Mitä järkeä on kävellä suoraan auton eteen suojatielle?

Puupäät!

Kaksi kertaa sattunut Kangasalla että jalankulkija kävelee suoraan auton eteen suojatielle vaikka auto on jo niin lähellä että olisi järkevämpi odottaa pari sekuntia ja antaa auton mennä kuin astua suoraan auton eteen.
Ei suojatie anna oikeutta kävellä autojen eteen saati keskisaareke, kyllä autoa täytyy väistää , onko tässä Kangasalla jotain ihme epäselvää?
Auton kuuluu pysähtyä jos jalankulkija on aikeissa astua suojatielle, noinhan se menee, laki ei tarkoita sitä että saa hypätä auton eteen joka on niin lähellä etttei kukaan tervejärkinen enään kävelisi auton eteen henkeään riskeeraten.
Tämä asia opetetaan ehkä väärin autokouluissa eikä korosteta jalankulkijan vastuuta , turha leikkiä "minä olen oikeasssa " asenteella koska hintana voi joku päivä olla oma henkenne teillä jotka auton eteen työnnytte jopa lastenrattaiden kanssa!
Siis, älkää hyvänenaika tulko auton eteen joka on jo lähes suojatiellä vaan antakaa auton mennä , kuljettajalla ei tällöin ole regointiaikaa kuin sekunti-pari ja joskus teille puupää jalankulkijat käy vielä huonosti kun joku ajaa päällenne.

30

1696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opi oikein

      Jos olet itse auton kuljettaja ja puhelet noin höpöjä, niin herää epäilys, että ajelet ilman ajo-oikeutta eli et ole käynyt itse autokoulua tai olet "tee se itse"-lupalainen. Autokoulussa opetetaan, kuinka liikenteessä pitää menetellä ja niillä opeilla pärjää loistavasti, mikäli oppeja noudattaa. Tosin jalankulkijaa ei autokoulun opit tavoita, koska edes Kangasalla ei jalankulkijan tarvitse käydä vielä autokoulua.

      • Latva B?

        Puheistasi päätellen olet juuri ko. jalankulkija, joka "tietää" olevansa ravintoketjun kärjessä. Hyvä asenne: "minulla on oikeus". Kyllä se Pietari sitten lohduttaa portin luona, että "kyllä SINULLA oli oikeus mennä". Luonnollista karsintaa se vain on, että tyhmät lähtee.


      • Yritä edes opetella
        Latva B? kirjoitti:

        Puheistasi päätellen olet juuri ko. jalankulkija, joka "tietää" olevansa ravintoketjun kärjessä. Hyvä asenne: "minulla on oikeus". Kyllä se Pietari sitten lohduttaa portin luona, että "kyllä SINULLA oli oikeus mennä". Luonnollista karsintaa se vain on, että tyhmät lähtee.

        Väännetään oikein rautalangasta. Ajoneuvon kuljettajan on suojatietä lähestyessään sovitettava ajonopeutensa sellaiseksi, että hän voi tarvittaessa pysähtyä ennen suojatietä. Jos jalankulkija on astunut tai astumassa suojatielle, on ajoneuvon kuljettajan annettava hänelle esteetön kulku. Tämä tietysti edellyttää, että kuljettaja katselee ympärilleen sen verran, että huomaa mahdollisen jalankulkijan. Puusilmä ei luonnollisti näe kaikkea, mitä liikenteessä pitää nähdä ja silloin pitää pysyä pois ainakin auton ratista.
        Tämä jalankulkija voi olla vaikka pieni lapsi, joka ei aina harkitse tekemisiään ja silloin vastuu jää ajoneuvon kuljettajalle. Tätä vastuuta ei taas liian vähillä eväillä varustettu kuljettaja osaa ottaa.


      • 8+5
        Yritä edes opetella kirjoitti:

        Väännetään oikein rautalangasta. Ajoneuvon kuljettajan on suojatietä lähestyessään sovitettava ajonopeutensa sellaiseksi, että hän voi tarvittaessa pysähtyä ennen suojatietä. Jos jalankulkija on astunut tai astumassa suojatielle, on ajoneuvon kuljettajan annettava hänelle esteetön kulku. Tämä tietysti edellyttää, että kuljettaja katselee ympärilleen sen verran, että huomaa mahdollisen jalankulkijan. Puusilmä ei luonnollisti näe kaikkea, mitä liikenteessä pitää nähdä ja silloin pitää pysyä pois ainakin auton ratista.
        Tämä jalankulkija voi olla vaikka pieni lapsi, joka ei aina harkitse tekemisiään ja silloin vastuu jää ajoneuvon kuljettajalle. Tätä vastuuta ei taas liian vähillä eväillä varustettu kuljettaja osaa ottaa.

        Väännetään nyt sitten rautakangesta, kun et kerran älyä. Autoilijalla on tietysti väistämisvelvollisuus, jos sinunlaisesi puusilmä sattuu tekemään kamikatse- tienylityksen. Minun autooni ei satu jos satut etuoikeutetusti ryntäämään sen eteen. Sinua siinä sattuu, voi sattua pahastikkin. Autoilijan säännöistä huolimatta, ei saa jalankulkijakaan toikkaroida miten sattuu. Jonkunlainen itsesuojeluvaisto olisi hyvä omata. Juuri tuollaisen käytöksen takia autoilijat eivät jalankulkijoita liiemmin kunnioita, toki joukossa on viksujakin. Se saa mielen hyväksi, kun jalankulkijan päästää tien yli ja saa palkaksi hymyn tai pienen käden heilautuksen. Sen ansiosta sen tekee toistekkin ja sillain saadaan liikenne sujuvaksi, kun jokainen joskus joustaa omista oikeuksistaan.


      • testattu keino
        8+5 kirjoitti:

        Väännetään nyt sitten rautakangesta, kun et kerran älyä. Autoilijalla on tietysti väistämisvelvollisuus, jos sinunlaisesi puusilmä sattuu tekemään kamikatse- tienylityksen. Minun autooni ei satu jos satut etuoikeutetusti ryntäämään sen eteen. Sinua siinä sattuu, voi sattua pahastikkin. Autoilijan säännöistä huolimatta, ei saa jalankulkijakaan toikkaroida miten sattuu. Jonkunlainen itsesuojeluvaisto olisi hyvä omata. Juuri tuollaisen käytöksen takia autoilijat eivät jalankulkijoita liiemmin kunnioita, toki joukossa on viksujakin. Se saa mielen hyväksi, kun jalankulkijan päästää tien yli ja saa palkaksi hymyn tai pienen käden heilautuksen. Sen ansiosta sen tekee toistekkin ja sillain saadaan liikenne sujuvaksi, kun jokainen joskus joustaa omista oikeuksistaan.

        voipi olla sinun autostasi putoaa peili , se on hauskan näköistä kattella kun kuskin verisuonet pullistuu päässä


      • Anonyymi

        noniin, täällä taas joku autokoulun opettaja äänessä. minä pysähdyn aina suojatien eteen vaikkei ketään näkyisi missään. olen varannut työmatkaankin tampereelle 3tuntia niin ei tule vaaratilanteita. ajelen 30km/h koko matkan vanhaa kang.tietä.


      • Anonyymi
        Latva B? kirjoitti:

        Puheistasi päätellen olet juuri ko. jalankulkija, joka "tietää" olevansa ravintoketjun kärjessä. Hyvä asenne: "minulla on oikeus". Kyllä se Pietari sitten lohduttaa portin luona, että "kyllä SINULLA oli oikeus mennä". Luonnollista karsintaa se vain on, että tyhmät lähtee.

        Meille autokoulunopettaja sanoi, vaikka nyt kävimme teoriatunteja: kun olette jalankulkijoina, niin älkää hypätkö suojatielle katsomatta, auto voi olla metrin päässä ja vauhtia 20-50, niin ei siinä paljon säännöt auta jalankulkijaa, kun 1500 kg auto ajaa yli, kenelläkään ei ole niin nopeita jarrujalkoja ja varsinkin talvella saattaa sittenkin luistaa lukkojarrutus. Sitä opetettiin jo koulussa alaluokilla, että katso ensin vasempaan, sitten oikealla ja vielä kerran vasemmalle. Ei näköjään mene päähän vielä sellaisellekkaan, jolla jo on ajokortti? Mutta, mieluummin katsonetten astu auton eteen kännykkää katsomalla ja huppu silmillä. Ei ole ihmisillä itsesuojeluvaistoa, ei auton vakuutus korvaa jalankulkijan henkeä, vaikka moni luulee näköjään. Polkupyörät on sama juttu ja sähköpotkulaudat, niillä tullaan suoraan alle, ei edes pelkästään suojatiellä, vaan ihan mistä vain, siksi niihin pitää valtion nyt rahapulassaan laittaa pakolliseksi vakuutus ja rekisterikilpi, että saadaan nekin kuriin, kun ei puhe auta. Onhan se nyt kummaa, että minä en saa kaupunkialueella ajaa, kuin 30 ja pyörät ja potkulaudat saa ajella 40-50.


      • Anonyymi
        Yritä edes opetella kirjoitti:

        Väännetään oikein rautalangasta. Ajoneuvon kuljettajan on suojatietä lähestyessään sovitettava ajonopeutensa sellaiseksi, että hän voi tarvittaessa pysähtyä ennen suojatietä. Jos jalankulkija on astunut tai astumassa suojatielle, on ajoneuvon kuljettajan annettava hänelle esteetön kulku. Tämä tietysti edellyttää, että kuljettaja katselee ympärilleen sen verran, että huomaa mahdollisen jalankulkijan. Puusilmä ei luonnollisti näe kaikkea, mitä liikenteessä pitää nähdä ja silloin pitää pysyä pois ainakin auton ratista.
        Tämä jalankulkija voi olla vaikka pieni lapsi, joka ei aina harkitse tekemisiään ja silloin vastuu jää ajoneuvon kuljettajalle. Tätä vastuuta ei taas liian vähillä eväillä varustettu kuljettaja osaa ottaa.

        Vaihdetaan lakia niin, että joka suojatielle jalankulkijalle valo ja kaikki menee yhtaikaa tien yli, kun jalankulkijalle syttyy napista painamalla vihreä valo, eikä jäädä keskelle tietä jutteleen puhelimeen, niin autoliikennekin alkaa sujua, kun ei tarvitse joka 10 metrin päässä yhden ihmisen takia pysähtyä. Ekologinen teko, sillä jatkuva pysähtyminen kuluttaa lähtiessä kaksi kertaa enemmän polttoainetta, palaa turhaan miljoona litraa päivässä polttoainetta, kun kerran pitäisi vähentää kulutusta.


    • abcs

      Jalankulkijoiden outo käytös Kangasalla on täysin totta. Muutamissa liikennevalollisissa suojatieristeyksissä tuskin kukaan kävelijä noudattaa punaista valoa. Vielä röyhkeämpiä ovat pyöräilijät, suojatiet ylitetään ajamalla, vaikka auto olisi lähestymässä. Röyhkeimmät osoittelevat vielä keskisormella autoilijaa. Tämä koskee erityisesti yläasteikäisiä koululaisia, mutta joukossa on monia keski-ikäisiä ja vanhempiakin pyöräilijöitä. Eikö lakia tunneta vai eikö sitä haluta noudattaa? Veikkaisin jälkimmäistä. Jossakin vaiheessa luonnollinen poistuma korjaa osan näistä sankareista poi

    • arkaparka.

      Joillekin autoilijoille sensijaan ei millään tunnu sopivan että rauhallisesti vain odottaisin tien reunassa tai keskikorokkeella että kaikki autot ovat menneet. Jotkut pysähtyvät vaikka väkisin, että minun olisi ikäänkuin pakko mennä suojatien yli, halusin tai en. Eräästäkin autosta Suoramalla alkoi oikein joku huitoa kädellä että yli pitää mennä.

      Nykyään jos haluan odottaa, käännän selkäni siihen suuntaan missä niitä autoja menee. Jos ei tuosta asennosta selviä että EN ole menossa juuri nyt tien yli, niin johan on kumma.

      Sitten on nämä umpihullut kuskit. Erään kerran joku auto alkoi hidastamaan lähestyessään liikenneympyrää, ja luulin että kai hän hidastaa minuakin varten samantien, kun olin siinä juuri suojatien alkupäässä. Lähdin menemään tien yli, jolloinka kuski polkaisi kaasua ja syöksyi kohti, sain juosten yrittää ehtiä alta pois miten parhainen kykenen.

      Toisen kerran olin korvessa ylittämässä tietä kaiketi jo sen puolivälissä. Suojatietä alueella ei ole. Mutkan takaa syöksähti yhtäkkiä auto ja tööttäsi, minä juoksen sutena lopun matkaa. En ollut tietenkään nähnyt enkä kuullut sinne mutkan taakse että sieltä on kuuraketti täynnä tärkeitä ihmisiä tulossa. (Joku jenkkirauta.)

      Kai nämäkin seikat joku onnistuu vääntelemään niin päin että minussahan se vika on, mutta valitettavasti se ei mene niin että aina ovat autoilijat ok ja aina kävelijät perseestä. Joskus se on toisinkinpäin ja joskus miten milloinkin.

      Mutta noin kaiken kaikkiaan minulla ei valitettavasti ole kristallipalloa, että osaisin ennustaa että jostain näkymättömistä yhtäkkiä tullaan tielle tai että hidastamaan alkanut autoa haluaakin painaa kaasua kun olen jo suojatiellä. Enkä osaa ennustaa sitäkään milloin missäkin autoja menee, etten vahingossakaan osuisi sinne suojatien alkupäähän juuri silloin kun on auto tulossa, koska minä EN halua että minun takiani joutuu odottamaan.

      Kerran olen liukkauden vuoksi pudonnut polvilleni keskelle suojatietä, joten ei oikein uskalla enää vartavasten olla menossa tien yli jos on yksikin auto lähistöllä.

    • mitääntekemätönpaikk

      Kyllä täällä niitä vatipäisiä jalkankulkijoita myös riittää...

      Jokunen talvi sitten K-marketin nurkalta mieshenkilö käveli suojatielle kuin euroopan omistaja, äijän huomasin juuri kun astui tielle mutta peilijäisellä tiellä auton pysäyttäminenkään ajoissa ei aina välttämättä onnistu, kaikenkukkuraksi tyyppi huomasi auton lähestyvän ja jäi kekkuloimaan keskelle tietä näyttäen käsillään "anna tulla vaan"
      Auto ei tuolla jäätiköllä todellakaan pysähtynyt, juuri ja juuri sain väistettyä vastaantulevien kaistan kautta ja painoin torvea.. Äijä jää edelleen keskelle jäistä tietä kädet leväällään ihmettelemään juuri kokemaansa vääryyttä.

      Kyseiselle mottipäälle olisi pienen töytäisyn voinut tarjoillakkin mutta itsehän siinäkin vain olisi maksumieheks joutunu... Tajutkaa että se suojatie on vain maalatut raidat asvaltissa, ei mikään näkymätön seinä joka pysäyttää esim. renkaat lukossa liukuvan auton!

      • Anonyymi

        ei o näkyny enään sitä rinta kaarella kävelevää robottia liikkumassa, liekö jääny auton alle.


    • Mene sinä ensin

      Suomalaisen liikenteen suurin ongelma on omista oikeuksista kiinnipitäminen. Näistä oikeuksista pitävät kiinni niin autoilijat, kuin jalankulkijatkin. Ajatustapaa pitää muuttaa siten, että tienkäyttäjillä olisi enemmän velvollisuuksia, kuin oikeuksia.
      Näin pärjäisivät niin puupäät, kuin puusilmätkin liikenteessä ilman ylimääräistä vihanpitoa.

    • hhk789

      Vanhemmiten olen ottanut tavakseni lähetyessäni suojatietä,hiljentää vauhtia jo pa
      rinkymmenen metrin päästä ,jos joku on aikeissa ylittää suojatien.En soita torvea
      ihmisille jotka ylittävät tietä muualta kuin suojatieltä,annan tietä.Eiköhän kaupungit
      ja kunnat ole ihmisiä varten,mutta polkupyöräilijät pitäisi a---a,ennakoimatonta käy
      töstä liikenteessä,ei mitään sääntöjä.

    • epoadrenaliini

      Vielä jalankulkijoitakin pahempi riskitekijä ovat pyöräilijät, jotka pimeinä syysaamuina ajavat vauhdilla suojatielle, missä heillä olisi väistämisvelvollisuus. Asiaan kuuluu lisäksi se, että pyöräilijöillä ei ole lain vaatimaa valaistusta. Kangasalla tätä kyseenalaista tapaa harrastavat sekä aikuiset että kouluikäiset. vähän ryhtiä sekä pyöräilijät että valvovat viranomaiset, ennen kuin tapahtuu uhreja vaativia onnettomuuksia.

    • Taas yksi

      Taas yksi järjen jättiläinen astui pimeässä ilman minkäänlaista heijastinta suojatielle autoni eteen, sain lukkojarrutuksella autoni pysähtymään juuri ennen suojatietä, tämä jalankulkija seisoo keskellä suojatietä keskisormi pystyssä ja kuuluu huutavan "että tämä on suojatie!" .
      Oli reppana ylipainoinen keski-ikänen tuulipukumies lähellä päästä hengestään mutta sitähän hän ei tajua koskaan vaan todennäköisesti kävelee samallalailla jatkossakin autojen eteen kunnes tulee joku joka ei saakaan autoaan pysähtymään tai ei huomaa häntä, silloin ei auta yhtään se että hän oli suojatiellä vaan voi lähteä lopulta sitten se ainoa henki.
      Ymmärtääkseni tällaisesta jalankulkijoiden käytöksestä oli aloittajan mielestä kysymys.

      • kohtalotoverisi

        Noi on kyllä pahoja. Ja sitten jotkut tulee autolla oikealta eteen! Tai luulee että mä ehdin jarruttaa jos mulla on kolmio! Tää on just tätä kun me hyvät kuskit joudutaan ajamaan noiden huonojen kuskien ja tyhmien kävelijöiden seassa.


    • Anonyymi

      Paskat Ulvilasta autoilija kuin paskat tie käyttäjät on

    • Anonyymi

      Sun pitää hallita autosi . Poliisi otta Sulta kortin pois ja auton jos ei oo korttia ja
      vielä ajata autoa.
      Kyllä Sut kuriin saadaan.

    • Anonyymi

      "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

      Tuosta lähdetään. Sitten vielä se seikka, että jalankulkijoiden suojatieylitystä ei saa mitenkään estää tai häiritä, sillä heille pitää antaa esteetön kulku suojatien yli Suojateiden kohdalla jalankulkija on kuningas.

      "Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku."

      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P27

      • Anonyymi

        Joten kintuttua tekstiä.... Olisiko sattumalta ollut muutamassa muussakin keskustelussa?


    • Anonyymi

      Tämä kuuluu samaan sarjaan kuin se typerä telkkarimainos. Kävelen päätä kääntämättä suojatielle, koska voin.

      • Anonyymi

        Suojatiellä jalankulkija on aina kuningas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatiellä jalankulkija on aina kuningas.

        Mitä sitten kun suoraan auton eteen ei saa vaan kävellä vaikka kuinka olisi " maailman " kuningas ?
        Voi lähteä henki niinkuin aloittaja aivan oikein totesi jos autoilija ei huomaa "oikeasssa " olevaa jalankulkijaa.
        Mihin on itsesuojeluvaisto ihmislitä kadonnut ?
        Ei vaan kannata kävellä suoraan auton eteen ja luottaa siihen että autoilija osaa asiansa kun ei jalankulkijakaan itse edes osaa .


    • Anonyymi

      Autolijan tulee aina lähestyä suojatietä sellaisella tilannenopeudella, että kykenee pysähtymään tilanteen vaatiessa. Talvella jarrutusmatka on pidempi joten jarrutukselle on varattava enemmän aikaa.

      Sitä varten suojatiet on, että jalankulkijoiden olisi turvallista ylittää tie ilman, että jäävät auton alle joten te olette arvon autoilija nyt kyllä vähän ymmärtäneet tämän suojateiden merkityksen vähän väärin tämän keskustelun aloituksen perusteella.

      • Anonyymi

        Tieliikennelaissa lukee selvästi, että: "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Tuolla tavalla pitää lähestyä ihan jokaista tästä maasta löytyvää suojatietä. Täysin selkeä asia.

        27 §
        Ajoneuvon ajaminen suojatien yli
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P27


      • Anonyymi

        En uskalla liikkua ulkona muuta kun äidin kanssa autolla kun on niin pimeetä.


    • Anonyymi

      Näkövammainen tai sokea ei välttämättä näe niitä autoja kovinkaan hyvin. Silti hän saa liikkua liikenteessä jalankulkijana. Autoilijoilla on aina suuri vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan liikenteessä. Se siitä ”puusilmästä”.

    • Anonyymi

      Moni vanhus liikkuu jalan ja joutuu käyttään suojateitä.
      Eikä toi näkökään oo ihan paras,mutta banaani pitäs kuiteskin hakea Prismasta,
      niin älä aja päälle vaikka mieli vähän tekis.
      Jos Sulla ei refleksit pelaa ,niin vie kortti poliisille.
      venäläiset kyllä ajelee miten sattuu ja humalassa kun se on heidän tapa.

    • Anonyymi

      autoilijan pitää ennakoida tuleva tilanne.ton takia kolaroidaan ja ajellaan ojiin kun ei osata ajaa.pitäis harjoitella ajoa vaikka öisin kun ei paljon muita liiku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 191
      2363
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2134
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      184
      2037
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      6
      1215
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1198
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1098
    Aihe