Miksei lukion biologiassa ole lajintuntemusta?

biologinalku

Lajintuntemus on ympäröivän luonnon ymmärtämisen perusta. Meidän ei ole juuri hyötyä puhua esimerkiksi rauduskoivun kasvupaikkavaatimuksista, jos emme tiedä, mikä on rauduskoivu. Miksi sitten lukion biologiassa ei opeteta lajintuntemusta. Oletetaanko, että kaikki muistavat peruskoulussa opetetut kasvi-, eläin- ja sienilajit? Lajintuntemus on myös tärkeä osa yleissivistystä, ja lukiohan on juuri yleissivistävä oppilaitos. Voidaanko sellaista ylioppilasta pitää sivistyneenä ja ylipäätään kunnon ylioppilaana, joka ei tunne koulumatkansa varrella kasvavia haapoja tai pihapiirin yleisimpiä lintuja?

Lajintuntemusta kysytään myös yo-kokeissa. Kysytyt lajit ovat aivan peruslajeja, mutta silti niitä ei tunneta; näin olen biologian opettajaltani kuullut. Käenkaalia väitetään apilaksi ynnä muuta.

Tässä muutamia yo-kokeissa esiintyneitä kasvilajeja. Yrittäkää tunnistaa.
http://www.tyrvanto.net/verkko/kuvia/kuva/luonto/jsuo3.jpg
http://www.tyrvanto.net/verkko/kuvia/kuva/luonto/jsuo5.jpg
http://www.vastavalo.fi/albums/userpics/10716/normal_20110903-_ESC5224.jpg
http://www.tyrvanto.net/verkko/kuvia/kuva/luonto/jsuo4.jpg
http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/lukio/bi/bi5/4_geeni-_ja_biotekniikkaa_kaytannossa/4.5_geenitekniikka_nopeuttaa_kasvinjalostusta/4.5.2_kasvit_muuntelu_evoluutio/embedded/fi_image4

8

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HelppojaOpetellaItse

      Yo-kokeessa nuo lajin tunnistus -tehtävät mittaavat juuri harrastuneisuutta, eli kuka on jaksanu opetella erottamaan koivun apilasta ja norpan variksesta. Meillä lajintuntemusta opiskeltiin huimat 2h biologian labrakurssilla sekä jonkun verran bilsa 3 -kurssilla, eli kyllähän sitä opetetaan lukiossa.

      Todennäköisesti lajit oletetaan olevan hallussa jo peruskoulussa, omasta mielestäni lajeja opiskeltiin peruskoulussa jossei vuotta niin puoli sitten, eli varsin kauan, sama kuin lukiossa olisi kolme kurssia lajintunnistusta siis - eli järkyttävän paljon! Toinen asia on, että lajeja on aivan järkyttävän helppo opiskella itse kotona. Senkun katsot googlesta kuvia eliöistä ja mietit mitä ne ovat. Veikkaanpa että lajien tunnistukselle ei ole varattu erikseen kurssia juuri tuon itseopiskelun helppouden takija. Ehkä proteiinisynteesit ja fotosynteesit tarvitsevatkin enemmön huomiota opettejilta.

      • Oliko se labrakurssi joku koulukohtainen? BI3-kurssi ainakin on kaikissa lukioissa, mutta omasta kurssikirjastani en löydy mitään erityisiä lajintuntemusjuttuja, joten lajintuntemuksen sisällyttäminen kurssiin on varmaan opettajakohtaista. Tietenkin oppikirjoissa on kuvia monista tärkeistä lajeista, ja lajin nimi lukee kuvateksteissä. Mielestäni tämä ei kuitenkaan riitä siihen nähden, miten huonolla tasolla nykynuorison luonnontuntemus käsittääkseni on.

        Korostat, että lajeja on helppoa opetella itse. Jossain mielessä asia ehkä onkin niin, mutta mistä opiskelija tietää, mitä lajeja tulisi opiskella? Lisäksi usein kuitenkin on helpompaa oppia tuntemaan lajeja, kun joku osoittaa, mihin tuntomerkkeihin kannattaa kiinnittää huomiota.


    • peruskoulu ≠ lukio

      Koska lukio ja lukion arvostelumenetelmä mittaa kykyä yhdistellä tietoja, olettaa olennainen epäolennaisesta ja hahmottaa asioiden pääpiirteet. Varsinkin pakollisilla kursseilla joku lajien opettelu olisi vain ulkoaopettelua ja ne kuitenkin unohtuisivat heti kokeen jälkeen.

    • abi2014

      Koska lukio on yliopistoon valmentava koulu eikä noilla nippelitiedoilla tee siellä yhtään mitään. Sama juttuhan on maantiedossa, ei siellä kysytä maiden sijaintia ja pääkaupunkia. Sitä varten ovat kirjat ja netti. Toiseksi, lukio olettaa, että ne osataan jo yläasteelta jotenkuten eikä sen takia niihin tuhlata aikaa joka on jo valmiiksi kortilla lukiossa. Tärkeintä on ymmärtää eri ilmiöiden pääpointit, sillä vain niillä tulee jatkossa tarvetta.

      • peruskoulu ≠ lukio ja abi2014, ihan totta se on, että lukiossa on tärkeintä hahmottaa suuret kokonaisuudet ja niiden päälinjat, mutta kysymys on nyt lähinnä siitä, että lajintuntemus on mielestäni tärkeä osa yleissivistystä ja nykynuoret tuntevat ympäristönsä eliölajeja aivan liian huonosti. Niin kuin jo aloituksessa totesin, lajintuntemus on luonnon ymmärtämisen perusta.

        Lajien opettelu olisi ehkä hieman sellaista pänttäystä, mutta joudutaanhan kielissäkin pänttäämään sanoja ja kielioppia. Jotkut asiat vain ovat luonteeltaan sellaisia, että niitä pitää päntätä. Tosin lajien opettelussa voitaisiin käyttää hyväksi erilaisia opetustapoja, jotka vähentäisivät pänttäystä. Esimerkiksi kasvien keruu tai linturetket olisivat tällaisia opetusmenetelmiä. Niihinhän tietenkin menisi aikaa, mutta silloin muuta oppisisältöä pitäisi keventää tai biologian kurssien määrää kasvattaa.

        Abi2014, sanot, että lukio on yliopistoon valmentava koulu - ja niinhän se toki onkin, mutta esimerkiksi biologian ja metsätalouden yliopisto-opinnoissa sekä biologiaan läheisesti liittyvissä amk-opinnoissa on lajintuntemusta riippuen tietenkin opintojen suuntautumisesta. Lukiossa lajintuntemuksen opettaminen biologian valinnaisilla kursseilla ei siis olisi turhaa. Pakollisilla kursseilla sitä taas voidaan perustella yleissivistyksellä.


      • Kiia14
        biologinalku kirjoitti:

        peruskoulu ≠ lukio ja abi2014, ihan totta se on, että lukiossa on tärkeintä hahmottaa suuret kokonaisuudet ja niiden päälinjat, mutta kysymys on nyt lähinnä siitä, että lajintuntemus on mielestäni tärkeä osa yleissivistystä ja nykynuoret tuntevat ympäristönsä eliölajeja aivan liian huonosti. Niin kuin jo aloituksessa totesin, lajintuntemus on luonnon ymmärtämisen perusta.

        Lajien opettelu olisi ehkä hieman sellaista pänttäystä, mutta joudutaanhan kielissäkin pänttäämään sanoja ja kielioppia. Jotkut asiat vain ovat luonteeltaan sellaisia, että niitä pitää päntätä. Tosin lajien opettelussa voitaisiin käyttää hyväksi erilaisia opetustapoja, jotka vähentäisivät pänttäystä. Esimerkiksi kasvien keruu tai linturetket olisivat tällaisia opetusmenetelmiä. Niihinhän tietenkin menisi aikaa, mutta silloin muuta oppisisältöä pitäisi keventää tai biologian kurssien määrää kasvattaa.

        Abi2014, sanot, että lukio on yliopistoon valmentava koulu - ja niinhän se toki onkin, mutta esimerkiksi biologian ja metsätalouden yliopisto-opinnoissa sekä biologiaan läheisesti liittyvissä amk-opinnoissa on lajintuntemusta riippuen tietenkin opintojen suuntautumisesta. Lukiossa lajintuntemuksen opettaminen biologian valinnaisilla kursseilla ei siis olisi turhaa. Pakollisilla kursseilla sitä taas voidaan perustella yleissivistyksellä.

        Lukion kurssien määrän kasvattaminen maksaisi todella paljon lukiolle ja lukiolaisille (oppikirjat), jolloin helpommat asiat jätetään vähemmälle.

        Meillä tuolla bi 3 -kurssilla opeteltiin lähinnä kaupunkiekologiassa kaupungeissa viihtyviä, eli kaupunkilaisesta "kaikkein yleisimpiä lajeja". Tosin ketut, siilit ja oravat ovat aika monelle jo tuttua kauraa. Meidän lukiossamma tarjotaan myös biologian retkeilykurssi, jossa ainakin kasveja mennään katselemaan ja tunnistamaa (luulisi että yleisimmät nisäkkäät kaikki tunnistavat, linnuissa voi tulla jo ongelmia?). Eli eräissä lukioissa siis on kursseja siihenkin, niille pääsyyn taas voi helposti vaikuttaa valitsemalla lukionsa (kurssit kerrotaan netissä lähes kaikkialla.)

        Itse vertasit lajien opiskelua kielten sanojen ulkoa opiskeluun, väittäisin kuitenkin että kielillä on enemmän käyttöä kuin biologia lajeilla (varsinkin kun sitten ne osaisit vain suomeksi). Kielten opiskelun tulisi myös olla muutakin kuin ulkoa opiskelua (lukiossa!), tulisi oppia päätteillä muodostamaan uusia sanoja, jolloin kaikkea ei tarvitsisi opetella ulkoa

        Biologian pakollisiin kursseihin lajientuntemusta tuskin koskaan lukee koska
        1. asiat tulisi ainakin pääpiirteittäin muistaa peruskoulusta
        2. Lukio keskittyy ymmärtämään asioita, ei opettelemaan ulkoa
        3. Lajeja on helppo opiskella itsekin
        4. Kurssin lisääminen pakolliseksi maksaisi varsinkin pienille lukioille mansikoita (vai banaanejako ne punaiset marjat oli...?)
        5. Varmaan about 95% lukiolaisista ei tule koskaan tarvitsemaan parempaa lajintuntemusta kuin minkä he ovat peruskoulusta saaneet

        Eli yksinkertaisesti, perempi lajintuntemus on suurimalle osalle täysin turhaa. Vaikka lukio yleissivistävä onkin, ei sielläkään kaikkea yleissivistystä voida jakaa, muutenhan siellä opiskeltaisiin vielä eläkeiässä. Lukion roolikin on muuttumassa yleissivistävästä, yliopistoihin ja amk:ihin valmentavaksi, eikä se ole minusta yhtään huono juttu!


    • maratsu

      Ei hyvää päivää!

      • Ei hyvää päivää, kun kuusta ei männystä eroteta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1285
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      355
      650
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe