Somaliyrittäjä: Suomen sosiaaliturva on "liian antelias"
Somalitaustainen rakennusalan yrittäjä Abdi Osman pitää ongelmallisena suomalaista sosiaaliturvaa, joka ei kannusta riittävästi työntekoon. Hän suhtautuu kriittisesti moninaisiin maahanmuuttajien ja työttömien kurssituksiin. Elämä ja työkaverit opettavat.
– Kun ihminen tulee tänne, hänelle näytetään sosiaalityöntekijä, suomen kielen opettaja ja asunto. Jos omaa vastuuta ei korosteta, alkuvaiheessa voi lähteä vääränlainen viesti.
Hän ei kiistä, etteikö monien kohdalla yritteliäisyydessä ja sopeutumisessa olisi peiliin katsomista.
Jos Osman saisi päättää, hänestä sosiaaliturvaa ei pitäisi maksaa vastikkeetta. Hän ihmettelee, miksi vanhuksia hoitamaan tarvitaan työvoimaa ulkomailta, kun kotimaastakin löytyisi ihmisiä, jotka voisivat tässä auttaa.
– Kun 25 vuotta sitten tulin tänne (turvapaikanhakijana) ilman matkalaukkua, taskussani vain 50 dollaria ja jalassani sandaalit, olen joka sekunti kiitollinen kaikesta. Suomi on ollut minulle kuin äiti. Tykkään maksaa tänne veroni, Osman painottaa.
Onko Suomi rasistinen maa?
– Ei. Rasismista puhutaan liian helposti. Jos lastani hakataan koulussa päivittäin tai lääkäri ei suostu hoitamaan minua, koska olen musta, se on rasismia. Suomesta ei mitään hälyttävää rasismia löydy.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/abdi-27577
Somali ei ole tyytyväinen sosiaaliturvaan.
6
133
Vastaukset
- kropsu
Punnittua puhetta, kiitoksia tästä..terveellistä luettavaa.
- ,.,.,.,.,.,
Somalitkin ihmettelee hallituksen maahanmuutto-ohjelmaa.
Ei sinänsä yllätä.
Järkevä mies tämä somali, kun kertoo mielipiteensä. Tälläisiä mamuja me tarvitaan loisten sijaan. Pitäisi valikoida paremmin. - Hyvin puhui
somali. Yksi niistä harvoista fiksuista.
- toivoa on siis
Onneksi heilläkin on joillain yksilöillä aivotoimintaa.
- PеrSu
Tällaisia maahanmuuttajia kaivataan. Opetteli kaiken itse ja perusti oman firman ja tulee toimeen omalla työllään. Hyvä. Valitettavasti suuri osa somaleista ei.
- erregrergegr
Ohoh, somali paljon fiksumpi kun hyysärit. Eipä se toki yllätä. Hyysärit ovat niin tyhmää porukkaa ettei mitään rajaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2464041Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1272333Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822006- 1411481
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37950Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein128949- 77939
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!331860Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8857J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62780