Kotihoito kallista

Asiaa tunteva

Kun pienituloinen asuu kotonaan, hän saa yhteiskunnalta seuraavia tukia:
-asumistuki
-kelan hoitotuki
-lääkkeitten tuki
-terveyskeskuslääkärin maksut, kotikäynnit
-laboratorio ja röntgen ilmainen
-omaishoidon tuki voi olla
-matkakorvaukset
-kotisairaanhoitajan palkka
-kodinhoitajan palkka
-tukipalveluja kuten ruokaa tuottava organisaation palkat
lääkärin ja hoitajan matkakorvaukset
Kun vanhus asuu yksin ja saa esim. sivukylään 2 tuntia päivässä palvelua, hän on silti yksin, mutta kustannuksia voi kertyä jopa 2500 euroa kuukaudessa tuosta kahden tunnin hoidosta. Miitään hoitoa ei sitli ole. Jos ette usko, laske,

12

1250

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marjuzka

Juu uskon ton. Jos on varaton vanhus ja asuu yksinään sivukylässä tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Tiedän semmosen tapauksen ettei
      kunnallista kotipalvelua edes saanut (vaikka olisi olisi ollut varakaskin) sivukylälle vaan vanhuksen piti muuttaa palvelutaloon siinä vaiheessa kun tuli niin huonokuntoiseksi ettei pärjännyt ilman kodinhoitajan ja ateriaplalvelun apua. No onneksi on palvelutaloja missä vähävaraisetkin pystyy asumaan.
      On totta että yhteiskunta tukee pienituloisia vanhuksia.

• Sivukylän hörhö

Yleensä väitetään, että laitoshoito on kallista, mutta ei se niin ole. Nettohoitopäivä voi olla hyvinkin pieni ja kotona asuminen tulee yhteiskunnale monta kertaa kalliimmaksi. Toisaalta jos vanhus kotona selviää, hyvä että maksetaan, mutta ei pidä väittää, että se mitään halpaa on laitoshoitoon verrattuna.Ihmiset eivät tiedä asioita eivätkä osaa tai viitsi laskea, eivät edes kunnan päättäjät.

• Maijuzka
        Sivukylän hörhö kirjoitti:

Yleensä väitetään, että laitoshoito on kallista, mutta ei se niin ole. Nettohoitopäivä voi olla hyvinkin pieni ja kotona asuminen tulee yhteiskunnale monta kertaa kalliimmaksi. Toisaalta jos vanhus kotona selviää, hyvä että maksetaan, mutta ei pidä väittää, että se mitään halpaa on laitoshoitoon verrattuna.Ihmiset eivät tiedä asioita eivätkä osaa tai viitsi laskea, eivät edes kunnan päättäjät.

Justiinsa niin on että laitoshoito on halvempi vaihtoehto kunnalle.
        On arvostuskysymys mihin ne veromarkat käytetään.
        Ois tietysti kiva jos kaikki sais kaikkea. Niistä vanhuksistakin moni on aikanaan maksanut monta roposta veroina.
        Halvin ei tietty aina ole paras.
        Mutta mun ymmärryksen mukaan kukaan vanhus ei kuitenkaan jää ilman mitään apua.
        Paras tilanne jos on omaa mammonaa että voi ostaa sitä mitä haluaa.
        Kunnan päättäjät kai usein toimii niiden asioiden puolesta mitä ne on äänestäjilleen luvanneet.
        Kai se on ikuinen oravanpyörä. Aina joku saa jonkun mielestä liikaa ja joku liian vähän...
        Mutta noita juttuja ehkä vois pohtia jollain muulla palstalla.....

• Santtu
        Maijuzka kirjoitti:

Justiinsa niin on että laitoshoito on halvempi vaihtoehto kunnalle.
        On arvostuskysymys mihin ne veromarkat käytetään.
        Ois tietysti kiva jos kaikki sais kaikkea. Niistä vanhuksistakin moni on aikanaan maksanut monta roposta veroina.
        Halvin ei tietty aina ole paras.
        Mutta mun ymmärryksen mukaan kukaan vanhus ei kuitenkaan jää ilman mitään apua.
        Paras tilanne jos on omaa mammonaa että voi ostaa sitä mitä haluaa.
        Kunnan päättäjät kai usein toimii niiden asioiden puolesta mitä ne on äänestäjilleen luvanneet.
        Kai se on ikuinen oravanpyörä. Aina joku saa jonkun mielestä liikaa ja joku liian vähän...
        Mutta noita juttuja ehkä vois pohtia jollain muulla palstalla.....

Ei yksi vanhus koko elämänsä aikana ole maksanut niin paljon veroja, että itse olisi ansainnut esim. vuoden vuodepotilaana, on se sen verran kallista. Kyllä todellinen maksaja on joku muu. Aivan turhaa uhoa.
        Mikä vika tässä palstassa on? Juuri tälläisia varten tämä on.Onhan ihmiset hoidettava, mutta pakkko vähän katsoa, että missä. Onhan muittenkin ihmisten oiltava aika tarkkana mitä rahallaan tekee, Harvala nuorellakaan on mahdollisuus ostaa mitä tahtoo. Pakko laskea killinkejä.

• Marjuzka
        Santtu kirjoitti:

Ei yksi vanhus koko elämänsä aikana ole maksanut niin paljon veroja, että itse olisi ansainnut esim. vuoden vuodepotilaana, on se sen verran kallista. Kyllä todellinen maksaja on joku muu. Aivan turhaa uhoa.
        Mikä vika tässä palstassa on? Juuri tälläisia varten tämä on.Onhan ihmiset hoidettava, mutta pakkko vähän katsoa, että missä. Onhan muittenkin ihmisten oiltava aika tarkkana mitä rahallaan tekee, Harvala nuorellakaan on mahdollisuus ostaa mitä tahtoo. Pakko laskea killinkejä.

Tarkoitukseni ei ollut uhota. Tuli vaan mieleeni, että jos tommonen juttelu ei tarkasti ottaen ole sitä mistä opiskelija halusi kuulla mielipiteitä ja tämmönen höpöttely on häiritsevää ja turhaa ajanhukkaa. Siis mun ajatus oli että jutustelen semmosta mikä ei kuulu kuvioihin. Siis mun omaa hölmöyttä.
        Enkä mä kokenut uhoavani kun sanoin mitä mun mielessä liikkui.
        Enkä koe uhoamiseksi kun sanon että mun mielestä vanhusten pitää saada hoitoa ja siitä miten ja minkälaista kai saa olla jokainen sitä mieltä kun on? En vaan osaa ajatella niin että vanhus ei ole ansainnut sitä. Tehnyt ehkä töitä kymmeniä vuosia, hoitanut lapsiaan ym.ym. On se mun mielestä ansainnut hoitonsa. Vai pitäiskö jättää heitteille? Tietty pakko laskea killinkejä.
        Halvemmaks tulis kun vanhukset ei eläis niin kauan.
        Ystävyydellä Marjuzka

• lillan
        Santtu kirjoitti:

Maksettujen verojenko perusteella nyt lasketaan mitä palveluja nyky-vanhukset ansaitsevat ? Mitä jos laskettaisiin samalla tavalla miten paljon veroja ovat nykyiset nuoret ja opiskelijat maksaneet (vanhenpien maksamat verot menevät tietysti siihen millaisia palveluja he sitten saavat aikanaan) saadakseen sen kaiken mitä yhteiskunta heille tänään antaa, koulutuksen, päivähoidot, tuet kotona hoitamiseen,äitiyslomat, isyyslomat, terveyspalvelut, opintorahat ja jne, taitaisi nykypalveut jäädä kovin vähään jos perustuisi samoihin arvoihin kuin itse ehdotat vanhuksiin sovellettavan.

• Maijuzka
        lillan kirjoitti:

Maksettujen verojenko perusteella nyt lasketaan mitä palveluja nyky-vanhukset ansaitsevat ? Mitä jos laskettaisiin samalla tavalla miten paljon veroja ovat nykyiset nuoret ja opiskelijat maksaneet (vanhenpien maksamat verot menevät tietysti siihen millaisia palveluja he sitten saavat aikanaan) saadakseen sen kaiken mitä yhteiskunta heille tänään antaa, koulutuksen, päivähoidot, tuet kotona hoitamiseen,äitiyslomat, isyyslomat, terveyspalvelut, opintorahat ja jne, taitaisi nykypalveut jäädä kovin vähään jos perustuisi samoihin arvoihin kuin itse ehdotat vanhuksiin sovellettavan.

Kyllä niin on jos ajatellaan että on ansainnut jotain veroja maksamalla niin vanhuset on toki ansainneet hoitonsa. Ei nuoret ole paljokaan ehtinnet veroja maksella. Jos ajatellaan aikaa eteenpäin niin tämän hetken nuoret ehtii saada moninkertaisena sen mitä nykyiset vanhukset on saaneet tai tulevat saamaan.
        Hyvä toki on että yhteiskunta antaa tämän hetken nuorille etuuksia. Se on kuitenkin förskottia.Sanon vielä kerran että vanhuset on hoitonsa ansainneet. Kun sanoin edellisessä viestissäni että vanhusten pitäis kai kuolla nuorempana niin se oli ironiaa.

• aino
        Maijuzka kirjoitti:

Kyllä niin on jos ajatellaan että on ansainnut jotain veroja maksamalla niin vanhuset on toki ansainneet hoitonsa. Ei nuoret ole paljokaan ehtinnet veroja maksella. Jos ajatellaan aikaa eteenpäin niin tämän hetken nuoret ehtii saada moninkertaisena sen mitä nykyiset vanhukset on saaneet tai tulevat saamaan.
        Hyvä toki on että yhteiskunta antaa tämän hetken nuorille etuuksia. Se on kuitenkin förskottia.Sanon vielä kerran että vanhuset on hoitonsa ansainneet. Kun sanoin edellisessä viestissäni että vanhusten pitäis kai kuolla nuorempana niin se oli ironiaa.

yritä jo hyvä ihminen päättä mitä mieltä oot.. Kirjota asiaa mutta älä tee sitä asiaa tikusta.

• Maijuzka
        aino kirjoitti:

yritä jo hyvä ihminen päättä mitä mieltä oot.. Kirjota asiaa mutta älä tee sitä asiaa tikusta.

Oikein kovasti yritin päättää ja olen edelleen samaa mieltä kuten edellisissä viesteissäni.
        Nimittäin että vanhuset ansaitsee hoitoa.
        Mä en ole tän keskustelun aloittaja ja olin kai sitten ylikohtelias kun odotin että aloitteen tekijä/tekijät valitsee seuraavan aiheen.
        En tee enää tikusta asiaa enkä tule tänne.
        Pääsette keskustelemaan asiasta. Tähän astihan te taisittekin keskustella siitä ansaitseeko vanhukset hoitoa. Sorry kun jarruttelin keskustelun etenemistä, menen pois jarruttelemasta.
        Hyvää keskustelua teille toivon.

• kysymys
        Santtu kirjoitti:

Olet vain täällä vihamielistä propagandaasi vanhuksia kohtaan purkamassa, siis täysin pilaamassa koko keskustelupalstaa.
        Ilmeisesti olet sheriffi koska et poista itseäsi täältä ikinä.

• Nimetön
        kysymys kirjoitti:

Olet vain täällä vihamielistä propagandaasi vanhuksia kohtaan purkamassa, siis täysin pilaamassa koko keskustelupalstaa.
        Ilmeisesti olet sheriffi koska et poista itseäsi täältä ikinä.

Vanhustenhuollosta kaikille keskustelijoille tämä kehoitus: Ota omaisesi omaan kotiisi ja hoida häntä. ( mikäli se on mahdollista tietenkin ) Saat rikasta opetusta päivittäin "siitä hyvästä ajasta, jota ennen elettiin". Raha ei ratkaise mitään lopullisesti. Ainoa, mikä ratkaisee, on kuolema. Kun vanhusta ei enää ole ja elät tyhjän katseesi kanssa, olet todella köyhä.
        Ei riidellä ainakaan vanhusten kustannuksella.
        Mielesatäni Maijuzkan mielipiteet olivat oikeita, kuten muittenkin. Ikkuna, josta katsot maisemaasi
        näkyy erilaiselta eri ihmisten silmin. Hyvää yötä kaikille. t.äiditön.

• mietintämyssy
        Sivukylän hörhö kirjoitti:

Ehkä kotihoito vaikuttaa kalliilta laitoshoitoon verrattuna, kun jätetään ne laitoshoidon suurimmat kustannukset pois ja käytetään kotihoidon kustannusten vertailukohtana ainoastaan laitosten päivähoitomaksuja. Laitoshoidosta aiheutuu kuitenkin huomattavasti enemmän kustannuksia valtiolle kuin kotihoidosta.
        Laitoshoidon suuret kustannukset koostuvat mm. työntekijöiden palkoista, vakuutuksista, kiinteistöjen huolloista yms. Kotihoito tulee reilusti edullisemmaksi valtiolle. Vanhusten koteihin voidaan viedä mieletön määrä erilaisia kotihoidon palveluja ennen kuin ollaan edes lähellä sitä hintaa, minkä esim.kunnat joutuvat pulittamaan vanhainkotien tai palvelutalojen ylläpidosta. Tärkeää olisikin kiinnittää huomiota vanhusten (ja vielä työikäistenkin) fyysisen ja psyykkisen kunnon kohottamiseen ja ylläpitämiseen, jotta he selviäisivät mahdollisimman pitkään kotonaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3614
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1971
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      225
      1315
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1186
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1063
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      108
      1036
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      68
      1001
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe