Millaiset on litium myrkytyksen oireet? Minulla on litium lääkitys 600mg päivässä.Joskus seuraavana päivänä, (lääke otetaan iltaisin)niin väsyttää aivan kamalasti. Ei tahdo jaksaa millään nousta ylös, haluais vain nukkua.Yleensä olen pirteä ja toimelias.Ajattelin jättää koko lääkkeen pois, kun yksin olen päivät kotona, eikä ketään auttamassa, jos myrkytys tulee.Olenko ihan pihalla asian kanssa, olisi mukava, jos jollain on kokemusta liton käytöstä.
Litium(lito)
5
6060
Vastaukset
- Hoitsu
sinun verikokeesi kertovat?Nehän ovat pakollisia litium-hoidon aikana,kuten moni muukin asia pitää ottaa kyseistä valmistettta käytettäessä,koskien aina ruokavaliotakin.Suolan käyttö esim.pitäisi olla suht samanlaista joka pv. jne.,mutta nämä asiathan hoitava lääkäri jo kertonutkin.
Verikokeitahan on alussa viikoittain,sitten käyntikerrat harvenevat.Milloin olet aloittanut lääkityksesi ja millaisia arvoja sinulla on ollut?
Otahan yhteys omaan,lääkkeen sinulle määränneeseen psykiatriin,sitä ei varmastikaan ole sinulle huvikseen määrätty,joten ihan oman kuntosi takia,älä jätä sitä pois ominpäin.
Oletko MD-potilas?
Ps.väsymys ei kuulu litiummyrkytykseen,vaan lääkkeen sivuvaikutuksiin,joita sillä on useita. - Lithium Head
Katso
http://www.tohtori.fi/laakeopas/
http://www.nam.fi/ voi löytyä
yksityiskohtaisempaa tietoa, mutta sivut
ovat todella sekavat, ja sieltä ei äkkinäinen
edes löydä haluamaansa tietoa kovin helposti.
Itse olen käyttänyt litiumkarbonaattia (Lito)
joka päivä jo kahdeksan vuotta, annosten vaihdellessa 1200-1800 mg päivässä. Lito on
ollut lääkearsenaalissani sellainen lääke,
että en ole huomannut siitä mitään sivuvaikutuksia. Aivat muut lääkkeet ovat
esim. väsyttäneet.- Lithium Head
Kuten jo sanottu, litiumin pitoisuutta
veressä pitää seurata säännöllisin
väliajoin, koska myrkyllinen pitoisuus veressä
on tämän lääkkeen kohdalla niin lähellä terapeuttisia pitoisuuksia.
Samalla lääkärin kannattaa verikoelähetteeseen
merkitä mm. S-Na ja S-K. Natrium ja kalium
kun ovat alkuaineiden jaksollisessa järjestelmässä
samassa ryhmässä kuin litium. Jos siis muuttaa
suolankäyttötottumuksiaan, niin siitä on
kerrottava lääkärille, ja verikokeissa käytävä.
Lisäksi mm. munuaisarvoja on myös seurattava, koska litium on jossain määrin haitallinen
munuaisten terveydelle.
Mutta rajun maanisen psykoosin jälkeisestä masennuksesta selvittyäni mieliala on kyllä pysynyt aika hyvin tasaisen leppoisena. Ei ole useiden vuosien varrella tullut enää uusia manioita, psykooseja eikä depressioita. Jos vain munuaiseni kestävät, niin aion kyllä nappailla litiumia vielä ainakin vuosikausia, ja luulenpa että psykiatrini on samaa mieltä. - anniina
Lithium Head kirjoitti:
Kuten jo sanottu, litiumin pitoisuutta
veressä pitää seurata säännöllisin
väliajoin, koska myrkyllinen pitoisuus veressä
on tämän lääkkeen kohdalla niin lähellä terapeuttisia pitoisuuksia.
Samalla lääkärin kannattaa verikoelähetteeseen
merkitä mm. S-Na ja S-K. Natrium ja kalium
kun ovat alkuaineiden jaksollisessa järjestelmässä
samassa ryhmässä kuin litium. Jos siis muuttaa
suolankäyttötottumuksiaan, niin siitä on
kerrottava lääkärille, ja verikokeissa käytävä.
Lisäksi mm. munuaisarvoja on myös seurattava, koska litium on jossain määrin haitallinen
munuaisten terveydelle.
Mutta rajun maanisen psykoosin jälkeisestä masennuksesta selvittyäni mieliala on kyllä pysynyt aika hyvin tasaisen leppoisena. Ei ole useiden vuosien varrella tullut enää uusia manioita, psykooseja eikä depressioita. Jos vain munuaiseni kestävät, niin aion kyllä nappailla litiumia vielä ainakin vuosikausia, ja luulenpa että psykiatrini on samaa mieltä.Minulle määrättiin Lito keväällä, kun sain lievän manian, ei tarvinnut sairaala hoitoa.Mieliala oli korkeammalla, olotila tuntui ihan hyvältä, mutta touhotin koko ajan jotain.Sain kyllä tosi paljon aikaiseksi siis tosin vain hyvässä mielessä.Mieheni oli ymmällään moisesta touhuamisesta ja huomautti siitä minulle, vaikka olin kyllä itsekin aina silloin tällöin miettinyt, että jopas vauhtia riittää. Verikokeissa on arvot olleet juuri viitearvojen alapuolella, mutta kuin äkkiä ne voi sitten muuttua myrkyllisiksi? Se tässä eniten pelottaa. Joudun ottamaan särkylääkettä kipuihin aina silloin tällöin, ihan lääkärin luvalla, joka totesi, että syöhän nuo liton käyttäjät tulehduskipu lääkettä, eikä ole saaneet siitä sen kummemmin mitään haittavaikutuksia.Tuntuu ettei uskalla ottaa mitään särkylääkettä, kun on tuo Lito.Mitä mieltä olet tästä, onko sinulla ollut vastaavanlaista tilannetta?
- Lithium Head
anniina kirjoitti:
Minulle määrättiin Lito keväällä, kun sain lievän manian, ei tarvinnut sairaala hoitoa.Mieliala oli korkeammalla, olotila tuntui ihan hyvältä, mutta touhotin koko ajan jotain.Sain kyllä tosi paljon aikaiseksi siis tosin vain hyvässä mielessä.Mieheni oli ymmällään moisesta touhuamisesta ja huomautti siitä minulle, vaikka olin kyllä itsekin aina silloin tällöin miettinyt, että jopas vauhtia riittää. Verikokeissa on arvot olleet juuri viitearvojen alapuolella, mutta kuin äkkiä ne voi sitten muuttua myrkyllisiksi? Se tässä eniten pelottaa. Joudun ottamaan särkylääkettä kipuihin aina silloin tällöin, ihan lääkärin luvalla, joka totesi, että syöhän nuo liton käyttäjät tulehduskipu lääkettä, eikä ole saaneet siitä sen kummemmin mitään haittavaikutuksia.Tuntuu ettei uskalla ottaa mitään särkylääkettä, kun on tuo Lito.Mitä mieltä olet tästä, onko sinulla ollut vastaavanlaista tilannetta?
Kerro asiasta lääkärillesi. Mahdollistahan on, että olet yliherkkä tai allerginen litiumille tai
jollekin Lito-lääkkeen apuaineelle.
Litiumin sijasta voi kokeilla jotain muuta
mielialantasaajaa/manianestäjää. Muutamia
epilepsialääkkeitä (en muista ulkoa mitä)
voi käyttää litiumin sijasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu463516- 1362525
Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti172494Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett151973- 161436
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731337- 1061324
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1531043- 931027
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon21969