Rukoilisitteko uskovat puolestani että katkeruuteni vanhempiani kohtaan unohtuisi, olen miettinyt kokemiani asioita ja yrittänyt päästä niistä eroon mutta ne vaan tulee aina uudelleen mieleeni. Äiti oli hyvin hallitseva ja väheksyvä, koskaan ei tullut kiitosta mistään vaikka kuin hyvin teki ja paljon oli töitä tehtävä eikä saanut väsymystään näyttää. Olin aina suuressa pelossa ja ahdistuksessa kotona. Kaikki vaikutti koko elämääni, olin lisäksi koulukiusattu ja samoin työpaikoilla naurun aihe ujouteni ja arkuuteni takia, ahdistun vieläkin ihmisten seurassa ja olenkin mieluummin yksin. Vanhempani ovat kuolleet jo kauan sitten mutta nyt katkeruus on vallannut mieleni muutaman vuoden ajan menneitä kohtaan vaikka en voi niille mitään. Olen itse rukoillut paljon ja päättänyt antaa anteeksi. Ikää on minulla jo 64 v.
rukousapua anteeksiantoon
18
84
Vastaukset
Puhutaan seesteisestä vanhuudesta, ja se on kyllä katin kontit. Ymmärrän sinua, koska olen kokenut täysin samaa. Olen myös yli 60-v., ja vanhat katkeruutta aiheuttaneet asiat putkahtelevat mieleen. Nekin, jotka aiemmin olivat unohduksen peitossa.
Miksi ne nyt vanhana yhtäkkiä aktivoituvat? Mielestäni se on sielunvihollisen yritys saada meidät katkerina pois Jumalan yhteydestä. Tämä on meidän henkilökohtaisen lopun aikojemme taistelua.
Anteeksianto, miten vaikealta se tuntuu? Luin äskettäin Raamatun kohdan, jossa meitä velvoitetaan antamaan anteeksi vaikka 7 kertaa päivässä, jos syntiä tehnyt katuu. KATUU! Me kadumme Herran edessä, teemme parannuksen ja saamme anteeksi. Tämä sanankohta vapautti minua. Annan anteeksi kaikille, jotka katuvat ja pyytävät minulta anteeksi, muutoinhan tyhjyyteen sanottu anteeksiantoni menee hukkaan. Jos joku minulle pahaa tehnyt ei kadu, hän ei varmaankaan edes halua anteeksiantoani.
Ja ikä on tuonut sen verran viisautta, että mietin, keillä on sama taistelu minua koskien. Enhän minäkään ole elänyt enkelin lailla. Olin kamala kakara enkä onnistunut äitinäkään.
Sinä olet Jumalan luoma hieno yksilö, toivon sinulle paljon rohkeutta elää ja iloista mieltä, elät sitten yksin tai olet ystävän seurassa. Jokainen me elämme kokemustemme muokkaamaa elämäntapaa.Anteeksianto ei ole todellakaan helppoa - varsinkaan jos toinen ei pyydä anteeksi ja on kokenut syvää loukkausta. Kuitenkin meidän tulisi antaa anteeksi niillekin, jotka eivät pyydä anteeksi. Muuten sydämeen pesiytyy ja kasvaa katkeruus.
Jumala on antanut meille paljon anteeksi, siksi meillä on suuri syy myös antaa anteeksi. Anteeksianto vapauttaa.
Anteeksiantamattomuus on kuin selli. Sellin sisällä on anteeksiantamattomuutemme kohde. Joudumme koko ajan vahtimaan vankiamme. Olemme tässä itsekin sidottuja. Jotta itse vapautuisimme toisesta, niin olisi tärkeää anteeksianto.
Jumalalle riittää meidän tahdon päätös. Tunteita ei tarvitse väkisin puristaa. Kun olemme tahdon tasolla antaneet anteeksi, niin siitä alkaa meidänkin vapautumisen prosessi. Se voi olla pitkä ja välillä voi tulla takapakkia, mutta tämä päätös riittää Jumalalle ja Hän tekee loput.
Ymmärrän, että asia on todella vaikea, mutta rukoillaan. Jumala voi antaa voimia ja apua tähän prosessiin. Luotetaan Häneen.
Siunausta ja voimia!- kentaurivalistaja
Oletko ajatellut, että vanhempasi olivat ehkä itsekin joutuneet lapsina kokemaan samanlaista kasvatusta kuin sinä? Ehkä hekään eivät saaneet omilta vanhemmiltaan kiitosta mistään, ja joutuivat tekemään paljon töitä, eivätkä saaneet näyttää väsymystään.
Lapsuudenkodissa opitut tavat siirtyvät helposti sukupolvelta toiselle. Ketjun katkaiseminen ei aina onnistu, vaan samoja erehdyksiä tulee tehtyä omien lasten kanssa.
Kyllähän vanhemmat melkein aina tahtovat lastensa parasta. Vanhemmillesi vaikuttaa olleen tärkeätä kasvattaa sinusta ahkera työntekijä, ajatellen, että se on tarpeen, jotta pärjäisit maailmassa. Kuriakin on pidetty tarpeellisena, kun on ajateltu, että kurissa kasvaneet lapset eivät joudu huonoille teille. Tarkoitus on ollut silloin hyvä, vaikka liika ankaruus on ollut lapselle ahdistavaa.
Jos tuntisit paremmin vanhempiesi omat lapsuuden ja nuoruuden kokemukset, ehkä tuntisit myötätuntoa heitä kohtaan, etkä enää katkeruutta. - yksinäinen mummo
Kiitos vastauksista, olen miettinyt monta kertaa vanhempieni lapsuutta josta he eivät puhuneet juuri koskaan. He olivat juuri sitä ikäluokkaa ettei mistään saanut puhua ääneen, ei sodasta eikä kotielämästä.En tiedä mitä he ovat kokeneet joka on sitten vaikuttanut vanhempieni kasvatustapoihin. Olen todella miettinyt kaikkia mahdollisia asioita. Olen myös päättänyt antaa anteeksi mutta silti masennun ja ahdistun aika-ajoin. Koskaan en nauttinut nuoruudestani, vihasin ja inhosin itseäni. Uskon Jeesukseen ja toivon pääseväni hänen avullaan vähitellen katkeruudestani.
- voima ylhäältä
Juuri tuo on tärkeä, tunnistaa katkeruus ja viha; tulla se halu, tahto päästä eroon vihasta ja antaa anteeksi. Sitten kannattaa puhua Jeesukselle, että minä vihaan, se on synti, mutta minulla ei ole voimaa vapautua ja antaa anteeksi.
Itseäni on joskus helpottanut että ajattelen että vanhempani ovat ankaruudessaan itsekin vanhempiensa ja esivanhempiensa uhreja ja ovat siirtäneet käyttäytymisen mallit omille lapsilleen.
Mitäpä voi ihminen muuta kuin tunnistaa syntinsä ja pyytää voimaa ylhäältä. - Tre Likka
Vain typerykset rukoilee. Rukoukset ei nääs toimi.
Rukoilen sun puolesta että saat mitä tarvitset !!!
- palstaa seuraileva
Ja pitkään on ollut suomalaisessa kasvatuksessa käytäntönä karuus: lasta ei saanut ennen liikaa hemmotella, että tulee itsekäs ja omahyväinen. Kasvatettiin vain kurilla ja vaatimuksilla. Onnistumisesta ei kiitelty, mutta epäonnistumiset huomattiin. Tavat kulkivat vanhemmilta seuraaville polville.
- yksinäinen mummo
Juuri noin oli kasvatus ennen. Itse päätin nuorena että jos joskus on lapsi, toivoin tyttöä ja sain tytön, niin haluan hänet kasvattaa itsevarmaksi, pelottomaksi ihmiseksi jota ei hyväksi käytetä missään tilanteessa. Luulen siinä onnistuneeni aika hyvin, ei ollut koulukiusattu, oli paljon ystäviä ja saivat olla kotonamme, menestyi opinnoissaan ja on hyvä työpaikka. Olen hyvin ylpeä tytöstäni. Kiitos taivaan isälle että sain yhden lapsen. Kaipaan häntä jatkuvasti mutta en kuitenkaan takerru häneen, hänen täytyy elää omaa elämäänsä vaikka tunnenkin suurta yksinäisyyttä, enkä siitä valita lapselleni. Rukoilen hänen puolesta jokapäivä.
- palstaa seuraileva
yksinäinen mummo kirjoitti:
Juuri noin oli kasvatus ennen. Itse päätin nuorena että jos joskus on lapsi, toivoin tyttöä ja sain tytön, niin haluan hänet kasvattaa itsevarmaksi, pelottomaksi ihmiseksi jota ei hyväksi käytetä missään tilanteessa. Luulen siinä onnistuneeni aika hyvin, ei ollut koulukiusattu, oli paljon ystäviä ja saivat olla kotonamme, menestyi opinnoissaan ja on hyvä työpaikka. Olen hyvin ylpeä tytöstäni. Kiitos taivaan isälle että sain yhden lapsen. Kaipaan häntä jatkuvasti mutta en kuitenkaan takerru häneen, hänen täytyy elää omaa elämäänsä vaikka tunnenkin suurta yksinäisyyttä, enkä siitä valita lapselleni. Rukoilen hänen puolesta jokapäivä.
Kun entiset muistot yrittävät nostaa päätään, niin ala kiittää Jumalaa oppimastasi. Ilman omaa kantapään kokemusta ja nykyistä uutta tietoa ihmisen kasvatuksesta, et olisi osannut pysähtyä panostamaan oman tyttäresi kasvatukseen ja tulevaisuuteen rakkauden ja kannustamisen hengessä. Ainakin kohdallasi väärä kasvatusperinne on sinun sukuhaarassasi katkennut. Varmasi kiitokseen yhtyisi myös heidän isovanhemmat, siis sinun vanhempasi.
Onneksi voimme olla täällä linkkinä parempaa kun annamme elämme Jumalan käteen ja suostumme sovintoon menneisyyden kanssa. - Rohkeuttaollaheikko
yksinäinen mummo kirjoitti:
Luin kuin omaa kirjoitustani, eli en halua myöntää lapsilleni että kaipaan heitä ja ikävöin, tunnen yksinäisyyttä kun he ovat maailmalla omissa elämissään perheineen, käyvät töissä ja on paljon tekemistä, etteivät käy katsomassa, eivätkä juuri edes kysy mitä minulle kuuluu. Olen heidän mielestään elämässä pärjännyt ja selviytyjä vaikeista lähtökohdista huolimatta. he ihailevat miten olen selvinnyt hyvin. Kääntöpuoli tuolle kaikelle on että olen yksinäinen ja ikävöin heitä.
Tuli nyt mieleen kaikenlaista.
Rukoilen että uskaltaisin sanoa lapsilleni että minulla on ikävä heitä,enkä olekaan se hyvin pärjäävä äiti kuin ennen olin.
Tehkää kunnon parannus elämässänne, jotta voitte päästä voitolle kaikkinaisesta vääryydestä, joka teitä pyrkii hallitsemaan.
Ei riitä, että vain pyydämme Jumlalta, jos itse emme kuitenkaan ole valmiita mihinkään.
Hurskaan rukous voi voida paljon, mutta ollakseen hurskas on harjoitettava vanhurskautta.- lahjavanhurskaus
Miksi asetut tosien yläpuolelle? Miten voit tietää, että olet muita hurskaampi?
lahjavanhurskaus kirjoitti:
Miksi asetut tosien yläpuolelle? Miten voit tietää, että olet muita hurskaampi?
Mnä saarnaan parannuksesta totuuden palvelijana.
- katkeramyös
aloittajalle. älä koskaan anna anteeksi väheksymistäsi. se olisi asian hyväksymistä ja itsesi ja oikeuksiesi mitätöintiä. hyväksy se että sinulla on oikeus katkeruuteen. itse vihaan perhettäni jatkuvan henkisen väkivallan takia. olen katkaissut välit ja aion myös kostaa.
- antakaa_anteeksi
Anteeksi kannattaa antaa itsensä takia. Syntiä ei koskaan tarvitse hyväksyä, mutta anteeksi antaminen vapauttaa. Katkeruus puolestaan tuhoaa ihmisen.
- asiatkuntoon
naurettavaa puhetta. ei katkeruutta voi estää. ei pahuutta tarvi antaa anteeksi. mutta kosto kyllä on eheyttävää ihmiselle.oikeuden pitää aina tapahtua.
- Pakstorri
En ole mikään psykologi, tai pikemminkin -nomi, mutta Rukoushan auttaa heti, kun tiedät sen nimen, joka siihen auttaa...Tietenkään kaikki pyyntömme ei täällä vielä toimi, jos Jumalaan uskomme, koska ei Jumala halua antaa synnillä mitään mahdotonta asiaa. Syntiset voittajat kaatuvat siihen, että laki lopulta tuomitsee rikotut sääntönsä.
Silleen vaan lepyttelisin sinua, että olet vissiin terve aisteiltasi vielä, jos niin on, niin "eihän eloon jääneellä ole syytä valittaa". Ja ei kukaan lapsi voi nousta omia vanhempiaan vastaan, koska heidän ansiostaan ja takia olemme täällä. Jos nousee, seuraa vain kuolema, molemmille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille
Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest666053Yritystuet pois ja työeläkevaroilla maksettava valtion velka pois
Nyt on teille kerrottu keino kuinka Suomen velkaongelmasta päästää eroon kertalaakista. Älkää saatanat enää minulle tul1165331Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä
Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden4204257Aleksei Miltsakov - venäläinen uusnatsi antaa oppitunteja lapsille
34-vuotias Miltsakov palvelee Le Monden mukaan yhä Ukrainassa tiedusteluun ja sabotaasiin erikoistuneen Russitš-yksikön563555Ylen juttu sisäministeristä oli selvän tarkoitushakuinen
haluttiin vielä vuoden loppuun saada joku "kohu". (Olisiko Yle tehnyt jutun jos sisäministerinä olisi esim. RKP:n, jota1493352Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota
Muualla maailmassa yrittäjät elävät asiakkaiden rahoilla, Suomessa palkansaajien maksamilla veroilla. Palkansaajahan ma612840- 292211
Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?
Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed1352204Pyydän anteeksi etten osannut ratkaista
Mitään muuta kuin lähtemällä. Et oikein tullut vastaan etkä kuunnellut. Tuntui että minun piti koittaa sopia ja sovitell852009Ulkoministeriön konsulipäällikkö arvostelee rajusti Haavistoa: "Täällä on pelon ilmapiiri"
"– Täällä on ministerin toimien takia aivan selvästi pelon ilmapiiri. Jos sellaisen annetaan pesiytyä virkamieskulttuuri191980