Palvelua suomenkielellä kiitos

Konkka vähän kuolla pois

Olisko liikaa vaadittu, että kun vihdoin viimein pääsee lääkärille niin vastassa olisi henkilö joka ymmärtäisi mitä potilas selittää ja toisinpäin? Onko ketään muuta jonka vastaanotto ei ole sujunut toivotusti sen takia että ei ole saanut palvelua äidinkielellään? Mun käsittääkseni Seinäjoella puhutaan vielä Suomea ihan yleisesti, enkä vain minä? Pitäiskö minun opetella viroa tai venäjää että voin asioida kotimaassani??

14

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomi2014.

Ole tyytyväinen siitä että edes pääsit lääkärille, vaikka se nyt sattuikin olemaan ulkomaalainen. Kokoomuksen ajamalla yksityistämisellä ollaan kohta samassa tilanteessa kun Amerikassa jossa ambulanssi kuski kysyy onko vakuutusta. Jos ei niin kuole pois.

• 1+10+

Vasuri äänessä?
        Ennen obama-carea USAssa oli myös ilmaisia sairaaloita köyhillä ja yli 65-vuotiaille. Nyt kaikilla pitää olla vakuutus.

• fghjklöä

Niinpä, ei ole ulkomaalaisten lääkärien vika, että ei ole suomalaisia lääkärinpaikoille. Olkaamme tosiaan tyytyväisiä, että on yleensä lääkäri. Omalta osaltani, olen saanut aina avun myös ulkomaalaisilta lääkäreiltä, ja erikoislääkäripuolella jopa tosi hyvää palvelua! Mutta toki Suomen työttömille paikat mieluummin, mutta kun niistä ei ole enää työntekoon, kun on liian hyvä sosiaalihuolto...

• Li eduskuntaan

Suomalaista sosiaaliturvaa pitää muutenkin laskea. Meidän velvollisuus on ottaa tänne vähintään sama määrä maahanmuuttajia, mitä ruotsi ottaa, eli sellaiset 200 000 vuodessa.
        Luonnollisesti me joudumme joustamaan suomalaisten sosiaaliturvasta, että saisimme heidät kaikki elätettyä ja pidettyä hyvissä vaatteissa, mutta se on meidän velvollisuutemme, me sentään myimme orjalaivoihin sen tervan!
        Muutenkin, luonnon ja kestävän kerhityksen kannalta on parempi, että suomalaiset lusmut asuisivat puuvajoissa ja jos ei työt heitä kiinnosta, niin kerjäisivät kadulla, eivätkä näin kuluttaisi luontoa. Nehän ovat jo tottuneet tähän ilmastoon, toisin on tänne arfikasta tulevan maahanmuuttjan laita.
        Kehitysmaissa moni ihminen sentään kuolee nälkään ja heillä ei ole edes kännyköitä!

• Potilasturva

Lukuisten venäläisten lääkärien kanssa olen asioinut Seinäjoella ja aikalailla on pieleen mennyt. Viimeksi hoono soome puhunut venakko käski kotiin kun kaikki oli muka kunnossa. Kuvauksissa taas oli juuri sanottu että lääkehoito pitää aloittaa välittömästi. Siinä oli henegenlähtö lähellä jos olisi lääkäriä uskonut ja lähtenyt kotiin.
      Muilla kerroilla ollut vähemmän vaarallisia tilanteita mutta kun ei niiden puheesta ymmärrä mitään eikä ne ymmärrä mitä niille selvällä suomella selittää.
      Miten ihmeessä täysin kielitaidottomat voi potilaita hoitaa?
      Ihan mukavia ne on olleet ja paljon ystävällisempiä kuin suomalaiset mutta yhtä hyödyllistä kuin puulle puhuisi.

• juppii

Ajattele positiivisesti. Vasta 73 lasta on hakattu tänä syksynä itä-Helsingissä. Monikulttuuri ei ole ilmaista. Fifty siksty tilanne.

• pöt pöö

Eläköön Suomen holhousyhteiskunta !!

Ensin sitä opiskellaan Valtion laskuun lääkäriksi muutamavuosi ja sitten pian yksityispuolelle euroja takomaan, sama pätee myös hammaslääkäreissä.

Sanoisinko notta perälauta vuotaa ja pahasti !!

• anttipaita....

Suomessa on tällä hetkellä enemmän lääkäreitä kun koskaan.
        Tulisi kysyä, mihin turhaan byrokratiaan lääjkäreiden aika menee, kun sitä ei riitä potilaille.
        Tarvitaanko aina lääkärin tutkimus ja allekirjoitus jos pitää jatkaa reseptiä, jne...

• Missä S-joen tk

OLin pitkästä aikaa Sinäjoen tk:ssa. Seinäjoella. Kun olen vähän tällainen yhteiskuntakriitikko, aloin kysellä tilanteesta. Minun esim. olisi pitänyt päästä kontrolliin aikoja sitten, sen jälken kun siirrettiin sairaalasta tk:n piiriin. Kun aloin soittelemaan, tuotiin esiin, että minun vikani. Olisi vain aikanaan informoitu.
        Omalääkäri ei ollut minulla toteutunut, vaikka kuulemma sellainen on kroonisesti sairaalla. Kohdalleni osunut lääkäri oli erittäin hyvä kokonaisvaltaissti tilannettani tarkasteleva. Olin hyvilläni. Mutta, hän sanoi, niin kuin moni muukin tk:ssa toiminut lääkäri, että lähtee yksityiselle puolee tai ...jonnekin. Lääkärivaje on valtava. Seinäjoella väkumäärään pitäisi olla ainakin 2,5 kertainen lääkärimäärä. Taakka ja työpäivän pituus rasittavat niin, että ne lähtevät, jotka pystvät. Hoitajavirkojen lisäys ei korvaa tilannetta.
        Vierasmaalaisten lääkärien kielitaito on sitten toisen viestin vaativa. Todella huonoja kokemuksia, kun kumpikaan emme ymmärrä toisiamme ja pitäisi puhua ei-niin-konkreettisista-asioiista

• siis mitä ihmettä!

Tottakai ihan perusedellytys on että lääkärikäynnillä sekä potilas että lääkäri tulevat ymmärretyksi, eihän käynnistä muutoin ole mitään hyötyä, pahimmillaan haittaa.

Ellei potilas ymmärrä mitä lääkäri sanoo, on tämä heti siinä tilanteessa suoraan tuotava esiin - silloin pyydetään tulkki.

Suomenkieltä on lääkärin osattava hoitotilanteessa jos hoitaa ja ottaa vastaan suomenkielisiä potilaita -

muutoin vieressä (suomenkieltä taitamattomalle lääkärillä)on oltava tulkki.

On hyvin tärkeää että potilas ymmärtää esim hoito-ohjeet ja lääkemääräykset oikein!

• mäkin meen.

menkää yksityisille ja valitkaa kelle meettä,no problem.

• Missä S-joen tk

Niin sitä on pitänyt mennäkin. Mutta jos käyntejä on tiheasti, niin laskua kertyy, viimeksi 180 € kerta

• Jartzen

"Olisko liikaa vaadittu,..."

Olisi. Syynä on se, että lääkäreitä koulutetaan Suomessa liian vähän. Näin ollen lääkärit voivat valita itselleen rahakkaimman työpaikan. Se ei ole kunnallinen terveyskeskus. Ulkomaiset lääkärit paikkaavat terveyskeskuksissa suomalaisten lääkärien puuttumista.

Jos haluat muutosta, muuta järjestelmää esim. tekemällä vallankumous. Äläkä täällä kitise.

• nocompetition

Jep. Lääkäriliitto on pitänyt koulutusvajetta yllä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      36
      2161
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      64
      2002
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1930
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      387
      1663
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      103
      1631
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1464
    7. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1082
    8. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      967
    9. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      73
      895
    10. Mitkä olisivat kolme tärkeintä

vihjettä kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      889
    Aihe