ISO Farmari... öh, mikä se on??

Mikä on "Iso" farmari vs. "Iso keskiluokan farmari"
Jos vertaa E-sarjaa, BMW 500-sarjalaista, Passattia, Superbia, Mondeota, V70, A6... niin yksikään näistä autoista ei merkittävästi eroa relevanteilta sisämitoiltaan muista. Ok, Skoda on muita 6 cm kapeampi, mutta muutoin erot on käytännössä sentissä ehkä kahdessa.

En oikein tajua, että näitä sitten luokitetaan "Passat-Superb-Mondeo" ja sitten on "isot" V70, A6, 500-sarja ja E-sarja... No, V70 on sekä Passattia, Superbia ja Mondeota pienempi auto kun kylmästi katsoo sentit ja litrat. Mielikuva toki on sitten toinen juttu.

A6:ssa esimerkiksi on aivan älyvapaat ylitykset mihin hukataan noin 15 cm auton pituudesta... eli ollaankin "nettotilassa" aivan rinta rinnan vaikka Mondeon kanssa. 500-sarjalaisessa on tilat hukattu konepeltiin, jota sitten riittääkin.

On aika valaisevaa käydä istuskelemassa noissa autoissa vain huomatakseen, että erot on todella marginaalisia. Kun valmistajat vielä vähän panostaa äänieristykseen edullisemmissa malleissa, niin viimeinenkin rationaalinen motiivi ostaa "isompaa" haihtuu kuin tuhka tuuleen. Tämän päivän ja huomisenkin "Isot koneet" on 2-litraisia eikä siis mallit, mihin on aiemmin saatu 2.4 - 5.0 litran koneita erotu enää edes tuolta osin. Kyllä tuollainen 2-litrainen, yli 200hv ja 500nm vääntävä kone riittää kriittisemmällekin noin arkikäyttöön...:-)

19

6026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahtava insignia

      Ainut oikea iso farkku on Opel Insignia, muut ovat täysiä paskoja.

      Oikea matka-auto. Mahtava ajella.

      • Huumoria hyvä.

        Oli tuollainen vuokralla kesällä. Kolme matkalaukkua mahtui juuri ja juuri taakse. Sisällä tilaa oli kohtalaisesti, muttei mitenkään ruhtinaallisesti. Pärjäsi kuitenkin takapenkilläkin.

        Ajotuntuma oli kyllä hyvä, mutta 1,4 litranen turbobensa oli onneton. Ylämäissä vauhti laski 150 km/h lukemasta vääjäämättä alaspäin, vaikka kaasu oli pohjassa. Pienemmälle vaihtamalla sitten pystyi edes pitämään kohtalaisen matkavauhdin päällä... :)


      • The_Rat kirjoitti:

        Huumoria hyvä.

        Oli tuollainen vuokralla kesällä. Kolme matkalaukkua mahtui juuri ja juuri taakse. Sisällä tilaa oli kohtalaisesti, muttei mitenkään ruhtinaallisesti. Pärjäsi kuitenkin takapenkilläkin.

        Ajotuntuma oli kyllä hyvä, mutta 1,4 litranen turbobensa oli onneton. Ylämäissä vauhti laski 150 km/h lukemasta vääjäämättä alaspäin, vaikka kaasu oli pohjassa. Pienemmälle vaihtamalla sitten pystyi edes pitämään kohtalaisen matkavauhdin päällä... :)

        Hmm... rotta.

        Minkähän muun farkun loosteriin olisit sijoittanut kolmen sinne luukkuun sopineiden laukkujen lisäksi neljännen??

        Milläköhän muulla, köyhän miehen vuokraamalla 1.4 koneisella autolla olisit pitänyt yli 150 km/h myös ylämäissä?? Ja tuo vielä kolmen kapsäkin ja luultavammin siis 3 hengen kuormalla??

        Viime vuonna pitkin Eurooppaa noin 60 päivää vuokra-autolla työntäneenä tiedän kyllä ihan tarkkaan, että tuolla kuormalla huolettoman etenemisen rajan ylitykseen tarvitaan 2.0 - 2.2 -litrainen turbokone, diesel tai bensa jossa heppoja yli 160 ja vääntöä yli 350 nm.


      • volvo suurin
        perheenisa-68 kirjoitti:

        Hmm... rotta.

        Minkähän muun farkun loosteriin olisit sijoittanut kolmen sinne luukkuun sopineiden laukkujen lisäksi neljännen??

        Milläköhän muulla, köyhän miehen vuokraamalla 1.4 koneisella autolla olisit pitänyt yli 150 km/h myös ylämäissä?? Ja tuo vielä kolmen kapsäkin ja luultavammin siis 3 hengen kuormalla??

        Viime vuonna pitkin Eurooppaa noin 60 päivää vuokra-autolla työntäneenä tiedän kyllä ihan tarkkaan, että tuolla kuormalla huolettoman etenemisen rajan ylitykseen tarvitaan 2.0 - 2.2 -litrainen turbokone, diesel tai bensa jossa heppoja yli 160 ja vääntöä yli 350 nm.

        Volvo V70 peräkonttiin mahtuu lentolaukkuja noin 10kpl


      • perheenisa-68 kirjoitti:

        Hmm... rotta.

        Minkähän muun farkun loosteriin olisit sijoittanut kolmen sinne luukkuun sopineiden laukkujen lisäksi neljännen??

        Milläköhän muulla, köyhän miehen vuokraamalla 1.4 koneisella autolla olisit pitänyt yli 150 km/h myös ylämäissä?? Ja tuo vielä kolmen kapsäkin ja luultavammin siis 3 hengen kuormalla??

        Viime vuonna pitkin Eurooppaa noin 60 päivää vuokra-autolla työntäneenä tiedän kyllä ihan tarkkaan, että tuolla kuormalla huolettoman etenemisen rajan ylitykseen tarvitaan 2.0 - 2.2 -litrainen turbokone, diesel tai bensa jossa heppoja yli 160 ja vääntöä yli 350 nm.

        Kiva kun kysyit.

        Kuljettiin sattumalta lentokentälle omalla E-sarjan farkkumersulla. Mahtuivat laukut hyvin ja olisi mennyt vielä yksi lisää edes takaverhoa raottamatta. Verhon raotus olisi mahdollistanut ehkä kolmen matkalaukun lisäpakkaamisen.

        Opelissa verhon päällä ei juuri ollut tilaa. Yksi-2 matkalaukkua.

        Sisällä tilaa siis oli kohtalaisesti, mutta muotoilusta johtuen takana erittäin huonosti. Enemmän oli aiemmin käyttämässäni Vollkarin Golffissa (neloskoppanen, hemmetin hyvä korimalli).


      • The_Rat kirjoitti:

        Kiva kun kysyit.

        Kuljettiin sattumalta lentokentälle omalla E-sarjan farkkumersulla. Mahtuivat laukut hyvin ja olisi mennyt vielä yksi lisää edes takaverhoa raottamatta. Verhon raotus olisi mahdollistanut ehkä kolmen matkalaukun lisäpakkaamisen.

        Opelissa verhon päällä ei juuri ollut tilaa. Yksi-2 matkalaukkua.

        Sisällä tilaa siis oli kohtalaisesti, mutta muotoilusta johtuen takana erittäin huonosti. Enemmän oli aiemmin käyttämässäni Vollkarin Golffissa (neloskoppanen, hemmetin hyvä korimalli).

        Mersussa on tilava loosteri joo, mutta auto paranisi selvästi kun takapenkkiä vietäisiin vaikka 50 mm taaksepäin jotta takapenkin tilat vastaisi autoa noin muuten.


      • perheenisa-68 kirjoitti:

        Mersussa on tilava loosteri joo, mutta auto paranisi selvästi kun takapenkkiä vietäisiin vaikka 50 mm taaksepäin jotta takapenkin tilat vastaisi autoa noin muuten.

        Riippuu tietysti siitä käyttötarkoituksesta. Omat mukulat ovat sen verran pieniä, että mahtuvat tuonne vielä oikein hyvin. Mitä muutaman kerran olen itsekin ollut, niin ei se ahdas ole aikuiselle, jos nyt ei tilavakaan.

        Tilavin takapenkki kokeilemistani normiautoista, joka nyt nopeasti mieleen tulee, taisi olla A6:ssa.

        Toisaalta, jos tilaa haluaisin takamatkustajalle, niin S-mersu, A8, BMW 7-sarja, jne. olisivat sitten varmaan vaihtoehtoina. Ehkä jostain noista saa farkkumallia. Siinä voisi olla tilaa hyvin.


      • The_Rat kirjoitti:

        Riippuu tietysti siitä käyttötarkoituksesta. Omat mukulat ovat sen verran pieniä, että mahtuvat tuonne vielä oikein hyvin. Mitä muutaman kerran olen itsekin ollut, niin ei se ahdas ole aikuiselle, jos nyt ei tilavakaan.

        Tilavin takapenkki kokeilemistani normiautoista, joka nyt nopeasti mieleen tulee, taisi olla A6:ssa.

        Toisaalta, jos tilaa haluaisin takamatkustajalle, niin S-mersu, A8, BMW 7-sarja, jne. olisivat sitten varmaan vaihtoehtoina. Ehkä jostain noista saa farkkumallia. Siinä voisi olla tilaa hyvin.

        Joo, mulla on sekalaista liikematka perhekäyttöä.
        Teen aina sen klassisen säädä kuskin penkki itsellesi (184 cm) ja mene sen jälkeen sen taakse takapenkille istumaan.

        Tuon suhteen monet isoinakin pidetyt autot on yllättävän ahtaita takana. Superbissa on paljon jalkatilaa, mutta auto on käsittämättömän kapea. 2014 Passat 60 mm pidentyneellä akselivälillä voi kanssa olla positiivinen yllätys.


    • iso = kallis

      Iso tarkoittaa hintaa, huoltokustannuksia moottorin tilavuutta ja polttoaineen kulutusta. Tavaratilan koolla ei ole mitään merkitystä.

    • Insignia joo tosiaan, unohdin kokonaan. Hieno ajaa, vedin saksassa viikon sellaisella. Ok, Peugeot 508 ja miksei Citroen C5 myös kuulu kategoriaan.

      Mutta todellakin "Iso" on varmaan lähinnä statusta ja kustannuksia... :-)

    • fiat ducato

      hommaa poika paku !

    • ---

      Volvo 940 on autoista paras ja 960/V90

    • Iso joka tavalla

      Iso tarkoittaa isoa matkustajien ja tavaran kuljetuksen suhteen.
      Lisäksi isossa autossa on tilat ja mahdollisuus ostaa sinne keulalle iso moottori.

    • Ison farmarin kuski

      Eli iso joka tavallahan tarkoittaa sitä, että isojen farmareiden testissä pitää laittaa E-sarja, BMW 500, Opel Insignia, Peugeot 508, Citroen C5, Passat, Superb, A6 ja miksei myös Avensis yhteen ja samaan testiin??

      Kaikkiin 2-litrainen diesel.

      Voisi olla aika nolon valaisevaa, kun 15-20.000e halvempi auto on aivan kalliimman rinnalla kaikessa relevantissa mitä tulee kulkuun, mittoihin ja menee taloudessa vielä edelle niin että naukuu...

      • Kovatonkriteerit

        Montako 500Nm kehittävää 2.0l moottoria tällä hetkellä on? Ei tule kun yks mieleen..


      • Matka-autoilija

        Itse ajelen vuosittain tuollaiset 50tkm työmatka-ajoja. Auto vaihtuu yleensä 1-2 vuoden välein. Viimeisen 6 vuoden aikana olen ajellut VW Passatilla, Ford Mondeolla, Audin A6:lla sekä BMW 520d:llä.

        Havaintosi on pitkälti oikea. Otetaanpa muutama esimerkki:

        Ajettavuus: Mondeo oli ehdottomasti paras matka-ajossa, BWW huonoin (paitsi mutkateillä)

        Ajomukavuus: BMW paras (normaalikokoisilla renkailla), muut samalla viivalla keskenään

        Taloudellisuus: VW taloudellisin, muut suurinpiirtein yhtä syöppöjä

        Laatu: Jopa itseni yllätti Mondeon vähävikaisuus, se siis oli vähävikaisin. Kaikissa muissa enempi ja vähempi harmeja, etenkin sähköissä.

        Tilat: Mondeo kokonaisuudessa tilavin, muut keskenään melko samankokoisia

        Summa summarum: Niin kuin huomaatte, niin sanotut premium merkit eivät nousseet kärkisijoille omassa käytössäni. Sanoisinkin, että mikäli olet hankkimassa kyseisen tyyppistä autoa perus noin 2litran dieselpannula varustettuna ja suhteellisen perusvarusteisena, tarjoaa edellä mainituista Mondeo eniten vastinetta rahoillesi.

        Niin sanottuun premiumiin kannattaa mielestäni satsata lähinnä, mikäli haluat autoosi tarpeettoman tehokkaan moottorin sekä sijoittaa autosi lisävarusteisiin reilusti ylimääräistä rahaa.
        Status arvokin on mielestäni nykyisin hyvin kyseenalainen, kun perus Bmw:tä, Mersua, Audia yms on niin paljon liikenteessä ja oikeasti lähes kuka tahansa työssäkäyvä kykenee premiuminkin hankkimaan itselleen, ainakin muutaman vuoden käytettynä.


      • Automyyjä
        Matka-autoilija kirjoitti:

        Itse ajelen vuosittain tuollaiset 50tkm työmatka-ajoja. Auto vaihtuu yleensä 1-2 vuoden välein. Viimeisen 6 vuoden aikana olen ajellut VW Passatilla, Ford Mondeolla, Audin A6:lla sekä BMW 520d:llä.

        Havaintosi on pitkälti oikea. Otetaanpa muutama esimerkki:

        Ajettavuus: Mondeo oli ehdottomasti paras matka-ajossa, BWW huonoin (paitsi mutkateillä)

        Ajomukavuus: BMW paras (normaalikokoisilla renkailla), muut samalla viivalla keskenään

        Taloudellisuus: VW taloudellisin, muut suurinpiirtein yhtä syöppöjä

        Laatu: Jopa itseni yllätti Mondeon vähävikaisuus, se siis oli vähävikaisin. Kaikissa muissa enempi ja vähempi harmeja, etenkin sähköissä.

        Tilat: Mondeo kokonaisuudessa tilavin, muut keskenään melko samankokoisia

        Summa summarum: Niin kuin huomaatte, niin sanotut premium merkit eivät nousseet kärkisijoille omassa käytössäni. Sanoisinkin, että mikäli olet hankkimassa kyseisen tyyppistä autoa perus noin 2litran dieselpannula varustettuna ja suhteellisen perusvarusteisena, tarjoaa edellä mainituista Mondeo eniten vastinetta rahoillesi.

        Niin sanottuun premiumiin kannattaa mielestäni satsata lähinnä, mikäli haluat autoosi tarpeettoman tehokkaan moottorin sekä sijoittaa autosi lisävarusteisiin reilusti ylimääräistä rahaa.
        Status arvokin on mielestäni nykyisin hyvin kyseenalainen, kun perus Bmw:tä, Mersua, Audia yms on niin paljon liikenteessä ja oikeasti lähes kuka tahansa työssäkäyvä kykenee premiuminkin hankkimaan itselleen, ainakin muutaman vuoden käytettynä.

        Muistaakseni Suomen rikkaimmista ihmisistä monet suosivat käyttöautonaan Skoda Octaviaa. Toki myös esimerkiksi Volvojen XC60, V70 ja XC90 ovat uosittuja näissä piireissä. Toki moniltakin löytyy sitten kesä/harrasteautoina varsin eksoottistakin kalustoa.

        Ilmeisesti kun ollaan aidosti varakkaita, ei ole enää tarpeen tuoda omaa varallisuuttaan niin kovin huomionhakuisesti muiden tietoon.

        Millaisia sitten ovat keskimäärin nämä Premium-autoilijat:

        Pahimpia "näyttäjiä" ovat oman kokemukseni mukaan asiantuntijatasolla 25-45 vuotiaat ns työsuhdeautoilevat-pikkupomot. Esimerkiksi myynti- ja rahoitusalan ihmiset sekä monien insinöörialojen ingenjöörit. Palkat näillä keikkuu keskimäärin siellä 30-60teur/vuosi tasolla.

        Toisen kategorian muodostavat melko matalapalkkaisilla duunarialoilla työskentelevät nuorehkot (20-35 v) miehet. Mainittakoon nyt vaikkapa varastoilla työskentelevät. Palkat tässä ryhmässä pyörivät välillä 25teur-40teur/vuosi tasolla ja niin sanottuun premiumiin (joka yleensä hankitaan 2-4 vuotta vanhana ja 100-200tkm ajettuna) sijoitetaan huomattava osa kuukausittain käteen jäävistä (yli) työtuloista.

        Kolmannen kategorian muodostavat ns. Kultapossu-Papparaiset. Tätä keskimäärin 60-vuotiaiden ryhmää yhdistää erityisesti edullisesti aikoinaan hankittu asuntovarallisuus, vuotuiset lisätulot vanhempien perinnöksi jättämän metsätilan/peltojen myynti/vuokratuloista sekä kohtuullinen työeläke (tehtiinhän ennen työuraa heti 20-vuotiaasta aloittaen, eipä juuri tarvinnut koulujen penkeillä aikaa kuluttaa työpaikka oli varmaa kauraa vuosikymmeniksi eteenpäin). Nämä saattavat tulla ostamaan, etenkin maakunnissa, käteisellä itsellensä liki 50teur Mercedestä tai Audia yms.


    • tila-auto on iso

      ford galaxy tai seat alhambra

    • Anonyymi

      Tilavuus siis kuutioina , tai sitten leveys tilavuus tai pituus tilavuus.Pituus tilavuus tärkeä jos kuljettaa pitkiä esineitä tai nukkuu tilapäisesti .Itse arvostan sitä että voi tehdä farmariautosta tilapäisen mini - camperin. Tilaa 185 cm miehelle nukkua.
      T:Reissaaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      163
      3056
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      372
      2087
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1861
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1836
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      985
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      113
      968
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe