Mihin niinkin pieni srk kuin Leppävirran srk tarvitsee tohtoria, eikö tavallinen sapattipappi tulisi halvemmaksi?
Vastaukset 7
- Mefiboseth
Adventtikirkon sivujen mukaan Leppävirran seurakuntaa ei ole (enää?) olemassakaan. Tällöin ei kai tarvita pastoriakaan.
Hei-
Tohtori on 300 opintopistettä yliopistokursseja lukenut maisteri joka on lisäksi osoittanut kykenevänsä suorittamaan itsenäistä tieteellistä tutkimustyötä, eli ns. väitöksen "väitellyt tohtoriksi."
Jokainen yliopistotutkinnon suorittanut saa samat hyvät alansa perustiedot- ja jo kandidaattivaiheessa kvalifikoituu jonnekin sellaiselle sektorille jonka kokee omakseen. Opiskelu sujuu sitten tällä sektorilla erikoistuen tiedossa.
Kirkon professionaalisen tiedon taso on korkea ja yliopistotutkinto on aina vaativa asia ja tarkoittaa maailman korkeinta olemassa olevaa tietoa käytännössä periaatteessa, -ei sitten oikein löydä korkeampaa tietoa mistään.
Jokainen yliopistokursseja lukenut oppii hakemaan tietoa lisäksi.
Nykyisinkin tuntuu että halutaan tietää mistä löytää tietoa eikä mitä tietää kun oppinäytteitä tehdään.
Teologin arvoon piisaa automaattisesti maisterin tutkinto teologiassa.
Kirkko käyttää omia nimeämiään teologeja missä tarvitsee.
Pastorikin on vasta sitten kun on kirkon virassa ja näihin pätevöidytään universaaleilla yliopistotutkinnoilla.
On sitten aina näiden heppujen oma valinta missä he liikkuvat ja kulkevat mielellään .
Tahtoo olla niin että seurakunnilla ei ole omaa pastoria kokonaan itsellään- vaan nämä hoitavat useiden seurakuntien tarpeita. Sama pätee kaikkeen palkkahenkilöstöön. Kustannustehokkuus on tärkeä joka paikassa.
Teologina voi olla vaikka kirjoituspöytänsä takana mutta on eri asia maksetaanko siitä mitään.
Maallikot tekevät mitä he tahtovat ja luulevat osaavansa ja mihin valitaan.
Maallikoiden kaikki voimavara on tärkeä. Maallikot pyörittävät käytännön seurakunnan elämää lukuisilla palvelutehtävillä ja kaikilla voimavaroillaan.
Professionaalisen tiedon omaavat palkkalaiset ovat olleet tärkeitä koordinoimaan glogaalia evankeliumin työtä, Matt 28:18-20, 1 Kor 9.
Tohtori omaa jotakin tohtorimaista kapean sektorin tietoa kaiken mahdollisen.
Paljon laajempia tietoja tarvitaan- eli sitä perustietoa joka on kaikilla "papeiksi" kouluttautuneilla hyvä.
Jeesus Kristus Hebr 8:1-2, 1:14, Pyhä Henki on kaiken johtaja.
Maallikot hoitavat demokratian valinnan mukaan kaikki pappishommat mutta palkkahenkilöstöä käytetään esim. vihkimisen- hautaamisen- ehtoollisen- yms. yhteyksissä, ja hautaamiseen ja vihkimiseen on varmaan lainsäädäntöä kuka saa suorittaa mutta kaikesta muusta mistä laissa ei ole säädetty selvitään maallikkovoiminkin demokratian valinnan mukaan.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelijaLisäys;
Olen kerran elämässäni käynyt Leppävirran sillalla ja näky oli vaikuttava.
Luulin jonkun tekevän itsemurhaa sillalla kun lähestyin siltaa kun kiipesi juuri kaiteen yli, mutta katso kun näppäsin kuvan mistä kyse;
http://2.bp.blogspot.com/-axen-qIsNS4/UDuRCrlvuzI/AAAAAAAAIV0/vmoYWGJbsKU/s400/kesäloma 12.7-13.8.2012 1327.JPG
Tässä matkavälineeni matkaan lähdössä;
http://1.bp.blogspot.com/-vqactibUdTE/UDY84k8f3HI/AAAAAAAAFRE/dLqhfnWmMVU/s640/kesäloma 12.7-13.8.2012 003.JPG
yst. t. Jari Laurila
keskustelija- Lässyn lässyn
1. Leppävirralla ei ole enää pitkään aikaan ollut omaa seurakuntaa.
2. Se haluamasi normaali sapattipappi saa aivan saman palkan kuin se panettelemasi tohtoripastori.- näinhän se on
Tohtorit tappavat seurakuntia.
Tohtorit ovat kalliita ylläpidettäväksi.
- Mefiboseth
Herra Sheriffi meni pahasti metsään - jälleen kerran! Kysymys ei ollut siitä mitä tohtorin tutkintoon vaaditaan, vaan miksi seurakuntien papit hakeutuvat jatko-opintojen pariin. Eikö työ seurakunnassa kiinnosta? Toisaalta ilman riittäviä opintoja pappi puhuu pehmosia. Mutta jostain se aika väitöskirjan tekemiseen on otettava. Asia on okei, jos väitöskirja tehdään virkavapaan aikana. Mutta jos se tehdään muun työn ohessa, asia on huomattavasti ongelmallisempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1641697
- 751202
- 113898
- 93790
Oletkohan tajunnut mitä olen päättänyt
En tule koskaan, ikinä, sanomaan sinulle mitään, ei tervehtimistä, ei aloitetta, ei katsetta, ei mitään, koska et ole si37567- 57564
Olen osastolla
Henkisesti olen aivan rikki siitä mitä olen tehnyt. Lisäksi olen vakavasti sairas. Verikokeet kertoo sen.41562Sinulle nainen
Koitan vihdoin jättäytyä täältä pois. Taas koko illan tänne tullut vain jotain pilkkaus viestejä, ei jaksa tuollaista. M74500- 37459
- 28445