Sapatista

merkityksen miettijä

"Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini

sillä se on merkkinä meidän välillämme

Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.

Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä."

12 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
13 "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
14 Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
15 Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
16 Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
17 Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."
18 Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu.

Sapatti on Jumalan ja Israelin välinen liiton merkki. Israel on Jumalan omaisuuskansa tänäkin päivänä. Korvausteologia yrittää viedä tämän aseman Israelilta ja siirtää sen käsittämään pelkästään seurakuntaa. Jos seurakunta olisi tämän liiton osapuoli, olisi se velvollinen pitämään sapatin kirjaimellisesti liiton merkkinä. Raamatun kokonaisilmoitus ei tue sellaista käsitystä vaan seurakunta on hengellisessä mielessä Israel ja omaisuuskansaa, pyhää heimoa ym.

Jumala toteuttaa Israelia koskevat lupauksensa maan päällä ja sen seurauksena olemme saaneet todistaa pitkän hajoituksen jälkeen Israelin valtion syntymisen vuonna 1948. Kerran peite poistetaan koko Israelin päältä ja he tuntevat oman Messiaansa Jeesuksen koko kansana. Se on oleva koko maailmalle elämä kuolleista!

19

52

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesuksella yksi

kansa.

Sapatti kuuluu kaikille Jeesuksen seuraajille, jotka kuuluvat hänen kansaansa, niille, jotka tuntevät Jeesuksen, Messiaana, Vapahtajana, Pelastajana.

Jes. 56:3-6 Älköön sanoko muukalainen, joka on liittynyt Herraan: "Herra erottaa minut peräti kansastansa", älköönkä kuohittu sanoko: "Minä olen kuiva puu."
      Sillä näin sanoo Herra: Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini ja valitsevat sen, mikä minulle otollista on, ja pysyvät minun liitossani,
      heille minä annan huoneessani ja muurieni sisällä muistomerkin ja nimen, joka on poikia ja tyttäriä parempi; minä annan heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä.

Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,

Joh.18:37 Niin Pilatus sanoi hänelle: "Sinä siis kuitenkin olet kuningas?" Jeesus vastasi: "Sinäpä sen sanot, että minä olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minun ääneni."

Joh.10:27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua

Hebr. 13:20 Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen,

Jeesuksella on vain yksi kansa, vain omansa hän pelastaa, jotka kuulevat hänen äänensä, seuraavat häntä ja vain omiensa puolesta hän on kärsinyt kuolemallaan sovittaen heidän syntinsä.
      Sapatinsa hän antoi ihmistä varten siunaamalla ja pyhittämällä sen. Se on viikon seitsemäs päviä/lauantai..

1.Piet. 2:10 te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut."

• SDA:n sapattiopetus

Adventtikirkon papisto uskoo sapatista opinkohdan n:o 20 mukaisesti:

SAPATTI = LUOMISEN SUURIN TAPAHTUMA (muistomerkki)
        SAPATTI SUOJELEE PAHALTA
        SAPATTI = USKOLLISUUS KYMMENYKSILLE, ADVENTTITOTUUDELLE JA HEIDÄN SAPATTIKUNIKAALLEEN ===> sapatilla rahastusta!
        SAPATTI = ADVENTISTIEN SINETTI
        SAPATTIKÄSKY = TÄRKEIN KÄSKY
        SAPATTIKÄSKY ILMAISEE TOSI JUMALAN

Lainaukset Adventtikirkon opinkohdasta 20 johon kaikki adventistipapit ja työntekijät uskovat:
        >>>>>> Luomisen muistomerkkinä sapatin vietto suojelee epäjumalanpalvelukselta. Muistuttaessaan meitä siitä, että Jumala loi taivaan ja maan, se erottaa hänet kaikista epäjumalista. Sapatin pitämisestä tulee näin merkki uskollisuudestamme elävälle Jumalalle - merkki siitä, että tunnustamme hänet suvereeniksi Luojaksi ja Kuninkaaksi.

Sapattikäsky toimii Jumalan lain sinettinä. Sinetit käsittävät yleensä kolme elementtiä: sinetin omistajan nimen, hänen arvoasemansa ja hänen valtapiirinsä. Virallisia sinettejä käytetään takaamaan tärkeiden asiakirjojen aitous. Asiakirjalla on takanaan sen viranomaisen arvovalta, jonka sinetti siihen on kiinnitetty. Sinetti vahvistaa, että tuo viranhaltija itse on hyväksynyt asiakirjan ja että sen tukena on koko hänen virkaansa liittyvä valta.

Kymmenestä käskystä juuri sapattikäskyssä on sinetin tärkeät elementit. Se on kymmenestä käskystä ainoa, joka ilmaisee tosi Jumalan

• arkistosta poimittua
        SDA:n sapattiopetus kirjoitti:

Adventtikirkon papisto uskoo sapatista opinkohdan n:o 20 mukaisesti:

SAPATTI = LUOMISEN SUURIN TAPAHTUMA (muistomerkki)
        SAPATTI SUOJELEE PAHALTA
        SAPATTI = USKOLLISUUS KYMMENYKSILLE, ADVENTTITOTUUDELLE JA HEIDÄN SAPATTIKUNIKAALLEEN ===> sapatilla rahastusta!
        SAPATTI = ADVENTISTIEN SINETTI
        SAPATTIKÄSKY = TÄRKEIN KÄSKY
        SAPATTIKÄSKY ILMAISEE TOSI JUMALAN

Lainaukset Adventtikirkon opinkohdasta 20 johon kaikki adventistipapit ja työntekijät uskovat:
        >>>>>> Luomisen muistomerkkinä sapatin vietto suojelee epäjumalanpalvelukselta. Muistuttaessaan meitä siitä, että Jumala loi taivaan ja maan, se erottaa hänet kaikista epäjumalista. Sapatin pitämisestä tulee näin merkki uskollisuudestamme elävälle Jumalalle - merkki siitä, että tunnustamme hänet suvereeniksi Luojaksi ja Kuninkaaksi.

Sapattikäsky toimii Jumalan lain sinettinä. Sinetit käsittävät yleensä kolme elementtiä: sinetin omistajan nimen, hänen arvoasemansa ja hänen valtapiirinsä. Virallisia sinettejä käytetään takaamaan tärkeiden asiakirjojen aitous. Asiakirjalla on takanaan sen viranomaisen arvovalta, jonka sinetti siihen on kiinnitetty. Sinetti vahvistaa, että tuo viranhaltija itse on hyväksynyt asiakirjan ja että sen tukena on koko hänen virkaansa liittyvä valta.

Kymmenestä käskystä juuri sapattikäskyssä on sinetin tärkeät elementit. Se on kymmenestä käskystä ainoa, joka ilmaisee tosi Jumalan

Opinkohta 20
        "Muista pyhittää lepopäivä. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. - - Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."
        2. Moos. 20:8-11-----

http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-sapatti

• Vastoin Raamattua
        arkistosta poimittua kirjoitti:

Opinkohta 20
        "Muista pyhittää lepopäivä. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. - - Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."
        2. Moos. 20:8-11-----

http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-sapatti

Sapattikäsky on tarkoitettu kuusipäiväistä työviikkoa tekeville mutta miksi adventistit muuttavat lain myös koskemaan viisipäiväistä työviikkoa tekeviä.
        Tämä on vastoin Raamattua.

• voisit jo ymmärtää
        Vastoin Raamattua kirjoitti:

Sapattikäsky on tarkoitettu kuusipäiväistä työviikkoa tekeville mutta miksi adventistit muuttavat lain myös koskemaan viisipäiväistä työviikkoa tekeviä.
        Tämä on vastoin Raamattua.

Sapatin pyhyys ei poistu sapatilta sillä tekeekö ihminen viisi päivää työtä tai kuusi päivää ja ymmärrä myös, että työtä voi tehdä myös kotona.

Vitätkö sinä sapattia kaksi päivää? Sinun viettosi ei tee niistä pyhiä. Vain viikon seitsemäs päivä on pyhä Jeesuksen tekojen tähden.

• Molemmat päivät
        voisit jo ymmärtää kirjoitti:

Sapatin pyhyys ei poistu sapatilta sillä tekeekö ihminen viisi päivää työtä tai kuusi päivää ja ymmärrä myös, että työtä voi tehdä myös kotona.

Vitätkö sinä sapattia kaksi päivää? Sinun viettosi ei tee niistä pyhiä. Vain viikon seitsemäs päivä on pyhä Jeesuksen tekojen tähden.

Teen tietysti adventistien silmissä kauhean synnin: vietän sekä sapatin että ylösnousemuspäivän! Totta kai adventistit tuomitsevat minut tällä perusteella tuhon omaksi ("et ole "oikea" Jeesuksen seuraaja..."), mutta en aio heidän puheidensa takia olla lepäämättä kahta päivää. Tämä on Jumalan lahja minulle, enkä anna ihmisten ottaa sitä pois.

• No, jos taas kerran keskustellaan sapatista - ja miksikäs ei keskusteltais - niin ainakin minulle on tullut täysin selväksi että sapatti on lauantai - näin olen asian ymmärtänyt osittain näiden keskustelujen tuloksenakin - mutta ennen kaikkea kun olen tutkinut asiaa Raamatusta.

Sen jökeen kun erosin luterilaisesta kirkosta muutama vuosi sitten - on Raamatun sanoma auennut aivan toisella tavalla koska ei minun tarvitse enää ikäänkuin puolustaa luterilaisuuden virheitä - hakemalla erilaisia Raamatunpaikkoja tai muuten vaan hakea puolustusta jostain .Yuo Tube linkistä :??! Se on tolella vapauttavaa - tänään voin muuttaa mieltäni jos huomaan että olen ymmärtänyt jonkin asian aikaisemmin väärin ja voin tehdä sen iloisella mielellä ..

. Tänään voin myös nähdä kuinka monet ovat samassa asemassa kuin minä olin aikaisemmin - he kirjoittavat kaikenlaista usein puoli totuutta vain koska heidän on puolustettava kirkkonsa uskoa .. ja sama on luonnollisesti kaikkien muidenkin lahkojen ja kirkkojen jäsenten kanssa (myös Adventtikirkon) - mutta esimerkiksi tämän sapatti asian ovat adventistit tuoneet esiin oikein hyvin esiin - joten kiitos siitä ja tietenkin ovat adventistit ymmärtäneet oikein myös sen että ihmisellä ei syntiensä tähden ole kuolemattomuutta.

On täysin selvä asia että minä haluan kuulua sellaiseen Jumalan kansaan joka pitää sapatin viikottaisena lepopäivänään - MIKSI? koska se on Raamatun Jumalan pyhittämä päivä ,,, Kuka pyhitti sunnuntain (koska sitä pyhäksi kutsutaan) - ihminen?

Olen oppinut sen että sapatti ei ole ainoastaan viikottainen ruumiin ja hengen viikottainen lepopäivä - vaan sillä on myös toinen jopa ehkä jopa syvempi tarkoitus se on lupaus tulevasta kaiken kaiken palauttamisesta ja parantumisesta ..

Ja olen sitä mieltä että siihen Jumalan kansaan kuuluu paljon väkeä - kaikista maailmmankolkista - Jeesus on lunastanut koko maailman ja hänellä on oikeus pelastaa kenet parhaaksi katsoo,

Se on Jeesus joka pelastaa - siihen ei ihmisellä ole osaa - kuin oman itsensä kohdalla.. kysymys onkin : Kuka haluaa olla muukana silloin? Sinä suurena sapattina ..
      alex

• ...

Ainoastaanko luterilaiset viettävät sunnuntain Herran päivää ?

• ... kirjoitti:

Ainoastaanko luterilaiset viettävät sunnuntain Herran päivää ?

Kyllä monet viettävät sunnuntaita Herran päivänä - mutta minä kirjoitinkin sapatista jos huomasit. Pidetään sapatti sapattina, miksi emme tekisi? Sunnuntai ei ole Herran pyhittämä sapatti - mutta se ei tarkoita että se olisi kiellettyä uskoa Jumalaan kaikkina päivinä - tässä on keskustelut menneet joskus mieman pieleen - ja minäkään en ole syytön siihen - koska olen kirjoittanut sunnuntain alkuperästä kristinuskossa ja varmaan on moni saanut sen käsityksen että sunnutaina ei sasi mennä esimerkiksi kirkkoon - mikä ei ole totta .. Jumalaa saa kunnioittaa ja palvella joka päivä .. ja pitääkin .. mutta kun puhutaan siitä sapatista jonka Herra on pyhittänyt ja joka on lupaus siitä tulevasta ajasta jolloin kaikki palautuu - se ei ole sunnuntai .. vaan lauantai.. ja se on kaikille ihmisille tarkoitettu .. Ei siis ole kyse mistään kilpailusta eri päivien välillä vaan Raamatun lupauksesta ..

alex

• kerettiläinen

Luepa "merkityksen miettijä" allaoleva kirjoitus ajatuksen kanssa ja kerro mielipiteesi siitä. Se ei ole adventistin laatima, eikä edusta adventistista näkökantaa.

http://www.arvioikaa.com/JE.html

• Piiitkä kirjoitus .. josta nopeasti läpikäytyäni sain sen käsityksen että on olemassa vaara että ennenkuin Jeesus tulee takaisin tekee Jumalan vastustaja valheellisen "Jeesuksen takaisntulon" jolla sitten eksyttää monet..

Ehkä? Mutta ne jotka tutkivat asioita tuntevat kyllä jos kyseessä on Raamatun Jeesus - aina ,, kun hänenstä puhutaan tai kun hän tulee .. Kuka on oikeudenmukainenja rakkaudellinen ja kuka pitää Jumalan kaikki käskyt - ja silloin on tietysti hyvä muistaa että sapatti on sapatti - ja se ei ole sunnuntai.

Siksi onkin tärkeää oppia mistä on kysymys kun puhutaan sapatista .. se ei ole mikään riita päivistä .. vaan se päivä jota kutsutaan "Herran sapatiksi"..

( Ajatus --- Kuinkas olis jos juutalaiset yht'äkkiä hylkäisivät sapattinsa !!!! ja heistä tulisi kristittyjä jotka pyhittäisivät sunnuntain ... sapatin sijaan )

alex :)

• Merkityksen miettijä

"6 Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"
        7 Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut," Apost.2:

Huomaa, ettei Herra Jeesus kiellä etteikö Israelille rakennettaisi valtakunta vaan ajat ja hetket ei kuulunut opetuslasten tietää.

21 Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta.
        22 Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.
        23 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.'
        24 Ja kaikki profeetat Samuelista alkaen ja kaikki järjestään, jotka puhuneet ovat, ovat myös ennustaneet näitä päiviä.
        25 Te olette profeettain ja sen liiton lapsia, jonka Jumala teki meidän isiemme kanssa sanoen Aabrahamille: 'Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat'.
        26 Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne." apost3:

Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta.

Kohdalleen asetus (siihen liittyy myös Israelin kohdalleen asettaminen)

11 Minä siis sanon: eivät kaiketi he ole sitä varten kompastuneet, että lankeaisivat? Pois se! Vaan heidän lankeemuksensa kautta tuli pelastus pakanoille, että he itse syttyisivät kiivauteen.
        12 Mutta jos heidän lankeemuksensa on maailmalle rikkaudeksi ja heidän vajautensa pakanoille rikkaudeksi, kuinka paljoa enemmän heidän täyteytensä!
        13 Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,
        14 sytyttääkseni, jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni edes muutamia heistä.
        15 Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
        16 Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.
        17 Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
        18 niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
        19 Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
        20 Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
        21 Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
        22 Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
        23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
        24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
        25 Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
        26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
        27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
        28 Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
        29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu." Room11:

Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
        ja niin kaikki Israel on pelastuva,

Pakanoista tuleva seurakunta kaikki Israel eroitellaan selvästi omaksi kokonaisuuksiksi.

Juutalaisten merkityksestä Jumalan suunnitemassa kertoo myös omaa kieltään historian aikana koettu antisemitismi, joka tähän astisesta koetusta huipentui Natsi-Saksan järjestelmälliseen tappamiseen 6 miljoonan ihmisen tuhoamiseen keskitysleireillä. Kyllä Hitler tiesi ketkä ovat juutalaisia ja tappoi heidät. Tästä kaikesta kauheudesta syntyi kuitenkin lopulta Israelin valtio ja toteutui luvattu paluu omaan maahan mikä jatkuu yhä edelleen.

• pyh!

1948 ei ole millään tavalla Raamatun profetioiden täyttymys. Te petätte itseänne.

• Israel, my love!

Pyh!, 1948 ja 1967 ovat mitä kirkkaimmin näkyviä Raamatun profetioiden täyttymyksiä!!! Adventisti prof.tri Pertti Yli-Luoma on viime vuonna ilmestyneessä kirjassaan "Onko Danielin sinetti avautunut?" käsitellyt tätäkin tematiikkaa erittäin perustellusti Raamattuun tukeutuen.

• Lainaus: Merkityksen miettijä:"Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini

sillä se on merkkinä meidän välillämme

Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.

Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä."

Niin juuri Sapatti on liiton merkki Juutalaisten, Jumalan omaisuuskansan, ja Jumalan välillä !
      Ja tästähän on esimerkkinä esim vaikka Ap teot 15 luku, jossa Juutalaisuudesta kääntyneet veljet fariseusten lahkosta yrittivät pakottaa kristinuskoon kääntyneet pakanat YMPÄRILEIKKAAMAAN ITSENSÄ mutta Paavali tuli tässä asiassa väliin ja sanoi:

15:16 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,
      15:17 että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee,
      15:18 mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista'.
      15:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
      15:20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
      15:21 Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."

Ja näin on myös Sapatin suhteen... Paavali ei painosta Juutalaisia viettämään mitään mitä kääntyneillä pakanoilla on mutta ei myöskään ole purkamassa Juutalaisten "Liiton merkkiä" Sapattia !

• merkityksen miettijä

Juuri niin on asia kuin kirjoitit. Myöskin apostolien puheista näkyy tämä Israelin asema ja merkitys ja Paavali käyttää kolme lukua Room9-11 selittäessään Israelin asemaa.

• Kopittelija .. sinä et sitten tunnusta että olet kuoleman oma syntiesi tähden, et tunnusta että Jeesus kuoli syntiesi tähden, et tunnusta että sapatti on Jumalan kaikille pyhittämä levon ja ja palautuksen päivä, etkä tunnsta että Jumala ei ole luonut elämää ikuisesti kidutrettavaksi helv etissä..si

Aika paljon asioita joita et tunnusta .. mielestäni ..

alex

• alex.kasi kirjoitti:

Kopittelija .. sinä et sitten tunnusta että olet kuoleman oma syntiesi tähden, et tunnusta että Jeesus kuoli syntiesi tähden, et tunnusta että sapatti on Jumalan kaikille pyhittämä levon ja ja palautuksen päivä, etkä tunnsta että Jumala ei ole luonut elämää ikuisesti kidutrettavaksi helv etissä..si

Aika paljon asioita joita et tunnusta .. mielestäni ..

alex

Taas tää yks "toohopetteri" tuhnauttelee aivokertymiään "ikuista piinaa" unohtamatta... LOL

• omaisuuskansa

Jeesukseen uskovat juutalaiset eli Messiaaniset juutalaiset voivat hyvinkin viettää sapattia ja muitakin juutalaisia juhlapäiviä kuten lehtimajanjuhlaa. Sitä samaa ei kuitenkaan odoteta pakanakansoista uskoontulleille kristityiltä kuten voimme apostolien teoista ja Paavalin kirjeistä ymmärtää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      328
      2707
    2. Veriteko Kajaanissa.

Nuorta naista epäillään puukotuksesta. Väkivaltaisuus lisääntyy, eihän ole kauan kun kyse oli samanlaisesta teosta.
      Kajaani
      28
      1931
    3. Anna vihje jonka vain te tiedätte

Tällä näkyy olevan monia etsijöitä ja kaipaajia. Otetaan ketju jossa voi antaa vihjeen. Kirjoittakaa jotain mitä muut e
      Ikävä
      139
      1756
    4. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      58
      1468
    5. Millaisiin naisiin miehet OIKEASTI hullaantuvat

Kerrotaanpa nyt muutamia tosiasioita, joita miehet eivät yleensä halua myöntää ja joihin naiset usein haluavat olla usko
      Sinkut
      161
      989
    6. Olet kamalin ihminen mitä tiedän M

Toivottavasti ei ikinä nähdä enää.
      Ikävä
      68
      979
    7. Mitä sanoisit jos uskaltaisin

Avautua IRL ihan oikeasti? Mietin keinoja siihen koska en vain enää jaksa että meidän välit jatkuu näin. Tiedän ettet ha
      Ikävä
      69
      929
    8. Taitaa olla kaikki ohi

Meidän väliltä.
      Ikävä
      69
      929
    9. Mikä sai sut

Rakastumaan häneen ja miten pitkään siinä meni? Mikä nyt on tilanne?
      Ikävä
      55
      840
    10. Farmi Suomi: Ari Koivunen tekee "ongelmallisen" päätöksen eläimille - Lloyd Libiso kieltää jyrkästi!

Oho, heti “kriisiä” pukkaa Farmilla! Uusi kausi starttaa tv:ssä torstaina. Jaksaako Farmi Suomi kiinnostaa? Lue lisää,
      Tv-sarjat
      14
      819
    Aihe