Akun seisominen pakkasessa

kattas

Kuinka kauan käyttämätön akku kestää kovaa pakkasta. Kauanko menee että käyttämättömän auton akku tyhjenee pakkasessa.

16

3952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kestää talven yli
      • 6464262

        Missä kohtaa tuossa sanotaan pakkasessa? Siinä sanotaan että säilyy parhaiten viileässä joka yleensä tarkoittaa viileää huoneilmaa, eli ei esim takan tai lämpöpatterin vieressä.

        Lisäksi siinä sanotaan että kylmässä vajassa vain jos varauksesta pidetään huolta.

        Tekstinymmärrystä, tesktiymmärrystä.... Fakta on että jos akkua ei lataa esim kuukausittain, se voi ulkolämpötilassa hajota helposti. Eli sisälle (viileään) huoneilmaan jos ei aio ladata.


      • jani77
        6464262 kirjoitti:

        Missä kohtaa tuossa sanotaan pakkasessa? Siinä sanotaan että säilyy parhaiten viileässä joka yleensä tarkoittaa viileää huoneilmaa, eli ei esim takan tai lämpöpatterin vieressä.

        Lisäksi siinä sanotaan että kylmässä vajassa vain jos varauksesta pidetään huolta.

        Tekstinymmärrystä, tesktiymmärrystä.... Fakta on että jos akkua ei lataa esim kuukausittain, se voi ulkolämpötilassa hajota helposti. Eli sisälle (viileään) huoneilmaan jos ei aio ladata.

        Noin minäkin ymmärrän Tuulilasin tekstin, säilyy parhaiten viileässä huoneilmassa, esim kellarissa. Ulkolämpötilassa säilyy KUNHAN pitää varauksesta huolta eli lataa säännöllisesti talven aikana. Ja ladattuna tietenkin laitetaan säilöön.


      • Anonyymi
        6464262 kirjoitti:

        Missä kohtaa tuossa sanotaan pakkasessa? Siinä sanotaan että säilyy parhaiten viileässä joka yleensä tarkoittaa viileää huoneilmaa, eli ei esim takan tai lämpöpatterin vieressä.

        Lisäksi siinä sanotaan että kylmässä vajassa vain jos varauksesta pidetään huolta.

        Tekstinymmärrystä, tesktiymmärrystä.... Fakta on että jos akkua ei lataa esim kuukausittain, se voi ulkolämpötilassa hajota helposti. Eli sisälle (viileään) huoneilmaan jos ei aio ladata.

        Itsellä on aina ollu vara akku pakkasessa aitassa, aina siinä on virtaa ollu, tosin lataan syksyllä sekä joka mahdollisen tarpeen jälkeen.


    • Teiden ritari.......

      Itsellä meni 2 v vanha asuntovaunun akku talvella rikki. Unohdin ladata syksyllä ja keväällä ei puhunut mitään eli ilmeisesti tyhjä tai vajaa akku ei tykkää pakkasista.

      • puhumaton akku

        Vai ei akku puhunut keväällä mitään. Minä en ole kuullut sen puhuvan muinakaan vuodenaikoina. Muutoin se on kyllä hommansa hoitanut.


      • Eiiihhhh
        puhumaton akku kirjoitti:

        Vai ei akku puhunut keväällä mitään. Minä en ole kuullut sen puhuvan muinakaan vuodenaikoina. Muutoin se on kyllä hommansa hoitanut.

        Eikö tulle vähän itellekin mieleen et olipahan dorka vastaus :/


      • Oliko Primus-lämmitin?

        Ainakin 2480 ja 2490 syövät virtaa koko ajan eli jos jäi piuha akkuun kiinni, niin tyhjäksi menee.


      • Anonyymi

        Jep. Tyhjä tai erittäin vajaa akku ei tykkää pakkasista.


      • Anonyymi
        puhumaton akku kirjoitti:

        Vai ei akku puhunut keväällä mitään. Minä en ole kuullut sen puhuvan muinakaan vuodenaikoina. Muutoin se on kyllä hommansa hoitanut.

        Akka haukkui minut saatanan toljakkeeksi kun menin keväällä sitä akkua katsomaan kun olin unohtanut ladata sitä talven aikana...


    • "Akkutiede" on miltei henkimaailman juttuja. Niin moni asia vaikuttaa.
      Jos akku on kunnossa ja täyteen ladattu, niin selviää talven yli, eli muutaman kuukauden esim. veneessä eteläsuomessa. Minä lataan kerran talvessa yleensä loppiaisena, Tarkoitatko käyttämättömällä akulla kaupasta uloskannettua.
      Se on ladattava täyteen ennen kylmässä säilytystä.

      Akun käyttöikä kasvaa kylmissä olosuhteissa. Virranantokyky ja latauksen
      vastaanotto laskee rajusti 25 asteen pakkasessa, mutta se onkin taas ihan eri
      asia.

      Lyijyakku purkautuu itsekseen koko ajan. Tuo virta ja sitä kautta aika on
      laskettavissa koska akku jäätyy esim. 20 asteen pakkasessa.

      Sorry, etten vastannut kysymykseesi. Joku varmaan laskee Sinulle tuon ajan
      kun saa sinulta vähän lisää lähtötietoja.

    • merkitön akku

      Huolellinen ihminen lataa akun laittaessa sen varastoon ja 1-2 kertaa talven aikana. Itse tekisin niin, että lataan laittaessa varastoon ja kerran 3:ssa kuukaudessa ja käyttöönottaessa. Esin kesävaunun akku on varastossa 9 kk, jotren lataan pari kertaa välillä. Viimeiksi käyttöikä oli 9 vuotta ja nykyinenkin on ollut jo 5-6 vuotta tuolla huolehtimisella, Autossa kestää vaan 3 vuotta, vaikka laturi puskee sinne virtaa joka päivä.

      • Anonyymi

        Meillä oli VW golf VM 1990 nostettu 2008 jossa oli vartan hopea- akku 70ah kun auto myytiin 2022 niin sama akku oli vielä paikoillaan..akkua ladattiin meillä ollessa pari kolme kertaa vuodes kun oli vähemmän ajoa...sit Fergussa 165 on akku 110 ah tavallinen lyijyakku intialainen ostettu 2015 ja edelleen täydessä latingissa. Vuonna 2024 ..tästä voi päätellä sen että kun väliin lataa akut niin ne jatkaa ikää ..


    • Anonyymi

      Uus hyvä akku ei vuodessa paljon purkaudu tallin nurkassa..uusissa autoissa on
      paljon muistivirtoja tarvitsevia laitteita niin akku tyhjenee muutamassa viikossa j..

    • Anonyymi

      Akun seisominen pakkasessa, Mikki ja Hessu koetti puhua Akulle järkeä, mutta ei auttanut, ei edes Roope-sedän ärähtäminen.

    • Anonyymi

      minulla ollu kylmässä tallissa useamman vuoden , parikertaa olen vuodessa ladannut ja keväällä kun mittaa niin jännite 12,6....jos haluaa ostaa vara-akun talliin niin hopea-akku kestää hyvin...10 vuotta kun tai jopa yli säilyy akku...noista terminaattoreista eli start-boost virtalähteen akuista en tiedä niiden kestävyydestä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe