Mites Suomessa harjoitetaan nykyään Aasainuskoa? Kertokaa omia kokemuksia Asatrusta :)
Aasainusko
18
4749
Vastaukset
- Njal
Jaa-a mitäs tohon oikein sanois uhrauksia tulee tehtyä olis kiva löytää joku porukka ja muodostaa kindred mutta tuntuu että valitettava perisuomalainen jurous estää tämän.
Loppujen lopuksi on muistettava kuten se kerran hyvin mainittiin "Asatru ei ole sinun uskosi, se ei ole minun uskoni se on MEIDÄN uskomme" tällä tarkoitetaan että Asatru on yhteisöusko ja sitä se loppupeleissä todellisuudessa onkin.
Asatrussa kun ketä tahansa voi johtaa seremonioita ja kun Godi/gynthia rupeaa vetämään rituaaleja niin mahdollisesti pelätään että "Eihän tämä mee niin kun mä oon sen tehnyt tää on väärin mää lähren vetään".
Juuri tälläisen vuoksi minäkin joudun olemaan solitaari. - pakana12
Itse olen myös solitaari. Ei ole kindrediä et olis veljiä lähellä. Kuitenkin elän niin hyvin ja uskollinen Odinille, Tyrille jne ja seuraan heitä ja elän kuin he. Ja luen havamalia jne.
- Tillitalli2
"uskollinen Odinille, Tyrille jne ja seuraan heitä ja elän kuin he"
Ai kuljetko sinäkin maanpiiriä vanhan kerjäläisukon muodossa ja sytyttelet sotia?
- SuomalaisuusKunniaan
Minkä takia palvoa ulkomaalaisia jumalia? Minusta suomalaisten pitäisi palvoa vain omia jumaliaan eikä muiden. Odinit hiiteen.
- johanna27282131
1. Ummm....moni suomalainen on oikeasti pohjoissaksalaista ja skandinaavista verta (katso vaikka Länsi-Suomalaisten DNA-tutkimuksia...) minäkin vaikka näytän ja puhun suomea olen saanut yllätyksenä kokea että sukujeni juuret ovat jossain Etelä-Saksassa ja Ruotsissa.
2. "Suomenusko" on lähinnä Karjalasta saanut vaikutteensa ja on aika vahvasti karjalanmakuinen. Siksi se ei kaikkia suomalaisia ehkä nappaa sielusta?
3. Suomessa on myös palvottu myös Odinia viikinkien aikaan. - derffgtgt
johanna27282131 kirjoitti:
1. Ummm....moni suomalainen on oikeasti pohjoissaksalaista ja skandinaavista verta (katso vaikka Länsi-Suomalaisten DNA-tutkimuksia...) minäkin vaikka näytän ja puhun suomea olen saanut yllätyksenä kokea että sukujeni juuret ovat jossain Etelä-Saksassa ja Ruotsissa.
2. "Suomenusko" on lähinnä Karjalasta saanut vaikutteensa ja on aika vahvasti karjalanmakuinen. Siksi se ei kaikkia suomalaisia ehkä nappaa sielusta?
3. Suomessa on myös palvottu myös Odinia viikinkien aikaan.Nuo geenitutkimukset eivät koske kaikkia länsi-Suomalaisia(50%) vaan vieroksumasi karjalaiset siirtyivät muinoin Pohjois-Pohjanmaalle ja jonkin verran myös Etelä-Pohjanmaalle.
Siirtokarjalaiset sekoittivat lisää pakkaa.
Mistä muuten tiedät kuinka "skandinaavisia" olivat esim.laatokan kulttuurialueen ihmiset tai Suomen suurimman kaupungin Viipurin asukkaat?
Viikingit niinkuin skandinaavit yleensäkin olivat suomalaisten vihollisia ,ei tietysti sinun kun olet niin saksalainen ,heh.
Natsit eivät uskoneet sinunlaisiasi höpöttäjiä vaan tekivät kallonmittauksia ja totesivat suomalaisten olevan alempi rotu lukuunottamatta ruotsinkielisia aatelisia joihin tietenkin itse katsot kuuluvasi. - jojokki
derffgtgt kirjoitti:
Nuo geenitutkimukset eivät koske kaikkia länsi-Suomalaisia(50%) vaan vieroksumasi karjalaiset siirtyivät muinoin Pohjois-Pohjanmaalle ja jonkin verran myös Etelä-Pohjanmaalle.
Siirtokarjalaiset sekoittivat lisää pakkaa.
Mistä muuten tiedät kuinka "skandinaavisia" olivat esim.laatokan kulttuurialueen ihmiset tai Suomen suurimman kaupungin Viipurin asukkaat?
Viikingit niinkuin skandinaavit yleensäkin olivat suomalaisten vihollisia ,ei tietysti sinun kun olet niin saksalainen ,heh.
Natsit eivät uskoneet sinunlaisiasi höpöttäjiä vaan tekivät kallonmittauksia ja totesivat suomalaisten olevan alempi rotu lukuunottamatta ruotsinkielisia aatelisia joihin tietenkin itse katsot kuuluvasi.en toki vieroksu, mutta kaikki suomalaiset nyt eivät ole karjalaisia ja on kyseenalaista että kalevalan kuvaama suomenusko olisi ollut levinnyt kaikkialle suomeen?
Viikinkien ei tiedetä oleen erityisesti meidän vihollisia, heidän arvellaan itseasiassa tehneen kanssamme enemmän kauppaa kuin sotineet. Ja mitä vikaa siinä on että on Saksilainen juuriltaan? Voi yllättyä itse jos omaa sukuhistoriaasi tutkit. Himmler ihaili suomalaisia itseasiassa todella korkealle ja saksalaiset tutkijat olivat myös tietoisia että suomalaiset olivat sekoittuneet germaaneihin. Tämä todettiin jo 1800-luvulla saksalaisten rotutieteilijöiden havainnoista. Sori nyt. - ToinenNäkökulma
jojokki kirjoitti:
en toki vieroksu, mutta kaikki suomalaiset nyt eivät ole karjalaisia ja on kyseenalaista että kalevalan kuvaama suomenusko olisi ollut levinnyt kaikkialle suomeen?
Viikinkien ei tiedetä oleen erityisesti meidän vihollisia, heidän arvellaan itseasiassa tehneen kanssamme enemmän kauppaa kuin sotineet. Ja mitä vikaa siinä on että on Saksilainen juuriltaan? Voi yllättyä itse jos omaa sukuhistoriaasi tutkit. Himmler ihaili suomalaisia itseasiassa todella korkealle ja saksalaiset tutkijat olivat myös tietoisia että suomalaiset olivat sekoittuneet germaaneihin. Tämä todettiin jo 1800-luvulla saksalaisten rotutieteilijöiden havainnoista. Sori nyt.Eipähän nuo viikingit Suomen ja Viron alueen asukkaiden vihollisia kovinkaan olleet, hyvää hyvyyttään koittivat parhaansa mukaan tehdä kauppaa rauhan merkeissä, mutta muinaissuomalaisista oli viikingeille toisinaan haittaa, nämä mm harrastivat merirosvoutta itämerellä, kävivät laivajoukoin hävitysretkillä Ruotsin rannikolla ja joskus jopa tuhisivat vikinkien kauppalaivoja mm ketjuansoilla. Hauskajuttu kuitenkin on että Novgotodin kronikoissa kerotaan kuin "suomalaiset" kyntivä Itämerta milloin 300 laivalla, milloin 500 ja milloin jopa 700. Suomalaisten "terrorismi" jatki pitkään 1100-luvulle asti jolloin Sveanmaan kuningas-päälikkö Eerik sai tarpeekseen suomalaisten jatkuvista hävitysretkista ja kokosi köyhistä talonpojista sotajoukon. Eerikin sotaretki Varsinaisuomen rannikolle toimi myöhemmin pohjana myytille ensimmäisetä ristiretkestä. Näin asiaa ainakin kuvataan Novgorodilaisissa lähteissä. Hauska juttu
- diapaasi
Niin, ja Birkan ja toisenkin kaupungin kerrotan tuhotun suomalaisten toimesta. Se viikinkien kaupankäynti oli heillekkin paljon kannattavampaa kuin enempi sotimisen yrittåminen. Hienoja nahkoja runsain mitoin, vähän myöhemmin tietoja niiden myyjistä ja määristä, ja vaihtokapattin kaikenlaista. Myöhemmin kaikkeanäitä Ruotsiin veroina, kuuttien nahkoja heidän rouviensa takkien lämmikkeeksi. Vesistöä kun ollu, niin kovertamis, ja puun käsittelytaitojja muinaisista ajoista purjekankaineen, keskiajallakin.
Mutta kaleerilaivoista, ja muistakin niitä veistettiin monessa veistämössa, ja miten muutenkaan ruotsalaisten tarpeisiin kuninkaan käskystä. Suomessa on osattu vaikka mitä. Pääliköitä ja jalosukuisia, - kuningattaren hautaa, ja vastaava.
Vaikka mitä hauskaa. - Anonyymi
johanna27282131 kirjoitti:
3. Suomessa on myös palvottu myös Odinia viikinkien aikaan.Geenit ei oikein tarkoita mitään että mihin uskontoon täytyisi kuulua. Suomenusko ei ole pelkästään karjalainen, mutta suurin osa myyteistä ja uskomuksista kuoli länsi suomessa koska ruotsalaiset kristinuskon kanssa tappoi sen. Odinia parhaimmillaan palvottiin pienissä viikinkien tekemissä kylissä, jotka nekin kumminkin tuhottiin joko kun suomalaiset heimot menivät sotaan niitä vastaan tai kun Ruotsi tuli Suomeen
- Njal
Lapsellisen naurettava ajatus että jumalat ja henget olisivat nationalisteja ja tarkastelisivat ihmisten dna:ta mikroskoopilla.
- kiijuujuuiikki
Jos minulta kysytään niin kammoksun Ruotsista tuotua uskontoa jos olisi suomenkielinenkin olemassa.
Skandinaavit olivat uhka suomalaisille ja vihollisia.
Muutenkin koko Kalevalakin on jo yritetty kaapata sen säilyttäneiltä karjalaisilta länteen ja nyt sitten jo lännessä ollankin sitten jo saksalaisia. - Valkyyri
"Skandinaavit olivat vihollisia silloin ja ovat vieläkin" jotakin 1000 vuotta takaperin VAU oletpa pitkävihainen.
Kalevalaa ei ole säilytetty karjalaisten toimesta kalevala on liuta runoja ja tarinoita jotka Elias Lönnrot keräsi eri paikoista pitkin karjalaa toisin sanottuna kalevalaa ei pidetty missään unohdetussa maanalaisessa bunkerissa karjalaisten vartioimana.
Ja kyllä se Asatru on ainakin minun kohdallani ihan suomenkielistä ja sinulta kun ei kysytty sori.
- Anonyymi
olipa kamalan typerää kirjoittelu...
- Anonyymi
Miksi palvoisit skandinaavien jumalia kun sinun esi-isilläsi oli ikiomat jumalansa? Suosi suomalaista. Idiootti!
- Anonyymi
Minun esivanhempani ymmärtävät minun valintani sitä tarkoittaa sana: kunnioitus ja se toimii kumpaankin suuntaan. Ja mitä kansallisuuteen ja uskontoon tulee empä ole mistään lukenut että kunnioitusta jumalille osoittavalla tulee olla suomen passi takataskussa tai mitä geeneihin tulee suorittavatko jumalat DNA testin jokaiselle jolta he ottavat kunnioitusta vastaan? Menee turhan mutkikaaksi varmasti jumalienkin puolesta. Henkisen elämän polku ei katso kansallisuutta se katsoo rohkeutta olla uskossa jumaliin, jumalattariin, henkiin luonnonvoimiin jne sekä olla avoin näiden opeilleen. Pohjoisen voimia kunnioittaen NJAL.
- Anonyymi
Koen suomalaisen Aasainuskon nykyään jossain määrin kulttuuriseksi omimiseksi eli appropiaatioksi, minkä vuoksi itse luovuin Asatrusta muutama vuosi sitten kun kulttuurisen omimisen ongelmat ja epäeettisyys tulivat yleiseksi puheeksi. Aloin kokea huonoa omatuntoa siitä että olin harjoittanut skandinaavista Aasainuskoa viisitoista vuotta vaikka olen suomalais-karjalaista sukua.
- Anonyymi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18040817/kristinusko-ja-pakanuus--yhtalaisyydet-ja-erot
Pakanalliset jumalat viettivät joskus "viimeisen ehtoollisen" seuraajiensa kanssa ennen kuolemaansa.
Pakanalliset jumalat herätettiin usein henkiin kuoleman jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1421840
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir279970- 35838
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.78787Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31729Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta10692Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44671Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48656- 43630
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos55616