Kilvoittelu

"Kilvoittelulla tarkoitetaan kristillisten elämänarvojen ja opetuksen toteuttamista omassa elämässä. Kilvoitteluperinne on keskeisempi ortodoksisuudessa ja katolilaisuudessa kuin luterilaisuudessa.

Joissain kristillisissä perinteissä ankaran kilvoittelun kautta voidaan ajatella päästävän lähemmäs Jumalaa. Luterilaisuudessa kuitenkin ajatellaan, että ihmiset tulevat Jumalalle kelpaaviksi ainoastaan Jumalan armon vuoksi. Kilvoittelun ydin on siten Jumalan hyvyyteen ja armoon turvautumisessa."

http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kilvoittelu

Miten, ja ketä vastaan kilvoitellaan?

32

294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amandax

Minusta kristinuskon yksi hyvä puoli on juuri tuo hyviin elämänarvoihin pyrkiminen, siis että sellainen nähdään tavoiteltavana asiana. Tämä asia puuttuu ateismista, kun siinä ei pyritä mihinkään jolloin se mahdollistaa helpommin sen että ihminen ei esim. arvosta ja kunnioita muita ihmisiä. Tietty ateistit voi yksilötasolla arvostaa muita ihmisiä mutta se ajatus ei sinällään sisälly ateismiin niin kuin kristinuskoon.

• usko ainoastaan

" Minusta kristinuskon yksi hyvä puoli on juuri tuo hyviin elämänarvoihin pyrkiminen, "
        Ja pyrkimiseksi se varman jääkin, jos itse yrität parantaa itseäsi.

Kirje roomalaisille 10
        Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

• Amandax
        usko ainoastaan kirjoitti:

" Minusta kristinuskon yksi hyvä puoli on juuri tuo hyviin elämänarvoihin pyrkiminen, "
        Ja pyrkimiseksi se varman jääkin, jos itse yrität parantaa itseäsi.

Kirje roomalaisille 10
        Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

Ei ole jäänyt vain pyrkimiseksi ja uskon omalla tavallani.

• -21-

Jumalan armo?

Jumalan armosta Raamatussa mainitaan tähän tapaan, että Minä kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

Kun luterilaisuudessa on omaksuttu käsitys, että ihmiset tulevat Jumalalle kelpaaviksi ainoastaan Jumalan armosta, niin nähtävästi siitä on seurauksena joidenkin pappiemme Raamatunvastainen opetus, että Jumalan armosta kaikki pääsevät taivaaseen.

• Onhan se aika hurjaa

Toki näinhän asia ei ole ollenkaan, vaan esimerkiksi harhaoppeja seuraavat joutuvat ihan suoraan helvettiin! Ja toisaalta juuri nämä harhaopithan opettavatkin, että vain armosta pelastuu itse edes mitään tekemättä, kunhan vain osaa maksaa jäsenmaksunsa oikeaan lahkoon! Ja sitten vain odotetaan pelastumista!

Täytyy todella tulla suurena yllätyksenä, kun itse Luther on siellä helvetin portilla vastaanottamassa seuraajiaan! Onhan se aika hurjaa!

• talitintille
        Onhan se aika hurjaa kirjoitti:

Toki näinhän asia ei ole ollenkaan, vaan esimerkiksi harhaoppeja seuraavat joutuvat ihan suoraan helvettiin! Ja toisaalta juuri nämä harhaopithan opettavatkin, että vain armosta pelastuu itse edes mitään tekemättä, kunhan vain osaa maksaa jäsenmaksunsa oikeaan lahkoon! Ja sitten vain odotetaan pelastumista!

Täytyy todella tulla suurena yllätyksenä, kun itse Luther on siellä helvetin portilla vastaanottamassa seuraajiaan! Onhan se aika hurjaa!

Tuo kirjoituksesi kertoo, että et ole ollenkaan tutustunut mitä Raamattu sanoo taivaasta.

• jhgfd
        talitintille kirjoitti:

Tuo kirjoituksesi kertoo, että et ole ollenkaan tutustunut mitä Raamattu sanoo taivaasta.

Oletko tutkinut asiaa?
        Väärennetty raamattu
        ja
        Jeesus ovat erimieltä siitä!

• älä sitten pety...
        Onhan se aika hurjaa kirjoitti:

Älä sitten kovasti pety, jos ei se menekään niin. Luther opetti menemään taivaaseen Kristus-ovesta. Hän oli oikeastaan niitä harvoja, jotka ehkä löysivät sen, tai ainakin oli jonkinlainen haju siitä sellaisena aikana jolloin oli katolisen kirkon täydellisen täydellinen alennustila.

Nythän tilanne on aivan eri, eikä tietenkään Luther tätä kirkkoa ehkä hyvällä enää katsoisi. Mutta on se hyvä, että tässäkin opetettiin, ettei sokeasti seurata korkeampia arvohenkilöitä kirkossa, jos sitä metsään ollaan menossa.

Eli siis luterilaisuudessa seurakuntalainen oppii erottamaan henget, koska joutuu olemaan aktiivinen. Katolisuudessa taas itse Kirkko pelastaa, ei se uskotaanko, tai mitä tehdään. Toistetaanko huulilla jotain rukouksia, mutta sydän on kaukana Jumalasta. Eikä täällä opeteta mafiosolle, että tappamisen jälkeen mennään tunnustamaan synti ja rippikopista poistuttua mennään tappamaan seuraava. Ei mikään rukouksen hokeminen pelasta, tai helmien sormeilu, jos ei ole aikomustakaan tehdä parannusta.

• Ehtoja

Minä kilvoittelen ylipainoani vastaan.

Jumalan tahdonmukaisuuksissa kilvoittelen kanssa vaikka mulle onkin sanottu sen olevan turhaa kun pelstuu joka tapauksessa armosta.

Kiva niin, mutta Raamattu kehotta kilvoittelemaan ja jokin syy siihen on.

Itse olen miettinyt että voisiko saada isomman asunnon saada jos kilvoittelee aikanaan uudessa Jerusalemissa.

Kenties tiedossa on kakkosasunto palkinnoksi jostakin maaseudulta esim. kalaisan Jordan joen rannalta poissa kaupungin autuaasta hälinästä.

Olen huomannut että ihmisten kannattisi lukea ajatuksen kanssa joitkain Raamatunjakeita ja muista että jos eristetään esim lause " yksin armosta pelastutaan" niin mitä siinä lukee?

Kuka armoa käyttää kuka siitä päättää? Ja löytyykö muualta Raamatusta ehtoja armolle vai onko miellyttävämpää eristää ja väärinymmärtää jokin yksittäinen Raamatunjae?

• Usko tai Älä

Kasteen armossa se suomalaisten kirkon verokarja pötköttelee, ja aivan marginaalinen ryhmä käy edes kirkossa.

• Oikeastaan tämä kilvoitelu on ristiriitainen asia. Kun toisaalta sanotaan, että kaikki on armosta saatu, ja toisaalta että, pitäisi kivoitella hyvä uskon kilvoitus. Mitä se siis tarkoittaa? Pitääkö vai eikö pidä, kun noita tekojakaan emme voi lukea ansioksemme.

Mitä siis voimme? Voimme pysyä uskossa, riippua Jumalan Sanassa ja lupauksissa kiinni. Ei sekään varmaan niin itsestään selvää ole, että pysymmekö uskollisena loppuun saakka. Monet lankeavat ja luopuvat uskostaan.
      "Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun." Kuinka sitten kun vainot tulevat, kuka kestää loppuun saakka?
      Kilvoittelu on minusta kilvoittelua maailmassa itsensä, ja uskonsa kanssa, tulipa eteen sitten mitä tuli, pidämme uskostamme kiinni.

• Amandax

Eikö kilvoittelu ole itsessään tärkeää ja se taas sivuseikka voiko sen laskea ansiokseen vai ei? Siis minusta on muutenkin outoa, jos joku tekee asioita vain siksi että voisi saada niistä jotain hyötyä. Että pitäisi kai elää hyvää elämää siksi koska sillä asialla on itseisarvo, siis elää niin kuin kokee oikeaksi.

• Erikoiscommando 5v
        Amandax kirjoitti:

Eikö kilvoittelu ole itsessään tärkeää ja se taas sivuseikka voiko sen laskea ansiokseen vai ei? Siis minusta on muutenkin outoa, jos joku tekee asioita vain siksi että voisi saada niistä jotain hyötyä. Että pitäisi kai elää hyvää elämää siksi koska sillä asialla on itseisarvo, siis elää niin kuin kokee oikeaksi.

uskon päämäärä on sielujen pelastus. mielestäni asia ilmaistaan noin Raamatussa.

Itselleni kilvoittelu tarkoittaa Jumalan tahdossa elämistä omantuntonsa mukaan. Toki tulee tuntea Jumalan tahto, jotta voi elää Jumalan tahdossa. Kyse on puhtaasta omastatunnosta ja sen säilyttämisestä Jumalan kasvojen edessä.

Omatunto on nähdäkseni Pyhän Hengn käyttämä työkalu niissä sydämissä, joissa hallitsee Pyhä Henki ja sydän ei ole paatunut.

Tällaisia ajatuksia tuli mieleen aiheesta ja omista kokemuksista. Raamatussa kerrotaan että armo on ehtosidonnainen? Laitan kysymysmerkin, jotta jokainen voisi etsiä sen Raamatunkohdan, jossa asia selviää. Jos armo olisi ehtoa vailla olevaa niin hää-aterialle pääsisi ne tyhmätkin uskovat.

Yksin armosta niin, mutta onkos armolle asetettu tottelevaisuusehtoa, heh?

• Erikoisneitsyt 5v
        Erikoiscommando 5v kirjoitti:

uskon päämäärä on sielujen pelastus. mielestäni asia ilmaistaan noin Raamatussa.

Itselleni kilvoittelu tarkoittaa Jumalan tahdossa elämistä omantuntonsa mukaan. Toki tulee tuntea Jumalan tahto, jotta voi elää Jumalan tahdossa. Kyse on puhtaasta omastatunnosta ja sen säilyttämisestä Jumalan kasvojen edessä.

Omatunto on nähdäkseni Pyhän Hengn käyttämä työkalu niissä sydämissä, joissa hallitsee Pyhä Henki ja sydän ei ole paatunut.

Tällaisia ajatuksia tuli mieleen aiheesta ja omista kokemuksista. Raamatussa kerrotaan että armo on ehtosidonnainen? Laitan kysymysmerkin, jotta jokainen voisi etsiä sen Raamatunkohdan, jossa asia selviää. Jos armo olisi ehtoa vailla olevaa niin hää-aterialle pääsisi ne tyhmätkin uskovat.

Jaa, piti vastata tuohon nimimerkille ehtoja äskeinen löpertely.

• armo on syntisille
        Erikoiscommando 5v kirjoitti:

Armon "ehto" on syntien tunnustaminen. Eihän armoa tarvita jos ei tunne olevansa syntinen ja koe tarvitsevansa armoa. Jokainen olemme syntisiä ja jatkuvasti tarvitsemme Jumalan armoa Jeesuksen sovitustyöhön vedoten.

• bhjyu7

Jumala ja Jeesus ei ole armon jakamisen suhteen antanut oikeuksiaan rikolliselle kristinuskolle.

• Hei!

Täällähän on mielenkiintoista keskustelua. Kilvoittelu on vanha hyvä sana!

Ajattelen, että kilvoittelun ydin on Jumalan armoon turvautumisessa. Ihminen ei itse voi muuttaa itseään hyväksi eikä pyhäksi, se on Jumalan työtä. Siksi kilvoittelu on ensisijaisesti Jumalaan turvautumista, elämää hänen läsnäolossaan. Kilvoittelu on yhä syvempää oman syntisyyden tuntemista ja myös yhä syvempää armoon turvautumista.

Katekismus opettaa meille, että ”Kun turvaamme kasteen armoon, meidän ei tarvitse omin voimin tehdä parannusta. Pyhä Henki kitkee meistä joka päivä itsekkyyttämme ja herättää meissä uutta uskoa ja rakkautta.” Siis armoon turvautuminen ja kristillisyyden toteutuminen omassa elämässä ovat saman asian kaksi puolta.

Ajattelen, että jokainen kilvoittelee omaa pahuuttaan vastaan, omaa itsekkyyttään, epäuskoaan ja ylpeyttään. Ehkä jokainen kilvoittelee voittaakseen oman helmasyntinsä. Synti on olemukseltaan sitä, että ihminen kääntää selkänsä Jumalalle, on välinpitämätön Jumalasta ja on itse oma jumalansa.

Toisaalta ulkoiset teot tukevat ihmisen sisäistä elämää. Kilvoittelu voi siis näkyä myös tiettynä ”ankaruutena”, esimerkiksi paastoamisena, säännöllisenä rukouksena tai säännöllisenä hyvien tekojen harjoittamisena. Ajattelen, että se on sitä, että ihminen ottaa vakavasti uskonsa, haluaa myös elää sen mukaan, elää lähellä Jumalaa.

Tervehtien Päivi-pappi Hämeestä

• jhugytfd

Se, että rikollisen kristinuskon paavalailais-luterilaisuuden katekismus opettaa wi tarkoita, että Jumala ja Jeesus opettaa vaan että eksyttäjien herra jumalat oppikuntineen opettavat!

Huomaa ero!

• kerroppa se

”Kun turvaamme kasteen armoon, meidän ei tarvitse omin voimin tehdä parannusta. Pyhä Henki kitkee meistä joka päivä itsekkyyttämme ja herättää meissä uutta uskoa ja rakkautta."
      No tulihan se kasteen kaikki kattava armo taas papin puheessa.

"Pyhä Henki kitkee meistä joka päivä itsekkyyttämme"

Tuo on kyllä Raamatulle täysin vieras ajatus ! Pyhä Henki KIRKASTAA KRISTUSTA !

Apostolien teot 2 luku
      4 He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.
      8. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
      9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;

10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan,

toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
      11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
      12. Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
      13. sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
      14. Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta.

Miten nuo yllä olevat Pyhän Hengen lahjat toteutuvat Päivi papin elämässä ?

• Sekulaari OK

"Miten, ja ketä vastaan kilvoitellaan? "

Ei yhtään ketään, eikä mitään.

Se on vaan kirkon ja uskovaisten yksi metodi kusettaa heikkoja uskovaisia, jotka tekevät mitä tahansa, kun kuvittelevat itsekeskeisyydessään, olevansa jollain lailla jonkun jumalan silmissä jotain muuta kuin taviksia.

Erotkaa kirkosta!

Kirkko tuhoaa maailman.

• Amandax

Kirkko ei tuhoa maailmaa. Itsekkäät ja vallanhaluiset ihmiset tuhoaa maailman kuuluivat kirkkoon tai ei.

• kjhgtfrde

Haloo!

Kristittynä yrität esiintyä kristillisenä!!!

Yksikään rikollisen kristinuskon kristitty ei ole kristillinen vaan kristillisenä Jumalallisuudesta pois eksyttäjä valkeuden enkeli!

kristityt ovat:
      paavalilais-luterilaisuuden ja niiden oppikuntien oppien uskovaisia joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina.

kristilliset ovat:
      Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppeja tunnustavia tai/ja Jeesuksen perustamien seurakuntien jäseniä.
      Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
      12:38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
      12:39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
      12:40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion."

Olisi enemmän kuin suotavaa, että asioista keskustellaan rehellisesti.

Suomi24-palveluissa ei saa:
      Palstan säännöt:
      "Rikkoa tai yllyttää muita rikkomaan Suomen lakia. "

Toivoisin, että Jumalan ja Jeesuksen antama Laki "älä anna väärää todistusta" on yhtä edellä mainitun Suomi24:n säännön suhteen.

• Maisalis

En koe tarvitsevani mitään erityistä kilvoittelua, sillä olen osallinen Jumalan armosta ja rakkaudesta. Kilvoitteluhan tarkoittaa tosiasiassa tekojen kautta pelastumista, mikä ei taas kuulu luterilaisuuteen.

• Pasi Toivonen

>>Kilvoitteluhan tarkoittaa tosiasiassa tekojen kautta pelastumista, mikä ei taas kuulu luterilaisuuteen.>>

Ei todellakaan kuulu luterilaisuuteen, mutta luterilaisuus ja Raamattu eivät välttämättä ole sama asia.

• pakosta kuoletettu

Toisaalta se ei välttämättä ole sitä. Itse asiassa mielenkiintoista, että jotenkin Jumala on vaikuttanut, että olen kuollut osittain maailmalle, vaikka en itse sitä hakenut, ja olen sentään luterilainen.

Tietysti muiden ihmisten kautta tuo tapahtui, eli siis esim. mammonasta olen jo päässyt kokonaan, koska itseltäni varastettiin pienestä pitäen, ja sitten aikuisiällä. Nyt syrjitään ettei pääse töihin, ja lopultakin käsitin, että ihminen tulee tosiaan toimeen ilman mammonaa. Sitten hän antoi ihmisten kohdella huonosti, joten en minä luota enää kuin Jumalaan, ja voin hyvin sanoa, antakaa kuolleitten haudata kuolleensa. Sillä kuolleitahan useimmat ovat ja kiinnostuneita ihan lööperiasioista ja kaikesta mikä ei ole yhtään oleellista. Ei tuollaisten ihmisten seura edes kiinnosta, koska siinä on jokin ihan muu johtotähti.

Sitten ei annettu puolisoa, joten kyllä ne halut sitten lopulta loppuvat, vaikka se koville ottikin. Jättämällä minut kaikesta ilman, huomaan jo että aika vähällä ihminen toimeen tuleekin. Täten olen alkanut ymmärtämään noita munkkeja ja nunnia. Mutta minä en tosiaan hakenut mitään, vaan Jumala itse pisti tuohon. Näin ollen minua ei enää kiinnosta muu kuin Jumala. Ihmiset ovat epäluotettavia, eikä heiltä mitään odotettavissa ole. En siis yrittänyt itse kuolettaa itseäni, vaan antamalla ei-mitään minut kuoletettiin. Jos olisin saanut valtaa, mainetta, mammonaa, ystäviä, puolison, lapset, taitaisin olla aika hukassa nyt.

• pakosta kuoletettu
        pakosta kuoletettu kirjoitti:

Toisaalta se ei välttämättä ole sitä. Itse asiassa mielenkiintoista, että jotenkin Jumala on vaikuttanut, että olen kuollut osittain maailmalle, vaikka en itse sitä hakenut, ja olen sentään luterilainen.

Tietysti muiden ihmisten kautta tuo tapahtui, eli siis esim. mammonasta olen jo päässyt kokonaan, koska itseltäni varastettiin pienestä pitäen, ja sitten aikuisiällä. Nyt syrjitään ettei pääse töihin, ja lopultakin käsitin, että ihminen tulee tosiaan toimeen ilman mammonaa. Sitten hän antoi ihmisten kohdella huonosti, joten en minä luota enää kuin Jumalaan, ja voin hyvin sanoa, antakaa kuolleitten haudata kuolleensa. Sillä kuolleitahan useimmat ovat ja kiinnostuneita ihan lööperiasioista ja kaikesta mikä ei ole yhtään oleellista. Ei tuollaisten ihmisten seura edes kiinnosta, koska siinä on jokin ihan muu johtotähti.

Sitten ei annettu puolisoa, joten kyllä ne halut sitten lopulta loppuvat, vaikka se koville ottikin. Jättämällä minut kaikesta ilman, huomaan jo että aika vähällä ihminen toimeen tuleekin. Täten olen alkanut ymmärtämään noita munkkeja ja nunnia. Mutta minä en tosiaan hakenut mitään, vaan Jumala itse pisti tuohon. Näin ollen minua ei enää kiinnosta muu kuin Jumala. Ihmiset ovat epäluotettavia, eikä heiltä mitään odotettavissa ole. En siis yrittänyt itse kuolettaa itseäni, vaan antamalla ei-mitään minut kuoletettiin. Jos olisin saanut valtaa, mainetta, mammonaa, ystäviä, puolison, lapset, taitaisin olla aika hukassa nyt.

Olen sitä mieltä, että olen itse asiassa itsekin noita osittain kuolleita,"anna kuolleitten haudata kuolleensa" sillä tässä maailmassa me olemme kuolleita ja todellisuudessa minusta tulee elävä vasta sitten, kun kuolen fyysisestä ruumiistani ja tältä pallolta. Pääsen varsinaiseen olotilaani.

Odottelen siis "kurssini" päättymistä tällä planeetalla, ja todelliseen kotiini pääsyä.

• Pasi Toivonen
      • Se oli hienoa ja erinomaista mitä Bonhoeffer teki, mutta se ei ollut että:

Suomen evankelis-luterilainen kirkko piti koko sodanajan kädestä kiinni natsien miehittämää äitikirkkoaan, vaikka antisemitistiset rotulait olivat tuolloin tulleet jo ilmeisiksi tätä yhteistyötä harjoittaville kirkollisille tahoille. Lue "Eino Murtorinne risti hakaristin varjossa".

Myös se on mielestäni arveluttavaa että: palstalla toimii luotisina henkilö jonka osoittamaan tukea, Luhterin antisemitistisille vaatimuksille, kirjan "Juutalaisista ja heidän valheistaan" ei mitenkään kyseenalaisteta, viakka hän pitää tätä kirjaa tutkija tuttavineen "perusteltuna, ja parhaana luterilaisena opetuksena" - ja herääkin kysymys - ovatko kaikki muutkin täällä samaa mieltä?

• Miksi jotain vastaan tulee kilvoitella, miksi ei jonkun puolesta?

Muistan kerran kun eräs mies oli kovasti allapäin. Hän oli riidellyt puolisonsa kanssa, jälleen kerran ja ihan tyhmästä aiheesta. Paikalla oli toinen mies, joka kysyi että mitä sinä juuri nyt oikeasti haluaisit tehdä? Mies vastasi että pyytää anteeksi ja ottaa kaulasta. Tämän toinen mies kysyi, mikä sinua estää tuota tekemästä? Mies oli kovin tuskaantunut ja alkoi selitellä vaikka mitä. Ei siitä mitään tule, riita vain jatkuu, ei se toinen lepy kuitenkaan jne.

Toinen mies katsoi häntä ja sanoi, sinä kilvoittelet mutta vähän väärään suuntaan. Kerää rohkeutesi ja tee niin kuin tunnet hyväksi. Älä lannistu vaikkei heti onnistu. Opettele kilvoittelemaan itsesi kanssa aina kun huomaat suuttumuksen tulevan. Pyydä aina vain nopeammin anteeksi.

Jollain tapaa tuohon suuntaan se keskustelu meni. Näin yhä ajattelen kilvoittelusta. Kun aivan varmaan tietää mikä on hyvää, mutta joku nirhaa eikä sitä saa tehtyä, on kilvoittelun paikka. Ei sillä ole tarkoitus mielestäni mitään taivaspaikkaa hankkia vaan käytännössä elää juuri sen Jumalan tahdon mukaan. Me pyrimme, lakeamme mutta saamme pyrkiä uudestaan. Saamme langeta monta kertaa, mutta aina on uusi mahdollisuus.

Joskus kuulostaa tuo oman tahdon käyttäminen että se on väärin. Jollain tapaa tule emieleen että pitääkö meidän vain apaattisesti ja passiivisesti olla tai että voimme täysin pidäkkeettä antaa tulla mitä suusta milloinkin sattuu ulos tulemaan. Ikään kuin olisi kielletty käyttää sitä omaa tahtoa kokonaan. Eihän se noinkaan voi olla.

• kilvoitelkaa päästäk

Milloinkahan te lutterin lapset huomaatte että teitä on huijattu kaikki nämä viissataa vuotta !

Ja nyt sitten pitää ihmetellä miksi ette ulkomuistista kerro niitä Raamatun kohtia joissa puhutaan aiheesta, ja sano mitä ne tarkoittaa tämän ajan suomalaiselle !

voi miten yksinkertaista eikö olekkin.

Raamatustahan luemme ihan omalla kielellä mm; " kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta, sillä monet,sanon Minä teille koettavat päästä, mutta eivät voi..:"

siinä vain yksi esimerkki aiheesta.

ja sen päälle onkin sitten aika esittää itselle kysymys, miten tämä sopi iMINUUN tänä päivänä !?

Eikö ole helppoa, ei tarvi kuin kysyä vastata ja toimia, ja kas, kilvoitelu on jo alkanut, ja hyvin menee kun ei jää puolitiehen.

• Niinpä

Hebr. 12:1
        Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,

• Niin toivottavasti lopuksi voi sanoa niinkuin Paavali Timoteukselle.

2 Tim.4:7 "Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt.
      4:8 Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat."

Se uskon säilyttäminen tässä maailman ajassa tuleekin entistä vaikeammaksi, ja siinä sitä onkin kivoittelemista, että kunnialla selviää maaliin saakka.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5285
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      51
      1790
    3. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      136
      1707
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1619
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1355
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1240
    7. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      26
      1219
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1077
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1028
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      877
    Aihe