Pakkasella käyntiin

Start

Kun ei ole autolle pihalla sähköpaikkaa, niin onko teillä konsteja joilla saa auton käyntiin pakkasella jos ei avainta kääntämällä normaalisti starttaa?

Toinen kysymys: mikä on järkevä pakkasraja startata auto kylmiltään? Eli onko autolle kohtuuton rasitus joku pakkasmäärä? Eli milloin kannattaa hypätä suosiolla bussiin.


Autossa on ruisku, ei kaasari. (Ryyppyäkään ei voi antaa) :)

25

42946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tane

      Jos auto on kunnossa ja akussa virtaa, se lähtee käyntiin vaikka olisi minkälainen pakkanen. Eri asia on, että se kuluttaa moottoria.

      Jotkut sanovat, että jopa 5 asteen lämpötilassa tapahtuva käynnistys on kylmäkäynnistys. Pakkasraja on siinä, mihin itse sen laitat. Toki kovilla pakkasilla pitää olla öljyt kohdallaan, ettei moottori kovin kauaa käy ilman voitelua.

      Jos tilanteesi on pysyvä, suosittelen webastoa, eli polttoainelämmitintä. Samalla saat auton hytinkin lämpimäksi, niin ei tarvitse palella kylmässä autossa.

      • käynnistys

        Moottorin normaali käyntilämpötila on n. 80 astetta..kaikki alle sen on kylmäkäynnistyksiä. eli aina paitsi jonkun aikaa lämpimänä sammuttamisen jälkeen


    • tommi

      Mitä nyt naapurien toimintaa tarkkailin viime talvena autojen käynnistyksen kanssa (pihallamme ei ole kellään lämpötolppaa...)

      Ongelmia käynnistyvyyden kanssa kovimmilla pakkasilla ilmeni eräässä vähän vanhemmassa chryslerissä (Neon), ekan mallisessa avensiksessa, uudessa primerassa ja 340 volvossa. (primera kuitenkin aina lopulta lähti käyntiin mutta sai sitä sahata...)

      kuin palmun alta taas näytti aina vaan käynnistyvän -90 luvun mallin 300-bemari, Pösö 406, Uuden mallinen accord, V70 ja renault megane.

      Näin pääsin itse tarkkailemaan, koska omani ei lähde käyntiin yli 10-asteen pakkasilla ja bussipysäkki on ihan parkkipaikkamme vieressä...
      Oma autoni on "kasari" kadett.

      • Opelisti

        On sitten näemmä Kadeteissakin mennyt kehitys takaperin, kun vanha B-mallin Kadetti oli yksi parhaimpia käyntiinlähtijöitä jo 60-70-luvun pakkasilla! Akussakaan ei tarvinnut olla, kuin sen verran virtaa, että juuri ja juuri meni puristuksen yli, niin jo lähti. Ainoa rajoittava tekijä oli se, että oventiivisteet ja lukot olivat herkästi jäätyviä.


      • sov
        Opelisti kirjoitti:

        On sitten näemmä Kadeteissakin mennyt kehitys takaperin, kun vanha B-mallin Kadetti oli yksi parhaimpia käyntiinlähtijöitä jo 60-70-luvun pakkasilla! Akussakaan ei tarvinnut olla, kuin sen verran virtaa, että juuri ja juuri meni puristuksen yli, niin jo lähti. Ainoa rajoittava tekijä oli se, että oventiivisteet ja lukot olivat herkästi jäätyviä.

        Kyllä nuo uudemmatkin Kadetit ihan hyvin lähtee, jos vaan on huollettu ja säädöt kohdallaan sekä akussa virtaa. Kakkosautona oleva -87 Kadetti on -30 pakkasillakin lähtenyt viimeistään kolmannella avaimenkäännöllä.


      • opelixxx
        Opelisti kirjoitti:

        On sitten näemmä Kadeteissakin mennyt kehitys takaperin, kun vanha B-mallin Kadetti oli yksi parhaimpia käyntiinlähtijöitä jo 60-70-luvun pakkasilla! Akussakaan ei tarvinnut olla, kuin sen verran virtaa, että juuri ja juuri meni puristuksen yli, niin jo lähti. Ainoa rajoittava tekijä oli se, että oventiivisteet ja lukot olivat herkästi jäätyviä.

        Mulla on ollu C-mallin Kadetit vuosimallia -75 ja -77 ja kyllä niitä on usein kovilla pakkasilla ollu ikävä. Aina lähti ongelmitta käyntiin -30 asteen pakkasilla jopa ilman lämmitystä! Ja mikäs sen hauskempaa talven liukkailla kuin kevyt pieni takaveto. ;) Vastoin yleistä legendaa niissä myös tarkeni ilman karvalakkia kunhan jäähdytysjärjestelmä oli asianmukaisesti huollettu. Ainoo ongelma kovilla pakkasilla oli tosiaan toi autoon sisälle pääsy...


      • Retkuilija
        opelixxx kirjoitti:

        Mulla on ollu C-mallin Kadetit vuosimallia -75 ja -77 ja kyllä niitä on usein kovilla pakkasilla ollu ikävä. Aina lähti ongelmitta käyntiin -30 asteen pakkasilla jopa ilman lämmitystä! Ja mikäs sen hauskempaa talven liukkailla kuin kevyt pieni takaveto. ;) Vastoin yleistä legendaa niissä myös tarkeni ilman karvalakkia kunhan jäähdytysjärjestelmä oli asianmukaisesti huollettu. Ainoo ongelma kovilla pakkasilla oli tosiaan toi autoon sisälle pääsy...

        varmempaa käynnistyjää ei ole kuin c kadett!


      • tietäjä92

        Tosiaan, jos kasari-Kadettisi ei lähde käymään noin pienessäkään pakkasessa, se ei ole kunnossa. Kadettit ovat todella hyviä käynnistyjiä.


      • alsaee

        Aika tyhmää käynnistää auto kovalla pakkasella ilman lämmittämistä


    • 0W-30

      mulla corolla on lähtenyt käyntiin mukisematta vielä -25C pakkasessa ja ylikin. pitää vain olla ohuet öljyt. 0W-30 ON PARASTA. ei ole mitään syytä käyttää paksumpia. 40 tai 50 vain silloin perusteltua, jos on hyvin kulunut väljä kone.
      ja tuo alkunumerohan se on se öljyn paksuus silloin kylmänä. eli suotta paat esim 5W-30:stä kun se on kylmänä paksumpaa ja kuumana yhtä ohutta kuin 0w-30.

      ja jos on väljä kone niin kannattaa kokeilla RVS:ää auttasko se siihen...

      • Auto masentaja 2

        Ford Escort vm -72:lla käynnistymisraja oli -15 astetta 10W-40 öljyillä. 5W-40 öljyillä vähän alempana. Syynä kelvoton Fordin kaasutin, joka laski muittenkin Englannin Fordien käynnistymisraja tuohon. Entisillä Solexin ja Zenithin kaasuttimilla lähti aina.

        Ranskan Rapeat lähti aina, kun vain startti jaksoi puristuksen yli pyörittää. Citroén Visa vm. -83 lähti -36 asteesta toisella puristuksella käyntiin vaikka oli öljynä 10W-40 ja startti todella hitaasti jaksoi pyörittää. Nykyisestä Pösö 205:stä ei ole tullut tarvetta testata, mutta Solexin kaasari siinäkin on. Ja vasta 340 000 km takana...


    • Kri

      Ei ole merkistä niinkään kiinni, enemmänkin auton kunnosta.

      Huolto-ohjelman mukaisesti hoidettu auto toimii ekan satatuhatta km kohtuullisen hyvin. Mutta koska huollon tarve lisääntyy sadan tonnin jälkeen, niin vaikka autoa huollettaiskin "kunnolla" vikojen mahdollisuus silti lisääntyy.
      Esimerkkinä vois mainita vaikkapa; startin, generaattorin ja ruiskutussuuttimet, normaalissa huolto-ohjelmassa niistä ei ole mitään mainintaa, mutta ovat kuitenkin kuluvia osia.

      Itse olen tehnyt jo vuosia näitten osien kanssa näin: Aina kun sata tonnia tulee täyteen, niin vaihdan kyseiset osat kunnostettuihin/uusiin. Suuttimiakin pystyy nykyisin testaamaan/kunnostamaan muutamissa pajoissa ympäri Suomea. Hankin hyvissä ajoin "vaihtolaitteet" hyllyyn odottamaan ja kun ne on sitten vaihdettu. Niin sitten on seuraava satatonnia aikaa laitella irrotetut kamat kuntoon.

      Käynnistyminen kylmästä alle -20 pakkasesta osoittaa missä kunnossa autosi todellisuudessa on!
      Ongelmat näkyvät ensin kylmäkäynnistyksissä ja kun tilanne pahenee, niin kuumakäynnistyksetkin alkavat tuottaa tuskaa!

      Edellä oleva sopii ruiskupeleihin, kaasariautoista en viitsi edes mainita, koska ovat katoavaa kansaperinnettä, mutta pitäähän niitäkin huoltaa.

      • Tojo-Köle

        ......niin toki itsellä ei ole kokemusta kuin parista kaasariautosta ja yhdestä ruiskuautosta ja sekin on diesel........

        -VÄITÄN KUITENKIN: toimivat tai eivät toimi, välimuotoa EI OLE. Niitä on turha vaihtaa "kilometri"-määräisesti
        2. TÄRKEIN asia auton kylmäkäynnistyksessä on AKKU ja sähköliitokset
        3. toiseksi tärkeimmät ovat TULPAT, bensassa sytytystulpat, dieselissä HEHKUT
        4. tärkeää toki on myös, että öljy on käynnistyslämpötilaan sopiva, yli -20 pitäisi olla vähintään 5W-40, mielummin, 0W-40 tai jopa 0W-30

        Omassa nykysessä autossani siis on 12v/478tkm takana ja startti, laturi ja suuttimet alkuperäiset! ...joihin väitteeni perustan....öljynä muuten 5W-40 (Mobil Delvac SHC)

        -vaihdoin juuri akun ja nyt lähtee kuin palmun alta, ennen sitä oli siinä ja siinä -18 asteessa... kylmempää ei ole ollut sitten eilisen akun vaihdon jälkeen, että voisi testata.....


    • Tkk

      Lähes aina pakkaskäynnistystä rajoittava tapahtuma on tyhjä tai huonokuntoinen akku. Kun akku on kunnossa, niin kunnossa olevalle autolle -30 ei ole vielä pahakaan.

      Itse starttasin toissa uutenavuotena viikon pakkasessa seisoneen -01 mallisen Fiat Punton käyntiin -34 asteesta ilman mitään esilämmityksiä.

    • pyllynreikä

      Ainahan kylmäkäynnistys on rasite autolle, mutta käyttöä varten ne on tehty.

      Vaihda talvea vasten autoosi: uudet notkeat öljyt koneeseen, sytytystulpat, vaihteistoöljyjen vaihtokaan ei ole pahasta
      Varmistu että ilmansuodatin ei ole tukossa/likainen, moottorin huohotinputki ei ole tukossa, jäähdytinneste on riittävän kestävää pakkasiin ja että akku on hyvässä iskussa

    • ty ohje

      -Ohuet 0W- öljyt koneessa
      -Kunnossa oleva akku, lataa erillisellä laturilla jos lyhyet ajomatkat
      -Älä missään tapauksessa koske kaasupolkimeen ennenkuin käynnistyy (ruiskukone)
      -Kytkin pohjassa startatessa niin ei vaihteisto jarruta

      • kpg1

        Jos lämmitystä ei saa mitenkään järjetymään, konepellin päälle heitetty huopa( ajon jälkeen) auttaa.
        Jos varasto lähellä, hanki toinen akku lämpimään. Sillä avustat tarvittaessa käynnistystä.


    • etscort

      joissain autoissa lyhyet valot menee päälle automaattisesti kun auton käynnistää, kannattaa vääntää parkit päälle niin ei vie niin paljon virtaa akusta kun käynnistää.

      jotkun sanoo että toimenpide pidentää myös ajovalopolttimoiden ikää mutta siitä en osaa sanoa.

      • kakspiippuinen juttu

        "joissain autoissa lyhyet valot menee päälle automaattisesti kun auton käynnistää, kannattaa vääntää parkit päälle niin ei vie niin paljon virtaa akusta kun käynnistää."
        -minulla on juuri tällaisella ajovaloautomatiikalla varustettu auto. olen kuitenkin käynnistellyt automaatti-, eli 0-asennossa. 0-asennossa kaikki valot sammuvat kun starttimoottori pyörähtää ja syttyvät uudelleen kun startti sammuu. parkki-asennossa parkkivalot pysyvät päällä startin pyörimisen aikana ja kylmällä voi nähdä miten parkkivalot hieman "välkkyvät", eli virta tahtoo loppua... eli minulla 0-asento katkaisee valojen virran startatessa, tosin vielä vanhemmissa valoautomaateissa näin ei käy ja silloin on suositeltavampaa laittaa parkit...

        "jotkun sanoo että toimenpide pidentää myös ajovalopolttimoiden ikää mutta siitä en osaa sanoa"
        -en minäkään, sillä vaihdan uudet polttimot joka syksy. turha niitä säästellä kun parantavat turvallisuutta ja maksavat vain neljä euroa kpl (H4).

        halogeenipolttimoiden ikään vaikuttaa tietääkseni käyttöaika tunteina sekä toimintalämpötila. eli jos halogeenilamppu saa palaa kuumana toimintalämpötilassaan, reaktiot lampun kaasussa sujuvat paremmin ja lampun ikä kasvaa - mutta toisaalta polttoaikaa kuluu. sitten on vielä se ajovalojännitteen vaikutus.


      • Auto Masentaja 2
        kakspiippuinen juttu kirjoitti:

        "joissain autoissa lyhyet valot menee päälle automaattisesti kun auton käynnistää, kannattaa vääntää parkit päälle niin ei vie niin paljon virtaa akusta kun käynnistää."
        -minulla on juuri tällaisella ajovaloautomatiikalla varustettu auto. olen kuitenkin käynnistellyt automaatti-, eli 0-asennossa. 0-asennossa kaikki valot sammuvat kun starttimoottori pyörähtää ja syttyvät uudelleen kun startti sammuu. parkki-asennossa parkkivalot pysyvät päällä startin pyörimisen aikana ja kylmällä voi nähdä miten parkkivalot hieman "välkkyvät", eli virta tahtoo loppua... eli minulla 0-asento katkaisee valojen virran startatessa, tosin vielä vanhemmissa valoautomaateissa näin ei käy ja silloin on suositeltavampaa laittaa parkit...

        "jotkun sanoo että toimenpide pidentää myös ajovalopolttimoiden ikää mutta siitä en osaa sanoa"
        -en minäkään, sillä vaihdan uudet polttimot joka syksy. turha niitä säästellä kun parantavat turvallisuutta ja maksavat vain neljä euroa kpl (H4).

        halogeenipolttimoiden ikään vaikuttaa tietääkseni käyttöaika tunteina sekä toimintalämpötila. eli jos halogeenilamppu saa palaa kuumana toimintalämpötilassaan, reaktiot lampun kaasussa sujuvat paremmin ja lampun ikä kasvaa - mutta toisaalta polttoaikaa kuluu. sitten on vielä se ajovalojännitteen vaikutus.

        "vaihdan uudet polttimot joka syksy. turha niitä säästellä"
        Minulla on useampia vuosia vanhat ajovalopolttimot autossani. Toimivat päiväasennossa alannetulla jännitteellä (en ole mitannut, millä) joten kestävät ja kestävät ja kestävät... Monet kympit olen säästänyt sinun tapaasi verrattuna.


    • Huollettu

      Nissan Ptimera 1,6 vm. 2005. Ongelma: Noin -20 -, - 30 C pakkassäällä lohkolämmitetty moottori käynnistyy ok. ja määränpäässä
      auto ollessa pysäytettynä tunnista muutamaan tuntiin, toisinaan startatessa moottori lupaa käynnistyä ja toisinaan ei.(akku on ok)
      Tämän jälkeen moottori ei käynnisty " kirveelläkää", Mutta keran se käynnistyi muutaman tunnin kuluttua ja kerran seuraavana aamuna ilman mitään erillisiä toimenpiteitä. Tänään se teki saman tempun, täytyy huomenna yrittää käynnistää uudestaa. Maahantuojan edustajan neuvot eivät auttaneet. Mahtaisiko kukaan tietää ongelman syytä ja sen ratkaisua.

    • a

      Onhan tossa useita eri vaihtoehtoja, esim: ruiskusuuttimet, tulpat, sytysyksikkö, maf, map, kaasuläpänasentotunnistin yms.

      Useempi noista saattais selvitä vikakoodien luvulla, älä kuitenkaan sokeasti luota vikakoodeihin.

    • OlliL

      Tosi viisasta alkaa taas väitellä automerkeistä kun topicin aloittaja kysyy neuvoa kovalla pakkasella käynnistyksen avuksi.

      Jos ei ole lämmitysmahdollisuutta eikä akku ole uudenveroinen niin annan sen neuvon että kävele.Jos siis autolla ei ole ajettu muutamaan päivään. Kävelyltä voi välttyä jos vie sen akun sisälle etukäteen.

    • trefd

      Minä taas koroistaisin jokapäiväisen ajon tärkeyttä. Eli parikin päivää ajamatta kovalla pakkasella tekee startista heti vaikeamman verrattuna, että auto säännöllisesti ajossa. Vaikkakin jokainen kylmästartti tekee pahaa moottorille, niin mielummin kuitenki se kuin ettei lähe ollenkaan käyntiin...

    • Anonyymi

      Keskiviikkona on kova pakkanen 😶‍🌫️

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe