nuori syrjäytyy

huolestunutäiti

Meidän 14v nuori tyttö nukkuu kaiket päivät ja ei syö koulussa ruokaa, olen pyytänyt luokanvalvojaa seurailemaan tytön syömistä. Keksii aina tekosyitä että kaverit eivät muka voisi olla, tai sitten kaverit keksivät itse tekosyitä etteivät voi olla(eräät siskoksetkin kertovat aina ihan eri syitä, ja tarinat menevät ristiin). Nuorella on ollut vakavaa masennusta. Milloin pitäissi huolestua? Tätä on jatkunut viime syksystä asti

9

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomalainen mies

      Kyllä tuon kirjoittamasi perusteella voisi jo olla huolissaan. Syömättömyys, jatkuva päivisin nukkuminen sekä eristäytyminen ovat merkkejä siitä, että asiat eivät ole kunnossa. Ei kai häntä kiusata koulussa?

    • Huolestunu minä

      No eikö se huolestuta,että nukkuu kaiket päivät,eikö se mee kouluunkaan?Luulis luokanvalvojan kyselevän jos on paljon pois???

    • 30+ luuseri

      Minulla oli samanlaista nukkumista, eristäytymistä ja kouluruokailun väliin jättämistä. Se johtui siitä että ymmärsin että maailma on täysin hullu ja ettei minulla ole mitään tulevaisuutta tässä pinnallisessa tyhjänpäiväisen suorittamisen ja eriarvoisuuden yhteiskunnassa. Tunsin ettei minusta ole mihinkään, etten kuulu mihinkään ja että olen arvoton. Asiaa edesauttoi se että vanhemmat olivat väkivaltaisia juoppoja ja minua kiusattiin koulussa.

      Samanlainen eristäytynyt ja elämästä sivuun jäänyt ihminen olen edelleen.

    • jenkkisyöpäiskee

      Nuoret pitäisi eristää amerikkalaisten elämäntavasta. Huumeita käyttävät langanlaihat julkkikset ovat huonoja esikuvia.

    • Anja3

      huolestunutäiti

      Oletko ollut yhteydessä kouluterveydenhoitajaan?

      Onko lapsellasi hoitosuhde psykiatriselle puolelle?

      Onko lapsellasi sosiaalisten tilanteiden pelkoa tai paniikkihäiriötä ja ei pysty sen vuoksi ruokailemaan koulussa tai tapaamaan kavereitaan?

      Onko lapsesi fyysinen terveydentila selvitetty? Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes, keliakia, astma saattavat aiheuttaa mielialan mataluutta ja haluttomuutta, kun ei jaksa. Matala hemoglobiini aiheuttaa väsymystä. Nuo kolme ensimmäistä voidaan selvittää verikokeilla, samoin hemoglobiini. Kouluterveydenhoitaja voi tehdä labraan lähetteen.

    • Se on nykyaikaa

      On vanhempia,äitejä jotka ei saa kuria lapsilleen,pinnaavat koulusta,eivätkä halua hakea apua oireileville lapsilleen,vaan hyysäävät heitä.Liikaa.Pian se nuori menee sellaiseen tilaan ettei mikään huvita,varsinkaan jos ei ole kavereita.Nuori voi olla täysikäinen,joten apua on vaikea hakea toisen puolesta....

    • päläpäläpälävaantätä

      Itse hain apua nuorison turvakodista, nuorten kriisipisteestä, terveyskeskuksesta ja yksityiseltä psykologilta. Kyllä apua saa ja homman käännettyä, kun jaksaa etsiä apua nuorellen.

      Nyt on toisen nuoreni kanssa masennusongelma ja syrjäytymisuhka, kun ei saa töitä eikä pääse kouluun, ei ole kavereita, ei sosiaalista toimintaa, asumisen kanssa vaikeaa, rahan myös. Nuorisotakuukin tuntuu olevan puhetta vain. Me aikuiset kuitenkin eletään tämän nuorta koskevan uhkan kanssa päivittäin, on ikävä, kun voi vain katsoa. Sairastuu helposti itsekin. Terveyskeskustoiminta kun ei pitkälle auta ja muualla vain sanotaan, että joo tää työllistyminen on pitkittynyt, etsi nyt vaan töitä joo joo.

      Syytän syrjäytymisestä aika pitkälle koulujärjestelmää ja opettajia. Koulu oli kaukana, ei kavereita. Kiusaan ei myös puututtu. Opettajat sanoivat, että eivät ehdi, kun on fyysistäkin väkivaltaa, poliiseja ja sosiaalitoimen asiakkaita. Pk-seudulla kouluvirastossa sanoivat vielä (muistan tämän aina!), että ei lapsi tarvitse kavereita koulun ulkopuolella. Huoh!!! Koulusta puuttui täysin myös ryhmäyttäminen ja mielestäni opetustaito. On tullut mieleeni, että koulumaailmasta puuttuu hyvin tärkeä tekijä: kasvatus. Se, miten ryhmässä toimitaan. Siitä kaiken pitäisi alkaa. Opettajakoulutkseen lienee valitaan nykyään vääräntyyppistä materiaalia.

    • Anonyymi

      Ei pitäisi käpertyä itseensä vaan hankkia esim. koulun ulkopuolisia kavereita vaikkapa sopivan harrastuksen . Siellä voi syntyä jopa elinikäisiä ystävyyssuhteita.

    • Anonyymi

      Aina valitetaan koulun toiminnasta, mutta kyllä se kasvatus pitäisi tapahtua kotona. Opettajat eivät ole sosiaalityöntekijöitä. Koittaa nyt vaan itse hoitaa sen kasvatuspuolen eikä parkua yhteiskuntaa apuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2570
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1682
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1630
    4. 79
      1301
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1035
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      966
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      47
      934
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      850
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      833
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      808
    Aihe