Hei! Olen muuttamassa vuoden vaihteessa Helsinkiin. Asuntotarjouksia on tullut erityisesti Alppilan alueelta, voisitteko kertoa millaista aluetta, ihan ok? Entä Oulunkylä? Kirjoituksissa mm. Kallio, Jakomäki ja Pitäjänmäki ovat saaneet arveluttavaa mainetta.
Kiitos kommenteista!
Alppila/Aleksis kiven katu?
12
6827
Vastaukset
- ...
Asuin pari vuotta sitten A. Kiven kadulla ja viihdyin seudulla hyvin, vaikkakin se on toisinaan vähän levotonta aluetta. Seutuhan tunnetaan myös hiukan epäilyttävästä "katukaupustelusta" mutta minua se ei häirinnyt. Kalliossa asuu vähän kaikennäköisiä ja -kokoisia ihmisiä, joten jos erilaisten ihmisten kirjo ei vaivaa, niin suosittelen seutua. Öiseen aikaan kannattaa tietysti olla varovainen; itse liikuin aina taksilla esim. ravintolasta kotiin.
- ...
Alueella joskus asuneena ja sinne Hesan ulkopuolelta muuttaneena sanoisin, että mainettaan parempaa jos kivikaupungissa viihtyy. Alppilan pohjoispäähän jopa näyttää paikoin suhteellisen idylliseltä. Lienee tilastollisesti eräänlaista läpikulkualuetta josta monet sitten jossain vaiheessa eri syistä muuttavat kauemmaksi. Itse kaipasin enemmän tilaa ja luontoa. Kulkuyhteydet toki erinomaiset, tuli käytettyä niin autoa kuin jalkoja, pyörää ja julkisiakin.
- huorista
...mutta ei omaa kokemusta. Kaikenmaailman thai-hieronta mestoja kadulla ja juottoloita. Kuulemma "tavallisilta" naisilta kysytään hintaa...En muuttaisi. Jakomäki on pahin mahdolllinen monien mielestä. Samoin Kontula on täynnä juoppoja ja maahanmuuttajia. Omasta mielestä Sörkän lähistö, Kallio ym, on narkkari( hullujen)aluetta. Tosiaan persoonallisen näköistä porukkaa...Vuosaari esim. on edullista ja ihan hyvää aluetta.Samoin Mellunmäki osittain-ei Mellunkylä, ei metroaseman lähistö. .......tässä jotain kommenttia.Alppilasta en sinänsä tiedä. Sehän on Lintisin takana=)
Sanokaa jos olen väärässä. - tervetuloa Helsinkiin
Sanoisin, että jos etsit ja pidät kaupunkimaisesta asumisesta, Alppila saattaa olla juuri sinua varten. Itse koin Kallion, niin kiva ja trendikäs paikka se onkin, niin hieman turhan rauhattomana, tosi paljon sellasta pikkisen ja vähän enemmänkin epäsosiaalista jengii, mutta jos sinua ei häiritse niin sinne vaan.
Olen asunut myös Pitäjänmäessä ja tällä hetkellä asun Oulunkylässä. Näistä kahdesta suosikkini on ehdottomasti Oulunkylä, on lähellä keskustaa, junalla alle 10 min. Rauhallinen, vähän mitään juoppoja tai muuta sitä jengiä. En kovin helposti suostuis muuttamaan pois.
Pitsku on ihan jees, sekin suht lähellä keskustaa, junalla n.15min. Mielestäni kuitenkin rauhattomampi kuin esim. Oulunkylä. Tuttuja asuaa siellä moniakin ja ovat tyytyväisiä.
Itse en muuttaisi kovin helposti Jakomäkeen, johtunee kai siitä, etten ole koskaan itäpuolella asunnut. Eipä sekään enää tänä päivänä huono paikka ole. - Harmaakarhu.
Jos meikä mielipidettä kysytään,niin noista mainituista asumisalueista Olulunkylä on semmoinen,että sinne saattaisin muutaa,jos nyt pitäisi mennä.Jakomäessä olen itse asunut.Slummi,johon on helppo päästä,mutta helkkarin vaikea päästä pois.Kallio-Alppila-alue on kuuluisa niistä paritusjutuista.Eikä ne jutut ole ihan tuulestatemmattuja.On tullut käytyä.Ei jahdissa,mutta turistina.Aleksis Kivenkatu kuuluu samaan katergoriaan.Jos halua asua suht edullisesti ja mukavalla paikalla,niin yritä läntiseen Herttoniemeen.Siihen vanhaan osaan.Hiihtomäentie 26 alkaa olla takaraja.Ennen Erätoria.Siitä eteenpäin on aika toivotonta.Asuin itse Hiihtomäentiellä 24:ssa.Mukava huone,kk.Ilman parveketta,alle 30 neliötä.Vuokra markkojen aikana 748:-.Siellä asuimme minä ja Tarva.Sillälailla...Kulosaari on myös ihan mukava alue,joskin hiukan kallis.Itäkeskusta ei kannata edes harkita,eikä juuri muitakaan sille suunnalle osuvia.Itäkeskuksen Poliisipiiri on pitkään ollut Suomen vilkkain piiri.
- maya
Mahtavaa aluetta!
Varsinkin Harjun talot ennen vallilan S-markettia ovat todella kysyttäjä ja pelkästään yksityisomistuksessa (hintatasokin on tosin sen mukainen :(
Juuri valmistunut dallapeenpuisto hienoine nurmikumpuineen vain lisää alueen viihtyisyyttä! Suosittelen lämpimästi.- Entinen asukki
Asuin itse vuoden päivät yhdessä Harjun taloista, muutin pois kun kyllästyin tappeleviin naapureihin, kaljanhajuun käytävällä yms. Niitä huoria pyöri siellä ainakin silloin edelleen, samoin narkkareita. Eli en kyllä suosittelisi Harjun aluetta kenellekään. Taloissa voi toki olla eroja, mutta turvallista aluetta se ei ole. Kysykää vaikka taksikuskeilta...
- asdfgh
joskus vuosia sitten a. kiven kadulla ja vaasankadulla oli prostituutiota mutta sehän kitkettiin kokonaisuudessan pois, eli kaikki noi huora- ja naisilta kysytään hintaa -jutut on nykyään ihan vaan urbaanilegendaa, naurattaa kun jengi jaksaa vieläkin niistä puhua.
sanoisin että riippuu ihan siitä mitä haluat, asun itse kalliossa ja koen turvalliseksi sen että kalliossa on melkein aina porukkaa liikenteessä oli kellonaika mikä tahansa, eli siis koskaan et ole yksin niin kuin jossain oulunkylässä tms. missä ei öiseen aikaan liiku kuin hiipparit.
mutta jos et itsekään liiku öiseen aikaan etkä halua että kodin lähellä on paljon baareja jne. niin varmaan kannattaa muuttaa kauemmas keskustasta.
mun mielestä kallio/alppila alue on tosi kaunista ja kivaa aluetta, ainoa paikka koko tällä kallion "suuralueella" mihin itse en muuttaisi on vaasankadun/hesarin alkupää (harjussa), eli siihen vaasanaukion viereen. se on mun mielestä viimeinen turvapaikka manneille, narkkareille, pultsareille jne.
vaasanaukiolla en tunne oloani turvalliseksi edes keskellä kirkasta päivää. - Harmaantuva
Minulla ei ole aivan ajantasaista kokemusta. Asuin parin korttelin päässä A. Kiven kadulta lähes koko 1970-luvun – aluksi poikamiehenä ja viimeiset 7 vuotta tyttöystävän/vaimon/pienperheen kanssa. Hyvin viihdyttiin. Yhteydet hyvät ja elämänmakuista meininkiä, ympärillä reiluja ihmisiä. Aleksis Kiven kadulla kävimme ystävien luona iltaa istumassa moniaat kerrat! Emme tunteneet oloamme kadulla uhatuksi eikä koko ajalta muistu mieleen mitään todella ikäviä välikohtauksia ympäristön kanssa.
Pois muutimme, kun lapsemme alkoi tulla leikki-ikään eikä tuo kivierämaaympäristö ollut paras mahdollinen siltä kannalta.
Nykyiseen elämänvaiheeseen asuminen rivitalossa 10-15 km:n etäisyydellä Helsingin keskustasta sopii hyvin, mutta silloin aikoinaan 20-30-vuotiaana Kallio-Alppila oli erinomaista seutua asua.
A. Kiven katu sai parituskadun maineensa vasta myöhemmin mutta lienee nyt jo menneisyyttä sekin, 10-15 vuoden takaisia asioita.- Tiina
Kiitokset kaikille kommenteista!! Joka kaupungista löytyy vähemmän suosittuja alueita, ilmeisesti Alppila kuuluu osaltaan näihin Helsingissä. Tykkään käydä ulkona viikonloppuisin ja tulen viihtymään varmasti Helsingin bilemestoissa. Turvallisuus on kuitenkin elämäni ykkösasia. Niimpä alankin etsiä asuntoa pikemmin tuolta Oulunkylän alueelta. Onhan se jo lähempänä työpaikkaakin. Ja keskustaan pääsee vaivattomasti bussilla jne.
Lumisateista syksyn jatkoa!! - Kummallista..
Tiina kirjoitti:
Kiitokset kaikille kommenteista!! Joka kaupungista löytyy vähemmän suosittuja alueita, ilmeisesti Alppila kuuluu osaltaan näihin Helsingissä. Tykkään käydä ulkona viikonloppuisin ja tulen viihtymään varmasti Helsingin bilemestoissa. Turvallisuus on kuitenkin elämäni ykkösasia. Niimpä alankin etsiä asuntoa pikemmin tuolta Oulunkylän alueelta. Onhan se jo lähempänä työpaikkaakin. Ja keskustaan pääsee vaivattomasti bussilla jne.
Lumisateista syksyn jatkoa!!Hmm, tässä viestiketjussa aika moni tuntui kehuvan Alppilaa ja kirjoittaja sitten sanoi että Alppila on vähemmän suosittu kaupunginosa? Nyt ei taida olla ihan sisälukutaito kohdallaan. ;)
- mihin muutat
joka puolella on kumminkin huoria,somaleita ja narkkareita ym roska sakkia jotka tätä maata nakertaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179