Ikuisuus

anneli k

Voiko ateisti saada ikuisen elämän?

26

114

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ylimieliyli

voiko kukaan saada? veikkaampa että ei. on ihmisen ylimielisyyden huipentumaa odottaa ikuista elämää orgaaniselle olennolle joka vanhenee.

• kenneli a

"Voiko ateisti saada ikuisen elämän?"

Ei. Aivan kuten ei uskovainenkaan. Katsos narsistinen luulo omasta ikuisuudesta on vain narsistista luuloa.

• Riippuu uskonnosta. Abrahamilaisissa se on kaiketi mahdotonta mutta juutalaisuuden käsitys pelastuksesta on kuitenkin itselleni hiukan epäselvä, edellyttääkö se varsinaista uskoa Jahveen vai saako ihminen rangaistuksensa tai palkkion lain noudattamisen kautta? Tästä ovat olleet erimielisiä jopa juutalaiset itse mitä pintapuolisesti joskus keskusteluja seurasin.

Mutta joidenkin itämaisten uskontojen oppien mukaan joissa pelastus saavutetaan tekojen kautta on ateistinkin mahdollista pelastua :)

• eteisti

Ainakin itse olen saanut osittain ikuisen elämän ihan vain ajattelemalla asioita.

• fda
        eteisti kirjoitti:

Ainakin itse olen saanut osittain ikuisen elämän ihan vain ajattelemalla asioita.

Kuvittelemalla saavuttaa kuvitellun ikuisen elämän. Se on yhtä aito kuin Heman tai Teräsmies.

• mutta me kuolemme

jos ihminen ei kuolisi olisi uskontojen lupauksia vaikea kaupata ihmisille.

• eteisti

No ainakin kuolemaa on mahdollista lykätä useita tuhansia vuosia

• KKeijo

Kyllä tällainen metamorfoosi nimenomaan tapahtuu kun ihminen muuttuu Ihmiseksi.

• KKeijo kirjoitti:

Kyllä tällainen metamorfoosi nimenomaan tapahtuu kun ihminen muuttuu Ihmiseksi.

"kun ihminen muuttuu Ihmiseksi."

Mitä tuo edes tarkoittaa?

Eikö ihminen ole sitten ihminen syntymästä hautaan. Vai mitä tuo ihmiseksi muuttuminen sitten tarkoittaa?

• Kukaan ei saa ikuista elämää.

• atheist

Mielestäni et voi sanoa toisten puolesta.

• atheist kirjoitti:

Mainitse yksinkin ihminen, joka on todistettavasti saanut ikuisen elämän.

• Kalju Pitkätukka
        atheist kirjoitti:

Toki voin sanoa, että tosiasioiden valossa on jokseenkin selvää, että kukaan ei saa ikuista elämää.
        Jos uskon, että tietoisuuteni on aivoissani ja aivojen sammuttua minua ei ole,
        oletukseni koskee kaikkia muitakin ihmisiä.

Muut saavat tietysti uskoa vaikka millaisiin visioihin kuolemanjälkeisestä elämästään.

• orkideus

Se on eräs narsismin ilmenemismuoto: "Minä on niin tärkeä täällä universumissa, etten edes kuole."

• kiitos ei

80 vuodessa elämään väsyy sen verran että olisi painajaista kun sen päälle pitäisi jaksaa vielä ikuisuus. ikuinen elämä olisi kuin vankeus.

• "Voiko ateisti saada ikuisen elämän? "

Kukaan ei voi saada ikuista elämää sillä ikuista elämää ei ole olemassakaan, sitä faktaa ei muuta edes kristittyjen sadut.

• joo-0

Minusta elämä menettäisi merkityksensä, jos eläisi ikuisesti.

• No juu ei

Miksi minun pitäisi saada ikuinen elämä?
      Miksi minun pitäisi sellaista edes haluta?

En ole superhyper-egoisti, joka kuvittelee olevansa joku luomakunnan kruunu ja naurettavasti kuvittelee ansaitsevansa ikuisen elämän jossain jalokivin koristellussa kultaisessa kaupungissa - kuten eräskin uskova minulle tuonpuoleista kuvaili.

Säälittävän lapsellista ja mahtipontisen egoistista tuollainen kuvittelu.

• messeri

Kiinan keisari yritti saavuttaa ikuista elämää alkemian ja elohopean avulla. Hänkään ei onnistunut vaikka oli Taivaan Poika. Ehkäpä en minäkään yritä.

Vallasta syöstyn keisarin palatsit ja taivaan temppeli ovat nykyisin hieno matkakohde Pekingissä.

• Näkisin tämän suurin piirtein yhtä todennäköisenä, kuin teistinkin mahdollisuuden tuohon. Mahdollisesti jopa hieman suurempana.

Kuvottava ajatus toki.

• Kalju Pitkätukka

Hei Anneli!

En ateismi on jumaluskon puutetta, sitä, että ei usko Jumalan tai jumalien olevan olemassa.

Voin tietysti puhua vain omasta puolestani, mutta minulle ateismi liittyy skeptiseen
      asenteeseen kaikkea yliluonnollista ja tuonpuoleista kohtaan.

Mielestäni kaikki faktat viittaavat siihen, että ihmisen tietoisuus asuu hänen aivoissaan, ja on aivojen ominaisuus, joka syntyy hermosolujen välisistä kytköksistä.

Kun aivoni kuolevat, kuolen minäkin, lopullisesti, peruuttamattomasti.

Voisi olla lohdullinen ajatus, että sieluni jatkaisi elämää kuolemani jälkeen ja
      voisin tavata edesmenneet läheiseni, mutta se on mielestäni perusteetonta
      toiveajattelua.

Ikuista elämää siis näkemykseni mukaan ei ole siinä mielessä kuin uskonnot sen
      esittävät.

• Pekka-

Hit-and-run

Tyypillinen hihhuliavaus.

• 1213

"Voiko ateisti saada ikuisen elämän? "

Jos ateisti on vanhurskas.

"Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
      Mat. 25:46

Mutta voiko ateisti olla vanhurskas? Vaikuttaa vähän epätodennäköiseltä. Vanhurskas ei ainakaan mielestäni voi väittää, ettei Jumalaa ole. Kenties on mahdollista olla kuin epäilevä Tuomas, mutta valehtelu on vähän eri juttu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      3421
    2. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      150
      2276
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      12
      1807
    4. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      103
      1248
    5. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      388
      1240
    6. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      67
      1235
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      65
      1233
    8. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1161
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      62
      1119
    10. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      15
      1037
    Aihe