Minkä takia tuommoisessa 1 kanavaisessa vahvistimessa on kaksi kaiutin paikkaa 2 miinusta ja 2 plussaa vierekkäin? onko väliä miten kytkee ne? ja onko mahollista kytkeä 2 kelaisen subbarin molempiin 2 oomin keloihin eri kaiutin paikasta johot että tulis 2 oomin vastus ?
Autostudio Reference 1500.1
61
4799
Vastaukset
- bassot tärisee
monovahvistimissa on tupla liitännät siksi että tupla puhekelat saadaan kytkettyä maksimiilisella kupari määrällä. elikkä jos sulla on 2 x 2 Ohm subbari niin jos vedät kummastakin kelasta omat johdot vahvistimen liittimiin niin kytkentä on rinnan ja loppu tulos on 1Ohm jolloin tuosta vahvarista saadaan maksimaalinen hyöty irti. 2 x 2 OHminen subin saa kytkettyä joko rinnan 1 Ohmiin tai sarjassa 4 Ohmiin. haluamasi 2Ohmin kuorma ei onnistu yhdellä 2 x 2 ohmin elementillä. jos sinulla on kaksi samalaista elementtiä niin sillon se saadaan kytkettyä 2 ohmiin.
- wpe4jfpwer
1Ohm kuormalla vahvistimesta saadaan irti maksimaalinen TEHO (mainospuheiden mukaan 1500W), mutta sopii kysyä, onko maksimaalinen teho tässäkään tapauksessa lähellekään sama asia kuin maksimaalinen HYÖTY.
Mainospuheiden mukaan kyseisen vahvistimen teho on
1 x 700 W (4 ohm)
1 x 1100 W (2 ohm)
1 x 1500 W (1 ohm)
Teoriassa vahvistimen kuorman muuttuessa 4ohm -> 2ohm pitäisi tehon kaksinkertaistua, eli olla 1400W 2ohm kuormalla. Ja edelleen 1Ohm kuormalla tehoa pitäisi tulla 2800W, mutta nyt tuleekin vain 1500W.
Eli vahvistin siis "KYYKKÄÄ" 1300W edestä 1Ohm kuormalla!
Mitä järkeä on moisessa? Voisiko joku selittää? - vgjkhgh
wpe4jfpwer kirjoitti:
1Ohm kuormalla vahvistimesta saadaan irti maksimaalinen TEHO (mainospuheiden mukaan 1500W), mutta sopii kysyä, onko maksimaalinen teho tässäkään tapauksessa lähellekään sama asia kuin maksimaalinen HYÖTY.
Mainospuheiden mukaan kyseisen vahvistimen teho on
1 x 700 W (4 ohm)
1 x 1100 W (2 ohm)
1 x 1500 W (1 ohm)
Teoriassa vahvistimen kuorman muuttuessa 4ohm -> 2ohm pitäisi tehon kaksinkertaistua, eli olla 1400W 2ohm kuormalla. Ja edelleen 1Ohm kuormalla tehoa pitäisi tulla 2800W, mutta nyt tuleekin vain 1500W.
Eli vahvistin siis "KYYKKÄÄ" 1300W edestä 1Ohm kuormalla!
Mitä järkeä on moisessa? Voisiko joku selittää?Emme elä täydellisessä maailmassa ja teoria ei kohtaa aina käytäntöä. Sulle se vahvari saattaa kyykätä jollekulle toiselle antaa enemmän tehoa.
- weofhowiefowi
vgjkhgh kirjoitti:
Emme elä täydellisessä maailmassa ja teoria ei kohtaa aina käytäntöä. Sulle se vahvari saattaa kyykätä jollekulle toiselle antaa enemmän tehoa.
Autohifin tarkoitusko onkin sitten vain kuluttaa mahdollisimman paljon sähkötehoa?
Eikö äänenlaadulla ole mitään merkitystä? - 5ery4we
weofhowiefowi kirjoitti:
Autohifin tarkoitusko onkin sitten vain kuluttaa mahdollisimman paljon sähkötehoa?
Eikö äänenlaadulla ole mitään merkitystä?Mikä tossa nyt oli pointti? Joo äänenlaadulla on merkitystä, myös teholla on jotain merkitystä. Keksi ite vahvari joka tuplaa aina tehonsa kun kuorma puolittuu niin palataan sitten asiaan.
- wefjpewifjpwiej
5ery4we kirjoitti:
Mikä tossa nyt oli pointti? Joo äänenlaadulla on merkitystä, myös teholla on jotain merkitystä. Keksi ite vahvari joka tuplaa aina tehonsa kun kuorma puolittuu niin palataan sitten asiaan.
Pointti on se, että mitä järkeä on ylikuormittaa vahvistinta ja turmella äänenlaatu pelkästään siksi, että voisi sitten kavereille kehuskella järjestelmän suurella teholla.
Mikäli vahvistin on asiallisesti mitoitettu, se kykenee järkevillä kuormilla toimimaan lineaarisesti, eli tarvittaessa tuplaamaan tehonsa kuorman impedanssin puolittuessa.
Mikäli mainoksen tiedot pitävät paikkansa, niin esim. Ground Zero Plutonium GZPA 1.4000DXII on sellainen vahvistin. Se tuplaa tehonsa, kun kuorma muuttuu 4Ohm -> 2Ohm. ( 1200W@4Ohm, 2400W@2Ohm; http://www.powerset.fi/ground_zero_plutonium_gzpa_14000dxii )
1Ohm kuormaa ei tosin näytä sekään enää kyykkäämättä kestävän.
Mutta mikä pakko kenenkään on käyttää 1Ohm kuormia? - 4wgy4
wefjpewifjpwiej kirjoitti:
Pointti on se, että mitä järkeä on ylikuormittaa vahvistinta ja turmella äänenlaatu pelkästään siksi, että voisi sitten kavereille kehuskella järjestelmän suurella teholla.
Mikäli vahvistin on asiallisesti mitoitettu, se kykenee järkevillä kuormilla toimimaan lineaarisesti, eli tarvittaessa tuplaamaan tehonsa kuorman impedanssin puolittuessa.
Mikäli mainoksen tiedot pitävät paikkansa, niin esim. Ground Zero Plutonium GZPA 1.4000DXII on sellainen vahvistin. Se tuplaa tehonsa, kun kuorma muuttuu 4Ohm -> 2Ohm. ( 1200W@4Ohm, 2400W@2Ohm; http://www.powerset.fi/ground_zero_plutonium_gzpa_14000dxii )
1Ohm kuormaa ei tosin näytä sekään enää kyykkäämättä kestävän.
Mutta mikä pakko kenenkään on käyttää 1Ohm kuormia?Minun käsittääkseni juuri mikään vahvistin ei kykene 100% tuplaamaan tehoaan kuorman puolittuessa. Hyvin lähelle päästään, mutta ei ikinä aivan 100%. Pienempitehoisissa erittäin laadukkaissa päätteissä päästäneen hyvin lähelle. Halvemmissa virtalähteet kyykkäävät ennemmin ja transistorienkaan läpi ei voida virtaa ajaa loputtomasti.
Otetaan esimerkiksi tämmöinen merkki kuin Krell, jossa tuotesuunnittelu ja laatu on viety melkolailla tappiinsa
http://www.soundstagemagazine.com/measurements/krell_fpb300c/
Krellikään ei pääse 100% tuplaamaan tehojaan kuormaa puolitellessa. Noiden laitteiden hinnat liikkuvat 10-20k€.
Mainoswatit on aina mainoswatteja ja ne otetaan monesti teoreettisista taulukoista. Kai tässä pitäisi olla jokin laki joka kieltää ainakin utopistisimmat teholupailut, kun monet halpamerkit mainostaa ihan tuulesta temmattuja watteja. Laadukkaimmilla ja kailleimmilla ne yleensä kuitenkin osuu aika liki kohdalleen.
Eikä se äänenlaatu nyt niin ihmeellisen huonoksi mene jos kuorma puolitetaan ja sinne tulee 0,1% säröä sekaan. Tuota et edes korvalla kuule missään autolla ajellessa. Täytyy olla melko harjaantunut kuuloelin että kuulee edes paikallaan ja sammuksissa ollessa. Toisekseen ei noita kuormien puolituksia tavan mukaan käytetä kuin subwoofereilla, joiden parissa pieni särö on vielä heikommin havaittavissa kuin keski- ja ylä-äänielementeillä.
Hienoushan on se että kukin maksaa siitä mikä itseä miellyttää. Sinä et varmaan ymmärrä miksi joku haluaa kytkeä vahvarin 1Ohmiin ja ottaa sieltä muutaman kilowatin ulos. Hänelle se voikin olla hieman isompikin elämys. Toki siellä bassosta katoaa parhaat "sävyt", mutta tällä kaverille se äänenpaine onkin se juttu.
Lisäksi pieniä, jopa 0,5Ohm kuormia käytetään paljon äänenpainekisoissa, joissa sillä äänenlaadulla ei ole mitään virkaa.
Itsellänikin on ollut kaikenlaisia kuormia ajan mittaan käytössä. Arvostan äänenlaatua, mutta silti yhdenkin Rockford FOsgaten vahvarin 1Ohm kytky ei tehnyt mielestäni toistosta mitään hirveää. Sinne tuli aivan uudenlaista dynamiikkaa alimpaan rekisteriin. Eli joskus voidaan pienen menetyksen tilalle saadakin jotain.
Ja ei kenenkään ole pakko käyttää 1Ohm kuormia, mutta miksei käytä jos mieltymykset on muualla kuin sinfoniaorkesterin pienimmissä nyansseissa. - frq34r
4wgy4 kirjoitti:
Minun käsittääkseni juuri mikään vahvistin ei kykene 100% tuplaamaan tehoaan kuorman puolittuessa. Hyvin lähelle päästään, mutta ei ikinä aivan 100%. Pienempitehoisissa erittäin laadukkaissa päätteissä päästäneen hyvin lähelle. Halvemmissa virtalähteet kyykkäävät ennemmin ja transistorienkaan läpi ei voida virtaa ajaa loputtomasti.
Otetaan esimerkiksi tämmöinen merkki kuin Krell, jossa tuotesuunnittelu ja laatu on viety melkolailla tappiinsa
http://www.soundstagemagazine.com/measurements/krell_fpb300c/
Krellikään ei pääse 100% tuplaamaan tehojaan kuormaa puolitellessa. Noiden laitteiden hinnat liikkuvat 10-20k€.
Mainoswatit on aina mainoswatteja ja ne otetaan monesti teoreettisista taulukoista. Kai tässä pitäisi olla jokin laki joka kieltää ainakin utopistisimmat teholupailut, kun monet halpamerkit mainostaa ihan tuulesta temmattuja watteja. Laadukkaimmilla ja kailleimmilla ne yleensä kuitenkin osuu aika liki kohdalleen.
Eikä se äänenlaatu nyt niin ihmeellisen huonoksi mene jos kuorma puolitetaan ja sinne tulee 0,1% säröä sekaan. Tuota et edes korvalla kuule missään autolla ajellessa. Täytyy olla melko harjaantunut kuuloelin että kuulee edes paikallaan ja sammuksissa ollessa. Toisekseen ei noita kuormien puolituksia tavan mukaan käytetä kuin subwoofereilla, joiden parissa pieni särö on vielä heikommin havaittavissa kuin keski- ja ylä-äänielementeillä.
Hienoushan on se että kukin maksaa siitä mikä itseä miellyttää. Sinä et varmaan ymmärrä miksi joku haluaa kytkeä vahvarin 1Ohmiin ja ottaa sieltä muutaman kilowatin ulos. Hänelle se voikin olla hieman isompikin elämys. Toki siellä bassosta katoaa parhaat "sävyt", mutta tällä kaverille se äänenpaine onkin se juttu.
Lisäksi pieniä, jopa 0,5Ohm kuormia käytetään paljon äänenpainekisoissa, joissa sillä äänenlaadulla ei ole mitään virkaa.
Itsellänikin on ollut kaikenlaisia kuormia ajan mittaan käytössä. Arvostan äänenlaatua, mutta silti yhdenkin Rockford FOsgaten vahvarin 1Ohm kytky ei tehnyt mielestäni toistosta mitään hirveää. Sinne tuli aivan uudenlaista dynamiikkaa alimpaan rekisteriin. Eli joskus voidaan pienen menetyksen tilalle saadakin jotain.
Ja ei kenenkään ole pakko käyttää 1Ohm kuormia, mutta miksei käytä jos mieltymykset on muualla kuin sinfoniaorkesterin pienimmissä nyansseissa.Lisäänpä vielä että nykyisin on semmoisia subbareita, joilla on tehonkesto luokkaa 5kW ja semmoisia vahvareita jotka antavat tuon 4Ohmiin ei juuri löydy tai jos löytyy niin hinta on >10k€. Tällöin voidaan saada ko elementistä kaikki irti kytkemällä jokin pääte esim. 1Ohmiin jolloin se antaa nyt esimerkiksi 5kW. Menköön sitten äänenpainepuolelle tai omiin mieltymyksiin. Toki se sama kaiutin soisi pienemmälläkin teholla, mutta ei tuommoisia hankita jos sinne ei ole tarkoitus tunkea sitä tehoa koko rahan edestä.
- priwjfpwerijf3peij
frq34r kirjoitti:
Lisäänpä vielä että nykyisin on semmoisia subbareita, joilla on tehonkesto luokkaa 5kW ja semmoisia vahvareita jotka antavat tuon 4Ohmiin ei juuri löydy tai jos löytyy niin hinta on >10k€. Tällöin voidaan saada ko elementistä kaikki irti kytkemällä jokin pääte esim. 1Ohmiin jolloin se antaa nyt esimerkiksi 5kW. Menköön sitten äänenpainepuolelle tai omiin mieltymyksiin. Toki se sama kaiutin soisi pienemmälläkin teholla, mutta ei tuommoisia hankita jos sinne ei ole tarkoitus tunkea sitä tehoa koko rahan edestä.
Mihin perustat näkemyksesi siitä, ettei mikään vahvistin kykenisi tuplaamaan tehojaan kuorman puolittuessa? Siis jos puhutaan järkevistä kuormista 8Ohm, 4Ohm ja 2Ohm?
Esimerkkivahvistimemme 1200W 4Ohm kuormaan tarkoittaa sitä, että kuorman läpi kulkee n. 17,3A virta ja kuorman yli vaikuttaa hieman vajaa 70V jännite. 2400W 2Ohm kuormaan tarkoittaa 34,6A virtaa ilman, että jännite yhtään notkahtaa.
Myös valmistajan(?) sivulla http://www.ground-zero-audio.com/en/products/amplifiers_/gzpa-14000dxii.html väitetään laitteen moiseen kykenevän sekä annetaan ymmärtää kyseessä olevan CEA-2006-A standardin mukaan mitatut teholukemat.
Erinomaisia tehoja on mitattu myös Alpine MRV-M500 vahvistimesta ( http://www.audiohellman.fi/alpine/vahvistimet-3/mrv-vahvistimet/mrv-m500 ), ilmoitettu 4Ohm teho 300W, mitattu teho 2Ohm 637W!
Entä mihin OIKEASTI tarvitaan 5kW subbareita AUTOSSA? Kuulovaurioita tulee paljon pienemmilläkin tehoilla. - ewqrfq3wf
priwjfpwerijf3peij kirjoitti:
Mihin perustat näkemyksesi siitä, ettei mikään vahvistin kykenisi tuplaamaan tehojaan kuorman puolittuessa? Siis jos puhutaan järkevistä kuormista 8Ohm, 4Ohm ja 2Ohm?
Esimerkkivahvistimemme 1200W 4Ohm kuormaan tarkoittaa sitä, että kuorman läpi kulkee n. 17,3A virta ja kuorman yli vaikuttaa hieman vajaa 70V jännite. 2400W 2Ohm kuormaan tarkoittaa 34,6A virtaa ilman, että jännite yhtään notkahtaa.
Myös valmistajan(?) sivulla http://www.ground-zero-audio.com/en/products/amplifiers_/gzpa-14000dxii.html väitetään laitteen moiseen kykenevän sekä annetaan ymmärtää kyseessä olevan CEA-2006-A standardin mukaan mitatut teholukemat.
Erinomaisia tehoja on mitattu myös Alpine MRV-M500 vahvistimesta ( http://www.audiohellman.fi/alpine/vahvistimet-3/mrv-vahvistimet/mrv-m500 ), ilmoitettu 4Ohm teho 300W, mitattu teho 2Ohm 637W!
Entä mihin OIKEASTI tarvitaan 5kW subbareita AUTOSSA? Kuulovaurioita tulee paljon pienemmilläkin tehoilla.Siihen mitä olen testejä, arvioita yms lueskellut. Sanoinkin minun tietääkseni. Jos joku tuplaa tehonsa niin hyvä niin. Minä en semmoista päätettä tiedä. Testin voi tehdä niin monella tapaa. Joku toinen testi samasta päätteestä antaa ihan eri luvut.
Se mihin tarvitaan 5kW autossa on tässä nyt varmasti se asia mitä et halua ymmärtää. Minä ymmärrän koska olen semmoisia tehoja omassakin autossa aikanaan käyttänyt. Kuten sanoin matalat taajuudet vaativat todella voimaa taakseen jos halutaan ne puntit heilumaan. Kuuloni on silti erittäin mainio ihan testatusti vaikka mennä vuosina tuli kuunneltua isoilla tehoilla ja kovaa.
Mene huviksesi kyselemään facebookkiin bassheads of finland saitille niin sut nauretaan ulos tuon kysymyksen kanssa. On koulukunta jolle 200W RMS on liikaa ja toinen koulukunta jolle 5kW RMS on liian vähän. - 65y546y
priwjfpwerijf3peij kirjoitti:
Mihin perustat näkemyksesi siitä, ettei mikään vahvistin kykenisi tuplaamaan tehojaan kuorman puolittuessa? Siis jos puhutaan järkevistä kuormista 8Ohm, 4Ohm ja 2Ohm?
Esimerkkivahvistimemme 1200W 4Ohm kuormaan tarkoittaa sitä, että kuorman läpi kulkee n. 17,3A virta ja kuorman yli vaikuttaa hieman vajaa 70V jännite. 2400W 2Ohm kuormaan tarkoittaa 34,6A virtaa ilman, että jännite yhtään notkahtaa.
Myös valmistajan(?) sivulla http://www.ground-zero-audio.com/en/products/amplifiers_/gzpa-14000dxii.html väitetään laitteen moiseen kykenevän sekä annetaan ymmärtää kyseessä olevan CEA-2006-A standardin mukaan mitatut teholukemat.
Erinomaisia tehoja on mitattu myös Alpine MRV-M500 vahvistimesta ( http://www.audiohellman.fi/alpine/vahvistimet-3/mrv-vahvistimet/mrv-m500 ), ilmoitettu 4Ohm teho 300W, mitattu teho 2Ohm 637W!
Entä mihin OIKEASTI tarvitaan 5kW subbareita AUTOSSA? Kuulovaurioita tulee paljon pienemmilläkin tehoilla.Vasta luin nuo sun testisi. Siis eihän noissa ollut mitään pointtia tähän asiaan.
Ei siitä Alpinesta ilmoiteta paljonko on mitattu 4Ohm. On mitattu 2Ohm ja ilmoitettu 4Ohm sekä 2Ohm. Ymmärrätkö eron? Sieltä tulee 4Ohm aivan varmasti yli puolet 637 watista.
On näitä merkkejä jotka antavat enemmän tehoa kuin ilmoittavat. Yksi hyvä esimerkki Genesis, jotka tehdään käsityönä englannissa ja varmasti laadukkaasti. Niin ei vaan tuplaa tehojaan
http://www.tele-tukku.fi/tiedosto_haku/tiedostot/tuotteet/testit/Genesis.pdf
Sivulla 29 mittaustuloksia. - rtryte
priwjfpwerijf3peij kirjoitti:
Mihin perustat näkemyksesi siitä, ettei mikään vahvistin kykenisi tuplaamaan tehojaan kuorman puolittuessa? Siis jos puhutaan järkevistä kuormista 8Ohm, 4Ohm ja 2Ohm?
Esimerkkivahvistimemme 1200W 4Ohm kuormaan tarkoittaa sitä, että kuorman läpi kulkee n. 17,3A virta ja kuorman yli vaikuttaa hieman vajaa 70V jännite. 2400W 2Ohm kuormaan tarkoittaa 34,6A virtaa ilman, että jännite yhtään notkahtaa.
Myös valmistajan(?) sivulla http://www.ground-zero-audio.com/en/products/amplifiers_/gzpa-14000dxii.html väitetään laitteen moiseen kykenevän sekä annetaan ymmärtää kyseessä olevan CEA-2006-A standardin mukaan mitatut teholukemat.
Erinomaisia tehoja on mitattu myös Alpine MRV-M500 vahvistimesta ( http://www.audiohellman.fi/alpine/vahvistimet-3/mrv-vahvistimet/mrv-m500 ), ilmoitettu 4Ohm teho 300W, mitattu teho 2Ohm 637W!
Entä mihin OIKEASTI tarvitaan 5kW subbareita AUTOSSA? Kuulovaurioita tulee paljon pienemmilläkin tehoilla.Ja siitä mitä ilmoitetaan vs mitataan
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&products_id=4963 - wierjfpiwe3rfjp3
65y546y kirjoitti:
Vasta luin nuo sun testisi. Siis eihän noissa ollut mitään pointtia tähän asiaan.
Ei siitä Alpinesta ilmoiteta paljonko on mitattu 4Ohm. On mitattu 2Ohm ja ilmoitettu 4Ohm sekä 2Ohm. Ymmärrätkö eron? Sieltä tulee 4Ohm aivan varmasti yli puolet 637 watista.
On näitä merkkejä jotka antavat enemmän tehoa kuin ilmoittavat. Yksi hyvä esimerkki Genesis, jotka tehdään käsityönä englannissa ja varmasti laadukkaasti. Niin ei vaan tuplaa tehojaan
http://www.tele-tukku.fi/tiedosto_haku/tiedostot/tuotteet/testit/Genesis.pdf
Sivulla 29 mittaustuloksia.Mikäli valmistajan ilmoitus pitää paikkansa, mainittu Ground Zero on yksi esimerkki vahvistimesta, josta sinulla ei ennen tätä ollut tietoa. 4Ohm - 2Ohm kuorman muutoksessa laite toimii kuten pitääkin.
Toinen esimerkki on Pioneer PRS-D2000SPL ( http://www.pioneer.eu/fi/products/25/29/182/PRS-D2000SPL/specs.html ), siinäkin kuorman muutos 4Ohm -> 2Ohm tuplaa tehot. Muitakin vastaavia markkinoilta löytyy.
Ja linkithän eivät olleet testeihin, vaan mainoksiin. Toisessa mainoksessa tosin viitattiin Auto Sound -lehden testiin.
Se 5kW autossa on helppo ymmärtää, jos kyse on parkkipaikalla muille samanhenkisille elvistelystä, mutta äänentoiston ja äänenlaadun kannalta tilanne on huomattavasti hankalampi.
Auton kokoiseen tilaan saadaan riittävästi korkealaatuista ääntä paljon pienemmilläkin tehoilla. Tarkoitushan kuitenkin on kuunnella musiikkia eikä aiheuttaa kuulovaurioita, vai mitä.
. - thyr4hygrtws
wierjfpiwe3rfjp3 kirjoitti:
Mikäli valmistajan ilmoitus pitää paikkansa, mainittu Ground Zero on yksi esimerkki vahvistimesta, josta sinulla ei ennen tätä ollut tietoa. 4Ohm - 2Ohm kuorman muutoksessa laite toimii kuten pitääkin.
Toinen esimerkki on Pioneer PRS-D2000SPL ( http://www.pioneer.eu/fi/products/25/29/182/PRS-D2000SPL/specs.html ), siinäkin kuorman muutos 4Ohm -> 2Ohm tuplaa tehot. Muitakin vastaavia markkinoilta löytyy.
Ja linkithän eivät olleet testeihin, vaan mainoksiin. Toisessa mainoksessa tosin viitattiin Auto Sound -lehden testiin.
Se 5kW autossa on helppo ymmärtää, jos kyse on parkkipaikalla muille samanhenkisille elvistelystä, mutta äänentoiston ja äänenlaadun kannalta tilanne on huomattavasti hankalampi.
Auton kokoiseen tilaan saadaan riittävästi korkealaatuista ääntä paljon pienemmilläkin tehoilla. Tarkoitushan kuitenkin on kuunnella musiikkia eikä aiheuttaa kuulovaurioita, vai mitä.
.Et nyt ymmärrä! Valmistaja antaa joo vahvistimelle jotkut arvot jotka ovat aikalailla sinnepäin. Ne eivät kuitenkaan ole ne arvot mitä vahvistin antaa tarkalleen ulos. Tiedän "miljoona" vahvaria jossa tehot ilmoitetaan noin kuin linkittämässäsi GZ:ssä ja se ei tarkota yhtään mitään. Jokainen testi jonka olen lukenut osoittaa että ne tehot jäävät alle tuplaantumisen. Understood? Kaiva mittausraportti jostain vahvarista jossa ne tehot tuplaantuu kuorman puolittuessa niin palataan taas asiaan.
On mahdollista tehdä vahvistin joka tuplaa tehonsa impedanssin puolittuessa ja niiden hinnat on kymmenen kertaisia nyt esillä olleiden laitteiden hintoihin nähden. Tavalliseen kuluttajakäyttöön ei ole mitään järkeä tehdä semmosia. Kysyntä ei vastaa tarjontaa ja sama toisinpäin. Niissä pitää olla niin viimeisen päälle hyvät ja laadukkaat komponentit että minä en semmoisia laitteita edes jaksa netistä etsiä koska ilman lottovoittoa ei tarvitse haaveillakaan. En siis tiedä yhtään semmoista vahvistinta. Etkä sinä tule löytämään autolaitteista semmoista.
Niin juurikin siellä viitattiin AutoSound-lehden testiin eli siellä oli TESTItuloksia. - rqq3r
wierjfpiwe3rfjp3 kirjoitti:
Mikäli valmistajan ilmoitus pitää paikkansa, mainittu Ground Zero on yksi esimerkki vahvistimesta, josta sinulla ei ennen tätä ollut tietoa. 4Ohm - 2Ohm kuorman muutoksessa laite toimii kuten pitääkin.
Toinen esimerkki on Pioneer PRS-D2000SPL ( http://www.pioneer.eu/fi/products/25/29/182/PRS-D2000SPL/specs.html ), siinäkin kuorman muutos 4Ohm -> 2Ohm tuplaa tehot. Muitakin vastaavia markkinoilta löytyy.
Ja linkithän eivät olleet testeihin, vaan mainoksiin. Toisessa mainoksessa tosin viitattiin Auto Sound -lehden testiin.
Se 5kW autossa on helppo ymmärtää, jos kyse on parkkipaikalla muille samanhenkisille elvistelystä, mutta äänentoiston ja äänenlaadun kannalta tilanne on huomattavasti hankalampi.
Auton kokoiseen tilaan saadaan riittävästi korkealaatuista ääntä paljon pienemmilläkin tehoilla. Tarkoitushan kuitenkin on kuunnella musiikkia eikä aiheuttaa kuulovaurioita, vai mitä.
.Tein hieman pohjatöitä ja mm. tuon hintaluokan laitteista edellä mainittua ominaisuutta voi katsella
http://www.stereophile.com/category/solid-state-power-amp-reviews - wrikfwprifjwpi
thyr4hygrtws kirjoitti:
Et nyt ymmärrä! Valmistaja antaa joo vahvistimelle jotkut arvot jotka ovat aikalailla sinnepäin. Ne eivät kuitenkaan ole ne arvot mitä vahvistin antaa tarkalleen ulos. Tiedän "miljoona" vahvaria jossa tehot ilmoitetaan noin kuin linkittämässäsi GZ:ssä ja se ei tarkota yhtään mitään. Jokainen testi jonka olen lukenut osoittaa että ne tehot jäävät alle tuplaantumisen. Understood? Kaiva mittausraportti jostain vahvarista jossa ne tehot tuplaantuu kuorman puolittuessa niin palataan taas asiaan.
On mahdollista tehdä vahvistin joka tuplaa tehonsa impedanssin puolittuessa ja niiden hinnat on kymmenen kertaisia nyt esillä olleiden laitteiden hintoihin nähden. Tavalliseen kuluttajakäyttöön ei ole mitään järkeä tehdä semmosia. Kysyntä ei vastaa tarjontaa ja sama toisinpäin. Niissä pitää olla niin viimeisen päälle hyvät ja laadukkaat komponentit että minä en semmoisia laitteita edes jaksa netistä etsiä koska ilman lottovoittoa ei tarvitse haaveillakaan. En siis tiedä yhtään semmoista vahvistinta. Etkä sinä tule löytämään autolaitteista semmoista.
Niin juurikin siellä viitattiin AutoSound-lehden testiin eli siellä oli TESTItuloksia.Enpä nyt juuri tähän hätään löydä yhtään sellaista testiä, jotka tukisivat minun näkemystäni, mutta kerro sinä, missä ovat ne testit, jotka todistavat esimerkkimme Ground Zeron ja Pioneerin tehomittaukset vääriksi?
Minä olen yhä edelleen siinä uskossa, että varsinkin Pioneer kuuluu sellaisten luotettavien laitevalmistajien joukkoon, joiden ei tarvitse valehdella laitteidensa teknisiä suoritusarvoja esitteissään. - rq32wr
wrikfwprifjwpi kirjoitti:
Enpä nyt juuri tähän hätään löydä yhtään sellaista testiä, jotka tukisivat minun näkemystäni, mutta kerro sinä, missä ovat ne testit, jotka todistavat esimerkkimme Ground Zeron ja Pioneerin tehomittaukset vääriksi?
Minä olen yhä edelleen siinä uskossa, että varsinkin Pioneer kuuluu sellaisten luotettavien laitevalmistajien joukkoon, joiden ei tarvitse valehdella laitteidensa teknisiä suoritusarvoja esitteissään.Tässä on nyt pelkästään semmosia esimerkkejä näytetty jossa ilmoitetaan tehoja, vaikkapa Genesis jonka linkitin ja sitten mitatut tehot eivät tuplaannu vaikka ilmoitetuissa niin väitetään. Oon yli 15 vuotta autohifin parissa harrastanut ja se on sama juttu joka kerta kun jotain testataan. Hieman heikko lähtökohta lähteä väittämään että linkittämäsi GZ nyt yht äkkiä olisikin poikkeus joukossa. Väitän että ei ole. Kyllä se todistusvelvollinen oot sinä jos haluat jotain todistaa.
Mistä lie käsitys että Pioneeri olisi jotenkin muita etevämpi? Soittimissa kyllä ihan siellä kärjessä, mutta vahvarit paahtaa ihan keskikastia ja niissä ei ole mitään erityisempää kuin miljoonassa muussa. - rtfwq34
wrikfwprifjwpi kirjoitti:
Enpä nyt juuri tähän hätään löydä yhtään sellaista testiä, jotka tukisivat minun näkemystäni, mutta kerro sinä, missä ovat ne testit, jotka todistavat esimerkkimme Ground Zeron ja Pioneerin tehomittaukset vääriksi?
Minä olen yhä edelleen siinä uskossa, että varsinkin Pioneer kuuluu sellaisten luotettavien laitevalmistajien joukkoon, joiden ei tarvitse valehdella laitteidensa teknisiä suoritusarvoja esitteissään.Mulla on varastossa joka ikinen AutoSound-lehti siitä lähtien kun sitä on tehty vuodesta -98. Kun käyn autotallissa niin vilkaisen miten hyvin ne kansiot on löytyvillä ja kurkkaan oisko siellä Pioneeria ja Ground Zeroa testailtu vuosien varrella. Epäilemättä on. En kyllä otat tätä projektia mitenkään prioriteetikseni kun on parempaakin tekemistä, mutta ehkä jossain välissä.
Siinä sivussa ei haittaa jos sä laitat jotain omaa näkemystäsi tulevaa dataa näytille. - voi vitun pässi
priwjfpwerijf3peij kirjoitti:
Mihin perustat näkemyksesi siitä, ettei mikään vahvistin kykenisi tuplaamaan tehojaan kuorman puolittuessa? Siis jos puhutaan järkevistä kuormista 8Ohm, 4Ohm ja 2Ohm?
Esimerkkivahvistimemme 1200W 4Ohm kuormaan tarkoittaa sitä, että kuorman läpi kulkee n. 17,3A virta ja kuorman yli vaikuttaa hieman vajaa 70V jännite. 2400W 2Ohm kuormaan tarkoittaa 34,6A virtaa ilman, että jännite yhtään notkahtaa.
Myös valmistajan(?) sivulla http://www.ground-zero-audio.com/en/products/amplifiers_/gzpa-14000dxii.html väitetään laitteen moiseen kykenevän sekä annetaan ymmärtää kyseessä olevan CEA-2006-A standardin mukaan mitatut teholukemat.
Erinomaisia tehoja on mitattu myös Alpine MRV-M500 vahvistimesta ( http://www.audiohellman.fi/alpine/vahvistimet-3/mrv-vahvistimet/mrv-m500 ), ilmoitettu 4Ohm teho 300W, mitattu teho 2Ohm 637W!
Entä mihin OIKEASTI tarvitaan 5kW subbareita AUTOSSA? Kuulovaurioita tulee paljon pienemmilläkin tehoilla.voi vittu ootko oikeesti noin autisti homo että pitää kaikki tommoset pikkuasiat ottaa huomioon saatana koita tajuta että jotku tykkää siitä vitun paineesta ja ei tule kuulovaurioita jos ei luukuta koko vitun päivää täysillä perkeleeen perkele
- siinähän ne
wrikfwprifjwpi kirjoitti:
Enpä nyt juuri tähän hätään löydä yhtään sellaista testiä, jotka tukisivat minun näkemystäni, mutta kerro sinä, missä ovat ne testit, jotka todistavat esimerkkimme Ground Zeron ja Pioneerin tehomittaukset vääriksi?
Minä olen yhä edelleen siinä uskossa, että varsinkin Pioneer kuuluu sellaisten luotettavien laitevalmistajien joukkoon, joiden ei tarvitse valehdella laitteidensa teknisiä suoritusarvoja esitteissään.siinä on sulle maxboomin tehopenkissä mitatut tehot Ground Zero GZPA 1.4000DXII vahvistimesta
MaxBOOM tehopenkissä mitatut tehot:
teho@16=0W, Teho@8=0W, Teho@4=1260W, Teho@2=2178W, Teho@1=3364W, [email protected]=0
Matalan impedanssin teho
Keskitasoisen impedanssin teho
Korkean impedanssin teho - ergf3q
siinähän ne kirjoitti:
siinä on sulle maxboomin tehopenkissä mitatut tehot Ground Zero GZPA 1.4000DXII vahvistimesta
MaxBOOM tehopenkissä mitatut tehot:
teho@16=0W, Teho@8=0W, Teho@4=1260W, Teho@2=2178W, Teho@1=3364W, [email protected]=0
Matalan impedanssin teho
Keskitasoisen impedanssin teho
Korkean impedanssin tehoKiitos kuka testin kaivoikaan.
Elikkäs:
Luvattu 4Ohm 1200W ja mitattu 1260W
Luvattu 2Ohm 2400W ja mitattu 2178W (ei tuplausta)
Luvattu 1Ohm 4000W ja mitattu 3364W (ei tuplausta) - apidjvpwerijgpwierjf
ergf3q kirjoitti:
Kiitos kuka testin kaivoikaan.
Elikkäs:
Luvattu 4Ohm 1200W ja mitattu 1260W
Luvattu 2Ohm 2400W ja mitattu 2178W (ei tuplausta)
Luvattu 1Ohm 4000W ja mitattu 3364W (ei tuplausta)No eipä sitten näköjään Ground Zeronkaan valmistajan puheet pitäneet paikkaansa.
Ja vielä suurempi pettymys oli mainitsemani Pioneer, jonka teho ei nouse juuri ollenkaan siirryttäessä 4Ohm -> 2Ohm kuormaan.
Mistä muuten löytyy faktat maxboom-testipenkistä? Luulisi, että mittausmenetelmät ja -laitteistot olisivat hyvin tarkasti kuvatut maxboom.fi -sivustolla, mutta ainakaan lyhyellä etsimisellä en niitä sieltä löytänyt. - pweidfjpweirfjg
rtfwq34 kirjoitti:
Mulla on varastossa joka ikinen AutoSound-lehti siitä lähtien kun sitä on tehty vuodesta -98. Kun käyn autotallissa niin vilkaisen miten hyvin ne kansiot on löytyvillä ja kurkkaan oisko siellä Pioneeria ja Ground Zeroa testailtu vuosien varrella. Epäilemättä on. En kyllä otat tätä projektia mitenkään prioriteetikseni kun on parempaakin tekemistä, mutta ehkä jossain välissä.
Siinä sivussa ei haittaa jos sä laitat jotain omaa näkemystäsi tulevaa dataa näytille.No sittenhän sinun on helppo tarkistaa ainakin tuon Alpine MRV-M500:n mittaustulokset.
Joku olikin jo kaivanut Ground Zeron maxboom-tulokset ja samaisen lähteen mukaan Pioneer ei anna kovin paljoa enempää tehoa 2Ohm kuormaan kuin 4Ohm kuormaankaan.
Myönnän siis, että en ainakaan tähän mennessä ole löytänyt lineaarisesti toimivaa autovahvistinta. - wprigjpweirgjpei
voi vitun pässi kirjoitti:
voi vittu ootko oikeesti noin autisti homo että pitää kaikki tommoset pikkuasiat ottaa huomioon saatana koita tajuta että jotku tykkää siitä vitun paineesta ja ei tule kuulovaurioita jos ei luukuta koko vitun päivää täysillä perkeleeen perkele
Selittäisitkö tarkemmin, minkä takia sitä painetta pitää olla, jos/kun sitä ei kuitenkaan voi kuulovaurioiden takia käyttää?
Onko olemassa jokin muu syy kuin elvistely parkkipaikalla muille samanhenkisille? Mikä? - hfjlguk
apidjvpwerijgpwierjf kirjoitti:
No eipä sitten näköjään Ground Zeronkaan valmistajan puheet pitäneet paikkaansa.
Ja vielä suurempi pettymys oli mainitsemani Pioneer, jonka teho ei nouse juuri ollenkaan siirryttäessä 4Ohm -> 2Ohm kuormaan.
Mistä muuten löytyy faktat maxboom-testipenkistä? Luulisi, että mittausmenetelmät ja -laitteistot olisivat hyvin tarkasti kuvatut maxboom.fi -sivustolla, mutta ainakaan lyhyellä etsimisellä en niitä sieltä löytänyt.Niitä voinee tiedustella Maxboomi kautta Mikko Virralta. Maxboom menetelmät on hyväksytte monen maahantuojan kanssa sillä niillä on tarkoitus saada luotettavat luokitustehot jotta tiedetään mihin luokkaan milläkin vahvarilla voi mennä kilpailemaan. Maxboomissa ei voi kilpailla valmistajien ilmoittamilla tehoila vaan paljonko vahvarista oikeasti on mitattu tehoa.
- erfq3
wprigjpweirgjpei kirjoitti:
Selittäisitkö tarkemmin, minkä takia sitä painetta pitää olla, jos/kun sitä ei kuitenkaan voi kuulovaurioiden takia käyttää?
Onko olemassa jokin muu syy kuin elvistely parkkipaikalla muille samanhenkisille? Mikä?Selittäisitkö sinä miksi sillä paineella niitä kuulovaurioita tosta noin vain tulee? Heittämällä jotain työpaikan melurajasäännöksiä ei palvele ketään.
Joku voi oikeasti tykätä siitä tunteesta kun se basso tuntuu koko kropassa.
Voisin tällä tietämyksellä sanoa varmana tietona sinusta että oot yksi aivan helvetin tylsä kurppa joka haluaa viilata pilkkua joka saatanan asiasta. Siis aivan helvetin kuiva tyyppi. - wpeifjpweifjpwei
erfq3 kirjoitti:
Selittäisitkö sinä miksi sillä paineella niitä kuulovaurioita tosta noin vain tulee? Heittämällä jotain työpaikan melurajasäännöksiä ei palvele ketään.
Joku voi oikeasti tykätä siitä tunteesta kun se basso tuntuu koko kropassa.
Voisin tällä tietämyksellä sanoa varmana tietona sinusta että oot yksi aivan helvetin tylsä kurppa joka haluaa viilata pilkkua joka saatanan asiasta. Siis aivan helvetin kuiva tyyppi.Sinähän unohdit vastata esittämiini kysymyksiin.
Asiallista tietoa meluvamman synnystä saa esim. Kuuloliitolta: http://www.kuuloliitto.fi/fin/kuulo/kuulonsuojelu/meluvamman_synty/
Erityisen huomattavaa kuulovammojen suhteen on se, että "Korvan solut eivät uudiudu, joten jokaisen solun häviäminen on pysyvää. Yksikin altistuminen voimakkaalle melulle saattaa tuhota kerralla satoja soluja. Kuulovamma on pysyvä, eikä siihen ole toistaiseksi parannuskeinoa. ".
Eli riittävästi tykättyään se joku saattaa eräänä päivänä olla tilanteessa, jossa basson aistimiseen ei ole enää muuta keinoa kuin tuntoaisti.
Mietipä sinäkin sitä! - ergwe
wpeifjpweifjpwei kirjoitti:
Sinähän unohdit vastata esittämiini kysymyksiin.
Asiallista tietoa meluvamman synnystä saa esim. Kuuloliitolta: http://www.kuuloliitto.fi/fin/kuulo/kuulonsuojelu/meluvamman_synty/
Erityisen huomattavaa kuulovammojen suhteen on se, että "Korvan solut eivät uudiudu, joten jokaisen solun häviäminen on pysyvää. Yksikin altistuminen voimakkaalle melulle saattaa tuhota kerralla satoja soluja. Kuulovamma on pysyvä, eikä siihen ole toistaiseksi parannuskeinoa. ".
Eli riittävästi tykättyään se joku saattaa eräänä päivänä olla tilanteessa, jossa basson aistimiseen ei ole enää muuta keinoa kuin tuntoaisti.
Mietipä sinäkin sitä!Mieti kuule keskenäs miten daiju tyyppi oot! :D
- weropjgpwferigf
ergwe kirjoitti:
Mieti kuule keskenäs miten daiju tyyppi oot! :D
Hehheh!
Et sitten millään älyä ottaa asiallisesta varoituksesta opiksesi?
Noh, omapa on kuulosi. - rf3qfr3
pweidfjpweirfjg kirjoitti:
No sittenhän sinun on helppo tarkistaa ainakin tuon Alpine MRV-M500:n mittaustulokset.
Joku olikin jo kaivanut Ground Zeron maxboom-tulokset ja samaisen lähteen mukaan Pioneer ei anna kovin paljoa enempää tehoa 2Ohm kuormaan kuin 4Ohm kuormaankaan.
Myönnän siis, että en ainakaan tähän mennessä ole löytänyt lineaarisesti toimivaa autovahvistinta.Kaivoin ko lehden ja siellä ei ole testattu kuin 2Ohmin kuormaa tuossa testissä. Jos et tätä usko niin skannaan testin näytille.
Maxboomista löytyy liuta lista Alpineitakin ja sieltä voi huvikseen pyöritellä ohmeja
http://maxboom.fi/laskurit/laskuri2/index.php
Ei liene mitään syytä miksi tuo vahvistin toimisi jotenkin toisella tapaa kuin kaikki muut Alpinet? - ewfiowerjfoe
rf3qfr3 kirjoitti:
Kaivoin ko lehden ja siellä ei ole testattu kuin 2Ohmin kuormaa tuossa testissä. Jos et tätä usko niin skannaan testin näytille.
Maxboomista löytyy liuta lista Alpineitakin ja sieltä voi huvikseen pyöritellä ohmeja
http://maxboom.fi/laskurit/laskuri2/index.php
Ei liene mitään syytä miksi tuo vahvistin toimisi jotenkin toisella tapaa kuin kaikki muut Alpinet?No niinpä tietysti.
Eikä tuota kyseistä Alpinea näköjään ole maxboomissakaan mitattu.
Sinällään Alpinelta reilua, että tehoa tulee reilusti enemmän, kuin on luvattu.
Monilla merkeillä taitaa olla päinvastoin. - hxkkggg
ewfiowerjfoe kirjoitti:
No niinpä tietysti.
Eikä tuota kyseistä Alpinea näköjään ole maxboomissakaan mitattu.
Sinällään Alpinelta reilua, että tehoa tulee reilusti enemmän, kuin on luvattu.
Monilla merkeillä taitaa olla päinvastoin.Kyllä vain yleensä tehoilmoitukset menee toisinpäin. Ulos tulee vähemmän kuin luvataan. Äkkiseltään siitä tunnettuja merkkejä, jotka antaa enemmän kuin lupaavat, tulee mieleen Genesis, Rockford Fosgate.. öö siinäpä ne. Muitakin varmasti on. Etenkin jenkkilässä.
- wrihgowriguow3
hfjlguk kirjoitti:
Niitä voinee tiedustella Maxboomi kautta Mikko Virralta. Maxboom menetelmät on hyväksytte monen maahantuojan kanssa sillä niillä on tarkoitus saada luotettavat luokitustehot jotta tiedetään mihin luokkaan milläkin vahvarilla voi mennä kilpailemaan. Maxboomissa ei voi kilpailla valmistajien ilmoittamilla tehoila vaan paljonko vahvarista oikeasti on mitattu tehoa.
Olisi kätevää, jos tehopenkin speksit olisivat helposti luettavissa suoraan maxboomin sivuilla.
Googlella selvisi, että aiheestahan on AutoSound 3/2014 -lehdessä artikkeli, mutta kyseisen jutun lukeminen näyttää olevan maksullista.
Lehden julkaisusta on nyt jo sen verran aikaa, ettei olisi kohtuutonta laittaa juttua maxboomin sivuille vapaasti luettavaksi.
- rthrtt
"Esimerkkivahvistimemme 1200W 4Ohm kuormaan tarkoittaa sitä, että kuorman läpi kulkee n. 17,3A virta ja kuorman yli vaikuttaa hieman vajaa 70V jännite. 2400W 2Ohm kuormaan tarkoittaa 34,6A virtaa ilman, että jännite yhtään notkahtaa."
Kyllähän tuossa ensin tulee vastaan virtalähteen kapasiteetti. 70 Vrms tarvitsee n. /-100 Vdc syötön siltaamattomassa vahvistimessa. Yksinkertaisessa yksivaihesyötössä (muuntaja, tasasuuntaaja, kondensaattori), kondensaattorin varaus purkautuu puolella impedanssilla kaksi kertaa nopeammin, ennen kuin seuraava verkon puoliaalto alkaa syöttämään virtaa. Tällöin siis kondensaattorin minimijännite ja siten vahvistimesta saatava suurin saatava sinijännite putoaa.
Tilanne on toinen, jos verkkolaite on stabiloitu (esim. hakkuri) tai käytetään miehekästä kolmivaihepoweria, jännite ei pahemmin notku, ennen kuin talon sulakkeet palavat :-), joten teho kyllä tuplaantuu.
Mitä tulee pienjännitteisiin (esim. 12 Vdc) vahvistimiin, transistorin Vce(sat) jännite kasvaa virran kasvaessa, jolloin lähtöjännite ja siten lähtöteho pienenee. Myös emitteriseuraajiin perustuvissa pääteasteissa Vbe jännitehäviön kasvaminen pienentää lähtöjännitettä, eikä teho kaksinkertaistu impedanssin puolittuessa.- rthrtt
jatkan..
Vahvistimessa on sisäisiä impedansseja ja epäideaalisuuksia, jotka rajoittavat virtaa. Ne olisivat teknisesti täysin mahdollisia kompensoida johonkin rajaan asti, mutta käytännössä se on paljon monimutkaisempaa ja kalliimpaa kuin pykälää tehokkaamman tuossa asiassa epäideaalisen vahvistimen osto. Kaiuttimienkaan impedanssit eivät ole yli koko taajuuskaistan sitä mitä päällä lukee, vaan vaihtelevat kymmeniä prosentteja taajuuden funktiona ja kelan lämpötilan ym. tekijöiden. - rfq23wrf
rthrtt kirjoitti:
jatkan..
Vahvistimessa on sisäisiä impedansseja ja epäideaalisuuksia, jotka rajoittavat virtaa. Ne olisivat teknisesti täysin mahdollisia kompensoida johonkin rajaan asti, mutta käytännössä se on paljon monimutkaisempaa ja kalliimpaa kuin pykälää tehokkaamman tuossa asiassa epäideaalisen vahvistimen osto. Kaiuttimienkaan impedanssit eivät ole yli koko taajuuskaistan sitä mitä päällä lukee, vaan vaihtelevat kymmeniä prosentteja taajuuden funktiona ja kelan lämpötilan ym. tekijöiden.Kiitos! Jotain tämmöistä olisin itsekin kertonut, jos olisin osannut :) Omat tiedot hyvin pintapuolisempia.
- lsdkgjoerikj
Kyseinen Ground Zero Plutonium GZPA 1.4000DXII on autokäyttöön tarkoitettu, enintään 16V tasajännitteellä toimiva D-luokan autohifi-vahvistin.
Laitteen tuottama, mittauksin todettu yli 1200W teho 4Ohm kuormaan edellyttää väkisinkin hakkurivirtalähteen olemassa oloa, sillä muuten ei auton akkujännitteestä saada kuormaan kehitettyä lähes 70V jännitettä.
Virtalähteen mitoitus on vain tainnut jäädö hieman vajaaksi, koska jännite notkahtaa muutamia voltteja 2Ohm kuormalla.
Esittämäsi arviot virtalähteen kapasiteetista saattavat pitää paikkansa B- ja AB-luokan vahvistimissa, mutta D-luokan vahvistimissa tilanne on toimintaperiaatteen ja sen tuoman erinomaisen hyötysuhteen vuoksi merkittävästi erilainen.
Selittäisitkös hieman tarkemmin tuota Vbe (kanta-emitteri?) jännitehäviötä emitteriseuraajiin perustuvien pääteasteiden lähtöjännitteen osalta? - rthrtt
lsdkgjoerikj kirjoitti:
Kyseinen Ground Zero Plutonium GZPA 1.4000DXII on autokäyttöön tarkoitettu, enintään 16V tasajännitteellä toimiva D-luokan autohifi-vahvistin.
Laitteen tuottama, mittauksin todettu yli 1200W teho 4Ohm kuormaan edellyttää väkisinkin hakkurivirtalähteen olemassa oloa, sillä muuten ei auton akkujännitteestä saada kuormaan kehitettyä lähes 70V jännitettä.
Virtalähteen mitoitus on vain tainnut jäädö hieman vajaaksi, koska jännite notkahtaa muutamia voltteja 2Ohm kuormalla.
Esittämäsi arviot virtalähteen kapasiteetista saattavat pitää paikkansa B- ja AB-luokan vahvistimissa, mutta D-luokan vahvistimissa tilanne on toimintaperiaatteen ja sen tuoman erinomaisen hyötysuhteen vuoksi merkittävästi erilainen.
Selittäisitkös hieman tarkemmin tuota Vbe (kanta-emitteri?) jännitehäviötä emitteriseuraajiin perustuvien pääteasteiden lähtöjännitteen osalta?En selitä. Asiat on selitetty riittävän perusteellisesti tässä ketjussa ja kuka vaan, joka joka vain ei ole päättänyt uskoa omaan agendaansa, uskoisi tosiasiat. Selittäminen olisi täysin pointitonta koska palaisit vain sokeasti lähtöpisteeseen väittämään uskomuksiasi etkä ottaisi huomioon faktoja. Valitettavasti tietotasosi ei riitä ymmärtämään 'tätäkään'. Good luck!
- owergjpw3roijw3proi
rthrtt kirjoitti:
En selitä. Asiat on selitetty riittävän perusteellisesti tässä ketjussa ja kuka vaan, joka joka vain ei ole päättänyt uskoa omaan agendaansa, uskoisi tosiasiat. Selittäminen olisi täysin pointitonta koska palaisit vain sokeasti lähtöpisteeseen väittämään uskomuksiasi etkä ottaisi huomioon faktoja. Valitettavasti tietotasosi ei riitä ymmärtämään 'tätäkään'. Good luck!
Hehheh!
Tiedätkö sinä edes, mitä ovat kanta ja emitteri?
Silloin on tosiaan melko hankala selittää. - rthrtt
owergjpw3roijw3proi kirjoitti:
Hehheh!
Tiedätkö sinä edes, mitä ovat kanta ja emitteri?
Silloin on tosiaan melko hankala selittää.Hehheh etsi meille yksi esimerkki jossa teho tuplaantuu impdesanssin puolittuessa :D Mikäs siinä on kun ei löydy? Ei se oo synty jos ei ymmärrä lukemaansa.
- rthrtt
rthrtt kirjoitti:
Hehheh etsi meille yksi esimerkki jossa teho tuplaantuu impdesanssin puolittuessa :D Mikäs siinä on kun ei löydy? Ei se oo synty jos ei ymmärrä lukemaansa.
*synti
- pweifjpw3ijrfu03w
rthrtt kirjoitti:
*synti
Itsehän sinä aloitit sen elektroniikkasanastolla keekoilun.
Vastaa nyt huutoosi ja anna kuulua asialliset selitykset.
Muutenhan palstalaiset saattavat luulla sinua ihan vellihousuksi. - rthrtt
pweifjpw3ijrfu03w kirjoitti:
Itsehän sinä aloitit sen elektroniikkasanastolla keekoilun.
Vastaa nyt huutoosi ja anna kuulua asialliset selitykset.
Muutenhan palstalaiset saattavat luulla sinua ihan vellihousuksi.Heh interesting :D
Keekoilua? Ei menty kovin syvälle elektroniikkaan vielä. Niinkuin tyytyisit johonkin selitykseen, joka ei vastaa omia uskomuksista, mutta oleppa hyvä.
>>
Laitteen tuottama, mittauksin todettu yli 1200W teho 4Ohm kuormaan edellyttää väkisinkin hakkurivirtalähteen olemassa oloa, sillä muuten ei auton akkujännitteestä saada kuormaan kehitettyä lähes 70V jännitettä.
Virtalähteen mitoitus on vain tainnut jäädö hieman vajaaksi, koska jännite notkahtaa muutamia voltteja 2Ohm kuormalla.
>
Esittämäsi arviot virtalähteen kapasiteetista saattavat pitää paikkansa B- ja AB-luokan vahvistimissa, mutta D-luokan vahvistimissa tilanne on toimintaperiaatteen ja sen tuoman erinomaisen hyötysuhteen vuoksi merkittävästi erilainen.
>
Selittäisitkös hieman tarkemmin tuota Vbe (kanta-emitteri?) jännitehäviötä emitteriseuraajiin perustuvien pääteasteiden lähtöjännitteen osalta? - rthrtt
rthrtt kirjoitti:
Heh interesting :D
Keekoilua? Ei menty kovin syvälle elektroniikkaan vielä. Niinkuin tyytyisit johonkin selitykseen, joka ei vastaa omia uskomuksista, mutta oleppa hyvä.
>>
Laitteen tuottama, mittauksin todettu yli 1200W teho 4Ohm kuormaan edellyttää väkisinkin hakkurivirtalähteen olemassa oloa, sillä muuten ei auton akkujännitteestä saada kuormaan kehitettyä lähes 70V jännitettä.
Virtalähteen mitoitus on vain tainnut jäädö hieman vajaaksi, koska jännite notkahtaa muutamia voltteja 2Ohm kuormalla.
>
Esittämäsi arviot virtalähteen kapasiteetista saattavat pitää paikkansa B- ja AB-luokan vahvistimissa, mutta D-luokan vahvistimissa tilanne on toimintaperiaatteen ja sen tuoman erinomaisen hyötysuhteen vuoksi merkittävästi erilainen.
>
Selittäisitkös hieman tarkemmin tuota Vbe (kanta-emitteri?) jännitehäviötä emitteriseuraajiin perustuvien pääteasteiden lähtöjännitteen osalta?Katsoppas vielä kun tuolla yksi valmistaja rehdisti ilmoittaa hyötysuhteen tippumisesta pienemmällä kuormalla
http://caraudiosecurity.com/power-t600-4-600-watt-4-channel-amplifier
Efficiency (average): 70% @ 4-Ohm 64% @ 2-Ohm - irewgjoerigjoe4
rthrtt kirjoitti:
Heh interesting :D
Keekoilua? Ei menty kovin syvälle elektroniikkaan vielä. Niinkuin tyytyisit johonkin selitykseen, joka ei vastaa omia uskomuksista, mutta oleppa hyvä.
>>
Laitteen tuottama, mittauksin todettu yli 1200W teho 4Ohm kuormaan edellyttää väkisinkin hakkurivirtalähteen olemassa oloa, sillä muuten ei auton akkujännitteestä saada kuormaan kehitettyä lähes 70V jännitettä.
Virtalähteen mitoitus on vain tainnut jäädö hieman vajaaksi, koska jännite notkahtaa muutamia voltteja 2Ohm kuormalla.
>
Esittämäsi arviot virtalähteen kapasiteetista saattavat pitää paikkansa B- ja AB-luokan vahvistimissa, mutta D-luokan vahvistimissa tilanne on toimintaperiaatteen ja sen tuoman erinomaisen hyötysuhteen vuoksi merkittävästi erilainen.
>
Selittäisitkös hieman tarkemmin tuota Vbe (kanta-emitteri?) jännitehäviötä emitteriseuraajiin perustuvien pääteasteiden lähtöjännitteen osalta?No löytyihän niitä selityksiä, kun vähän potkii. Taisit säikähtää vellihousun arvonimeä ihan aika tavalla?
Päätetransistorien jännitehäviö on merkittävästi pienemp D-luokan vahvistimilla kuin AB-luokan vahvistimilla. Täysin häviöttömiä eivät luonnollisesti D-luokan vahvistimienkaan päätetransistorit ole.
En ymmärtänyt selitystäsi kanta-emitteri-jännitehäviöstä. Ole hyvä ja selitä tarkemmin! Mitä datalehdistä pitäisi näkyä? Miten CE-jännite liittyy asiaan?
Kuten jo edellä kerroin, en toistaiseksi ole löytänyt mittaustuloksia autovahvistimesta, joka tuplaisi tehonsa kuorman puolittuessa. Valmistajien väitteiden mukaan sellaisia on, mutta mittaustulokset väittävät toista. Lupaan ilmoittaa heti, kun/jos vaatimukset täyttävä tuote löytyy. - krsdgoperigut309
rthrtt kirjoitti:
Katsoppas vielä kun tuolla yksi valmistaja rehdisti ilmoittaa hyötysuhteen tippumisesta pienemmällä kuormalla
http://caraudiosecurity.com/power-t600-4-600-watt-4-channel-amplifier
Efficiency (average): 70% @ 4-Ohm 64% @ 2-OhmMuuten ihan hyvä, mutta kyseessä ei taida olla D-luokan vahvistin.
http://www.rockfordfosgate.com/products/details/t600-4
" Circuit Topology Class: Class-A/B " - rthrtt
irewgjoerigjoe4 kirjoitti:
No löytyihän niitä selityksiä, kun vähän potkii. Taisit säikähtää vellihousun arvonimeä ihan aika tavalla?
Päätetransistorien jännitehäviö on merkittävästi pienemp D-luokan vahvistimilla kuin AB-luokan vahvistimilla. Täysin häviöttömiä eivät luonnollisesti D-luokan vahvistimienkaan päätetransistorit ole.
En ymmärtänyt selitystäsi kanta-emitteri-jännitehäviöstä. Ole hyvä ja selitä tarkemmin! Mitä datalehdistä pitäisi näkyä? Miten CE-jännite liittyy asiaan?
Kuten jo edellä kerroin, en toistaiseksi ole löytänyt mittaustuloksia autovahvistimesta, joka tuplaisi tehonsa kuorman puolittuessa. Valmistajien väitteiden mukaan sellaisia on, mutta mittaustulokset väittävät toista. Lupaan ilmoittaa heti, kun/jos vaatimukset täyttävä tuote löytyy.Ei löydy koska niitä ei ole. En ala opettamaan elektroniikan perusteita tämän enempää sillä kaikki tarvittava on kerrottu. Sille että et ymmärrä näin selkeää asiaa ei nyt voi mitään. Ainut millä olisit pystynyt yllättämään olisi ollut myöntää että tietosi ovat vain vääriä.
Ihan turha etsiä täältä itsellesi vakuutteluja kun olet ainoa joka ei asiaa suostu uskomaan. Ota elektroniikan aakkoset käteen ja opettele hieman transistoreista sun muista, koska se menee juuri niinkuin sanoin. Ja tämä on 100% fakta. Sinä et voi sanoa samaa koska kuvailemasi kaltaista vahvistinta ei löydy. Aika myöntää tosiasiat vellipöksy? - wiegfoweru
rthrtt kirjoitti:
Ei löydy koska niitä ei ole. En ala opettamaan elektroniikan perusteita tämän enempää sillä kaikki tarvittava on kerrottu. Sille että et ymmärrä näin selkeää asiaa ei nyt voi mitään. Ainut millä olisit pystynyt yllättämään olisi ollut myöntää että tietosi ovat vain vääriä.
Ihan turha etsiä täältä itsellesi vakuutteluja kun olet ainoa joka ei asiaa suostu uskomaan. Ota elektroniikan aakkoset käteen ja opettele hieman transistoreista sun muista, koska se menee juuri niinkuin sanoin. Ja tämä on 100% fakta. Sinä et voi sanoa samaa koska kuvailemasi kaltaista vahvistinta ei löydy. Aika myöntää tosiasiat vellipöksy?No ei nyt luulisi olevan ylivoimaista selittää moista pikku juttua.
Annahan vain kuulua, äläkä vellihousuile! - $^&€£^
krsdgoperigut309 kirjoitti:
Muuten ihan hyvä, mutta kyseessä ei taida olla D-luokan vahvistin.
http://www.rockfordfosgate.com/products/details/t600-4
" Circuit Topology Class: Class-A/B "Niin koska sillä ei ole merkitystä ;)
- /&;/^&/
wiegfoweru kirjoitti:
No ei nyt luulisi olevan ylivoimaista selittää moista pikku juttua.
Annahan vain kuulua, äläkä vellihousuile!Sun kortit on nyt katsottu. Sä oot täällä vain väittelemässä. Vois joku vielä ihan vähän väittelis. Ei kukaan oikeasti oo tuommoinen. Ainakin haluan uskoa että ei oo.
Niin missä se ihmevahvari on? ;) - htgkkj
krsdgoperigut309 kirjoitti:
Muuten ihan hyvä, mutta kyseessä ei taida olla D-luokan vahvistin.
http://www.rockfordfosgate.com/products/details/t600-4
" Circuit Topology Class: Class-A/B "D-luokkalainen
http://caraudiosecurity.com/punch-p1000-1bd-1000-watt-class-bd-mono-amplifier - wepirjfpwerfj
/&;/^&/ kirjoitti:
Sun kortit on nyt katsottu. Sä oot täällä vain väittelemässä. Vois joku vielä ihan vähän väittelis. Ei kukaan oikeasti oo tuommoinen. Ainakin haluan uskoa että ei oo.
Niin missä se ihmevahvari on? ;)Sinä et siis osaa elektroniikan perusteita, vaikka muuta yrität selittää?
Mikä siinä nyt on niin vaikeata myöntää? Eihän kaikki muutkaan osaa.
. - wrojgpewrigj
htgkkj kirjoitti:
D-luokkalainen
http://caraudiosecurity.com/punch-p1000-1bd-1000-watt-class-bd-mono-amplifier" Class-BD circuit topology "
- riegfoiru039u
$^&€£^ kirjoitti:
Niin koska sillä ei ole merkitystä ;)
On sillä. Toimintaperiaate on ihan eri.
- 5y54y4y54ry4y54y
htgkkj kirjoitti:
D-luokkalainen
http://caraudiosecurity.com/punch-p1000-1bd-1000-watt-class-bd-mono-amplifierJa heti hyötysuhde 16% - 20% parempi kuin esimerkkisi AB-luokan vahvistimella.
- ry4wt
5y54y4y54ry4y54y kirjoitti:
Ja heti hyötysuhde 16% - 20% parempi kuin esimerkkisi AB-luokan vahvistimella.
Hehehehehe ja ohitetaan vaan kaikki faktat että on mitattu
463 Watts x 1 @ 4-Ohms
808 Watts x 1 @ 2-Ohms
1222 Watts x 1 @ 1-Ohm
Ei helskutti mies olet avuttomampi kuin oivalsinkaan. - rthrdse
wepirjfpwerfj kirjoitti:
Sinä et siis osaa elektroniikan perusteita, vaikka muuta yrität selittää?
Mikä siinä nyt on niin vaikeata myöntää? Eihän kaikki muutkaan osaa.
.Niin missä oli se ihmevahvari? ;)
Lienen todistanut osaamiseni toisinkuin sinä hehehehe :)))
Selataas Maxboom luokkalaskuri ohi ei löydy ni etsitään muualta.. kappas ei ei ei ei.. miks ei löydy kerro sä? Hahahahhahhahhahhahahhahah ei helvetti heimoveuvosto on huvittunut :D - r4hgsert
rthrdse kirjoitti:
Niin missä oli se ihmevahvari? ;)
Lienen todistanut osaamiseni toisinkuin sinä hehehehe :)))
Selataas Maxboom luokkalaskuri ohi ei löydy ni etsitään muualta.. kappas ei ei ei ei.. miks ei löydy kerro sä? Hahahahhahhahhahhahahhahah ei helvetti heimoveuvosto on huvittunut :DOkei mä olen reilu. Jos sä myönnät että mä olen oikeassa siinä missä tässä typerässä aiheessa on alunpitäin väitelty niin vastaan mielelläni kysymyksiisi ;) Esitäppä vielä tarkasti ne kysymykset mihin haluat vastaukset, Saat vastaukset semmoisella tarkkuudella että ei pitäisi jäädä edes umpiluupäälle epäselväksi.
- tyu5e6
wepirjfpwerfj kirjoitti:
Sinä et siis osaa elektroniikan perusteita, vaikka muuta yrität selittää?
Mikä siinä nyt on niin vaikeata myöntää? Eihän kaikki muutkaan osaa.
.Jos et löytänyt oikeaa käppyrää niin tässä ohje siihen. Huomasin että sinne ei saa ilmeisesti suoraa linkkiä.
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/2667/MOSPEC/MJ15003.html
Klikkaa keskeltä sivustoa "if you want to view datasheet, clich to here !!"
Sen jälkeen aukeavasta sivustosta klikkaa vasemmasta yläkulmasta pikkukuvaa jonka päällä lukee punaisella alldatasheet.com. Sieltä sitten selaat alaspäin kunnes tulet kohtaan: "ON" voltage käyrä.
Siitä kerroin aiemmin seuraavaa..
Se näyttää saturaatiojännitteen. Emitteriseuraaja ei ole saturaatiotilassa, mutta CE-jännite kasvaa samaan tapaan virran kasvaessa. Kun vielä virtalähteillä on tapana antaa periksi virran kasvaessa, maksimijännite laskee.
CE-jännite jäi epäselväksi. Mitä muuta?
Palaan tähän asiaan kerran vielä, mutta jos haistan yhtään provoilua voit uneksia keskenäs.
Voit kai jollain ihmeen kirveellä ymmärtää miksi semmoista vahvistinta ei löydy? Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! - ewireofrigoe4ritgj
ry4wt kirjoitti:
Hehehehehe ja ohitetaan vaan kaikki faktat että on mitattu
463 Watts x 1 @ 4-Ohms
808 Watts x 1 @ 2-Ohms
1222 Watts x 1 @ 1-Ohm
Ei helskutti mies olet avuttomampi kuin oivalsinkaan.Nyt oli puhe HYÖTYSUHTEESTA, joka D-luokan vahvistimella on parempi kuin AB-luokan vahvistimella.
- ljljhohouhoihj
tyu5e6 kirjoitti:
Jos et löytänyt oikeaa käppyrää niin tässä ohje siihen. Huomasin että sinne ei saa ilmeisesti suoraa linkkiä.
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/2667/MOSPEC/MJ15003.html
Klikkaa keskeltä sivustoa "if you want to view datasheet, clich to here !!"
Sen jälkeen aukeavasta sivustosta klikkaa vasemmasta yläkulmasta pikkukuvaa jonka päällä lukee punaisella alldatasheet.com. Sieltä sitten selaat alaspäin kunnes tulet kohtaan: "ON" voltage käyrä.
Siitä kerroin aiemmin seuraavaa..
Se näyttää saturaatiojännitteen. Emitteriseuraaja ei ole saturaatiotilassa, mutta CE-jännite kasvaa samaan tapaan virran kasvaessa. Kun vielä virtalähteillä on tapana antaa periksi virran kasvaessa, maksimijännite laskee.
CE-jännite jäi epäselväksi. Mitä muuta?
Palaan tähän asiaan kerran vielä, mutta jos haistan yhtään provoilua voit uneksia keskenäs.
Voit kai jollain ihmeen kirveellä ymmärtää miksi semmoista vahvistinta ei löydy? Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy! Siihen on syy!Tarkoitat siis käppyrää, jossa on kuvattu MJ15003-transistorin CE-jännitettä kollektorivirran funktiona? Katselin sitä kyllä jo viimeksi.
Yhä edelleen minun on sangen vaikeata ymmärtää, miten se käppyrä selittää sinun aiemman väittämäsi
"emitteriseuraajiin perustuvissa pääteasteissa Vbe jännitehäviön kasvaminen pienentää lähtöjännitettä"
Siis KANTA-emitteri jännitehäviön kasvaminen!
Niissä jo aiemmin mainituissa elektroniikan perusteissa kun minun mielestäni kerrotaan, että transistorin kanta-emitterijännitteen kasvattaminen kasvattaa kanta-emitterivirtaa. Ja edelleen, emitteriseuraajassa emitterivirran kasvaminen kohottaa lähtöjännitettä, ei suinkaan alenna.
Nyt sinulla on sitten erinomainen mahdollisuus elektroniikan osaamisesi lisäksi todistaa kykysi myös opettajana, kun selität tuon kaiken meille pöljille ymmärrettään muotoon.
Joten ole hyvä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172214Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842178Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101426- 1011407
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841277Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1471206Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.253912- 78889
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874