A3 e-tron

a3etron

Tuollaisen laitoin tilaukseen, toimitus alkuvuonna.

Onko muita asiaan perehtyneitä? Uraauurtavan Amperan jälkeen ensimmäisiä kiinnostavia plug-in hybridejä mielestäni.

Hintataso painettu samaan kuin Saksassa, lisättynä toki ihanalla autoverolla, mutta se on vain 3k€ noin pienillä päästöillä, eli hakureissua on turha harkita.

28

9096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HSD -10

      Mielenkiintoinen auto mutta mielestäni tuo hintaero siihen tavalliseen 1.4:seen on aika posketon, vaikka latailisi kuinka ja ajaisi sähköllä kaikki mahdolliset ajot niin aika kalliiksi nuo ajot tahtovat tulla, se sähkökin kun maksaa. Silti itsekin olen tuollaista hybridiä ajatellut tämän farkku Auris hybridin jälkeen. Tuo käyttömaksu on kyllä syvältä noiden ladattavien hybridien suhteen.

      • i am pera

        Vertaa hyvämies yli 200hv/ yli 300nm kehittävään autoon! Hintaero ei olekaan enää suuri.
        Sähkökin toki maksaa, noin 1,20€/100km.
        Käyttömaksu on syvältä...juu 10c/päivä....36€/vuosi.


      • a3etron

        Mielenkiinnon vuoksi tuollaisia ostetaankin. Radiossa mainostivat jotain Hyundai i20:stä, joita saisi 3kpl yhden e-tronin hinnalla, mutta ei voisi vähempää kiinnostaa.

        Eihän näitä järkisyillä ostella nykyhinnoilla. Ja jonkun on ne uudetkin ostettava, jotta muut saavat sitten joskus käytettyjä.

        Latauksiahan ei ole pakko tehdä kotona omalla sähköllä... ;)

        Talvella tuo kuitenkin bensaa polttaa, että pysyy lämpimänä. Piuhan ollessa kiinni sen saa kännykän käskyllä lämpenemään.

        Rakensinpa huvikseni Audin sivuilla A3 1.4 sportbackin mahdollisiman samoilla varusteilla, kuin tilaamani e-tronin ja hintaeroksi tuli n. 5000€.
        Tuohon ei edes pysty valitsemaan kaikkia herkkuja, joita e-tronissa on, joten todellinen hintaero on tuostakin pienempi. Navigoinnin hinta on ihan posketon kaikissa muissa, paitsi e-tronissa.


      • a3etron
        a3etron kirjoitti:

        Mielenkiinnon vuoksi tuollaisia ostetaankin. Radiossa mainostivat jotain Hyundai i20:stä, joita saisi 3kpl yhden e-tronin hinnalla, mutta ei voisi vähempää kiinnostaa.

        Eihän näitä järkisyillä ostella nykyhinnoilla. Ja jonkun on ne uudetkin ostettava, jotta muut saavat sitten joskus käytettyjä.

        Latauksiahan ei ole pakko tehdä kotona omalla sähköllä... ;)

        Talvella tuo kuitenkin bensaa polttaa, että pysyy lämpimänä. Piuhan ollessa kiinni sen saa kännykän käskyllä lämpenemään.

        Rakensinpa huvikseni Audin sivuilla A3 1.4 sportbackin mahdollisiman samoilla varusteilla, kuin tilaamani e-tronin ja hintaeroksi tuli n. 5000€.
        Tuohon ei edes pysty valitsemaan kaikkia herkkuja, joita e-tronissa on, joten todellinen hintaero on tuostakin pienempi. Navigoinnin hinta on ihan posketon kaikissa muissa, paitsi e-tronissa.

        ai niin unohdin laskelmasta joitakin kaupanpäällisiä. Vähennetään tuosta hintaerosta vielä n. 1500


    • Masak00

      Aika erilainen auto verrattuna Toyotan hybrideihin. Ajettavuus oletettavasti parempi kuin myös suorituskyky, mutta miinuksena on se että surullisen kuuluisa dsg-vaihteisto roikkuu yhä mukana lisäämässä ylläpitokuluja. Vagin pitäisi saada sähkömoottori samaan voimansiirtoon polttomoottorin kanssa kiinni, kuten Toyotan ja Fordin hybrideissä.

      • pölölölö

        Sähkömoottori on polttomoottorin ja vaihdelaatikon välissä tässä tapauksessa. Sanoisin sen olevan silloin samassa voimansiirrossa.

        Audi tuskin on ollut toimettomana S-tronic vaihteistojensa kanssa, kun DSG-ongelmista on kohistu. DSG:n ansaittu huono maine ei välttämättä enää päde, jos on koskaan pätenytkään S-tronicceihin.

        Audihan taisi jo hylätä multitronicin tulevista malleistaan, joten S-tronic saa entistä enemmän painoarvoa.


      • sähkölläkö

        Mutta miksi pitää olla vaihteisto?
        Olisi mielenkiintoista tietää miksei muut valmistajat ole lähteneet amperan linjoille jossa käytetään pelkkää sähkömoottoria etenemiseen ja tarvittaessa polttomoottoria lataukseen. Onko kyseessä jokin patenttiasia vai näkeekö muut valmistajat ongelmia amperan ratkaisussa?


      • tfsii
        sähkölläkö kirjoitti:

        Mutta miksi pitää olla vaihteisto?
        Olisi mielenkiintoista tietää miksei muut valmistajat ole lähteneet amperan linjoille jossa käytetään pelkkää sähkömoottoria etenemiseen ja tarvittaessa polttomoottoria lataukseen. Onko kyseessä jokin patenttiasia vai näkeekö muut valmistajat ongelmia amperan ratkaisussa?

        No ainakin äkkiseltään tulee mieleen, että akkujen lataaminen polttomoottorilla on hyötysuhteeltaan melko surkeaa. Ampera kuluttaakin melkoisesti bensaa, kun akku on tyhjä.

        Kai ne Audilla tietää, kun ovat e-tronin prototyypeillä päristelleet useamman vuoden.


      • I am pera
        tfsii kirjoitti:

        No ainakin äkkiseltään tulee mieleen, että akkujen lataaminen polttomoottorilla on hyötysuhteeltaan melko surkeaa. Ampera kuluttaakin melkoisesti bensaa, kun akku on tyhjä.

        Kai ne Audilla tietää, kun ovat e-tronin prototyypeillä päristelleet useamman vuoden.

        Muutaman kerran olen ajanut 100km.n matkan moottoritietä 120km/h amperalla bensakäytöllä, kummallakin kerralla laskin kulutukseksi 7,6 l/100km.
        Maantieajossa n. 80km/h mittaamani kulutus oli 6,1 l/100km
        Kaupunkiajot olen aina ajanut pelkällä sähköllä.

        Eikös tuo ole aika normikulutus, jopa alhainen auton painoon suhteutettuna.


      • Prius
        I am pera kirjoitti:

        Muutaman kerran olen ajanut 100km.n matkan moottoritietä 120km/h amperalla bensakäytöllä, kummallakin kerralla laskin kulutukseksi 7,6 l/100km.
        Maantieajossa n. 80km/h mittaamani kulutus oli 6,1 l/100km
        Kaupunkiajot olen aina ajanut pelkällä sähköllä.

        Eikös tuo ole aika normikulutus, jopa alhainen auton painoon suhteutettuna.

        Vaan Priuksessa, normaalissa, tai plug-innissä olisi pienempi kulutus.


      • ooppeli1
        Prius kirjoitti:

        Vaan Priuksessa, normaalissa, tai plug-innissä olisi pienempi kulutus.

        Prius phev, sysiruma ja reilusti kalliimpi kuin e-tron, ei jatkoon.

        Normi A3 1.4 tfsi:n kulutus maantiellä näyttäisi olevan 4.3 l/100km, joten kai tuo sähköversiokin pääsee alle 5 litran, 200 kilon lisäpainosta huolimatta.

        Amperan kulutuslukemat vaikuttavat paikkansapitäviltä. Priussit ja Auriksetkin imevät lähes 7 litraa satasella moottoritiellä.

        Kohta alkaa tulla lisää kokemuksia esim. GTE-Golfista ja vuoden päästä näyttäisi tulevan Passat samalla tekniikalla.

        Toyota näyttää yllätetyltä, eikä näytä olevan mitään uutta tulossa ennen ensi vuoden loppua. Ihme on, jos sieltä mitään kaunista tulee.


      • I am pera
        Prius kirjoitti:

        Vaan Priuksessa, normaalissa, tai plug-innissä olisi pienempi kulutus.

        Niin, olen ajanut ko. amperalla nyt vajaa 5000 km. keskikulutus tuolla matkalla on 0,3 l/100km bensaa, sähköä olen "tankannut" n.750kw eli noin 80 euron edestä.
        Ei todellisuudessa taida mikään prius päästä tuohon.


      • golf tsi.
        ooppeli1 kirjoitti:

        Prius phev, sysiruma ja reilusti kalliimpi kuin e-tron, ei jatkoon.

        Normi A3 1.4 tfsi:n kulutus maantiellä näyttäisi olevan 4.3 l/100km, joten kai tuo sähköversiokin pääsee alle 5 litran, 200 kilon lisäpainosta huolimatta.

        Amperan kulutuslukemat vaikuttavat paikkansapitäviltä. Priussit ja Auriksetkin imevät lähes 7 litraa satasella moottoritiellä.

        Kohta alkaa tulla lisää kokemuksia esim. GTE-Golfista ja vuoden päästä näyttäisi tulevan Passat samalla tekniikalla.

        Toyota näyttää yllätetyltä, eikä näytä olevan mitään uutta tulossa ennen ensi vuoden loppua. Ihme on, jos sieltä mitään kaunista tulee.

        No et kyllä pääse tuohon 4,3 l. kulutukseen tsi koneella...kokemusta on, maantiekulutus normiajolla 5,5-6,l.


      • Prius 1.8
        ooppeli1 kirjoitti:

        Prius phev, sysiruma ja reilusti kalliimpi kuin e-tron, ei jatkoon.

        Normi A3 1.4 tfsi:n kulutus maantiellä näyttäisi olevan 4.3 l/100km, joten kai tuo sähköversiokin pääsee alle 5 litran, 200 kilon lisäpainosta huolimatta.

        Amperan kulutuslukemat vaikuttavat paikkansapitäviltä. Priussit ja Auriksetkin imevät lähes 7 litraa satasella moottoritiellä.

        Kohta alkaa tulla lisää kokemuksia esim. GTE-Golfista ja vuoden päästä näyttäisi tulevan Passat samalla tekniikalla.

        Toyota näyttää yllätetyltä, eikä näytä olevan mitään uutta tulossa ennen ensi vuoden loppua. Ihme on, jos sieltä mitään kaunista tulee.

        Teoriassa olet oikeassa, mutta käytännön kokemusta ei taida olla ja kauneus käsitys on silmässäs.

        Maantiellä Prius menee samoihin mihin tsi teoriassa.

        Motarilla ei kyllä ime lähes seitsemää, pikemminkin menee melkein 5:llä, ainakin kotimaisilla nopeuksilla.

        Loput erot onkin valintoja, kuten akseliväli=jalkatila takana ja viides istuin.


      • prius
        ooppeli1 kirjoitti:

        Prius phev, sysiruma ja reilusti kalliimpi kuin e-tron, ei jatkoon.

        Normi A3 1.4 tfsi:n kulutus maantiellä näyttäisi olevan 4.3 l/100km, joten kai tuo sähköversiokin pääsee alle 5 litran, 200 kilon lisäpainosta huolimatta.

        Amperan kulutuslukemat vaikuttavat paikkansapitäviltä. Priussit ja Auriksetkin imevät lähes 7 litraa satasella moottoritiellä.

        Kohta alkaa tulla lisää kokemuksia esim. GTE-Golfista ja vuoden päästä näyttäisi tulevan Passat samalla tekniikalla.

        Toyota näyttää yllätetyltä, eikä näytä olevan mitään uutta tulossa ennen ensi vuoden loppua. Ihme on, jos sieltä mitään kaunista tulee.

        5,5 menee kyllä prius moottoritiellä vakkaripäälläkin. Niin tämä siis ihan todellinen kulutus, joka on laskettu tankkauksista.


      • ooppeli1
        prius kirjoitti:

        5,5 menee kyllä prius moottoritiellä vakkaripäälläkin. Niin tämä siis ihan todellinen kulutus, joka on laskettu tankkauksista.

        Laitappa siihen priusin vakkariin 140km/h sen 120 (todellinen n. 107) sijaan, niin eiköhän ala leipää pyytämään.
        Käytännön kokemusta on Priusista ja tuosta nopeuden suuresta vaikutuksesta kulutukseen. Toki kun ajelee rekkojen takana 80-90km/h, niin kulutus painuu jopa 4 litraan.


      • Auris
        ooppeli1 kirjoitti:

        Laitappa siihen priusin vakkariin 140km/h sen 120 (todellinen n. 107) sijaan, niin eiköhän ala leipää pyytämään.
        Käytännön kokemusta on Priusista ja tuosta nopeuden suuresta vaikutuksesta kulutukseen. Toki kun ajelee rekkojen takana 80-90km/h, niin kulutus painuu jopa 4 litraan.

        Mittarin näyttämä 120 km/h todellinen 112 km/h eli vakkariin noin 130 km/h

        Nopeus 80 km/h kulutus 4,0 l/100 km

        100 km/h 4,9 l/100km

        110km/h 5,5 l/100km

        120km/h 6,3 l/100km

        Mitattua tulosta TM 01/2014


      • Pnw
        sähkölläkö kirjoitti:

        Mutta miksi pitää olla vaihteisto?
        Olisi mielenkiintoista tietää miksei muut valmistajat ole lähteneet amperan linjoille jossa käytetään pelkkää sähkömoottoria etenemiseen ja tarvittaessa polttomoottoria lataukseen. Onko kyseessä jokin patenttiasia vai näkeekö muut valmistajat ongelmia amperan ratkaisussa?

        BMW i3:nen on Amperan kanssa samoilla linjoilla. Perusmalli on ilman generaattoria, mutta REX lisävarusteena tulee generaattori ja bensatankki. 200km akulla varustettu i3:nen tulee suomeen 2015. Perheauto luokkaan osuva tilavampi i5 tulee (ehkä) markkinoille 2017.


      • auris13
        Auris kirjoitti:

        Mittarin näyttämä 120 km/h todellinen 112 km/h eli vakkariin noin 130 km/h

        Nopeus 80 km/h kulutus 4,0 l/100 km

        100 km/h 4,9 l/100km

        110km/h 5,5 l/100km

        120km/h 6,3 l/100km

        Mitattua tulosta TM 01/2014

        Noinhan se menee. Vakkariin 140, joka on suunnilleen alin järkevä nopeus moottoritiellä, niin 7 litraa alkaa lähestyä. CVT ei ole mikään talousihme noissa vauhdeissa.

        Niistä 120 km/h mittarinopeutta ajavista en jaksa enää stressata, kunhan pysyvät siellä rekkakaistallaan.

        On muuten melkoisen off-topic koko tämä e-tron keskustelu. Toivottavasti lähikuukausina palautuu jälleen raiteilleen kun tilattuja yksilöitä alkaa saapua maahan.


      • 2015a
        Pnw kirjoitti:

        BMW i3:nen on Amperan kanssa samoilla linjoilla. Perusmalli on ilman generaattoria, mutta REX lisävarusteena tulee generaattori ja bensatankki. 200km akulla varustettu i3:nen tulee suomeen 2015. Perheauto luokkaan osuva tilavampi i5 tulee (ehkä) markkinoille 2017.

        i3:n dealbreaker oli ainakin minulle tuo onneton generaattori, joka on ihan hyvä moottoripyörän kone sinänsä.
        Pitää siinä sen verran olla tehoa, että se pystyy pitämään akun varaustason ainakin samalla tasolla niin kauan kuin bensaa riittää. Mielellään voisi jaksaa ladatakin hieman ajon aikana.


      • Kysymystä pukkaa
        I am pera kirjoitti:

        Niin, olen ajanut ko. amperalla nyt vajaa 5000 km. keskikulutus tuolla matkalla on 0,3 l/100km bensaa, sähköä olen "tankannut" n.750kw eli noin 80 euron edestä.
        Ei todellisuudessa taida mikään prius päästä tuohon.

        Minkälaista polttoaineen kulutusta tulee käytännössä silloin, kun joutuu ajamaan pitempiä matkoja kerrallaan. Muistelin, että amperalla pystyy pelkällä sähköllä ajamaan n. 40-80km, mutta jos yhteen suuntaan olisi matkaa 600 km, niin minkälaista polttoaineen kulutusta tulisi silloin ja pitäisikö matkanvarrella suorittaa lataus esim. yhden kerran tms.

        T: nimimerkki mökille matkaa 600km. :)


      • Kysymystä pukkaa
        Kysymystä pukkaa kirjoitti:

        Minkälaista polttoaineen kulutusta tulee käytännössä silloin, kun joutuu ajamaan pitempiä matkoja kerrallaan. Muistelin, että amperalla pystyy pelkällä sähköllä ajamaan n. 40-80km, mutta jos yhteen suuntaan olisi matkaa 600 km, niin minkälaista polttoaineen kulutusta tulisi silloin ja pitäisikö matkanvarrella suorittaa lataus esim. yhden kerran tms.

        T: nimimerkki mökille matkaa 600km. :)

        No nyt huomasinkin, että tuolla ylempänä olikin jo noista maantieajon kulutuksista juttua :)


      • I am pera
        Kysymystä pukkaa kirjoitti:

        No nyt huomasinkin, että tuolla ylempänä olikin jo noista maantieajon kulutuksista juttua :)

        Nyt kun aloin kysymyksestäsi johtuen tarkastelemaan kulutus-muistiinpanojani niin huomasin tuonne edelliseen viestiini merkanneeni väärän lukeman maantieajoon(n.70-80km/h), oikea lukema on 5,4 l/100km. Tuo 6,1 l/100km sisälsi n.30 km motaria.

        Amperan akullisella ja tankillisella bensaa pääsee yhteensä n. 500km. joten joudut tankkaamaan kerran, lataamisessa ei ole järkeä.


      • Pnw
        2015a kirjoitti:

        i3:n dealbreaker oli ainakin minulle tuo onneton generaattori, joka on ihan hyvä moottoripyörän kone sinänsä.
        Pitää siinä sen verran olla tehoa, että se pystyy pitämään akun varaustason ainakin samalla tasolla niin kauan kuin bensaa riittää. Mielellään voisi jaksaa ladatakin hieman ajon aikana.

        No niinhän se juuri tekee ja mitoitus on riittävä normaali liikenteessä moottoritienopeuksissa asti täydellä kuormalla. Akun varauksen nostoa ei ole sallittu kalifornian lainsäädännön takia, en tiedä mikseivät sallineet sitä eurooppalaisille kun laittoivat isomman bensatankinkin.


      • Kysymystä pukkaa
        I am pera kirjoitti:

        Nyt kun aloin kysymyksestäsi johtuen tarkastelemaan kulutus-muistiinpanojani niin huomasin tuonne edelliseen viestiini merkanneeni väärän lukeman maantieajoon(n.70-80km/h), oikea lukema on 5,4 l/100km. Tuo 6,1 l/100km sisälsi n.30 km motaria.

        Amperan akullisella ja tankillisella bensaa pääsee yhteensä n. 500km. joten joudut tankkaamaan kerran, lataamisessa ei ole järkeä.

        Ok. Kiitos täsmennyksestä. Tosiaan sillä tuota yhtä latauskertaa tuossa heittelin ilmoille, kun vakio taukopaikalle tulee / on tullut latauspiste, että jos siinä samalla sen 30min - 1 h latais samalla kun käy kahvilla tai syömässä. Tässä tapauksessa siitä ei siis olisi juurikaan hyötyä.


      • I am pera
        Kysymystä pukkaa kirjoitti:

        Ok. Kiitos täsmennyksestä. Tosiaan sillä tuota yhtä latauskertaa tuossa heittelin ilmoille, kun vakio taukopaikalle tulee / on tullut latauspiste, että jos siinä samalla sen 30min - 1 h latais samalla kun käy kahvilla tai syömässä. Tässä tapauksessa siitä ei siis olisi juurikaan hyötyä.

        Amperassa ei ole pikalataus mahdollisuutta...tunnissa saisit enimmillään n. 20km. n ajoon akkuvirtaa.


    • fdfsf

      No eipä nuo Audin S-tronic vaihteistotkaan ongelmattomia ole. Megatroniikka on temppuillut yms.

    • Masakoo

      Ei DSG:llä ja S-Tronicilla ole nimen lisäksi mitään eroa, täysin samoja vaihteistoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe