Mustasukkainen miniä

Isoäiti

Pojan avovaimo ei ole koskaan sietänyt minua, anoppiaan. En osaa tehdä tai sanoa mitään oikein. Tämä on johtanut siihen, että minä, melkein 70-vuotias mummo, pelkään miniääni, ahdistun hänestä ja varon sanojani ja tekemisiäni kuin keskenkasvuinen lapsi. Yöunet menee jo siitä, kun tiedän tapaavani hänet. En ole koskaan puuttunut perheen elämään millään tavalla (mahdoton ajatuskin), mutta olen yrittänyt mennä lapsenvahdiksi, kun on pyydetty. Aina en ole voinut olla käytettävissä, kun oman vaativan (vuoro)työni lisäksi hoidin huonokuntoisia vanhempiani ja olin nääntyä.
Ei tulisi mieleenkään neuvoa tai olla eri mieltä mistään! Silti kaikki mitä sanon, väännellään, käsitetään väärin ja sitten hyökätään, aivan kirjaimellisesti, hirveällä huudolla kimppuun. En saa sanotuksi väliin yhtään mitään. Puolustautumseen ei anneta edes mahdollisuutta, mutta anteeksipyyntöjä vaaditaan asioista, joissa ei ole mitään anteeksipyytämistä. itken sitten vain jälkeenpäin. Murheelisinta on lapsikortin käyttö: olen kuulemma pahoittanut lasten mielen milloin mistäkin. Kun kysyn lapsilta, onko näin. he ovat aivan hämmästyneitä.
Lapset (nyt jo murrosikäisiä) kertovat, että äiti saa hirveän sätkyn kotona, kun kuulee nimenikin.
Olen monta kertaa ehdottanut, että yrittäisimme selvitellä asioita kaikessa rauhassa, mutta miniä ei halua kuullakaan mistään keskusteluista.
Tätä on kestänyt jo yli 15 vuotta. Olen aivan neuvoton, masentunut ja surullinen, joskus mietin jo lopullista ratkaisuakin, koska tunnen avuttomuutta, syyllisyyttä ja toivottomuutta tilanteen edessä. Olen niin väsynyt olemaan hälytystilassa. Ja hävettää jotenkin myös, koska jossain syvällä sisimmässäni mietin koko ajan, onko syy kuitenkin minun. Tilanne on tietenkin vaikuttanut siihen, miten paljon olen ollut tekemisissä pojan ja lasten kanssa, kun olen aina joutunut olemaan varuillani. Tyttären perheeseen, vävyyn ja lapsiin minulla on luontevat ja läheiset välit.
En ole yökausien valvomisesta ja miettimisestä huolimatta tässä vuosien varrella keksinyt miniän käytökselle mitään muuta selitystä kuin mustasukkaisuuden pojastani, hänen miehestään. Tai sitten kyse on narsismista, vallankäytöstä, alistamisesta ja nöyryyttämisestä. Miniä on itse alkoholistiperheestä ja luultavasti käytös juontuu sieltä, omaa äitiäänkin kohtelee käsittämättömän huonosti. Minulla ja pojalla on ollut aina hyvät välit.
Olen eronnut lasteni isästä, vaarista, joka pelkää myös miniää, mutta alistuu kaikkeen, mitä tämä vaatii.
Nyt on viimeisen täysin puskista tulleen haukkumisen jäljiltä taas niin paha mieli, että olen päättänyt katkaista kokonaan välit miniään. En kertakaikkiaan jaksa enää kuunnella, miten huono ihminen olen. Lastenlapsiin ja poikaan yritän pitää yhteytttä parhaani mukaan. Itse en ole koskaan sanonut lastenlapsille tai pojalleni pahaa sanaa miniästä.
Täälläkin puhutaan kamalista mummoista, jotka tuputtavat neuvojaan ja sotkeutuvat joka asiaan ja halveksivat nuorempiaan. Mutta on niitä muunkinlaisia tapauksia.

29

595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitäs pienistä

      No, onneksi lapsenlapsesi ovat kohta jo aikuisia ja muuttavat pois kotoa. Pahin on jo siis takana. Koska kyseessä on vain avokki, avoerokin on poikasi helppo ottaa sitten kun ei kotona asu enää huollettavia

    • pillipiipari..

      Senikäiset lapset jo osaavat itsekin pitää yhteyksiä, ja soitella ym.

      Hyvä ehkä olisi lopettaa moinen stressaava kanssakäyminen.
      " jos et pidä jalanjäljistä kasvoillasi,
      miksi makaat lattialla? "

    • kelpo anoppi

      Ikävä ihminen tuo miniäsi. Mutta meitä on moneksi. Ei kaikkeen löydy syytä, ja vaikka löytyisikin, siitä ei ole välttämättä apua.
      Tuskin sinun kannattaa "katkaista välejä" miniääsi. Ei hän ole niin suuren dramatiikan arvoinen. Mutta lakkaa ajattelemasta häntä ja sitä, mitä hän mahdollisesti sinusta ajattelee. Ei kaikkia voi miellyttää. Itse huolestuisin, jos mokoma ihminen pitäisi minusta.

    • Isoäiti

      Kiitos hyvistä vastauksista: Jäin oikein mettimään tuota, ettei ehkä kannata katkaista välejä. "Ei ole sen arvoinen." Siinä on kyllä pointtinsa. On vaan niin karmean vaikeaa olla luonteva esim. joulupäivällisellä, kun pitäisi teeskennellä, että kaikki on hyvin, vaikkei todellakaan ole. Kamalaa teatteria. Ja sitten pitää koko ajan pelätä sitä räjähdystä jostain mitättömästä asiasta. Ei mua sinänsä enää kiinnosta pätkääkään, mitä tämä ihminen minusta ajattelee tai on ajattelematta. En vain enää haluaisi edes nähdä tätä kiusaajaani.
      Avioerosta en ikinä uskaltaisi inahtaakaan enkä missään nimessä halua, että minun takiani erotaan, vaikka tiedän, että poika kärsii tilanteesta kovasti. Hän on kuitenkin äärimmäisen perhekeskeinen ja erittäin vastuuntuntoinen isä. Ei ihan helpolla lähde perhettä hajottamaan, vaikka tiedän, ettei elämä tuolla muutenkaan helppoa ole. Toki hyvät hetkensä perheessä varmasti on.

      • Mitäs pienistä

        Avioeroa ei voi ottaa avovaimosta. :)


      • Hei Isoäiti

        Onpas sinulla ja teillä kurja tilanne, tosiaankin. Joskus ihmissuhteet vaan ovat aivan mahdottoman hankalia ja vaikeita. Niin näyttäisi teillä olevan, kun olet tämän 15 vuoden aikana yrittänyt saada keskustelua aikaan miniän kanssa, onnistumatta. Oletko jutellut asiasta silloin, kun poikasi on paikalla? Teidän kahden yhteydenpito ja yhdessäolo ei vaan taida toimia ja se on sitten kai hyväksyttävä, jos asialle ei kerran mitään voi. Mutta ei varmaankaan kannata kokonaan välejä katkaista. Yritä ottaa mahdollisimman neutraali asenne miniääsi - hän on poikasi vaimo (tai avovaimo) ja lastenlastesi äiti, mutta siinä se. Ei teidän tarvitse olla läheisiä eikä siihen tarvitse pyrkiä. Tapaatte silloin, kun on "tavattava" ja käyttäydyt kuten kenen tahansa seurassa. Jos hän on sinulle hankala, sinun ei tarvitse olla sellainen hänelle. Yritä myös saada itsesi sellaiseen asenteeseen, ettet menetä hänen takiaan uniasi. Et kai menetä yöuniasi muidenkaan tuttavien takia... Jos hän räjähtää jostain mitättömästä asiasta, se on hänen ongelmansa, yritä suhtautua siinäkin kohtaa vain rauhallisesti ja asiallisesti, menemättä kenekään puolelle tai ketään vastaan. Jos hän kerran kiusaa sinua, voit olla tapaamatta häntä yhtään ylimääräistä kertaa.
        Kurjaa tämä kaikki, mutta niin se elämässä toisinaan on.

        Tärkeätä on, että voit tavata lapsenlapsiasi, mutta heille ei kannata kertoa heidän äitinsä ja sinun väleistä tai tilanteesta. He ovat kuitenkin lapsia, eivät tiedä taustoja eivätkä halua omin tärkeitä ihmisiä moitittavan.

        Voimia sinulle,
        Pirkko-pappi


    • Isoäiti

      Kiitos Pirkko-pappi. Viisitoista vuotta olen nimenomaan yrittänyt suhtautua neutraalisti ja muutenkin tuolla neuvomallasi tavalla. Ja kyllä, poika on ollut yhden kerran paikalla, kun yritimme "jutella." Suomeksi sanottuna miniä huusi ja haukkui minua ja minä en saanut sanottua juuri sanaakaan väliin. Poika ei puhunut mitään, koska ei halua olla kenenkään "puolella" ja ymmärrän sen. Olen jopa tarjoutunut lähtemään jonkun puolueettoman asiantuntijan puheille, mutta miniä kieltäytyy ehdottomasti, koska ei hyväksy kallonkutistajia.
      Ja ei: en menetä yöuniani muiden tuttujeni takia, mutta kukaan heistä ei myöskään käyttäydy minua kohtaan - ei sinnepäinkään - kuten miniä.
      Ja niin kuin kerroin, ikinä en ole lapsille inahtanutkaan pahaa sanaa heidän äidistään tai meidän väleistämme. He ovat silti asiasta varsin tietoisia, koska mummoa sätitään kotona ja syytetään milloin mistäkin - kuten lapset itse ovat kertoneet. tai oikeastaan tekstanneet. Ei siitäkään ihan kiva fiilis tule.
      Omasta "neutraalista" asenteestani ei ole vuosien varrella ollut mitään hyötyä. Viime aikoina olen miettinyt paljon myös sitä, että kun kaikki (minä, vaari ja lasten isä) alistuvat samanlaiseen komentoon ja pyytelevät anteeksi ("en tule joulupäivälliselle, ellei sitä ja sitä pyydetä minulta anteeksi jne") säilyttääkseen edes jonkinlaisen rauhan, tällainen vallankäyttäjä saa koko ajan vain lisää vettä myllyynsä.
      Eikö tämä ole vähän sama asia kuin se, että alkoholistia loputtomasti ymmärretään?

      • ei lattiamatto

        Voihan nenä, mulla olisi jo kärsivällisyys loppunut ja olisin sanonut suorat sanat.

        Minun äiti oli juuri tuollainen, ei uskaltanut sanoa sanaakaan sukulaisten tulleilta loukkauksilta. Ei niinkään anoppi mutta isän sisarukset katsoivat sanoa äidille mitä sylki suuhun tuo.

        vanhemmiten (kuoli98v) alkoi antamaan takaisin eikä enää antanut nenälleen hyppiä.

        Mitä sinä pelkäät. Pelkäätkö että miniä lähtee pojan luota ja ottaa lapset mukaansa jos uskallat avata suusi. Jotain sinä pelkäät ja alistut siihen että miniä saa ryöpyttää miten tahtoo.

        Onko siinä avoliitossa asiat kohdallaan. Jos hän käyttäytyy samalla tavalla poikaasi kohden niin ei hyvä.

        Mitäköhän miniä sanoisi jos kerrankin aukaiset suusi ja annat samalla mitalla. Tai aukaiset oman ovesi ja sanot että minun ei ole pakko kuunnella asiattomuuksia joita en ole tehnyt tms, ole hyvä ja poistu.

        Ei kai nyt poikasi niin tahditon ole että jättää sinun luonasi käymättä jos miniä niin tahtoo. Lapsenlapset mukaanlukien.

        Älä suostu olemaan kynnysmattona johon pyyhitään jalat ja samat sanat vaarille


      • kokeile...

        Hommaa sinulle ja miehellesi jouluksi jokin matka, vaikka viron puolelta, niin saa itsekäs miniä järjestellä ihan ite omat joulunsa. eipä pystyisi sillä sinua kyykyttämään ja saisit sinäkin viettää leppoisan joulun valmiissa pöydässä.


      • ansaittuaarvoa
        ei lattiamatto kirjoitti:

        Voihan nenä, mulla olisi jo kärsivällisyys loppunut ja olisin sanonut suorat sanat.

        Minun äiti oli juuri tuollainen, ei uskaltanut sanoa sanaakaan sukulaisten tulleilta loukkauksilta. Ei niinkään anoppi mutta isän sisarukset katsoivat sanoa äidille mitä sylki suuhun tuo.

        vanhemmiten (kuoli98v) alkoi antamaan takaisin eikä enää antanut nenälleen hyppiä.

        Mitä sinä pelkäät. Pelkäätkö että miniä lähtee pojan luota ja ottaa lapset mukaansa jos uskallat avata suusi. Jotain sinä pelkäät ja alistut siihen että miniä saa ryöpyttää miten tahtoo.

        Onko siinä avoliitossa asiat kohdallaan. Jos hän käyttäytyy samalla tavalla poikaasi kohden niin ei hyvä.

        Mitäköhän miniä sanoisi jos kerrankin aukaiset suusi ja annat samalla mitalla. Tai aukaiset oman ovesi ja sanot että minun ei ole pakko kuunnella asiattomuuksia joita en ole tehnyt tms, ole hyvä ja poistu.

        Ei kai nyt poikasi niin tahditon ole että jättää sinun luonasi käymättä jos miniä niin tahtoo. Lapsenlapset mukaanlukien.

        Älä suostu olemaan kynnysmattona johon pyyhitään jalat ja samat sanat vaarille

        Ei tarvitse olla kynnysmatto, johon pyyhitään jalat, eikä ryhtyä samalle tasolle - vaan voi nousta yläpuolelle. Jo tulehdukseen ajautuneessa tilanteessa se luultavasti on mahdotonta.

        Meidän perheessä teititeltäisiin tuossa tilanteessa, jos toinen ryhtyisi suoltamaan suustaan painokelvotonta tekstiä, tai ryhtyisi käyttäytymään kuin lastentarhassa.

        Mutta ei sillä eikä millään - vävyni teitittelee minua jo valmiiksi, ja ihan itse valitsemallaan tavalla jo vuosikymmenet.

        Kaikki on kiinni puhetyylistä, ja siitä, että minkälaiselle tasolle itse kukin asettuu, vajoaa, alentuu jne., mutta ennen kaikkea - toisen ihmisen kunnioittamisesta ikään, sukupuoleen, arvoon, asemaan tai sukulaisuussuhteeseen katsomatta.


    • Isoäiti

      Hei "ei lattiamatto"! Hyviä pointteja sullakin, tässähän piristyy väkisinkin, kiitos :)
      "Jotain" minä varmaan pelkään, siinä olet oikeassa ja tätä pitää nyt oikein miettiä. Silloin kun lapset oli pieniä, saatoin oikeasti pelätä juuri sitä, että miniä vie lapset enkä saa nähdä heitä enää. Käsittääkseni oli jotain tällaista uhkaillutkin, vaikkei poika mulle näitä tietoja kanna, ja hyvä niin.
      Mutta enää ei tuota tarvitse kyllä pelätä, ei poika minua hylkää eivätkä lapsenlapsetkaan.
      Itse asiassa homma menee niin, että miniä ei juuri "muiden kuullen" saa näitä kohtauksiaan, mököttää vaan tai tiuskii. Soittaa sitten minulle tai lähettää ilkeän tekstarin. Nyt olen laittanut puhelinnumeronsa estoon, säästän itseäni.
      Tässä viimeksi kesällä tytär oli vieressä kuuntelemassa, kun yritin johonkin väliin sanoa jotakin, kun miniä huusi puhelimessa. Yhtään lausetta en saanut kahta sanaa pitemmälle, hän on sellaisessa raivotilassa, ettei antanut yhtään suunvuoroa.
      Poika olisi varmaan saanut vihellettyä pelin poikki iskemällä nyrkkiä pöytään, mutta hän on siihen aivan liian sopuisa. Pojanpoika on samaa maata: tekee mitä vain, että saa rauhan säilymään. Pojan 13-vuotias tytär sen sijaan näyttää osoittavan tervettä kapinahenkeä ja uskaltaa arvostella äitiäänkin.
      En usko, että kotona menee kovin hyvin muutenkaan, mutta en halua puuttua mitenkään, muuten syytetään erostakin minua.
      Mutta nyt olen jo päättänyt, että tämä "käännän taas toisenkin poskeni"-touhu saa minun osaltani nyt riittää tapahtuipa se sitten välien katkaisulla tai milla muulla tavoin tahansa.

      • onmeitämoneksi

        TÄH? Käytkö sinä suukopua miniäsi kanssa? Yritätkö puolustella, että olet vajonnut tuohon asemaan?

        Tiedätkö, ei ole sellaista miniää, joka yhdenkään arvovaltaisen isoäidin silmille hyppisi - ei ole, eikä tule.

        Kyse on täysin siitä, että minkälaisen aseman olet itsellesi ottanut - minun silmille ei hypi lapset, ei miniät, eikä vävyt, enkä voisi ikinä kuvitella lastenlasten tuovan kertomiasi viestejä!

        Ja hyi olkoon, kaikkia teitä, jotka neuvotte vielä heittämään bensaa liekkeihin!

        Kyllä tuota erolapsiriitelyä olen ihmetellyt, mutta alkaako jo suomalaisissa suvuissa yleisestikin kaikki touhu menemään lastentarhaksi?!

        Miten tuollaisessa ilmapiirissä voi kasvaa sivistyneitä lapsia?


    • Isoäiti

      Ei se matkakaan hassumpi ajatus ole. Itse asiassa olen kyllä miettinyt jouluksi jotain vapaaehtoispestiä tms, jossa saisi samalla olla hyödyksi. Pelkään, että jossain hotellijoulussa saattaisi iskeä haikeus. Eikä me tuon vaarin kanssa yhteiselle matkalle lähdetä, kun ollaan erottu ;)
      Vielä jäi vaivaamaan Pirkko-papin neuvot tuosta ns. neutraalista asenteesta. Ihan oikeasti: millainen yli-ihminen pystyy täysin tyynesti valuttamaan nahastaan vuosia jatkuneet loukkaukset ja ilkeydet? Onko sellainen tuntevalle ihmiselle ylimalkaan mahdollista tässä maailmassa? Onko se edes tervettä? Ja ennenkaikkea: jos kukaan ei koskaan puutu tällaisen ihmisen käyttäytymiseen ja kerro tai tee jotakin ilmaistaakseen, että "tuo on väärin", "näin ei voi jatkua", niin eikö se ole todella väärin kaikkia kohtaan? Puuttumattomuushan lietsoo koko ajan vallankäyttäjää jatkamaan ja hivelee hänen egoaan.

      • hyvää jatkoa

        Aika narsistisia oireuta tuolla miniällä. Oletko muuten ihan ainoa jolle hän käyttäytyy näin ? Ihmetellä täytyy.

        Jotain sieltä lapsuudesta kenties, kun sanoit että siellä alkoholin käyttöä. Pikemminkin luulisi että kun olet tosiaan aika neutraali ja tasapainoisen oloinen niin luulisi olevan toisinpäin että miniä pitäisi sinusta.

        Ihan sairaalta tuntuu tuo käytös. Mietityttää vaan tuo poikasi. Miten hän kestää jos miniäsi käyttäytyy tuollatavoin. Antaako kaiken periksi. Jospa hänkin ajattelee lasten parasta ja on hiljaa,

        Ihan varmasti miniäsi alkaa ajatella jos hänelle joku antaa takaisin sanomalla että nyt olet väärässä ja en pyydä anteeksi kun mitään pahaa en ole tehdytkään.
        Tietenkin voi saada raivopultit ja lähtee ovet paiskuen kotiinsa. Tiedä sitten mitä hän tekee. Mutta se on hänen asiansa.

        Poikasi ja lastenlastesi kanssa kai voit selvittää että sinulle riitti en kuuntele enää asiattomuuksia.

        Mitä sitten. Sitä ei voi tietää mutta kannattaa kokeilla.

        Toivon hartaasti että miniäsi ei voi katkaista poikasi ja lastenlastesi käyntiä sinun luonasi.


      • kokeile...

        No niinhän tuossa aloituksessa sanoitkii että oot eronnut, meni jotenkin ohi, anteeksi huolimattomuuteni lukiessa :) .
        Ei muuta kuin matkaa jouluksi hommaamaan niin on yksi paikka kyykyttämiseen vähemmän ja saat itsekin joulusta muutakin irti kuin mielipahan.


    • Kun nyt olet luovinut 15vuotta ja mikään ei ole asiassa muuttunut.
      Jos olisin Sinä, sanoisin suorat sanat asiallisesti ja napakasti.
      En kyllä sietäisi tuollaista käytöstä.

    • Mummeli2

      Ihan sama tilanne oman miniäni kanssa. Uskon, että mustasukkaisuus kaiken perusta. Säälittää oma poika! Mutta mitään ei voi tehdä. Itkin ensimmäiset 5 vuotta. Sitten päätin, ettei se auta ketään. Tätä on jatkunut 11 surullista vuotta.
      Mummeli

    • muuta heti käytöstä

      Ei ole tervettä olla mustasukkainen pojan äidistä eli miniät jos olette mustasukkaisia, miettikää, miksi?

      Jos miestä rakastaa oikeasti, haluaa vaan hänelle hyvää ja sen, että miehen äitikin on miehelle tärkeä.

      Äläkä miniä syyllistä miehen äitiä kaikesta, ja lapsillekkin valitat, silloin saat myös lapset mukaan väheksymään mummiaan.

      Toimit väärin!

    • Selkä suoraksi!"

      Kiusaamisesta on puhuttu monissa yhteyksissä. Minusta tämä ketju kertoo kiusatusta ja kiusaajasta, ja o ihan tyypillistä, että kiusattu miettii omaa käytöstään, yrittää miellyttää ja ahdistuu, kun kiusaaminen jatkuu. Pyytää jopa anteeksi, kun kiusaaja käskee.

      Sinä olet ilmiselvästi kiusaajan kynsissä. Et voi asialle yhtään mitään. Lopeta kanssakäyminen ja sano suoraan, että et ole enää halukas olemaan kiusattavana, 15 v. riittää. Nouse takajaloillesi, sillä avominiäsi ei ikinä tuosta parane. Mahtaa olla kammottava työtoveri duunissaan.

      Ja kun olet saanut sanotuksi, että tämä oli viimeinen kerta, kun miniä hyppi silmille, niin pidä siitä myös kiinni. Sano kaikille, että avaat oven muille perheenjäsenille, mutta miniä olkoon omissa mehuissaan, ja jos perhe asettuu miniän puolelle, sano vain, että ratkaisu on heidän, sinä ole jo omasi tehnyt. Sano, vaikka sydän märkänis! Sillä sinun ihmisarvosi pitää olla koskematon.
      Tee testamentti, jossa annat lapsenlapsillesi omaisuutesi, niin että poikasi (ja miniäsi) jää välistä pois. Sen voi tehdä, lapsenlapset ovat rintaperillisiä.

    • kaisa66

      Ihan tuttua tarinaa mutta kyseessä on tyttäreni paljon pahaa mieltä aiheuttanut käytöksellään .Lapsia tulee sääli koska hän kohtelee heitäkin huonosti myöskin omaa miestään .Ei auta kuin keskittyä muihin läheisiin ihmisiin ,Voimia sinulle !

    • sldlfo

      Siellä puhuu taas niin viaton anoppi!Raivostuttavaa,kun luulet tietäväsi poikasi perhe elämän onnellisuuden.Sinä et voi tietää,kuinka onnellisia he ovat yhdessä.Ja tuskin miniä sentään syyttä suotta on sinulle vihainen.Otahan peili käteen ja katso voiko syy olla siellä???

      • Mitäs.pienistä

        Toki asioilla on aina kaksi puolta, eikä kukaan riitele ihan yksin. Avaaja saisi lopun tuosta riidasta, jos haluaisi.
        Esimerkiksi, kun tapahtuu näin (lainaus avaajalta):
        "en tule joulupäivälliselle, ellei sitä ja sitä pyydetä minulta anteeksi jne"
        Anopin kuuluisi vanhempana ja viisaanpana vastata, että: "Hän joka syyttä (= aiheetta) suuttuu myös lahjatta leppyy". Eli ei ole mikään pakko tulla joulupäivällisille, vaan miniä voi hyvin jäädä kotiinkin.


      • Sanomattakin

        Äitinä ei voi aina tietää lapsensa neljän seinän sisällä tapahtuvasta perhe-elämästä. Yhden asian kuitenkin jokainen äiti tietää ja vaistoaa lapsestaan sanomattakin, sen että jos oma lapsi voi huonosti kumppanistaan ei voi perhe-elämäkään olla kunnossa!!!


    • muuramenmummu

      Kiitos tästä avautumisesta täällä samoin. Miniäni miniänä 17 vuotta uskon käyttäytymisen johtuvan myös hyvin vaikeasta omistushaluata. Poikani työ vaatii jättämään perheen avominiän huostaan ja perhe on kuin pelinappula. Isommat ikävyydet alkoivat lasten lasten uhkailulla, josta lapsenlapset kertoivat; sitä ja tätä et enää tapaa mummua.
      Eniten murhetta on pojastani hän ei näe tai ei halua nähdä ongelmaa: lapsilla ruokailu nukkuminen keskenäinen tappelu.
      Nyt oma terveydentila on huono, en jaksa jatkuvaa varpailaan oloa.

    • Kunnioitus

      Luin viestiketjun läpi ja sain siitä energiaa avautua myös itse omasta kohtalostani.

      Eli pojallani on miniä joka jo heidän seurustelusuhteen alussa avautui omasta mustasukkaisuudestaan ja samalla mainitsi myös sen että hänen oma äitinsä potee samaista mustasukkaisuutta. Silloin miniäni myös ohimennen mainitsi että on suurimmaksi osaksi päässyt irti mustasukkaisuudestaan, mutta... nyt on vain niin että olen useamman kerran saanut miniältäni kuulla olevani lapsellinen, töykeä, epärehellinen ym. 3 vuoteen emme ole saaneet käydä poikani ja avovaimon luona. Jos puhumme mieheni kanssa kolmisteen poikamme kanssa hän on avoin, iloinen, puhelias ja saamme asioita päätettyä ja lyötyä lukkoon, hän sanoo esittävänsä asiat avovaimolleen ja kuinkas käykään, yleensä niin että kaikki peruuntuu. Ymmärtäisin jos asiat muuttuisivat mutta meidän tapauksessa tapaamiset, kutsut ym. joihin myös miniä on kutsuttu peruuntuvat, ilman syytä tai selityksiä. Olemme kutsuneet heitä luoksemme syömään, myös pyhin ja jouluin. Jos tulevat ovat aina melkeinpä parisen tuntia myöhässä. Miten käy ruokamme? Siitä ei miniä esitä anteeksipyyntöä eikä siis myöskään syytä myöhästymisiin. Poikamme istuu hiljaisena miniän vieressä ja katselee silmäkulmiensa alta. Me olemme miniämme mukaan ne jotka kuulemma emme osaa olla kuin Hangon keksejä heidän tullessa paikalle parisen tuntia aina myöhässä. Jos poikamme (todella harvoin uskaltaa tulla yksin) joskus tulee yksin meille, silloin hän on aina ajoissa! Tässä taannoin juttelimme varovaisesti miniämme kanssa vuorovaikutustaidoista, siihen sain kommentin että on keskustellut asiasta oman äitinsä kanssa joka oli sitä mieltä että meidän tulisi soittaa AINA heille molemmille (sekä miniälle että pojallemme) ja kysyä jos sopii, ei miniän mukaan ole sopivaa että olemme yleensäkään yhteydessä poikaamme eikä hyväksy sitä että hän esittää kutsun tai ehdotuksen avovaimolleen.

      Ostamiamme joululahjoja miniä kommentoi mitättömiksi, astiat ym. joita käytämme kotona kun tulevat meille syömään ovat jotenkin "huonoja" ja viallisia sekä halpoja. Kumma kyllä heidän kotinsa on miniämme sisustanut kuin kopioksi meidän kodistamme?

      Kesäaikana grillatut entrecotepihvit eivät kelpaa miniälle, ovat hänen mukaansa "halpaa" lihaa, lehtipihviä pitäisi olla, nuijittuna ja tiskiltä ostettuna, hän kun ei valmiiksi pakattuja pihvejä syö. Broileria kun grillasimme oli se hänen mukaansa väärin tehty ja raakaa. Lista on pitkä...

      Kun olemme halunneet muistaa poikamme syntymäpäivää jotenkin (niinkuin lapsuudenkodissa esim. lahjalla) kommentoi miniä siihen "etteivät HE juhli synttäreitä eikä poikamme tämänkään johdosta tarvitse syntymäpäivälahjaa, PISTE". Ja mitä tekee poikamme kun kysymme eikö hän todellakaan halua syntymäpäivälahjaa... ei joko sano mitään tai vastaa "emmä tiedä". Emmä tiedä vastaus onkin ainut vastaus jonka saamme nykyään pojaltamme. Jos ehdotamme heille jotain myös miniän läsnäollessa kysyy poikamme avovaimoltaan "sano sinä". Jos poikamme juttelee tai kertoo jokapäiväisistä asioista tuttaviensa tai ystäviensä kanssa ja miniämme saa tästä tietää saa poikamme kuulla kunniansa avovaimoltaan siitä että hänen eli avovaimonsa olisi kuulunut saada kuulla tai tietää asiasta ensimmäisenä. Molemmilla heillä on omat autot ja omat työajat jotka poikkeavat jopa 4 tunnilla toisistaan mutta... poikamme joustaa kuuliaisesti, nousee parisen tuntia aamuisin etuajassa ettei vaan jäisi kotiin yksikseen, ajavat hänen autollaan ja bensoillaan työmatkat, avovaimo vie poikamme töihin (joka istuu siellä tietokoneella ja kuluttaa aikaa ennekuin oma työaika alkaa) ja hakee sieltä, ottaa poikamme auton käyttöönsä ja jättää hänet ilman autoa.

      Kaiken kunniaksi saimme kuulla että olemme materialisteja. Mekö jotka olemme useasti sanoneet sitä ettei heidän tarvitse meille tullessaan mitään tuoda mukanaan kuten eivät ole koskaan tehneetkään pääasia että tulevat. Ja mekö olimme ne jotka kommentoimme lahjoja ym.

      Olemme kannustaneet poikaamme kuuntelemaan myös omaa tahtoaan ja ennen parisuhdettaan hänellä oli todella hyvä itsetunto ja tiesi mitä halusi. Nyt ei enään tiedä mitään ja on kadottanut minuutensa ja oman tahtonsa, kohta myös omat ystävänsä joita ei miniän mukaan saisi tavata, puhumattakaan meistä omista vanhemmista joita ei saisi nähdä ja joidenka kanssa ei saisi edes puhua ilman miniän läsnäoloa.

      Heidän suhteen alussa sanoimme pojallemme että tuemme häntä elämässä päättipä hän parisuhteen tai muun osalta mitä tahansa, kuitenkin yhdellä ehdolla. Sillä että jos näemme viitteitä siitä ettei hän voi hyvin emme voi kannustaa häntä voimaan huonosti.

      Mitä tehdä jotta saisimme poikamme silmät avautumaan ja jotta saisimme tavata häntä ja heitä. Kannustaminen hänen omaan tahtoonsa ei enään riitä. Hän on jumissa, pelkää mutta mitä? Emme ole tähän mennessä halunneet rikkoa heidän parisuhdettaan emmekä kommentoida pojallemme negatiivisia asioita avovaimosta. Haluaisin mielelläni kuulla mitä itse tekisitte äitinä ja anoppina tässä tilanteessa?

    • Äläenäänväkisinyritä

      Miniäsi on sairas ja pikkukakaran tasolle jäänyt. Kamalaa käytöstä aikuiselta ihmiseltä. Kotikasvatuksen täydellinen puute ja rajoja kun ei ole asetettu, altistaa narsismille, pahoille luonnevioille myöhemmin ja varmasti tulee yleistymään tulevaisuudessa.

      Olet ollut aivan liian kauan miniäsi sylkykuppina ja se jatkuu loputtomiin jollet tee stoppia siihen. Poikasi ja noin isot lapset osaavat pitää yhteyttä sinuun ilman sitä vihaa lietsovaa ihmistä ja minä en menisi heidän huusholliin enää ollenkaan niin että lapsesi ja lapsenlapsesi käyvät sitten sinun luonasi. Ei auta mikään muu kuin rohkeasti vain katkaista välit miniään. Ei omaa terveyttä kannata uhrata ja väkisin koittaa sovitella, sietää aivan mitä vain paskaa.

    • Kunnioitus

      Hei sinä nimim. mustasukkainen miniä.

      Meillä taitaa olla sama kohtalo miniän suhteen.

      Pelolla ajattelen tulevaa ja sitä miten käy jos poikani ja miniäni saavat lapsia. Uskon että ainut ratkaisu on normaali yhteydenpito lapsenlapsiin ja omaan lapseen ja miniän saa unohtaa.

      Samaisen kohtalon olen myös minä kokenut kuin sinä jotta mitä tahansa tekee, sanoo ym. miniälle on väärin tai omia sanoja väännellään ja käännellään jotta näyttäisi siltä että vika on aina anopissa.

      Vähän aikaa sitten oli minunkin hyväksyttävä se asia ettei miniä ole hakemassa ratkaisua asioihin joita väittää vääriksi vaan syyllistäminen on se jota hän ajaa takaa ja totaalinen välienkatko omaan lapseen, tässä tapauksessa omaan poikaani eli hänen avopuolisoon.

      Mustasukkaisuus on pahasta ja mikä pahinta on se ettei siihen ole olemassa lääkettä. Niinkuin aiemmin jo mainitsinkin olen niinkuin sinäkin nyt hakemassa vastausta siihen miten saisin poikani silmät avautumaan ja käymään meillä omasta avopuolisopelostaan ja hänen uhkailustaan meillä yksinkäymisestä huolimatta. Tällä hetkellähän poikamme ei useinkaan enään uskalla tulla meille yksin käymään koska siitä miniä tekee aina suuren riidan. Neuvoja, niitä kaivataan...

    • isoisoäiti

      Aika uskomatonta luettavaa neljän lapsen ja 12 lapsenlapsen isoäidiltä?! Miten te ehditte edes norkkaamaan lastenne elämässä tuolla tasolla? Oletteko te menneet naimisiin miniöittenne kanssa?

      Kun minun lapset tuli aikuisiksi, ja muutti pois kotoa, siitä alkoi heidän oma elämä, ja heidän lapset ovat myös heidän lapsia.

      Yksi avioero on tullut - en kysynyt miksi, eikä minulle haukuttu toista puolisoa, enkä minä kysellyt mitään.

      Minulla ja meillä on meidän elämämme, heillä on heidän elämänsä, ja siinä missä kohdin meidän elämät kohtaavat, on läsnä hyvää oloa, iloa jälleennäkemisestä, huolenpitoa, välittämistä ja ymmärtämistä.

      En ymmärrä teitä, enkä sitä mitä ootte tehneet elämästänne ja miten se vaikuttaa ympäristöön ja kasvaviin lapsiin.

      • Ihmisiä.sukukin

        Näin minusta pitää olla: Kukin perhe elää omaa elämäänsä, eikä ole mitään syytä sitoa äiti/anoppia omiin asioihin, elämään ja huoliin. Sama toisin päin.
        Itse asun samassa kaupungissa lapsieni ja lastenlasteni kanssa. Soitellaan viikoittain, tavataan silloin tällöin. Kutsun kylään kuten muutkin tutut ja sukulaiset. Menemme joskus jonnekin yhtä matkaa.
        En koskaan kysele taloudellisesta tilanteesta, perheen keskinäisistä ongelmista tai muusta, mikä koskee perheen omaa elämää. Myöskään en selosta heille terveydentilaani tai rahahuoliani. Jos niin käy, olen pulassa ja tarvitsen apua.
        Apua saan, jos pyydän. Minua kuljetetaan lääkärin vastaanotolla tms. jos en itse yksin selviä. Ei apua suinkaan kielletä. Itse autan, jos osaan, kun jälkikasvuilla on harmeja. Tapaus kerrallaan.
        Olen kuitenkin sitä mieltä, että omilla vaivoilla ja vastuksilla ei toisten perhe-elämää tule järkyttää. Kaikilla on omat murheensa, kuten myös ilonaiheensa. Mielelläänhän sitä jakaa ilon muiden kanssa, mutta ankeista asioista puhuminen ei saa olla jatkuvaa valitusta, vaikka pitäisikin läheisensä ajan tasalla myös epäonnen sattuessa.
        Mitä tulee haukkumiseen, syyttelyyn ja riitelyyn aikuisten ihmisten kesken, niin käsi sydämellä voin sanoa, että koskaan ei ole huutoa ja tappelua perheemme kesken tapahtunut sitten rippikouluiän. Lapset ovat asia erikseen, monen alaikäisen kanssa on joutunut ottamaan yhteen mitä erilaisimmissa asioissa. Mutta nekin ajat ovat takanapäin, eikä edes eri perinnönjaoissa olla koskaan jouduttu erimielisyyksiä puimaan.
        On aina muistettava keskinäinen kunnioitus myös perheenjäsenten kesken.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1563
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe