Kannanpa minäkin korteni kekoon ja haluan sanoa muillekin karavaanareille että jos teillä on astma niin älkää ottako as.vaunua/autoa ilmalämmityksellä! Talvipakkasella se nimittäin kuivaa sisäilman niin että kroonisesta hengitystie tulehduksesta kärsivä henkilö ei pysty siellä yöpymään! Itselläni oli ilmalämmitys yhden talven ja se oli pakko vaihtaa vesikeskuslämmitteiseen oireiden käydessä ylivoimaisiksi. Vesikeskuslämmitys ei kuivaa nin paljoa ja sisäilmaa voi säätää itselleen sopivaksi helpommin, märillä pyyhkeillä yms. paikallaan ollessa ilmankostuttimella.
Ilmalämmitys, pakkanen ja astma
8
1773
Vastaukset
- Geeniperimä
Itselläni meni niin pahaksi että viikon vaunussa yöpymisen jälkeen olin toisen viikon sairaslomalla ärtyneen keuhkoputken tulehduksen takia , reissussa oli mukana inhalaattori ja jatkuvassa käytössä, höyryhengitykseen jouduin turvautumaan päivittäin. Kesällä tätä ongelmaa ei ole, ainoastaan pakkasilla yöpyessä.
- MB-320s
Suomen talvi ja pakkaset ovat todella ongelmallisia astmaatikoille .Onnellisia ovat he :),jotka voivat lähteä vaunun kanssa etelän lämpöön ,me työtätekevät saamme jäädä pakkasessa jotenkin ~~ :( !
- Matti
Ilmalämmitys meilläkin. Pyyhkeet ym. muut ilmankostuttajat toimivat hetken aikaa kunnes ilma menee taas kuivaksi. Meillä on jopa mietitty lastemme astman vuoksi koko as. autosta luopumista mutta jos tuo vesikeskus on tuossa suhteessa parempi niin kannattanee harkita uudestaan.
- lahjomaton
Minä laitoin kaksi tavallista venttiiliä (suodattimella, suljettavia ilma tiiviiksi tarvittaessa) asuntoautooni molemmille sivuille, toivossa että asuntoauton alla olevista ilma-aukoista ei tulisi niin paljon ilmaa joka toisi maasta siitepölyä. En ole varma toimivuudesta sillä siitepölyherkkyyteni vaihtelee vuodesta toiseen.
- Hopo
Eikös siinä ole ilmalämmitys? Ja jos ymmärsin oikein niin hessun perheessä on astmaatikkoja? No voi sun....Taas tuli tämä rahakysymys, eikö terveyteen kannata satsata?
- lahjomaton
Olen siitepölylle allerginen ja asuntoautossani on Truma SL3002 ilmalämmitys. Pahoina aikoina olen käyttänyt lämmitystä ilman puhallinta ja hyvin olen selvinnyt (loistelämmitys). Ja olen valmiiksi suunnitellut toimen piteet jos tilanne pahentuisi.
Tilanteen pahentuessa asentaisin lämmintä ilmaa levittäviin ilmakanaviin vesisuodattimet, minun autoon riittäs 2 kpl. Niissä suodattimissa ilma pakotettas kiertämään pienen vesiastian kautta jolloin ilmassa olevat epäpuhdaudet jäisi veteen jonka vois vaihtaa tarvittaessa vaikkapa useasti päivässä pahimpina siitepöly aikoina.
(Puhdistin toimis samalla periaatteella kuin vanhoissa autoissa oli ennen kaasarin öljy-ilmanpuhdistin.)
Toinen, ehkä yksinkertaisempi mahdollisuus on että asentaa lämpimän ilman asuntotilaan tuleviin aukkoihin kuivasuodattimen joka kerää siitepölyt. Mutta niitä pitäisi autossani olla 6 kpl. Ja niihin vaihto suodattimet puhdistusta varten.
Uskoisin että noista jompikumpi toimii ja oikein suunniteltuna kostuttaa ilmaakin sopivasti.
Vaikka itse uskonkin että ilmalämmitteisen ilma ei ole paljon kuivempaa kuin vesilämmitteisissä.
Minulla on asuntoautossani 2 kpl ilman kosteutta mittaavia mittareita joiden avulla seuraa tilannetta. Uskoisin että raittiin ilman sisäänpäästö aukot ovat erikokoisia ja eri tavalla asennettuja eri tehtailta ja luulisin että asennusten erot vaikuttavat ilman kosteuteen.
Jos esimerkiksi ilman sisään tulo aukko on lämmittimen läheisyydessä (kuten minulla) niin raitis ilma "kuivuu" jo sisälle tullessa. Etuna tuossa sijoituksessa on ettei tarvii tuntea "kylmää vetoisuutta." Jos taas raittiin ilman sisääntulo aukko on kaukana lämmittimestä niin ilma on kosteampaa ja sisällä olijat joutuvat tuntemaan "kylmää vetoa." Lisäksi on tunnettua että kostea ilma, etenkin liian kostea saa ihmiset tuntemaan kylmyyttä vaikka lämpö oliskin ihan normaali...
Asuntotilassa olevan ilman saa myöskin kostumaan vaivatta asettamalla vettä sisältävän astian lämmityslaitteen välittömään läheisyyteen. On helppo itsekkin valmistaa sellainen joka toimii samalla periaatteella kuin kerrotalojen lämpöpattereihin laitettiin ennen ilmaa kostuttamaan...
Ja jos vertaan ilmalämmitteistä ja vesilämmitteistä tässä mielessä niin siitepölyn "imurointi" vesilämmitteisessä systeemissä on mielestäni hankalampaa kuin ilmalämmitteisessä. Ennen hankintaani kun valitsin asuntoautoa syvennyin asiaan tarkoin koska lapsenikin ovat allergisia. Minulla on vuosien kokemus ilmalämmitteisestä ja olis todella kiva tietää miten vesilämmitteisten omistajat ovat ratkoneet ongelmiaan tässä mielessä! Totuus on että kummassakin systeemissä on hyvää ja huonoa mutta kysymys on että kumman systeemin kans selviää helpommin ja paremmin astman ja allergian suhteen!- jannu
Toi kaikki mitä ilmankosteudesta ja astmasta on kirjoitettu on varmasti totta, kun niin monella on asiasta omakohtaista kokemusta.
Perheessämme on myös astmaa ja allergiaa sairastava jäsen, ja kun me oltiin ostamassa matkailuajoneuvoa ajattelimme pitäytyä vesikeskusläämityksellä varustetussa laitteessa.
Ajatuksena oli pöly, oletimme että ilmakeskuslämmitys nostaa pölyä turhaan ilmaan kun se on päällä, ja toiseksi kesällähän ei tavallisesti tarvitse koko lämmitystä, jolloin putkistoihin pääsee kertymään pölyä, mikä lähtee liikkeelle kun puhallin laitetaan päälle.
Olisinkin kiinnostunut tietämään onko tuo pölyäminen käytännössä yhtä suuri ongelma kuin teoriassa, eli miten laitteet ovat pystyneet elimoimaan mahdollisen ongelman.
Omaa vaunua ei ole käytetty kuin kesällä ja syksyllä pienillä pakkasilla jolloin tuskin kuivuminen ei ole vielä niin suuri ongelma, ainakaan meillä ei ole reagoitu. - lahjomaton
jannu kirjoitti:
Toi kaikki mitä ilmankosteudesta ja astmasta on kirjoitettu on varmasti totta, kun niin monella on asiasta omakohtaista kokemusta.
Perheessämme on myös astmaa ja allergiaa sairastava jäsen, ja kun me oltiin ostamassa matkailuajoneuvoa ajattelimme pitäytyä vesikeskusläämityksellä varustetussa laitteessa.
Ajatuksena oli pöly, oletimme että ilmakeskuslämmitys nostaa pölyä turhaan ilmaan kun se on päällä, ja toiseksi kesällähän ei tavallisesti tarvitse koko lämmitystä, jolloin putkistoihin pääsee kertymään pölyä, mikä lähtee liikkeelle kun puhallin laitetaan päälle.
Olisinkin kiinnostunut tietämään onko tuo pölyäminen käytännössä yhtä suuri ongelma kuin teoriassa, eli miten laitteet ovat pystyneet elimoimaan mahdollisen ongelman.
Omaa vaunua ei ole käytetty kuin kesällä ja syksyllä pienillä pakkasilla jolloin tuskin kuivuminen ei ole vielä niin suuri ongelma, ainakaan meillä ei ole reagoitu.En ole syvemmin ajatellut miten vesilämmitteissä vois ilmasta suodattaa pois pölyt mutta ilmalämmitteisessä uskoisin sen onnistuvan niinkuin edellisessä tekstissä mainitsin.
Eli samalla periaatteella kuin vanhoissa autoissa oli öljyilmanpuhdistin, mutta öljy tulee tietysti korvata muulla nesteellä ettei sisään tule haluja. Uskoisin että tuollaisena nesteenä käy hyvin vesi joka kerää pölyt ja samalla kostuttaa sisä ilmaa. Pölyt keräävä vesi tietysti tulee vaihtaa mahdollisimman usein, ehkä 3-6 kertaa vrk. Jos sinulla on sellainen ilmalämmitys joka toimii loistelämmittimä (tuuletin pois päältä) niin silloinhan se ei kierrätä pölyä tuulettimella. Olisin kiinnostunut tietämään miten vesilämmitteisen omistava saa siitepölyt pois!? Onko mahdollisesti terveys alan liikeissä myytävänä "siitepöly imureja."
Asunnossani on ollut joskus käytössä tarvittaessa vedellä toimiva ilmankostutin ja se toimi samalla periaatteella. Kostutti asuntoni ilmaa ja samalla keräsi ilmasta pois pölyjä suodattimeen. Kyseinen ilmankostutin on nyt varastossa ja otan sen käyttöön heti kun tarvette on. Kun sitä käyttää niin on tarkoi pidettävä suodatin puhtaana ettei pyörittele samaa siitepöly ilmaa. Pahimpina aikoina huuhtelin puhtaaksi suodattimen 2 kertaa vuorokaudessa, eli noin 5 minuutin työ samalla kun vaihdoin uuden raikaan veden... Pienempi tällainen ilmanpuhdistin, 12 volttinen olis allergiasta kärsiville varmaan hyödyksi. Toivottavasti joku ottaa tästä markkinointi idean!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022126- 991537
- 1211263
- 771232
- 1121207
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571024- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58986- 36912
- 33804