Muutama kuukausi sitten lääkäri kirjoitti Mirtazapine-nimisen lääkkeen koska nukuin huonosti -nukahdin kyllä, mutta heräsin sitten joskus kahden aikaan enkä saanut enää nukutuksi.
No, nukkuminen parani joten popsin sitä sitten tyytyväisenä.
Mutta paino kipusi huomaamattani kymmenen kiloa -painoni on pysynyt aikalailla samana koko aikuisikäni joten punnitsen itseni vain harvoin, mutta kauhea epäilys alkoi vaivata kun vaatteet alkoivat kinnata joten kipusin vaa'alle. Tajutessani mitä tapahtuu ryhdyin toimenpiteisiin -karkit ja roskaruoka pois, annokset tarkkailuun, liikuntaa paljon lisää. Eipä auttanut, painonnousu jatkui. Lopulta tajusin sen alkaneen samaan aikaan kuin lääkkeen syönnin, joten lopetin sen. Painonnousu pysähtyi samantien, mutta paino ei ole laskenut.
Mitkään normaalit vaatteeni eivät mahdu päälle, ihmiset jotka eivät ole hetkeen tavanneet tuskin tunnistavat, tämä on ihan kauheaa. Kertokaa, samassa tilanteessa olleet, laskeeko painoni takaisin paikoilleen ajan kanssa nyt kun en syö lääkettä, vai pitääkö ryhtyä johonkin radikaalimpaan?
No, nukkuminen parani joten popsin sitä sitten tyytyväisenä.
Mutta paino kipusi huomaamattani kymmenen kiloa -painoni on pysynyt aikalailla samana koko aikuisikäni joten punnitsen itseni vain harvoin, mutta kauhea epäilys alkoi vaivata kun vaatteet alkoivat kinnata joten kipusin vaa'alle. Tajutessani mitä tapahtuu ryhdyin toimenpiteisiin -karkit ja roskaruoka pois, annokset tarkkailuun, liikuntaa paljon lisää. Eipä auttanut, painonnousu jatkui. Lopulta tajusin sen alkaneen samaan aikaan kuin lääkkeen syönnin, joten lopetin sen. Painonnousu pysähtyi samantien, mutta paino ei ole laskenut.
Mitkään normaalit vaatteeni eivät mahdu päälle, ihmiset jotka eivät ole hetkeen tavanneet tuskin tunnistavat, tämä on ihan kauheaa. Kertokaa, samassa tilanteessa olleet, laskeeko painoni takaisin paikoilleen ajan kanssa nyt kun en syö lääkettä, vai pitääkö ryhtyä johonkin radikaalimpaan?
Vastaukset 12
Vanhimmat
Ensimmäinen asia: lekurit ei koskaan kerro että neurolepteissä on huomattavana sivuvaikutuksena painon nousu. Vaikka kuinka väitetään ettei lääke sitä painonnousua aiheuta niin kyllä aiheuttaa mm. kerää nestettä elimistöön.
Tai sitten kuten mm. seroquel aiheuttaa ihan hillitöntä makeanhimoa. Tiedän tapauksen joka puoltoista tuntia seroquelia otettuaan veti pussillisen sokeria makeanhimossaan.
Zyprexan lääkeinfossa on maininta että 75% käyttäjistä saa 25% painonnousun. No ihan kiva, kaappi täynnä ihania rätei ja lumpui mut kun mikään ei mahdu päälle :P
Itse ihmettelen tätä että kun nyt kakkostyypin diabeteksen riskitekijänä on ylipaino. Niin mikä ihmeen pakkomielle lekureilla on syöttää ihmisille lääkkeitä jotka ovat tosi alttiita aiheuttamaan painonnousua ihan huomattavassa mittakaavassa...
Itselle kävi samoin erään toisen lääkkeen kanssa....lopetin sen ja noin puoli vuotta meni että paino alkoi laskemaan. Vaatii näköjään oman aikansa että ne myrkyt poistuvat elimistöstä. Sen ja huomattavien viekkarien jälkeen en ole yhteenkään neuroleptiin koskenut, enkä koske.
Naurettavinta on mm. Abilyfyn esite: siinä on kohtia joissa annetaan elämänohjeita mm. syö säännöllisesti, syö vihanneksia ja hedelmiä, elä säännöllistä elämää, ulkoile ja etc...kaikkea mitä terveet ihmiset tekevät. viimeisenä on kohta: ota lääkkeesi säännöllisesti. Tuli vain mieleen että jos noudattaa niitä edellä mainittuja neuvoja niin mihin helvettiin niitä lääkkeitä enää tarvitsee, niistä kun ainakin omalla kohdallani oli enemmän haittaa kuin hyötyä.
Jatka ihmeessä tuota liikuntaa ja karkit ja roskaruoka hyllylle asennetta. Kyllä se paino sieltä alkaa tipahtamaan mutta aikaa se ottaa. Yleensä se kertynyt paino on nestekertymää jonka vaatii aikaa.
Mirta ei ole neurolepti. Pakkauksen ohjeet on tarkoitettu luettaviksi, mm. Mirtan kohdalla mainitaan mahd.painonnousu.
Söin zyprexaa viimekesänäin ja lihoin n.20 kg 2 kuukaudessa. Lopetin tollasen roskansyönnin. Haen tästä 50 miljoonan korvausta, kun ehdin.
Palautin viikolla aivojenlamattaja mirtatsapiinit takaisin apteekkiin ja mukana
oli cymbaltaakin pari pakettia. Syynä tähän toimenpiteeseen oli se, että en tarvitse
niitä enää. Pitkään käytettynä niistä tuli vain enemmän sivuvaikutuksia kuin hyötyä.
T. Lopettanut
Eikös sulla Hessu mennyt sitten mennyt ihan putkeen tuo mirtzan käyttö? Et tarvitse niitä enää ja kyllästyit syömään niitä. Niinhän lääkkeen kanssa pitääkin käydä, eikä niin että olisit syönyt niitä koko loppuelämäsi kun ne on niin perskuleen hyviä ja ilman ei pysty olemaan. Lääkkeen pitää olla hyvä, mutta silti tarpeeksi epämiellyttävä jotta siitä haluaa joskus eroonkin.
Unettomuuteen käytin puolikasta n.7.5 satunnaisesti 15 mg:stä vielä reilu vuosi sitten. Samoihin aikoihin
loppui kaikkien mielialalääkkeiden käyttö. Kokemuksesta voin kertoa, että kannatti.
No toki, mutta nyt kävi niin että pääsin siitä eroon niin pikaisesti etten edelleenkään nuku öisin. Otan kuitenkin mieluummin unettomuuden kuin holtittoman 1.5 kilon/ viikko painonnousun jolle ei tuntunut olevan mitään loppua tulossa. En tietenkään ollut ajatellut syödä lääkkeitä loppuikääni, nyt vain kävi niin että poden edelleenkin unettomuutta, nyt vain olen sen lisäksi ylipainoinenkin. Ei ihan mennyt niinkuin Strömsössä...
Mutta nukkumisen vatkaamista jatkan lääkärin kanssa, lähinnä halusin tietää että meneekö tämä paisunut tila itsekseen ohitse vai hylkäänkö normiterveet elämäntavat ja ryhdyn nälkäkuuridieetille. Tässä on ihan käytännön ongelmia, kuten että työvaatteistani ei melkein mikään mahdu päälle, paremmista vaatteista ei yhtään mikään. Uuteen vaatekaappiin ei olisi varaa.
Minulla oli pitkään unettomuutta ja katkonaista nukkumista johon aloin käyttää mirtazapiinia. Lääke toimi todella hyvin, mutta sitten aloin käyttämään sitä myös nostamaan mielialaa ja söinkin välillä isompaa annosta n.15-30mg, riippuen päivästä. Ei tullut haittavaikutuksia, mutta olin välillä tosi uninen vielä aamullakin. Unentarpeeni oli n.12h per yö. Nyt sitten vähentelin annosta ja lopetin lääkkeen ja nyt en taas meinaa saada nukuttua. Toisaalta tunnen olevani vähemmän tyytyväinen olooni niin se tekee minusta myös aktiivisemman eläjän. Se on vähän niin ja näin onko parempi lääkkeen kanssa vai ilman.
Oikein kun lopetit,minä kans samat lääkkeet lopettanut
Moni lääkkeensä lopettanut ajautuu psykoosiin ja elämän hallinnan kadottamiseen. Olla kotona paskasessa kämpässä eikä mistään tule mitään.
Kannattaako lopettaa vai jatkaa lääkkeiden syöntiä ja olla yhteiskuntakelpoinen? Mitäs siihen sanot?
Se on ihan tapauskohtaista. Se on myös vähän samanlainen kysymys että juodakko viinaa ja käydä kapakassa vai istua selvinpäin kotona. Molemmissa on puolensa. Itsehän olen aloittanut ja lopettanut vähän kaikkea mahdollista ja voin erittäin hyvin. Ehkä se salaisuus onkin siinä että aina lopetan nuo lääkkeet kumminkin. Etsin aina jotain "viisasten kiveä", joka parantaa kaikki vaivani kerralla, kivut ja unettomuudet. Tällaista en ole löytänyt. Mm. Tramalia olen syönyt paljon aikoinaan.
Unettomuuden luonnonmukainen hoito!
http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm#Unettomuuden_luonnonmukainen_hoito