Miksi ateismi?

Johan olof Kröger

Palstan aihe on ateismi. Silti aiheesta ei pahemmin täällä keskustella? Pääosin pilkataan muita ihmisiä ja heidän uskontojaan. Kehoitan kaikkia loukatuksi tulleita tekemään kunnianloukkauksesta rikosilmoituksen uskonnonvapauden nimissä. Ihmiset nikkien takaa on helppo selvittää ja täten saattaa vastuuseen sanoistaan. Mukavaa syksyä kaikille!

41

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>>Kehoitan kaikkia loukatuksi tulleita tekemään kunnianloukkauksesta rikosilmoituksen uskonnonvapauden nimissä.

• Josef von Kutvonen

"Pääosin pilkataan muita ihmisiä ja heidän uskontojaan."

Pääosin? Siis otsin ja korvin vai silmin ja nenin? Nehän ovat pääosia. Vai tarkoitatko, että pilkkaaja on pääosassa vähän niin kuin elokuvassa? Ok, tänään pilkkaan Tauno Palona ja huomenna Ansa Ikosena.

Älä kuitenkaan mene tekemään poliisille ilmoitusta, etteivät he kuole nauruun. Hyvät poliisit sentään!

• ateismi = 0

Minä taas ajattelen niin, että kun tulen vapaaehtoisesti tälle palstalle, niin en halua tehdä kunnianloukkausta. Ja mitäpä ateismissa on keskustelemista: jos ihminen ei usko Jumalaan ja yliluonnolliseen, niin se on sitten siinä. Ei riitä aiheesta keskustelemista.
      Jos palstan nimi olisi, vaikka ateistien pysäkki, niin silloin henkilöt, jotka eivät usko voisivat vaihtaa mielipiteitään, vaihtaa ajatuksia tekemisitään, arjestaan ja olla omiensa seurassa. Ei välttämättä tarvitsisi jutustelun liittyä edes ateismiin.
      Kun ateismi ei käsitteenä sisällä mitään, niin keskustelut pyörivät linjaa - juupaseipäs tai on pelkkää trollausta.
      Minua ei kyllä satuta, jos ateisti haukkuu tyhmäksi, vähättelee, pilkkaa uskoani ym. Vakaumukseni ei siitä muutu. Totuus ei pala tulessakaan.
      Minua ei kyllä loukkaa pätkääkään, jos eiuskovainen pitää tyhmänä, hakkuu ja

• "Ei riitä aiheesta keskustelemista."

Kummasti sitä kuitenkin vain tämä palsta pyörii ja sinunkin muistan nähneeni kerran jos toisenkin täällä aiheesta "ateismi" keskustelemassa... :)

"Minua ei kyllä satuta, jos ateisti haukkuu tyhmäksi, vähättelee, pilkkaa uskoani ym. Vakaumukseni ei siitä muutu. Totuus ei pala tulessakaan."

Minua kyllä satuttaa jos joku syyttä suotta haukkuu (tietysti anonyymi trollihuutaja on vähän eri asia kuin kasvotusten kohtaaminen). Siksi en näe tällaista käytöstä keneltäkään hyväksyttävänä. Ja kuten sanoit, tällainen käytös saa ihmisen viimeiseksi muuttamaan omia näkemyksiään, joten se ei ole miltään kantilta katsottuna oikeutettua.

• Vaikka loukkaava puhe on minunkin mielestäni ongelma ja moni kirjoittaja faktisesti loukkaantuu, niin se on mulle epäselvää, voiko annyymin nimimerkin kunniaa loukata. Siis kirjoittajan, jonka henkilöllisyys ei ole julkisesti tiedossa, jolla on ainoastaan palstapersoonallisuus tai joka ehkä kirjoittaa jatkuvasti vaihtuvilla nimimerkeillä.

Yritin googlettaa mutta en pikaisesti löytänyt aiheeseen liittyvää vastausta. Luulen että netin todellisuus on jotenkin esim. juuri kunnianloukkauslainsäädännön rajalla: luonnollisia henkilöitä varten laadittu laki ei taivu näihin anonyymikirjoittelun tilanteisiin.

• > tai joka ehkä kirjoittaa jatkuvasti vaihtuvilla nimimerkeillä.

Minä pistäisin tuohon pikemminkin sanan _ja_ kuin _tai_.

Jos henkilöllä, kuten minulla, on vakiintunut nimimerkki, niin loukkaaminen kohdistuu silloin juuri minun luonnolliseen persoonaani. Vähän sama kuin taiteilijanimien kanssa. Jos loukkaat vaikka Mr. Lotharia, niin kyllä siellä takana on joku luonnollinen (tai ehkä luonnoton, mutta lain silmissä luonnollinen) henkilö, johon loukkaus kohdistuu.

Kertakäyttönimimerkit tai niihin verrannolliset tapaukset ovat sitten eri asia.

• The_Rat kirjoitti:

> tai joka ehkä kirjoittaa jatkuvasti vaihtuvilla nimimerkeillä.

Jos henkilöllä, kuten minulla, on vakiintunut nimimerkki, niin loukkaaminen kohdistuu silloin juuri minun luonnolliseen persoonaani. Vähän sama kuin taiteilijanimien kanssa. Jos loukkaat vaikka Mr. Lotharia, niin kyllä siellä takana on joku luonnollinen (tai ehkä luonnoton, mutta lain silmissä luonnollinen) henkilö, johon loukkaus kohdistuu.

Rekisteröity nimimerkki saattaa tosiaan olla kunnianloukkauksen piirissä, toivottavasti on.

Kunnianloukkaus on valheellisen tiedon levittämistä henkilöstä.
        Jos asia, jota levitetään on tosi ja kohteena oleva ihminen loukkaantuu, niin kyseseen tulee toinen rikoslain 24. luvun pykälä: yksityiselämää koskevan tiedon levittäminen:

8§ Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen

Joka oikeudettomasti
        1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
        2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville

esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon. ...

9§ Kunnianloukkaus

Joka
        1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
        2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,
        on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon. ...

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L24

• Valkoparta...
        kaarne kirjoitti:

Rekisteröity nimimerkki saattaa tosiaan olla kunnianloukkauksen piirissä, toivottavasti on.

Kunnianloukkaus on valheellisen tiedon levittämistä henkilöstä.
        Jos asia, jota levitetään on tosi ja kohteena oleva ihminen loukkaantuu, niin kyseseen tulee toinen rikoslain 24. luvun pykälä: yksityiselämää koskevan tiedon levittäminen:

8§ Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen

Joka oikeudettomasti
        1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
        2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville

esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon. ...

9§ Kunnianloukkaus

Joka
        1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
        2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,
        on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon. ...

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L24

"Rekisteröity nimimerkki saattaa tosiaan olla kunnianloukkauksen piirissä, toivottavasti on"

Ei ole. Poliisi ei ota tutkittavakseen muuta kuin räikeät tapaukset, joissa henkilö on tiedossa.

Siviilikanteen voi tietysti nostaa, mutta tuomiota on turha odottaa, jos loukkaus kohdistuu nimimerkkiin, jonka henkilöllisyys ei ole tiedossa.

• Valkoparta... kirjoitti:

"Rekisteröity nimimerkki saattaa tosiaan olla kunnianloukkauksen piirissä, toivottavasti on"

Ei ole. Poliisi ei ota tutkittavakseen muuta kuin räikeät tapaukset, joissa henkilö on tiedossa.

Siviilikanteen voi tietysti nostaa, mutta tuomiota on turha odottaa, jos loukkaus kohdistuu nimimerkkiin, jonka henkilöllisyys ei ole tiedossa.

En epäile sanojasi. Mutta musta olisi todella kiva saada joku nähtäväkseni dokumentti/linkki tms., jossa tämä asia selvitetään viranomaisen puolelta kunnolla. JOs sulla on semmoinen hallusasasi,olisin onnellinen linkityksestä.

• Valkoparta...
        kaarne kirjoitti:

En epäile sanojasi. Mutta musta olisi todella kiva saada joku nähtäväkseni dokumentti/linkki tms., jossa tämä asia selvitetään viranomaisen puolelta kunnolla. JOs sulla on semmoinen hallusasasi,olisin onnellinen linkityksestä.

Tuossa yksi uutinen.
        http://yle.fi/uutiset/kunnianloukkausjutut_eivat_etene_alkua_pidemmalle/7142167

• kaarne kirjoitti:

Kiitos linkistä. Tulkitsen niin, että teoriassa mahdollista, mutta oikeuskäytäntö ei tue syytteidennostamista nettiloukkauksista?

Veikkaan että syytekynnys ylittyy kun se siirtyy enemmänkin tappouhkauksiin ja sen tasoisiin juttuihin.

• Valkoparta... kirjoitti:

> jos loukkaus kohdistuu nimimerkkiin, jonka henkilöllisyys ei ole tiedossa.

Mutta mistä voit tietää, onko henkilöllisyys tiedossa? Sillähän ei ole merkitystä, onko se loukkaajalla tiedossa, vaan sillä onko se yleisemmin tiedossa... Tunnen monia tapauksia, joihin viitataan nimimerkillä IRL tapaamisissakin. Vastaa siis taiteilijanimeä tässä, kuten jo aiemmin mainitsin. Minä en esimerkiksi tiedä, kuka Mr Lotharin takana on (eikä kiinnostakaan), mutta kaipa kunnialoukkaus tai vastaava olisi siitä huolimatta tehtävissä...

• The_Rat kirjoitti:

> tai joka ehkä kirjoittaa jatkuvasti vaihtuvilla nimimerkeillä.

Epäilen, ettei menisi läpi. Henkilön pitää olla tunnistettavissa. Nimimerkki ei tietääkseni ole juridinen henkilö.

• agnoskepo kirjoitti:

Epäilen, ettei menisi läpi. Henkilön pitää olla tunnistettavissa. Nimimerkki ei tietääkseni ole juridinen henkilö.

Ja jos henkilö on tunnistettavissa? Käy esimerkiksi ns. miiteissä, joissa yleensä tunnistaudutaan nimimerkin perusteella, tms...

• The_Rat kirjoitti:

Ja jos henkilö on tunnistettavissa? Käy esimerkiksi ns. miiteissä, joissa yleensä tunnistaudutaan nimimerkin perusteella, tms...

Silloin se voisi olla rinnastettavissa esimerkiksi taiteilijanimeeen. Tosiasia on kuitenkin se, ettei ihan pienestä tutkintakynnys ylity. Jos ylittyisi, niin poliisi ei ehtisi muuta tekemäänkään, kuin tutkimaan netissä tapahtuvia kunnianloukkauksia.

• agnoskepo kirjoitti:

Silloin se voisi olla rinnastettavissa esimerkiksi taiteilijanimeeen. Tosiasia on kuitenkin se, ettei ihan pienestä tutkintakynnys ylity. Jos ylittyisi, niin poliisi ei ehtisi muuta tekemäänkään, kuin tutkimaan netissä tapahtuvia kunnianloukkauksia.

Itseasiassa kunnianloukkaussyyte voi tulla jos haukutaan esim.nimimerkkiä mutta nimimerkillä on omat kasvot vaikkapa avatarina, lisäksi sekin riittää että nimimerkin takanta esim.profiilissa on yhteystiedot.

Tai jos loukkaaja julkaisee yhteystiedot nimimerkistä.

• Netti on nykyajan villi länsi.

• " Pääosin pilkataan muita ihmisiä ja heidän uskontojaan. Kehoitan kaikkia loukatuksi tulleita tekemään kunnianloukkauksesta rikosilmoituksen uskonnonvapauden nimissä"

Tämä koskee luonnollisesti jokaista uskovaistakin jotka ovat väittäneet että Jumala on olemassa.

• Kalju Pitkätukka

Hei Johan!

Ateismi itsessään on tosiaan käsitelty parilla lauseella.

Se on sitä, ettei usko Jumalan olevan todellinen.

Ateismin perusteluista ja asemasta yhteiskunnasta sekä uskontojen negatiivisesta vaikutuksesta(myös positIivisista vaikutuksista) yhteiskuntaan voi sen sijaan keskustella loputtomasti ja se keskustelu mielestäni sopii ateismi-palstalle.

Yhtenä ateismin perusteena on uskontojen epäloogisuus, ja sen moni uskova kokee uskonsa pilkkana.

Lähtökohtaisesti en kannata kenenkään pilkkaamista, esim. nimimerkki Nassen viljelemää rähinää.

Usein uskovaiset täällä pilkkaavat ateismia tai ylimieliselä asenteella perustelevat uskoaan oikeaksi, sellaiset aloitukset ansaitsevat yhtä tylyt kommentit.

• Johan olof Kröger

>>>Pääosin pilkataan muita ihmisiä ja heidän uskontojaan.

• Mikä sitten on pilkkaamista? Sen kun joku määrittelisi aukottomasti. Yksi kokee pilkkaamisena jo sen että joku on kanssaan eri mieltä jostain, varsinkin jos mielipiteensä ilmaisee hiukankin värikkäämmin sanankääntein. Itsellänikin on muutama täältä saatu nettifatwa kokoelmissani, jokusen kerran on uhattu fyysisluontoisella väkivallalla, jokusen kerran ollaan oltu haastamassa käräjille. Yleensä vain sen vuoksi että on kyseenalaistanut jotain, johon joku enemmän tai vähemmän fanaattisesti uskoo.

• kristitty *

Omaa kunniaansahan ihminen pahiten loukkaa, jos sortuu pilkkaamaan tahallaan, mutta kyllä minä sen ymmärrän, että voi olla tilanteita joissa pilkka tai muu vahingoittaa oikeasti sen kohdetta, jos hän kirjoittaa rekisteröidyllä nimimerkillä ja esimerkiksi netin ulkopuolella on ihmisiä, jotka tietävät millä nikillä hän kirjoittaa.

• Aada agnostikko

Minkä ihmeen takia tänne täytyy tulla pilkattavaksi, kun varmasti tietää että ihmiset usein perustellusti ajattelevat Jumalan/jumalien olemassaolosta eri tavalla?

Taitaa olla kyse seurakuntien evankelioimis "intoilun" aikaansaamaa tyhmyyttä.

• kristitty *
        Aada agnostikko kirjoitti:

Minkä ihmeen takia tänne täytyy tulla pilkattavaksi, kun varmasti tietää että ihmiset usein perustellusti ajattelevat Jumalan/jumalien olemassaolosta eri tavalla?

Taitaa olla kyse seurakuntien evankelioimis "intoilun" aikaansaamaa tyhmyyttä.

Uskontopilkka ei minua henkilökohtaisesti haittaa, kun se menee aina iloisesti ohi maalin. Se on minulle samantekevää. Jos ihminen tuntisi maalin, hän ei pystyisi pilkkaamaan.
        Yleisellä tasolla kristinuskon kannalta siitä voi tietysti olla vahinkoa siinä mielessä, että tietämättömät ihmiset ottavat sen todesta, kun ei heillä ole resursseja arvioida sitä. Uusateistien tyyli on kuitenkin niin banaali ja barbaarinen eivätkä heidän väitteensä kestä vaatimatontakaan älyllistä tarkastelua, että se uppoaa vain tarpeeksi nuoriin tai muihin vastaaviin. Joskus olen ihmetellyt mielessäni, mitä järkeä heillä on kalastella sellaista joukkoa.

Tällä palstalla erehdyn itse aina välillä unohtamaan, että jotkut ovat täällä vain Pyhän Ateisminsa asialla tai vetävät sellaista roolia, ja ajattelen heitä mielessäni ihmisinä, ja sitten kun sieltä tuleekin vain jotain törkeyksiä tai kieroilua, niin turhaudun ja ehkä suutun mielessäni ja ajattelen, että miksei tuo voi käskeä itseään olemaan ihmisiksi. En toki yleensä, mutta aina välillä unohdan. Enimmäkseen hyppelen sellaisten nimimerkkien yli, jotka olen nähnyt tietynlaisiksi. Pitää vain muistaa koko ajan, että osa kansasta on täällä sellaista kuin on, ja jättää heidät kiehumaan omissa liemissään

• kristitty * kirjoitti:

Uskontopilkka ei minua henkilökohtaisesti haittaa, kun se menee aina iloisesti ohi maalin. Se on minulle samantekevää. Jos ihminen tuntisi maalin, hän ei pystyisi pilkkaamaan.
        Yleisellä tasolla kristinuskon kannalta siitä voi tietysti olla vahinkoa siinä mielessä, että tietämättömät ihmiset ottavat sen todesta, kun ei heillä ole resursseja arvioida sitä. Uusateistien tyyli on kuitenkin niin banaali ja barbaarinen eivätkä heidän väitteensä kestä vaatimatontakaan älyllistä tarkastelua, että se uppoaa vain tarpeeksi nuoriin tai muihin vastaaviin. Joskus olen ihmetellyt mielessäni, mitä järkeä heillä on kalastella sellaista joukkoa.

Tällä palstalla erehdyn itse aina välillä unohtamaan, että jotkut ovat täällä vain Pyhän Ateisminsa asialla tai vetävät sellaista roolia, ja ajattelen heitä mielessäni ihmisinä, ja sitten kun sieltä tuleekin vain jotain törkeyksiä tai kieroilua, niin turhaudun ja ehkä suutun mielessäni ja ajattelen, että miksei tuo voi käskeä itseään olemaan ihmisiksi. En toki yleensä, mutta aina välillä unohdan. Enimmäkseen hyppelen sellaisten nimimerkkien yli, jotka olen nähnyt tietynlaisiksi. Pitää vain muistaa koko ajan, että osa kansasta on täällä sellaista kuin on, ja jättää heidät kiehumaan omissa liemissään

"Uusateistien tyyli on kuitenkin niin banaali ja barbaarinen eivätkä heidän väitteensä kestä vaatimatontakaan älyllistä tarkastelua, että se uppoaa vain tarpeeksi nuoriin tai muihin vastaaviin. "

Tuntuu se tällä palstalla riittävän mainiosti, kun sitä vertaa ns. kristittyjen tasoon.

• agnoskepo kirjoitti:

"Uusateistien tyyli on kuitenkin niin banaali ja barbaarinen eivätkä heidän väitteensä kestä vaatimatontakaan älyllistä tarkastelua, että se uppoaa vain tarpeeksi nuoriin tai muihin vastaaviin. "

Tuntuu se tällä palstalla riittävän mainiosti, kun sitä vertaa ns. kristittyjen tasoon.

Hohhoijaa sinun kanssa kristitty *, kun olen lukenut sinun tekstejäsi niin minulle on täysin selvää että sinä et kykene kirjoittamaan edes yhtä vastausta yhtään mihinkään ilman että sekä korotat itseäsi ja loukkaat toista kirjoittajaa ekä teet karkeita yleistyksiä.

" Uusateistien tyyli on kuitenkin niin banaali ja barbaarinen eivätkä heidän väitteensä kestä vaatimatontakaan älyllistä tarkastelua"

"Joskus olen ihmetellyt mielessäni, mitä järkeä heillä on kalastella sellaista joukkoa."

"että jotkut ovat täällä vain Pyhän Ateisminsa asialla tai vetävät sellaista roolia"

"Pitää vain muistaa koko ajan, että osa kansasta on täällä sellaista kuin on, ja jättää heidät kiehumaan omissa liemissään "

ha haaa...

• kristitty *
        agnoskepo kirjoitti:

No minä en tiedä, millä tavalla muut kristityt täällä kirjoittelevat, kun en ole lukenut kuin satunnaisesti heidän viestejään. Vähänhän niitä vaikuttaa olevan ateistien viesteihin verrattuna. Rekisteröidyillä nimimerkeillä kirjoittavien kristittyjen käymiä keskusteluja en ole lukenut, kun joskus olen vilkaissut niitä sen verran, että olen nähnyt heidän edustavan fundamentalistista uskontulkintaa. Siihen loppui kiinnostukseni. Sellaisia kirjoituksia en lue kristillisiltäkään palstoilta. Ei minulla mitään sitä vastaan ole, että he uskovat niin kuin uskovat, mutta itseäni ei vain kiinnosta; tylsää suomeksi sanottuna.

Olet joskus aiemminkin viitannut kiireesti kristittyjen kirjoitteluun, kun olen moittinut ateistien kirjoittelua täällä. Ettäkö "meidän synnit mitätöityy teidän yhtä suurilla tai vielä suuremmilla synneillä?" ;)

• kristitty * kirjoitti:

No minä en tiedä, millä tavalla muut kristityt täällä kirjoittelevat, kun en ole lukenut kuin satunnaisesti heidän viestejään. Vähänhän niitä vaikuttaa olevan ateistien viesteihin verrattuna. Rekisteröidyillä nimimerkeillä kirjoittavien kristittyjen käymiä keskusteluja en ole lukenut, kun joskus olen vilkaissut niitä sen verran, että olen nähnyt heidän edustavan fundamentalistista uskontulkintaa. Siihen loppui kiinnostukseni. Sellaisia kirjoituksia en lue kristillisiltäkään palstoilta. Ei minulla mitään sitä vastaan ole, että he uskovat niin kuin uskovat, mutta itseäni ei vain kiinnosta; tylsää suomeksi sanottuna.

Olet joskus aiemminkin viitannut kiireesti kristittyjen kirjoitteluun, kun olen moittinut ateistien kirjoittelua täällä. Ettäkö "meidän synnit mitätöityy teidän yhtä suurilla tai vielä suuremmilla synneillä?" ;)

"No minä en tiedä, millä tavalla muut kristityt täällä kirjoittelevat,"

"Rekisteröidyillä nimimerkeillä kirjoittavien kristittyjen käymiä keskusteluja en ole lukenut, kun joskus olen vilkaissut niitä sen verran, että olen nähnyt heidän edustavan fundamentalistista uskontulkintaa."

Vs.

" Uusateistien tyyli on kuitenkin niin banaali ja barbaarinen eivätkä heidän väitteensä kestä vaatimatontakaan älyllistä tarkastelua"

Lopputulos.
        Silmät kiinni ja sormella osoittelemaan.

• satan kirjoitti:

Hohhoijaa sinun kanssa kristitty *, kun olen lukenut sinun tekstejäsi niin minulle on täysin selvää että sinä et kykene kirjoittamaan edes yhtä vastausta yhtään mihinkään ilman että sekä korotat itseäsi ja loukkaat toista kirjoittajaa ekä teet karkeita yleistyksiä.

"Joskus olen ihmetellyt mielessäni, mitä järkeä heillä on kalastella sellaista joukkoa."

"että jotkut ovat täällä vain Pyhän Ateisminsa asialla tai vetävät sellaista roolia"

"Pitää vain muistaa koko ajan, että osa kansasta on täällä sellaista kuin on, ja jättää heidät kiehumaan omissa liemissään "

ha haaa...

Kristitty* taitaa kärsiä tietämättään patakattilaasoimaa-syndroomasta.Ylläolevassa viestissään hän taitaa syyllistyä suunnilleen kaikkeen, mistä hän muita moittii.

• Natas
        satan kirjoitti:

ha haaa...

Samaa voisi sanoa sinusta.

• Natas kirjoitti:

Samaa voisi sanoa sinusta.

Kenestä puhut?

• 666syöpä
        satan kirjoitti:

Kenestä puhut?

Lusiferista tietysti. Terveisin piru itse.

• Aada agnostikko
        kristitty * kirjoitti:

kristitty*

Sinua ei kiinnosta fundis uskovien viestit(joita täällä jatkuvasti evankelioimisyrityksissä pyörii) ja ateistien viestit eivät sinua miellytä, niin ei voi kuin ihmetellä että miksi vielä täällä kirjoittelet?

Minulle ei ainakaan tarvitse selittää kristinuskon hienouksia, koska olen lähes koko elämäni kyseisissä kuvioissa viettänyt ja valtaosa pitkäaikaisista tuttavistani on lib.kristittyjä. Tällä palstalla on ihmisiä, jotka ovat ihan perusasiasta kanssasi erimieltä ja he myös ilmaisevat mitä ajattelevat uskonnollisista uskomuksista.Kyllä monet kommentit ehkä itseäni loukkaisivat, jos uskoisin Jumalaan.Mutta koska näin ei enää ole, niin täältä saa uutta ajateltavaa.

• 666syöpä kirjoitti:

Lusiferista tietysti. Terveisin piru itse.

moro moro

• Palmen kaima

Mielensäpahoittaja ilmoittautunut.

• Mites muuten?

Onko se kiihotusta kansanryhmää vastaan jos kristitty uhkailee sillä että "muslimit kun tulee suomeen niin he tappavat ateistit" jos ateistit jatkaa ateistina?

Sehän on passiivinen tappuhkaus kun uhkaillaa että toinen tulee ja tappaa.

Verrattavissa siihen että uhkailee että prätkäjengi tulee tappamaan jos ei maksa velkojansa.

• Ei muuta kuin pistät haasteita menemään ja katsot montako saat läpi.

• puutaheinää

Minua kyllä loukkaa aloittajan kirjoitus siitä että me ateistit muka pilkattaisiin muita ihmisiä ja heidän uskontojaan.

Kehotan kaikkia ateisteja tekemään kunnianloukkauksesta rikosilmoituksen ilmaisunvapauden nimissä.

Nilkit ihmisten takaa on helppo selvittää ja täten saattaa vastuuseen teoistaan.

Nurinkurista syksyä!

• Opettajan poika

Suosittelen lämpimästi luetun ymmärtämisen opettelua sinulle. Eli lukaiseppa avaus muutaman kerran uudestaan ja mieti missä kohtaa aloittaja syyttää ateisteja huonosta käytöksestä? Mielestäni hän ei nimeä miyään ryhmää ainoastaan mainitsee palstalla tapahtuvan pilkan uskonnollisia ihmisiä kohtaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      143
      2956
    2. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2442
    3. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      107
      2401
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2101
    5. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      236
      1633
    6. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      99
      1632
    7. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      423
      1509
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      1482
    9. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      8
      1469
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      20
      1269
    Aihe