Ristipurenta

ree

Heips!

Onko tietoa, pääseekö aikuisiällä (25v) kunnalliselle puolelle oikomishoitoon?

Mulla on lievä ristipurenta ollut aina, mutta siitä ei ole ollut sen suurempaa haittaa, joten sitä ei lapsena korjattu jostain syystä. Nyt, kun kaikki neljä viisaudenhammasta ovat puhjenneet, on hampaisto ahtautunut ja ristipurenta pahentunut, se aiheuttaa jo leukaniveloireita. Viisurit ovat mielestäni työntäneet muita hapaita vasemmassa leuassa eteenpäin. Puoli vuotta sitten olen käynyt viisureitani näyttämässä hammaslääkärille, ja silloin sanottiin ettei niille tarvitse tehdä mitään.

Nyt kuitenkin on leukanivel ja -lihakset vasemmalta puolelta ajoittain niin kipeät, etten pysty puremaan kunnolla ja vasemman puolen hampaista yhteen menevät kunnolla vain kaksi takimmaista poskihammasta. Itse viisurit eivät ole koskaan olleet kipeät.

Ristipurentani ei ole ihan niin paha kuin tuolla sivulla olevassa kuvassa: http://jasenpalvelut.hammasll.fi/suu/hammashoito/oikominen.asp
, mutta lisäksi pari poskihammasta on siirtynyt/ kääntynyt hieman sisäänpäin, jolloin varsinkin yläleuan hampaat painavat ikävästi kielenreunaan.

Aika hammaslääkärille on jo varattu, tiedän että ensimmäisenä operaationa taitaa olla viisureiden poisto, jotta leukaan tulisi lisää tilaa, mutta mitenkäs oikominen? Alkaako ne julkisella puolella siihen? Kysymyksessähän ei ole kosmeettinen oionta, vaan se tulisi terveydellisistä syistä, mun vasen leukanivel ei taida enää kestää ristipurentaa.

3

2537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ree

Tulipa mieleeni, että voisikohan jo vuosia jatkuneet päänsäryt ja niskavaivat myös johtua tuosta ristipurennasta? Auttaako tuollaiset vaivat yhtään kunnalliselle puolelle oikomishoitoon pääsyä?

• lulu

Ainakin pääkaupunkiseudulla oikomishoitoa annetaan vain alle 18-vuotiaille. Muista kunnista en tiedä.

• ree

Pääsinkin yllättävän nopeasti terveyskeskukseen hampaita näyttämään, sain kipujen takia päivystysajan samalle päivälle! Täällä Kouvolassa ei lääkäri poissulkenut oikomishoidon mahdollisuutta, vaan määräsi koko hampaiston ja leuan alueen röntgenkuviin, jotta nähdään, löytyisikö vika kuvien avulla leukanivelestä. Ajan suu/leukakirurgille ja oikomislääkärille, vai mitä lie olivatkaan, sain joulukuun alkuun, jolloin katsotaan sitten tilanne tarkemmin. Todennäköisesti kaksi viisaudenhampaista leikataan pois (eivät ole kokonaa esissä) ja sitten katsotaan, lähdetäänkö oikomaan ristipurentaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe