yhdessä yhden tutun kokemusten perusteella.

      Tutulla sama ongelma 2 - 3 vuotta sitten. Antaa liikaa polttoainetta = savuttaa tai ei kytkeydy ollenkaan päälle toinen vaihtoehto.

      Korjattiin takuuna kai 4 - 5 - kertaa maahantuojan laskuun.

      Joku paljasti, että tavallaan "tyyppivika" juuri tämä moottori ja Ardic yhdessä.

      Mootorihan on suoraan Volkswagenilta = 2.5 - litrainen. Samaa käytetty myös VW:n pakettiautoissakin.

      • agr

        Sanoit että huollot oli tehty takuuna maahantuojan laskuun. Voitko antaa lisää tietoa ja tuttusi yhteystiedot. Meilläpäin ei Volvo-liike suostu tekemään oikein minkäänlaisia korjauksia enää takuuseen tai siis Volvon piikkiin vioissa, mitkä ovat kuitenkin selvästi heidän tiedossa ja siis "valmistusvirheitä". Nyt eivät tehneet edes lämmittimen ohjelmapäivitystä, vaikka huomasivat lämmittimen puhaltimen toiminnassa puutteita juuri ohjelmaan liittyen.


      • Timo M

        Edellä ehdotettiin viaksi, että saa liikaa polttoainetta. Onko lämmittimelle tuleva polttoaine otettu moottorin polttoaineletkusta haaroittamalla?

        Jos näin on, niin siellä on todennäköisesti liian suuri paine moottorin käydessä. Lisää väliin paineenrajoitin.

        Toisaalta savutus kesän jälkeen on normaalia kunnes lämmitin käytetään kunnolla lämpimäksi (kute jo ed. oli todettu).


      • V70 tdi
        Timo M kirjoitti:

        Edellä ehdotettiin viaksi, että saa liikaa polttoainetta. Onko lämmittimelle tuleva polttoaine otettu moottorin polttoaineletkusta haaroittamalla?

        Jos näin on, niin siellä on todennäköisesti liian suuri paine moottorin käydessä. Lisää väliin paineenrajoitin.

        Toisaalta savutus kesän jälkeen on normaalia kunnes lämmitin käytetään kunnolla lämpimäksi (kute jo ed. oli todettu).

        P-a tulee imupuolelta ennen pa-suodinta, jossa on koneen käydessä suorastaan lievä alipaine. Ei missään tapauksessa mitään paineenrajoittimia!

        Savutus ei johdu kesäajasta vaan polttoaineen sumuttamiseen liittyvien osien karstoittumisesta ja/tai palamisesta piloille. Niiden akselin päässä pyörivien osien pitää olla karstasta puhtaat ja kiiltäväpintaiset. Silloin ei savuta.
        Jos hehkutulppa on 12 volttinen, vaihto 11 volttiseen vähentää myös käynnistymissavun määrää ja tekee kertalaakistakäynnistymisen varmemmaksi.

        Kesäaika tms pitkä seisonta-aika ei lisää eikä vähennä palamisvaurioita tai karstan määrää. Se on pelkkää urbaanilegendaa. Karsta tai palovauriot eivät vähene laitteen käytöllä, vaikka kuinka kuumaksi käyttäisi.

        Ardicissa on se hyvä puoli, että sen korjaaminen/huoltaminen on erittäin helppo ja nopea homma. Huoltoliikkeiden hinnoittelu vain on kauhistuttava. Tosin työmies on palkkansa ansainnut.


      • Esilämmittäjä
        V70 tdi kirjoitti:

        P-a tulee imupuolelta ennen pa-suodinta, jossa on koneen käydessä suorastaan lievä alipaine. Ei missään tapauksessa mitään paineenrajoittimia!

        Savutus ei johdu kesäajasta vaan polttoaineen sumuttamiseen liittyvien osien karstoittumisesta ja/tai palamisesta piloille. Niiden akselin päässä pyörivien osien pitää olla karstasta puhtaat ja kiiltäväpintaiset. Silloin ei savuta.
        Jos hehkutulppa on 12 volttinen, vaihto 11 volttiseen vähentää myös käynnistymissavun määrää ja tekee kertalaakistakäynnistymisen varmemmaksi.

        Kesäaika tms pitkä seisonta-aika ei lisää eikä vähennä palamisvaurioita tai karstan määrää. Se on pelkkää urbaanilegendaa. Karsta tai palovauriot eivät vähene laitteen käytöllä, vaikka kuinka kuumaksi käyttäisi.

        Ardicissa on se hyvä puoli, että sen korjaaminen/huoltaminen on erittäin helppo ja nopea homma. Huoltoliikkeiden hinnoittelu vain on kauhistuttava. Tosin työmies on palkkansa ansainnut.

        Jos on kyseessä tämä uudempi912 Ardic, savutuksen aiheuttaa Berifors Elektronikin tekemä ohjausyksikkö
        1-4 vuoden käytöllä tulee juotosvika puolijohteen jalkaan, joka pudottaa hehkutulpan jännitteen liika alas.
        Juotosvian pystyy korjaamaan, n. 10 minuutin homma, tai ostaa elektroniikkaboksi n 200-300e.
        Murheellinen on myös paloilmapuhallin, SKF:n paskat laakerit kestävät 1,5-2v, aivan sama käytitkö vai et.
        Laakerithan on helppo vaihtaa, samalla siis laadukkampiin.
        Itse lämmitinhän on 1970-luvulta pysynyt samana ja on erittäin onnistunut.
        Eberspächer osti 2000-luvulle tullessa Volvo-Flygmotorilta Ardicin.
        Ennen Eberi aikaa Ardicit kestivät yleensä 20-30 vuotta, jopa ilman huoltoa.
        Nykyäänkin on kuitenkin huoltoystävällisin merkki ja varaosia saa yksitellen.
        Huono on tämä vikamuisti, joka lämppärin blokkaa mitättömistäkin "vioista".


      • Ardic-mies
        Esilämmittäjä kirjoitti:

        Jos on kyseessä tämä uudempi912 Ardic, savutuksen aiheuttaa Berifors Elektronikin tekemä ohjausyksikkö
        1-4 vuoden käytöllä tulee juotosvika puolijohteen jalkaan, joka pudottaa hehkutulpan jännitteen liika alas.
        Juotosvian pystyy korjaamaan, n. 10 minuutin homma, tai ostaa elektroniikkaboksi n 200-300e.
        Murheellinen on myös paloilmapuhallin, SKF:n paskat laakerit kestävät 1,5-2v, aivan sama käytitkö vai et.
        Laakerithan on helppo vaihtaa, samalla siis laadukkampiin.
        Itse lämmitinhän on 1970-luvulta pysynyt samana ja on erittäin onnistunut.
        Eberspächer osti 2000-luvulle tullessa Volvo-Flygmotorilta Ardicin.
        Ennen Eberi aikaa Ardicit kestivät yleensä 20-30 vuotta, jopa ilman huoltoa.
        Nykyäänkin on kuitenkin huoltoystävällisin merkki ja varaosia saa yksitellen.
        Huono on tämä vikamuisti, joka lämppärin blokkaa mitättömistäkin "vioista".

        Mikähän puolijohde lienee kyseessä? Piirissä näyttäisi olevan aika monta komponenttia, eikä silmämääräisesti näyttäisi kylmäjuotoksia yhdessäkään. Paljaalla silmällä niitä on tietysti aika hankala nähdäkkään :)


      • jnkari
        Esilämmittäjä kirjoitti:

        Jos on kyseessä tämä uudempi912 Ardic, savutuksen aiheuttaa Berifors Elektronikin tekemä ohjausyksikkö
        1-4 vuoden käytöllä tulee juotosvika puolijohteen jalkaan, joka pudottaa hehkutulpan jännitteen liika alas.
        Juotosvian pystyy korjaamaan, n. 10 minuutin homma, tai ostaa elektroniikkaboksi n 200-300e.
        Murheellinen on myös paloilmapuhallin, SKF:n paskat laakerit kestävät 1,5-2v, aivan sama käytitkö vai et.
        Laakerithan on helppo vaihtaa, samalla siis laadukkampiin.
        Itse lämmitinhän on 1970-luvulta pysynyt samana ja on erittäin onnistunut.
        Eberspächer osti 2000-luvulle tullessa Volvo-Flygmotorilta Ardicin.
        Ennen Eberi aikaa Ardicit kestivät yleensä 20-30 vuotta, jopa ilman huoltoa.
        Nykyäänkin on kuitenkin huoltoystävällisin merkki ja varaosia saa yksitellen.
        Huono on tämä vikamuisti, joka lämppärin blokkaa mitättömistäkin "vioista".

        Vaikka onkin vanha juttu niin vastaan... eli ainakin V70 Ardicin saa nollattua kun käyttää akun kaapelin irti niin taas toimii , olen ko lämmittimen palastellut jo muutaman kerran , muuten kun toimii mutta käydessään käynti huojuu ja sille en ole selitystä vielä löytänyt.....


      • V70 tdi
        jnkari kirjoitti:

        Vaikka onkin vanha juttu niin vastaan... eli ainakin V70 Ardicin saa nollattua kun käyttää akun kaapelin irti niin taas toimii , olen ko lämmittimen palastellut jo muutaman kerran , muuten kun toimii mutta käydessään käynti huojuu ja sille en ole selitystä vielä löytänyt.....

        Ardicin vikatila ei nollaannu ainakaan vuosimallin 1998 V70 TDI:ssä akkusähkön katkaisemisella. Poikki oli monta tuntia, eikä vain lähtenyt käyntiin. Korjaamotesterillä tehty nollaus, ja sitten käynnistyi. On siis kokeiltu.


    • käyttäjä

      Ardik ei ole koskaan pelannut kunnolla, osta webasto kyllä toimii.

      • V70 tdi

        Ardic on aina pelannut siitä lähtien, kun itse rupesin sitä huoltamaan. Kerran vuodessa tai vähäisen käytön tapauksessa kahden vuoden välein: pura, putsaa karstat, uusi turbolaattori ja ulkokuppi seka niiden ruuvi, rasvaa silikonivaseliinilla vesipumpun sähköliitin. Vuosimalli 1998, autolla nyt ajettu 600 000 km. Eikä savuta.


    • Patull

      paksu savu tulee myös puhkipalaneesta vesipohjasta. ylikuumenemis ilmoitus voi tulla moottorin kylkeen tulevista hapettuneista johtoliitoksista = katkaisee virran pumpulle

    • isaa

      articin puhdistus onnistuu ruiskuttamalla liuotinaineella reilusti yhtäaikaisesti articin pakoputkesta tai ilmanotto putkesta paineilmaa käyttäen .itsellä oli nokinen liekinvahti vissiin tukkeutanut.
      imuputkeen jatkoletkulla liuotinainetta ja paineilmaa letkua myöten

    • ElectroRules

      Vaihda jo sähköautoon lopultakin.

    • Evj

      Käytin juuri Volvo huollossa Ardikin ja ei pelitä eikä pelaa, katkoo, ei käynnisty, jättää lämmittämättä ja kyllä se osaa savustaakin, ja toden näköisesti on pian vika tilassa. semmonen se on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4396
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2501
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2314
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      20
      1807
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1672
    6. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1542
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      81
      1536
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      1331
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1243
    10. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1145
    Aihe